Jouluvalot,ja Epilepsia

Kyntelikkö

Minulla on epilepsia,ja joulunaika on hankalaa kun joka paikassa loistaa kynnteliköt(tulee kohtauksia,niiden takia).
Onneksi itselläni on lievä epilepsia,vähänkin aikaa huoneessa jossa kynttelikkö palaa niin oireet alkavat.
Onko muilla epileptikoilla samanlaisia kokemuksia?

13

1177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hugo

Jos saat jouluvaloista kohtauksia ei se kuulosta lievältä. Itselläni ei todellakaan ole lievä epilepsia ja en saa sentään kohtauksia kynttilöistä, vähäisissä määrin ne jopa luovat rentouttavan tunnelman. Kynttilän valo on jotenkin tunnelmallinen. Vaikuttaa, että olet vilkkuvalolle "allerginen" ja tämä on Sinulle laukaiseva tekijä.

• sauvatar

kynttilät tekee minun silmiini sellaisen olon etten voi niitä katsella. En itseäni niillä kiusaa vaan sammutan ne pois. Kuten Hugokin tuossa arveli onko kyseessä lievä Epi ? Voihan niin olla, mutta sinulle on tullut valonarat silmät kuten minullakin on.

Kynttilät eivät häikäise vaan kaikki kirkkaat ja varsinkin vilkkuvalot. Monesti tekisi mieli mennä suuriin kauppakeskuksiin aurinkolasit silmillä vaan en kyllä kehtaa. Kesällä sitten voin mennä.

Vältä valoja ja älä niitä suoraan katso, itse käännään niille aina selkäni niin eivät loista silmiini ;)

• Hugo

Sehän on vain cool-look ja jos oikeasti aurinkolasit auttavat, niin en todellakaan jättäisi käyttämättä. Niitähän sellasia laseja, jotka automaattisesti tummentuvat tarvittaessa ja muuten näyttävät tavallisilta silmälaseilta. Sellaiset voisivat auttaa.

Eikun vaan filmitähteä leikkimään ostareihin:).

• Kynttelikkö

Lievä epilepsia(tarkoitan lievällä sitä etten menetä tajuntaani, enkä myöskään kaatuile).
        On vain hetkittäinen "outo olo", jälkitilana viluntunteet,ja hieman vapinaa.
        Valonarkuus ja epilepsia ovat eri asia, mutta juuri kyntteliköt, ja isot loiste valot aikaansaavat kohtaukset.
        Ja epilepsiaani on tutkittu, ja todettu lieväksi neurologin tutkimuksissa.

• Amanda
        Kynttelikkö kirjoitti:

Lievä epilepsia(tarkoitan lievällä sitä etten menetä tajuntaani, enkä myöskään kaatuile).
        Valonarkuus ja epilepsia ovat eri asia, mutta juuri kyntteliköt, ja isot loiste valot aikaansaavat kohtaukset.

Jouluvaloista ei oo mitään haittaa. Eikä oikeastaan mistään valoista. En edes tiedä onko minulla epilepsiaa kun yhden pienen poissaolokohtauksen olen vasta saanut (n. kuukausi sitten). Eilen ihan piruttain testasin vähän. Valvoin koko yön ja tulihan siinä vähän vahvempiakin maisteltua ja joskus 5 aikaan olin kamalan väsynyt. Menin pimeään huoneeseeni ja aloin rämpyttämään kirkasta valoa silmieni edessä eikä tapahtunut mitään :) Ja olen huomannut, etten mikään valoherkkä ole.

• sauvatar
        Kynttelikkö kirjoitti:

Episi pysyykin lievänä. Itse uskon saaneeni Lamictal lääkityksestä valonarat silmät ja, kun lääkitys lopetettiin niin se jäi kiusakseni. Ennen olen vain kerran discossa saanut kohtauksen vilkkuvaloista. Nykyään jokapaikassa on niin paljon kirkkaita valoja jotka häikäisevät ja monesti pyydän niitä himmentämään ja sanon suoraan, että muuten saan kohtauksen. Aamusta saan kamalan päänsäryn jos joudun suoraan kirkkaisiin valoihin esim. sairaalan käytäviin. HUH,HUH !

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Sehän on vain cool-look ja jos oikeasti aurinkolasit auttavat, niin en todellakaan jättäisi käyttämättä. Niitähän sellasia laseja, jotka automaattisesti tummentuvat tarvittaessa ja muuten näyttävät tavallisilta silmälaseilta. Sellaiset voisivat auttaa.

Eikun vaan filmitähteä leikkimään ostareihin:).

ne kesti kauan kirkastua normaaleiksi, joten ei kiitos. Miten olisi näin talvella lierihattu päähän ja aurinkolasit silmille ja eikun baanalle ???

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

ne kesti kauan kirkastua normaaleiksi, joten ei kiitos. Miten olisi näin talvella lierihattu päähän ja aurinkolasit silmille ja eikun baanalle ???

No eihän sulle kelpaa mikään:). Minä ainakin nyt lopetan juomisen ja yritän noudattaa tuota tipatonta tamminkuuta. Ja onhan noista silmälaseista haittaakin, jos saa kohtauksen, sillä niihin voi hajoittaa kasvoja... nenän seutu etenkin. Mietin vaan tässä nyt, että on piilolaseja, jotka tummentavat? Ainakin värillisinä niitä saa.

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

Episi pysyykin lievänä. Itse uskon saaneeni Lamictal lääkityksestä valonarat silmät ja, kun lääkitys lopetettiin niin se jäi kiusakseni. Ennen olen vain kerran discossa saanut kohtauksen vilkkuvaloista. Nykyään jokapaikassa on niin paljon kirkkaita valoja jotka häikäisevät ja monesti pyydän niitä himmentämään ja sanon suoraan, että muuten saan kohtauksen. Aamusta saan kamalan päänsäryn jos joudun suoraan kirkkaisiin valoihin esim. sairaalan käytäviin. HUH,HUH !

Tavallinen valojenvälkyttäminen ei välttämättä haittaa, mutta stropovalot on todellakin hämmentäviä ja eihän silloin näekään mitään kuin sekavasti ja se kai sen tarkoituskin on, sillä sillä saadaan aikaa tunnelmaa.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

No eihän sulle kelpaa mikään:). Minä ainakin nyt lopetan juomisen ja yritän noudattaa tuota tipatonta tamminkuuta. Ja onhan noista silmälaseista haittaakin, jos saa kohtauksen, sillä niihin voi hajoittaa kasvoja... nenän seutu etenkin. Mietin vaan tässä nyt, että on piilolaseja, jotka tummentavat? Ainakin värillisinä niitä saa.

sitten mikään. Piilareita oon käyttänyt ja aina kohtauksen jälkeen oon huomannut toisen hävinneen jonnekkin. Silmälaseja on korjailtu moneen otteeseen ja nenäkin ollut muutaman kerran kipeä.

Tosin mulla on kyllä ruskeat silmät, mutta ei auta ne ei estä häikäisyjä.

Nää uudet oon onnistunut joka kerta poistamaan, kun onneksi oon tuntenut kohtauksen tulevan.

• Hugo
        sauvatar kirjoitti:

sitten mikään. Piilareita oon käyttänyt ja aina kohtauksen jälkeen oon huomannut toisen hävinneen jonnekkin. Silmälaseja on korjailtu moneen otteeseen ja nenäkin ollut muutaman kerran kipeä.

Tosin mulla on kyllä ruskeat silmät, mutta ei auta ne ei estä häikäisyjä.

Nää uudet oon onnistunut joka kerta poistamaan, kun onneksi oon tuntenut kohtauksen tulevan.

Muoviset kertakäyttöpiilarit. Hyvä veto toi, että ruskeast silmät jotain tummentaisi... nojoo. Tosin ideani tummentavistakin piilareista saattoi olla epärealistinen, mutta oikeasti luulisi, että sellaisia voisi tehdä, jos kysyntää olisi tarpeeksi.

• sauvatar
        Hugo kirjoitti:

Muoviset kertakäyttöpiilarit. Hyvä veto toi, että ruskeast silmät jotain tummentaisi... nojoo. Tosin ideani tummentavistakin piilareista saattoi olla epärealistinen, mutta oikeasti luulisi, että sellaisia voisi tehdä, jos kysyntää olisi tarpeeksi.

niin ;) Piilarit voisi olla hyvät jos ne tummentuisi, susta on kuule markkinamieheks ;)

• Elfarran

Kuten tiedämme, eri ihmisillä eri asiat vaikuttavat epileptisien oireiden esiintymiseen. Ja niitä oireitahan on vaikka millä mitalla.

Minulla lähinnä elävä liekki (kynttilä, nuotio) aiheuttaa oireita, mutta huono olo tulee kyllä jouluvaloista ja sähkökynttilöistäkin jos on hämärää/pimeää. Ei aivan samanlaisia oireita kuitenkaan esiinny kuin sinulla.

Valonarkuus on todellakin eri asia, mutta mielenkiintoista jos Lamictal todellakin voisi aiheuttaa joillakin valonarkuutta, koska itselläni se sopisi kuvaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7266
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      496
      5408
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3335
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2641
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      49
      2350
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1288
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1282
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1252
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1169
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1143
    Aihe