Jaahah, täällä ja muuallakin on näköjään Paska-Antero esittänyt jälleen kerran perättomiä väitteitä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000004&conference=4500000000001139&posting=22000000012852038
Koska mitään tuollaista väitettä en ole koskaan esittänyt, että yksityisautoilu on julkiseen liikenteeseen verrattuna ylivoimaisen halpaa, niin pitänee nyt sitten yrittää sitäkin.
Aikaisemmasta viestistäni http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000012817153
löytyykin hiukan pohjaa. ExpressBuss väittää nettisivuillaan olevan edullisin junaan ja henkilöautoon verrattaessa. Kuitenkin jo junamatkan hinta on laitettu melkein tuplasti todellisuutta kalliimmaksi. Kuinka paljon onkaan pielessä henkilöauton osuus?
Vertailuun on "oudosti" otettu uusi henkilöauto ja aika lyhyt pitoaika, kun otetaan huomioon väitteet Suomen Euroopan vanhimmasta autokannasta.
Vanhallakin autolla voi aivan hyvin ajaa samat kilometrit ja enemmänkin kuin tuon esimerkin uudella. Miljoona kilometriä ajettu vanha dieselmersu ei ole harvinaisuus. Siksipä halpojen kilometrien tavoittelijan kannattaakin etsiä vähän ajettua vanhaa Mersua ja otetaanpa esimerkiksi nyt vaikka bensamersu, lujia nekin.
Löytöjä voi yrittää tehdä vaikka tuolta:
http://www.nettiauto.com/simpleSearch.php?id_vehicle_type=1&id_make=45&id_model=2965&id_car_type=2&id_fuel_type=1&pfrom=500&pto=&yfrom=1985&yto=&search=Hae
Vaivaisella parilla tonnilla voi saada aivan kelvollisen kulkupelin, jolla ajaa ilman remontteja helposti 100 000 km.
Liikennevakuutus -85 malliseen 519,16 €/v, tai kahdessa erässä 259,58 €/erä: http://laskuri.nvv.fi/(4kqqkr552ap5m255o4iq3c45)/Default.aspx
Ajoneuvovero 94,90 €: http://www.ake.fi/uudistuva_ajoneuvovero/Calculator.asp
Noiden lisäksi tulevat tietysti huollot, jotka usein ovat pelkkiä öljyjen ja suodattimien vaihtoja ja 100 000 km:n aikana ainakin kerran tulpat, jarrupalat ja huonolla tuurilla joku halpa nivel. Öljyt ja osat eivät paljon maksa ja työn hinnan säästää tekemällä itse.
Hyvällä tuurilla hyvin pidetylle autolle voi käytön jälkeen löytää vielä ostajankin, joka parhaassa tapauksessa maksaa siitä enemmän kuin itse on siihen sijoittanut.
Ihannetapauksessa käytetyillä autoilla ajava voi jopa ansaita ostamalla halvalla ja myymällä voitolla. Siihen ei enää pääsekään olemalla ilman autoa ja käyttämällä julkisia.
Autoilu voi olla halpaa
28
1389
Vastaukset
- Kallonkutistaja
"Kuitenkin jo junamatkan hinta on laitettu melkein tuplasti todellisuutta kalliimmaksi."
Käsittääkseni sinun laskelmassa on junalipun hinta vain menolipulle. Joten ei kai ole ihme, että meno-paluu on melkein tuplasti sen verran? Vai onko vr:llä paluumatka samalla reitillä aina ilmainen?:) No, ei ole.Hyvä kun mainitsit. Siis ExpressBuss ei kulje kaikilta paikakunnilta ja jos esim. haluaa Kemistä Kuopioon, niin mennäkseen ExpressBussilla pitää ensin jollain matkustaa Ouluun, kun junalla päsee Kemistä hintaan 48,30 € Kuopioon. Julkista edullista liikennettä ei kuitenkaan haja-asutusalueilta ole Kemiin, ellei halua viettää päiväänsä odotellen, joten taksikyyti on otettava, ellei ole ketään ajokuntoista halukkaana kuskaamaan (ja nekin kyllä maksaa). Ellei asu Kemissä, niin etäisyydestä riippuen taksikyyti maksaa helposti useita kymmeniä euroja. Hakeutuminen Ouluun ExpressBussin kyytii maksaa sitten vieläkin enemmän.
Tarkoituksena olikin lähinnä vertailla julkisen liikenteen ja oman auton käyttöä.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Hyvä kun mainitsit. Siis ExpressBuss ei kulje kaikilta paikakunnilta ja jos esim. haluaa Kemistä Kuopioon, niin mennäkseen ExpressBussilla pitää ensin jollain matkustaa Ouluun, kun junalla päsee Kemistä hintaan 48,30 € Kuopioon. Julkista edullista liikennettä ei kuitenkaan haja-asutusalueilta ole Kemiin, ellei halua viettää päiväänsä odotellen, joten taksikyyti on otettava, ellei ole ketään ajokuntoista halukkaana kuskaamaan (ja nekin kyllä maksaa). Ellei asu Kemissä, niin etäisyydestä riippuen taksikyyti maksaa helposti useita kymmeniä euroja. Hakeutuminen Ouluun ExpressBussin kyytii maksaa sitten vieläkin enemmän.
Tarkoituksena olikin lähinnä vertailla julkisen liikenteen ja oman auton käyttöä."Tarkoituksena olikin lähinnä vertailla julkisen liikenteen ja oman auton käyttöä."
Mutta sujuuhan se huomattavasti paremmin fakta-tiedoilla kuin virheellisillä tiedoilla. Mutta hyvä, että otit edes puolittaisen (=poliittisen?) vastuun virheestäsi, eli aloit selittämään kokonaan muuta asiaa virheen peittelemiseksi.
Vertailu sinällään taitaa useimmissa tapauksissa olla melko turhaa. Jokainenhan voi laskea omien mieltymystensä mukaisesti nuo edut, haitat ja kustannukset. Esim lentomatka Helsinki-Vantaalta Ouluun maksaa 60euroa. Jos matkustustapa soveltuu, niin eipä halvemmalla pääse juuri millään muulla kulkuvälineellä, eikä ainakaan nopeammin. Vaan eihän sekään paljon auta, jos on menossa Kemistä Kuopioon. Kallonkutistaja kirjoitti:
"Tarkoituksena olikin lähinnä vertailla julkisen liikenteen ja oman auton käyttöä."
Mutta sujuuhan se huomattavasti paremmin fakta-tiedoilla kuin virheellisillä tiedoilla. Mutta hyvä, että otit edes puolittaisen (=poliittisen?) vastuun virheestäsi, eli aloit selittämään kokonaan muuta asiaa virheen peittelemiseksi.
Vertailu sinällään taitaa useimmissa tapauksissa olla melko turhaa. Jokainenhan voi laskea omien mieltymystensä mukaisesti nuo edut, haitat ja kustannukset. Esim lentomatka Helsinki-Vantaalta Ouluun maksaa 60euroa. Jos matkustustapa soveltuu, niin eipä halvemmalla pääse juuri millään muulla kulkuvälineellä, eikä ainakaan nopeammin. Vaan eihän sekään paljon auta, jos on menossa Kemistä Kuopioon."Esim lentomatka Helsinki-Vantaalta Ouluun maksaa 60euroa."
Tuo ei kylläkään pidä aivan tarkkaan ottaen paikkaansa. Joku halpalento voi tietysti tuon 60 euroa maksaakin, mutta jos ei halua laskuvarjoa käyttää, niin Ouluun sillä ei vielä pääse. Koneet nimittäin laskeutuvat Oulunsalon lentoasemalle, josta on vielä matkaa Ouluun. http://www.oulunsalo.fi/index.htm- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
"Esim lentomatka Helsinki-Vantaalta Ouluun maksaa 60euroa."
Tuo ei kylläkään pidä aivan tarkkaan ottaen paikkaansa. Joku halpalento voi tietysti tuon 60 euroa maksaakin, mutta jos ei halua laskuvarjoa käyttää, niin Ouluun sillä ei vielä pääse. Koneet nimittäin laskeutuvat Oulunsalon lentoasemalle, josta on vielä matkaa Ouluun. http://www.oulunsalo.fi/index.htmKyse oli nimenomaan lentokentistä. Käsittääkseni edes halpalennoilla ei voi turvautua laskuvarjoon.
Muuten jos sattuu olemaan menossa Oulun alueelle, niin voihan sitä vaikka joku kaveri tai sukulainen hakea omalla autollansa sieltä lentokentältä. Ja laskelmasi mukaan sehän vielä saattaa jopa laskea sitä hintaa tuosta 60eurosta. Kallonkutistaja kirjoitti:
Kyse oli nimenomaan lentokentistä. Käsittääkseni edes halpalennoilla ei voi turvautua laskuvarjoon.
Muuten jos sattuu olemaan menossa Oulun alueelle, niin voihan sitä vaikka joku kaveri tai sukulainen hakea omalla autollansa sieltä lentokentältä. Ja laskelmasi mukaan sehän vielä saattaa jopa laskea sitä hintaa tuosta 60eurosta.Missäs minä olen väittänyt lentomatkan hinnan laskevan, jos joku hakee kentältä? Kerroinhan kyydityksien maksavan tuttujenkin tekemänä.
"ellei ole ketään ajokuntoista halukkaana kuskaamaan (ja nekin kyllä maksaa)"
Ellei kavereita, tai sukulaisia ole kuskailemassa ja viisihenkinen perhe matkustaa Oulusta Helsinkiin, niin kyllä siihen kuluja kertyy tuosta 60:n edulliselta näyttävästä lentohinnasta huolimatta. Oulusta ei koneita lähde ja jotenkin on matkustettava Oulunsalossa olevalle lentokentälle, eikä perilläkään päästä lentokoneella Helsingin keskustaan. Itse lento ei kestä kuin n. tunnin, mutta muihin liikkumisiin ja odotteluun tuhraantuu aikaa, eli ei se lentäminenkään niin ylivoimaisen nopeaa ja halpaa ole.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Missäs minä olen väittänyt lentomatkan hinnan laskevan, jos joku hakee kentältä? Kerroinhan kyydityksien maksavan tuttujenkin tekemänä.
"ellei ole ketään ajokuntoista halukkaana kuskaamaan (ja nekin kyllä maksaa)"
Ellei kavereita, tai sukulaisia ole kuskailemassa ja viisihenkinen perhe matkustaa Oulusta Helsinkiin, niin kyllä siihen kuluja kertyy tuosta 60:n edulliselta näyttävästä lentohinnasta huolimatta. Oulusta ei koneita lähde ja jotenkin on matkustettava Oulunsalossa olevalle lentokentälle, eikä perilläkään päästä lentokoneella Helsingin keskustaan. Itse lento ei kestä kuin n. tunnin, mutta muihin liikkumisiin ja odotteluun tuhraantuu aikaa, eli ei se lentäminenkään niin ylivoimaisen nopeaa ja halpaa ole."Ihannetapauksessa käytetyillä autoilla ajava voi jopa ansaita ostamalla halvalla ja myymällä voitolla."
Eli autoilu voi olla halpaa. Lentomatkan hinta tosin pysyy samana vaikka kokonaiskulut pienenisivätkin. - jurpo
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Ihannetapauksessa käytetyillä autoilla ajava voi jopa ansaita ostamalla halvalla ja myymällä voitolla."
Eli autoilu voi olla halpaa. Lentomatkan hinta tosin pysyy samana vaikka kokonaiskulut pienenisivätkin.kutistaja? Edellinen aihe meni katolleen, niin kaivoit uuden. Hienoa. Näin se keskustelu etenee!
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Ihannetapauksessa käytetyillä autoilla ajava voi jopa ansaita ostamalla halvalla ja myymällä voitolla."
Eli autoilu voi olla halpaa. Lentomatkan hinta tosin pysyy samana vaikka kokonaiskulut pienenisivätkin....tarkoitin, autoa pidetään vain myyntitarkoituksessa ja kun ostaja löytyy, niin hankitaan seuraava samassa tarkoituksessa. Niillä ajetaan tietysti itse samalla vähäiset ajot.
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
...tarkoitin, autoa pidetään vain myyntitarkoituksessa ja kun ostaja löytyy, niin hankitaan seuraava samassa tarkoituksessa. Niillä ajetaan tietysti itse samalla vähäiset ajot.
Juuri tähän oletukseesi minäkin perustan sen kaverin/sukulaisen edullisen noudon kentältä.
Kallonkutistaja kirjoitti:
Juuri tähän oletukseesi minäkin perustan sen kaverin/sukulaisen edullisen noudon kentältä.
Kyllä ne kaverit ja sukulaiset ovat sitten kuitenkin jotain vastapalvelusta vailla ja se voi olla jotain muuta kuin halpaa kyytiä.
- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä ne kaverit ja sukulaiset ovat sitten kuitenkin jotain vastapalvelusta vailla ja se voi olla jotain muuta kuin halpaa kyytiä.
Eli ei se autoilu aina niin halpaa sitten olekaan, vaikka voihan se joskus ollakin?
Oikeammin sanottuna kustannukset voidaan laskea useammalla eri periaatteella, mutta moni tekee sillä, joka eniten itseä miellyttää. Ja kuitenkin useimmiten huomioon pitää ottaa muutkin seikat kuin vain hinta. Ja taitaa useimmilla ne muut seikat olla ratkaisevampia. Kallonkutistaja kirjoitti:
Eli ei se autoilu aina niin halpaa sitten olekaan, vaikka voihan se joskus ollakin?
Oikeammin sanottuna kustannukset voidaan laskea useammalla eri periaatteella, mutta moni tekee sillä, joka eniten itseä miellyttää. Ja kuitenkin useimmiten huomioon pitää ottaa muutkin seikat kuin vain hinta. Ja taitaa useimmilla ne muut seikat olla ratkaisevampia.Niinhän tuo otsikkoni oli, että autoilu voi olla halpaa. Jos pyörittää hyvää bisnestä ja tarvii autoa siinä, niin aika merkityksettömiä ovat autosta ja sillä liikkumisesta aiheutuvat kulut.
- sinivilkku
....vai liekö känsä ;)
>>Mitä enemmän autolla ajaa, sitä pienemmiksi muodostuvat pääomakulut, vakuutukset ja käyttömaksu kilometriä kohden.
Kun autolla ajetaan, se pysyy paremmassa kunnossa kuin seistessään. Olen nähnyt autoja, joista seistessä on pohjasta tullut "utumaisen harsomainen".
Renkaat pitää uusia joka tapauksessa, ajaa sitten enemmän tai vähemmän. Kumiseos kovettuu seistessäkin.- Paska-Antero
Miten niin riehaantui?
Minähän vain jatkoin logiikkaasi: polttoainekin menee pilalle, jos auto seisoo vuositolkulla. Parempihan se bensa on polttaa pois, ettei se mene hukkaan. Eikö? - Paska-Antero
"Paskis kun toistelet jatkuvasti, että väitteen esittäjällä on todistamisvastuu niin alahan Paskis todistaa."
Miten niin toistelen jatkuvasti? Muistaakseni olen käyttänyt tuota ilmaisua KERRAN.
- ..........
Kolme henkilöä mukana, halvemmaksi tulee autolla Expressbusin listan mukaan. Loppumatka pitää tehdä taksilla. Noin 80 euroa (ylittyy kyllä) maksaa julkisilla, listan mukaan 72.54 € henkilöautolla.
- .........
Autoilu maksaa saman verran kun kyydissä on pelkkä kuski tai 5 henkilöä kuski mukaan lukien. Julkisilla matkustaessa pitää maksaa erikseen jokaisesta henkilöstä.
Eli: Autoilu on sitä kannattavampaa mitä enemmän matkustajia on mukana. - .........
......... kirjoitti:
Autoilu maksaa saman verran kun kyydissä on pelkkä kuski tai 5 henkilöä kuski mukaan lukien. Julkisilla matkustaessa pitää maksaa erikseen jokaisesta henkilöstä.
Eli: Autoilu on sitä kannattavampaa mitä enemmän matkustajia on mukana.Julkisilla kuluu aikaa eniten. Bussi ajaa kiertotietä ja pysähtelee pysäkeille. Julkisilla meneminen on hankalaa, koska matkatavarat pitää lastata useita kertoja.
- Voi juoda
......... kirjoitti:
Julkisilla kuluu aikaa eniten. Bussi ajaa kiertotietä ja pysähtelee pysäkeille. Julkisilla meneminen on hankalaa, koska matkatavarat pitää lastata useita kertoja.
Viinaa kavereitten kanssa, perillä voi juoda viina kavereitten kanssa, paluumatkalla voi bussissa juoda viinaa kavereitten kanssa ja lopuksi krapulan voi sairastaa maanantaina töissä, kun siitä olotilasta saa vielä palkankin.
......... kirjoitti:
Julkisilla kuluu aikaa eniten. Bussi ajaa kiertotietä ja pysähtelee pysäkeille. Julkisilla meneminen on hankalaa, koska matkatavarat pitää lastata useita kertoja.
Eikä julkisten perään voi kytkeä peräkärryjä kaikenlaisten mökilläkin tarvittavien tavaroiden kuskaukseen.
- KAIRAKETTUSELLA
HIONO DIISEL DIISEL MERSU.MILJOONA MITTARISSA RUAHAHAHAH
Mitähän et oikein ymmärtänyt ja minkä ymmärsit väärin?
Pitääkö minun aina ryhtyä opettamaan jokaiselle tollolle erikseen lukemista ja luetun ymmärtämistä?
Ei minulla ole sellaista Mersua.- pikku-stobe
Kairakettu kirjoitti:
Mitähän et oikein ymmärtänyt ja minkä ymmärsit väärin?
Pitääkö minun aina ryhtyä opettamaan jokaiselle tollolle erikseen lukemista ja luetun ymmärtämistä?
Ei minulla ole sellaista Mersua.sulla mersua vois ollakkaan........
pikku-stobe kirjoitti:
sulla mersua vois ollakkaan........
Laitas pölvästi jotain perusteluja. On niitä ollut, mutta mitäs minä Mersulla, kun autojakin on keksitty.
- sulla
Kairakettu kirjoitti:
Laitas pölvästi jotain perusteluja. On niitä ollut, mutta mitäs minä Mersulla, kun autojakin on keksitty.
reppanalla ole edes ajokorttia! Ja fyrkat ei riitä edes polkupyörään! Eikä sulla ole omaa tietokonettakaan,sun viestit on lähetetty kirjaston ja nettikahvilan koneilla.
- on ihan
Kairakettu kirjoitti:
Laitas pölvästi jotain perusteluja. On niitä ollut, mutta mitäs minä Mersulla, kun autojakin on keksitty.
himmeli...tää Kaisakerttu
sulla kirjoitti:
reppanalla ole edes ajokorttia! Ja fyrkat ei riitä edes polkupyörään! Eikä sulla ole omaa tietokonettakaan,sun viestit on lähetetty kirjaston ja nettikahvilan koneilla.
Ajokortti on ollut jo reilut 30 vuotta, polkupyörää en ole ostamassakaan ja autot ostan käteisellä ilman velkaa, kuten tietokoneetkin. Missä on kirjastot, tai nettikahvilat auki öisinkin?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028