http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000817&posting=22000000010295945
Aiempi keskustelu, jatketaan tähän. Itse tahtoisin jatkaa mielelläni jutustelua nimim. sartza tai mikä olikaan, kanssa. Joka olisi valmis minua näpäyttämään raipalla jos hänen nähtensä hevostani ojentaisin ;)
Hevosen rankaisemisesta
15
1821
Vastaukset
- Myrtti
Vaikka en tuohon edelliseen keskusteluun osallistunutkaan, niin voisin tähän oman mielipiteeni kirjoittaa.
Omalla hoitohevosellani on paha tapa komentaa pieniä eläimiä/ihmisiä. Ja minäkun pieni satun olemaan, niin hoitohevoseni hyvin usein minulle luimii/yrittää näykkiä ja tarjota takapuoltaan. Kun omistajansa hevoselle korottaa ääntä komentaakseen, kyllä yleensä hevonen uskoo, mutta entäpä jos minä ääntä menen korottelemaan? Ei sitten mitään reaktiota. Itse torun läppäisemällä, ja jos hevonen yrittää näykkäistä, yritän keretä läppäisemään sitä ennenkuin hevonen ehtii minua purra. En siis kehota ketään lyömään hevosta, mutta ei se läpsäisy nyt niin kamala rangaistus voi olla, kun katsoo miten hevoset toisiaan komentavat, puremalla ja potkimalla. Mutta en IKINÄ käyttäisi raippaa rangaistusvälineenä. Jos raipalla rankaisee, niin mitenkäs sitten ratsastettaessa? Hevonen tietenkin luulee silloinkin että sitä rangaistaan/torutaan jostakin, vaikka raipan avulla pitäisi vähän herätellä hevosta ja vähän vauhtia antamaan jos "kunnolliset pohkeet" eivät tehoa yms..
Vai olenko teidän mielestänne aivan väärässä koko asiassa?- onko järkee?
joskus aattelen et jos sitä heppaa kook aja alistaa ni onko koko touhus mitää hauskaa??????????????????????????????
- Tiitu
onko järkee? kirjoitti:
joskus aattelen et jos sitä heppaa kook aja alistaa ni onko koko touhus mitää hauskaa??????????????????????????????
Ei hevosta ole tarkoitus alistaa. Jatkuva läpsyttely jos hevonen vaikka näykkii ei ole hyväksi. Komentamisesta aina samasta asiasta ei pitäisi tulla jatkuvaa. Päämäärähän on päästä ongelmasta tai pahasta tavasta eroon.
- Nimetön
kyllä huomaa että tällä osa-alueella keskustelleet ihmiset ei oo joutunu ite koskaan hevosta kouluttamaan. Se on huomattavasti monimutkasempi prosessi kun mikään tietyille alueille läpsiminen. ei millään pullansyöttämisellä hevosesta tehdä toimivaa. Ja kyllä, hevosen kuuluu olla toimiva, jos sillä aikoo esimerkiksi rahaa tienata tai muuten siitä hyötyä.On eri asia jos pitää hevosta vaan söpönä lemmikkinä.. Ainoa jolla oli jotain viisaita näkemyksiä oli tää kertomus- tyyppi. Jos joku haluaa tolla "hevosta ei saa satuttaa" meiningillä ittensä tapattaa niin siitä vaan.
- tilhi
Sä kuulut niihin ihmisiin, jotka luulee hallitsevansa hevosta alistamalla jatkuvasti. Lue teksti: Turvallinen dominanssi, oikaisen väärinkäsityksiä
Kirjoita sinne sitten mielipiteesi, mutta vasta kun olet lukenut.
- Tapolan Dianna- shetu<3
voi hevosta rankaista mutta ei satuttamalla!! hevosesta tulee entistä "Kamalampi" jos sitä satuttaa. Yritä saada hevonen tottelemaan ilman satuttamista!! Raippa on sitä varten että saa laiskat hevoset heräämmään npautuksella, sellaisella että se tuntuu mutta ei satu
- paronitar
kirjotinkin mielipiteeni hevosen rankaisemisesta tuohon edelliseen.. jos on tarpeen rankaista - se tapahtuu niin että hevonen muistaa sen vielä huomenna ja viikon päästä - kaikista paras että muistaa lopun ikäänsä.
en tarkoita mitään 10 minuutin hakkaamis sessiota, mutta en mitään läpsimistäkään. edellisessä oli esim mitä käy kun joku päivä hevonen päättää ette mua enää syyttä läpsi - jälki on silloin rumaa..
kaiken AjaO on täsmällisyys. siis ei niin että tänään rankaistaan puremisesta ja huomenna ei tms..
kopio edellisestä vastauksestani:
"se että tallisi hevoset tottelevat omistajaa kun hän karjasee, johtuu siitä että tietävät seuraavan vaihees sattuvan..
älkää hyvät ihmiset menkö joka asiasta hevosta läpsimään (eli "älä näyki"*läps* älä mee mun ohi *läps* älä kaiva*läps*) tällä ette saa kuin vihaisen hevosen. tästä on myös elävä esimerkki.
jos hevosta pitää rankaista se tehään kerralla niin perusteellisesti (en siis tarkota 15 min hakkaamissessiota) että muistaa vielä seuraavanakin päivänä mitä seuraa jos tekee jotain väärää.
tähän mennessä (20 vuotta hevosuraa takana) on tullut vastaan 3 hevosta, joita on saanut komentaa kovalla kädellä (siis versiona piiska laulaa ja kovaa). muilla on riittänyt vähempi, mutta selkeä rangaistus.
omani mm tönii päällään päävehkeitä laitettaessa tästä on järjestelmällisesti rangaistu "luuvitosella" eli olen koppassu sitä nyrkillä turpaan, kerran se on mua potkassu höseltäessään (pesin jalkoja). tuolloin oli vielä ori niin potkasin huoletta sitä munille. tänä päivänäkin ( 2 vuotta tapahtuneesta) jos ei takaset pysy maassa jalkoja hoidettaessa riittää muistutukseks että tökkää sormella mahan alle. nykyään yleinen huomautus (joka tehoaa) on per**le, jonka jälkeen ruuna tietää että tulee kovempi rangaistus jos ei oo kunnolla.
aloittajalle vielä: ota seuraavalla kerralla pitkä piiska tai riimunnaru mukaan kun menet viemään heiniä, aja ruuna pois heinäkasalta, eli sinä syöt ensin sitten vasta on ruunan vuoro. sama pätee karsinaan ruokittaessa(kaurat yms). sillä laumassakin johtaja syö ensin... "mää oon kans ihan samaa mieltä sun kans! Sä ja "Kertomus" ootte oikeestaan melkein ainoita jotka kuulostatte siltä että myös tiedätte hevosista jotain muutaki kui jostaki kirjasta opittua. oon nähny kun hevonen on menny täysin pilalle tällä pullamössösössölässy-touhulla,jota niin moni harjoittaa. Hevonen oli ravuri, ori ja hevletin vihainen jokaiselle ihmiselle,myös omistajalle. ja mitä teki omistaja: "ai sää purit mua,no ota tuosta porkkana.", tarhaan piti viedä ketju suussa ja raippa turvan edessä,eikä aina edes sekään auttanu,sit ku saavuttiin hiestä märkänä tarhan portille,pukkilaukkaa perälle,riippumatta siitä ehtikö avata riimun ja hypätä alta pois, siis hevosen oli "kouluttanut" omistaja. lopulta kukaan siellä meidän koululla ei uskaltanut sitä siedä ulos tai sisälle,vaan se nakitettiin mulle. jopa isot ja vahvat ihmiset eivät uskaltaneet koskea oriin,koska henki oli mennä. Minä olen vain 160cm enkä mikään bodari,mutta pärjäsin tuolle isolle väkivahvalle orille,koska en pelännyt sitä vaan annoin sille sellaisen muistutuksen(raipalla) jonka se muisti aina,olipa ori kilttiä poikaa sen jälkeen,mutta vain mulle!Ori tunnisti johtajan! Ori vietiin kuulemma lopetettavaksi,koska edes sen omistaja ei sille pärjännyt (se oli sitä mieltä et hevosta ei ikinä saa kurittaa tai rankaista). Ja oli toinenki hevonen samassa koulussa joka oli todella arvaamaton ratsastettaessa,edes sen hevosen omistaja ei uskaltanu ridata sillä vaan se tehtävä uskottiin mulle,koska minä pärjäsin tallin jokaiselle "hirmulle" ja "luuskalle"... ;)
- Madde
Toivottavasti joku potkaisee sua sukuelimille ja KOVAA!!!!!
- Susa
Madde kirjoitti:
Toivottavasti joku potkaisee sua sukuelimille ja KOVAA!!!!!
Omalla hevosurallani on vastaani tullut pari täysin pilalle hemmoteltuja hevosia: ne kävi päälle, puri tai käänsi takapuolta jos meni karsinaan ja parin pienen tallilikan päälle toinen niistä pääsi käymään ja kun kukaan ei tehnyt mitään alkoi se sen jälkeen käydä kunnolla kaikkien päälle.
Oli mun vuoroni mennä sillä sitten ratsastamaan ja olin nähnyt nämä kyseiset aikaisemmat päälle karkailut joten otin suosiolla kättä pitempää mukaani, koska sen verta itserakas olin ja olen että henkeni haluan säästää!
Hevonen yritti päälle ja sai purastua takkini hiasta. Annoin pari kunnon läväytystä raipalla, jonka jälkeen hevonen oli kun puustä pudonnut! Kukaan ei ollut aikaisemmin antanut sille selkään vaan se muille. Sen jälkeen hoitaminen meni ihan hyvin, kun tiesi kuka määräsi.
Ratsastuksen opettajaltani sain huudot kuinka kehtasin lyödä hevosta tallissa ja kun lopulta kukaan ei uskaltanut enää mennä hevosen karsinaan kun minä, tajusi opettajakin että niin oli paras..
Nykyään hevonen on omani ja 2vuotias tyttäreni hoitaa hevosta avustuksellani. Yhteisen uramme aikana olen pari kertaa joutunut antamaan selkään kunnolla, mutta ne pari kertaa on riittänyt. Hevonen hirnuu onnellisesti tallissa, kun menen sinne!
Ei se hevonen kuole jos sitä lyö! Parempi sille on että se saa kerran kaksi selkäänsä kunnolla kun että hyppii silmille jatkuvasti! - paronitar
Susa kirjoitti:
Omalla hevosurallani on vastaani tullut pari täysin pilalle hemmoteltuja hevosia: ne kävi päälle, puri tai käänsi takapuolta jos meni karsinaan ja parin pienen tallilikan päälle toinen niistä pääsi käymään ja kun kukaan ei tehnyt mitään alkoi se sen jälkeen käydä kunnolla kaikkien päälle.
Oli mun vuoroni mennä sillä sitten ratsastamaan ja olin nähnyt nämä kyseiset aikaisemmat päälle karkailut joten otin suosiolla kättä pitempää mukaani, koska sen verta itserakas olin ja olen että henkeni haluan säästää!
Hevonen yritti päälle ja sai purastua takkini hiasta. Annoin pari kunnon läväytystä raipalla, jonka jälkeen hevonen oli kun puustä pudonnut! Kukaan ei ollut aikaisemmin antanut sille selkään vaan se muille. Sen jälkeen hoitaminen meni ihan hyvin, kun tiesi kuka määräsi.
Ratsastuksen opettajaltani sain huudot kuinka kehtasin lyödä hevosta tallissa ja kun lopulta kukaan ei uskaltanut enää mennä hevosen karsinaan kun minä, tajusi opettajakin että niin oli paras..
Nykyään hevonen on omani ja 2vuotias tyttäreni hoitaa hevosta avustuksellani. Yhteisen uramme aikana olen pari kertaa joutunut antamaan selkään kunnolla, mutta ne pari kertaa on riittänyt. Hevonen hirnuu onnellisesti tallissa, kun menen sinne!
Ei se hevonen kuole jos sitä lyö! Parempi sille on että se saa kerran kaksi selkäänsä kunnolla kun että hyppii silmille jatkuvasti!se on kylmä tosiasia että hevonen, joka on pomo, stressaa oloaan. hevonen tuntee olonsa turvalliseksi vain johtajan alaisuudessa. myös tämmoinen stressaava hevonen sairastuu helpommin mm ähkyyn, kaviokuumeeseen lannehalvaukseen jne jne - etenkin jos on ruokinnassa jotain häikkää - mm vähän heinää paljon väkirehuja jne jne...
tästä on elävä esimerkki kaverini hevonen joka oli perheessä pomo. stressas oloaan, vähintään kerran viikossa kävi ell hoitamassa ähkyä. aloin käydä sillä ajamassa ja otin siltä johtajuuden itselleni ähkyt loppu kuin seinään. avustuksellani myös omistaja nousi arvoasteikossa ylemmäs ja näin ähky kierre saatiin hallintaan.
ja saa tota meitin ruunaa tulla katsomaan, jos epäilee että on kyseessä arka ja piesty hevonen..
- Varsasta Hevoseksi
Minun ei ole tarvinnut hevosia lyödä tai karjua tai riehua niiden kanssa. Hevosen tulee oppia kunnioittamaan ihmisen tilaa ja ruokinnassa rohmuavat hevoset oppivat rauhoittumaan kun käskee niiden peruttaa ennen ruuan saantia.
On helppo toimia hevosen kanssa joka toimii ihan normaalilla puheäänellä ja käsimerkeillä. Kun menettää pinnansa hevosen kanssa voi lähteä kahville ja jättää hevosen hetkeksi rauhaan.
Oma hevoseni on nyt saanut kolme kertaa satulan selkäänsä ja sillä voi ratsastaa jo hieman - ilman lyötejä ilman huutoa ja hyvin sekä luottavaisesti mennään eteenpäin.
Hevoselle on opettava sen paikka mutta siihen ei tarvita väkivaltaa- vaan rauhallinen mieli ja kopsuvat kengät, köysi tai raippa jolla voi napauttaa saappaan varteen.
Omani ei ole pullahevosia eikä vapaan kasavatuksen saaneita vaan ihan oikeita käyttöhevosia.- ---
No voi hyvä tavaton..musta tuntuu et suurimman osan porukasta pitäis olla vielä koton hoitamassa my little ponyja...hyvää jälkeä saa aikaan nuo kakarat kun "vitsaa säästävät" olipas yllätys kerrankin kakaroiden jäljiltä lähtee maastoon kun olivat yhden suokin opettaneet karkaamaan kesken lenkin.Hevonen teki yllättäen uukkarin ja selästä lennettiin.Juoksin hepan perästä kotia ja sit tuli raippaa ihan olan takaa..ja kiitolaukkaa takas sinne mihin matka katkes ja sit koko lenkki.Että näin..olis varmaan pitäny pullaa syöttää ja ottaa vesisänkyyn viereen,mut tällänen eläinrääkkääjä kun olen niin näin tein =) ja muuten toimi..
- Varsasta Hevoseksi
--- kirjoitti:
No voi hyvä tavaton..musta tuntuu et suurimman osan porukasta pitäis olla vielä koton hoitamassa my little ponyja...hyvää jälkeä saa aikaan nuo kakarat kun "vitsaa säästävät" olipas yllätys kerrankin kakaroiden jäljiltä lähtee maastoon kun olivat yhden suokin opettaneet karkaamaan kesken lenkin.Hevonen teki yllättäen uukkarin ja selästä lennettiin.Juoksin hepan perästä kotia ja sit tuli raippaa ihan olan takaa..ja kiitolaukkaa takas sinne mihin matka katkes ja sit koko lenkki.Että näin..olis varmaan pitäny pullaa syöttää ja ottaa vesisänkyyn viereen,mut tällänen eläinrääkkääjä kun olen niin näin tein =) ja muuten toimi..
Hohhoijaa vaan itsellesi ja vastauksellesi- mene sinä hakkaamaan My little ponyjasi kun et osaa hevosten kanssa riehumatta olla.
Kykyjen puutetta jos hakkaamaan alat- olen minä noita hakkaajia nähnyt ja ratsastanut myös hevosiksi kovakouraisesti sekä piiskaamalla opetetuja hevosia...
Mikä pakko olisi piiskalla hakata kun homma hoituu ihan ilmankin.
Juu ja tiedoksi vaan että yksi tälläinen kovakourainen hakkaajaa kokeili hevosta ja tostesi hulluksi kun tuli juoksutusliinan perässä kuin pikkuinen pallo- eipähän heppani ole sitä muille tehnyt. Ei hevosen tarvitsekkaan sietää moista....
- mahoni
en mitenkään kannata lyömistä mutta hevosesta riippuen voi joskus olla pakko käyttää tälläistä komennusmuotoa=( Hevosia on niin moneen eri junaan että jos joku tulee aukomaan päätänsä että kaikkien hevosten kanssa pärjää ilman kovempia otteita niin ette oo kyllä kovempiluontosta hevosta nähnykkään. esimerkiksi vaikka yksi vanhoista hevosistani; en tiedä mitä oli hevoselle tehty ennenku meille tuli mutta jossei kunnolla pitäny ojennuksessa nii päälle koitti väkisten tulla. aamusinki ku avas karsinan oven nii heti päälle tulossa kunnes oppi että aina oli nyrkki vastassa jos oli ketkuilut mielessä, hyväsukunen hevonen oli mutta ilmeisesti jossain vaiheessa pilattu. Myin sen sitte siskontytölle ratsuksi kun ei sitä viittiny radalle pistää kiusattavaks, mulla sellanen reilu 15 hevosen ravitalli itellä. Nykyään se on kovin rauhottunu mutta niin tottunu likkaan ettei muut saa sitä enää uloskan. yhen miehen mikä sitä meni ulos pistämään nosti se sormista ilmaan ja mies veti nyrkillä ottaan niinkauan että päästi hevonen irki,mutta siltä jouduttiin sitten poistamaan olikos se nyt 1 vai 2 sormea että sellasta se joskus on..useimpien kanssa kenen kanssa mie oon pelannu on ihan ääniavut ja joku pieni läppäsy riittäny koko yhteistyöjakson ajan=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667