Pari viikkoa sitten huomasin erään platyni mahan turpoavan ja mahan taakse ilmestyneen valoa vasten katsottaessa tummaa. Kalakauppani mukaan kyse oli alkaneesta raskaudesta. No tuossa pari päivää sitten tähän tummaan alueeseen ilmestyi mustia pisteitä. Oletus: ovat poikasten silmiä ja ohjeistuksen mukaan synnytys lähellä. Tänään tuo platy makailee pohjan tuntumassa yksin, viuhkalehden alla varjossa. Siis koskahan tämä yksilö tulisi siirtää poikasaltaaseen (28l) ettei pikkuiset tule heti syödyksi?
Olen tosiaan noviisi näissä poikimisjutuissa ja olen aina turvautunut kalakauppaani, mutta nyt tämä on lomalla. Poikasakvani on PIENI, mutta toivottavasti poikaset sinne mahtuu...
Platyn raskaudesta
7
4848
Vastaukset
- hoitsu
Pitäis periaatteessa olla jo kun on alkanut makoileen, kyllä se äiteekin syö ne vauvansa, aika riskiä alkaa siirteleen mutta kannattais tehdä melko pian, mutta kyllä niitä vaaveja selviää kasvillisuuden seassakin.
- kala
hmm... ei ole kyllä synnyttänyt, (tosin mistä sen tietää), mutta toinen "millikseni" kyllä puski tänään kymmnekunta pienokaista. Onkohan missään netissä kuvaa platyn poikasesta, kun en tiedä miltä ne näyttää, sillä onhan mahdollista, että nuo poikaset on tuon platyn. Nämä tänään syntyneet näyttävät samalta kuin viikko sitten syntyneet milliksen poikaset. Pieniä, nuijapäätä muistuttavia, oransseja ja uimarakko näkyy läpi. Parempaa kuvausta en osaa antaa.
Kuinka usein muuten platy voi synnyttää, kun millishän kykenee siihen 3-4 viikon välein. Tuo ~kaksi viikoa tuntuu aikas vähältä.
Tänään syntyneet haavittu pieneen poikasten säilytys kuppiin (JBL BabyHome 3 in 1). Koskas näitä aletaan ruokkia?
Olisin todella kiitollinen jos pystyt vastaamaan näihin em. Nyt takaisin katsomaan josko taas uusia olisi syntynyt :). - harakka
kala kirjoitti:
hmm... ei ole kyllä synnyttänyt, (tosin mistä sen tietää), mutta toinen "millikseni" kyllä puski tänään kymmnekunta pienokaista. Onkohan missään netissä kuvaa platyn poikasesta, kun en tiedä miltä ne näyttää, sillä onhan mahdollista, että nuo poikaset on tuon platyn. Nämä tänään syntyneet näyttävät samalta kuin viikko sitten syntyneet milliksen poikaset. Pieniä, nuijapäätä muistuttavia, oransseja ja uimarakko näkyy läpi. Parempaa kuvausta en osaa antaa.
Kuinka usein muuten platy voi synnyttää, kun millishän kykenee siihen 3-4 viikon välein. Tuo ~kaksi viikoa tuntuu aikas vähältä.
Tänään syntyneet haavittu pieneen poikasten säilytys kuppiin (JBL BabyHome 3 in 1). Koskas näitä aletaan ruokkia?
Olisin todella kiitollinen jos pystyt vastaamaan näihin em. Nyt takaisin katsomaan josko taas uusia olisi syntynyt :).Jos poikaset oransseja, niin kyllä ovat platyn. Milliksen omat ovat vaalean vihertävän harmaan läpinäkyviä.
Heti pitää alkaa ruokkimaan. Jos sulla ei erityistä poikasruokaa, niin hiero hiutale kämmenessä jauhoksi taikka pohjatabletista rapsutat jauhoa altaan pintaan.
Millikset poikivat n kuukauden välein, uskoisin että platyt yhtä usein. - kala
harakka kirjoitti:
Jos poikaset oransseja, niin kyllä ovat platyn. Milliksen omat ovat vaalean vihertävän harmaan läpinäkyviä.
Heti pitää alkaa ruokkimaan. Jos sulla ei erityistä poikasruokaa, niin hiero hiutale kämmenessä jauhoksi taikka pohjatabletista rapsutat jauhoa altaan pintaan.
Millikset poikivat n kuukauden välein, uskoisin että platyt yhtä usein.Minulla on nyt siis 10 platyn poikasta. Kaikki ovat tuollaisia oranssin läpikuultavia. Outoa, että 2 syntyi jo joulun pyhinä, n. viikon raskauden ensioireiden ilmettyä. No mitäpä sitä ihmettelemään.
Ruokin Tetran poikasruoalla. Olen myös harkinnut hankkivani artemian toukkia vaihteluksi.
Kiitän ja kumarran vastauksista.
PS. Kovin ahnaasti kaikki platyt tuijottavat poikaskuppiin. Ei meinannut pakastetut hyttysen toukat kiinnostaa :). - tyttäh
kala kirjoitti:
Minulla on nyt siis 10 platyn poikasta. Kaikki ovat tuollaisia oranssin läpikuultavia. Outoa, että 2 syntyi jo joulun pyhinä, n. viikon raskauden ensioireiden ilmettyä. No mitäpä sitä ihmettelemään.
Ruokin Tetran poikasruoalla. Olen myös harkinnut hankkivani artemian toukkia vaihteluksi.
Kiitän ja kumarran vastauksista.
PS. Kovin ahnaasti kaikki platyt tuijottavat poikaskuppiin. Ei meinannut pakastetut hyttysen toukat kiinnostaa :).itselläni on tällä hetkellä platyn poikasia, jotka ovat aivan saman näköisiä kuin miljoonakalan poikaset, ehkä hieman pyöreämpiä ja lyhyempiä, mutta väritys on ruskehtavan vihertävä, vaikka vanhemmat ovat valko-musta-punaisia..
Ja miljoonakaloille (niitä "ylijalostettuja", joista löytyy kaikki värit) syntyi joskus puna/keltavivahteisia poikasia, kun minulla niitä vielä oli. - kala
tyttäh kirjoitti:
itselläni on tällä hetkellä platyn poikasia, jotka ovat aivan saman näköisiä kuin miljoonakalan poikaset, ehkä hieman pyöreämpiä ja lyhyempiä, mutta väritys on ruskehtavan vihertävä, vaikka vanhemmat ovat valko-musta-punaisia..
Ja miljoonakaloille (niitä "ylijalostettuja", joista löytyy kaikki värit) syntyi joskus puna/keltavivahteisia poikasia, kun minulla niitä vielä oli.Nuissa ei kyllä yhtään vihertävää eikä harmaata. Vanhemmat poikaset (syntyivät jouluna) ovat jo kokonaan oransseja ja nämä uudet muuttuvat päivä päivältä oransseimmiksi. No parin viikon päästä se selviää :).
Mun millikset on lähellä luonnonmuotoa (kai). Koiraalla on "vain" n. 0.5-1cm pitkä tasainen pyrstö eikä ollenkaan huntumainen ns. fancy guppy. (Ohi aiheen, mutta menköön :)
Kiintoisaa katsella kun nuo kasvavat. Syövät jo hyvällä halulla :).
Palaan, kun nämä hiukan kasvavat, niin tiedotan mitä niistä tuli.
- platy herra
kun platy synnytää synnytääkö se poikasia vai mätiä miltä se näyttää kun se synnyttää itse en tiedä onko platy synnytys vaiheessa vai tekeekö se kuolemaa.
en ole huomannut platyn raskaudesta mutta yhtä äkkiä akvassani oli 1poikanen olisin kiitollinen jos vastaisitte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126