Moro!
Tämä aihe ei ehkä kuulu tänne kategoriaan, mutta kysyn silti: Onko isännöitsijän ammattitutkinto vaikea, raskas tai työläs suorittaa oman työn ohessa, jolloin opiskelu tapahtuu pääosin vapaa-ajalla, toisin sanoen onko kirjoitus- ja harjoitustöitä paljon?
Isönnöitsijäksi
19
7642
Vastaukset
- Rakennustarkastaja
Kysymyksesi kuuluu erinomaisesti tänne!
Isännöitisijöillä on yleensä merkantin (0,25 vuotta) tai merkonoomin (6-kuukautta) tutkinto.
Isännöitsijäksi pääseminen ei edellytä mitään tutkintoa, mutta on olemassa maksullisia kursseja jotka auttavat isännöitsijän alan aloittamisen. Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat
- saunavuorolistan teko, 8 opintoviikkoa.
- autopaikaikkalista, 6 opintoviikkoa.
- huoltoyhtiön kilpailuttaminen, 32 opintoviikkoa.
vapaaehtoisia kursseja ovat.
- Kymmensormijärjestelmä
- Varoitus käytännössä
- Asukasrekisterin ylläpito
- Näin käytät puhelinvastaajaa.
Huomaathan että nykyään edellytetään lukutaitoa lähes jokaisessa isännöitsijätoimistossa. Mutta jos osaat lukea tämän, niin sinulla ei ole mitään ongelmaa.
Mikäli sinulla on joku oikea tutkinto, esim. insinöörit tai rakennusmestari, et tarvitse lisätutkontoja isännöidäksesi.- Isännän alku
...vai oletko joku ihan pikku poika vielä, tai onko joku isännöitsijä-setä ollu sulle kelju? Varmasti on aika kirjavaa toi isännöitsijen skaala maassamme, mutta todelliset ammattilaiset ovat takuulla todellisia ammattilaisia isännöitsijöissäkin.
Jos sulla ei ole muuta sanottavaa kuin tuollaista ruikutusta ja nyyhkettä, niin älä kommentoi ollenkaan baby, okay? - Rakennustarkastaja
Isännän alku kirjoitti:
...vai oletko joku ihan pikku poika vielä, tai onko joku isännöitsijä-setä ollu sulle kelju? Varmasti on aika kirjavaa toi isännöitsijen skaala maassamme, mutta todelliset ammattilaiset ovat takuulla todellisia ammattilaisia isännöitsijöissäkin.
Jos sulla ei ole muuta sanottavaa kuin tuollaista ruikutusta ja nyyhkettä, niin älä kommentoi ollenkaan baby, okay?Näin niitä uusia isönnöitsijöitä tulee...
- Isönnöitsijä
Rakennustarkastaja kirjoitti:
Näin niitä uusia isönnöitsijöitä tulee...
Rupea vaan isönnöitsijäksi sinäkin. Isönnöitsijänä on hyvä olla, ei rasitu polla:-)
- nunnuuuu
Hei.
itse tällä hetkellä suoritan Isännöitsijän ammattitutkinota Kiinteistöalan koulutuskeskuksessa.
Koulutuspäiviä on noin 1,5 kuukauden välein ja ne kestävät 2-3 päivää. Isännöitsijän ammattitutkinto kestää noin vuoden ja valtio tukee opiskelua rahallisesti.
Lisää tietoa löydät osoitteesta www.kiinko.fi
Siellä on kerrottu mitä kurssi pitää sisällään ja koska alkaa seuraava.
Kyllähän kurssi hieman työtä teettää, varsinkin, jos et ole ennestään alalla, mutta kyllä niistä selviää. :) Opiskelemaan vaan!- Isännän alku
Olen kyllä alalla, siis kiinteistö/rakennustekniikan ammattilainen. Mielenkiintonikin kohdistuu ehkä enemmän juuri kiinteistötekniikkaan kuin hallintoon. Eikös isännöitsijän työ olekin enemmän juuri numeroiden ja ns. hallintoasioiden pyörittelyä, kuin teknistä tietämystä vaativaa? Jos ko. asiat sopivassa suhteessa sekoittuisivat, niin tutkinto saattaisi kiinnostaakin.
- pääsuunnittelija
Isännän alku kirjoitti:
Olen kyllä alalla, siis kiinteistö/rakennustekniikan ammattilainen. Mielenkiintonikin kohdistuu ehkä enemmän juuri kiinteistötekniikkaan kuin hallintoon. Eikös isännöitsijän työ olekin enemmän juuri numeroiden ja ns. hallintoasioiden pyörittelyä, kuin teknistä tietämystä vaativaa? Jos ko. asiat sopivassa suhteessa sekoittuisivat, niin tutkinto saattaisi kiinnostaakin.
isännöintiin kuuluu lähinnä asukkaiden saunavuorolistojen pyörittelyä, siinä ei paljon muuta tutkintoa kuin peruskoulu (10v) tarvita. Ps. Älä yritä muotoilla liian hienosti lauseitasi se kun ei tunnu onnistuvan.
- Pääsuunnittelija / Rakennus...
pääsuunnittelija kirjoitti:
isännöintiin kuuluu lähinnä asukkaiden saunavuorolistojen pyörittelyä, siinä ei paljon muuta tutkintoa kuin peruskoulu (10v) tarvita. Ps. Älä yritä muotoilla liian hienosti lauseitasi se kun ei tunnu onnistuvan.
Löysin netistä lopputyösi !
Katsos, oletkin näemmä LVI-puolen koulut käyneitä.
Putken ominaisuuksia :
1. Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
2. Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
3. Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
4. Toimitettaessa putken on oltava täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.
5. Putki toimitetaan ilman ruostetta. Ruoste on asennettava putkeen työmaalla. (Jotkut toimittajat nykyään asentavat putkeen ruosteen jo varastossa, jolloin säästetään aikaa työmaalla.)
6. Yli 153 m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettava sanat "pitkä putki", jotta insinööri tietää, että se on pitkä putki.
7. Yli 3,2 km pituiseen putkeen on kirjoitettava sanat "pitkä putki" myös keskelle, jotta insinöörin ei tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.
8. Halkaisijaltaan yli 15 cm olevaan putkeen on kirjoitettava sanat "suuri putki", jottei insinööri luule sitä pieneksi.
9. Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Näiden reikien on oltava erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.
10. Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa tilauksessa, haluatko oikea- vai vasenkätisen kulman. Muutoin putki asennetaan työmaalla väärään suuntaan.
11. Muista määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putkea. Jos alamäessä käyttää ylämäen putkea, vesi virtaa putkessa väärään suuntaan. - Isönnöitsijä
Pääsuunnittelija / Rakennus... kirjoitti:
Löysin netistä lopputyösi !
Katsos, oletkin näemmä LVI-puolen koulut käyneitä.
Putken ominaisuuksia :
1. Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
2. Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
3. Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
4. Toimitettaessa putken on oltava täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.
5. Putki toimitetaan ilman ruostetta. Ruoste on asennettava putkeen työmaalla. (Jotkut toimittajat nykyään asentavat putkeen ruosteen jo varastossa, jolloin säästetään aikaa työmaalla.)
6. Yli 153 m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettava sanat "pitkä putki", jotta insinööri tietää, että se on pitkä putki.
7. Yli 3,2 km pituiseen putkeen on kirjoitettava sanat "pitkä putki" myös keskelle, jotta insinöörin ei tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.
8. Halkaisijaltaan yli 15 cm olevaan putkeen on kirjoitettava sanat "suuri putki", jottei insinööri luule sitä pieneksi.
9. Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Näiden reikien on oltava erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.
10. Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa tilauksessa, haluatko oikea- vai vasenkätisen kulman. Muutoin putki asennetaan työmaalla väärään suuntaan.
11. Muista määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putkea. Jos alamäessä käyttää ylämäen putkea, vesi virtaa putkessa väärään suuntaan.Olet aika hauska tahattoman huumorin taitaja, mestariainesta suorastaan :-)
Ai, sinäkin kiinnitit huomiota sangen taitavaan ja persoonalliseen kirjalliseen ilmaisukykyyni! Voisin olla jopa otettu moisesta, ellen olisi jo tottunut eri yhteyksissä saamaani positiiviseen huomioon tästä yhdestä lahjakkuuteni osa-alueesta, ja ellet olisi niin perin kelvoton ketään arvostelemaan, heh.
Millainenhan joutomies olet, kas kun teikäläisellä on aikaa päivystää tällä foorumilla leikkimässä asiantuntijaa. On tosin hyvin ymmärrettävää, että täällähän se on huomattavasti helpompaa kuin työelämässä ja oikeassa arjessa. Kyllä minä ymmärrän sinunlaisiasi. - nunnuuuu
Isännän alku kirjoitti:
Kyllä, isännöitsijä keskittyy enemmän hallinnolliseen puoleen. Koulussamme (Isännöitsijän ammattitutkinto) käydään seuraavat osa-alueet läpi:
-isännöintityö ja lainsäädäntö
-kiinteistöalan työlainsäädäntö
-kiinteistöalan talous ja laskentatoimi
-kiinteistönpidon tekniset tehtävät ja turvallisuus
-kirjallinen ja suullinen viestintä
-asiakaspalvelu
Isännöitsijän olisi kyllä hyvä tietää kiinteistötekniikasta mahdollisimman paljon, koska pienemmissä isännöitsijätoimistoissa hallinnollinen isännöitsijä hoitaa myös teknisen puolen juttuja ja kysymyksiä asukkailta tulee jatkuvasti. Mutta vähemmissä määrin, hallinnolliseen puoleen verrattuna.
Yrityksessä, missä itse olen töissä on erikseen Kiinteistön ylläpitoyksikkö, missä tekniset isännöitsijät hoitavat teknisen puolen. Meillä hallinnolliset isännöitsijät keskittyvät täysin hallinnolliseen puoleen.
Sinua lähempänä voisi olla sitten Teknisen isännöitsijän ammatti, jos isännöintiala muuten kiinnostaa. - Isönnöitsijä
nunnuuuu kirjoitti:
Kyllä, isännöitsijä keskittyy enemmän hallinnolliseen puoleen. Koulussamme (Isännöitsijän ammattitutkinto) käydään seuraavat osa-alueet läpi:
-isännöintityö ja lainsäädäntö
-kiinteistöalan työlainsäädäntö
-kiinteistöalan talous ja laskentatoimi
-kiinteistönpidon tekniset tehtävät ja turvallisuus
-kirjallinen ja suullinen viestintä
-asiakaspalvelu
Isännöitsijän olisi kyllä hyvä tietää kiinteistötekniikasta mahdollisimman paljon, koska pienemmissä isännöitsijätoimistoissa hallinnollinen isännöitsijä hoitaa myös teknisen puolen juttuja ja kysymyksiä asukkailta tulee jatkuvasti. Mutta vähemmissä määrin, hallinnolliseen puoleen verrattuna.
Yrityksessä, missä itse olen töissä on erikseen Kiinteistön ylläpitoyksikkö, missä tekniset isännöitsijät hoitavat teknisen puolen. Meillä hallinnolliset isännöitsijät keskittyvät täysin hallinnolliseen puoleen.
Sinua lähempänä voisi olla sitten Teknisen isännöitsijän ammatti, jos isännöintiala muuten kiinnostaa.Kiitos vastauksestasi Nunnuu!
Jaksaisitko vielä kertoa minulle hieman isännöinnistä:
Kuinka iso osa isännöitsijän tutkinnosta on ns. pykäläviidakkoa ja lainopillisiin asioihin perehtymistä ja onko ko. osio vaikea tenttiä? Tiedän että lukemalla kaikki selviää ja kyllä minulla päätä riittää, mutta aikaa vain ei olisi hirveästi ylimääräistä opintoihin uhrattavaksi. Entä mikä on varsinaisesti teknisen isännöitsijän työnkuva ja miten se eroaa isännöitsijän työstä käytännössä? Tiedän kyllä periaatteellisen eron noiden välillä, mutta onko se ero käytännössä veteen piirretty viiva?
Mieluusti suuntautuisin pelkkään teknisen isännöitsijän työhön, mutta siellä missä asun/työskentelen joutuu väkisinkin hoitamaan tuota hallinnollista puolta, mikäli siis laajennan repertuaaria isännöinnin suuntaan. - joukahainen
Isännän alku kirjoitti:
ns. tekninen isännöitsijä.
- nunnuuu
Isönnöitsijä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi Nunnuu!
Kuinka iso osa isännöitsijän tutkinnosta on ns. pykäläviidakkoa ja lainopillisiin asioihin perehtymistä ja onko ko. osio vaikea tenttiä? Tiedän että lukemalla kaikki selviää ja kyllä minulla päätä riittää, mutta aikaa vain ei olisi hirveästi ylimääräistä opintoihin uhrattavaksi. Entä mikä on varsinaisesti teknisen isännöitsijän työnkuva ja miten se eroaa isännöitsijän työstä käytännössä? Tiedän kyllä periaatteellisen eron noiden välillä, mutta onko se ero käytännössä veteen piirretty viiva?
Mieluusti suuntautuisin pelkkään teknisen isännöitsijän työhön, mutta siellä missä asun/työskentelen joutuu väkisinkin hoitamaan tuota hallinnollista puolta, mikäli siis laajennan repertuaaria isännöinnin suuntaan.Heippa!
Tästä ei ole erillistä tutkintoa. Koulutuksen aikana tehdään etätehtäviä sekä näyttötehtäviä. Etätehtävät tulee suorittaa hyväksytysti, niin saa kurssitodistuksen.
Isännöinnin ammattitutkinto suoritetaan koulutuksen yhteydessä, mutta omana kokonaisuutenaan (näyttötehtävät). Näyttökansion koonti aloitetaan koulutuksen alkaessa ja näyttöjä annetaan läpi koko koulutuksen. Kaikki näyttötehtävät tulee tehdä hyväksytysti ja näyttökansion valmistuttua opiskelija saa todistuksen Isännöinnin ammattitutkinnon suorittamisesta.
Näyttötehtäviä on kahdenlaisia. Kirjallisia sekä "esitettäviä" tehtäviä. Ensimmäinen esitettävä tehtävä oli, että pidettiin yhtiökokous luokassa. Jokainen sai olla vuorollaan puheenjohtaja, isännöitsijä, osakas jne. Tämä arvosteltiin jokaisen osalta ja siitä tuli merkintä näyttökansioon.
Eli, ei ole vaikea, koska tehtävien aikana saa käyttää apunaan kirjoja, nettiä, asunto-osakeyhtiölakia yms. Tietenkin, tietoa pitää etsiä, mikä on hieman työlästä ja aikaa vievää.
Tehtävien tekemiseen minulle menee viikosta kahteen, joskus jopa kolmeen viikkoon, koska päivät olen töissä.
Joka jakson jälkeen tulee tehdä etätehtävät ja kirjalliset näyttötehtävät, ennen seuraavaa lähiopetusjaksoa (lähiopetusjakso = istutaan koulussa). Lähiopetuksjaksoja on noin 1,5 kuukauden välein.
Teknisen isännöitsijän toimenkuva on noin ympäripyöreästi: korjausten vastuunjaon selvitys (kuten, mikä kuuluu osakkaalle ja mikä yhtiölle), hankkeiden valmisteleminen (esim. ikkuna-, parveke-, julkisivuremontit), yritysten kilpailuttaminen, huoltoliikkeen opastaminen, korjausohjelmien päivitys.. yms.
Toivottavasti tästä oli apua ja selkeytti edes jonkin verran. :) - Rakennustarkastaja
Isönnöitsijä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi Nunnuu!
Mieluusti suuntautuisin pelkkään teknisen isännöitsijän työhön, mutta siellä missä asun/työskentelen joutuu väkisinkin hoitamaan tuota hallinnollista puolta, mikäli siis laajennan repertuaaria isännöinnin suuntaan.Jos sinusta tuntuu että lukeminen on hankalaa, ei kannata masentua. Isännöitsijäksi kyllä kelpaa kuka tahansa tyhjäpääkin.
- Isönnöitsijä
Rakennustarkastaja kirjoitti:
Jos sinusta tuntuu että lukeminen on hankalaa, ei kannata masentua. Isännöitsijäksi kyllä kelpaa kuka tahansa tyhjäpääkin.
Kiitos sulle Nunnuu kauniista vastauksistasi. Vääntelit rautalankaa siihen malliin, että palkinto on paikallaan. Mikäli olet nainen niin oikein rapsakka virtuaalihalaus sulle vaivasi palkaksi ja suukko kaupan päälle (siis vain jos olet nainen), miehelle taas riittää hyvin palkkioksi rätväkkä läjäys kämmenellä lapaluiden väliin.
Olen aprikoinut konaiset millisekunnin tämän yhden änkyrän profiilia, siis tämän tarkastajapellen, ja ehkäpä hän on itse juuri sellainen sinne-päin-wanna-be-isännöitsijä? Tuleehan siinä hätä käteen, jos toimii alalla, jota ei haltsaa kunnolla ja sitten tämmöiset multilahjakkuudet ovat tulossa samoille markkinoille. Kyllä setä ymmärtää. Yritä nyt edes huomenna unohtaa maalliset murheet ja se keskeneräinen ja ylivoimaiselta urakalta tuntuva saunalista ja yritä rentoutua jooko? - ei ole näin
pääsuunnittelija kirjoitti:
Siis isännöitsjän toimenkuvaan ei kuulu saunavuorolistojen teko, sitä varten on kiinteistösihteereitä. Isännöitsijän tehtävä on toimia taloyhtiöiden "toimitusjohtajina" eli kyse on suht haasteellisesta hommasta. Taloudellinen peruskoulutus olisi hyvä, jotta osaa laskea velka- yms. osuuksia. Kaikista ei ko.työhön ole.
- pääsuunnittelija
ei ole näin kirjoitti:
Siis isännöitsjän toimenkuvaan ei kuulu saunavuorolistojen teko, sitä varten on kiinteistösihteereitä. Isännöitsijän tehtävä on toimia taloyhtiöiden "toimitusjohtajina" eli kyse on suht haasteellisesta hommasta. Taloudellinen peruskoulutus olisi hyvä, jotta osaa laskea velka- yms. osuuksia. Kaikista ei ko.työhön ole.
Sihteereistä:
Meillä sihteerit istuvat polvella ja hymyilevät.
Isännöitsijöistä(merkantit):
Isännöitsijä kuin "toimitusjohtaja"; Hyvä huuli, vähän kuin vertaisi sikaa ravihevoseen. - Nunnuuuu
Isönnöitsijä kirjoitti:
Kiitos sulle Nunnuu kauniista vastauksistasi. Vääntelit rautalankaa siihen malliin, että palkinto on paikallaan. Mikäli olet nainen niin oikein rapsakka virtuaalihalaus sulle vaivasi palkaksi ja suukko kaupan päälle (siis vain jos olet nainen), miehelle taas riittää hyvin palkkioksi rätväkkä läjäys kämmenellä lapaluiden väliin.
Olen aprikoinut konaiset millisekunnin tämän yhden änkyrän profiilia, siis tämän tarkastajapellen, ja ehkäpä hän on itse juuri sellainen sinne-päin-wanna-be-isännöitsijä? Tuleehan siinä hätä käteen, jos toimii alalla, jota ei haltsaa kunnolla ja sitten tämmöiset multilahjakkuudet ovat tulossa samoille markkinoille. Kyllä setä ymmärtää. Yritä nyt edes huomenna unohtaa maalliset murheet ja se keskeneräinen ja ylivoimaiselta urakalta tuntuva saunalista ja yritä rentoutua jooko?Kiitos, isönnöitsijä. Vastauksesi lämmitti mieltä :) Juu, olen nainen ja otan halit vastaan :)
Ei muuta kuin opiskelemaan vaan! Isännöitsijöistä on huutava pula. Ainakin muutaman vuoden kuluttua, kun vanhat isännöitsijät jäävät eläkkeelle...
Iloista uutta vuotta!
Nunnuu - Rakennustarkastaja (ins.)
Isönnöitsijä kirjoitti:
Olen aprikoinut konaiset millisekunnin tämän yhden änkyrän profiilia, siis tämän tarkastajapellen, ja ehkäpä hän on itse juuri sellainen sinne-päin-wanna-be-isännöitsijä? Tuleehan siinä hätä käteen, jos toimii alalla, jota ei haltsaa kunnolla ja sitten tämmöiset multilahjakkuudet ovat tulossa samoille markkinoille. Kyllä setä ymmärtää. Yritä nyt edes huomenna unohtaa maalliset murheet ja se keskeneräinen ja ylivoimaiselta urakalta tuntuva saunalista ja yritä rentoutua jooko?Nyt saatiin yksi pervo isännöitsijä lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2053833Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622426Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912296- 472213
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 701157
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251126