Miksi porsche ei pärjää

MiltosDunhill (GB)

Discovery-channeliltä tuli juuri loistava dokumentti autoilun ja moottorirakennuksen historiasta ja kehityksestä.Siinä rautaisimmat ammattilaiset totesivat että moottorista saadaan sitä enemmän tehoa ulos,mitä enemmän ilmaa sylintereihin mahtuu ja sitäkautta mitä enemmän polttoainetta,siis siitä vapautuvaa energiaa se voi paloreaktiossa hyödyntää. Tämä aiheuttaa sen loogisen seuraussuhteen,että mitä enemmän iskutilvauutta moottorissa on,sitä tehokkaampi se on. Ahtamalla voidaan tätä tehoa lisätät vielä entisestään (ensimmäinen eurooppalainen tuotanto-turboauto oli muuten BMW:n 2 litrainen 70-luvulla, maailman ensimmäinen oli sen sijaan Chevolet Corvair jo edellisellä vuosikymmenellä): ei ihme,että maailman nopein auto on ahdettu suurikokoinen V8.Hyvä USA! Tämä on pääsyy miksi Porsche ei koskaan kykene haastamaan jenkkejä,se tyytyy pikkumoottoreihin.

25

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Ei

      Taas

    • luupiä
      • kyykyttää

        varmaan siksi että gaso maksaa promillen eurooppalaisten litkusta.


      • Mua

        Kyl muaki vituttas jos ei Porschella saa jätettyä paria japsiautoa...


      • puolestaan
        Mua kirjoitti:

        Kyl muaki vituttas jos ei Porschella saa jätettyä paria japsiautoa...

        Vituttais ajaa japsiautolla jos voi ostaa Porschenkin...


      • varmaan---

        Hyundai Corvettea


    • hoidosta?

      Onko Tapatikos päässyt suljetulta osastolta taas vaihteeksi lomalle avohoitoon?

    • anonyymi

      päässyt taas suljetulta pois ja sama paskanjauhanta sen kuin jatkuu..

    • ...

      Miksei DODGE SRT-10:n 8.3 litran moottorista ole saatu ulos kuin vaivaiset 500 hevosta? Vrt. esim. BMW M5:n 5.0 ja 507?

      • Pastillikos?

        että Dodgen moottorin lienee suunnitellut Tapastikoksen alter ego "T. Tosipaska".


      • voimanappi
        Pastillikos? kirjoitti:

        että Dodgen moottorin lienee suunnitellut Tapastikoksen alter ego "T. Tosipaska".

        höh


      • Pastillikos?
        voimanappi kirjoitti:

        höh

        Sininen voimanappi, Mynthon, on minulle tarpeen tuon aiemman paskan suoltamisen jälkeen, jotta hengitykseni vähän raikastuisi. Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään Dodgen moottoriteknologiaa vastaan.


      • GrahamDunhill(AlsoGB)

        BMW:n motissa on hevosvoimia saman verran kuin Dodgella kyllä,hienoa! Mutta toinen merkittävä,jopa tärkeämpi määre,eli vääntövoima onkin sitten täydellisesti Dodgen moottorin heiniä..Sama akilleenkantapää johon ammattikuski Markus Palttala totesi että Porschekin taipuu jenkkejä vastaan,ei vaan löydy vääntöä tarpeeksi vaikka tehoissa päästään jo lähelle.Siinä on se ero.


      • Tapastikos (alsoIdiot)
        GrahamDunhill(AlsoGB) kirjoitti:

        BMW:n motissa on hevosvoimia saman verran kuin Dodgella kyllä,hienoa! Mutta toinen merkittävä,jopa tärkeämpi määre,eli vääntövoima onkin sitten täydellisesti Dodgen moottorin heiniä..Sama akilleenkantapää johon ammattikuski Markus Palttala totesi että Porschekin taipuu jenkkejä vastaan,ei vaan löydy vääntöä tarpeeksi vaikka tehoissa päästään jo lähelle.Siinä on se ero.

        jauha paskaa.


      • ....
        Tapastikos (alsoIdiot) kirjoitti:

        jauha paskaa.

        ja taas vääntöpellet vauhdissa, ostakaa pennut edes aapinen.


      • SalsaSormiPentikäinen
        GrahamDunhill(AlsoGB) kirjoitti:

        BMW:n motissa on hevosvoimia saman verran kuin Dodgella kyllä,hienoa! Mutta toinen merkittävä,jopa tärkeämpi määre,eli vääntövoima onkin sitten täydellisesti Dodgen moottorin heiniä..Sama akilleenkantapää johon ammattikuski Markus Palttala totesi että Porschekin taipuu jenkkejä vastaan,ei vaan löydy vääntöä tarpeeksi vaikka tehoissa päästään jo lähelle.Siinä on se ero.

        jenkeit on aina osanneet irrottaa koneistaan paitsi kovat hevosvoimamäärät myös paljon vääntöä(joka on auton liikkeelle paneva voima), tämä on resepti maailman mahtavimpiin moottoreihin ja nopeimpiin autoihin kuten Corvette ja Viper.


      • enemmän...
        SalsaSormiPentikäinen kirjoitti:

        jenkeit on aina osanneet irrottaa koneistaan paitsi kovat hevosvoimamäärät myös paljon vääntöä(joka on auton liikkeelle paneva voima), tämä on resepti maailman mahtavimpiin moottoreihin ja nopeimpiin autoihin kuten Corvette ja Viper.

        Tapaska on yhä enemmän ja enemmän sekaisin, uskomatonta!

        Ääliö vastailee ITSE OMIIN paskaprovoihinsa...


    • KAATUU...

      ...ja Tapakakka voi hakata vanttuuseen vääntökäppyrät mielessä!Eiks lasikuitusten autojen keskustelupalsta ole veneosastolla...

    • Turakainen

      Olihan ahtimia käytössä jo 1920 ja -30 luvulla,
      mm. Mercedes Benz SS ja SSK.

      Maailman nopein taitaa olla kuitenkin Thrust SSC.
      Siinä ei taida olla kasin konetta.

      • Ahdin Antti

        Turbo vietti viime marraskuussa 100 vuotisjuhlia, kun Sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi sai patentin keksinnölleen. Mersun 20-30 luvuilla vaikuttaneet autot eivät olleet turboja vaan ns kompressoritekniikkaa hyödyntäviä laitteita. Mielenkiintoisen lisän noihin Mersun malleihin tuo sen, että muuan F.A Porsche toimi sillion Mersulla pääinsinöörinä ja oli vastuussa noiden mallien kehityksestä. Myös brittiläinen Bentley hyödynsi samaan aikaan kompressori tekniikkaa. Turboja ei juurikaan käytetty autoissa, vaan Büchinkin ensimmäiset sovellukset olivat yllättäen laiva ja juna dieseleitä. Kuten Tapa tuossa mainitsi, niin Chevrolet Corvair oli maailman ensimmäinen sarjatuotanto turboauto. Corvair oli sinänsä surkuhupainen tapaus, jossa yritettiin kopioida kuplavolkkarin hyviä ominaisuuksia. Kyseinen auto sai aikaan ominaisuuksillaan mm. amerikkalisen tuotevastuu lain, jonka koomiset piirteet ovat havaittavissa vielä tänäkin päivänä lapioihin, kirveisiin,tikkaisiin jne. liimattuine varoitustarroineen. Herra Nadar (sittemmin mm pressa ehdokas) voitti joukkokanteen Gmää vastaan ja tästä alkoi aikakausi milloin jenkit nostivat oikeusjuttuja aina kun se oli jotenkin mahdollista. Myös Corvairin taru loppui lyhyeen. Auto oli hengenvaarallinen ajaa. Myös ahdetuissa versioissa oli suuria ongelmia.Ahtimet eivät yksinkertaisesti olleet vielä tuolloin niin kehittyneitä, että olisivat kestäneet pitkään. Bmw oli ensimmäinen eurooppalainen valmistaja, joka otti ahdin auton tuotanto-ohjelmaansa 2002 turbo mallilla. Tuo malli oli kuitenkin suhteellisen vähän valmistettu, joten voidaankin sanoa, että Saab toi 99 Turbolla ahtimen suurempaan tunnettavuuteen. Porsche 911 turbo oli vuonna 1974 ensimmäinen ahdettu urheiluauto.


      • pekkall
        Ahdin Antti kirjoitti:

        Turbo vietti viime marraskuussa 100 vuotisjuhlia, kun Sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi sai patentin keksinnölleen. Mersun 20-30 luvuilla vaikuttaneet autot eivät olleet turboja vaan ns kompressoritekniikkaa hyödyntäviä laitteita. Mielenkiintoisen lisän noihin Mersun malleihin tuo sen, että muuan F.A Porsche toimi sillion Mersulla pääinsinöörinä ja oli vastuussa noiden mallien kehityksestä. Myös brittiläinen Bentley hyödynsi samaan aikaan kompressori tekniikkaa. Turboja ei juurikaan käytetty autoissa, vaan Büchinkin ensimmäiset sovellukset olivat yllättäen laiva ja juna dieseleitä. Kuten Tapa tuossa mainitsi, niin Chevrolet Corvair oli maailman ensimmäinen sarjatuotanto turboauto. Corvair oli sinänsä surkuhupainen tapaus, jossa yritettiin kopioida kuplavolkkarin hyviä ominaisuuksia. Kyseinen auto sai aikaan ominaisuuksillaan mm. amerikkalisen tuotevastuu lain, jonka koomiset piirteet ovat havaittavissa vielä tänäkin päivänä lapioihin, kirveisiin,tikkaisiin jne. liimattuine varoitustarroineen. Herra Nadar (sittemmin mm pressa ehdokas) voitti joukkokanteen Gmää vastaan ja tästä alkoi aikakausi milloin jenkit nostivat oikeusjuttuja aina kun se oli jotenkin mahdollista. Myös Corvairin taru loppui lyhyeen. Auto oli hengenvaarallinen ajaa. Myös ahdetuissa versioissa oli suuria ongelmia.Ahtimet eivät yksinkertaisesti olleet vielä tuolloin niin kehittyneitä, että olisivat kestäneet pitkään. Bmw oli ensimmäinen eurooppalainen valmistaja, joka otti ahdin auton tuotanto-ohjelmaansa 2002 turbo mallilla. Tuo malli oli kuitenkin suhteellisen vähän valmistettu, joten voidaankin sanoa, että Saab toi 99 Turbolla ahtimen suurempaan tunnettavuuteen. Porsche 911 turbo oli vuonna 1974 ensimmäinen ahdettu urheiluauto.

        "Mielenkiintoisen lisän noihin Mersun malleihin tuo sen, että muuan F.A Porsche toimi sillion Mersulla pääinsinöörinä ja oli vastuussa noiden mallien kehityksestä. Myös brittiläinen Bentley hyödynsi samaan aikaan kompressori tekniikkaa"

        ja moni muu...


    • Moottoriguru

      Oletko ehkä ajatellut ettei Porsche yritäkkään rakentaa mitään 1000 kW:n moottoria. Ei siinä mitään ammattilaista tarvita jos todetaan, että mitä enemmän syötetään polttoainetta ja ilmaa sitä enemmän saadaan tehoa. Sen taitaa jo hoksata yläasteella opiskeleva koululainen joka hommaa 80 ccm pytyn ja isomman kaasarin mopoonsa/scootteriinsa.
      Sen sijaan että tuijotetaan tehoon pitäisi tuijottaa litratehoon. Jos esim. BMW ottaa 3,2l vaparista 343 hv pitäisi Dodgen ottaa 8.0l V-10 yli 800 hv. Ottaako se??

      Entäs polttoainetalous jne. Ei se bensiini enää ole USA:ssakaan mitään vettä halvempaa. Sen takia uskoisinkin USA:n omien valmistajien olevankin kusessa sillä he ovat unohtaneet tuon taloudellisuus ajattelun lähes kokonaan. Kyllä kuutiotuumat edelleenkin puhuvat mutta muut yrittävät muita keinoja.

      • Ismo Haverinen (kauhava)

        tapastikoshan nimenomaan on todistanut,että isommalla koneella saadaan aikaan parempi polttoainetalous kuin pienellä. Tämä perustuu siihen tosiasiaan,että 1 litrasta konetta joutuu polkemaan paljon kovemmilla kierroksilla jotta auto etenisi samaa vauhtia kuin 1.3 litraisella koneella. Bonuksena kaupanpäälle tulee että se isompi kone on myös kivempi,turvallisempi ja mukavampi ajaa. Myös äänet ovat paremmat kuten suorituskykykin, eli ei ole mitään syytä rakentaa pikkumoottoria ellei halua säästää tuotantokuluissa ja tarvikehankinnoissa.

        Tapastikoshan juuri on tästä aiheesta antanut useita esimerkkejä ansiokkaasti,mm. Porsche Boxter automaatti kuluttaa lähes litran enemmän yhdistettynä 100 km:llä kuin noin 150 hv tehokkaampi, yli 2 litraa suurempi ja selvästi suorituskykyisempi Corvette C6 6 litrainen kuluttaa satasella! Se on sitä insinööritaitoeroa joka erottaa pikkumoottoriset nuhapumppuporsset oikeista urheiluautoista,myös taloudellisuudessa (vaikka se ei niitä urheiluauton omistajan tärkeimpiä huolia saisi ollakkaan).


      • LOL!
        Ismo Haverinen (kauhava) kirjoitti:

        tapastikoshan nimenomaan on todistanut,että isommalla koneella saadaan aikaan parempi polttoainetalous kuin pienellä. Tämä perustuu siihen tosiasiaan,että 1 litrasta konetta joutuu polkemaan paljon kovemmilla kierroksilla jotta auto etenisi samaa vauhtia kuin 1.3 litraisella koneella. Bonuksena kaupanpäälle tulee että se isompi kone on myös kivempi,turvallisempi ja mukavampi ajaa. Myös äänet ovat paremmat kuten suorituskykykin, eli ei ole mitään syytä rakentaa pikkumoottoria ellei halua säästää tuotantokuluissa ja tarvikehankinnoissa.

        Tapastikoshan juuri on tästä aiheesta antanut useita esimerkkejä ansiokkaasti,mm. Porsche Boxter automaatti kuluttaa lähes litran enemmän yhdistettynä 100 km:llä kuin noin 150 hv tehokkaampi, yli 2 litraa suurempi ja selvästi suorituskykyisempi Corvette C6 6 litrainen kuluttaa satasella! Se on sitä insinööritaitoeroa joka erottaa pikkumoottoriset nuhapumppuporsset oikeista urheiluautoista,myös taloudellisuudessa (vaikka se ei niitä urheiluauton omistajan tärkeimpiä huolia saisi ollakkaan).

        Nytkö Tapaska haaveilet autosta 1 - 1.3 -litraisella koneella??

        Onko pää kipeä?
        :DD


      • HAAVEILEE
        LOL! kirjoitti:

        Nytkö Tapaska haaveilet autosta 1 - 1.3 -litraisella koneella??

        Onko pää kipeä?
        :DD

        UP&GO vaipoista,jotka soveltuisivat hänelle itselleen....Jompikumpi DUNTOVIN veljeksistä on varmaan semmoiset patentoinu VENÄJÄLLÄ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      98
      2023
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      286
      1837
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      321
      1654
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      1534
    5. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      30
      1083
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1081
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1027
    8. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      1004
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      998
    10. 67
      964
    Aihe