Saako vuokra-asunnossa vaihtaa lukko toiseen se ajaksi kun asuu asunnossa, ja kun muuttaa pois, niin asentaa alkuperäinen takaisin?
Nimittäin ärsyttää kun talomies/urakoitsijat pääsevät mun asuntoon milloin haluavat. Kerran tulin töistä ja joku "nainen" oli kodissani teki kuulema "kuntotarkastusta". Ja edellisellä viikolla heräsin (kello 7.00) kun joku äijä kolisi keittiössäni. Kuulema soitti ovikelloa, mutta kukaan ei avannut, siksi päätti tulla sisään omalla avaimella, asentamaan keittiöön uudet ilmastointilaitteet.
Ärsyttää tuollainen.
Saako vaihtaa lukko?
76
33343
Vastaukset
- ja kuuluukin
Saa vaihtaa anna mennä vaan.Etkä anna niitä avaimia kellekään,vaikka kuinka kitisee.
Taloyhtiön edustajilla on kyllä oikeus tulla asuntoon jos talon kunnossa pidon työt sitä vaativat mutta ei koskaan neuvottelematta ja sopimatta siitä asukkaan eli sinun kanssa.
Jos joku sinne asuntoon on tullut tai tulossa ilman lupia tai ilmoittamatta niin heitä heti ulos ja tavarat perässä eitkä kuuntele mitään ulinoita. Seuraavalla kerralla kysyvät ja sopivat kyllä kiltisti luvan.
Tämä on mielenkiintoinen asia kun jotkut kiinteistön omistajat,huoltoyhtiöiden edustajat jne.eivät ymmärrä miten heidän kulkuoikeutensa loppuvat kun asuntoon tulee vuokralainen. Asunnonomistajalla ei ole vuokrasuhteen alkamisen jälkeen mitään asiaa omaan asuntoonsa ilman lupaa.
Kaverini asui kanssa joskus vuokralla asunnossa josta yksi huone oli varattu omistajan tavaroille.Omistajalla oli tapana tulla ja mennä kämppään miten huvittaa. Noloa sekin olisi ollut kun isäntä väki panee sohvalla ja yksi idiootti tulee sisään omilla avaimilla.
No kaverini oli kaino mies ja vaihtoi asuntoa itse olisin sanonut omistajalle suorat sanat ja jos ei muuten mene viesti perille niin niitannut turpaan.- turvalukko
Jos siis ei vielä ole. Siitä jää avaimet vain sinulle.
- soveliasta
turvalukko kirjoitti:
Jos siis ei vielä ole. Siitä jää avaimet vain sinulle.
Ei ole soveliasta asentaa turvalukkoa ilman lupaa,koska se muuttaa vuokraomaisuuden eli asunnon ja oven rakennetta peruuttamatta.
Oikea tapa on sarjoittaa lukko uudelleen eli vaihtaa pelkkä avainpesä ja säilyttää alkuperäinen siihen asti kun lopettaa vuokrasuhteen.
Itse toimisin seuraavalla tavalla.
Ottaa selvää taloyhtiön nimen ja laskutustiedot ja yhteyshenkilöt eli yleensä isännöitsijän.
Sitten soitto lukkoliikkeelle jotta tulee vaihtamaan lukkopesän ja vanha säilytykseen. Pyydetään työstä lasku ja siihen merkitään maksajaksi taloyhtiö.(tämä tärkeää)
Tämän jälkeen lasku lähetetään taloyhtiön juoksevien asioiden hoitajalle eli isännöitsijälle tai jollekin muulle joka virkaa hoitaa ei asunnon omistajalle ellei hän ole taloyhtiön juoksevien asioiden hoitaja.
Laskuun pitää laittaa saatekirje jossa ilmoitetaan mitä on tehty ja miksi on tehty sen lisäksi yhteystiedot jotta asuntoon kohdistuviin huoltotöihin voidaan sopia ajankohdat.
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa. - mitäs sitten
soveliasta kirjoitti:
Ei ole soveliasta asentaa turvalukkoa ilman lupaa,koska se muuttaa vuokraomaisuuden eli asunnon ja oven rakennetta peruuttamatta.
Oikea tapa on sarjoittaa lukko uudelleen eli vaihtaa pelkkä avainpesä ja säilyttää alkuperäinen siihen asti kun lopettaa vuokrasuhteen.
Ottaa selvää taloyhtiön nimen ja laskutustiedot ja yhteyshenkilöt eli yleensä isännöitsijän.
Sitten soitto lukkoliikkeelle jotta tulee vaihtamaan lukkopesän ja vanha säilytykseen. Pyydetään työstä lasku ja siihen merkitään maksajaksi taloyhtiö.(tämä tärkeää)
Tämän jälkeen lasku lähetetään taloyhtiön juoksevien asioiden hoitajalle eli isännöitsijälle tai jollekin muulle joka virkaa hoitaa ei asunnon omistajalle ellei hän ole taloyhtiön juoksevien asioiden hoitaja.
Laskuun pitää laittaa saatekirje jossa ilmoitetaan mitä on tehty ja miksi on tehty sen lisäksi yhteystiedot jotta asuntoon kohdistuviin huoltotöihin voidaan sopia ajankohdat.
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa.tarkoititko et asunnon avaimia ei olis muilla kuin asukkaalla eipä taitaisi onnistua.kivaahan toisten asunnoissa on "käydä katseleen" miten sitten homma menee kuin avaimia ei löydy itseltäsi, eikä niitä olisi toisillakaan.
- tarkoittaa
mitäs sitten kirjoitti:
tarkoititko et asunnon avaimia ei olis muilla kuin asukkaalla eipä taitaisi onnistua.kivaahan toisten asunnoissa on "käydä katseleen" miten sitten homma menee kuin avaimia ei löydy itseltäsi, eikä niitä olisi toisillakaan.
Jos teitistä on "kivaa" kun toiset käy kattelee sun asuntoa niin sitten niitä avaimia ehkä kannattaa jakaa sinne ja tänne.
Veikkaisin kyllä,että valtaosasta väestöä ei ole "kivaa" kun toiset käy katteleen omaa asuntoa avaimilla josta itsellä ei ole tietoa,varsinkaan jos ne katselemiset ajoittuu vaikka yöhön tai iltaan tai muuten vaan aikaan kun ei odota vieraita.
Vittumaista sekin on kun olet kotonasi munat/pillu paljaana kun ovesta astuu kutsumatta sisään karvainen talonmies pakki kädessä ruuvaamaan saranaa tms.
Tai no,taitaa tuokin olla makuasia. Jos se tuntuu "kivalta" niin siitä sitten vaan.
Ite kyllä käyttäisin harkintaa kenelle sallisin pääsyn asuntooni omilla avaimilla.Enkä kyllä keksi montaa syytä miksi ei onnistuisi. - mitäs sitten
tarkoittaa kirjoitti:
Jos teitistä on "kivaa" kun toiset käy kattelee sun asuntoa niin sitten niitä avaimia ehkä kannattaa jakaa sinne ja tänne.
Veikkaisin kyllä,että valtaosasta väestöä ei ole "kivaa" kun toiset käy katteleen omaa asuntoa avaimilla josta itsellä ei ole tietoa,varsinkaan jos ne katselemiset ajoittuu vaikka yöhön tai iltaan tai muuten vaan aikaan kun ei odota vieraita.
Vittumaista sekin on kun olet kotonasi munat/pillu paljaana kun ovesta astuu kutsumatta sisään karvainen talonmies pakki kädessä ruuvaamaan saranaa tms.
Tai no,taitaa tuokin olla makuasia. Jos se tuntuu "kivalta" niin siitä sitten vaan.
Ite kyllä käyttäisin harkintaa kenelle sallisin pääsyn asuntooni omilla avaimilla.Enkä kyllä keksi montaa syytä miksi ei onnistuisi.yleisavain on kyllä kiinteistöhuoltofirmalla tai talonmiehellä halusit sitä tai et,mikä onkin tarpeen näin olla,mitä myös jutullani tarkoitin.
- ettei ole
mitäs sitten kirjoitti:
yleisavain on kyllä kiinteistöhuoltofirmalla tai talonmiehellä halusit sitä tai et,mikä onkin tarpeen näin olla,mitä myös jutullani tarkoitin.
Mistä meinaat että talonmies kiinteistöhuoltoyhtiö jne. saisi avaimen jos teet kuten jo aiemmin sanoin. Ei yleisavain mikään taikakalu ole.Se avaa vain lukot jotka on sille sarjoitettu.
Tarvetta yleisavaimelle voi olla mutta jos huoltoväkeä lappaa kämppään kuin torppaan lupia ja aikoja kyselemättä niin niitä tarpeita on syytä tarkistaa.
Mulla ainakin on vara-avaimia sukulaisilla, taloyhtiölläkin oli kun kerrostalossa asuin mutta siellä hoitivat avainpolitiikkaa fiksusti eikä ollut tarvetta kyseenalaistaa.
Tossa esimerkkitapauksessa syytä olisi. - mitäs sitten
ettei ole kirjoitti:
Mistä meinaat että talonmies kiinteistöhuoltoyhtiö jne. saisi avaimen jos teet kuten jo aiemmin sanoin. Ei yleisavain mikään taikakalu ole.Se avaa vain lukot jotka on sille sarjoitettu.
Tarvetta yleisavaimelle voi olla mutta jos huoltoväkeä lappaa kämppään kuin torppaan lupia ja aikoja kyselemättä niin niitä tarpeita on syytä tarkistaa.
Mulla ainakin on vara-avaimia sukulaisilla, taloyhtiölläkin oli kun kerrostalossa asuin mutta siellä hoitivat avainpolitiikkaa fiksusti eikä ollut tarvetta kyseenalaistaa.
Tossa esimerkkitapauksessa syytä olisi.no eipä olis kiva soitelle kavereille duuniin, jne et tuleppas avaamaan ovi satuin jäämään ulkooven taakse,taitas loppua kaverilta avaimen pito.meillä on varaavaimelle paikka omakotitalossa missä nyt itse asun.osakehuoneistoja olen järjestelly yhtiökouksissa käyny,asiat esillä kokouksissa miten on järjestetty avaimet ja miten ne pidetään.
- kaverille
mitäs sitten kirjoitti:
no eipä olis kiva soitelle kavereille duuniin, jne et tuleppas avaamaan ovi satuin jäämään ulkooven taakse,taitas loppua kaverilta avaimen pito.meillä on varaavaimelle paikka omakotitalossa missä nyt itse asun.osakehuoneistoja olen järjestelly yhtiökouksissa käyny,asiat esillä kokouksissa miten on järjestetty avaimet ja miten ne pidetään.
kuin talomiehelle, joka rahastaa oven avaamisesta 35€ ja viikonloppuisin tuplataksat.
- ei ole kyse
kaverille kirjoitti:
kuin talomiehelle, joka rahastaa oven avaamisesta 35€ ja viikonloppuisin tuplataksat.
mistään vara-avaimista, vaan huoltomiehen yleisavaimesta. Vara-avaimenhan jokainen saa antaa sille, johon luottaa. Minun vara-avaimeni on pojallani, joka asuu muualla jo.
- nyt ihan noin
soveliasta kirjoitti:
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa.onnistu. samalla systeemillähän voisi sitten vaikka vaihtaa sellaiset ikkunalasit, josta näkee vain ulospäin,taloyhtiön laskuun kun harmittaa kun joku katsoo sisälle. eli ei taloyhtiö mitään sarjoituksia maksa yosta vaan jollei asiasta ole erikseen sovittu.
- tiedät
nyt ihan noin kirjoitti:
onnistu. samalla systeemillähän voisi sitten vaikka vaihtaa sellaiset ikkunalasit, josta näkee vain ulospäin,taloyhtiön laskuun kun harmittaa kun joku katsoo sisälle. eli ei taloyhtiö mitään sarjoituksia maksa yosta vaan jollei asiasta ole erikseen sovittu.
No jos tiedät paremman tavan niin olisi kiva kuulla.Tai jos osaat perustella miksi ei menisi noin.
Lasijuttusi ei ole vertailukelpoinen esimerkki.
Päivän selvä juttu on,että jokaisella on oikeus kotonaan yksityisyyteen. Lukkojutun hoitaminen tuolla tavalla kestää kyllä virallisenkin kyseenalaistamisen. - Jontte
soveliasta kirjoitti:
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa.Se maksaa joka tilaa.
Luuletko, että lukkoseppä on niin höhlä, että ottaa keneltä vaan lukkotilauksia taloyhtiön laskuun?
Älä unta näe.
Soveliasta on siis vaihtaa lukkopesä omaan laskuun ja palauttaa vanha pesä pois muuttaessa. - poika parka
Jontte kirjoitti:
Se maksaa joka tilaa.
Luuletko, että lukkoseppä on niin höhlä, että ottaa keneltä vaan lukkotilauksia taloyhtiön laskuun?
Älä unta näe.
Soveliasta on siis vaihtaa lukkopesä omaan laskuun ja palauttaa vanha pesä pois muuttaessa.Olet osittain oikeassa. Normaalisti esittämäsi toimintatapa on oikea.Eli ensin sovitaan maksajan kanssa työstä ja sitten jos maksaja hyväksyy niin silloin vasta tilataan työ.Tämä on normaali sovelias asianhoitotapa.
Mutta esimerkkitapauksessa tilanne on toinen. Taloyhtiö tai asunnon omistaja eivät itse ole toimineet soveliaasti koska ovat asukkaan tietämättä ja ilmoittamatta siitä päästäneet huoltomiehiehiä tms. asuntoon ilman ennakkoilmoitusta.
Tässä tapauksessa asukkaalla ei ole mitään syytä alkaa etukäteen kyselemään lupia lukonvaihtoon koska vastapuolena ja virheentekijänä on se jolle lasku lähetetään. Itse asiassa se on oiva näpäys taloyhtiön sählääjille joiden pitäisi ymmärtää asiat paremmin.
Tämä kestää vaikka oikeudessa.
Itse lisäisin laskuun vielä omat kuluni esim. korvaukset pakollisesta työssäpoissaolosta lukon vaihdon vuoksi.Ja jos vittumainen haluaa olla sitä voi alkaa kehittelemään satuja kotirauhan häirinnästä ja huoltomiesten jälkeen kadonneista esineistä. Taloyhtiön on viisainta maksaa ja oppia jotakin.
Ei lukkoseppää kiinnosta minkä nimen hän laskuun kirjoittaa. Siihen laitetaan kohteen tiedot ja maksajaksi taloyhtiö ei mitään epäselvää/hölmöä. - taas, muuta
poika parka kirjoitti:
Olet osittain oikeassa. Normaalisti esittämäsi toimintatapa on oikea.Eli ensin sovitaan maksajan kanssa työstä ja sitten jos maksaja hyväksyy niin silloin vasta tilataan työ.Tämä on normaali sovelias asianhoitotapa.
Mutta esimerkkitapauksessa tilanne on toinen. Taloyhtiö tai asunnon omistaja eivät itse ole toimineet soveliaasti koska ovat asukkaan tietämättä ja ilmoittamatta siitä päästäneet huoltomiehiehiä tms. asuntoon ilman ennakkoilmoitusta.
Tässä tapauksessa asukkaalla ei ole mitään syytä alkaa etukäteen kyselemään lupia lukonvaihtoon koska vastapuolena ja virheentekijänä on se jolle lasku lähetetään. Itse asiassa se on oiva näpäys taloyhtiön sählääjille joiden pitäisi ymmärtää asiat paremmin.
Itse lisäisin laskuun vielä omat kuluni esim. korvaukset pakollisesta työssäpoissaolosta lukon vaihdon vuoksi.Ja jos vittumainen haluaa olla sitä voi alkaa kehittelemään satuja kotirauhan häirinnästä ja huoltomiesten jälkeen kadonneista esineistä. Taloyhtiön on viisainta maksaa ja oppia jotakin.
Ei lukkoseppää kiinnosta minkä nimen hän laskuun kirjoittaa. Siihen laitetaan kohteen tiedot ja maksajaksi taloyhtiö ei mitään epäselvää/hölmöä.aivan väärin. Koska asukki ei ole yhtötä omistava taho ja järkevä lukkoliike ei tee sarjoituksi velaksi, ellei ole kirjallista lupaa ao. yhtiön isännöitsijältä/hallituksen pj:tä.
Se ketä näpsäyksen saa on vuokralainen, tarkoitan siis tuleva entinen vuokralainen. Mitä tulee ns. tavaroiden "haihtumisiin" faktaa toki täytyy löytyä, muutoin itse syylistyt rikokseen. - nyt pahvi
taas, muuta kirjoitti:
aivan väärin. Koska asukki ei ole yhtötä omistava taho ja järkevä lukkoliike ei tee sarjoituksi velaksi, ellei ole kirjallista lupaa ao. yhtiön isännöitsijältä/hallituksen pj:tä.
Se ketä näpsäyksen saa on vuokralainen, tarkoitan siis tuleva entinen vuokralainen. Mitä tulee ns. tavaroiden "haihtumisiin" faktaa toki täytyy löytyä, muutoin itse syylistyt rikokseen.Hei pahvi kato nyt itsekin mitä kirjoittelet.Sä niinkuin meinaat että lukkoliikkeen edustaja vaatii työkohteeseen tullessaan kirjallisia työn aloituslupia. joo joo just just.
- toope!!!!
nyt pahvi kirjoitti:
Hei pahvi kato nyt itsekin mitä kirjoittelet.Sä niinkuin meinaat että lukkoliikkeen edustaja vaatii työkohteeseen tullessaan kirjallisia työn aloituslupia. joo joo just just.
Kyllä normaalisti kysyvät laskutusosoitetta, kun kyseessä on vuokraluukku. Mitä tiedän useita lukkoliikkeistä, kysyvät "yksityisiltä" kerrostalojen asukkailla ensin maksutapaa, ja jos laskulla yrittävät vaihdattaa, silloin kysellään isännöitsijän yhteystietoja homman luvallisuuden puolesta, sekä varmistetaan ao. lupa. Toki hätätilanteessa esim. päivystävä huoltohenkilöstökin voi luvan antaa.
- isännoitsiä
Jontte kirjoitti:
Se maksaa joka tilaa.
Älä unta näe.
Soveliasta on siis vaihtaa lukkopesä omaan laskuun ja palauttaa vanha pesä pois muuttaessa.vaikka sulla on taloyhtiön lukko ovessa ei kellään ole oikeutta tulla asuntoosi yleisavaimella paitsi poliisi joka ottaaa vastuun siinä vaiheessa kun ovi avataan mikäli näin on toimittu että huoneistoon on tultu omilla avaimilla asiasta ilmoittamatta ja lupaa kysymättä ilmoitus kotirauhan rikkomisesta oman kihlakunnan poliisiin näin asia lahtee etenemään ja törkeä käytös varmaan loppuu
- isännöitsiä
soveliasta kirjoitti:
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa.joka itse tilaa vuokra asuntoon korjauksia taloyhtiön edustajalta kysymättä on myös laskun maksaja.katsokaa vuoralais laki
- lukko
ei ole kyse kirjoitti:
mistään vara-avaimista, vaan huoltomiehen yleisavaimesta. Vara-avaimenhan jokainen saa antaa sille, johon luottaa. Minun vara-avaimeni on pojallani, joka asuu muualla jo.
Ei ole huoltomiehillä mitään asiaa huoneistoon, jos haltija ei ole kotona tai siitä ole muuten sovittu. Eikä liioin asunnon omistajalla.Vaihtakaa ihmeessä lukkopesät asumisen ajaksi. Pitäkää avaimet itsellänne. Palokunta ei niitä tarvitse ja muilla ei ole asiaa.
- HÖPÖHÖPÖ
soveliasta kirjoitti:
Jos yhtiön edustaja alkaa kiukuttelemaan laskusta niin alkakoon ihan rauhassa,saatekirjelmässä kannattaa kohteliaasti huomauttaa miksi toiminpide on suoritettu eli taloyhtiön epäsoveliaiden asioidenhoito tapojen vuoksi. Syy toiminpiteisiin on siis siellä päässä ja heidän kuuluu homma maksaa....jos asukas rupeaa itse lukkoja sarjoittamaan ns. villiin sarjaan, tekee asukas sen ihan omalla kustannuksella ja uusi avain tulee toimittaa huoltoyhtiöön, sillä kiinteistön omistajalla täytyy olla pääsy omistamaansa huoneistoon. Poismuuttaessaan asukas sitten joutuu (myös omaan laskuunsa) sarjoituttamaan lukon takaisin talon sarjaan.
Mutta turvalukon taas saa yleensä asennuttaa ihan itse (omalla kustannuksella), kunhan vain poismuuttaessaan jättää kaikki turvalukon avaimet vuokranantajalle. - oma koti
HÖPÖHÖPÖ kirjoitti:
...jos asukas rupeaa itse lukkoja sarjoittamaan ns. villiin sarjaan, tekee asukas sen ihan omalla kustannuksella ja uusi avain tulee toimittaa huoltoyhtiöön, sillä kiinteistön omistajalla täytyy olla pääsy omistamaansa huoneistoon. Poismuuttaessaan asukas sitten joutuu (myös omaan laskuunsa) sarjoituttamaan lukon takaisin talon sarjaan.
Mutta turvalukon taas saa yleensä asennuttaa ihan itse (omalla kustannuksella), kunhan vain poismuuttaessaan jättää kaikki turvalukon avaimet vuokranantajalle.Lukon saa sarjoitaa ja silloin tietysti myös itse maksaa kulut. Lukkopesiä avaimineen saa ostaa marketitakin, jos ei halua vaivata lukkoliikettä.
Vara-avainta ei tarvi toimittaa kenellekkään kenelle ei halua, ei huoltoyhtiölle, ei isännöitsijälle eikä omistajalle. - JärjenValo
poika parka kirjoitti:
Olet osittain oikeassa. Normaalisti esittämäsi toimintatapa on oikea.Eli ensin sovitaan maksajan kanssa työstä ja sitten jos maksaja hyväksyy niin silloin vasta tilataan työ.Tämä on normaali sovelias asianhoitotapa.
Ei lukkoseppää kiinnosta minkä nimen hän laskuun kirjoittaa. Siihen laitetaan kohteen tiedot ja maksajaksi taloyhtiö ei mitään epäselvää/hölmöä.Ei millään pahalla mut nyt on katottu liika amerikkalaisia oikeus sarjoja
- puhua omiasi
Jos huoltomies tai joku muu taho tulee asuntoosi, he kyllä ilmoittavat postilaatikkon pudotettavalla kirjeellä etukäteen. Koskaan ei minun luokseni ole tullut tietämättäni ketään. Oletkohan heittänyt kirjeen pois luullen sitä mainokseksi? Olepa tarkempi postisi kanssa. Ja sitäpaitsi luulen, että isännöitsijällä/huoltomiehellä on oltava avain joka käy kaikkien asukkaiden lukkoon. Turvallisuussyistä. Ajattelepa, että talossanne sattuu tulipalo ja huoltomies käy tarkistamassa kaikkien asukkaiden asunnot, etteivät ole jääneet loukkuun. Sinun asuntoosi eivät pääsisi. Siinäpä sitten palaisit poroksi!
- fireoffi
Jos siellä tulipalo syttyy niin se on ihan sama onko siihen huoneistoon avain vai ei. Ensinnäkään palavaan taloon ei laiteta huoltomiestä kiertelemään asuntoja :) ja kaikissa asunnoissa on ikkunat, joihin tikasautolla pääsee kolistelemaan, yleensä on myös ovikellot ja palomiehillä oma yleisavain (palokirves).
Jos siihen rytinään ei herää ilman että joku huoltomies tulee poskille lätkimään niin olisi ehkä syytä vaihtaa sellaiseen taloon, jossa on 24h valvonta (vanhainkoti tms.).
Olen samaa mieltä, että se huoneiston avain on hyvä olla esim. huoltoliikkeen avainsäilytystiloissa tai paikallisen vartiointiliikkeen vastaavissa tiloissa säilytyksessä. Mutta harvoin se ketään tulipalosta pelastaa sinänsä :) - ovi mäsäksi
fireoffi kirjoitti:
Jos siellä tulipalo syttyy niin se on ihan sama onko siihen huoneistoon avain vai ei. Ensinnäkään palavaan taloon ei laiteta huoltomiestä kiertelemään asuntoja :) ja kaikissa asunnoissa on ikkunat, joihin tikasautolla pääsee kolistelemaan, yleensä on myös ovikellot ja palomiehillä oma yleisavain (palokirves).
Jos siihen rytinään ei herää ilman että joku huoltomies tulee poskille lätkimään niin olisi ehkä syytä vaihtaa sellaiseen taloon, jossa on 24h valvonta (vanhainkoti tms.).
Olen samaa mieltä, että se huoneiston avain on hyvä olla esim. huoltoliikkeen avainsäilytystiloissa tai paikallisen vartiointiliikkeen vastaavissa tiloissa säilytyksessä. Mutta harvoin se ketään tulipalosta pelastaa sinänsä :)Jos vuokralainen sattuukin olemaan riemulomalla ja pesukoneen letku pamahtaa. Miten sisään, ellei ole yleisavainta?
Toisaalta vuokralaista EVVK! - loukattu
Se, että juuri sinä saatat olla niin onnekas ettei asuntoosi olla koskaan tultu ilman asianmukaista ilmoittamista, ei tarkoita etteikö tätä tapahtuisi.
Juuri tänään kotona ollessani marssi kaksi äijää ovesta sisään, huusivat kyllä kopkop siinä vaiheessa kun näkivät minut. Olemme olleet vuokralla tässä talossa nyt alle kuukauden, ja täällä on ravattu ties kuinka monta kertaa milloin minkäkin asian takia, vaikka olen jo kahdesti vuokranantajalle soittanut asiasta, ja sopinut ettei asuntoomme tulla asiasta erikseen sopimatta. Siitä huolimatta meininki jatkuu samanlaisena. Mielestäni alkaa olla jo kotirauhan rikkomista. Lisäksi pelkään poissa ollessamme lemmikkien karkaavan ovesta viereiselle vilkkaalle autotielle, kun joku niiden tarkkailuun tottumaton ovesta kulkee. Kyseessä on omakotitalo, ja odotin tähän muuttaessani saavan enemmän yksityisyyttä, mutta mitä vielä! Koko pienen ikäni olen vuokralla asunut enkä ole vastaavaan törmännyt, aikaisemmissa asunnoissa on toimittu asiallisesti ennakkoon ilmoittamalla.
Lukon vaihto tuntuu olevan ainoa vaihtoehto, kun vuokranantaja ei noiden huoltoäijien päähän saa järkeä taottua, liekö edes maininnut asiasta...
Uusi lukko ja avaimet ainoastaan asukkaille luotettavalle naapurille vara-avain, jos sattuu jäämään sisälle. Jos toimitan kopion myös huoltofirmalle, asiaan ei tule mitään muutosta. Turvalukko tai ketju tuntuu jotenkin hankalalta vaihtoehdolta, että aina tarvitsisi lukita itsensä sisälle, kun on kotona.
Mutta vielä ihan yksilötasolla: Eikö jollain ihmisillä ole kertakaikkiaan sen vertaa sosiaalista älyä, ettei toisen alueelle marssita miten tahansa? Itse jos olisin tollasissa homissa niin hyvin arasti kuljeskelisin jonkun kotona, ehdottomasti koputtaen ja jos ei avata, varmistaen soitolla saako mennä yleisavaimella. Varsinkin kun kyse ei ole mistään yleistarkastuksesta, josta olisi ilmoitettu hyvissä ajoin.
- jos tilaatkin
Yleensä ei vaihdeta lukkoa, vaan se sarjoitetaan uudestaan. Se, joka sarjoituksen tilaa, niin maksaa sen myöskin.
Talonmiehen ja urakoitsijoiden tulee siitä huolimatta päästä asuntoosi. Elikkäs isännöitsijälle/talonmiehelle/vuokraisännälle pitäisi toimittaa avain. Vesivanhinkojen ym sattuessa pitää jokaiseen asuntoon päästä. oli asukki sitten kotona tai ei.
Jos on jotain yleisesti talossa tehtäviä parannustöitä, niin niistä pystyy sopimaan, milloin voivat tulla. Jos et ole kotona, niin tulevat yleisavaimella! Näin se - ei anna lupaa
sooloiluun. Sinun on tyytyminen vuoranantajan/taloyhtiön sarjoitukseen. Mitä tulee ns. turvalukon asennukseen, oven omistaa yhtiö, joten yhtiöltävuokraisännältä on haettava lupa asennukseen.
Jospa et ole huomionut kaikkien mainospostien joukosta tiedotteita tai katsonut porraskäytävän ilmoitustaulua.
Eräs vaihtoehto, kun olet kotona ja et kuule ovikellon soittoa on asentaa varmuusketju, tuskimpa siihen tarvisee sinun kysyä lupaa, kunhan jätät sen paikalleen poismuuttaessasi.
Ärsyttää, mitä ärsyttää, mutta se on kerros/rivitaloasumisen eräs ominaisuus. Jos et totu ao. asiaan; vuokraa/osta omakotitalo.
Mitä muut ovat näppäimistö vahdossa kirjoittaneet mitä ihmeellisimpiä lain tulkintojaan ym. ota huomioon, olet toisen omaisuuden käyttäjä, josta maksat korvauksen.- fdggfdgdfg
Vuokra-asuntoa suojaa ihan samanlainen kotirauha kuin mitä muuta asumismuotoa tahansa.
Kukaan ei saa tulla asuntoosi ilman erillistä sopimista asiasta. Ei vuokranantaja, huoltomies, isännöitsijä, poliisi, ulosottomies tai tv-luvantarkastaja. Ainoastaan siinä tapauksessa kun annat siihen luvan.
Poikkeuksia ovat esim. tulipalo, vesivahinko, kotietsintälupa, häätö tai muu vastaava erittäin poikkeuksellinen tapahtuma tavalliselle ihmiselle. - Mara
fdggfdgdfg kirjoitti:
Vuokra-asuntoa suojaa ihan samanlainen kotirauha kuin mitä muuta asumismuotoa tahansa.
Kukaan ei saa tulla asuntoosi ilman erillistä sopimista asiasta. Ei vuokranantaja, huoltomies, isännöitsijä, poliisi, ulosottomies tai tv-luvantarkastaja. Ainoastaan siinä tapauksessa kun annat siihen luvan.
Poikkeuksia ovat esim. tulipalo, vesivahinko, kotietsintälupa, häätö tai muu vastaava erittäin poikkeuksellinen tapahtuma tavalliselle ihmiselle.Suomessa ei tunneta kotietsintälupaa, vaan kotietsintämääräys, jonka voi tarvittaessa tehdä vaikka yksittäinen poliisimies. (Pakkokeinolaki, 5. luku, 3§)
- on joskus vaikeaa
fdggfdgdfg kirjoitti:
Poikkeuksia ovat esim. tulipalo, vesivahinko, kotietsintälupa, häätö tai muu vastaava erittäin poikkeuksellinen tapahtuma tavalliselle ihmiselle.Otsikko ja nimimerkki kertoo mitä tarkoitan. Istu hetkeksi, vedä henkeä ja lue, vaikka ääneen, mitä kirjoitin. Ja ymmärrä lukemasi.
- soveliasta
Eipä kuule sovi laittaa varmuusketjuakaan ilman lupaa kiinteistön omistajalta tai omistajan edustajalta. Samasta syystä kuin turvalukkoa.Eikä ole väliä jätätkö vai otatko lähtiessäsi.Jäljet jää joka tapauksessa ja halutessaan omistaja voi vaatia korvauksia turmellusta omaisuudesta.
Ei kuule todellakaan ole vuokra,rivi tai kerrostaloasumisen ominaisuus että vieraita lappaa sisään ilman lupia. Jos teitillä on näin ja siihen tyydyt niin oma on vikasi.
Eikö kotirauhan rikkominen tai häirintä termi ole koskaan osunut kohdalle. Mitähän semmoinen mahtaisi tarkoittaa? - yksi ymmärtämätön
soveliasta kirjoitti:
Eipä kuule sovi laittaa varmuusketjuakaan ilman lupaa kiinteistön omistajalta tai omistajan edustajalta. Samasta syystä kuin turvalukkoa.Eikä ole väliä jätätkö vai otatko lähtiessäsi.Jäljet jää joka tapauksessa ja halutessaan omistaja voi vaatia korvauksia turmellusta omaisuudesta.
Ei kuule todellakaan ole vuokra,rivi tai kerrostaloasumisen ominaisuus että vieraita lappaa sisään ilman lupia. Jos teitillä on näin ja siihen tyydyt niin oma on vikasi.
Eikö kotirauhan rikkominen tai häirintä termi ole koskaan osunut kohdalle. Mitähän semmoinen mahtaisi tarkoittaa?Lukeminen ja luetun ymmärtäminen ei näemmä ole vahvimpia puoliasi. Itse katson pieneksi "vaurioksi" varmuusketjun asentamisen ja varsinkin jos sen jättää paikalleen poismuuttaessaan tuskinpa meteliä nousee.
Missään vaiheessa en ole puolustellut oikeudetonta sisään tunkeutumista. Mainitsemasi kotirauhan rikkominen tai häirintä ovat tuttuja termejä, joilla varsinkin vuokralaisset yrittävät peloitella kiinteitöjä huoltavia/hoitavia ja korjaavia tahoja. Viimekädessähän oikeus päättää siitä, kuin samoin mahdollisuudesta vuokrasopimuksen purusta, kun asukki on kohtuuttomasti estänyt edellämainistsemiani tahoja tekemästä töitään, joista arvaamattoman suuri osa on lakien ja asetusten sääntelemiä.
Itse kyllä asun omakotitalossa, joten niiltä osin arvauksesi meni pieleen.
Mutta kerta tässä väännetään, väännetään sitten; Mitä luulet, jos asukki vaihtaa lukon ja yrittää toimittaa vara-avaimensa yhtiölle säilytykseen, onko jokin laki mikä velvoittaa tekemään niin; tai velvoittaako jokin laki huoltoyhtiötä ylläpitää päivystystä, että tarvittaessa asukki pääsee kotiin unohdettuaan avaimet ???????????????? - jipr4e
fdggfdgdfg kirjoitti:
Poikkeuksia ovat esim. tulipalo, vesivahinko, kotietsintälupa, häätö tai muu vastaava erittäin poikkeuksellinen tapahtuma tavalliselle ihmiselle.Ulosottomies tulee velallisen asuntoon jos näin haluaa toimia eikä siihen mitään lupia/sopimisia tarvitse.
Ulosottomiehellä erittäin laajat valtuudet etsittäessä piilotettua omaisuutta. - vuokranantaja
yksi ymmärtämätön kirjoitti:
Lukeminen ja luetun ymmärtäminen ei näemmä ole vahvimpia puoliasi. Itse katson pieneksi "vaurioksi" varmuusketjun asentamisen ja varsinkin jos sen jättää paikalleen poismuuttaessaan tuskinpa meteliä nousee.
Missään vaiheessa en ole puolustellut oikeudetonta sisään tunkeutumista. Mainitsemasi kotirauhan rikkominen tai häirintä ovat tuttuja termejä, joilla varsinkin vuokralaisset yrittävät peloitella kiinteitöjä huoltavia/hoitavia ja korjaavia tahoja. Viimekädessähän oikeus päättää siitä, kuin samoin mahdollisuudesta vuokrasopimuksen purusta, kun asukki on kohtuuttomasti estänyt edellämainistsemiani tahoja tekemästä töitään, joista arvaamattoman suuri osa on lakien ja asetusten sääntelemiä.
Itse kyllä asun omakotitalossa, joten niiltä osin arvauksesi meni pieleen.
Mutta kerta tässä väännetään, väännetään sitten; Mitä luulet, jos asukki vaihtaa lukon ja yrittää toimittaa vara-avaimensa yhtiölle säilytykseen, onko jokin laki mikä velvoittaa tekemään niin; tai velvoittaako jokin laki huoltoyhtiötä ylläpitää päivystystä, että tarvittaessa asukki pääsee kotiin unohdettuaan avaimet ????????????????Muutamia tosiasioita.
Asunnon haltia (siis vuokraaja tai omistaja) saa sarjoitaa omalln laskuunsa ulko-oven lukon niikuin haluaa. Lukkojen ja ketjujen asentaminen on epäilemättä kiistanalaista, mutta enpä usko omistajan vievän noista asiaa ihan käräjäoikeuteen. Asiasta kannattaa kuitenkin sopia omistajan kanssa ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Mikään laki ei määrää asuntoyhtiössä asuvaa sarjoittamaan lukkoa millekään yleisavaimelle sopivaksi. Jos asuntoon avaimia huolto- tai muulla vastaavalla yhtiöllä ei ole, se epäilemättä hankaloitaa niiden poikeustapauksissa niiden työtä. Joissakin tapauksissa se saattaa aiheuttaa asukkaalle lisäkustannuksia (esim vesivahinko tapaus).
Ilmanmuuta on selvää, että ilman etukäteisilmoitusta asuntoon meneminen on aina kotirauhan rikkominen ja asia voidaan käsitellä raastuvassa siviilikanteena!
kahden vuokralaisen vuorkaisäntä - eikä vie yöunia.
vuokranantaja kirjoitti:
Muutamia tosiasioita.
Asunnon haltia (siis vuokraaja tai omistaja) saa sarjoitaa omalln laskuunsa ulko-oven lukon niikuin haluaa. Lukkojen ja ketjujen asentaminen on epäilemättä kiistanalaista, mutta enpä usko omistajan vievän noista asiaa ihan käräjäoikeuteen. Asiasta kannattaa kuitenkin sopia omistajan kanssa ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Mikään laki ei määrää asuntoyhtiössä asuvaa sarjoittamaan lukkoa millekään yleisavaimelle sopivaksi. Jos asuntoon avaimia huolto- tai muulla vastaavalla yhtiöllä ei ole, se epäilemättä hankaloitaa niiden poikeustapauksissa niiden työtä. Joissakin tapauksissa se saattaa aiheuttaa asukkaalle lisäkustannuksia (esim vesivahinko tapaus).
Ilmanmuuta on selvää, että ilman etukäteisilmoitusta asuntoon meneminen on aina kotirauhan rikkominen ja asia voidaan käsitellä raastuvassa siviilikanteena!
kahden vuokralaisen vuorkaisäntäLuehan uudestaan yhtiön kunnossapitovastuista, siellä mainitaan huoneiston ulko-ovi myös. Niissä yhtiössä, missä olen ollut huoltoa/kunnostusta/korjausta tekemässä; yhtiöiden selvä kanta on ollut, ettei villejä sarjoituksia saa olla. Toki sooloilijoita löytyy aina, ja heidän tapauksissaan ylimääräiset kustannukset ovat joutuneet korvaamaan automaattisesti. (Lue: tyhmästä päästä kärsii lompakko) Kummasti on ao. asukkeja alkanut kiinostamaan lukituksensa tila ja tiedän isännöitsijöitä, ketä eivät ota edes vastaan ns. villiin sarjaan laitettuja lukkojen avaimia, turvalukon vara-avain ovat kyllä kelvannut. Ja kyseisillä isännöitsijöillä on takanaan taloyhtiöden hallitusten varaukseton tuki. Samoin tunnen vuokranantajia, ketkä ovat asennuttaneet "valmiiksi" turvalukon/ketjun, saranatapit ja ovisilmän ja tehneet asukille selväksi, etteivät salli sooloiluja lukkojen kanssa.
Ilmanmuuta on selvää, ettei aina ilman etukäteisilmoitusta ole tapahtunut kotirauhan rikkoutumista, esim. vesivahingon etsimisessä/korjauksessa. Vai pitäisikö odottaa asukkia avaamaan ovea, kun astiapesukone puskee vettä lattialle? Tai patterin yhdistäjä vuotaa??? - edellinen
eikä vie yöunia. kirjoitti:
Luehan uudestaan yhtiön kunnossapitovastuista, siellä mainitaan huoneiston ulko-ovi myös. Niissä yhtiössä, missä olen ollut huoltoa/kunnostusta/korjausta tekemässä; yhtiöiden selvä kanta on ollut, ettei villejä sarjoituksia saa olla. Toki sooloilijoita löytyy aina, ja heidän tapauksissaan ylimääräiset kustannukset ovat joutuneet korvaamaan automaattisesti. (Lue: tyhmästä päästä kärsii lompakko) Kummasti on ao. asukkeja alkanut kiinostamaan lukituksensa tila ja tiedän isännöitsijöitä, ketä eivät ota edes vastaan ns. villiin sarjaan laitettuja lukkojen avaimia, turvalukon vara-avain ovat kyllä kelvannut. Ja kyseisillä isännöitsijöillä on takanaan taloyhtiöden hallitusten varaukseton tuki. Samoin tunnen vuokranantajia, ketkä ovat asennuttaneet "valmiiksi" turvalukon/ketjun, saranatapit ja ovisilmän ja tehneet asukille selväksi, etteivät salli sooloiluja lukkojen kanssa.
Ilmanmuuta on selvää, ettei aina ilman etukäteisilmoitusta ole tapahtunut kotirauhan rikkoutumista, esim. vesivahingon etsimisessä/korjauksessa. Vai pitäisikö odottaa asukkia avaamaan ovea, kun astiapesukone puskee vettä lattialle? Tai patterin yhdistäjä vuotaa???Lukutaito tai ajatus kangertelee. Missään laissa EI OLE SÄÄDÖSTÄ, että taloyhtiössä pitää ovessa olla yleisavaimella sisään päästävä lukko! Eikä millekään huoltomiehelle tai isännöitsijälle tai vuokranantjalle ole mitään tarvetta antaa mitään avaimia! Joskus poikkeuksellisissa oloissa tästä saataa seurata kustannuksi - so what?
Äly hoi .......... älä jätä ! - olen sivullinen
edellinen kirjoitti:
Lukutaito tai ajatus kangertelee. Missään laissa EI OLE SÄÄDÖSTÄ, että taloyhtiössä pitää ovessa olla yleisavaimella sisään päästävä lukko! Eikä millekään huoltomiehelle tai isännöitsijälle tai vuokranantjalle ole mitään tarvetta antaa mitään avaimia! Joskus poikkeuksellisissa oloissa tästä saataa seurata kustannuksi - so what?
Äly hoi .......... älä jätä !Onko kaikki asiat kirjoitettava lakiin? Onko laissa pykälä, joka antaa sinulle luvan paskantaa? Itsestään selvyys - sanot!
Mikään ei ole itsestään selvää, mutta taloyhtiön omat sopimukset sitovat myös vuokralaista, ellei sopimus ole lain vastainen. Yleisavaimesta EI OLE lakia!
- vuokra-asukas
Vielä tuosta huoltotöiden ilmoittamisesta, onko hyväksyttävät että ilmoittavat edellisenä päivänä, että seuraavalla viikolla alkavat tehdä talossamme asennukset/korjaukset, ilmoittamatta tarkka päivämäärää milloin ja mihin aikaan ne suoritetaan MINUN asunnossani?
Pitäisikö koko viikko (pari/kolme mahdollisesti?) istua kotona vahtimassa vai mitä? Eihän nyt voi edes rauhassa käydä kylvyssä, pelkäämättä, etten kylvyn jälkeen törmäisi johonkin keski-ikäisieen karvaiseen mieheen asunnossani. Mä en edes enää uskalla edes nukkua, kun herätessäni asunnossani voi olla vieraita ihmisiä.- olla tai
Saattaa olla tai ei. Jokatapauksessa se on yleinen tapa.Näin usein kerrostaloissa toimitaan käytännön syistä koska työn joustavuus ja suorittaminen kärsii jos jokaiselle erikseen sovittaisiin aika.
Soita isännöitsijöille tai jollekin joka asiaa hoitaa ja kerro murheesi. Fiksusti toimiva isännöitsijä kertoo asian eteenpäin jolloin remppamiehet tietää ilmoittaa tulemisestaan etukäteen.
Olen itsekin tehnyt vastaavia töitä ja yleensä asuntoihin päästiin ja mentiin ilman sen kummempia mutta on ymmärrettävää,että joillakin ihmisellä on asian suhteen herkkyyttä. Heidän kanssaan sovittiin ajankohdat erikseen.
- tein näin
Olin Saton vuokralainen. Sato salli turvaluokon asennuksen (ei tarvinnut edes erikseen kysyä) ja TOIVOI, että huoltoyhtiölle toimitettaisiin avain, mitä en tietenkään tehnyt. Tilasin itse lukkosepän ja maksoin käteisellä ja pidin kaikki avaimet itselläni. Kukaan ei kysellyt turvalukon avaimien perään eikä asunnossani tapahtunut vesivahinkoa eikä tulipaloakaan ollut (jos talo palaa, niin meillä kyllä Pelastuslaitoksen palomiehet käy tsekkaamassa, onko asukkaita sisällä vai ei, ei ne sinne mitään amatööritalkkareita päästä tyrimään ja itseään loukkaamaan. Vesivahinkojen varalle on kotivakuutus.
Asumisurani aikana kävi muutaman kerran huoltohenkilöt, käynneistä ilmoitettiin monisteella postiluukusta.
Kun muutin pois, oli määrä jättää turvalukko oveen ja avaimet Satolle - no problemos. - Hanna Karttunen ins.
Tuleepi vähän hankaluuksia sitten kun unohdat avaimesi sisälle , kukaan huoltomies ei saa oveasia auki, ellet sarjoita sitä taloyhtiön sarjaan. Itse aikoinaan kun asuin asuntoyhtiössä kerrostalossa (tosin omassa) asennutin varmuuslukon , (oliketjukin ) eipä kukaan tullut aamusella sisään vaikka silloin kun olin suihkussa. Jso ongelamasi on todellinen suosittelen vaikka varmuusketjun hankintaa taikka sitä varmuuslukkoa. Ilmesisesti kuitenkaan ominpäin et saa lähteä tekemään mitään. Lupa pitää olla. Ainahan ne varusteet nostaa asunnon arvoa. Sitten vielä jos avainta ei ole kellään joudut aina olemaan ja tulemaan paikalle kun on jotain remppoja tai huoltoja, (jos nyt satut olemaan töissä )
.- mitäs sitten
jaksaako sitä oviketjua koskaan käyttää uutuudenviehätyksen jälkeen ?.turvalukoilla nyt liene juurikaan merkitystä asunnon arvoon.pelastusmiehistö pääsee hyvin tietenkin asuntoon vääntämällä saranat nurin,hajottamalla oven,menee vaan aikaa suotta.
- malleja on
mitäs sitten kirjoitti:
jaksaako sitä oviketjua koskaan käyttää uutuudenviehätyksen jälkeen ?.turvalukoilla nyt liene juurikaan merkitystä asunnon arvoon.pelastusmiehistö pääsee hyvin tietenkin asuntoon vääntämällä saranat nurin,hajottamalla oven,menee vaan aikaa suotta.
Paras malli on teräslankasilmukka, joka käännetään ovessa olevaan tappiin. Ei hankalaa pujotusta ja kun siitä tulee tapa, se vie n 1 sekunnin. Ei paha vaiva, vaikka siitä kyllä kertuu vuositasolla tuhansia sekunteja ;-)
- mitäs sitten
malleja on kirjoitti:
Paras malli on teräslankasilmukka, joka käännetään ovessa olevaan tappiin. Ei hankalaa pujotusta ja kun siitä tulee tapa, se vie n 1 sekunnin. Ei paha vaiva, vaikka siitä kyllä kertuu vuositasolla tuhansia sekunteja ;-)
olis mielen kiintoista kokeilla kuinka hyvin ketjun saa poikki ovenraosta ovea aukaistessa,meilläkin on sellaiset toistametriset voimapihdit,mitkä olisi ilmeisen helppo laittaa "napata oven rakoon"ihan ryöstön kannalta kiinnostaisi homma.mikäli todella haluaisi oven auki niin turha on oviketju.
- puheen ollen
mitäs sitten kirjoitti:
yhtä tyhjän kanssa. Mun ukko sai väännettyä sen ulkoapäin rikki! Siis ovenraosta, eikä se ole maailman vahvin, päinvastoin.
- ryöstäjille toiset lääkkeet
mitäs sitten kirjoitti:
olis mielen kiintoista kokeilla kuinka hyvin ketjun saa poikki ovenraosta ovea aukaistessa,meilläkin on sellaiset toistametriset voimapihdit,mitkä olisi ilmeisen helppo laittaa "napata oven rakoon"ihan ryöstön kannalta kiinnostaisi homma.mikäli todella haluaisi oven auki niin turha on oviketju.
Kyllä se ketju pitää sen huoltomiehen siellä käytävässä sen aikaa, että saa vaatteet päälle.
(Jos ei ole joku 2 € ketju marketista)
Sitten, jos joku pässinpää seisoo oven takana voimapihdit kädessä, niin sille ei avata ovea ollenkaan. Sen voi tarkistaa ovisilmästä. Jos alkaa oven takana uhoamaan, niin soitto poliisille tai vaihtoehtoisesti haulikko valmiiksi ja lyijyä munille, jos tulee ovesta läpi..
Ja sitten vielä tälle pällille, että jos aikoo tyhjentää toisten kämppiä, niin kannattaa valita sellainen kohde, jossa asukkaat ei ole kotona. - tosi oon
puheen ollen kirjoitti:
yhtä tyhjän kanssa. Mun ukko sai väännettyä sen ulkoapäin rikki! Siis ovenraosta, eikä se ole maailman vahvin, päinvastoin.
avata oviketju postikortilla tms. Hyödytön kapistus.
- VAROKAA VIHAISTA KOIRAA, KULKU
Hanki oveen iso tarra jossa varoitetaan isosta koirasta, Esim . "VAROKAA VIHAISTA KOIRAA, KULKU OMALLA VASTUULLA" Luulisi asiattomien kulkijoiden vähenevän.
- hö-lmö
terveh....
se muuten toimii...
sadaan aina ilmoitus ennakkoon
ku joku on tulos...
*nauraa*
- jokke
Hei saa laittaa uuden luko oveen.mikäli noi ravaamiset loppuu.eli laki on se ilmoitettava 2 viikkoa etukäteen asukkaalle jos tulee käyntejä huoneistoon.ei saa muuten rynnätä toisten asuntoon ilmoittamatta mitenkään on rikos.poliisille ilmoiteltava tästä asiasta.ne sanoo saman ku minäkin.lukko laitata uusiksi ainakin loppuu laittomat tunkeutumis yritykset siihen.tiedän tämän asian siksi olen itekkin ollut huoltopuolella.nyt turvamiehenä.ihan rohkeeksi vaan uusilukko oveen..
- lain kohta oli????????????
Laita toki tarkka linkki, mistä ko. pykälä löytyy. Faktaa peliin, ettei tule mututietona.
- jokke
lain kohta oli???????????? kirjoitti:
Laita toki tarkka linkki, mistä ko. pykälä löytyy. Faktaa peliin, ettei tule mututietona.
Hei on yksi joka on pyhä...kotirauha...tämä kertoo paljon...
- jokke
lain kohta oli???????????? kirjoitti:
Hei jos kotirauha artikkeli kiinnostaa ottakaa google kotirauha ja lukekaa aika rankkaa teksitiä.muistakaa kotirauha on pyhä.kotirauha sivuilla on paljon asiaa joka kannattaa lukea tarkoin.muista pykälistä on seuraamukset.eli siis asuntoon meneminen on jo rikos.
- justiinsa näin
jokke kirjoitti:
Hei jos kotirauha artikkeli kiinnostaa ottakaa google kotirauha ja lukekaa aika rankkaa teksitiä.muistakaa kotirauha on pyhä.kotirauha sivuilla on paljon asiaa joka kannattaa lukea tarkoin.muista pykälistä on seuraamukset.eli siis asuntoon meneminen on jo rikos.
olet joko sosiaalisin perustein saanut vuokrakämpän tai ensinmäistä "omaa" kämpäänsä maksava pankin talutusnuorassa seuraavat 20-vuotta kulkeva luuseri.
- jokke
justiinsa näin kirjoitti:
olet joko sosiaalisin perustein saanut vuokrakämpän tai ensinmäistä "omaa" kämpäänsä maksava pankin talutusnuorassa seuraavat 20-vuotta kulkeva luuseri.
kuuleppas en ole kenenkään orja.olen itse vuorannut asunnon ja maksan ite omasta pussista.luuserit on omaa luokkaansa oleva ryhmä.onko ongelmia vai?tai on sulla ongelmia viranomaisten kanssa??tämä kämppä on rehellisesti saatu vaihdosta.ja aikaisempi oli avioliiton kautta saatu asunto ei ole mitään sosiaalisin perustein muuten keploteltu.itse olen asunut jo ikäni kaupungin asunnoissa.ei tarvi enempää perustella.luuseri voi hitto..ja pankilla ei ole mitään asiaa asumis kustannuksiin.ellei ole omakotitalo siihen kylläkin.miettikää tätä.hitto soikoon...
- Rapu7
lue Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta 1995, siellä on tietoja moneen lähtöön ja www.asukasliitto.fi sivuille.
- isännöitsiä
kyllä saat mutta tietyissä tilanteissa loet korvausvelvollinen mikäli avain ei ole huoltoyhtiön tai talkkarin käytössö esim vesivahinko tulipalo,muu kiinteistöön khdetuva vahinko esim vakuutus ei korvaa oven rikkomista hätä tilnteessa olkaa tarkkoja kysykää ennen kuin teette peruuttamattomia virheita tietoa esim voukralaislaki,vaakuuttajan vastuu
- hirvi7
hanki siihen kaksipuolinen turvalukko niin ei pääse sisälle muuten kun sinun kotona olessasi tai joutuvat jättämään lapun milloin tulee seuraavan kerran tai soittavat sinulle milloin olet kotona, että tulevat tekemään tarkastuksia.!! niitten merkki on yleensä BODA
- asukas
pyysin kerran huoltomiestä tarkistamaan erään asian sanoi tulevansa seuraavalla viikolla ja kysyi erikseen saako tulla yleisavaimella sisään mikäli ei ketään ole kotona. Kun tuli odotti että avaan itse oven meni 2 minuuttia siinä. Ja kun uusi osa haettava niin kysyi uudelleen luvan tulla yleisavaimella kun tiesi etten ole kotona minusta aina kysyttävä lupa erikseen. Ei kenenkään asuntoon saa tulla ilman lupaa
- Tinki
Itselläni on vähän samanlaisia ongelmia...
Asuntoni on myynnissä (asun siis itse siinä vuokralla), ja siellä ramppaavat milloin mitkäkin asunnonvälittäjät ilman sen kummempia lupia.
Kerran soittivat ja kysyivät että sopiiko tulla tiettynä ajankohtana, ja sanoin ettei se käy, koska olen matkoilla koko viikon. Olivat käyneet silti (parvekkeen oven hakanen oli kiinni, vaikken itse sulje sitä koskaan).
Kerran heitä seisoi oven takana n. 10 hengen joukku - ilmoittamatta! Itse olin juuri kovassa kiireessä lähdössä töihin, mutta ei siinä auttanut kuin myöhästyä, koska en halunnut jättää heitä omin päin asuntoon. Ja kehtasivat vielä marssia kuraisilla kengillä valealla villamatolla!!!
Huoltoyhtiöltä on onneksi aina tullut soitto tai kirjallinen ilmoitus etukäteen, ja kysyvät vielä, että voiko asuntoon mennä omilla avaimilla, mikäli en ole itse paikalla.
Jos huomaisin, että käyvät, niin asentaisin varmaan piilokameran, että voin asian todistaa. Tai kannattaa muutenkin tehdä jotain sellaista, että näkee jos asunnossa on käyty. Eihän tällaista pitäisi tarvita tehdä, mutta jos asiat ovat näin, niin en minä ainakaan purematta nielisi!
Kannattaa neuvotella vuokranantajan kanssa turvaketjun asentamisesta. Joudut kaiketi maksamaan ketjun itse ja jättämään asuntoon muuttaessasi pois, mutta voisit ainakin estää sen, että pääsevät asuntoon kun olet itse siellä! Syyksi voisit keksiä vaikka "epämääräisen naapurin joka hiippailee rappukäytävässä öisin, etkä uskalla nukkua.." tms.
Ärsyttää kyllä suunnattomasti tällainen touhu, että tunkeutuvat toisen kotiin ilman lupaa. Mielestäni pelkkä ilmoittaminenkaan ei riitä, vaan asiasta on SOVITTAVA!
En pidä muutenkaan kutsumattomista vieraista - varsinkaan silloin kun paikat eivät ole tip top! - huudan
Huudan tähän viestiketjun ohi, vaikka hyviä vastauksia sielläkin. LAITA TURVALUKKO. Minä olen asunut useammassa vuokra-asunnossa, ja jokaisessa on huoltohenkilöt ravanneet milloin halunneet. Toki on joku ilmoituslappu jossain vaiheessa heitetty postiluukusta, mutta joko siinä ilmoitettuja ajankohtia ei ole noudatettu tai sitten ne on ilmoitettu erittäin pitkällä aikahaarukalla (esim. "käymme tarkastamassa asunnon ilmanvaihdon kolmen viikon kuluessa").
Ei ole toiminut MISSÄÄN vielä se systeemi, että huoltomiehet ilmoittaisivat käynneistään ja noudattaisivat ilmoitusta.
Kyllästyin totaalisesti, ja valiteltuani kiltisti ja saamatta vastakaikua ("Häh? Mitä se haittaa jos tullaankin vasta viikon päästä ilmoitetusta päivästä?") päätin asentaa turvalukon. Omalla kustannuksellani. Siitä lähtien on asuntoni avaimet ollut minulla, ja vain minulla. Vara-avaimen annoin luotetulle läheiselle.
Turvalukko oli helppo asentaa ja edullinen, ostin sen lukkoliikkeestä käytettynä, kun sen tarkoitus ei ole niinkään toimia varkaisiin kuin yleisavaimella liikkuviin.
Mukava fiilis, kun tietää että saa olla kotonaan rauhassa. Kotini on linnani. :)
Muuten, en ymmärrä mitä tarkoitti yksi kommentti tuolla edellä, että turvalukkoa ei muka vuokralainen saisi asentaa. Tietysti saa. Ainakin meidän vuokratalossa on melkein jokaisessa ovessa turvalukko. Sen voi ottaa mukaansa sitten kun muuttaa, ja oveen laitetaan siisti suojus reiän päälle eli ei haittaa seuraavaakaan asukkia.
Ihmisten pitäisi uskaltaa vaatia kotirauhan ja yksityisyydensuojansa kunnioittamista. - Saa edes nukkua rauh
Asentaisin itse varmuusketjun niin ei tule kukaan ihan yllättäen ainakaan sisälle asti silloin,kun sattuu itse olemaan vaikka suihkussa tai nukkumassa.Meillä on kotona saksanpaimenkoira ja schperkke niin eipä ole tullut kukaan lupa kysymättä sisään.
- saa vaihtaa
Lain mukaan isännöitsijällä ja hallituksen jäsenillä sekä näiden valtuuttamilla on oikeus päästä asuntoon tekemään huoltotöitä ja tarkastuksia.
Lain mukaan käynnistä on ilmoitettava etukäteen, ja käynti sekä huoltotyöt on suoritettava asukkaalle sopivana ajankohtana.
Joka käynnistä on lisäksi jätettävä lappu tai tiedote.
Jos siellä näkyy outoja tyyppejä, niin pätki turpaan ja potki ulos. Kyseessä on murto ja kotirauhan rikkominen.
Jos huoltotyö on sen laatuinen, että sillä on merkitystä myös muiden asukkaiden elämiseen tai asuntojen kuntoon, kuten vesivahinko tai ilmastointikanavien puhdistus, on taloyhtiöllä oikeus myös poliisin virka-apuun asuntoon sisään pääsemiseksi.
Jos vaihdat lukon niin että yleisavain ei käy, on taloyhtiöllä siis on poliisin tai palokunnan avustuksella oikeus murtaa lukko tai rikkoa ovi, ja vaatia kaikki korjauskulut asukkaalta.- tämä on
Kumma kyllä näistä asunnoissa käymisistä ei juurikaan muodostu ongelmia omistuasuntojen kanssa, vaan aina vuokraluukuissa. Hirveä on huuto kotirauhasta - liekö jotain peiteltävää (asukkaita, jotka eivät ole kirjoilla ja joista vuokraisäntäkään ei ole tietoinen, "viherkasviviljelmää" tms.) siellä taustalla?
Vuokraloiset eivät myöskään tapaa seurata ilmoitustaulua ja näyttää myös kaikki luukusta tiputetut kirjeet hukkuvan/unohtuvan. Välillä on kyllä kieltämättä sellaistakin ongelmaa, että tiedotteet lähetetään asunnon omistajalle, joka ei muista viedä tietoa vuokralaiselleen.
Mitä tulee taas noihin asukkaan kanssa sopimisiin - dream on! Jos jonkun kuntokartoituksen vuoksi on tarve käydä vaikka kaikissa yhtiön asunnoissa, joita voi olla 50-150 kpl, niin kuka maksaa sen lystin, että aletaan kaivelemaan yhteystietoja, soittelemaan jokaiselle erikseen & sopimaan passelit ajat. Jo pelkästään tässä soittelussa menisi yksi 1-2 työpäivää. Ja sitten kuntokartoituksessa pitäisi ensin käydä klo 8:00-8:10 huonestossa A5, sitten olisi vuorossa D47, jonne siirtymiseen pitää hissittömässä talossa varata 10 min eli työaika tuplaantuisi turhan edestakasin ramppaamisen vuoksi - ja hinta kanssa! Tämän lisäksi olisi, tottakai, monta asukasta jolle kävisi vain ensi viikolla tai sitä seuraavalla eli pitäisi käydä yksittäisiä keikkoja (matkat ½ h ½ h ja käynti huoneistossa 10 min). Näin saataisiin ihan helposti kokonaistyömäärä & hinta kolminkertaistettua. - Jep jep jep
tämä on kirjoitti:
Kumma kyllä näistä asunnoissa käymisistä ei juurikaan muodostu ongelmia omistuasuntojen kanssa, vaan aina vuokraluukuissa. Hirveä on huuto kotirauhasta - liekö jotain peiteltävää (asukkaita, jotka eivät ole kirjoilla ja joista vuokraisäntäkään ei ole tietoinen, "viherkasviviljelmää" tms.) siellä taustalla?
Vuokraloiset eivät myöskään tapaa seurata ilmoitustaulua ja näyttää myös kaikki luukusta tiputetut kirjeet hukkuvan/unohtuvan. Välillä on kyllä kieltämättä sellaistakin ongelmaa, että tiedotteet lähetetään asunnon omistajalle, joka ei muista viedä tietoa vuokralaiselleen.
Mitä tulee taas noihin asukkaan kanssa sopimisiin - dream on! Jos jonkun kuntokartoituksen vuoksi on tarve käydä vaikka kaikissa yhtiön asunnoissa, joita voi olla 50-150 kpl, niin kuka maksaa sen lystin, että aletaan kaivelemaan yhteystietoja, soittelemaan jokaiselle erikseen & sopimaan passelit ajat. Jo pelkästään tässä soittelussa menisi yksi 1-2 työpäivää. Ja sitten kuntokartoituksessa pitäisi ensin käydä klo 8:00-8:10 huonestossa A5, sitten olisi vuorossa D47, jonne siirtymiseen pitää hissittömässä talossa varata 10 min eli työaika tuplaantuisi turhan edestakasin ramppaamisen vuoksi - ja hinta kanssa! Tämän lisäksi olisi, tottakai, monta asukasta jolle kävisi vain ensi viikolla tai sitä seuraavalla eli pitäisi käydä yksittäisiä keikkoja (matkat ½ h ½ h ja käynti huoneistossa 10 min). Näin saataisiin ihan helposti kokonaistyömäärä & hinta kolminkertaistettua.Johtuu ehkä siitä, että vuokra-asunnossa asukas vaihtuu vuoden välein. Ja avain voi olla kenellävaan.
Meidän porraskäyttävässä asuu vain mummoja ja olen ainoa alle 30v, mutta rappukäytävän pyörävarasto on täynnä maastopyöriä ja lastenrattaita.
Ja olen nähnyt ihmisiä tulevaan pyörävarastoon jopa muista taloista ja taloyhtiöstä.
Samoin tuttavien asunnosta vietiin kaikki arvokas ja varas tuli asuntoon avaimella! Sillä lukot oli kunnossa. Kyseessä oli myös vuokra-asunto.
- asiantuntijaaBLOY
vaihtoehto on, että ottaa kaverin vahtimaan asuntoa sen ajaksi,kun olet irrottanut asunnon ovesta lukkopatruunan ja menet sen kanssa lukkoliikkeeseen ostamaan uuden samanlaisen patruunan, sekä pyydät sarjoittamaan sen totaalisen erilaiseksi kuin nykyinen avaimesi.
Sitten vain uusi patruuna oveen vanhan tilalle ja et anna avaimiasi kenellekään edes pyynnöstä.
Kun muutat pois vaihdat vanhan patruunan oveen takaisin ja palautat siihen sopivat avaimet.
Toinen vaihtoehto on,että asennutat lukkoliikkeellä varmuuslukon ulko-oveen (ei tarvitse mitään lupia keneltäkään) ja et anna avaimia kenellekään. Sitten muistat käyttää sitä lukkoa aina kun poistut asunnosta ja tarvittaessa ollessasi asunnossa.
Kun muutat pois,otat varmuuslukon mukaasi ja asennat oveen jääviin reikiin lukkoliikkeessä myytävät peitehatut.
Jos olet laiska niin jätät turvalukon oveen kun muutat, avaimia siihen ei ole pakko jättää.- EiHyväJuttu
Ymmärrän kyllä ihmisten närkästystä, että joku tulee yllättäen sisään ilman lupaa (tiedottamatta tai vuokralaisen omaa huolimattomuutta kun ei ole lukenut posteja).
Mutta huolestuneena seuraan ketjua kuinka innokkaasti yllytetään "sarjoita uusiksi, älä anna kennellekkään avainta vaikka pyytäisivät!" kommentteja. Sivuutetaan kokonaan turvallisuus (sairauskohtaus) ja materiaalisen vahingon estämisen mahdollisuus esim. ripeä toiminta (ovi auki heti eikä 30min päästä) tulipalo/vesivahinko tilanteessa. Ei palomiehetkään ehdi välttämättä muutamassa minuutissa kun joku (vihdoin) vahingon huomaa eikä tikasautoja saa välttämättä tarpeeksi lähelle kaikissa tapauksissa. Vauriot voivat olla paljon suurempia kuin HETI pystytään puuttumaan. Samoin myös jälkien siivous ja vahingon korjauslasku voi olla pienempi. On todella pieni mahdollisuus että se "maailmanloppupäivä" tulee, mutta ei pidä sitä kuitenkaan kokonaan sivuuttaa. Vaikka kahdella hyvällä luotettavalla tutulla on vara-avain kun jää itse oven taaksi, niin toinen saattaa olla vaikka töissä toisella paikkakunnalla kun avainta tarvittaisiin ja toinen ulkomailla JUURI SILLOIN.
Minusta voisi olla ok jos lukko uudelleen sarjoitetaan, mutta se ei ole ok jos avaimia ei anneta omistajalle eikä huoltoyhtiölle. Vuokranantajana tulen kyllä vaatimaan korvauksia jos uudelleen sarjoittamisen takia tulee kuluja myöhemmin. Vuokrasopimuksessanikin lukee ettei mitään muutostöitä saa tehdä ilman lupaa ja lukon uudelleen sarjoitus on muutostyö.
Jos on pelkoa, että vuokranantaja tulee nuuskimaan paikkoja, niin avain pitäisi sinetöidä johonkin pussiin/koteloon eli näkisi, että sitä on todellakin käytetty vain hätätapausta varten eikä "uteliaisuuteen". - näin menee
EiHyväJuttu kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ihmisten närkästystä, että joku tulee yllättäen sisään ilman lupaa (tiedottamatta tai vuokralaisen omaa huolimattomuutta kun ei ole lukenut posteja).
Mutta huolestuneena seuraan ketjua kuinka innokkaasti yllytetään "sarjoita uusiksi, älä anna kennellekkään avainta vaikka pyytäisivät!" kommentteja. Sivuutetaan kokonaan turvallisuus (sairauskohtaus) ja materiaalisen vahingon estämisen mahdollisuus esim. ripeä toiminta (ovi auki heti eikä 30min päästä) tulipalo/vesivahinko tilanteessa. Ei palomiehetkään ehdi välttämättä muutamassa minuutissa kun joku (vihdoin) vahingon huomaa eikä tikasautoja saa välttämättä tarpeeksi lähelle kaikissa tapauksissa. Vauriot voivat olla paljon suurempia kuin HETI pystytään puuttumaan. Samoin myös jälkien siivous ja vahingon korjauslasku voi olla pienempi. On todella pieni mahdollisuus että se "maailmanloppupäivä" tulee, mutta ei pidä sitä kuitenkaan kokonaan sivuuttaa. Vaikka kahdella hyvällä luotettavalla tutulla on vara-avain kun jää itse oven taaksi, niin toinen saattaa olla vaikka töissä toisella paikkakunnalla kun avainta tarvittaisiin ja toinen ulkomailla JUURI SILLOIN.
Minusta voisi olla ok jos lukko uudelleen sarjoitetaan, mutta se ei ole ok jos avaimia ei anneta omistajalle eikä huoltoyhtiölle. Vuokranantajana tulen kyllä vaatimaan korvauksia jos uudelleen sarjoittamisen takia tulee kuluja myöhemmin. Vuokrasopimuksessanikin lukee ettei mitään muutostöitä saa tehdä ilman lupaa ja lukon uudelleen sarjoitus on muutostyö.
Jos on pelkoa, että vuokranantaja tulee nuuskimaan paikkoja, niin avain pitäisi sinetöidä johonkin pussiin/koteloon eli näkisi, että sitä on todellakin käytetty vain hätätapausta varten eikä "uteliaisuuteen".Kun on rotikka tai muu mukavan kokoinen koira sisällä ei todellakaan käy ilman ilmoituusta kukaan sisällä.Samoin turvaketjun voi laittaa kunhan jää paikoille ja nykyisin on monessa jo turvaketjut.Kutju muuten ei saa olla liian pitkä,kuten usealla on ja väärin asennettu.Ketjun kanssa ovi ei saa aueta 2cm enempää.Ei tule kukaan kun kotona.Samoin voi asuntoon asentaa hälytyslaitteet joita menenlaisia eikä niistä jää pysyviä jälkiä asuntoon välttämättä.Jos joku tumpelo tulee niin koko rappu herää koska hälytyslaitteen koodeja ei tarvitse lain mukaan antaa talkkareille.Onhan vartiopintiliikkeilläkin maksullisia palveluita eli hiljainen hälytys ja korsto tulee kattoon kuka kusipää ilman lupaa tullut asuntoon:=)Niille tietenkin ilmoitetaan,jos sovittu että tulee vaikka huoltomies.Nykyisin on myös parilla sadalla noita valvonta kameroita joita ei kukaan huomaa ja niissä simkortti jolloin se lähettää tekstiviestin ja suoraa kuvaa kännykkään ja voi myös nauhoittaa,jotta näkee mitä se huoltomies teki...vetikö käteen alkkareitasi haistelle.Mitään varoitustarraa ei tarvitse laittaa vaikka joku niin sanookin tietenkin,kun kamera on sisätilassa jonne ei pääsyä muilla,kuin omistajalla.
Keinoja löytyy laillisiakin ja monta.Jos turvalukon laittaa ja joudutaan tuleen vaikka vesivahingon takia raamit kaulassa joutuu kylläkin maksaan koko oven korjauksen itse,kun ei varaavainta ole annettu lukkoon.Vakuutuskaan ei muuten tuota nykyään maksa.
- Janita K.
SAAKO VAIHTAA UKKO?
Olen asunut avoliitossa Samu-Petterin kaa neljä kuukautta. Aluksi meillä meni hyvin, mutta nyt olen kyllästynyt koko jätkään.
Mitä mieltä te olette, ottaisinko uuden miehen? - Thorbjoernin veli
Mun mielestä sun pitää vaihtaa ukko. Samaa mieltä on veljeni Thorbjoern.
- joopa
Ihme selitystä tulipaloista ja vesivahingoista. Jos oikeasti on hätä päällä, palomiehet eivät odottele mitään huoltomiehiä vaan sahaavat oven poikki moottorisahalla, tai vääntävät sorkkaraudalla lukon karmista irti / oven saranoiltaan.
Joskus harvoin voi huoltomies olla riittävän lähellä jo valmiiksi, jolloin ovea ei tarvitse murtaa.
Paljon realistisempi uhka on epärehelliset remppaäijät ja luvattomat kopiot yleisavaimista. Turvalukon saa todellakin asentaa oveensa, lukon sarjoittaminen ei poikkea tästä mitenkään. Jos käy niin että ovi joudutaan tämän vuoksi murtamaan, eikä kiireellisen pelastustehtävän, niin sitten ostetaan uusi ovi. So what, ei se nyt mitään mahdottomia maksa.
Mitä tulee huoltotöiden ilmoittamiseen, oisi suotavaa pyrkiä ilmoittamaan edes päivän tarkkuudella millon kyseisessä asunnossa käydään. Tämän ei pitäisi hankaloittaa homma juuri millään tavalla, huoltotyöt aloitetaan tietystä asunnosta, ja jatketaan tästä eteenpäin tietyn logiikan mukaan. Samaten pitäisi olla tiedossa keskimääräinen aika per asunto.
Tästä voidaan laskea vaikka puolenpäivän tarkkuudella koska asuntoon tullaan. Silti tätä ei läheskään kaikki huoltoyhtiöt tee, vaan voivat ilmoittaa esim viikon jona huollot tehdään. Ja tätähän tehdään siksi koska ihmiset tämän nielevät. Tätä ei pitäisi kenenkään hyväksyä, vaan vaatia tarkempaa ajankohta. - Seppälukko
Siis saako lain mukaan vuokralainen asentaa turvalukon ja pitää avaimet, kunnes muuttaa pois? Olettaen että asennus tehdään ammattimaisesti eikä siitä koidu mitään vahinkoa, ja asukas vuokranantajan niin halutessaan on pois muuttaessa valmis maksamaan vaikka uuden oven.
Mitä sanktioita lukon asentamisesta voisi muka tulla? Ei kai tuollainen ainakaan vuokrasopimuksen purkamiseen vielä oikeuta? Korkeintaan joutuu sitten sitoutumaan maksamaan uuden oven muuttaessaan pois? - 7411
Itselläni on turvalukko, laitan sen aina päälle kun lähden - siitä on tullut tapa.
Ainoastaan jos jostain huoltotöistä on tullut ilmoitus, jätän turvalukon lukitsematta. Turvalukon avainta ei huoltoyhtiöllä saa olla eikä sinne pääse kukaan sisään jos olen turvalukon lukinnut. Outoa että näitä saa sitten olla, ei huollossa eikä isännöitsijällä ole siihen vara-avainta, ei kuulemma saa olla. Tosin tietävät, että asunto on silloin tyhjä kun lukitus on päällä.
Sisäpuolella minulla on ketju, jonka kyllä laitan lukkoon joka kerta kun tulen sisään, se ei vie aikaa, siitäkin on tullut tapa, samalla kun vedän oven takanani kiinni, laitan ketjun paikalleen.- toimiva_ratkaisu
> Turvalukon avainta ei huoltoyhtiöllä saa olla eikä sinne pääse kukaan sisään jos olen turvalukon lukinnut. Outoa että näitä saa sitten olla, ei huollossa eikä isännöitsijällä ole siihen vara-avainta, ei kuulemma saa olla.
Jos on iso hätä, esim. tulipalo tai vesijohto poks, niin sitten mennään tarvittaessa oven läpi. Oven uusiminen taitaa tässä kohtaa olla jo pieni kulu ja vakuutukset on tätä varten.
Ymmärrän hyvin, ettei huoltoyhtiö edes halua ottaa vastuulleen turvalukkojen avaimia saati sitten villissä sarjassa olevien lukkojen avaimia. Hoidossa 20 taloyhtiötä ja jokaisesta talosta montakymmentä erimallista avainta, joita pitäisi säilyttää kassakaapissa, olla kirjanpidot siitä mikä avain kuuluu mihinkin huoneistoon aina pitäisi merkitä jokainen avaimen lainaus kirjoihin, kuten yleisavaimillekin tehdään.... kuka tämän lystin maksaisi?
Turvalukko on ainoa fiksu ratkaisu juuri siitä syystä, että jos/kun huoltomiehen pitää päästä asuntoon, niin asiasta ilmoitetaan etukäteen -> asukas jättää turvalukon auki -> huoltomies pääsee yleisavaimella asuntoon. Ilman, että asukkaan tarvii olla kotona päivystämässä eli ei ole pakko ottaa vapaapäivää töistä.
Ilman, että huoltomiehellä pitää olla mukanaan kilon puntti avaimia ja koodikirja, joka kertoo, mihin oveen mikin avain käy...
Osoitteen merkintä avaimenperään kun ei ole kovin fiksu veto.... helpottaa rosmojen työtä ihan liiaksi, jos avain sattuu tipahtamaan matkan varrelle.
Villin sarjoituksen ylistäjät lie sossunelättejä toisessa polvessa, kun ei moinen ongelma ole edes mieleen juolahtanut. Huoli enempi siitä, että viherkasviviljemä paljastuu?
Villi sarjoitus = huoltomies ei pysty avaamaan ovea edes silloin, kun asukas lukitsee itsensä ulos roskapussia kiikuttaessaan.
Turvalukkoa on vähän vaikeampi saada lukkoon ilman avainta -> huoltomies kykenee oven avaamaan vastaavassa tapauksessa. Ei ilmaista tämäkään, mutta sentään halvempaa, kuin tilata lukkoseppä poraamaan lukko paskax.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559