Citroen GS 1200 Pallas vm.1978

BigJim

Omistin auton 80-luvun loppupuolella, juuri kortin saatuani. Väriltään se oli metallinhohto vihreä ja sisustus peessi.
Esittelin autoa tohkeissani opiskelukavereilleni ja niin me sitten lähdimmekin koeajolle. Oli tammikuu ja pakkasta noin 15 astetta. Jostain syystä lähdimme autoon ilman päällystakkeja. Kilometrin päässä koulusta autosta laukesi virtalukonpohja ja matkateko loppui isoon risteykseen. Työnsimme auton tien sivuun ja juoksimme kylmissämme takaisin koululle. Sieltä takit päälle ja koulun vanha Transit lainaksi.
Hinasimme pikku-kisun ensin koulun halliin, jossa osastomme johtajaopettaja henkilökohtaisesti tuli tutkimaan vikaa ja totesi virtalukonpohjan hajonneen. Saimme häneltä luvan hinata kouluaikana, auton takaisin liikkeeseen korjattavaksi. Ostosta oli kulunut alle kaksi viikkoa joten korjaus meni takuuseen.
Tuon ja muutamien muiden normaalien korjausten jälkeen, nautin todella citikastani. Kyyti oli pehmeää, ohjaustuntuma hieno ja jarrut todella ottavat.
Hauskaa oli myös kun muut GS-miehet morjestelivat vastaantullessaan.
Kerran muistan kun menin paikalliseen Citroen- korjaamoon, joka oli kaupungin laidalla, vanhassa navetassa. Paja oli juuri silloin kiinni ja päätalon portaille ilmestyi äkäinen nainen huutaen "ei se nyt oo siellä, painu helvettiin!"
Nyt kun kavereilla on talleissaan harrasteajoneuvoja, juuri tuon pikku-kissan tahtoisin olevan omassani.
Olisipa mukava kuulla muiden, samanlaisen auton omistaneiden kertomuksia.

12

2231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapo

      Otappa koeajo uudella C5:lla, vanha DS:kin on tunnokkaampi.

    • GS't.

      Ajoin omallani Englannin ja Skotlannin saaren ympäri. Jossain vaiheessa takapyörän pellistä tehty tukivarsi petti, ja piti hitsauttaa. Jarrupalojakin piti sillä retkellä uusia.

      Olin jo ostanut uudemman GSA'n, mutta ajatus oli hyödyntää vanha GS loppuun asti.

      Työkaverini hajoitti omassaan koneen alkutekijöihinsä. Vuoti kai öljyä. Lopulta vei omansa pieneen sitikkapajaan, ja sai autostaan mk 500.-

      Minun GS'äni vaivoin pääsi retkeltä kotiin, ja jätin sen pihalle 'myytävänä'-kyltti ikkunassa.

      Siinä pihalla se oli 1,5 vuotta. Lopulta naapuri kännipäissään kyllästyneenä otti kirveen ja rikkoi siitä kaikki lasit. Poliisi neuvoi kirjoittamaan laskun, ja summaksi panin mk 20000.-. Maksoi tuon!

      Elämäni paras kauppa, eli 40-kertainen hinta!

      • taitaa olla kymmenkunta rekisterissä enää.


      • yks mulla
        karvapää kirjoitti:

        taitaa olla kymmenkunta rekisterissä enää.

        oli vielä 29 gs tai gsa mallia .


    • BigJim

      90-luvun alussa menin suurin odotuksin katsomaan kaupan ollutta GSA Club-mallia. Saattoi olla 81-mallia. Se oli kuitenkin niin epämääräisesti "myyntikunnostettu" että meni mielenkiinto samantien kun näin auton. Puhkiruostunut konepellin etureuna paikattu lasikuidulla ja maalattu korin väriin, harmi vaan kun olivat kitit unohtuneet tyystin.
      Vielä vuonna -94 kävin katsomassa tutun tutulla ollutta -83 mallista Pallasta. Se oli ollut naisomistajalla melkein uudesta ja olin tuolloin auton jo nähnyt. Silloin se oli mielestäni yksi hienoimmista autoista. No, vuodet olivat kuitenkin tehneet tehtävänsä: huonolla hoidolla ruoste kukoisti ja paikat repsottivat. Ei tullut kauppoja.
      Sen jälkeen GS ja GSA mallit alkoivatkin hävitä liikenteestä.

      • GSA sai lempinimen 'Haisuli', kun sen ilmajäähdytteisen moottorin saumat eivät pitäneet öljyjä sisällään suurissa lämpötilanvaihteluissa.

        Miten VW Kuplassaan hoiti tämän, kun ne eivät haisseet!


      • Anonyymi
        thatsit kirjoitti:

        GSA sai lempinimen 'Haisuli', kun sen ilmajäähdytteisen moottorin saumat eivät pitäneet öljyjä sisällään suurissa lämpötilanvaihteluissa.

        Miten VW Kuplassaan hoiti tämän, kun ne eivät haisseet!

        GSA sai lempinimen 'Haisuli', kun sen ilmajäähdytteisen moottorin saumat eivät pitäneet öljyjä sisällään suurissa lämpötilanvaihteluissa.

        Miten VW Kuplassaan hoiti tämän, kun ne eivät haisseet!......GS ja GSA rupesivat vuotamaan öljyä pakosarjaan kun venttilikopasta tulevat öljyn palautusputket oli tiivistetty o renkailla ja ne kovettuivat siellä lähellä sataatuhatta kilometriä ja ennenkin. Kuplassa nämä putket olivat kannen ja moottoriplokin välissä puristuksessa ja putkien molemmissa päissä oli kartion malliset nailon/teflon tiivisteet kantta ja moottoriplokia vasten


      • en ole sama

        BigJim!
        Kieltämättä melkoinen sanaseppo ja kielitaituri, mutta hmm.. hieman maanis-depresiivinen.
        Taidan vaihtaa nimeä.. LittleJim? BatMan?
        LongJohn? TarZan?


    • Anonyymi

      ONKS NETTIAUTOSSA GSATA SAATIKKA CXÄÄ... NÄISTÄHÄN MAKSETTAISI HUNAJAA

    • Anonyymi

      Itselläni oli aikanaan GS -78 mallia tämän jälkeen ostin GSA Pallaksen
      vm 80, 1300 kuutioisella moottorilla, taivaansininen ja kromatut yhdellä
      pultilla kiinnitettävät kokonaan vanteet peittävät pölykapselit.
      Ohjauspyörän vieressä ns satelliitti kytkimet kaikille auton toiminnoille.
      Kojelaudassa auton kaavio häiriömerkkivaloineen joista eräs jopa kerran
      syttyi, jarrupalojen kuluneisuutta osoittamaan. Upeat plyyshiverhotut
      penkit takakyynärnojalla. Kapeat 145/15" renkaat joita ei vesiliirto tai
      sohjo häirinnyt.
      Muistelen autoa upeasta ajettavuudesta, ulkonäöstä ja sen ajan sisätilan
      muunneltavuudesta. Autolla kierreltiin Ruotsia. Norjaa ja muutama reissu
      Neuvostoliiton puolellakin. Auton kojelaudan muotoilua ihmeteltiin ?
      Oli 20 vuotta muita edellä, käsijarrulle jopa naureskeltiin, kojelaudasta
      vedettävä kahva ja muutama kymmenen senttiä vaijeria vaihdelaatikon
      vieressä oleville jarrulevyille, eivät muuten koskaan olleet jäässä kuten
      ei vaijerikaan ja jarrut pitivät vaikka olisi ajanut vedessä. Konehuone oli
      todella täysi koska vararengas oli siellä ja minulla oli bensalämmitin ja
      sen vuoksi siellä oli vielä akkulaturi jonka pistorasiasta oli haaroitettu
      öljypohjanlämmitin. Bensalämmitintä ilmankin olisi pärjännyt, sillä sekä
      GS;n ja GSA;n lämmitin oli riittävä varsinkin jos tiivisti etumaskin ja
      konepellin välin.
      Moottorin öljyvuodot ja ovien alareunojen puuttuvat kondensioveden
      poistoaukot olivat harmillisia, alareunastaan ruostevapaita ovia harvoin
      näki.
      Summa summarum, tästä autosta ja sillä tehdyistä reissuista on jäänyt
      kaikkein mukavimmat muistot.
      Muutama vikko sitten tuli jossain Outokummun lähellä vihreä siisti GS
      vastaan.

      • Anonyymi

        Muistan kuinka eräs tuttuni oli vaihtanut GSA;nsa Mersuun, ja joku toinen ¨
        hänen tuttavansa oli sanonut että no nythän sinä vasta hyvän auton ostit,
        johon tämä vastasi, että valitettavasti kävi aivan toisin, auto meni ja sain
        kulkuneuvon tilalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe