Kissa-allergian oireita?

Eppu

Minulla on ollut kissa nyt noin vuoden ajan. Nyt kakden kuukauden aikana olen potenut kaksi rajua flunssaa. Tosin kummatkin ovat alkaneet kovilla lihassäryillä ja kuume on noussut n. 39 asteeseen. Kun olen käynnyt muutaman päivän päästä flunssan alusta lääkärissä, diagnoosi on ollut flunssavirus, joka on aiheuttanut keuhkoputkentulehduksen.

Mitään iho-oireita, silmien kutinaa tai vuotoa ei ole. Nenä ei ole tukkoinen eikä vuoda. En aivastele, paitsi noiden flunssien ekana päivänä. Hengenahdistustakaan ei ole ollut.

Voisiko kissa altistaa flunssalle vaikka ei olekaan varsinaisesti allerginen?

Millaisia ovat kissa-allergian oireet? Tai yleensä millaisia oireita eläinpöly saattaa aiheuttaa?

13

19717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergian oireista

      hmm,kaksi rajua flunssaa.Nuo kuvaamasi oireet sopivat ihan virusperäiseen flunssaan,mutta en ole lääkäri.Kissa-allergia voi olla kylläkin lievää.Minulla vain aivastelua ja välillä nuhaa.Toisilla silmien kutinaa ja iho-oireita ja hengenahdistusta.Itsellä flunssat menevät helposti keuhkoputkiin, ja venyvät kauan.Kisuni ovat nyt tutun hoivissa,kun alkoi tulla lievää hengenahdistusta.Olen huomannut että toivun nopeammin.Käy testeissä,jos asia vaivaa.Joskus flunssat venyvät jos on stressiä,huono yleiskunto ja ei syö kunnolla.

      • Eppu

        Ennen kissaa minulla on ollut koiria noin 20 vuoden ajan enkä reagoinut niihin. Viimeisen koiran lopettamisen kissan minulle tulon välissä oli vuosi ja silloin olin myös kipeä välillä.

        Tämän talven flunssathan ovat sitkeää laatua ja kestävät pitkään ennen kuin niistä parantuu kokonaan. Olen lisäksi käynyt kaksi kertaa kissani kanssa näyttelyssä enkä siellä ole oireillut mitenkään. Toiset ovat joutuneet ottamaan esim. Zyrteciä ym. Ja käyneet välillä ulko-ovella haukkaamassa raitista ilmaa. Kenties olen turhaan huolissaan. Tykkään tästä kissasta aivan hirveästi enkä haluaisi, että minulla olisi kissa-allergia. Se on tällä hetkellä erityisen tärkeä minulle (tietenkin muulloinkin), sillä avioero on juuri takana.


      • Nimetön
        Eppu kirjoitti:

        Ennen kissaa minulla on ollut koiria noin 20 vuoden ajan enkä reagoinut niihin. Viimeisen koiran lopettamisen kissan minulle tulon välissä oli vuosi ja silloin olin myös kipeä välillä.

        Tämän talven flunssathan ovat sitkeää laatua ja kestävät pitkään ennen kuin niistä parantuu kokonaan. Olen lisäksi käynyt kaksi kertaa kissani kanssa näyttelyssä enkä siellä ole oireillut mitenkään. Toiset ovat joutuneet ottamaan esim. Zyrteciä ym. Ja käyneet välillä ulko-ovella haukkaamassa raitista ilmaa. Kenties olen turhaan huolissaan. Tykkään tästä kissasta aivan hirveästi enkä haluaisi, että minulla olisi kissa-allergia. Se on tällä hetkellä erityisen tärkeä minulle (tietenkin muulloinkin), sillä avioero on juuri takana.

        tuollaista mieti, kun ei syytäkään ole.olen jonkin verran allerginen kissoille, mutta omasta en luovu, kun henki kulkee, muutoin menisi mielenterveys.


      • mmmmmmm
        Eppu kirjoitti:

        Ennen kissaa minulla on ollut koiria noin 20 vuoden ajan enkä reagoinut niihin. Viimeisen koiran lopettamisen kissan minulle tulon välissä oli vuosi ja silloin olin myös kipeä välillä.

        Tämän talven flunssathan ovat sitkeää laatua ja kestävät pitkään ennen kuin niistä parantuu kokonaan. Olen lisäksi käynyt kaksi kertaa kissani kanssa näyttelyssä enkä siellä ole oireillut mitenkään. Toiset ovat joutuneet ottamaan esim. Zyrteciä ym. Ja käyneet välillä ulko-ovella haukkaamassa raitista ilmaa. Kenties olen turhaan huolissaan. Tykkään tästä kissasta aivan hirveästi enkä haluaisi, että minulla olisi kissa-allergia. Se on tällä hetkellä erityisen tärkeä minulle (tietenkin muulloinkin), sillä avioero on juuri takana.

        Ei tuo minusta kuulosta allergialta mutta en minäkään ole lääkäri. Jos nimittäin olet näyttelyissäkin käynyt ja et huomaa edes siellä oireita. Ystävälläni on kissa-allergia ja hän huomaa sen heti kun on samassa tilassa kissan kanssa. Silmät vuotaa, henkeä adistaa, nenä menee kymmenessä minuutissa aivan tukkoon. Eli älä turhaa hätäile. En ole koskaan kuullut että kennellekään allergia nostaisi kuumetta.


    • tuleva eläinlääkäri

      Minulla on kolme eläintä,Kaksi on kissoja ja yksi koira.Olen eläin rakas siksi ryhdyin tähän kurssiin ja tiedän kissa allergiasta sillä isoveljelläni oli kissa allergia.Minä olin silloin 7 ja sanoin äitille että minä tahdon isona eläinlääkäriksi niin tässä sitä ollaan.Niin alan kertoa kissa allergian oireista:Kissa allergia on vakava nuha on myös mahdollista jos kuumettakin on mutta siinä kissa allergiassa on tärkeää että saa kunnolla happea sillä siinä tulee kova hengenahdistus ja myös ihottumaa jos on kauan kissan seurassa mutta ei se tarkoita että antaa kissan pois ja ostaa esin vaikka koiran kosk koirastakin tulee se allergia mutta kissa allergia voi myös sanoa siitepölyallergiaks jos se on oikein kova flunssan tapainen olo ettei kunnolla saa happea niin kannattaa ottaa lääkäristä yhteyttä!

    • elaine

      Minulla on kani,jolle en aluksi ollut lainkaan allerginen,(ja aina on talossa ollut jonkin sortin jyrsijää,eikä mitään oireita.)
      Nyt vuosien saatossa,kani nyt 9v.on alkanut ilmenemään allergian oireita.
      Tämän syksyn aikana kania paijailtuani sain pahan allergian(nenä tukkoon,aivastutti,silmät vuosi,henkeä ahdisti ja muuten kipeä olo koko illan).
      Seuraavana aamuna heräsin kamalassa flunssassa.
      Nyt sama tapahtui uudestaan,mutta vain kaverin lomamatkan ajaksi hoitoon tulleen koiran kanssa.
      Mietin myös,voiko eläiallergialla olla yhteys flunssaan alkamiseen vai voiko se jopa aiheuttaa sitä?

      • onko mahdollista,

        että kissa-allergia aiheuttaisi vain ihon kutinaa, jatkuvia flunssia mutta ei esim. silmien kutinaa?


      • Kissahullunainen
        onko mahdollista, kirjoitti:

        että kissa-allergia aiheuttaisi vain ihon kutinaa, jatkuvia flunssia mutta ei esim. silmien kutinaa?

        voi tietysti olla, mutta jos kissasi ulkoilee ja varsinkin jos se nukkuu sun lakanoilla, sen turkissa voi tulla sellaisia pieniä harmittomia "punkkeja" jotka saavat ihon joskus jopa paukamille..Mutta niistä ei ole mitään vaaraa kenellekään--
        kyllä mun mielestä eläinallergia pistää silmän ja nenän vuotamista..
        Itse olen 50% keuhkoinvalidi, astma ja 2 muuta keuhkosairautta ja mulla on 2 sisäkissaa..Just nyt aika pahat oireet päällä mutta niin se on aina keväällä...ja tää kevät tulee olemaan allergikoille vaikea.
        Mä rakastan mun löytökissojani yli kaiken, enkä varmasti luovu niistä..Älä sinäkään ihan hevillä luovuta..Tsemppiä!


    • HHHMH

      minä en saa melkein henkeä kun kissan luona olen. ja olen allerginen simät rupeavat vuotamaan nenä menee tukkoon rupean aivastelemaan ja kurkkua kutittaa ja olen aina pitäny kissoista todella paljon ja arvatkaapas ärsyttääkö minua. aina kun serkuille menee niin allergia lääkkeet mukaan!!

    • kissa ihminen <3

      TERVEHDYS!
      minulla on ollut noin kuukauden nuha yskä ja kurkuun sattuu\kutittaa.meillä on 2 kissaa.Haluaisin tietää että onko minulla allergia?

    • eah34

      Nyt on niin kovat koivun siitepölyt että olet voinut herkistyä koivullekin ellet ole koivuallergikko? Moni on herkistynyt vaikka aiempina vuosina ei olisi ollut mitään. Itse oireilen nyt vahvasti koivun siitepölylle ja tuntuu että olen herkkänä koko ajan. Olen saanut myös ruoka-aine ristireaktioita. Itse sain aivan järkyttävän kohtauksen viikko sitten koiranpennusta. Pentu lähti takaisin ystävälleni josta oli tullut ja omat koirat meni hoitoon toiselle ystävälle, koska tuntui että oireilin niistäkin. Kurkun kutina ja nenän tukkoisuus ei meinannut loppua millään. ja jatkuvat yskän puuskat vaan jatkuivat pennun lähdettyä. Nyt koiramme on olleet poissa vajaan viikon ja tilanne on rauhoittunut. Uskon että kun tämä koivukausi rauhoittuu, niin siedän myös meidän omia koiria taas.
      En ole siis koskaan ollut millekään allerginen, saatikka meidän koirille. Voihan olla että ne ovat tuoneet turkissaan kauheasti siitepölyä tullessaan sisään eikä pesut ole auttaneet.

    • Hupsu

      Minulla on ollut 2 flunssaa tänä syksynä, ketäköhän siitä syyttäisin?

    • Viisas mies

      Jos epäilet allergiaa, niin sinuna yrittäisin asua oireiden alkaessa ainakin pääosan ajasta päivän tai parin ajan muualla ja käyttää allergialääkettä. Jos tällöin muualla ollessa oireet helpottavat, mutta alkavat aina uudestaan muutaman tunnin sisällä kotiin palatessa, niin silloin alkaisin epäillä, että saatat olla allerginen jollekin, mitä kotonasi on.

      Tosin se, että oireilisit vain ajoittain, ei minusta kuulosta allergialta. Allergian pitäisi vaivata aina pidempään kotona ollessa, jos olet kotona olevalle kissallesi allerginen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe