matkavähennys

esko

Miten mahtaa olla? asutaan emännänkanssa "maaseudulla" töihin molemmilla n: 35 km / suunta (ja työpaikat melkein vierekkäin), kuljemme yhdellä (ainoalla)autollamme, koska molempien työajat sen sallivat. Julkisia ei liiku.

Miten verotuksessa vähennettävä matkavähennys omallaautolla vähennetään tällaisessa tapauksessa kun matkustajia on kaksi ?????

16

25947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä jos löytyis apu
    • vähennykset

Lähtökohtaisesti työmatkat (kodin ja työpaikan väliset matkat) saa vähentää julkisten kulkuneuvojen taksojen mukaisesti.

Jos julkisia ei liiku niin korvataan oman auton kustannukset lähimmälle julkisten kulkuneuvojen lähtöpaikkaan ja tästä eteenpäin julkisten taksojen mukaan. Tässä tapauksessa ehtona on, että omalle autolle on järjestettävissä "turvallinen" pysäköintipaikka.

Jos julkiset eivät kulje, eikä omalle autolle löydy matkan varrelta turvallista pysäköintipaikkaa, työmatkakustannukset voi vähentää 0,21 euroa/km (2005).

• kokenut

On vaihdellut paikkakunnittain.
      Pahimmoillaan kuntarajan kahta puolta, lähellä toisiaan asuvat, samalla työpaikalla kulkevat kaveri tulleet erilailla kohdelluiksi.

Mieti perusteet valmiiksi. Pane ne paperille, ota yhdet kopiot ja mene verotoimistoon.
      Pyydä ennakkopäätös kirjallisena.
      Älä missään nimessä usko puhelinneuvoihin tai edes suupuheisiin toimistossa.

Minulla on ehkä ollut huono tuuri mutta karvaasti olen kokenut hyväuskoisuuteni seuraukset!

• neuvo

juuri näin toimit jos haluat varmuuden asiasta.

• dljgsdjgj

On hyvä tietää, että ennakkoratkaisut ovat maksullisia. Varo vain, ettei vähennyksestä menevä hyöty tämän asian selvittämiseen !

• verotäti

Molemmat merkitsette "omalla autolla", ei julkista, 70km/päivä x .....
      Ei veroilmoitukseen edes merkitä autoja ja verottaja ei nyt lähde katselemaan, montako ritsaa sattuu rekisterissä olemaan. Matkavähennys kuuluu jokaiselle, jolle sitä työmatkaa kertyy, vaikka menis naapurin traktorilla tai juosten. Älä vain mene hakemaan jotain ennakkopäätöstä, maksaakin. Meiltä käy kaupungissa töissä yhdellä autolla monta pariskuntaa ja kaikki saavat matkavähennyksen.
      Pääasia on, että sitä yleistä ei voi käyttää.

• Kokenut

6-vuotta työmatka 126 km/suunta. Julkisten kulkuneuvojen aikataulut eivät sopineet!
        Vähennys halvimman julkisen sarjalipun mukaan.

1-vuosi työmatka 240 km/suunta. Tulkinta sama kuin edellä!

Ja edellä kerrottu on todella tapahtunut eräässä nimeltä mainitsemattomassa Kaakkois-Suomalaisessa, 3:n salaman kaupungissa!

Määränpääkaupunkien tulkinta olisi ollut oman auton käytön hyväksyvä.

Muutenkin nimeämättömän kaupungin verotston tulkinnat olivat vaikuttamassa siihen, että 10-vuotta etuajassa jätin työni nuoremmille ja ryhdyin vähentämään veronmaksuani.

En tarkoittanut ennakkopäätöstä vaan muuta konsultatiota.

• viitsi
        Kokenut kirjoitti:

6-vuotta työmatka 126 km/suunta. Julkisten kulkuneuvojen aikataulut eivät sopineet!
        Vähennys halvimman julkisen sarjalipun mukaan.

1-vuosi työmatka 240 km/suunta. Tulkinta sama kuin edellä!

Ja edellä kerrottu on todella tapahtunut eräässä nimeltä mainitsemattomassa Kaakkois-Suomalaisessa, 3:n salaman kaupungissa!

Määränpääkaupunkien tulkinta olisi ollut oman auton käytön hyväksyvä.

Muutenkin nimeämättömän kaupungin verotston tulkinnat olivat vaikuttamassa siihen, että 10-vuotta etuajassa jätin työni nuoremmille ja ryhdyin vähentämään veronmaksuani.

En tarkoittanut ennakkopäätöstä vaan muuta konsultatiota.

Julkiset varmasti sopineet, juna tai linjuri ja odotusajat lainmukaiset. Muuten olisit tehnyt valituksen ja heti läpi mennyt.
        Pitäisikö veroviranomaisen uskoa, että ajoit 500 km joka päivä, tuskin teit sitä. Tuolla kilometrimäärällä sait täyden vähennyksen jo viikonloppukäymisistä. Pitää olla rehellinen eikä puhua puppua.

• Kokenut
        viitsi kirjoitti:

Julkiset varmasti sopineet, juna tai linjuri ja odotusajat lainmukaiset. Muuten olisit tehnyt valituksen ja heti läpi mennyt.
        Pitäisikö veroviranomaisen uskoa, että ajoit 500 km joka päivä, tuskin teit sitä. Tuolla kilometrimäärällä sait täyden vähennyksen jo viikonloppukäymisistä. Pitää olla rehellinen eikä puhua puppua.

Matkat viikonloppuisin. ENKÄ SAANUT VÄHENNYKSIÄ oman auton käytön mukaan.

Maksoin itse majoituksen. En saanut sitäkään vähentää. Siitäkin reklamoin mutta perustelivat ratkaisunsa. Hotellilaskut olisivat kelvanneet mutta eivät maksamani vuokra-asunnon kuitit.
        Äläkä vaan sano, että pakkohan niiden on, paskat!!

Julkiset eivät sopineet aikataulujensa puolesta.
        Esim. Imatra-Savonlinna välillä ei maanantaiaamuisin hirveästi vaihtoehtoja jos Savonlinnassa täytyy olla klo. 6.30.
        Paikallisyhteydet on myös otettava huomioon.
        Tietysti olisin voinut lähteä sunnuntaina.

Pitemmässä matkassa vielä huomattavasti huonommat mahdollisuudet.

Valitustiestäkin minulla on kokemuksia.
        Minua verotettiin perusteetta 5 vuotta.
        Tein valituksen eka vuoden jälkeen. Sen jälkeen jokaisesta seuraavasta 4:stä vuodesta erikseen koska sen ensimmäisen käsittely kesti niin kauan.
        Jokaisen vuoden valitus = sama asia, käsiteltiin erikseen ja jokaisesta minä sain myönteisen päätöksen!!!!!!
        Soitin lääninhallitukseen asian käsittelijälle, turhaan.
        Asia ei ollut senarvoinen, että olisin kirjelmöinyt oikeuskanslerille.

Älä ihmettele jos joskus käytän ilmaisua virastomuumiot.
        Käsittämätöntä byrokratiaa ja tehottomuutta.
        Myös muissa virastoissa.
        He ovat tsaarin edustajia ja edunvalvojia.
        Eivät yleisöpalvelijoita!!!

Mutta tämä on taakse jäänyttä elämää. Kaikki ovat tyytyväisiä. Minä maksan paljon vähemmän veroa. Siitäkin osa ulkomaille.
        Veroviraston ja lääninhallituksen ei tarvitse käsitellä valituksiani.

Älä viitsi enää sönkätä vastaan koska tämä on taivahan tosi!

Suosikaa työvoiman liikkuvuutta!

• oikeasti näin:
        Kokenut kirjoitti:

Matkat viikonloppuisin. ENKÄ SAANUT VÄHENNYKSIÄ oman auton käytön mukaan.

Maksoin itse majoituksen. En saanut sitäkään vähentää. Siitäkin reklamoin mutta perustelivat ratkaisunsa. Hotellilaskut olisivat kelvanneet mutta eivät maksamani vuokra-asunnon kuitit.
        Äläkä vaan sano, että pakkohan niiden on, paskat!!

Julkiset eivät sopineet aikataulujensa puolesta.
        Esim. Imatra-Savonlinna välillä ei maanantaiaamuisin hirveästi vaihtoehtoja jos Savonlinnassa täytyy olla klo. 6.30.
        Paikallisyhteydet on myös otettava huomioon.
        Tietysti olisin voinut lähteä sunnuntaina.

Pitemmässä matkassa vielä huomattavasti huonommat mahdollisuudet.

Valitustiestäkin minulla on kokemuksia.
        Minua verotettiin perusteetta 5 vuotta.
        Tein valituksen eka vuoden jälkeen. Sen jälkeen jokaisesta seuraavasta 4:stä vuodesta erikseen koska sen ensimmäisen käsittely kesti niin kauan.
        Jokaisen vuoden valitus = sama asia, käsiteltiin erikseen ja jokaisesta minä sain myönteisen päätöksen!!!!!!
        Soitin lääninhallitukseen asian käsittelijälle, turhaan.
        Asia ei ollut senarvoinen, että olisin kirjelmöinyt oikeuskanslerille.

Älä ihmettele jos joskus käytän ilmaisua virastomuumiot.
        Käsittämätöntä byrokratiaa ja tehottomuutta.
        Myös muissa virastoissa.
        He ovat tsaarin edustajia ja edunvalvojia.
        Eivät yleisöpalvelijoita!!!

Mutta tämä on taakse jäänyttä elämää. Kaikki ovat tyytyväisiä. Minä maksan paljon vähemmän veroa. Siitäkin osa ulkomaille.
        Veroviraston ja lääninhallituksen ei tarvitse käsitellä valituksiani.

Älä viitsi enää sönkätä vastaan koska tämä on taivahan tosi!

Suosikaa työvoiman liikkuvuutta!

Kirjoitus haiskahtaa kyllä pahasti palstan häirikkö-sairaseläkeläisen tekoselta, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Kun haet asunnon ja työpaikan välisiä matkakuluja, mainitse aiemmista vuosista aina veroilmoituksellasi (esim näin: valmistelija! katso edellisten vuosien muko -tapaukset!)

Ja mitä tulee noihin vaatimuksiisi:

-kakkosasunnon kulut ovat aina elantomenoa. Eivät koskaan tulonhankkimisesta aiheutuneita menoja.

- julkisia joko on tai ei ole. Jos matka tapahtuu öisin ennen viittä, saa matkat vähentää oman auton kulujen mukaan.

-"Matkat viikonloppuisin. ENKÄ SAANUT VÄHENNYKSIÄ oman auton käytön mukaan."

Ns. viikonloppumatkat vieralle paikkakunnalle ovat vähennyskelpoisia jos sinulla on perhe vieraalla paikkakunnalla. Äläkä nyt sano että asiassa on ongelmia :)

• Reino
        oikeasti näin: kirjoitti:

Kirjoitus haiskahtaa kyllä pahasti palstan häirikkö-sairaseläkeläisen tekoselta, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Kun haet asunnon ja työpaikan välisiä matkakuluja, mainitse aiemmista vuosista aina veroilmoituksellasi (esim näin: valmistelija! katso edellisten vuosien muko -tapaukset!)

Ja mitä tulee noihin vaatimuksiisi:

-kakkosasunnon kulut ovat aina elantomenoa. Eivät koskaan tulonhankkimisesta aiheutuneita menoja.

- julkisia joko on tai ei ole. Jos matka tapahtuu öisin ennen viittä, saa matkat vähentää oman auton kulujen mukaan.

-"Matkat viikonloppuisin. ENKÄ SAANUT VÄHENNYKSIÄ oman auton käytön mukaan."

Ns. viikonloppumatkat vieralle paikkakunnalle ovat vähennyskelpoisia jos sinulla on perhe vieraalla paikkakunnalla. Äläkä nyt sano että asiassa on ongelmia :)

Kirjoitit että jos matka alkaa ennen klo 5:ttä, saa matkat vähentää omalla autolla ajetuiksi.
        Onko näin todellakin, en vero.fi sivuilta tietoa löytänyt.
        Itse käyn Hkissä Turusta töissä, töissä pitää olla klo 6.45 ja omalla autolla täytyy siis lähteä reilusti ennen viittä.
        Voiko verottaja vaatia että menen julkisella jo edellisiltana tai bussilla jotka kulkevat läpi yön?

• Nimimerkki
        Reino kirjoitti:

Kirjoitit että jos matka alkaa ennen klo 5:ttä, saa matkat vähentää omalla autolla ajetuiksi.
        Onko näin todellakin, en vero.fi sivuilta tietoa löytänyt.
        Itse käyn Hkissä Turusta töissä, töissä pitää olla klo 6.45 ja omalla autolla täytyy siis lähteä reilusti ennen viittä.
        Voiko verottaja vaatia että menen julkisella jo edellisiltana tai bussilla jotka kulkevat läpi yön?

Ei verottaja mitään vaadi, eri asia on saatko vähentää matkakulut julkisten vai oman auton käytön mukaan.

Näin lukee vero.fissä:

Jos työmatka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00 - 05.00), halvimpana kulkuneuvona voidaan kuitenkin pitää omaa autoa.

• verot

molemmat voivat vähentää verotuksesta aivan samalla tavalla. Oman auton mukaan kumpikin. Molemmat saavat samalla tavalla vähennykset.

• Juupatnoupat

Työvuoron päättyessä ei julkinen liikkenne kulje, niinpä otamme työkaverini kanssa kimppataksin kotimatkaa varten (emme asu samassa kaupungin osassa). Seuraavana työpäivänä toimitamme taksikuitin työnantajalle, jonka hinnasta on vähennetty meidän molempien ns.yötaksa julkisilla. Taksimatkan maksanut työntekijä saa kuittia vastaan rahat työnantajalta.
        Taksimatkat näkyvät tilinauhassa luontaietuna esim. jos taksimatkani maksaa 25,00 euroa ja matkaan vuoden aikana seitsemän kertaa, niin luotaisetua on kertynyt 175,00 euroa.
        Voisin ilmeisesti vähentää verotuksessa taksimatkani, mutta työnantajani vaatii alkuperäisen kuitin itselleen. Eikä sitä kuittia voi useampi työntekijä käyttää...

• Mischa74

Ihankos kannattais valittaa vääristä päätöksistä. Hyvällä perustelulla kun voit osoittaa ettei verottajan ehdot täyty niin saatte kyllä oman auton mukaan. Näin on ollut jo 20 vuotta ja osoitekin on vaihtunut matkan aikana 4 eri otteeseen ja eri kaupinkiin/kuntaan.

• ei ymmärtä

Itselläni on juuri tämä tilanne, että työkaveri saa kilsat oman auton käytön mukaan, itse en saa. Valituksen tein ja nyt sitä käsitellään oikaisulautakunnassa sen vuoksi, että edelleen ollaan sitä mieltä, että julkisilla voin mennä VAIKKA EN VOI MENNÄ! Seuraavaksi voin valittaa hallino-oikeuteen ja sehän se on halpaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33