mikä konna

kannattaisi hankkia

Olemme aikeissa hankkia kilpikonna.Mutta mikä olisi sopivin meille: meillä on 10v poika,ja häntä kiinnostaa tietysti mahdollisimman seurallinen ja lattialle viihtyvä konna.Muuten,miten paljon pidätte ylipäätään konnaanne lattialle? Ja onko teillä lattioilla esim. mattoja lainkaan,kun tuleehan niitä pissoja ja kakkoja konnaltakin.. Asumme maalla,joten lämpiminä kesäpäivinä konna saisi olla pihallakin. Ja sitten vielä askarruttaa se talvihorroksessa pito: meneekö talvisin aina kuukausia,ettei konnasta ole lapselle mitään iloa??? Perheessämme on allergioita,joten koiraa tms. emme voi ottaa.

8

855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos haet seurallista lemmikkiä pojallesi, niin kilpikonna ei ole oikea vaihtoehto. Kilpikonnat eivät ole seurallisia eläimiä, eikä niiden kanssa voi telmiä tai leikkiä kuten esim. koiran kanssa. Itse sanoisin, ettei konna ole lemmikki, se on harrastus.
      Kilpikonnan lattialla pitämisestä on ollut paljon keskustelua esim. www.herppi.net keskustelupalstalla (siellä on muuten asiantuntevaa porukkaa, kannattaa käydä vierailulla jos konnan otto kiinnostaa), mielipiteitä konnan lattialla pitämisestä on esitetty monia. Toisten mielestä konnaa ei tule pitää lattialla ollenkaan ja toisten mielestä siitä ei ole mitään haittaa, päinvastoin. Pientä konnaa ei ainakaan minun mielestäni ole mitään syytä pitää lattialla, jos sille on tarjota hyvin varustettu terraario.
      Konaa ei ole pakko pitää horroksessa talvisin (tiesitkö muuten että osalla lajeista on myös kesähorros?), mutta horros kuuluu konnan luonnolliseen elämänrytmiin, eikä sitä mielestäni kannata jättää pois ellei ole pakko (esm. sairaus estää).
      Jos päädytte konnan hankintaan, kannattaa ostaa konna suomalaiselta kasvattajalta. Eläinkaupat tuovat usein esim. Sloveniasta konnia, joilla on kuulemma ollut hankaluuksia stressaavan matkan yms. vuoksi. Lisäksi suomalaiselta kasvattajalta saa hyvät ohjeet konnan hoitoon ja tietää mistä kysyä neuvoa jos ongelmia ilmenee.
      Ensimmäiseksi konnaksi voisi sopia nelivarvaskilpikonna (Testudo Horsefieldii muistaakseni latinaksi).
      Tietoja konnan hoidosta löytyy ainakin jo aiemmin mainitusta www.herppi.net ja lisäksi myös www.maakilpikonna.com , kannattaa myös hankkia Jarmo Perälän Maakilpikonnat kirja (siitä löytyy muuten paljon tietoa nimenomaan tuosta nelivarvaskilpikonnasta), joka on tietääkseni ainut kilpikonnia käsittelevä ja edes jotenkuten ajantasalla oleva teos suomeksi.

      • Konnien omistaja

        Olen täysin samaa mieltä Fellan kanssa että kilpikonna ei ole oikea vaihtoehto lapselle joka haluaa seurallista eläintä!!

        Konnat ei viihdy sylissä niinkun esim.kissat,mutta onhan se ikävää jos on allergiaa eikä voi karvaisia lemmikkejä ottaa.

        Kilpikonnistakin voi muuten tulla allergiaa.Niiden ulosteista,pohjamateriaaleista,ruuista yms.


      • mieltä

        konnien seurallisuudesta omat punakorvat on kyllä (seurankipeitä yksilöitä).

        mutta totta ei niistä (sellaista lemmikkiä saa kun koirasta).

        mutta itse pidän punakorviani noin 6tuntia kävelemässä:) nauttiivat siitä näet. joskus pitempääkin eikä noille nyt varsinaista haittaakaan siitä ole ollu.

        no täälläkin missä asun on välillä 10 ja 6 vuotiaat lapset olen kertonut riskistä et ne voi purra ja kantaa slmonellaa mutta kun pesee kädet niin ok. ja itseasiassa konnani eivät kyllä puremistakaan harrasta:)


      • KerttuH
        mieltä kirjoitti:

        konnien seurallisuudesta omat punakorvat on kyllä (seurankipeitä yksilöitä).

        mutta totta ei niistä (sellaista lemmikkiä saa kun koirasta).

        mutta itse pidän punakorviani noin 6tuntia kävelemässä:) nauttiivat siitä näet. joskus pitempääkin eikä noille nyt varsinaista haittaakaan siitä ole ollu.

        no täälläkin missä asun on välillä 10 ja 6 vuotiaat lapset olen kertonut riskistä et ne voi purra ja kantaa slmonellaa mutta kun pesee kädet niin ok. ja itseasiassa konnani eivät kyllä puremistakaan harrasta:)

        Kannattaa ihan rauhassa miettiä, olisiko kuitenkin joku toinen vaihtoehto lemmikiksi/harrastuseläimeksi. Kilpikonna on kymmenvuotiaan lemmikiksi todella pitkäikäinen, eikä sen kanssa voi puuhailla niin kuin monien muiden lemmikkien. Itse en konnaa lattialle asuttaisi, mutta punakorvakonnani annan jaloitella akvaarion viikottaisen puhdistuksen ajan.

        Kaikki konnat eivät horrosta luonnossa, joten ehkä kannattaisi tutustua johonkin tällaiseen lajiin. Punakorvakilpikonna voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, se tuntuu ainakin omasta mielestäni yksinkertaisemmalta hoitaa kuin maakonnat (minulla on siis kaksi kreikankonnaa ja yksi punakorva), eikä sille ole välttämätöntä järjestää talvihorrosta. Kuitenkin punakorva pärjää talvella useita päiviä ilman varsinaista hoitoa.

        Yksi ihan hauska eläin allergiselle voisi olla akaattikotilo. Ne eivät ilmeisesti stressaa käsittelystäkään, eli ei tarvitsisi koko ajan olla varoittelemassa otuksen häiritsemisestä :).

        Jos teillä on mahdollisuus, niin käykää jossakin katselemassa konnia. Sellaisessa paikassa, missä niille on asianmukaiset olot - tilavat akvaariot tai terraariot. Näkisitte suoraan, mitä konnan pito vaatii. Mielenkiintoisia otuksia nämä kyllä on!


    • maakilpikonnaa

      lapsen lemmikiksi lainkaan. Itselläni on kaksi kreikankonnaa ja 10- ja 12-vuotiaat pojat. Kyllä konnat ovat täysin aikuisen hoidettavia. Meillä konnille on järjestetty aivan oma huonekin jossa on lämmittely- ja ruokapaikka erillisessä kaapissa. Kaapissa on sitten pohjassa "ramppi", jonka kautta konnat pystyvät kulkemaan vapaana koko huoneessa. Huoneessa on varaava lattialämmitys ja siksi se on mielestäni turvallinen ja vedoton paikka päästää konnat lattialle. Lisäksi huoneessa on takka. Mitään iloa lapsille konnista ei ole vaan ruokinnan järjestäminen vitamiini- ja kalkkilisineen on puhtaasti aikuisen hommia. Lisäksi voi olla monelle yllätys kuinka paljon konnat sotkevat virtsalla ja ulosteella. Paikkoja voi joutua siivoilemaan luutun ja pesuainesuihkepullon kanssa useita kertoja päivässä! Kilpikonnan uloste ei muuten kuivuttuaan irtoa miltään pinnoilta kokonaan joten mattoja ei siinä huoneessa voi pitää. Samasta syytä konnia ei voi päästää vapaaksi koko taloon.

      Käsittelystä konnat eivät pidä vaan ovat heti välttämättömienkin siirtojen aikona rimpuilemassa käsistä pois. Minkäänlaista seuraa niistä ei ole vaan ne haluavat elää ja olla mahdollisimman rauhassa. Siksi ne eivät ole lasten lemmikkejä.

      • kahden puniksen"äiti...

        ..aikuisille kilpparit ovat mukavan haasteellisia lemmikkejä, mutta lapsille ei kovinkaan hyvä vaihtoehto juuri sen takia, että konnat yleensä haluaa vaan olla mahdollisimman rauhassa ja omistajan pitää vaan tarjota mahdollisimman hyvät elinolosuhteet ja tyytyä ikäänkuin tarkkailijan asemaan!ja olen huomannut että lapset kyllästyvät aika nopeasti kilppareihin alkuinnostuksen jälkeen kun ei lapsi niistä tarpeeksi seuraa saa.
        ja tosiaan se hoitaminen ei ole niin yksinkertaista eikä tosiaankaan halpaa lystiä jos haluaa kunnon olosuhteet ja ravinnon ym.ym!
        ei pahalla, mutta olen nähnyt liian monta kurjaa kohtaloa juuri kilpikonnille kun sellaisia hankitaan väärin tiedoin lapsille viihdykkeiksi!
        tietysti on eri juttu jos vanhemmat haluavat tosissaan paneutua asiaan;esimerkiksi meillä mieheni kanssa ollaan hankkimassa maakilpikonnaa suokilpikonnien "kaveriksi" koska juuri meille kilpparit ovat juuri sopivia lemmikkejä :)


    • vaikea päätös edessä

      ollaan hankkimassa mieheni kanssa nelivarvas kilpikonna 10 vuotiaalle jos hän saa ensi vuonna joka kokeesta 10 tai 9 se on kai aika kova haaste mutta kun neloselle mennään kerrran niin se on sit pakko päästä myös vitoselle se olis eka halunnu parta-agama liskoa mut ite en sellaiseen suostu kertokaa kumpi olis parempi kilppari vaiko lisko lapselle

    • 69

      Joka kokeesta...huh.
      10 vuotiaalle ei voi hankkia mateliaa,mikäli vanhemmat eivät osallistu aktiivisesti hoitoon ynm...
      Maassa on jo tarpeeksi huonosti hoidettuja kilppareita.
      Asia on sitten toinen,mikäli poika todella aloittaa aktiivisesti perehtymään esim kilpikonnan terraelämän vaatimuksiin.ruokintaan ynm...
      Molemmat ovat terraario eläimiä,joista ei varsinaisesti ole "seuraa",kuten kissasta tai koirasta.
      AIheeseen voi tutustua: herppi.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe