NYT ON SUPER HÄTÄ AUTTAKAA

ei osaamista tietotekniikassa

Koneellamme on käyttöjärjestelmä
Windows 98 Nordic asennuslevyke on teillä tietymättömillä, asumme väliaik. asunnossa ja suurin osa tavaroista on varastoitu muualle...kuten tietenkin kaikenmaailman asennuslevukkeet. Eilen kun yritin avata konettamme menee ruutuun Vindows 98:n asennus ja kysyy Product Key:tä mistäs minä sen saan kun koko 50m2 varasto pitäisi purkaa ja jokainen pahvilaatikko tutkia jotta asennuslevy löytyis.
Tänään tarkoitus ostaa uusi kone mutta kirjapitoohjelma/pankkiohjelma jne pitää saada kopioitua uuteen koneeseen joten tämä vanha pitää keinolla millä hyvänsä saada auki.
Jos joku neuvoo niin yksinkertaisia neuvoja kiitos ei eng.kielisiä linkkejä tjms. koska en ymmärrä niistä mitään.

Ikuisesti kiitollinen avusta jos sitä saan.

4

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hande

      Jos olet noin urpo niin kärsi.Hehee.

    • Von-Bruker

      Sähän joudut sen ohjelman asentamaan siihen uuteen koneesee kuitenkin, eli sä tarvitset sieltä vanhalta koneelta ne dokumentit (vai mitä ne nyt onkaan). Ja näihin sä pääset käsiksi, vaikka sulla ei winukkaa siinä koneessa olsikaan. Eli kun saat sen uuden koneen, niin laitat sen vanhan koneen kovalevyn kiinni siihen uuteen, niin sä pääset siirtämäään ne sun tarvittavat datat sine uuteen koneeseen.

      Ja jos sä nyt olet winukkaa asentamassa, ni se kyllä tyhjentää samalla sun koneen puhtaaksi. Product key:tähän saa joka nurkasta, mutta tiedä nyt mitä olet tekemässä.

      • avuton

        Voi kiitos pelastit päiväni minä kuvittelin ettei niitä tiedostoja/ohjelmia ei saa siirrettyä uuteen koneeseen jos ei saa käyttöjärjestelmää auki...mutta jos näin on niin hienoa.
        Sain muuten yhden Product Key mutta ei mennyt läpi herjasi että tunnusta ei toimitettu koneen mukana...asentaja sanoi ettei tunnusta ole koskaan syötetty vaan se on päivittynyt automaattisesti kun käyttöj. on koneeseen ensi kertaa laitettu.

        mielessäni jo ajattelin että montakohan tuhatta se korjaus mahtaa maksaa.
        Ehköpä ne siellä liikkeessä sitten osaa tehdä nämä kopioinnit.


        En siis meinannut asentaan mitään vaan päästä koneeseen sisään jotta olisin voinut kopioida talteen tiedostoja mutta enpä päässyt......kun jäi huutamaan sitä koodia.
        C.lle on asennettu 98:n levyn tiedot mutta en pääse siihen.


    • Ohjeistaja

      Imuta toisella koneella netistä Knoppix Linux ja polta CD-R:lle komennolla "polta .iso image".

      Siis EI pidä polttaa cd:lle .iso -tiedostoa ikään kuin se olisi mikä tahansa datatiedosto.

      Buuttaa ko. CD:ltä, pääset Knoppixiin.
      Lähiverkossa saat Samba:lla jaettua kiintolevyn sisällön, jonka voit toisella windows -koneella ottaa käyttöön vaikkapa X: -asemana.

      Knoppixeja löydät täältä:

      http://lame.lut.fi/linux/Knoppix/

      alkuperäissivu:

      http://www.knoppix.de/

      Jos uusin knoppix ei löydä verkkokorttia (voi sattua vanhempien ISA -korttien kanssa), imuta jostain vanhempi Knoppix 3.7, se löytää.

      Lainaa kirjastosta joku hyvä Linux -kirja ja googleta lisää netistä, esim. Tapsa Linux on hyvä hakusana googletukseen.

      Linux siis osaa lukea ja kirjoittaa FAT ja FAT32 -systeemejä (myös pitkät tiedostonimet).

      NTFS:ääkin linux lukee, mutta ne on syytä mountata vain read only -tilassa, koska Linux ei osaa kunnolla kirjoittaa NTFS -osioille ja sen yrittäminen voi soteka levyn. Vaivaa uudempia Win2000 ja WinXP -systeemejä, 98SE:ssä ja vanhemmissa ei NTFS:ää edes ole.

      Tuo Product key muuten löytyy windows rekisteristä.

      Joku muu saa neuvoa, miten käsitellä win rekisteriä jos windowsia ei saa buutattua. Linuxille tuskin löytyy RegEdit -kloonia.

      Ei kyllä olisi hassumpi idea koodata tuollaista...

      Mutta onkohan win98:n ja 98SE:n registryn tiedostoformaattika dokumentoitu missään ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe