Onko kokemuksia Sensonic vaihteista?
Ostan ehkä 900s turbon jossa on sensonic vaiteet.
Auto on 95 -vuoden ja ajettu on 95 tkm.
Onko jotain tyypillisiä laatikko vikoja?
Kiitos vastaajille
Sensonic -vaihteisto
20
5637
Vastaukset
- Turbo Sensonic
Omasta autosta ei ole muuta kuin positiivista kerrottavaa tuosta vaihteistosta. Se on oppiva ja oppii tunnistamaan kuskin vaihtamistyylin. Ei enää kytkinpoljinta, mutta silti sporttinen manuaalilaatikon ajotuntuma säilyy yllä.
Varsinaisia laatikkovikoja ei ole (siis tavalliseen manuaalivaihteistoon verrattuna), koska Sensonicissa on "normaali" vaihdelaatikko ja ainoastaan automaattinen hydraulikytkin. Ainoa poikkeus tuohon "normaalilaatikkoon" on se, että laatikossa on reikä, josta on laitettu vaihteentunnistinanturi sisään laatikkoon. Muuten kysymyksessä on normaali manuaalilaatikko. Jos tuohon Sensoniciin joskus kyllästyy, niin sen voi muuttaa tavalliseksi manuaaliksi noin 5000 vanhan markan hintaan (sisältää osat ja työt).
Jos joitain muita vikoja voi mainita, niin oma ajotottumus. Kun lähdet koeajamaan kyseistä autoa ja jos ei aikaisempaa kokemusta kyseisestä vaihteistosta, niin pidä vasen jalka visusti lattiaa vasten, ettei se vain hakeudu jarrupolkimelle, kun olet aikeissa painaa "kytkintä" :)
P.S. Moni on kysynyt, miksi en ole vaihtanut Saabiani uudempaan. No selitys on siinä, että olen liikaa tykästynyt tuohon Sensonic -vaihteistoon ja tuskin maltan odottaa uutta 9-3:sta, jossa on automaattilaatikko manuaalivaihtomahdollisuudella.- 9-5T
Ymmärrän kyllä sensonic laatikon mutta miksi haluta automaattilaatikko jossa on käsinvalintamahdollisuus?
- Turbo Sensonic
9-5T kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sensonic laatikon mutta miksi haluta automaattilaatikko jossa on käsinvalintamahdollisuus?
No koska tuota Sensonicia ei enää saa, niin olisi sentään kiva saada jonkinlainen "vastaava kapistus", eli tuossa uudessa 9-3:ssa oleva Sentronic. Sitten jos alkaisi lopullisesti tympimään tuo vaihteiden vaihto, niin voisi heittää automaattitoiminnon päälle.
- 9-5T
Turbo Sensonic kirjoitti:
No koska tuota Sensonicia ei enää saa, niin olisi sentään kiva saada jonkinlainen "vastaava kapistus", eli tuossa uudessa 9-3:ssa oleva Sentronic. Sitten jos alkaisi lopullisesti tympimään tuo vaihteiden vaihto, niin voisi heittää automaattitoiminnon päälle.
mutta minä en ymmärrä miksi joskus tarvii heittää automaatti puolelta manuaalille? "epäiletkö ettei ne öljyt sekoa automaatilla"
- Turbo Sensonic
9-5T kirjoitti:
mutta minä en ymmärrä miksi joskus tarvii heittää automaatti puolelta manuaalille? "epäiletkö ettei ne öljyt sekoa automaatilla"
Kivempi ajella välillä vähän sporttisemmalla tavalla (siksi manuaalikäyttö automaatin yhteydessä). Uudessa 9-3:n automaattiaskissahan ei ole NG900/9-3/9-5:n automaattiaskien tapaan sport- ja winter -toimintoja lainkaan.
Automaattiin tykästyneet henkilöt eivät tietenkään voi tajuta meikäläisen ajatuksen juoksua :) Mutta Bilsporttia lukiessa on kyllä huomannut, että kyllä se automaattikin liikahtaa, kun sitä vaan laittelee. Saab vs. Volvo -testissä Peter Viljasen 9-5 Aero A farkku pisti 0-100 km/h 6,9 s. - 9-5: 170@240 & Aero 250
9-5T kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sensonic laatikon mutta miksi haluta automaattilaatikko jossa on käsinvalintamahdollisuus?
1. Jos haluat ajella tasaista nopeutta, vaikkapa 100km/h, saattaa automaatti ylämäissä heittää pienempää silmään, vaikka ei tarve olisikaan. ja vaihtamisen huomaa, vaikka olisi hyväkin loota.
2. Urheilullisessa ajossa on tärkeää pystyä ennen mutkaa jo valitsemaan oikea vaihde silmään ja kaikki eivät kuitenkaan halua manuaalia. Taikka sitten on sopiva mutkapätkä, jota voisi ajaa unelmasti kolmosella, (Jos vääntöä löytyy.) niin vaihde pysyy myös koko ajan kolmosella.
3. Jos ajelee vaikkapa baanalla ja haluaa kaiken irti heti, kun edellä oleva väistää, voi pistää pienimmän mahdollisen silmään.
4. Mutta kuitenkaan ei taas kaupungissa jaksa koko aikaa rämpätä kytkimen ja vaihteiden kanssa.
Toki esim. kolmos kohdan voi toteuttaa nytkin Saabin automaatilla, mutta et pysty määräämään vain yhtä vaihdetta silmään. (Okei vanhemmassa 9-5:en lootassa (Varmaan muissakin vanhemmissa) voit valita pelkän ykkösen, mutta sillä ei pitkälle pötkitä.)
PS. Eihän uuden 9-3:en loota vain ole samanlainen, kuin BMW:ssä, eli täysikiihdytyksessä laatikko vaihtaa silti itse, eikä päästä vaihdetta rajoittimelle asti? - 9-5 170@240 & Aero 250
9-5T kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sensonic laatikon mutta miksi haluta automaattilaatikko jossa on käsinvalintamahdollisuus?
Valittaa, että olen jo tämän pistänyt, mutta en näe sitä, joten toivottavasti ei tule tuhatta kertaa :(
1. Jos haluat ajella tasaista nopeutta, vaikkapa 100km/h, saattaa automaatti ylämäissä heittää pienempää silmään, vaikka ei tarve olisikaan. ja vaihtamisen huomaa, vaikka olisi hyväkin loota.
2. Urheilullisessa ajossa on tärkeää pystyä ennen mutkaa jo valitsemaan oikea vaihde silmään ja kaikki eivät kuitenkaan halua manuaalia. Taikka sitten on sopiva mutkapätkä, jota voisi ajaa unelmasti kolmosella, (Jos vääntöä löytyy.) niin vaihde pysyy myös koko ajan kolmosella.
3. Jos ajelee vaikkapa baanalla ja haluaa kaiken irti heti, kun edellä oleva väistää, voi pistää pienimmän mahdollisen silmään.
4. Mutta kuitenkaan ei taas kaupungissa jaksa koko aikaa rämpätä kytkimen ja vaihteiden kanssa.
Toki esim. kolmos kohdan voi toteuttaa nytkin Saabin automaatilla, mutta et pysty määräämään vain yhtä vaihdetta silmään. (Okei vanhemmassa 9-5:en lootassa (Varmaan muissakin vanhemmissa) voit valita pelkän ykkösen, mutta sillä ei pitkälle pötkitä.)
PS. Eihän uuden 9-3:en loota vain ole samanlainen, kuin BMW:ssä, eli täysikiihdytyksessä laatikko vaihtaa silti itse, eikä päästä vaihdetta rajoittimelle asti? - 9-5: 170@240 & Aero 250
9-5 170@240 & Aero 250 kirjoitti:
Valittaa, että olen jo tämän pistänyt, mutta en näe sitä, joten toivottavasti ei tule tuhatta kertaa :(
1. Jos haluat ajella tasaista nopeutta, vaikkapa 100km/h, saattaa automaatti ylämäissä heittää pienempää silmään, vaikka ei tarve olisikaan. ja vaihtamisen huomaa, vaikka olisi hyväkin loota.
2. Urheilullisessa ajossa on tärkeää pystyä ennen mutkaa jo valitsemaan oikea vaihde silmään ja kaikki eivät kuitenkaan halua manuaalia. Taikka sitten on sopiva mutkapätkä, jota voisi ajaa unelmasti kolmosella, (Jos vääntöä löytyy.) niin vaihde pysyy myös koko ajan kolmosella.
3. Jos ajelee vaikkapa baanalla ja haluaa kaiken irti heti, kun edellä oleva väistää, voi pistää pienimmän mahdollisen silmään.
4. Mutta kuitenkaan ei taas kaupungissa jaksa koko aikaa rämpätä kytkimen ja vaihteiden kanssa.
Toki esim. kolmos kohdan voi toteuttaa nytkin Saabin automaatilla, mutta et pysty määräämään vain yhtä vaihdetta silmään. (Okei vanhemmassa 9-5:en lootassa (Varmaan muissakin vanhemmissa) voit valita pelkän ykkösen, mutta sillä ei pitkälle pötkitä.)
PS. Eihän uuden 9-3:en loota vain ole samanlainen, kuin BMW:ssä, eli täysikiihdytyksessä laatikko vaihtaa silti itse, eikä päästä vaihdetta rajoittimelle asti?heti kun sain yhden viestin läpi tuli se vanhakin näkyviin, sori toisto :/
- 9-5T
9-5: 170@240 & Aero 250 kirjoitti:
heti kun sain yhden viestin läpi tuli se vanhakin näkyviin, sori toisto :/
mun tonnisessa ja ysivitosessa on kyllä P R N D 3 2 1 ja kun ajan cruisella ei paljon kiinnosta mikä vaihde on ylämäessä päällä. Ja toi uusi tiptronic tai minkä niminen saabissa onkin vaihtaa kyllä itse myös manuaaliasennossa mikäli kuski ei ymmärrä ajoissa valita sopivaa vaihdetta.
- Okram
Turbo Sensonic kirjoitti:
No koska tuota Sensonicia ei enää saa, niin olisi sentään kiva saada jonkinlainen "vastaava kapistus", eli tuossa uudessa 9-3:ssa oleva Sentronic. Sitten jos alkaisi lopullisesti tympimään tuo vaihteiden vaihto, niin voisi heittää automaattitoiminnon päälle.
joo Nito, osta pois vaan
- 9-5: 170@240 & Aero 250
9-5T kirjoitti:
mun tonnisessa ja ysivitosessa on kyllä P R N D 3 2 1 ja kun ajan cruisella ei paljon kiinnosta mikä vaihde on ylämäessä päällä. Ja toi uusi tiptronic tai minkä niminen saabissa onkin vaihtaa kyllä itse myös manuaaliasennossa mikäli kuski ei ymmärrä ajoissa valita sopivaa vaihdetta.
9-5:ssa onkin noin, mutta vuodesta 2002 eteenpäin ei ole. Vaan P R N D 4 3 L Mutta jos laitat kolmosen käyttää se myös ykköstä ja kakkosta, sitä ei välttämättä halua.
Mistä tiedät, että se vaihtaa ennen rajoittajaa? Sittenhän tuo on ihan pöhkö systeemi.
- Vesku
Kuluu herkemmin kuin normaali kytkin, luistattaa helpommin lähdöissä ja ajaessa.
Kepin asennontunnistimet saattavat tarvita säätöä,
mutta tuskin kummatkaan vaivaavat noilla kilometreillä.
Omassani on ko kytkin ja olen tosi tyytyväinen. Seuraavaan autoon haluaisin TS:in tavoin Sensonicin,mut...- Turbo Sensonic
Kai meidän on sitten venattava tuon uuden 9-3:n farkkuversion julkistamista, ja tietysti Sentronic -vaihteistolla :) Muistelisin, että sinullakin jo perheen takia tarvitsisi olla mieluummin farkku kuin sedan?
- Vesku
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kai meidän on sitten venattava tuon uuden 9-3:n farkkuversion julkistamista, ja tietysti Sentronic -vaihteistolla :) Muistelisin, että sinullakin jo perheen takia tarvitsisi olla mieluummin farkku kuin sedan?
Kyllähän farkku aina mukavampi on, varsinkin kun on pirteä sellainen.
Ei sen puoleen, hyvin on 900:een mahduttu, kun on noi mukulat sen verran isoja ettei tarvi rattaita enää kuljetella.
- OrgTS
Itselläni on -96 mallinen Turbo Sensonic ja olen ajanut sillä noin 50 000 km eikä vikoja ole ilmaantunut. Autolla on ajettu noin 150 000 km. Huoltokirjanpidon mukaan autoon on vaihdettu jossain 20 000 km:n kohdalla koko kytkinjärjestelmä uuteen takuuna ja noin 70 000 km kohdalla sensonicin anturit on vaihdettu. Muita vikoja ei ole kirjaantunut Saabin huoltokirjanpitoon.
Itsellä ei ole kuin positiivista sanottavaa vaihteistosta. Ihmettelen myös hiukan Veskun puhetta kytkimen kulumisesta ja luistamisesta, koska omani ottaa kiinni nopeasti ja nykimättä. Ajo on helppoa ja vaivatonta. Lisäksi vaihtaminen on huomattavasti nopeampaa kuin normaalilla kytkimellä varustetulla autolla.
Totta on, että vaihteiston äly tarkkailee ajotapaasi ja jos haluat niin vaihdot muuttuvat kuminauhamaisiksi muistuttaen lähes tilanetta, jossa kytkin luistaa useita sekunteja. Tämä johtuu kuitenkin omasta ajotyylistäsi ja siitä kuinka nopeasti painat kaasua vaihdon jälkeen. Huomaa myös, että täyskaasukiihdytyksessä kaasua voi jättää päälle noin 20% (joissain lähteissä 1/3 täydestä) ja vaihtaa vaihdetta nopealla siirrolla, jolloin kytkin toimii salaman nopeudella estäen ahtopaineiden laskun ja parantaa suoritusta. Jos siis olet tästä kiinnostunut alkuunkaan.- Vesku
Meillä auto on enimmäkseen emännän käytössä ja hänellä on tapana lähteä joskus myös 2.vaihteella
ja ajelella isolla vaihteella pienillä kierroksilla niin kytkimellä on enemmän töitä,
auto kun kuulemma jaksaa mennä.
Olen koittanut kärsivällisesti opettaa ja neuvoa, mut minkäs teet..
Ajattelin hommata hänelle oman pirssin, mut kun välttämättä ei tarvita kahta autoa. - Turbo Sensonic
Vesku kirjoitti:
Meillä auto on enimmäkseen emännän käytössä ja hänellä on tapana lähteä joskus myös 2.vaihteella
ja ajelella isolla vaihteella pienillä kierroksilla niin kytkimellä on enemmän töitä,
auto kun kuulemma jaksaa mennä.
Olen koittanut kärsivällisesti opettaa ja neuvoa, mut minkäs teet..
Ajattelin hommata hänelle oman pirssin, mut kun välttämättä ei tarvita kahta autoa.Sano nyt ihmeessä sille muijallesi, ettei lähde liikenteeseen 2. vaihteella! Toi 2. vaihteella liikkeellelähtö talvella oli yksi osasyy, minkä takia multa meni autosta kytkinlevyt uusiksi. Kytkinremppa ei ollut mikään halpa "rasti", kun ei älynnyt ostaa/tilata osia Motonetistä/Speedpartsista.
Seuraavaksi jos kytkinlevyt vielä sanovat työsopimuksen irti, ostan Speedpartsilta Special Sensonic -kytkinlevyt, jotka kestävätkin sitten todella kovaa rääkkiä.
- NG900SET -95
Taitaa sensonicin kestävyys olla aika yksilöllistä. Autossani on ollut sensonic vaihteisto mutta edellinen omistaja vaihtoi sen normaaliksi manuaaliksi viime talvena. Vaihto maksoi kuulemma 7000 mk. Syynä vaihtoon oli kaksi 6000 mk:n hintaista sensonic remppaa. Autolla on kyllä ajettu jo 170tkm.
- Turbo Sensonic
Olen myös kuullut, että toi Sensonicin kestävyys on aika yksilöllistä. Ilmeisesti siihen on vuosimallien välissä tehty jotain muutoksia, koska Saabin NG900 oma huolto-ohjelma Workshop Information System (WIS) antaa Sensonicille eri sähkökaaviot vuosille 1994,1995,1996 ja 1997.
Itse sain kuulla Konalan Laakkoselta, että tuollainen "manuaalisetti" on olemassa, jolla Sensonic NG900:sta tehdään 1998 vuosimallin NG900:n kaltainen manuaalinen hydraulikytkimellä varustettu Saab (vanhemmissa malleissahan on kytkinvaijeri Sensonic -malleja ja automaatteja lukuunottamatta). Laakkosella sanoivat minulle, että tuo "manuaaliremppa" maksaisi noin 5000 vanhaa markkaa, joten ihmettelen, onko mainitsemasi liike vetänyt välistä?
Omalla autolla on ajettu tällä hetkellä 154000 km ja kytkinlevyt on kerran uusittu, johtuen omasta ajotyylistä. Eli jos ostaa Sensonic NG900:n, niin tässä vinkkejä:
-älä jätä vaihdetta päälle liikennevaloissa, jos joudut pysähtymään kauemmaksi aikaa kuin 30 sekuntia. Tuo vaihteen (1. tai 2. -vaihde) päällejättäminen kauemmaksi aikaa kuluttaa kytkintä, aivan kuin tulisit manuaalilaatikolla varustetulla autolla valoihin ja painaisit kytkinpolkimen pohjaan siksi aikaa, kunnes vihreät valot syttyvät. Sama vaikutus.
-älä lähde (useasti) paikaltaan liikenteeseen 2. -vaihteella, vaikka alusta olisikin todella liukas. 2. -vaihteella liikkeellelähtö kuluttaa kytkintä, koska se joutuu luistattamaan itseään entistä enemmän.
Nyt yhden kytkinrempan kokeneena osaan varoa yllämainittuja asioita :)
- Anonyymi
En muistanutkaan Saabissa olleen tuollaista robottivaihteistoa, mutta Top Gearissa haukkuivat lyttyyn, mahdoton peruuttaa ylämäkeen tai ainakin taskuparkkiin. Ryttäsi autot molemmin puolin kun ei pystynyt luistattamaan. Taisi olla yksi syy Saabin konkurssiin kun joutuivat tekemään paljon takuukorjauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1064928Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413259Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192306Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2371422Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121251- 761217
- 731180
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311148Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059