Korkea syke

Lenkkeilijä

Olen 24-vuotias tyttö ja aloitin juoksemisen noin 3 kuukautta sitten. Olen lenkkeillyt noin pari kertaa viikossa, joskus useammin ja joskus harvemmin. Nyt testasin lenkkeilyä ensimmäistä kertaa sykemittarin kanssa ja sykkeethän olivat yllättävän korkeat.

Kuntoilun ihannesykkeeksi iän perusteella tulisi 137-167. Jo reippaasti kävellessä syke oli 155-160. Juostessa syke oli välillä 180-190, joka ilmeisesti vastaa jo raskasta tehoa (Polarin käyttöohjevihkon mukaan). Juokseminen ei kuitenkaan ole vaikeaa ja en ole paljoakaan hengästynyt. Ja vauhti ei todellakaan päätä huimaa, sillä 5,5km menee 40 minuuttia. Juuri tuon verran jaksan hölkätä ilman kävelytaukoja.

Johtuuko noin korkea syke huonosta kunnosta ja onko se elimistölle haitaksi? Kun en kuitenkaan ole mitenkään rasittunut lenkistä. Olen aloittelija noiden sykkeiden tarkkailemisen suhteen, joten olisin kiitollinen neuvoista.

13

17178

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mara.S-

"Johtuuko noin korkea syke huonosta kunnosta ja onko se elimistölle haitaksi?"

Antamiesi tietojen pohjalta voisi päätellä, että sinulla on ikäiseksesi korkea maximisyke ja että kuntosi on vielä huono.

-Korkea maximisyke ei ole elimistölle haitaksi, vaan on elimistön ominaisuus kuten tukan väri.

-Hyvä kunto on elimistölle todella hyväksi. Huono kunto taas ei ole hyväksi.

-Sinun iässäsi näillä viikkokilometreillä (alle 15km/vko?) ei taida olla suurtakaan merkitystä millä sykkeillä lenkkeilet. Sykkeet saavat enemmän merkitystä, jos lisäät km-määriä vaikkapa tuplaksi.

On kuitenkin järkevää mennä juuri noin rauhallisesti kuin nyt menetkin myös jatkossa kunnon noustessa.
      Kunnon nousun havaitset mm. laskeneina sykkeinä, kun menet vakiolenkkiäsi vakiovauhdilla.

• Lenkkeilijä

Niin no sanojen asettelu oli vähän epämääräinen. Tarkoitin siis, että onko korkeilla sykkeillä juokseminen elimistölle haitaksi. Huono kunto varmasti on, mutta kiitoksia vielä tarkennuksesta. =) Juu, maksimisykkeeni on varmasti korkea, joten sen mukaan kai nuo muutkin menevät. Ei auta kuin harjoitella lisää.

• Max 197, 46 v.

Minusta sinulla on hyvä kunto, kun juokset 6 km miltei harjoittelematta. Juoksemalla kunto tietysti paranee edelleen. Juokseminen on mukavaa! Leposyke kertoo myös kunnosta. Alhainen leposyke on hyvä. Siihen vaikuttanee harjoittelun raskaus, ruokailu, tupakointi, tunnetilat, terveydentila ja riittävä juominen. Flunssa ja nuha nostaa leposykettä. Nyt minimisyke noin 56.

Verryttele juoksun alussa. Venyttely parantaa palautumista. Juoksuiloa sinulle!

• Mönttööri

Alhainen leposyke hyvän kunnon mittari ? Voihan olla niinni, mutta olen nähnyt / tiedän ihan Suomen huippu-urheilijoita (kestävyyyslajeissa), joilla leposyke on 50-60 lyöntiä minuutissa. Tuollainen arvo ei ole kenelläkään mikään ihmeellinen, vaikka ei edes urheilekaan. Itselläni on kilpaurheiluaikana ollut leposyke 34. Nyt 48 vaikka liikunta on kuntoliikuntaa ja suhteellisen vähäistä.

• Max 197
        Mönttööri kirjoitti:

Alhainen leposyke hyvän kunnon mittari ? Voihan olla niinni, mutta olen nähnyt / tiedän ihan Suomen huippu-urheilijoita (kestävyyyslajeissa), joilla leposyke on 50-60 lyöntiä minuutissa. Tuollainen arvo ei ole kenelläkään mikään ihmeellinen, vaikka ei edes urheilekaan. Itselläni on kilpaurheiluaikana ollut leposyke 34. Nyt 48 vaikka liikunta on kuntoliikuntaa ja suhteellisen vähäistä.

Kysymys: Mitataanko leposyke levossa vai istuen? Juoksun jälkeen syke tippuu aina merkittävästi. Alhaisimmat arvot saan varmaan illalla juoksun jälkeen levätessäni. Ne lienee alempia kuin aamuarvot.

Kiitos tiedoista. Tämä vahvistaa, että sykkeet on yksilöllisiä. Oletan, että kunnon kehitystä ja harjoittelun vaikutuksia voi seurata oman leposykkeen muutoksina. Leposyke 34: Uskomaton juttu! Kuinka paljon harjoittelit? Mitä urheilua harrastit?

Lasse Virenillä oli leposyke 32. Sinkkosen juoksukirjan mukaan 50-vuotiaskin saa leposykkeen harjoittelemalla 70:stä 50:een.

Olen aloittelija juoksemisessa. Nyt juoksen max 10 km, joka on mielestäni loistavasti. Vauhtia pitäisi saada lisää. Leposykkeeseen vaikuttaa ilmeisesti myös ikä.

• tykytys
        Max 197 kirjoitti:

Kysymys: Mitataanko leposyke levossa vai istuen? Juoksun jälkeen syke tippuu aina merkittävästi. Alhaisimmat arvot saan varmaan illalla juoksun jälkeen levätessäni. Ne lienee alempia kuin aamuarvot.

Kiitos tiedoista. Tämä vahvistaa, että sykkeet on yksilöllisiä. Oletan, että kunnon kehitystä ja harjoittelun vaikutuksia voi seurata oman leposykkeen muutoksina. Leposyke 34: Uskomaton juttu! Kuinka paljon harjoittelit? Mitä urheilua harrastit?

Lasse Virenillä oli leposyke 32. Sinkkosen juoksukirjan mukaan 50-vuotiaskin saa leposykkeen harjoittelemalla 70:stä 50:een.

Olen aloittelija juoksemisessa. Nyt juoksen max 10 km, joka on mielestäni loistavasti. Vauhtia pitäisi saada lisää. Leposykkeeseen vaikuttaa ilmeisesti myös ikä.

Olen juossut melkeinpä samoin kuin sinä, yhtä vähän aikaa ja samanmittaisia lenkkejä ja samoihin aikoihin, ehkä olen vähän useammin juossut kuin sinä, mutta hyvin samanlaiselta kuulostaa, ikää minulla on muutama vuosi enemmän kuin sinulla (mutta 3-kympin paremmalla puolella selvästi vielä kuitenkin...;))

Sykkeistä en tiedä tuon taivaallista, koska en käytä sykemittaria, mutta tällaisia arkihavaintoja minulla on: Nyt kun olen aloittanut juoksemisen, illalla joskus sängyssä olen pulssia kokeillut ja laskeskellut, niin selvästi on hitaampi nyt kuin aiemmin. Ja toinen juttu, aamulla pulssi on aina nopeampi kuin illalla. Ja kolmas juttu: kuten joku täällä sanoi, tunnetilat ym. vaikuttavat pulssiin kovasti. Minä olen oikein klassinen tykyttäjä, eli jos hermostuttaa tai jännittää, niin kyllä pamppaa sydän! Ja vielä nejäs juttu: sykkeet todella ovat yksilöllisiä, esimerkiksi isälläni on aina ollut hurjan tiheä pulssi, papallani (äidinisä) ihan vanhana pappanakin käsittämättömän hidas pulssi, niin kuin hänellä koko iän kuulemma olikin.

Joten summa summarum, ei näistä minun höpinöistä ollut varmaan mitään hyötyä :)

• hölkkääjä...
        Mönttööri kirjoitti:

Ei minun mielestä leposykkeen avulla eri henkilöiden kuntoja voi vertailla keskenään, sykkeet ovat niin yksilölliset. Paremminkin leposykkeellä voi seurata oman kunnon kehitystä ja rasituksen määrää.

• Mönttööri
        hölkkääjä... kirjoitti:

Ei minun mielestä leposykkeen avulla eri henkilöiden kuntoja voi vertailla keskenään, sykkeet ovat niin yksilölliset. Paremminkin leposykkeellä voi seurata oman kunnon kehitystä ja rasituksen määrää.

Harjoitteluvuosia taakse jäi noin 15 ! Viimeiset 5-7 vuotta 750-850 tuntia vuodessa. Yleensä alhaisimmat leposykkeet löytyvät luonnollisesti kestävyyslajeista, kuten juoksu, hiihto ja etenkin pyöräily, jossa pystytään kaikkein eniten harjoittelemaan peruskestävyysalueella (on pakko). Sydänlihas kasvaa suureksi, etenkin silloin jos kestävyyslaji on aloitettu ennen puperteetti-ikää. Tietysti se on myöhemminkin mahdollista. Pyöräilijöillä on tavattu usein alle 30 lyönnin leposykkeitä. Aamulla yöunen jälkeen mitataan alhaisimmat leposykkeet, tuskin illalla lenkin jälkeen koskaan päästään samoihin arvoihin.

• Max 197
        Mönttööri kirjoitti:

Harjoitteluvuosia taakse jäi noin 15 ! Viimeiset 5-7 vuotta 750-850 tuntia vuodessa. Yleensä alhaisimmat leposykkeet löytyvät luonnollisesti kestävyyslajeista, kuten juoksu, hiihto ja etenkin pyöräily, jossa pystytään kaikkein eniten harjoittelemaan peruskestävyysalueella (on pakko). Sydänlihas kasvaa suureksi, etenkin silloin jos kestävyyslaji on aloitettu ennen puperteetti-ikää. Tietysti se on myöhemminkin mahdollista. Pyöräilijöillä on tavattu usein alle 30 lyönnin leposykkeitä. Aamulla yöunen jälkeen mitataan alhaisimmat leposykkeet, tuskin illalla lenkin jälkeen koskaan päästään samoihin arvoihin.

Kiitos. Vastauksesi kannustaa minua ja varmasti muitakin kestävyysurheiluun. Kaikki haluavat varmasti vahvan sydämen. Sinä, Mönttööri, olet tehnyt hienon saavutuksen siinä nuorempana. Onnittelut! Kiitos vastauksestasi ja lepopulssitiedoista!

Arvelen edelleen, että uutena juoksijana oma matala pulssini juoksun jälkeen voisi aiheutua rentoutumisesta, harrastamisen uutuudesta, harjoittelun suhteellisen keveästä luonteesta (pitkä lenkki ja palautuminen nopeaa) tai suolan haihtumisesta ja sen aiheuttamasta verenpaineen laskusta (sydän pääsee vähemmällä). Tuntuu kuin sydän tuumaisi lenkin jälkeen, jotta tulihan sitä jo sykittyä, huilaanpa vähän. Tai sitten verenkierto on vielä jaloissa, eikä lisähappea (=lisäsykkeitä) muihin toimintoihin vielä tarvita. Ilmiö lähinnä hymyillyttää. Olo on normaalin raukea. Joka tapauksessa se antaa toiveita, että lepopulssi voi laskea edelleen, kun vain harjoittelen. Kuulostaako tämä hassulta? Rentoutumis- ja suolateoria vaikuttavat ainakin päteviltä. Aamulla elimistö on hieman kuivunut, jolloin verenpaine on hieman noussut illasta. Tai sitten minulla on liian vähän luotettavia aamuhavaintomittauksia. Hymyilyä.

Kiitos kannustuksesta! Ihana saada vaustauksia! Kiitos myös Tykytykselle vastauksesta! Hienoa kuulla, että sinulla on sama havainto.

Menestystä kaikille sydämen vahvistamisessa!!

• sama
        Max 197 kirjoitti:

Kiitos. Vastauksesi kannustaa minua ja varmasti muitakin kestävyysurheiluun. Kaikki haluavat varmasti vahvan sydämen. Sinä, Mönttööri, olet tehnyt hienon saavutuksen siinä nuorempana. Onnittelut! Kiitos vastauksestasi ja lepopulssitiedoista!

Arvelen edelleen, että uutena juoksijana oma matala pulssini juoksun jälkeen voisi aiheutua rentoutumisesta, harrastamisen uutuudesta, harjoittelun suhteellisen keveästä luonteesta (pitkä lenkki ja palautuminen nopeaa) tai suolan haihtumisesta ja sen aiheuttamasta verenpaineen laskusta (sydän pääsee vähemmällä). Tuntuu kuin sydän tuumaisi lenkin jälkeen, jotta tulihan sitä jo sykittyä, huilaanpa vähän. Tai sitten verenkierto on vielä jaloissa, eikä lisähappea (=lisäsykkeitä) muihin toimintoihin vielä tarvita. Ilmiö lähinnä hymyillyttää. Olo on normaalin raukea. Joka tapauksessa se antaa toiveita, että lepopulssi voi laskea edelleen, kun vain harjoittelen. Kuulostaako tämä hassulta? Rentoutumis- ja suolateoria vaikuttavat ainakin päteviltä. Aamulla elimistö on hieman kuivunut, jolloin verenpaine on hieman noussut illasta. Tai sitten minulla on liian vähän luotettavia aamuhavaintomittauksia. Hymyilyä.

Kiitos kannustuksesta! Ihana saada vaustauksia! Kiitos myös Tykytykselle vastauksesta! Hienoa kuulla, että sinulla on sama havainto.

Menestystä kaikille sydämen vahvistamisessa!!

Matalin pulssi sykemittarilla illalla 52. Matalin pulssi aamulla 50.

Aamupulssi on huomattavasti rauhattomampi ja sen alas saaminen vaatii rentoutumiseen keskittymistä ja mittaamiseen sykemittaria. Eli ero johtui rentoutumisesta. Lepopulssin arviointiin soveltuu tarvittaessa varmaan esim. 10 min keskiarvo, joka on edellisiä korkeampi. Pulssia on kiinnostavaa seurata, mutta oman kunnon luotettavammaksi mittariksi uskon ilman muuta, edellä saatujen tietojen sekä omien mittausteni perusteella, juoksumatkaa ja -nopeutta. Netistä löytyy lisää testejä:
        http://www.opiskelijaliikunta.fi/kunto-opas/yleista.php3

Kiitos palautteesta ja palstalta löytämistäni harjoitusvinkeistä.

• täällä

Mulla on sama juttu, olen pari vuottaa sua vanhempi vaan.

Älä huoli, jos juokseminen tuntuu hyvältä, olet varmasti enemmän oikeassa kuin Polarin mittari. Todennäköisesti sulla on sama "vaiva" kuin mulla, eli yksinkertaisesti kooltaan varsin pieni sydän, joka joutuu läpättämään hullun lailla. Siitä ei ole mitään muuta haittaa kuin tuo mittarin lukemien omituisuus.

• mimmi

Juoksija-lehdessä mainittiin korkeiden sykkeiden olevan yleinen ongelma varsinkin nuorilla naisilla siitä syystä että peruskuntoharjoittelu puuttuu kokonaan. Kroppa tottuu juoksemaan kovilla sykkeillä, mutta oikeasta kuntopohja on huono.

Neuvoisin sinua tekemään kerran pari viikossa piiiitkän (esim. 1,5 -2 tuntia) kävelylenkin. Se auttaa peruskunnon kohoamiseen, minkä jälkeen on helmpompi juosta vähän matalimmilla sykkeillä.

Hyvä idea olisi kokeellisesti testata omaa maksimisykettäsi; juokset pitkän loivan mäen reippaasti ylös alas vaikkapa 4-5 kertaaa ja vikalla nousulla rutistat itsestäsi kaikki irti. Ja sit heti tsekkaat sykkeesi, ja jos olet todella rutistanut niin tuo arvo olisi lähellä maksimiasi. Iän perusteella laskettu arvo voi heittää tosi paljon.

• syke johtuu

luin jostain että jos sydämen vasen?kammio on kovin pieni niin syke nousee helposti korkeaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe