Kuka vastaa (onko isännöitsijän sana laki)?

Isännöitsijä = laki?

Talonyhtiössämme on tehty putki- ja kylpyhuoneremontti 1997. Muutimme itse taloon 1999. Nyt löysimme seinästä lattianrajasta haljenneen kaakelin, jonka taakse kaakelin ja seinän väliin on mennyt kosteutta. Isännöitsijä sanoo, että kaakeli ei ole voinut haljeta itsekseen ja kaataa kaikki kustannukset meille. Itse olemme sitä mieltä, että halkeama ei voi olla meidän aiheuttama. Onko kokemuksia, voiko kaakelilaatta haljeta itsekseen ilman ulkopuolista iskua? Onko isännöitsijän sana tässä asiassa yhtäkuin laki?

13

14136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haljeta

Jos olisitte itse aiheuttaneet kaakelin halkeamisen, niin siinä pitäisi halkeaman lisäksi olla joku roso, iskujälki tms. Eli jos olisit pudottanut jonkun kovan esineen (lasipullo) laatan päälle, niin siitä jäisi jälki. Eikä tuo pudottaminen oikein helposti seinälaattaa särje.

Kyllä laatta voi haljeta - ja usein näin käykin - ilman ulkopuolista vahinkoa. Kiinnitysalustan eläminen voi olla yksi syy, myös liiallisen kosteuden pääsy laatan taakse voi sen halkaista.
      Laattasaumahan ei ole vedenpitävä vaan se siitä menee ennenpitkää vesi läpi ja sitä varten alla on vedeneristys.
      Joskus remonteissa on jätetty vanha, ehjä muovimatto 'vesieristeeksi' laatoituksen alle (tätä ei kyllä suositella) ja kutistuessaan matto herkästi halkoo laattoja.

Jos tunnet olevasi oikeassa, niin älä päästä isännöitsijää luikertelemaan mihinkään. Isännöitsijän pitää pystyä näyttämään toteen, että olette itse laatan rikkoneet.

Jos itse haluat/pystyt hoitamaan asian, niin:
      Kipaise laattakaupasta saumaraspi (n. 10 ekee), jyystä sillä rikkoontuneen laatan saumat auki ja irroitele laatta varovasti rikkomatta vesieristettä. Laita uusi samanlainen laatta ja saumaa se.

• "Joskus remonteissa on jätetty vanha, ehjä muovimatto 'vesieristeeksi' laatoituksen alle (tätä ei kyllä suositella) ja kutistuessaan matto herkästi halkoo laattoja."

Jos näin on, niin vesieristeen suojaamisella ei ole mitään väliä. Muovimatto kun syöpyy kahdessa vuodessa puhki saumalaastin emäksisyyden johdosta, ja päästää sen jälkeen kaikki vedet suoraan rakenteisiin. Kivirakenteet kestävät sen, levyrakenteessa on paikat ainakin laajan homesaneerauksen tarpeessa.

• Rakennustarkastaja

Isännöisijöiden koulutustaso on hyvin alhainen. He ovat merkantteja, tai kymmensormijärjestelmän hallitessaan, merkonoomeja.

Ei heillä ole kompetenssia antaa vastausta rakenneusteknisiin tai lakiasioita käsitteleviin kysymyksiin.

Asunto-osakeyhtiölaissakin rajoitetaan isännöitsijän vastuuta alhaisen koulutustason vuoksi.

• Ansku36

mutta ne on yleensä rakennusinsinöörejä siis isännöitsijät.Merkonomeille kuuluu ihan eri hommat.Itse ammatiltaan merkonomi,täissä isännöitsijätoimistossa ja siitä helvetin ylpeä!!!!

• mutta eikös

kaakelit kuulu asukkaan piikkiin eli pinnat.
      Jos vesieriste on rikki niin silloin isännöitsijä korjaa sen.

• Late

Niin seinäkaakeli ei aikansakuluksi halkea, vaan sen aiheuttaa jokin. Tässä tapauksessa luultavasti alustan eläminen, joka taas voi enteillä jotain suurempaakin ongelmaa - varsinkin kun kyseessä on noinkin vanhan remontin jäljiltä oleva "vika". Kannattaa tarkistuttaa kunnolla, niin ei isompaa ongelmaa muodostu.

• laattoja meilläkin

Laatta on voinut haljeta itsestäänkin, mutta lattianrajasta saa laatan rikki esim, kovareunaisella harjalla - ja jopa yllättävän helposti. Ja kun se on sieltä lattian rajasta, niin...
      Näin kävi meilläkin, eikä muija usko vieläkään.. Hermostuksissani jo harjankin pilkoin, mutta uusi tuli tilalle. Voi @€3¤%& :(

Jos olet itse rikkonut, niin laatan reunan lasituksesta on todennäköisesti lähtenyt pieni pala pois. Sellanen ihan mitätön vaurio riittää, vrt. lasin halkeamiseen.

Mutta onko tuo yhden haljenneen laatan uusiminen sitte maailmaa kaatava kysymys? Ammattimies uusii sen helposti ja vesieristeitä rikkomatta. Eikä se laatan halkeama mitään vesivauriota aiheuta, sitä varten alla on vesieriste.

• Late

Ei laatta halkea "itsestään", vaan sen halkeama aiheutuu jostain syystä. Useimmiten rakenteen elämisestä (olettaen ettei laattaa itse olla rikottu). Nämä kannattaa tarkistuttaa, eikä vain välttämättä ottaa vanhaa pois ja uutta tilalle - koska vähän ajan päästä voi olla sama ruljanssi tiedossa yhtä laattariviä ylempänä.

Useimmiten kuitenkaan ei ole mitään hälyttävää, mutta pienillä selvittelyillä vältetään isompi ongelma ja samalla saadaan laatoitus kuntoon.

• Arkkivaari

kaakeleita löytyy sekä uusien talojen että remonttien vastaanottovaiheessa silloin tällöin. Välttämättä kyse ei ole sen kummemmasta kuin laatoittaessa tapahtuneesta pikkuhaaverista. Voi olla, että putkirempan jäljiltä seinät eivät ole ihan suoria ja laatta on tullut isomman epätasaisuuden päälle. Ei siinä välttämättä sen kummempaa tarvita. Pikku hiushalkeama on hyvin voinut jäädä huomaamatta tähän asti.

Kosteus laattojen takana on yleistä, koska saumat eivät pidä vettä. Siksi siellä takana on vesieristys.

Jos kyseessä on yksi ainoa hiushaljennut laatta, en tuosta suuresti huolestuisi.

Mitä tulee kustannusjakoon, kaikki vesieristyksen päällä oleva kuuluu huoneistoon, ellei kyseessä ole rakenteista johtuva vika.

• pääsuunnittelija

Laatat eivät halkeile itsestään. Isännöitsijä on käynyt asunnossanne yöllä rikkomassa laatan. Isännöitsijät ovat usein koulutukseltaa merkantteja ja heille opetetaan koulussa vastuun välttämistä.

• Ansku21

ja isännöitsijä kävi kattomassa ja lähetti remppamiehet vaihtaan laatan.

• Isä Nöitsijä

Laatan vaihto on riski, koska kiinnityslaasti joudutaan hiomaan että uuden saa tilalle. Kiinnityslaasti kun on vesieristeessä kiinni, on iso riski että vesieriste rikkoutuu. En kyllä antaisi kenenkään tehtäväksi ilman (omaa) valvontaa.

• kari789

Vaihto onnistuu kyllä vesieristettä rikkomatta melko helposti. Sitä vanhaa laastia ei edes tarvitse poistaa ihan kokonaan. Laastia voi hioa pois ns. monitoimikoneella. Työ muistuttaa kipsin poistoa vaikkapa ihmisen jalasta. Kipsi / laasti on kovaa ja sen alla on joustavaa tavaraa, iho / vesieriste. Kipsisahan kuten monitoimikoneenkin terä liikkuu edestakaisin hyvin pienen liikkeen. Jos terä osuu ihoon niin se joustaa ja liikkuu terän mukana eikä vahingoitu. Samoin toimii monitoimikone. Se puree hyvin kovaan laastiin mutta huonosti sitkeään ja joustavaan vesieristeeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe