Haukkuvat kellosammakot

kutuako

Juuri hankkimani kellosammakot, 2 kpl ovat öisin päästäneet hyvin vienoa koiranhaukuntaa muistuttavia ääniä...
Öisin joskus herännyt juomaan vettä tms esim. klo 2-4 välillä... Ja viikonloppuisin valvonut muutenkin. Mun kellosammakot haukkuvat välillä klo 1:stä eteenpäin noin viiteen..? Silleen harvakseltaan.
Ne oleilevat terran leveässä "makuuastiassa" jossa vettä vatsan kautta juontia varten. Ja vihreämpikuvioinen, toisessa myös rusehtavat kylkijuovat- on pystymmässä kuin toinen, ja "haukahtelee".
Pitäisikö nyt kokeilla syvempivetistä, porrastettua lampea johon ne mönkisivät...
Esim. joku 15cm syvä, hieman leveähkö muovikippo
johon keinopenkereet sorasta jne että pääsevät
"lampeen" kutemaan?
Tuo aamuyölaulu on jotenkin merkkaavaa.
En m i l l ä ä n usko että ne laulavat muuten vaan. Ja toinen on hiljaisempi, se rusehtavampi.
Kertokaas, kokeneemmat?
Keväällä mökilläkin joka yö rannassa rupikonnat ja sammakot kurnuttavat ÖISIN pääasiassa.

2

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Kiinankellosammakot ovat hirmu aktiivisia kurnuttelijoita, ne saattavat huudella ihan "omaksi ilokseenkin". Mulla oli aikanaan lauma koiraita, ja huuto oli aikamoista, vaikka naarasta ei ollut kilometrienkään säteellä.

      Mutta tietenkin kurnutus on lisääntymisen ensimmäinen askel, ja jos sulla on koiras ja naaras (jos vaikka se hiljaisempi olisi ruovassammakko) niin kutua voi kyllä alkaa odotella.

      Mutta kutua varten, ja muutenkin, lisää vettä altaassasi huomattavaksi. Itse asiassa kellosammakot ovat lähes kokonaan vesieläimiä, jotka ovat luonnossa maalla vain harvakseltaan. Niinpä sinun tulisi rakentaa akvaterraario jossa on lähes koko altaan pinta-alan alueelta 5-15 cm vettä, ja maata vain nimeksi.

      Käy katsomassa kiinankellosammakkosivuamme osoitteessa www.sammakkolampi.net/kiinankellosammakko , siellä on kerrottu tarkemmin terran sisustamisesta. Ja siellä on myös monia kuvia erilaisista kellosammakkoterraarioista, joista voit saada ideoita oman altaasi sisustamiseen.

    • Minna

      Jokos teillä on poikasia. Me ostimme kolme kellistä viime syksynä. Siitä saakka on ollut kovaa haukuntaa. Ja kovasti olemme odottaneet kutua ja monesti ollaan petytty.
      Viime perjantaina oli taas sitä normaalia haukkumista ja tyttösammakkon kurnuttamista. Nämä kaksi ratsastivat yhtäjäaksoisesti 5-6tuntia ja seuraavana iltana oli akvaariossa jotain epämääräistä. En voinu uskoa todeksi sitä näkyä. Pieniä kutupalloja oli kasvit täynnä ja kivissä ja lasin reunassa. Nyt ne on otettu talteen! Yhteensä noin 50 kutua!!!!
      Niin että odottaminen kannatti!!
      Toivon sinullekin onnea!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe