Iskelmää vai ei.

Pulmu

Täällä näyttää taas joulun alla kimpoilleen keskustelu kiivaasti aiheesta Janin musiikki. Iskelmää tai ei niin sehän on ihan makuasia minkä laskee iskelmäksi.

Otan nyt vertailevaksi esimerkiksi Virve Rostin ja Menneisyyden vangit. Mihin luokkaan luokittelette kappaleet sata salamaa tai Kun Chicago kuoli? Puolet tämän foorumin lukijoista tuskin edes tunnistaa tai tietää kappaleita. Sillä perusteella ne on helppo luokitella iskelmäksi, mutta ovatko ne? Sata salamaa on vanha euroviisu kappale, minkä voisi vielä lisätä iskelmäistä vaikutelmaa. Mutta pointtini on siinä että en ole tavannut yhtään sellaista ihmistä joka nähtyään ja kuultuaan porukkaa livenä kehtaisi väittää kuunnelleensa iskelmää.

Aivan samalla tavalla minä kehtaan väittää Janin kohdalla. Kun on kuunnellut Jania livenä tietää mihin luokkaa hänen musiikkinsa kuuluu. Levy on vain osa hänen tuottamaansa musiikkia.(tuottaa sanaa käytetty muussa kuin tuottajan tuottama merkityksessä)

Live keikat bändillä tai ilman ovat aivan yhtä merkittävä osa Janin uraa ja musiikkia kuin levyt. Olen sen monissa yhteyksissä julkisesti sanonut etten jaksa kaikkia levyjen kappaleita kuunnella, mutta koskaan en ole sanonut etteikö ne olisi livenä hienoja ja upeasti vedettyjä.

Luokittelu on joka tapauksessa turhaa. Musiikkissa on aina vivahteita mausteita ja piirteitä joiden mukaan sitä on vaikea tunkea vain yhteen muottiin. Niin tai näin minä jakaisin musiikin klassiseen ja kevyeeseen johon sekä pop, rock että iskelmä kuuluvat.

Ja vielä verratakseni Vickyyn ja menkkareihin totean että aikanaan he olivat rock! Toki he ovat sitä edelleenkin, vaikka nykyään heidät mielletään mieluummin iskelmäisiksi. Rajat ovat aina musiikissa kuin veteen piirretty viiva. Häilyvä, laajeneva ja ennen kaikkea epäselvä.

Kaikkien ei tarvitse Janista pitää, eikä hänen musiikkiaan kuunnella, mutta antakaa meidän jotka siitä pidämme nauttia siitä. Se ei ole teiltä pois!

Samalla toivotan mukavaa loppu vuotta kaikille tutuille ja tuntemattomille ;o)

14

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarno trolli

      "Kun Chicago kuoli" ja "Sata salamaa" ovat iskelmää, mutta silti hyviä biisejä. Klassikoita. Mikä siinä iskelmälokeroon kuulumisessa oikeastaan nyt niin vaikeaa on?

      • Pulmu

        Mikä mahtaa olla siinä niin vaikeaa ettei ymmärretä, että se mikä tänään on iskelmää ei ole sitä ennen ollut? Jolloin päästään päätelmään että raja on häilyvä ei tiukka linjainen ja näin ollen iskelmäksi tuomitseminen on kohtuutonta.

        En koe iskelmää ongelmaksi silloin kun kappaleet ovat kiistatta sitä. Janin tuotannon kohdalla en näin voi sanoa. Olen kuullut ne livenä ja silloin iskelmästä ei ole tietoakaan.

        Se mikä iskelmälokeroinnissa eniten ärsyttää on se kielteinen kaiku jonka monet asioista tietämättömät sille sanalle antavat. Iskelmä ei ole klassista musiikkia vaan kevyttä, jopa radikaalia. Se mikä tänään on iskelmää ei sitä ollut ilmestyessään. Virven tuotantoon kuuluu myös kappaleet Charlie Brown ja Krokotiili rock. Ovatko nämäkin iskelmää? Molemmat ovat klassikoita(eriasia kuin klassinen musiikki), mutta ei klassikkous tee niistä iskelmää. Muuten Yön Joutsenlaulu ja Dingon Autiotalokin ovat iskelmää.


      • jarno trolli
        Pulmu kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla siinä niin vaikeaa ettei ymmärretä, että se mikä tänään on iskelmää ei ole sitä ennen ollut? Jolloin päästään päätelmään että raja on häilyvä ei tiukka linjainen ja näin ollen iskelmäksi tuomitseminen on kohtuutonta.

        En koe iskelmää ongelmaksi silloin kun kappaleet ovat kiistatta sitä. Janin tuotannon kohdalla en näin voi sanoa. Olen kuullut ne livenä ja silloin iskelmästä ei ole tietoakaan.

        Se mikä iskelmälokeroinnissa eniten ärsyttää on se kielteinen kaiku jonka monet asioista tietämättömät sille sanalle antavat. Iskelmä ei ole klassista musiikkia vaan kevyttä, jopa radikaalia. Se mikä tänään on iskelmää ei sitä ollut ilmestyessään. Virven tuotantoon kuuluu myös kappaleet Charlie Brown ja Krokotiili rock. Ovatko nämäkin iskelmää? Molemmat ovat klassikoita(eriasia kuin klassinen musiikki), mutta ei klassikkous tee niistä iskelmää. Muuten Yön Joutsenlaulu ja Dingon Autiotalokin ovat iskelmää.

        Väitätkö ettei oo iskelmää? Onko sulla joku pakonomainen tarve väittää muuta?

        > Janin tuotannon kohdalla en näin voi sanoa. Olen kuullut ne livenä ja silloin iskelmästä ei ole tietoakaan.


      • Pulmu
        jarno trolli kirjoitti:

        Väitätkö ettei oo iskelmää? Onko sulla joku pakonomainen tarve väittää muuta?

        > Janin tuotannon kohdalla en näin voi sanoa. Olen kuullut ne livenä ja silloin iskelmästä ei ole tietoakaan.

        Jos kirjoitetaan, että Janin musiikki on iskelmää, sillä tarkoitetaan käsitykseni mukaan sekä levy että live musiikkia. Ja tähän en voi yhtyä.

        Puhun itse kokonaisuudesta ja kokonaisuuteen kuuluu myös live esiintymiset. Ne eivät ole iskelmää. Levyistä en ole sanonut muuta kuin etten kaikista kappaleista pidä levyllä. Livenä kyllä.

        Oletko sinä Jarno Trolli käynyt keikoilla? Tiedätkö millaista musiikki on siellä? Jos et niin suosittelen käymään. Tiedä vaikka löytäisit sen saman minkä minäkin olen keikoilta löytänyt.


      • jarno trolli
        Pulmu kirjoitti:

        Jos kirjoitetaan, että Janin musiikki on iskelmää, sillä tarkoitetaan käsitykseni mukaan sekä levy että live musiikkia. Ja tähän en voi yhtyä.

        Puhun itse kokonaisuudesta ja kokonaisuuteen kuuluu myös live esiintymiset. Ne eivät ole iskelmää. Levyistä en ole sanonut muuta kuin etten kaikista kappaleista pidä levyllä. Livenä kyllä.

        Oletko sinä Jarno Trolli käynyt keikoilla? Tiedätkö millaista musiikki on siellä? Jos et niin suosittelen käymään. Tiedä vaikka löytäisit sen saman minkä minäkin olen keikoilta löytänyt.

        Keikoilla en ole käynyt enkä varmaan menekään. En ole pitänyt radiossa soitetuista biiseistä enkä usko että pitäisin niistä keikallakaan.


      • Pulmu
        jarno trolli kirjoitti:

        Keikoilla en ole käynyt enkä varmaan menekään. En ole pitänyt radiossa soitetuista biiseistä enkä usko että pitäisin niistä keikallakaan.

        soittavat keikoilla samoin kuin levyllä. Oikeastaan viimeisen kahden vuoden aikana en ole törmännyt kuin yhteen yhtyeeseen joka on keikalla melkein samankuuloinen kuin levyllä.

        Myös tuttavapiirissäni on tämä huomattu ja todettu että ehkä pitäisi lähteä katsomaan myös niitä inhokkeja lavalla, jotta tietäisi inhoaako todella kaikkea vai vaan levyä joka on myös radiosta kuuluvaa osa.


      • Hauskaa lukea
        jarno trolli kirjoitti:

        Keikoilla en ole käynyt enkä varmaan menekään. En ole pitänyt radiossa soitetuista biiseistä enkä usko että pitäisin niistä keikallakaan.

        Täsmälleen samoilla sanoilla sanoi eräs ystävättäreni, ja kun raahasin hänet keikalle, niin se oli menoa. Siellä se nainen nyt viilettää pitkin Suomea Janin keikoille sillointällöin.

        Kuunteli siis tuosta keikasta, jonne hänet vein, suunnilleen 15 ekaa minuuttia ja totesi: "ohhoh, toi jätkähän on rock! Et oo syyttä kehunut, ei ole häntä livenä voittanutta !"

        Niin.


      • jarno trolli
        Pulmu kirjoitti:

        soittavat keikoilla samoin kuin levyllä. Oikeastaan viimeisen kahden vuoden aikana en ole törmännyt kuin yhteen yhtyeeseen joka on keikalla melkein samankuuloinen kuin levyllä.

        Myös tuttavapiirissäni on tämä huomattu ja todettu että ehkä pitäisi lähteä katsomaan myös niitä inhokkeja lavalla, jotta tietäisi inhoaako todella kaikkea vai vaan levyä joka on myös radiosta kuuluvaa osa.

        mä en tiedä mistä "nykymuusikoista" sä puhut, mutta ainakin ne bändit, joiden levyjä itse ostan, vetävät keikalla suunnilleen samaa settiä kun mitä levyllä.

        tulipa pitkä lause


      • Pulmu
        Hauskaa lukea kirjoitti:

        Täsmälleen samoilla sanoilla sanoi eräs ystävättäreni, ja kun raahasin hänet keikalle, niin se oli menoa. Siellä se nainen nyt viilettää pitkin Suomea Janin keikoille sillointällöin.

        Kuunteli siis tuosta keikasta, jonne hänet vein, suunnilleen 15 ekaa minuuttia ja totesi: "ohhoh, toi jätkähän on rock! Et oo syyttä kehunut, ei ole häntä livenä voittanutta !"

        Niin.

        Samanlaisia kokemuksia on itselläkin. Moni on sanonut että oho täähän on hyvä livenä. Jopa sellaiset jotka vaihtavat radiokanavaa..


    • apila_94

      "Kaikkien ei tarvitse Janista pitää, eikä hänen musiikkiaan kuunnella, mutta antakaa meidän jotka siitä pidämme nauttia siitä. Se ei ole teiltä pois!"
      Just niin =)=)

      • Pulmu

        Olet ikäiseksesi hirmu fiksu! Ja todellakin löysit yhden tärkeimmistä pointeista kirjoituksessani :o)


      • apila_94
        Pulmu kirjoitti:

        Olet ikäiseksesi hirmu fiksu! Ja todellakin löysit yhden tärkeimmistä pointeista kirjoituksessani :o)

        No kiitos! Minä olen ihan tosiaan sitä mieltä että on ihan älytöntä tapella siitä kuka on hyvä ja kuka ei ja onko jonkun musa iskelmää vai mitä. Kun kaikilla laulajilla on kumminkin omat faninsa ja niin pitää olla, olisihan tylsää jos kaikki vaan fanittaisi yhtä ja samaa ja tykkäisi vaan yhdestä ja samasta musasta. Minä tykkään Janin musasta, jotkut luokkakaverit ei, ne tykkää vaikka rapista, josta minä taas en oikein. Ei silti tarttisi tapella tällaisesta. Saa tykätä mistä haluaa,eikä tarttisi haukkua jotain jolla on erilainen musamaku.


    • Lelle

      Mielestäni olet ihan oikeilla jäljillä. Iskelmä-sanalle on nyt vaan annettu jossain - ilmeisesti lapsi/nuorisopiireissä kielteinen merkitys.

      Ehkä sanalla nyt tarkoitetaan vanhemman kansanosan musiikkia, tanssimusiikkia tai vanhempien laulajien esittämää musiikkia. Sitä musiikkia, jota vastaan nykynuoren kuuluu kapinoida, ihan riippumatta siitä minkälaista musiikki on tai missä tahtilajissa sitä soitetaan tai mitä soittimia käytetään, tms.

      Silloin kun iskelmämusiikki "syntyi" se oli nimenomaan nuorison musiikkia. Sanakin syntyi iskusävelmä-sanasta, joka taas vaan yleisesti tarkoitti kevyttä musiikkia, jossa on iskevä tempo.

      Ihan pikkasen uskallan olla sitä mieltä, että jos joku aikoo elättää itsensä musiikilla, niin eipä hänen ainakaan kovin tarkasti kannattaisi lokeroida, ei itseään eikä myöskään iskelmämusiikkia.

      Kommenttejasi jarno, odotellen...

      • jarno trolli

        vähäkö viileetä ku joku kaipaa mun kommentteja. No joo, ensinnäkään Dingon Autiotaloa nyt ei voi iskelmäksi sanoa (se on mielestäni pop/rokkia) ja tuo Yön biisi on siinä ja siinä. No itse olen nuorehko jannu ja tapana on pilkata kaikkia iskelmätähtiä, mutta näin nimettömänä (en mä siis mikään jarno oo tai oon mä sen aikaa kun näitä kirjoittelen vaikka yhtä hyvin voisin olla vaikka pekka) voin sanoa että esimerkiksi nuo mainitut Rostin biisit kolahtavat ihan kympillä josta päästäänkin siihen tosiasiaan että kyllä se iskelmä kolahtaa myös jarnoon.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe