Xantian jousitus

pallojen vaihto edessä?

Suunnitelmissa on ostaa elämäni ensimmäinen Citroen, tarkemmin Xantia 2.0 farmari vm -98. Paikallisessa autoliikkeessä olisi parikin vaihtoehtoa tarjolla, mutta olisi pari kysymystä asiasta tietäville.

Nimittäin tuo Citroenin kaasunestejousitus mietityttää. Olen kuullut että jousituksen osista ne pallot on kulutustavaraa ja että ne pitäisi vaihtaa aina välillä. Kuinka monta niitä palloja on? joka renkaalleko omansa? Mistä tietää pallojen kuluneen? Kuinka paljon suunnilleen pallot maksavat? Ei sillä että hinnalla olisi kauheasti väliä, mutta olisi hyvä tietää.

Meinaan vaan kun siellä liikkeessä oli kaksi suht samanlaista citikkaa, mutta toisessa oli takapään jousitus alempana kuin toisessa, eikä se meinannut nousta samalle tasolle toisen auton kanssa, vaikka kokeilin kumpaakin autoa. Muutenkin sen auton jousitus tuntui paljon pehmeämmältä ja "humppaavalta," eli onko pallojen vaihto edessä?

10

2738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh

      Pallot maksaa n. 40 eur/kappale, ja niitä on kaikkiaan kuusi. Jokaisella renkaalla on omansa, ja sitten on päävaraajassa yksi ja takana yksi "vajoamisenestojärjestelmässä". Pallot kestää tavallisesti 3-4 vuotta, joten ei niistä iso kustannus tule missään tapauksessa, vrt. rautajousisten jouset/iskarit...

      Jos pallot on lopussa, jousitus tuntuu kovalta kuin ooppeli tai korolla. Voit itse kokeilla auto tyhjäkäynnillä: auton pitää joustaa pehmeästi, kuin japsi ilman iskareita.

    • Pena

      Pallot ovat samalla tavalla kulutustavaraa, kuin muiden autojen jouset ja iskunvaimentajat. Ne kestävät myös suunnilleen saman ajan, eli reilut 5 vuotta. Joka pyörällä on oma jousipallonsa, moottorin edessä paineakkuna varaajapallo ja takapyörien välissä pallo, jonka tarkoitus on pitää perä ylhäällä pysäköidessä.
      Pyörien pallojen vaihtotarpeen huomaa siitä, että jousitus muuttuu vähitellen kovemmaksi, eli samanlaiseksi, kuin rautajousinen on parhaimmillaan.
      Pallot voidaan paineistaa, tai vaihtaa uusiin. Uudet pallot saa vaihdettuna joka nurkkaan noin 200:lla eurolla. Hinta taitaa olla alle sen, mitä iskareiden vaihdattaminen maksaisi.
      Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä ja takapallon kuluminen perän vajoamisena pysäköidessä.
      Pienellä huoltamisella, eli nesteiden vaihdolla, jousitus on varmatoiminen ja huoleton.

      • Toinen Pena

        "Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä"

        Kuinka tiheänä? Meinaan olis hyvä tietää.


    • järjestelmä

      Moi
      Ehdotan, että otat Xantun koeajoon ja ajat sen rasvamonttuun tms että näet miltä jousitusjärjestelmä näyttää alhaalta päin. Jos ruosteiset spiraalit, vipusysteemit ym eivät saa mahaasi kuralle, niin osta pois.
      Mulla oli Xanttu jonkun aikaa, tosi mukava auto niin kauan kuin kaikki toimii ok.

    • egoisti

      En ole varma onko jo -98 mallissa edessä tuplakalvolla varustetut jousipallot (3 kpl). Jos on ei niille yleensä tarvitse tehdä mitään. Tällöin jää vaihdettavaksi tai paineistettavaksi ainoastaan takapäässä olevat kolme jousipalloa. Jos niissä on jo olemassa täyttöventtiilit, kustantaa paineistaminen n. 5 euroa/pallo. Jos niihin joudutaan laittamaan venttiilit (ensimmäinen paineistuskerta) ovat kustannukset n. 30 euroa/pallo. Uudet pallot maksavat n. 40 euroa. Jousipallot kannattaa paineistaa n. 3 vuoden välein. Kaasun tehtävänä on nimenomaan joustaa. Nestehän ei sitä tee. Jos kaasua on palloissa liian vähän muuttuu jousitus kovaksi.
      Kaasua haihtuu jousipalloista n. 15 %/vuosi. Tuplakalvoisista kaasu ei haihdu.
      Koska jousipalloissa ei ole kuluvia tai rikki meneviä osia voidaan niitä paineistaa vaikka kuinka useasti.
      Farmari auton kyseessä ollen kannattaa samalla, kun paineistaa tai vaihtaa jousipallot, tarkastaa ja säätää korkeus. Todennäköisesti korkeuden säätö on pielessä siinä toisessa autossa. Säädättäminen kustantaa n. 15 euroa.
      Jousitusjärjestelmä on mielestäni toimintavarma. Siihen ja sen nesteputkiin kuitenkin liittyy kaikenlaista ennakkoluuloa. Ne ovat kuitenkin siltä ajalta, "kun isä lampun osti". Esimerkiksi en muista olenko koskaan joutunut vaihtamaan mihinkään omistamaani autoon jarruputkia vaikka tälläkin hetkellä vanhin autoni on yli 20-vuotias. Eiköhän jousituksen nesteputket ja jousijalat kestä saman ajan.

    • kaupasta

      Jousipallojen vaihto käy helposti ja nopeasti, kunhan eivät vain ole juuttuneet. Uudessa Tuulilasissa muuten kerrotaan Xantian jousipallojen vaihdosta.

      Tärkein pallo on kuitenkin painevaraaja. Jos sitä ei uusita ajoissa, silloin alkaa niitä putkia mennä. Tulee niin kovia paineiskuja, että putket eivät kestä, ja myös pumppu saattaa siinä jyskytyksessä hajota.

      • Perämies

        Eli mikä sen paineenvaraajan vaihtoväli suunnilleen on, etteivät nuo kauhukuvat toteutuisi?


    • Make Hoo

      Mulla on 2.0 I Citikka Xantia marbel se onkelma on et saako niitä etupalloja ja mistä saadettyä? pienissäkin töyssyissä auto pomppii kun rusakko paikallaan

      • perje

        niitä eo voi säät.suosittelen käyntiä motonetissa osta kaksi eteen laitettavaa palloa,maksaa noin45e kpl ja hae kunnon korjaamo joka ottaa työstä vain 70 ekee...muuten ellet tee sitä niin koko autosta tippuilee pikkusia tärkeitä ruvveja sekä muttereitakin..koska se on faktaa että citikka on koneeltansa paras mutta muu onkin jo arvoitusta.hyviä autoilu hetkiä


    • älä vain hanki romua

      ÄLÄ OSTA NOIN VANHAA CITIKKAA! NE ODOTTAA ROMUTUSTA!

      Yli 10 vuotta tai n. 200 tkm ajetuissa citikoissa:
      - Syylärien ja letkujen happettumat sekä vuodot.
      - Perän jumiutuminen (ruoste ja kuluminen).
      - Pakkasella lukot ei toimi oikein tai ei ollenkaan.
      - HDI dieselit ei lämpiä riittävästi jos olenkaan.
      - Vuotoja, sähkövikoja, kuluvien osien vaihtoa.
      - Jousituksen korjaamiseen ja säätämiseen tarvitaan oikeaa itämään tietäjää!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe