Maatalouden kollektivisointi

Nimimerkki Keskustademari kertoi alempana pitkäaikaisen kepuministerin ja presidentti Kekkosen luottomiehen Martti Miettusen esityksestä sosialisoida margariiniteollisuus. Eihän tämä mikään yllättävä uutinen ole, sosialismi oli lähellä kepujen sydäntä. Veljeily kommunistien kanssa tuotti kaikenlaisia ideoita, mistä tämä Miettusen tempaus sekä esim. Hymy-Eikan esitys sodan häviämisen muistopäivän erityisestä juhlimisesta Suomessa.

Maalaisliitto/Kepu olisi ehkä esittänyt myös pienmaatalouden kollektivisointia, mutta keputpa keksivät oivemman konstin. Maaseutu tyhjennettiin harjoitetulla maatalouspolitiikalla pienviljelijojöistä. Hätäpäissään pienviljelijät sitten myivät (=lahjoittivat) tilansa pilkkahinalla ökyisännille. Kollektivisointia ei siten tarvinnutkaan suorittaa. Riittäisi kun margariiniteollisuus kansallistettaisiin, sillä siitä oli tullut kiusallinen kilpailija ökyisäntien harjoittamalle rasvantuotannolle. Kilpailijaa oli kyllä yritetty moneen kertaan nujertaa väitteillä, joiden mukaan margariinin valmistuksessa käytettiin tapettuja kissoja ja joiden mukaan margariinin syönti aiheuttaisi näön menetyksen.

Keikenlaista valtiojohtoista yritystoimintaa keput ovat suosineet melkeinpä laajemmin kuin kommunistit konsanaan. Sonerasta luopuminenkin oli kepuille kova pala. Niin paljon painoivat vanhat sosialistimuistot.

23

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikaisija

      Nimimerkki Keskustademari on käsittänyt lukemansa väärin tai sitten hän vääristelee tahallaan. Keskusta ei ole ikinä yrittänyt sosialisoida mitään.

      • presidentti Kekkonen on epäluotettava lähde? Vai onko kentie Juhani Suomi vääristellyt totuutta?

        Jokaisellahan on mahdollisuus tarkistaa, mitä kirjoituksessa sanotaan, kun "Keskustademari" on ilmoittanut lähteensä tarkasti. Minusta asia kuulostaa hyvin uskottavalta ja linjakkaalta, kun on kyse Kepusta. Kepun politiikkaan kuului se, että päämäärä on tärkein, mitä tahansa keinoja voi sen saavuttamiseksi käyttää. Sosialisointi on siten vain yksi konsti muiden joukossa. Sosialisoiminen ei toki ollut Kepulle mikään ideologinen tavoite yleisesti. Se oli vain täsmäase.


      • Keskustademari

        Sivu 41 Suomen toimittama Urho Kekkosen päiväkirjat 3, 1969-1974. Päivämäärä 16.4.1969

        Minusta omalla tavallaan huvittavinta tässä on se, että Miettunen oli tuolloin maatalousministeri. Aggraarisosialismipuheille on ihan oikeata katetta.


    • JormaKKorhonen

      Tuosta margariinisodasta (sillä nimellähän se aikanaan tunnettiin) tietäisin aika paljon, sekä hauskaa että inhottavaa, mutta varmaan minulla on vielä vaitiolovelvollisuus asiasta. Tietoni nimittäin perustuvat Valion pääkonttorin keskusarkistoon kuuluneista asiakirjoista lukemaani. Nyt nuo asiakirjat lienevät tutkijoiden käytettävinä Elinkeinoelämän keskusarkistossa (ELKA) Mikkelissä, jonne luultavasti nekin lähetin muun sinne menneen vanhan aineiston mukana.

      Mutta käsityksesi sodan luonteesta on ihan oikea. Samoin keskustademarin tieto siitä, että tuon sodan tiimoilta maidontuottaja- ja meijeriteollisuuspuolelta tuli esityksiä margariiniteollisuuden valtiollistamiseksi eli sosialisoimiseksi siis, mutta sitä en muista, oliko juuri Martti Miettunen esityksen tekijänä.

      • Oikaisija

        "... mutta sitä en muista, oliko juuri Martti Miettunen esityksen tekijänä..."

        Tähän asti tuotu tieto on yhtä luotettavaa kuin mummojen juorut Kuopion torilla.


      • JormaKKorhonen
        Oikaisija kirjoitti:

        "... mutta sitä en muista, oliko juuri Martti Miettunen esityksen tekijänä..."

        Tähän asti tuotu tieto on yhtä luotettavaa kuin mummojen juorut Kuopion torilla.

        ...sanoin vain sen, jonka turvallisesti voin sanoa loukkaamatta edelleen mahdollista vaitiolovelvollisuuttani yksityiskohdista, jotka tunnen oltuani pitkäaikainen vastuuhenkilö myös Valion keskushallinnon arkistojen suhteen.


      • ihmetyksensormikummastuksen...
        Oikaisija kirjoitti:

        "... mutta sitä en muista, oliko juuri Martti Miettunen esityksen tekijänä..."

        Tähän asti tuotu tieto on yhtä luotettavaa kuin mummojen juorut Kuopion torilla.

        Luetko sinä näitä ketjun kaikkia viestejä, vai vastailetko lukematta summamutikassa johonkin yksittäisiin viesteihin?


      • Oikaisija
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...sanoin vain sen, jonka turvallisesti voin sanoa loukkaamatta edelleen mahdollista vaitiolovelvollisuuttani yksityiskohdista, jotka tunnen oltuani pitkäaikainen vastuuhenkilö myös Valion keskushallinnon arkistojen suhteen.

        Vai on margariinisodankin paperit julistettu nyt salaisiksi. Paras iskeä faktat pöytään jos syyttää Keskustaa sosialisointipuolueeksi.

        Kylän ämmien puheilla ei ole totuusarvoa.


      • Oikaisija
        ihmetyksensormikummastuksen... kirjoitti:

        Luetko sinä näitä ketjun kaikkia viestejä, vai vastailetko lukematta summamutikassa johonkin yksittäisiin viesteihin?

        Luen kaiken. Tiedän kaiken.


      • kerro..
        Oikaisija kirjoitti:

        Luen kaiken. Tiedän kaiken.

        minullekin, mitä Kekkosen päiväkirjoissa (toimittanut Juhani Suomi) osassa kolme sanotaan sivulla 41.

        Minä en tiedä kaikkea, joten opasta tyhmempääsi.


      • Oikaisija
        kerro.. kirjoitti:

        minullekin, mitä Kekkosen päiväkirjoissa (toimittanut Juhani Suomi) osassa kolme sanotaan sivulla 41.

        Minä en tiedä kaikkea, joten opasta tyhmempääsi.

        Siinä ei sanota, että Keskusta halusi sosialisoida margariini- tai mitään muutakaan teollisuutta.


      • ...
        Oikaisija kirjoitti:

        Siinä ei sanota, että Keskusta halusi sosialisoida margariini- tai mitään muutakaan teollisuutta.

        Anna lainaus, älä omaa mielipidettäsi.


      • Oikaisija
        ... kirjoitti:

        Anna lainaus, älä omaa mielipidettäsi.

        Nyt ei olla Supon kuulusteluhuoneessa.


      • Keskustademari
        Oikaisija kirjoitti:

        "... mutta sitä en muista, oliko juuri Martti Miettunen esityksen tekijänä..."

        Tähän asti tuotu tieto on yhtä luotettavaa kuin mummojen juorut Kuopion torilla.

        Sivu 41 Suomen toimittama Urho Kekkosen päiväkirjat 3, 1969-1974. Päivämäärä 16.4.1969


      • Keskustademari
        Oikaisija kirjoitti:

        Nyt ei olla Supon kuulusteluhuoneessa.

        "16.4.1969: Lehtileike Suomenmaasta 16.4. (Leike, jossa kerrotaan maatalousministeri Martti Miettusen ehdottaneen margariini- ja öljypuristamoteollisuuden sosialisoimista)."


    • privatisointi

      >> sosialismi oli lähellä kepujen sydäntä

      Jaa-aa. Mitenkäs se menikään sanonta rikasta muiden silmissä ja malkasta omassa? Viime päivinä on taas saatu todistus siitä että markkinatalousystävä Mielipidepankki ei tee markkinatalouden liukumisesta kohti pakkomarkkinointitaloutta mitään opillisia johtopäätöksiä. Riittää että muun demaripysähtyneistön riveissä jaksaa marmattaa maataloustukiaisten sosialistisuudesta.

    • sosialismiin

      Olisko se margariiniteollisuus ajautunut sitten vähän niinkuin "hissun kissun sosialismiin"?

      Kumpi sinun mielestäsi muuten olisi ollut vakavampi asia, pankkien ja vakuutusyhtiöitten sosialisointi, vai margariiniteollisuuden sosialisointi?

      • apteekkeja

        Paavo Lipposen aloite SDP:n v. 1974 puoluekokouksessa Jyväskylässä.


      • verotilaston kärki
        apteekkeja kirjoitti:

        Paavo Lipposen aloite SDP:n v. 1974 puoluekokouksessa Jyväskylässä.

        Aivan väärin. Ei saa uhata mummojen sydänlääkeiden myyjien monopolia ja verotilastojen kärkipaikkaa...varsinaista kapitalismia :))).


      • Sosialisointi on aina vakava asia. Kepu halusi ehkä 60-luvulla sosialiosoida margariiniteollisuuden ja 90-luvun alussa Ahon hallitus riensi pankkien apuun aikas lailla sosialistisin opein. Sanoisin, että viime mainittu apu oli kuitenkin välttämätön, joten siinä mielessä margariiniteollisuuden sosialisoiminen olisi ollut vakava - ei asia, mutta virhe. Siinähän oli tarkoituksena heikentää mm. kansanterveyttä lisäämällä sydän- ja verisuonitauteja.


      • vastaukset...
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Sosialisointi on aina vakava asia. Kepu halusi ehkä 60-luvulla sosialiosoida margariiniteollisuuden ja 90-luvun alussa Ahon hallitus riensi pankkien apuun aikas lailla sosialistisin opein. Sanoisin, että viime mainittu apu oli kuitenkin välttämätön, joten siinä mielessä margariiniteollisuuden sosialisoiminen olisi ollut vakava - ei asia, mutta virhe. Siinähän oli tarkoituksena heikentää mm. kansanterveyttä lisäämällä sydän- ja verisuonitauteja.

        Opilliset määrittelysi ovat perseestä, kuten itsekin hyvin tiedät. Tarkoitatko, että kun markkinatalouden täydellinen konkurssi pelastettiin, kyse oli sosialismista? Jos jotain tehdään valtion toimesta täydellisesti markkinatalouden ehdoilla, äkkiä nämä teot muuttuvatkin sosialismiksi?

        Miettisit joskus mitä puhut ja mitä oikeastaan haluat esittää. Vai haluatko olla kuin ainakin parlamentaarikko, jonka valta suorastaan perustuu siihen, ettei mitään asiaa nimetä täsmällisesti vaan säädetään tekijänoikeuksien nimissä lakeja joiden on tarkoitus luoda Microsoftille markkinoita?


    • tuli voimaan

      peltojen paketointi mahdollisuus ja tottakai pienet tilat laittoivat pellot pakettiin ja muuttivat kaupunkiin helpomman elämän perässä.

      "Maaseutu tyhjennettiin harjoitetulla maatalouspolitiikalla pienviljelijojöistä. Hätäpäissään pienviljelijät sitten myivät (=lahjoittivat) tilansa pilkkahinalla ökyisännille."

      Se hyvä että kokoomuslaiset isännät saivat sitten tilaansa suurennettua, mutta sitä vain en ymmärrä että tehokkaammaksi muuttuva maatalous on sinun mielestäsi negatiivinen asia. Vai onko vain niin että tapanasi on vain kääntää asiat sille kannalle että voit jatkaa leimojen heittelyä.

      Toisaalta ketä oli tuota margariinitehdasta pistämässä pystyyn ja keiden omistama se sitten olikaan.
      http://www.rehuraisio.com/rehumakasiini/templates/NAUTA.asp?thispage=124

      On se silti hyvä että perustelet tulevaisuuden teot puolisvuosisadan takaisilla tapahtumilla ja vielä niin että se perustuu yhteen virkkeeseen joka on otettu pois asia yhteydestään.

      Pitäsikö ruveta harrastamaan samaa, kuin sinä, etsitään mukava lause jostain kirjoituksesta ja siihen tehdään hyvä tarina jolla perustellaan ihan mitä vain mitä huvittaa ilman että huomioidaanmitä lopussa kappaleessa luki tai missä yhteydessä se on sanottu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe