astma ja pakkanen

kyselijä

Mitä tapahtuu kun astmaatikko menee ulos pakkaseen? Supistuuko keuhkoputket vai miksi tuntuu että henki salpauituu?

5

2245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paha astma

Minua ainakin alkaa ahdistaa ja limaa kertyy keuhkoputkiin, rintaa puristaa yms. Siksi pyrin olemaan sisällä talviaikaan paljon.

• Taina

Olin parhaassa iässäni kun puhkesi astma n.15 vuotta sitten. Kun astuin vaikkapa -1 asteen pakkaseen jouduin ensimmäisen henkäyksen jälkeen palaamaan sisälle jos en suihkutellut säännöllisesti lääkearsenaalia sisuksiini ja sitonut huivia suuni eteen. Vuoden lääkitsin itseäni: sydän hakkasi ja kädet vapisivat. epäilin että lääkkeet raunioittavat minut ennen astmaa. Tutkin paastoasioita ja paastosin pari kertaa, 5 5 päivää. Senjälkeen olin ns elävällä ravinnolla n. vuoden. Vähitellen siirryin tavallisen kasvisravinnon kautta tavalliselle ruualle. Nyt hiihtelen vaikka 10 pakkasasteessa. Astmasta ei ole ollut häivähdystäkään missään tilanteessa. Vihjeeksi: jos limaa erittyy reippaasti jätä kaikki maitoperäiset tuotteet muutamaksi viikoksi niin huomaat ihmeen. Minulla se vaati aikoinaan neljä viikkoa. Se vaiva hävisi sillä.

• lisää
        Taina kirjoitti:

Olin parhaassa iässäni kun puhkesi astma n.15 vuotta sitten. Kun astuin vaikkapa -1 asteen pakkaseen jouduin ensimmäisen henkäyksen jälkeen palaamaan sisälle jos en suihkutellut säännöllisesti lääkearsenaalia sisuksiini ja sitonut huivia suuni eteen. Vuoden lääkitsin itseäni: sydän hakkasi ja kädet vapisivat. epäilin että lääkkeet raunioittavat minut ennen astmaa. Tutkin paastoasioita ja paastosin pari kertaa, 5 5 päivää. Senjälkeen olin ns elävällä ravinnolla n. vuoden. Vähitellen siirryin tavallisen kasvisravinnon kautta tavalliselle ruualle. Nyt hiihtelen vaikka 10 pakkasasteessa. Astmasta ei ole ollut häivähdystäkään missään tilanteessa. Vihjeeksi: jos limaa erittyy reippaasti jätä kaikki maitoperäiset tuotteet muutamaksi viikoksi niin huomaat ihmeen. Minulla se vaati aikoinaan neljä viikkoa. Se vaiva hävisi sillä.

Siis astmas hävisi kun jätit maitotuotteet pois?! Täytyy ilmeisesti ruveta juomaan mehua ruuan kans:D Jätitkö siis IHAN kaikki maitotuotteet, siis katoit et ruoat on laktoosittomia jne?

• Taina
        lisää kirjoitti:

Siis astmas hävisi kun jätit maitotuotteet pois?! Täytyy ilmeisesti ruveta juomaan mehua ruuan kans:D Jätitkö siis IHAN kaikki maitotuotteet, siis katoit et ruoat on laktoosittomia jne?

edellinen viestini. Maitotuotteiden poisjättämisen myötä loppui liman eritys. Ruokavalion muutoksella häipyi astma. Tätä nykyä olen kaikkiruokainen mutta valikoiva. Sen selostaminen olisi pitempi juttu. Mm pyrin käyttämään luomutuotteita mahdollisimman paljon. Vältän lisäaineita eli kaikkea missä pakkauksien sisällysluetteloissa on E-koodeja. En joisi mehua aterian yhteydessä, vain vähän vettä. Makeat eli sokeripitoiset mahdoll. vähiin.

• astmaatikko

se nyt selvääkin selvempää,että pakkasella
      ottaa henkeen, kun ei edes tarvitse olla
      astmaa, niin saattaa pakkanen purra keuhkoja.
      Ei kauheeseen pakkaseen lainkaan ja pienellä
      pakkasella suojaa suu vaikka paksulla huivilla,
      niin se lämmittää hengitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      108
      934
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      721
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe