Imusarjavuoto?

masa

Kyseessä on Volvo (244 GLE vm.1982, moottori 2.3 litrainen ruisku) ja epäilen vahvasti, että kyseessä on imusarjavuoto. Kysynpä teiltä viisaat, mitkä ovat yleisimmät tunnusmerkit vian ollessa tuo?
Volvoni lähtee aina kylmänä hyvin käyntiin, jos on hieno pakkaskeli. Mutta moottorin lähennellessä käyntilämpötilaa, niin sitten ne ongelmat alkavat. Käynti on epätasaista ja sammuilee jatkuvasti. Kostealla kelillä ja ilmaston matalapaineen aikana (yleensä sadekeli) moottori haluaisi käynnistyä, mutta ei. Sitten kun aikansa ns. 'tappelee' ja käynnistelee moottoria noin tunnin välein, niin sitten se alkaa niinkuin toimimaan. Epäilen itse sitä, että konetilan ilman kosteusprosentti ikäänkuin normalisoituu sen 'tappelun' myötä ja ikäänkuin lämmin ilma syrjäyttää kostean ilman. Näin kun tapahtuu, niin käynnistys ja liikkeellelähtö onnistuu ilman ongelmia, koska imusarjavuoto ei ime enää kosteaa ilmaa bensaseokseen. Jos ajan volvollani päivittäin ja pidän sen ikäänkuin lämpöisenä, niin ongelmia ei ole, vaikka olisi sateinen keli. Mutta, jos en päivittäin aja, ja seisotan sitä vaikka 3 päivää, niin 'tappelu' on edessä etenkin sateisella kelillä. Että näin...

13

14556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkit

      Imuvuoto ellei loppuminen on kokonaan arkipäiväistymistä. Oletko varma ettei koneesi ole vanhentunut niin paljon, että sitä ei huvita ilman vastapalvelusta imeä?

      Saattaa olla tietysti öljynvuotopäivätkin jolloin ei lämpene heti mutta käy tosin hetken kuluttua kuumana. Liian kuumana, jopa punaisena.

      Saattaa olla, että paljon ajettuna on löystynyt tahi sitten kaipaa vaihtelevaa ajelua. Sen merkkejä on ainakin että ottaa kierroksia aivan liikaa ja yleensä ilman syytä.

      Ohjeena olisi vaihtaa tuoreempaan tai jos et halua vaihtaa niin sitten perusteellinen remontti jolloin käyt kaikki keskeiset koneen osat läpi tunnetta ja aikaa säästämättä. Paras tulos tulee jos nuolee kaiken puhtaaksi ja sitten vielä laittaa tuoreet (aromi)öljyt koneeseen ja vahaa hitain rentouttavin liikkein koko koneen.

      • Oikeasti

        Saattaa olla virranjakaja tai tulpanjohdot. Sähköpuolella vika kuitenkin on.


      • masa
        Oikeasti kirjoitti:

        Saattaa olla virranjakaja tai tulpanjohdot. Sähköpuolella vika kuitenkin on.

        ... virranjakajan kannessa 98% mahdollisuudella.
        Testasin sen jopa kolme kertaa. Eli kyseessä ei ole imusarjavuoto!! Tarkempi selvitys löytyy tässä keskustelussa Virranjakaja otsikon alta.


    • siivilä

      Putsaappas nyt ensin se ns. liekkilukko.

      • masa

        eli viitsitkö sanoa tarkemmin, onko ns. liekkilukolla/ huohottimen siivilällä virallista nimeä, joka löytyy myös haynesin korjausoppaasta?
        Moottori onkin tuo B 21 E, eikä alussa mainitsemani 2.3 litrainen. Onko kova homma putsata sitä huohottimen siivilää?


      • imusarjavuoto
        masa kirjoitti:

        eli viitsitkö sanoa tarkemmin, onko ns. liekkilukolla/ huohottimen siivilällä virallista nimeä, joka löytyy myös haynesin korjausoppaasta?
        Moottori onkin tuo B 21 E, eikä alussa mainitsemani 2.3 litrainen. Onko kova homma putsata sitä huohottimen siivilää?

        moi.suikuta sumutinpullollavettä siihen imusarjan ja kannen välissä olevaan tiivisteeseen koneen käydessä. koita saada joka puolelle sumutettua.jos kone muuttaa käyntuiä niin tiiviste vuotaa.ei kastella tulpan johtoja.jos käynti ei muutu niin vika on sytytys puolessa.olettaisin.


      • masa
        imusarjavuoto kirjoitti:

        moi.suikuta sumutinpullollavettä siihen imusarjan ja kannen välissä olevaan tiivisteeseen koneen käydessä. koita saada joka puolelle sumutettua.jos kone muuttaa käyntuiä niin tiiviste vuotaa.ei kastella tulpan johtoja.jos käynti ei muutu niin vika on sytytys puolessa.olettaisin.

        Kas kun en itse hoksannut moista?!? Täytyykin oikeasti kokeilla tuota vinkkiä tässä lähipäivinä. Ilmoittelen sitten tuloksista. Itse epäilen enemmän imusarjavuotoa kuin sähköpuolta.


      • masa
        imusarjavuoto kirjoitti:

        moi.suikuta sumutinpullollavettä siihen imusarjan ja kannen välissä olevaan tiivisteeseen koneen käydessä. koita saada joka puolelle sumutettua.jos kone muuttaa käyntuiä niin tiiviste vuotaa.ei kastella tulpan johtoja.jos käynti ei muutu niin vika on sytytys puolessa.olettaisin.

        No joo... tein niinkuin ehdotit. Käynnistin volvoni ja lämmitin moottorilämpötilan normaaliksi. Ei ollut mitään ongelmia, mutta kelikin oli mielestäni suotuisa eli ilman kosteusprosentti alhainen. Sumutin pullolla sitten vettä imusarjan tiivisteen kohdille ja kas kummaa... yhdessä kohtaa kun sumutin vettä, niin alkoi kyseiset oireet. Moottorin tyhjäkäynti alkoi heittelehtimään. Sammutin koneen hetken ajaksi ja kokeilin uudestaan käynnistystä. Ei puhettakaan käyntiin lähdöstä, vaan kauheaa paukkumista pakoputkessa. Pidin puolen tunnin kahvipaussin ja kokeilin uudestaan ja lähti heti. Nostin kyllä nokkapellin ylös vähäksi aikaa, koska ajattelin näin, että kosteat ruiskutuskohdat paremmin kuivuisivat. Ajoin kortterin taas ympäri ja moottori oli käyntilämmössään. Sumutin vettä uudestaan, mutta ei oireita. Syynä voi olla se, että imusarjassa saattaa olla halkeama ja lämpöisenä ollessaan se halkeama ikäänkuin menee umpeen (metallihan laajenee lämmetessään) ja oireita ei esiinny. Miksi sitten ensimmäisellä kerralla sumutus vaikutti? Syynä voi olla yksinkertaisesti se, että mahdollinen imusarjan halkeama ei ollut vielä riittävästi lämmennyt ja mennyt umpeen. Kokeilen vielä asiaa uudestaan ja ilmoittelen tuloksista. Jostain kosteusjutuista tämä nyt johtuu ja enemmän epäilen kyllä imusarjaa kuin sähköpuolta.


      • imusarja
        masa kirjoitti:

        No joo... tein niinkuin ehdotit. Käynnistin volvoni ja lämmitin moottorilämpötilan normaaliksi. Ei ollut mitään ongelmia, mutta kelikin oli mielestäni suotuisa eli ilman kosteusprosentti alhainen. Sumutin pullolla sitten vettä imusarjan tiivisteen kohdille ja kas kummaa... yhdessä kohtaa kun sumutin vettä, niin alkoi kyseiset oireet. Moottorin tyhjäkäynti alkoi heittelehtimään. Sammutin koneen hetken ajaksi ja kokeilin uudestaan käynnistystä. Ei puhettakaan käyntiin lähdöstä, vaan kauheaa paukkumista pakoputkessa. Pidin puolen tunnin kahvipaussin ja kokeilin uudestaan ja lähti heti. Nostin kyllä nokkapellin ylös vähäksi aikaa, koska ajattelin näin, että kosteat ruiskutuskohdat paremmin kuivuisivat. Ajoin kortterin taas ympäri ja moottori oli käyntilämmössään. Sumutin vettä uudestaan, mutta ei oireita. Syynä voi olla se, että imusarjassa saattaa olla halkeama ja lämpöisenä ollessaan se halkeama ikäänkuin menee umpeen (metallihan laajenee lämmetessään) ja oireita ei esiinny. Miksi sitten ensimmäisellä kerralla sumutus vaikutti? Syynä voi olla yksinkertaisesti se, että mahdollinen imusarjan halkeama ei ollut vielä riittävästi lämmennyt ja mennyt umpeen. Kokeilen vielä asiaa uudestaan ja ilmoittelen tuloksista. Jostain kosteusjutuista tämä nyt johtuu ja enemmän epäilen kyllä imusarjaa kuin sähköpuolta.

        katso myös kaasarin alla oleva tiiviste. ja jos on sellainen musta muovinen levy niin sekin voi olla halki,


      • :) :) :)
        imusarja kirjoitti:

        katso myös kaasarin alla oleva tiiviste. ja jos on sellainen musta muovinen levy niin sekin voi olla halki,

        Ensimmäisessä viestissä kysyjä jo kertoo auton olevan 2,3 ruisku ;)

        Mutta tosiaan imuvuoton se varmaan on, tuntuu olevan melko yleinen opngelma vanhemmissa volvoissa.


    • masa

      Kiitokset ensinnäkin kaikille vastanneille!!
      Vika onkin luultavasti virranjakajassa/virranjakajankannessa. Testasin sen jopa kolme kertaa. Tein näin testin kolme kertaa. Ensinnäkin keli on ollut hyvä eli ilman kosteusprosentti suotuisa ja siitä johtuen volvoni on lähtenyt käyntiin ilman ongelmia. Lämmitin moottorin käyntilämpötilaan ja ensin kokeilin sumuttaa vettä imusarjan tiivisteen ympärille. Tulos, ei käyntihäiriöitä. Sumutin vettä myös virranjakajan kanteen niin, että se oli todella märkä. Ei käyntihäiriöitä, kunnes kului minuutti ja moottorin tyhjäkäynti alkoi heittelehtimään. Sammutin moottorin, otin virranjakajankannen irti ja huomasin, että sisältä oli täysin kostea. Kuivasin kappaleen kuumailmapuhaltimella kuivaksi, iskin takaisin kiinni ja käynnistin. Käynnistys onnistui ilman ongelmia. Ja saman tein vielä 2 kertaa samoin tuloksin. Kastelin virranjakajan, tyhjäkäynti alkoi heittelehtimään. Kuivasin virranjakajan, ei ongelmia. Olen melkein vakuuttunut siitä, että kyseessä onkin virranjakajan kansi ja sen sisäpuolinen kosteus.
      Sellainen kysymys vielä. Millä sen saisi niin tiiviiksi, että sitä kosteutta ei sinne pääsisi? Uusi virranjakajan kansi? Vanha näyttäisi olevan silmäin katsoen ihan ehjä, mutta voiko siihen luottaa? Se kosteus saattaa myös päästä kannen ja pyörittäjän rungon välisestä kohdasta. Hyvin se kansi siihen runkoon kyllä istuu ja ne kaksi kiinnitysjousen tapaista kaarevaa liuskan osaa ovat kyllä kiinni aika tiukkaan mielestäni. Olisiko jonkinlainen o-rengas sinne hyvä?

    • masa

      Ostin uusia osia eli virranjakajan kannen ja pyorittäjän. Ei ole ollut sitten mitään ongelmia käynnistyksissä ja auto toimii moitteettomasti! Tuo on tärkeä asia pitää huolta siitä, että virranjakaja ei saa kosteutta. Kaiken lisäksi tutkin vanhaa vjkantta ja siellä oli kuin olikin pieniä halkeaman tyyppisiä niiden sisällä olevien johdin-nastojen ympärillä. Eli ulkoisesti näytti hyvältä, mutta sisäisesti ei.

      • Hessu12345

        Vanhoihin 240 sarjan koneisiin kannattaa aina vaihtaa heti käyntihäiriöiden ilmaannuttua kaikki syt.johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Ja sitten vaan laatuosaa, ei mitään Motonetin halvinta mallia, vaan Bosch. Ne ei miljoonia maksa, itse maksoin juuri kansi 13e ja pyörijä 5e. Syt. johtosarjoja on todella monenhintaista ja kokemuksesta voin sanoa, että niillä Bilteman ja Motonetin halvimmilla muutaman kympin sarjoilla ei tee yhtään mitään, ihan roskaa. Kannattaa laittaa kymppi lisää, niin saa AD liikkeistä kunnon piuhat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe