Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

paino-ongelmat ja kilpirauhasen vajaatoiminta

neuvoa vailla

Kuuluuko kilpirauhasen vajaatoimintaan paino ongelmia?Eli onko kilpirauhasen vajaatoiminnassa niin että lihoo?
Siksi kysyn koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys on thyroxin ja minulla on ylipainoa ja yritän laihduttaa ja syön kevyesti ja käyn kävelemässä joka päivä monta kilometriä.Minä olen jättänyt suklaat ja karamellit pois ja rasvat olen vähentänyt.

Miten te olette toimineet paino ongelmien kanssa?kiitos jo etukäteen vastauksista.

40

31686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laihtunut'

      toistakymmentä kiloa olen laihduttanut. Kävelen myös, en edes niin paljon kuin sinä. Dieetti: pois kaikki herkut ja iltasyönti. Klo 18 jälkeen en syö.
      Vihanneksia, kalaa, ruisleipää, juustoa. Vähän olen kanaa ja kalkkunaakin syönyt, kun tuntuu että nälkä pysyy paremmin pois.
      Mutta kyllä on vaikeeta.

      • ongelmainen

        Paino-ongelmat ei välttämättä liity vajaatoimintaa, ei etenkään silloin, kun lääkitys on kohdallaan.

        Itse laihdutin lähes 25kg vajaatoimintaisena vain järkeistämällä ruokavalion ja lisäämällä liikuntaa, en ollut edes millään kitukuurilla, mutta silloin oli annostus kohdallaan ja tarve thyroksiiniin pysyi tasaisena. Nyt on painoa kertynyt taas takaisin jonkin verran, mutta viimeisen puolentoista vuoden ajan olenkin vähän väliä käynyt vajaalla ja taas haettu uutta annostusta. Tällä hetkellä ei laihdutus taas tunnu onnistuvan, vasta viikon syönyt viimeisintä annostusta, mutta eiköhän vielä joku päivä onnistu jälleen.


      • se vuorotyöläinen

        Mutta miksi et syö klo 18 jälkeen? Tuollaisilla aikarajoituksilla tekee helposti vain hallaa itselleen. Liian pitkät välit ruokailuissa aiheuttavat nopeasti sitä, että liian kovaan nälkään repsahtaa syömään mitä tahansa kaapista löytyy. Parempi olisi syödä 3-4 tunnin välein jotain. Pari isompaa ateriaa pv (lounas ja päivällinen) ja välipalaksi rasvatonta viiliä, raejuustoa, hedelmiä jne. Isommat ateriat voi olla vaikka keitto ja ruisleipä tai pari perunaa ja kalaa -ja tietysti salaattia.

        Alkuperäiselle: Paino-ongelmat tosiaan liittyy kilpirauhaseen. Saa olla tarkka ruokailuistaan. Ja monilla paino lähtee heti nousuun, jos lääkitys ei ole kohdallaan. Itse laihdutan. Vauhti on aivan onnettoman hidasta. Laihdun hitaammin, mitä samassa tilanteessa oleva terve ihminen samalla ruokavaliolla. Mutta lääkitykseni mahtaa olla nyt liian vähäinen; pitäisi tutkia tilanne muutenkin.


      • synnynäinen vajis

        Syntymästäni asti on ollut vajaatoimintaa. Lapsena olin pyöreähkö, mutta vartuin normaalia vauhtia normaalikokoiseksi aikuiseksi. Lastenklinikalla vuosittain tarkat kontrollit käytiin, paino ja pituus yms. sekä kilpirauhaskokeet.
        Siinä teini-iässä alkoi hitaasti painoa kasautumaan, kunnes sitten v.95 sitten paino nousi reilusti yli 80 kiloon 19-vuotiaana!
        En tiedä sitten, ilmeisesti sitten tälleen aikuisiän saavutettua sain tuta sen, että tämän sairauden kanssa on hyvä noudattaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Herkkuttelemaan olen taipuvainen, jopa ahmimaankin.
        Oon tässä 10 vuoden ajan sitten laihdutellut ja lihonnut vuoron perään. Nyt on tapahtunut lässähdys etten vuoteen ole saanut otetta laihduttamisesta ja se harmittaa.
        Se vain auttaisi jos vain muuttaisi elämäntapansa. Vaatii elinikäistä ruokavalion muuttamista terveelliseen tämä tauti.
        Teen klassiset virheet, syön milloin sattuu (vielä 3-vuorotyöläinenkin oon) ja mikä miellyttää. Ilmeisesti ehkä tämäkin on laskenut hemoglobiinin alle suositusten, kun en ole syönyt terveellisesti.
        Syömiseen vaikuttaa myös mielialakin mulla kyllä.
        Aikomus olis nyt rutistaa se 20 kg pois kumminkin tässä. Ankealta tuntuu taas aloittaa, kun sitten tietysti rupee paleltamaan ja ylösnoustessa pimenee päässä alkuun...tälleen talvella kun palelen muutenkin.
        Multa otettiin syksyllä tsh ja t4v, jossa tsh jotain vähän yli 5, eli vajiksen puolella oli mutta lääkäri ei sit ruvennut tekemään siltikään muutoksia lääkitykseen kun hän tuijotti vaan sitä T4V:tä.
        Myöhemmin kyselin työpaikkani neurologian sisätautilääkäriltä tästä, hän totesi ettei koskaan tuijota sitä arvoa koska se kertoo vain sen paljon tyroksiinia veressä on, vaan hän kyllä katsoo sitä TSH:ta ja sen mukaan lääkityksen määrittelee.
        Mietin pitäiskö taas mennä työterveyslääkärille, mutta toiselle vai meniskö vain huhtikuussa taas kokeisiin vaan.
        Saa nähdä, miten tuon laihdutuksenkin saan käyntiin tässä nyt.
        Kyllä oon ennenkin saanut helposti 15 kg muutamassa kk:ssa pois, mutta pitäisi saada paino pysymään siinä myös ja se vaatii syömisen tarkkailua, sehän se tärkeintä sitten onkin.

        Ei vajaatoiminta aina vaikuta painoon, mutta kuitenkin kyllä kuuluu oireisiin.

        Herkut pois ja klo 18 jälkeen voi syödä kevyesti hedelmiä, vihanneksia tai jonkun leipäpalankin. Iltasyömisen lihottavuus ei ole mikään urbaani legenda. Ja tosiaan se lautasmalli kannattaa huomioida.
        Mutta, nyt suunnittelemaan laihduttamista :).


      • ihmeessä
        synnynäinen vajis kirjoitti:

        Syntymästäni asti on ollut vajaatoimintaa. Lapsena olin pyöreähkö, mutta vartuin normaalia vauhtia normaalikokoiseksi aikuiseksi. Lastenklinikalla vuosittain tarkat kontrollit käytiin, paino ja pituus yms. sekä kilpirauhaskokeet.
        Siinä teini-iässä alkoi hitaasti painoa kasautumaan, kunnes sitten v.95 sitten paino nousi reilusti yli 80 kiloon 19-vuotiaana!
        En tiedä sitten, ilmeisesti sitten tälleen aikuisiän saavutettua sain tuta sen, että tämän sairauden kanssa on hyvä noudattaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Herkkuttelemaan olen taipuvainen, jopa ahmimaankin.
        Oon tässä 10 vuoden ajan sitten laihdutellut ja lihonnut vuoron perään. Nyt on tapahtunut lässähdys etten vuoteen ole saanut otetta laihduttamisesta ja se harmittaa.
        Se vain auttaisi jos vain muuttaisi elämäntapansa. Vaatii elinikäistä ruokavalion muuttamista terveelliseen tämä tauti.
        Teen klassiset virheet, syön milloin sattuu (vielä 3-vuorotyöläinenkin oon) ja mikä miellyttää. Ilmeisesti ehkä tämäkin on laskenut hemoglobiinin alle suositusten, kun en ole syönyt terveellisesti.
        Syömiseen vaikuttaa myös mielialakin mulla kyllä.
        Aikomus olis nyt rutistaa se 20 kg pois kumminkin tässä. Ankealta tuntuu taas aloittaa, kun sitten tietysti rupee paleltamaan ja ylösnoustessa pimenee päässä alkuun...tälleen talvella kun palelen muutenkin.
        Multa otettiin syksyllä tsh ja t4v, jossa tsh jotain vähän yli 5, eli vajiksen puolella oli mutta lääkäri ei sit ruvennut tekemään siltikään muutoksia lääkitykseen kun hän tuijotti vaan sitä T4V:tä.
        Myöhemmin kyselin työpaikkani neurologian sisätautilääkäriltä tästä, hän totesi ettei koskaan tuijota sitä arvoa koska se kertoo vain sen paljon tyroksiinia veressä on, vaan hän kyllä katsoo sitä TSH:ta ja sen mukaan lääkityksen määrittelee.
        Mietin pitäiskö taas mennä työterveyslääkärille, mutta toiselle vai meniskö vain huhtikuussa taas kokeisiin vaan.
        Saa nähdä, miten tuon laihdutuksenkin saan käyntiin tässä nyt.
        Kyllä oon ennenkin saanut helposti 15 kg muutamassa kk:ssa pois, mutta pitäisi saada paino pysymään siinä myös ja se vaatii syömisen tarkkailua, sehän se tärkeintä sitten onkin.

        Ei vajaatoiminta aina vaikuta painoon, mutta kuitenkin kyllä kuuluu oireisiin.

        Herkut pois ja klo 18 jälkeen voi syödä kevyesti hedelmiä, vihanneksia tai jonkun leipäpalankin. Iltasyömisen lihottavuus ei ole mikään urbaani legenda. Ja tosiaan se lautasmalli kannattaa huomioida.
        Mutta, nyt suunnittelemaan laihduttamista :).

        toiselle lääkärille. Tsh yli 5, olet kyllä aikalailla vajiksen puolella! t4v:llä ei ole juuri merkitystä vaan tsh:lla!!!


      • niinuska44
        synnynäinen vajis kirjoitti:

        Syntymästäni asti on ollut vajaatoimintaa. Lapsena olin pyöreähkö, mutta vartuin normaalia vauhtia normaalikokoiseksi aikuiseksi. Lastenklinikalla vuosittain tarkat kontrollit käytiin, paino ja pituus yms. sekä kilpirauhaskokeet.
        Siinä teini-iässä alkoi hitaasti painoa kasautumaan, kunnes sitten v.95 sitten paino nousi reilusti yli 80 kiloon 19-vuotiaana!
        En tiedä sitten, ilmeisesti sitten tälleen aikuisiän saavutettua sain tuta sen, että tämän sairauden kanssa on hyvä noudattaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Herkkuttelemaan olen taipuvainen, jopa ahmimaankin.
        Oon tässä 10 vuoden ajan sitten laihdutellut ja lihonnut vuoron perään. Nyt on tapahtunut lässähdys etten vuoteen ole saanut otetta laihduttamisesta ja se harmittaa.
        Se vain auttaisi jos vain muuttaisi elämäntapansa. Vaatii elinikäistä ruokavalion muuttamista terveelliseen tämä tauti.
        Teen klassiset virheet, syön milloin sattuu (vielä 3-vuorotyöläinenkin oon) ja mikä miellyttää. Ilmeisesti ehkä tämäkin on laskenut hemoglobiinin alle suositusten, kun en ole syönyt terveellisesti.
        Syömiseen vaikuttaa myös mielialakin mulla kyllä.
        Aikomus olis nyt rutistaa se 20 kg pois kumminkin tässä. Ankealta tuntuu taas aloittaa, kun sitten tietysti rupee paleltamaan ja ylösnoustessa pimenee päässä alkuun...tälleen talvella kun palelen muutenkin.
        Multa otettiin syksyllä tsh ja t4v, jossa tsh jotain vähän yli 5, eli vajiksen puolella oli mutta lääkäri ei sit ruvennut tekemään siltikään muutoksia lääkitykseen kun hän tuijotti vaan sitä T4V:tä.
        Myöhemmin kyselin työpaikkani neurologian sisätautilääkäriltä tästä, hän totesi ettei koskaan tuijota sitä arvoa koska se kertoo vain sen paljon tyroksiinia veressä on, vaan hän kyllä katsoo sitä TSH:ta ja sen mukaan lääkityksen määrittelee.
        Mietin pitäiskö taas mennä työterveyslääkärille, mutta toiselle vai meniskö vain huhtikuussa taas kokeisiin vaan.
        Saa nähdä, miten tuon laihdutuksenkin saan käyntiin tässä nyt.
        Kyllä oon ennenkin saanut helposti 15 kg muutamassa kk:ssa pois, mutta pitäisi saada paino pysymään siinä myös ja se vaatii syömisen tarkkailua, sehän se tärkeintä sitten onkin.

        Ei vajaatoiminta aina vaikuta painoon, mutta kuitenkin kyllä kuuluu oireisiin.

        Herkut pois ja klo 18 jälkeen voi syödä kevyesti hedelmiä, vihanneksia tai jonkun leipäpalankin. Iltasyömisen lihottavuus ei ole mikään urbaani legenda. Ja tosiaan se lautasmalli kannattaa huomioida.
        Mutta, nyt suunnittelemaan laihduttamista :).

        heippa sama mullakin että mulla synnynnäistä tulo vajaatoiminta vasta todettiin mulla 1981 tyksissä täällä salossa ei kaikkea oo edes tutkittu. nyt painan tällä hetkellä noin 72kg 1.2.2011 otetut kokeet B-leuk 8.1
        B-Eryt 5.00
        B-Hb 159
        B-HKR 0,47
        E-MCV 93
        E-MCH 32
        B.Trom 311
        fp-krea 67
        fp-kol 4.8
        fp-Trigly 1.7
        fp-kol-hdl 1.18
        HDL/Kol 25
        fp-kol 2.9
        p-ALAT 10
        P-K 4.2
        P-na 143
        fp-Gluk 5.3
        B-GHb-A1C 5.9
        B-HbA1c 41.2
        P-T4V 19
        P-TSH 0.024 (KUULUISI OLLA 0.3-4.2)
        15.2.2011 sain nuo koe tulokseni kuulla paino tällä hetkellä siis 72kg 15.2 vielä painoin 68.6 minulla 4.4 lisättiin puoli tablettia kilpirauhaslääkettä jota nyt syön 2,5 tbl päivässä ja sen otan iltaisin ja hyvin on lääkitys toiminut suosittelen muillekkin kokeiltavaksi ette pety uni rytmi paranee eikä muutenkaan väsymys paina päällä


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • onneton

      Vajaatoiminnan oireisiin kuuluu:painon nousu, turvotukset, ummetus, kylmänsietokyvyn heikkeneminen, lihasheikkous,väsymys ja saamattomuus, muistihäiriöt, kuulon aleneminen, hämäränäön hunontuminen, hengitysteiden infektiot ja hegenahdistus, ihon ja hiusten kuivuus ja limakalvojen ohentuminen ja naisilla lisäksi hormoonihäiriöt. että onnea vaan oikein kiva sairaus. Se on hyvä jos on saanut lääkityksen, sitä pitää kyllä tarkistella tasaisin välein koska ns. toleranssi nousee kokoajan. Itselläni on lähes kaikki oireen mutta arvot ovat normaalin rajoissa joten lääkitystä ei aloiteta. Odottavat kai että painan 100 kiloa ja polvinivelet ovat sökönä ennen kuin alkavat. Kaikki oheis lääkärit tuli jo juostua noihin kaikkiin oireisiin ja painonvartioiden ohjeilla tuli 4kg lisää kuukaudessa ja pyrin liikkumaan ainakin 3 kertaa viikossa mutta ei auta mikään.

      • sima53

        Trendlife.fi palstalla voisiko heidän ohjelmalla onnistua painon pudotuksessa ja miten turvallista se olisi.


    • kuulla

      Siis "ihana" tietää ettei ole ainoa ihminen maailmassa tämän ongelman kanssa :)))

      Lääkäriin menin alunperin siksi etten millään laihtunut, sitten löytyi kaikkia muitakin oireita kuten väsymys, masennus, saamattomuus jne eli ne klassiset joita en olisi osannut itse yhdistää mihinkään tautiin... Laihtunut en ole kiloakaan, lihonut kyllä...aloitan aina kuurin mutta kun on niin hiivatin vaikeaa ja hidasta niin sitten retkahdan taas. Ikäkin tietenkin vaikuttaa kun on jo yli 40 :(.

      Mutta onnea kaikille yrityksessä :))

      • maria.mattila

        minäkin jo yli 40v kyllä vaan paino hiipuu alaspäin välillä ainakin,välillä taas jumittuu vaikka liikunkin normaalia enemmän ja ruokavalio terveellisempää kuin aiemmin
        se pienikin painon pudotus on hyvä saavutus


    • kuuluu

      Vuosi sitten olin kuntotutkimuksissa uupumuksesta ja saamattomuudesta ym.ym. Kehoitettiin menemään verikokeeseen, jossa todettiin vajaatoiminta. TSH arvo oli 11 ja jotakin ja T4H oli jotakin, enmuista. Lääkäri mietti, mitä lääkitystä. Olin alkanut nauttia FitLinen lisäravinteita jogurtti mukaanlukien. Suositus on käyttää kolme kuukautta (solujen uudistumisaika). Sanoin lääkärille, että haluan kokeilla omilla konsteilla ja hyvin on mennyt .
      Ensimmäinen arvo on korjaantunut hieman yli 6:n ja jälkimmäinen on normaali. Suosittelen muillekin.

      • jfjfj

        Olet kyllä mainospelle. Vastuutonta kirjoittaa tuollaista. Sinulla ei ole mitään vajaatoimintaa koskaan ollutkaan. Olet vain markkinamiehenä kaikilla palstoilla.


      • vieläkin

        Minulla myös asia etenee parempaan suuntaan kaiken aikaa, paino ei ole kovin paljon tippunut, mutta jotenkin kiinteytynyt ja sillä tavalla "hoikistunut". Viime talvena ei tarvinnut yrittääkään vanhoja pitkävartisia talvisaappaita vetää jalkaan, kun ei vetoketju mennyt kuin muutaman sentin kiinni. Tänä talvena olen käyttänyt vallan niitä, joten jalatkin ovat "juonessa mukana". Että ei kun jatketaan.


      • kuuluu
        jfjfj kirjoitti:

        Olet kyllä mainospelle. Vastuutonta kirjoittaa tuollaista. Sinulla ei ole mitään vajaatoimintaa koskaan ollutkaan. Olet vain markkinamiehenä kaikilla palstoilla.

        Tarkennusta verikokeitten tuloksiin. 05.11.04: TSH 11.53, 11.03.05: TSH 7.41, 05.08.05: TSH 6.98, 26.10.05: TSH 6.51.Viitearvohan on 0.4-4.5,joten matkaa vielä on. Lokakuun jälkeen en ole käynyt verikokeissa, joten en osaa sanoa tän hetkistä tilannetta. Parempaan kuintenkin on suunta. Ja kyllä se niin on, että kilpirauhanen tarvitsee mineraaleja,joita olen nyt nauttinut runsaan vuoden.Paino on pudonnut 70:sta kg:stä,67 kiloon, että ei mitään suuria, mutta pituutta ei ole kuin n.162cm. Ehkä jonkin verran kiinteytynyt.


      • mahollisesti
        kuuluu kirjoitti:

        Tarkennusta verikokeitten tuloksiin. 05.11.04: TSH 11.53, 11.03.05: TSH 7.41, 05.08.05: TSH 6.98, 26.10.05: TSH 6.51.Viitearvohan on 0.4-4.5,joten matkaa vielä on. Lokakuun jälkeen en ole käynyt verikokeissa, joten en osaa sanoa tän hetkistä tilannetta. Parempaan kuintenkin on suunta. Ja kyllä se niin on, että kilpirauhanen tarvitsee mineraaleja,joita olen nyt nauttinut runsaan vuoden.Paino on pudonnut 70:sta kg:stä,67 kiloon, että ei mitään suuria, mutta pituutta ei ole kuin n.162cm. Ehkä jonkin verran kiinteytynyt.

        Kelpasan merilevää,vai mitä? Suositus 3 tabl./pvä.


      • fdkla
        mahollisesti kirjoitti:

        Kelpasan merilevää,vai mitä? Suositus 3 tabl./pvä.

        kilpirauhaspotilaan ei pitäisi saamani tiedon mukaan syödä merilevää. Perusteita en osaa sanoa.
        Laihduttaminen onnistuu kun tyroksiinilääkitys on oikealla tasolla ja syö järkevästi sekä liikkuu päivittäin. Ei se helppoa ole, kuten ei yleensä kenelläkään, mutta olen itse kyllä onnistunut laihtumaan tiukalla itsekurilla.


      • kuuluu
        mahollisesti kirjoitti:

        Kelpasan merilevää,vai mitä? Suositus 3 tabl./pvä.

        On olleet kuvioissa aika-ajoin, mutta päässeet loppumaan. Täytyy hankkia.


      • vajaatoiminta
        fdkla kirjoitti:

        kilpirauhaspotilaan ei pitäisi saamani tiedon mukaan syödä merilevää. Perusteita en osaa sanoa.
        Laihduttaminen onnistuu kun tyroksiinilääkitys on oikealla tasolla ja syö järkevästi sekä liikkuu päivittäin. Ei se helppoa ole, kuten ei yleensä kenelläkään, mutta olen itse kyllä onnistunut laihtumaan tiukalla itsekurilla.

        Tri A. Vogel suosittelee kirjassaan Luonto paras lääkitsijä kalkkia ja Kelpasania vajaatoimintaan. Samalla Kelpasan laihduttaa ilman sivuvaikutuksia. Hyvin herkille, vakavasta liikatoiminnasta kärsiville ihmisille voi jo tavallinen jodipitoinen pöytäsuola aiheuttaa sydämentykytystä ja muita oireita.


      • vajaatoimintainen
        vajaatoiminta kirjoitti:

        Tri A. Vogel suosittelee kirjassaan Luonto paras lääkitsijä kalkkia ja Kelpasania vajaatoimintaan. Samalla Kelpasan laihduttaa ilman sivuvaikutuksia. Hyvin herkille, vakavasta liikatoiminnasta kärsiville ihmisille voi jo tavallinen jodipitoinen pöytäsuola aiheuttaa sydämentykytystä ja muita oireita.

        mutta kaikkea ei sentään pidä uskoa. Herra Vogel oli yritysjohtaja jolle ensisijaista on tietenkin omien tuotteiden kaupaksimeno. Lääkäri hän ei ollut.

        Tietämys kilpirauhasesta on syventynyt vasta viimeisten kymmenen vuoden aikana. Vogel kuoli 1996 eikä voinut olla kovin perehtynyt tähän puoleen senkään takia.


      • vajaatoimintainen
        vajaatoimintainen kirjoitti:

        mutta kaikkea ei sentään pidä uskoa. Herra Vogel oli yritysjohtaja jolle ensisijaista on tietenkin omien tuotteiden kaupaksimeno. Lääkäri hän ei ollut.

        Tietämys kilpirauhasesta on syventynyt vasta viimeisten kymmenen vuoden aikana. Vogel kuoli 1996 eikä voinut olla kovin perehtynyt tähän puoleen senkään takia.

        etten ole mikään luontaishoitojen vastustaja.
        Käytän itsekin joitakin luontaisttuotteita. Niissä vaan pitää olla vielä enemmän varuillaan kuin lääketieteellisten hoitojen suhteen.

        Vogel oli omassa työssään varmaan hyvä ja tunsi yrtit, mutta kun kyse on sellaisista ihmisten peruselintoimintoihin vaikuttavasta sairaudesta kuin kilpirauhasen vajaatoiminta, olisin hyvin varovainen minkään vähänkin epäilyksiä herättävän suhteen. Ja kun merilevästä on varoitettu, mieluummin varon kuin otan riskejä.


      • mmmmmmmmmmmm
        kuuluu kirjoitti:

        Tarkennusta verikokeitten tuloksiin. 05.11.04: TSH 11.53, 11.03.05: TSH 7.41, 05.08.05: TSH 6.98, 26.10.05: TSH 6.51.Viitearvohan on 0.4-4.5,joten matkaa vielä on. Lokakuun jälkeen en ole käynyt verikokeissa, joten en osaa sanoa tän hetkistä tilannetta. Parempaan kuintenkin on suunta. Ja kyllä se niin on, että kilpirauhanen tarvitsee mineraaleja,joita olen nyt nauttinut runsaan vuoden.Paino on pudonnut 70:sta kg:stä,67 kiloon, että ei mitään suuria, mutta pituutta ei ole kuin n.162cm. Ehkä jonkin verran kiinteytynyt.

        Huolestuttavaa, että kehotat ihmisiä käyttämään sellaisia aineita, joilla ei selvästikään ole oikeaa vaikutusta. Arvosi ovat huonot, niille piätisi tehdä jotain. Toivottavasti asut yksin, jotta muut ihmiset eivät joudu kärsimään siitä, että kilpirauhasen vajaatoimintasi on hoitamaton.


    • vajaatoimintainen

      Lähes 10 vuotta vajaalla/lääkityksellä. Arvot olleet kohdillaan tuon ajan, mutta painon kanssa saa tuskailla koko ajan. Sokerit ja valkoiset jauhotuotteet minimiin ja liikuntaa, niin paino saattaa pysyä nippa-nappa kurissa.

      • pudottaja

        olen myös taistellut painon kanssa koko vajaatoiminan ajan, sitä ennen oli laiha, alipainoinen.

        Nyt olen lisännyt valkuaista, en kyllä mitään erikoisdieettejä, niitä Atkiseja. Vaan ihan järkevissä puistteissa. Ennen söin pelkkää ruisleipää, juustoa ja vihanneksi. Sitten luin jostain ettei vajaatoimintaisella välttämättä toimi toi proteiinien syntetisaatio tai miten sitä nimitetään. Joka tapauksessa vajaatoimintaisen olisi saatava sellaisiakin aminohappoja, jotka normaalisti ei kuulu ns. välttämättömiin.

        Lisäsin ruokavalioon päivittäin reilusti vuoroin kalaa, kanaa ja kalkkunaa. Eikä enää ole sellainen jatkuva nälkä ja ruoanhimo. Laihtuisinkin varmaan kunhan ehtisin lähteä kävelemään. TÄytyy taas ryhdistäytyä.


      • edellinen
        pudottaja kirjoitti:

        olen myös taistellut painon kanssa koko vajaatoiminan ajan, sitä ennen oli laiha, alipainoinen.

        Nyt olen lisännyt valkuaista, en kyllä mitään erikoisdieettejä, niitä Atkiseja. Vaan ihan järkevissä puistteissa. Ennen söin pelkkää ruisleipää, juustoa ja vihanneksi. Sitten luin jostain ettei vajaatoimintaisella välttämättä toimi toi proteiinien syntetisaatio tai miten sitä nimitetään. Joka tapauksessa vajaatoimintaisen olisi saatava sellaisiakin aminohappoja, jotka normaalisti ei kuulu ns. välttämättömiin.

        Lisäsin ruokavalioon päivittäin reilusti vuoroin kalaa, kanaa ja kalkkunaa. Eikä enää ole sellainen jatkuva nälkä ja ruoanhimo. Laihtuisinkin varmaan kunhan ehtisin lähteä kävelemään. TÄytyy taas ryhdistäytyä.

        Olen myös lisännyt hyvälaatuisen proteiinin (liha, kala, kanaa) syöntiä runsaasti. Iho parantunut, nälkä pysyy paremmin loitolla, lievästi jopa paino laskenut (tai turvotus vähentynyt) ja yleensäkin olo kohentunut.


    • Mysli_

      Hei

      Itselläni on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, ja minulla on myös paino ongelmia. Yritin vuoden laihduttaa, liikuin paljon, ja söin terveellisemmin, mutta painoa ei lähtenyt juuri ollenkaan. Lopulta lääkärini päätti nostaa päivittäisen thyroxin annokseni, ja lopulta paino lähti tippumaan mukavaa vauhtia.

      Eli suosittelisin että puhuisit lääkärisi kanssa tuosta ongelmasta, uskoisin että hän voisi jonkin verran kohottaa lääkitystäsi (mikä mahtaa olla päivittäinen määrä jonka otat?), ja säilytät nuo terveelliset tavat .. :)

      Onnea laihdutukselle, ja toivottavasti tästä oli apua! :)

      • täti

        Jep!
        Vajaa toiminta aiheuttaa painonnousua ja turvotusta tai ainkin painonpudottaminen vaikeaa, vaikka arvot ovatkin viitearvoissa.
        Kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen, painon saa kyllä putoamaan kun lääkitys kohdillaan.
        Ihmettelen kommentteja joissa sanottiin että vain TSH:ta pitäisi katsoa? Iselläni mitataan vain T4V et pysyy rajoissa, TSH näytää mitä sattuu (liikatoimintaa).
        Merilevää en voi syödä koska, edesauttaa kilpirauhastulehdusta joka on vajaatoimitani syy.
        Jos mun TSH olisi 6 olisin kuoleman partaalla enkä pääsisi sängystä ylös. Näin se on yksilöllistä kuka milläkin arvoilla pärjää. Oma olotila parhain mittari.


      • maria.mattila

        hei.kysyisin millainen annos sulla menossa kilpirauhas lääkettä , olisin siksi kiinnostunut koska mulla nostettiin vain .4.4.2011 alkaen puoli tablettia thyroksiini lääkitystä, tällä hetkellä mun lääkitys 2,5 Tablettia, aiemmin oli 2tablettia pitääpä selvittää asiaa lääkärin kanssa tarkemmin


    • niinuska44

      heippa minulla todettiin 1981 vajaatoiminta olen nyt 44v olen 150 pitkä painoa tällähetkellä noin 72kg 15.2 vielä painoni oli 68,6 jolloin olin saanut pudotettua reilu 10kiloa ja jälleen painon pudotuksen suhteen alkoi uusi taistelu että miten onnistun uudestaan painon pudotuksessa.nyt minulle lisättiin kilpirauhas lääkettä thyroxin lääkettä jota syön päivässä 2,5 tbl parisen päivää sitten lääkitystä lisättiin.olen jutellut muiden kilpirauhaspotilaiden kanssa ja uusia vinkkejä on tulvinut jota nyt itsekkin kokeilen elikkä otan aamun sijasta iltaisin samaan kellon aikaan kilpirauhas lääkkeen se on saanut ihmeitä aikaan päivä väsymys jäänyt pois ja öisin saan paremmin nukuttua kuin aiemmin.kokeilkaapa muutkin

      • ana1

        iso annos sulla tyroksiinii minkä millinen lääke se on taitaa olla sitä pienempää,monikaan ei koskaan mainitse sitä kun tyroksista puhutaan .minulla se vahvempi ja otan 1/4 osan ja sillä sain tasapinoon arvot ja kilot elokuusta tähän päivään 17 kiloo hoikentuneena. sitä ennen koko elämä oli taistelua päivästä toiseen.


      • ¥<¥>¢
        ana1 kirjoitti:

        iso annos sulla tyroksiinii minkä millinen lääke se on taitaa olla sitä pienempää,monikaan ei koskaan mainitse sitä kun tyroksista puhutaan .minulla se vahvempi ja otan 1/4 osan ja sillä sain tasapinoon arvot ja kilot elokuusta tähän päivään 17 kiloo hoikentuneena. sitä ennen koko elämä oli taistelua päivästä toiseen.

        Sun annostus 1/4 x 0,1mg on 25mikrog. Pyydä lääkäriltä resepti 25mikron tableteille. Toi neljään pilkkominen on ihan älytöntä.


    • Armi

      Kaverillani on kilpirauhasen vajaatoiminta ja on lihonut kovasti. Syyttää siitä vajaatoimintaa, ilmeisesti sairaus pakottaa syömään suklaata ja herkkuja monen ihmisen edestä. Katala sairaus.

      • lili4

        Voisitko olla enää yhtään ilkeämpi? Taisi olla provo johon nyt tartuin. Kilpirauhasen vajaatoiminta todella aiheuttaa lihomista ja turvotusta. Laihduttaminen ja painonhallinta ylipäätään on todella vaikeaa monelle meistä kyseistä sairautta sairastavalle.


    • Vajaa rouva

      Armi on joku provo, ei kannata kiinnittää huomiota. Vajaatoimintaiselle laihdutus on todella vaikeaa, sillä vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa.

    • Vanha vajis

      Ylipaino sekoittaa aineenvaihdunnan. Kun kilpirauhasen vajaatoiminta on johtanut ylipainoon, ei sen normalisoiminen olekaan yksinkertaista. Ainakin itse tunnistan itsessäni sen, että hiilihydraatit saavat elimistöni tuottamaan liikaa insuliinia. Verensokeri laskee pian ja aiheuttaa väsymystä ja pitkittyessään pahaa oloa ja heikotusta. Jopa kädet voivat vavista. Ylimääräinen insuliini huutaa lisää hiilareita. Tätä himoa on vaikea vastustaa ja ihminen syö.

      Ainoa tapa ehkäistä tätä pahaa oloa ja hiilarien himoa on noudattaa säännöllistä ateriarytmiä; syödä joka päivä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä 2-3 välipalaa. Joka aterialla olisi hyvä syödä proteiinia, rasvaa ja hyviä hiilihydraatteja, ainakin kolmella pääaterialla. Nopeita hiilareita kannattaa välttää ja syödä runsaasti kasviksia. Näillä keinoin voi verensokerin heilahtelut pitää mahdollisimman vähäisenä ja siten ehkäistä runsaita insuliinipiikkejä, joista ongelmat johtvat. Insuliini on myös se, joka kuljettaa ravinnon energian varastoonrasvakudokseen.

    • Hra.Kelpasan

      Tokkopa itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa on (en ole kyllä itseäni sen varalta tutkituttanutkaan), mutta omalla kohdallani nuo Kelpasanin -merilevätabletit toimivat oikein mainiosti painonpudottamiseen. Syön kyllä suositellun päiväannostuksen tupalana; tätä suuremmaksi en ole voinut annosta kasvattaa, kun tulee kumman hyperaktiivinen olo :-D Mutta olen jakanut tuon 6 tablettia siten, että 4 ensimmäisen aterian yhteydessä (mieluiten aamiaisen kera), ja 2 seuraavalla aterialla (mieluiten lounas). Muutoin kuullemma yöunet tahtoo kärsiä.

      Mutta suosittelen lämpimästi!

      • oikea_määrä_jodia

        Kelp vajisfoorumeilla suositeltu ja varoitettu. Monille liikaa jodia.


    • Anonyymi

      Minulla tehty totaali poisto struuma takia josta löytyi 4 mm mikrokarsinooma pesäke ns.piilosyöpä kaikki saatiin pois 2016 olen 62 vuotias 160 cm pitkä .Syön 100 mikrg Tyroksiiniä otan sen kun köyn yö pissalla .Nyt arvot on TSH 0,17 T4V 19 arvot kohillaan.Olen laihtunut 20 kg 2,3 vuodessa hitaasti syömällä 1500 -1800 kaloria per päivä syön kaikki ruuat klo.7 -18 aikaikkunassa 6 kertaa päivässä napostelu poissa.Syönyt kuten ennekin mutta laskenut kalorit liikuntaa hyvin vähän 3 tekoniveltä viimeksi 1.11.22 leikattiin Peijaksessa nilkkaan tekonivel 2 selkä leikkausta tehty 2001 paljon tuki -ja liikunta elin sairauksia ollut.Latasin kännyyn ilmaisen kalorilaskuri sovelluksen siitä se lähti se pelasti minut lihoamasta lisää kalorit ratkaisevat.
      Ja mienkiintoista seurata mitä syö mulla 22 % proteenia 28% rasvaa 47% hiilareita ollut tsemmiä kaikille kilpirauhas sairaille vaikea sairaus se on jos tsh on liian korkea ei laihdu vaikuttaa aineenvaihduntaa on 40% huonompi kun terveellä eli vaikea laihtua ikävä sairaus sain sen äidiltäni geenit.

    • Anonyymi

      Usein on vajaatoiminalla juuri se haitta että,lihoo, mutta jos siihen on hyvä lääkitys niin paino tulee ennalleen

    • Anonyymi

      Onko lääkitys sopivalla tasolla? Jos on, ja rokavalio on laihduttajan, plus liikut paljon niin jossain mättää, ellet laihdu. Liikutko tarpeeksi? Onko liikkumisessasi mös rankempaa liikkumista, esimerkiksi pitkiä pyöräretkiä/ raskas fysinen työ tms? Pelkkä rauhallinen kävely ei riitä jos aikoo laihtua.
      Itse harmittelen kun paino on yli 65 kiloa, raskas työ, ikää tulee 55. Keskivartaloon on alkanut kertyä, ei auta vaikka vuorot teen huhkimalla töissä, lisäksi liikun viikonloppuisin esim polkupyörällä kauemmas ja kävelen metsissä. Sienestän, marjastan, ja talvisin sitten käyn vesijuoksemassa ja kävelen paljon vapailla. Sekä lumikengin liikun metsissä.
      Mikään ei auta. Läski pysyy, ja reidet on paksut. Ja kun lantio on leveä, näyttäähän sitä lihavalta helpommin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe