Platyn raskaudesta

kala

Pari viikkoa sitten huomasin erään platyni mahan turpoavan ja mahan taakse ilmestyneen valoa vasten katsottaessa tummaa. Kalakauppani mukaan kyse oli alkaneesta raskaudesta. No tuossa pari päivää sitten tähän tummaan alueeseen ilmestyi mustia pisteitä. Oletus: ovat poikasten silmiä ja ohjeistuksen mukaan synnytys lähellä. Tänään tuo platy makailee pohjan tuntumassa yksin, viuhkalehden alla varjossa. Siis koskahan tämä yksilö tulisi siirtää poikasaltaaseen (28l) ettei pikkuiset tule heti syödyksi?

Olen tosiaan noviisi näissä poikimisjutuissa ja olen aina turvautunut kalakauppaani, mutta nyt tämä on lomalla. Poikasakvani on PIENI, mutta toivottavasti poikaset sinne mahtuu...

7

4809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

      Pitäis periaatteessa olla jo kun on alkanut makoileen, kyllä se äiteekin syö ne vauvansa, aika riskiä alkaa siirteleen mutta kannattais tehdä melko pian, mutta kyllä niitä vaaveja selviää kasvillisuuden seassakin.

      • kala

        hmm... ei ole kyllä synnyttänyt, (tosin mistä sen tietää), mutta toinen "millikseni" kyllä puski tänään kymmnekunta pienokaista. Onkohan missään netissä kuvaa platyn poikasesta, kun en tiedä miltä ne näyttää, sillä onhan mahdollista, että nuo poikaset on tuon platyn. Nämä tänään syntyneet näyttävät samalta kuin viikko sitten syntyneet milliksen poikaset. Pieniä, nuijapäätä muistuttavia, oransseja ja uimarakko näkyy läpi. Parempaa kuvausta en osaa antaa.

        Kuinka usein muuten platy voi synnyttää, kun millishän kykenee siihen 3-4 viikon välein. Tuo ~kaksi viikoa tuntuu aikas vähältä.

        Tänään syntyneet haavittu pieneen poikasten säilytys kuppiin (JBL BabyHome 3 in 1). Koskas näitä aletaan ruokkia?

        Olisin todella kiitollinen jos pystyt vastaamaan näihin em. Nyt takaisin katsomaan josko taas uusia olisi syntynyt :).


      • harakka
        kala kirjoitti:

        hmm... ei ole kyllä synnyttänyt, (tosin mistä sen tietää), mutta toinen "millikseni" kyllä puski tänään kymmnekunta pienokaista. Onkohan missään netissä kuvaa platyn poikasesta, kun en tiedä miltä ne näyttää, sillä onhan mahdollista, että nuo poikaset on tuon platyn. Nämä tänään syntyneet näyttävät samalta kuin viikko sitten syntyneet milliksen poikaset. Pieniä, nuijapäätä muistuttavia, oransseja ja uimarakko näkyy läpi. Parempaa kuvausta en osaa antaa.

        Kuinka usein muuten platy voi synnyttää, kun millishän kykenee siihen 3-4 viikon välein. Tuo ~kaksi viikoa tuntuu aikas vähältä.

        Tänään syntyneet haavittu pieneen poikasten säilytys kuppiin (JBL BabyHome 3 in 1). Koskas näitä aletaan ruokkia?

        Olisin todella kiitollinen jos pystyt vastaamaan näihin em. Nyt takaisin katsomaan josko taas uusia olisi syntynyt :).

        Jos poikaset oransseja, niin kyllä ovat platyn. Milliksen omat ovat vaalean vihertävän harmaan läpinäkyviä.
        Heti pitää alkaa ruokkimaan. Jos sulla ei erityistä poikasruokaa, niin hiero hiutale kämmenessä jauhoksi taikka pohjatabletista rapsutat jauhoa altaan pintaan.
        Millikset poikivat n kuukauden välein, uskoisin että platyt yhtä usein.


      • kala
        harakka kirjoitti:

        Jos poikaset oransseja, niin kyllä ovat platyn. Milliksen omat ovat vaalean vihertävän harmaan läpinäkyviä.
        Heti pitää alkaa ruokkimaan. Jos sulla ei erityistä poikasruokaa, niin hiero hiutale kämmenessä jauhoksi taikka pohjatabletista rapsutat jauhoa altaan pintaan.
        Millikset poikivat n kuukauden välein, uskoisin että platyt yhtä usein.

        Minulla on nyt siis 10 platyn poikasta. Kaikki ovat tuollaisia oranssin läpikuultavia. Outoa, että 2 syntyi jo joulun pyhinä, n. viikon raskauden ensioireiden ilmettyä. No mitäpä sitä ihmettelemään.

        Ruokin Tetran poikasruoalla. Olen myös harkinnut hankkivani artemian toukkia vaihteluksi.

        Kiitän ja kumarran vastauksista.

        PS. Kovin ahnaasti kaikki platyt tuijottavat poikaskuppiin. Ei meinannut pakastetut hyttysen toukat kiinnostaa :).


      • tyttäh
        kala kirjoitti:

        Minulla on nyt siis 10 platyn poikasta. Kaikki ovat tuollaisia oranssin läpikuultavia. Outoa, että 2 syntyi jo joulun pyhinä, n. viikon raskauden ensioireiden ilmettyä. No mitäpä sitä ihmettelemään.

        Ruokin Tetran poikasruoalla. Olen myös harkinnut hankkivani artemian toukkia vaihteluksi.

        Kiitän ja kumarran vastauksista.

        PS. Kovin ahnaasti kaikki platyt tuijottavat poikaskuppiin. Ei meinannut pakastetut hyttysen toukat kiinnostaa :).

        itselläni on tällä hetkellä platyn poikasia, jotka ovat aivan saman näköisiä kuin miljoonakalan poikaset, ehkä hieman pyöreämpiä ja lyhyempiä, mutta väritys on ruskehtavan vihertävä, vaikka vanhemmat ovat valko-musta-punaisia..

        Ja miljoonakaloille (niitä "ylijalostettuja", joista löytyy kaikki värit) syntyi joskus puna/keltavivahteisia poikasia, kun minulla niitä vielä oli.


      • kala
        tyttäh kirjoitti:

        itselläni on tällä hetkellä platyn poikasia, jotka ovat aivan saman näköisiä kuin miljoonakalan poikaset, ehkä hieman pyöreämpiä ja lyhyempiä, mutta väritys on ruskehtavan vihertävä, vaikka vanhemmat ovat valko-musta-punaisia..

        Ja miljoonakaloille (niitä "ylijalostettuja", joista löytyy kaikki värit) syntyi joskus puna/keltavivahteisia poikasia, kun minulla niitä vielä oli.

        Nuissa ei kyllä yhtään vihertävää eikä harmaata. Vanhemmat poikaset (syntyivät jouluna) ovat jo kokonaan oransseja ja nämä uudet muuttuvat päivä päivältä oransseimmiksi. No parin viikon päästä se selviää :).

        Mun millikset on lähellä luonnonmuotoa (kai). Koiraalla on "vain" n. 0.5-1cm pitkä tasainen pyrstö eikä ollenkaan huntumainen ns. fancy guppy. (Ohi aiheen, mutta menköön :)

        Kiintoisaa katsella kun nuo kasvavat. Syövät jo hyvällä halulla :).

        Palaan, kun nämä hiukan kasvavat, niin tiedotan mitä niistä tuli.


    • platy herra

      kun platy synnytää synnytääkö se poikasia vai mätiä miltä se näyttää kun se synnyttää itse en tiedä onko platy synnytys vaiheessa vai tekeekö se kuolemaa.
      en ole huomannut platyn raskaudesta mutta yhtä äkkiä akvassani oli 1poikanen olisin kiitollinen jos vastaisitte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe