Niin miten se ilmaus nyt oikein tehdään oikealla tavalla? Neuvoja olen kuullut vaikka millaisia. Kyseessä on normaali patteri jossa on ilmausruuvi ylhäällä tuloputken kohdalla. Poistoputkessa ei ole mitään sulkua. (en ainakaan näe sellaista.)
Miten pattereiden ilmaus tehdään oikealla tavalla?
20
74270
Vastaukset
- paineet verkostossa
Painetta pitää olla 0,1 bar/ korkeutta metreissä, mittattuna lämmityskattilan pohjasta, korkeimmalla sijaitsevaan patterin yläreunaan.
Kun paineet on OK ryhdyt availemaan ja sulkemaan ilmausruuveja lähtien pannuhuoneesta. Heti kun ilmausruuvista tulee vettä se kannattaa vetää kiinni. Jos ilmaa tulee paljon, voi olla aiheellista käydä pannuhuoneessa tarkistamassa/lisäämässä painetta.
Jos haluaa pelata varman päälle, voi sammuuttaa kiertovesipumpun kun suorittaa ilmauksen, mutta yleensä ilmaus onnistuu hyvin muutenkin.- Sama mummo..
Ongelma on tämä:
Vesi kiertää putkissa ja virtausnopeutta voi säätää kiertovesipumpusta 3 eri asentoon. Nyt se on asennossa 2. Kun pakkasta on paljon, painettakin löytyy ja patterin ilmaus hoituu helposti.
Kun pakkasta on 0-5 astetta, alkaa lorina. Kun ilmausruuvin avaa, alkaa suhina ja paine loppuu kesken. Eli kämppä on kylmä vain lämpiminä päivinä.
Joku putkimies kävi muutama viikko sitten tuota hommaa selvittämässä. Vaihtoi kiertovesipumpun uuteen (Grundfos UP tjs.)kun oli kuulemma viallinen. En tiedä mitä muuta teki kun en ollut paikalla. Kun ongelma esiintyy vieläkin, niin nyt alkaa itsellä hermo mennä. Täytyy itse alkaa tuota asiaa selvitämään..
Jos osaatte neuvoa niin olisin kiitollinen. Olisi hyvä tietää ongelman oikea syy, jottei tarvitsisi ostaa turhia osia. - vettä tilalle
Sama mummo.. kirjoitti:
Ongelma on tämä:
Vesi kiertää putkissa ja virtausnopeutta voi säätää kiertovesipumpusta 3 eri asentoon. Nyt se on asennossa 2. Kun pakkasta on paljon, painettakin löytyy ja patterin ilmaus hoituu helposti.
Kun pakkasta on 0-5 astetta, alkaa lorina. Kun ilmausruuvin avaa, alkaa suhina ja paine loppuu kesken. Eli kämppä on kylmä vain lämpiminä päivinä.
Joku putkimies kävi muutama viikko sitten tuota hommaa selvittämässä. Vaihtoi kiertovesipumpun uuteen (Grundfos UP tjs.)kun oli kuulemma viallinen. En tiedä mitä muuta teki kun en ollut paikalla. Kun ongelma esiintyy vieläkin, niin nyt alkaa itsellä hermo mennä. Täytyy itse alkaa tuota asiaa selvitämään..
Jos osaatte neuvoa niin olisin kiitollinen. Olisi hyvä tietää ongelman oikea syy, jottei tarvitsisi ostaa turhia osia.Jos kerran ilman tulo loppuu paineen laskuun, niin sitä painetta saa lisäämällä vettä systeemiin. Veden lisäyksessä hanoja todennäköisesti on kaksi peräkkäin (jos on vanha niin ei välttämättä).
Siis poistetun ilman tilalle on syytä lisätä vettä. - Sama mummo
vettä tilalle kirjoitti:
Jos kerran ilman tulo loppuu paineen laskuun, niin sitä painetta saa lisäämällä vettä systeemiin. Veden lisäyksessä hanoja todennäköisesti on kaksi peräkkäin (jos on vanha niin ei välttämättä).
Siis poistetun ilman tilalle on syytä lisätä vettä.Mikä on helpoin tapa lisätä tuota vettä vai pitääkö mun kutsua taas joku puusilmä rahastamaan mua? Lisättävä vesi kannattaa ilmeisesti olla kuumaa? (Ei ole happea yhtä paljon kuin kylmässä.)
- digikameralla kuvat
Sama mummo kirjoitti:
Mikä on helpoin tapa lisätä tuota vettä vai pitääkö mun kutsua taas joku puusilmä rahastamaan mua? Lisättävä vesi kannattaa ilmeisesti olla kuumaa? (Ei ole happea yhtä paljon kuin kylmässä.)
Jos niitä täyytöhanoja ei itse löydä, niin pistä digikameralla kuvat tänne (linkki), niin eiköhän ne hanat joku kuvista huomaa. Ei ole hyvä vinkki, jos tekniikkan käyttö tuottaa ongelmia :(
Hana voi olla ihan yhtä hyvin kylmään kuin kuumaan. Kun se juuri lämmitetään, niin happi ei vielä ehdi katoamaan mihinkään. Pieni hapekkaan veden lisäys ei tunnu, kun sitä ei tarvitse viikoittain tehdä.
- Remonttimies vaan
http://www.rte.vtt.fi/webdia/kaukolampo/index.asp
Katsoppas tästä osoitteesta... niin voi jotain tietoa tarttua - pjaska
Patterin ilmaus: Sulje termostaatti ja avaa ilmaruuvi. Kun ilmaruuvista tulee vettä, sulje se ja avaa termostaatti. Valmista tuli!
- epäilevä666
Tota miten sieltä ilmausruuvista voi tulla vettä jos olet sulkenut termostaatin?
- hgsadb
epäilevä666 kirjoitti:
Tota miten sieltä ilmausruuvista voi tulla vettä jos olet sulkenut termostaatin?
Niihin pattereihin tuleekin kaks putkee.... :))
- 7+5
epäilevä666 kirjoitti:
oliskohan homma jo rauennut
- naapuri22
7+5 kirjoitti:
oliskohan homma jo rauennut
Meil kävi putkimiehet ilmaamas patterit ja nyt se on ihan kuuma ja vaikka pyörittäis sitä mihin suuntaan niin ei viilene, miksi??
- AMMATTIMIES ON LAAJA
naapuri22 kirjoitti:
Meil kävi putkimiehet ilmaamas patterit ja nyt se on ihan kuuma ja vaikka pyörittäis sitä mihin suuntaan niin ei viilene, miksi??
Jos ne on olleet timpureita
- PainettaVerkostossa
epäilevä666 kirjoitti:
Patteriverkostossa on painetta, siksi ilmausruuvista tulee patteriverkoston vettä.
- Teekkari
2009 rakennettu talo ja hyvin hoitui patterin ilmaus ilman huoltomiestä. Toinen puoli patterista ollut noin viikon verran kylmä, ja toinenkin vain vähän lämmin. Huonelämpötila 18 astetta (vähän liian kylmä mulle). Termostaatti kiinni, ilmausruuvia neljäsosakierros auki, kunnes alkoi kuulua pientä sihinää. Noin minuutin kuluttua sihinä loppui ja ruuvista alkoi tulla vesitippoja niin ruuvi kiinni. 5 minuutin kuluttua oli taas patteri täysin lämmin, jopa kuuma.
Ei tää mitään rakettitiedettä ole. Tietenkin sitä varoitellaan, että jos ei järjestelmässä ole riittävästi painetta niin ilma menee väärään suuntaan, mutta kyllähän sitä nyt maalaisjärkikin sanoo, että keskitalvella -20 asteen pakkasessa pitäis pihimmänkin taloyhtiön patterijärjestelmän paine olla suurempi kuin vallitseva ilmanpaine. - raksaaja
Anoppilassa lienee vuotoa jossain / paisari rikki. Aina pitänyt hieman vettä lisäillä kuukauden välein ettei paine ole nollasssa.
(Paineen ollessa nollassa oli anoppi kerran ilmannut patterin täyteen ilmaa, heh.)
Viikonloppuna pumppasin painemittarilisella käsipumpulla paisuntasäiliön venttiilistä 1bar painetta paisuntasäiliöön. Saapa nähdä pysyykö, luulen että ei.
Arvelen paisuntasäiliön olevan rikki, ainakin, venttiilistä vuotoa ei tullut.
(pitänee seuraavaksi kokella tuleeko paisarista vettä venttiilistä, silloihan sen kalvo on rikki)- vuoto
Ei se lisätty vesi siellä verkostossa ilmaksi muutu, jossain ptäisi näkyä vuotoakin.
- raksaaja
Vuoto on niin pientä ettei sitä helpolla saa kiinni.
Ensikesänä pitää alkaa laittamaan piirejä kiinni ja testata ne yksitellen jotta selviää mistä painetta karkaa.
- TermostaattiVuoto
Luonnollisesti paine patterijärjestelmässä nousee, kun kuuma vesi kiertää pattereissa.
Oletko tarkastanut anoppilassa pattereiden termostaatit, etteivät ne vuoda. Meillä on muutamassa patterissa vanhanmallinen patteriventtiili, jossa ei ole termostaattia ja joskus on vuotanut. Pitäisi ne ensi kesänä vaihdattaa, kun venttiili on jo niin hapero, että jos mene sitä säätämään, niin alkaa vuotamaan.
Patteri on lämmin, joten heti ensi kesänä täytyy vaihdattaa siihen uusi termostaatti. - pekka10001
Miksi termostaatti pitää sulkea?
- Anonyymi
Etsitkö patterin ilmausta tarjoavaa yritystä? http://kodinplaza.fi tavoittaa alueellasi toimivat palveluntarjoajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791