Kääk! Valkoista hometta???

KukKUKkukkia

MISTÄ MAHTAA JOHTUA VALKOINEN HOMEPITA KUKKAMULLASSA,MULTA ON UUTTA JA TARKOITETTU ALATAKASTERUUKKUIHIN JOISSA MINULLA SITÄ ONKIN. kAAVIN SEN POIS, MUTTA PELKÄÄN SITÄ TULEVAN UUDELLEEN, MITEN MENETELLÄ ETTEI TULISI.

16

14014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvari

      Hohhoijaa yksinkertainen asia altakasteluruukun mullan pintaan tulee helposti hometta.

      • kukKUKkia

        Tosin en kysynyt sitä, että miten sellaista ylensäkään voi tulla, kysyin, tietääkö joku keinoa, millä sen saisi estetyksi... kikkaa, konstia, ideaa you know?
        Että hoh hoijaa itsellesi, kumma ,et pitää olla noin iklkeä =/.


      • altakasteluruukussa
        kukKUKkia kirjoitti:

        Tosin en kysynyt sitä, että miten sellaista ylensäkään voi tulla, kysyin, tietääkö joku keinoa, millä sen saisi estetyksi... kikkaa, konstia, ideaa you know?
        Että hoh hoijaa itsellesi, kumma ,et pitää olla noin iklkeä =/.

        Hän onkin niitä puutarhanetissä käviöitä,siellä varmaan vastaillaan juuri noin.
        Minullakin on sama ongelma altakasteluruukussa,mutta ei siitä ole mitään haittaa kukalle.Jossain sanottiin että se on kalkkia,joka tulee mullasta.Möyhensin multaa ja laitoin mullan päälle lekasoraa ja koristekiviä,sillä se peittyi hyvin.


      • kukKUkkia
        altakasteluruukussa kirjoitti:

        Hän onkin niitä puutarhanetissä käviöitä,siellä varmaan vastaillaan juuri noin.
        Minullakin on sama ongelma altakasteluruukussa,mutta ei siitä ole mitään haittaa kukalle.Jossain sanottiin että se on kalkkia,joka tulee mullasta.Möyhensin multaa ja laitoin mullan päälle lekasoraa ja koristekiviä,sillä se peittyi hyvin.

        Kiva kuulla, että se ei olekkaan mikään mun mokailusta johtuva juttu. Sitä mä vaan oikeastaan mietin, mahtaako siitä lentää jotain homeitiöitä huoneilmaan, mulla on meinaa aika monta kukkaa ja toisella pojalla astamaa. Pitää muutenkin miettiä aina tarkkaan mitä kukkia voi kotiin tuoda.
        Mut ehkä se olis hyvä kysyä allergia lääkäriltä...
        Hyvää vuoden jatkoa ja kukille myös mukavat hiilidoksidi terveiset = )


    • Carrie

      Sama juttu mullakin altakasteluruukuissa. Mut en ainakaan oo huomannu et siitä ois ollu kasveille mitään haittaa. Kaapii vaan aina pois ne...

      • kasvari

        No anteeksi oli vähän huono päivä en mä muuten noin tapaa kirjoitella.


      • kukKUKkia

        Niin sit pitää tehdä, ehkä vois kysyä jostain kukkakaupasta onko olemassa jotain esim. veteen sekoitettavaa estoainetta. Hassu juttu, mut mun mielestä sillon kun olen käyttänyt multaa, jota ei ole suositeltu alatakasteluruukkuihin, niin ei tollasta hometta ole tullut... = )
        Hauskaa vuoden alkua!


      • joku muuuuu
        kasvari kirjoitti:

        No anteeksi oli vähän huono päivä en mä muuten noin tapaa kirjoitella.

        et saaa


    • kasvari

      JA ALKAAHAN TÄSSÄ SUUTTUA KUN KAIKKI HAUKKUVAT P.NETTIÄ VAIKKA EIVÄT SAATANA TIEDÄ MITÄÄN!!!!!!!!!!!!!!

      • älä kiroile

        Sulla kasvari taitaa olla jatkuva huono päivä,mene sinne puutarhanettiin ja kiroile siellä,äläkä tule tänne haukkumaan.Täällä ei kukaan ole ennen sinua kirjoillut eikä panetellut ketään.Eihän sinne ole kenenkään pakko mennä,jos ei haluu.


    • EJVS

      Mulla on silloin tällöin sama juttu,enkä edes laita kasveja koskaan altakastelurukkuidin, mutta olen kuullut, että se johtuu liiasta kastelusta. Mullan pitää antaa välillä kuivahtaa oikein kunnolla ja sitten kunnon kastelu, jotta multa ehtii taas kuivahtaa.

      • Kiitos kiltit yst.

        Joo, minullakin taas valkoista hometta viirivehkassa. Keväällä oli viimeksi ja silloin otin koko kukan pois ruukusta, pesin juuret ja liotin paripäivää vesisangossa.

        Nyt on tullut aas sama ongelma uudelleen, siis hometta. Se tuli senjälkeen, kun olimme reissussa ja laitoin lähtiessä kaikki kukat litimäriksi, kun en viitsiny ketään pyytää kastelemaan.

        Mutta se ei tullut heti, vaan sitten hieman myöhemmin, kun kukka oli jo tasoittunut liiasta märkyydestä. Nyt sitten olen antanut kukan kuivahtaa kunnolla, ja ihme ja kumma home on melkein täysin kadonnut. Se on noin kuuden litran ruukussa oleva iso kasvi, joten ei viitsisi jatkuvasti multaakaan vaihtaa.

        Kysyisinkin, että onko kenelläkään antaa mitään ohjetta siitä, että jatkossa saisin pitää kukkamullan pinnan puhtaana homeesta.

        Peloittaa nuo homeet, kun olen astmainen ja hengitysvaikeuksista kärsivä ihminen. Olisiko jotain myrkkyä, joka tuhoaisi homeen, muttei kukkaa?


      • Myöhässä
        Kiitos kiltit yst. kirjoitti:

        Joo, minullakin taas valkoista hometta viirivehkassa. Keväällä oli viimeksi ja silloin otin koko kukan pois ruukusta, pesin juuret ja liotin paripäivää vesisangossa.

        Nyt on tullut aas sama ongelma uudelleen, siis hometta. Se tuli senjälkeen, kun olimme reissussa ja laitoin lähtiessä kaikki kukat litimäriksi, kun en viitsiny ketään pyytää kastelemaan.

        Mutta se ei tullut heti, vaan sitten hieman myöhemmin, kun kukka oli jo tasoittunut liiasta märkyydestä. Nyt sitten olen antanut kukan kuivahtaa kunnolla, ja ihme ja kumma home on melkein täysin kadonnut. Se on noin kuuden litran ruukussa oleva iso kasvi, joten ei viitsisi jatkuvasti multaakaan vaihtaa.

        Kysyisinkin, että onko kenelläkään antaa mitään ohjetta siitä, että jatkossa saisin pitää kukkamullan pinnan puhtaana homeesta.

        Peloittaa nuo homeet, kun olen astmainen ja hengitysvaikeuksista kärsivä ihminen. Olisiko jotain myrkkyä, joka tuhoaisi homeen, muttei kukkaa?

        Itse olen tappanut ko. homeen muutaman prosentin mäntysuopaliuoksella ja kaapinut pois, ei pysyvä ratkaisu mutta toimii hieman paremmin kuin pelkkä kaapiminen.


    • mullanvaihtaja

      Uusi ilmiö on vuosikausia muovipusissa seisoneet kauppojen kukkamultapussit. Niissä on joskus itsessään valkoinen homeitiö joka riehaantuu saatuaan happea eli toisin sanoen kukkamultaa vaihdettaessa. Iävää ja työlästä on nykyään hakea sitä oikeaa kukkamultaa. Kasvi rasittuu useasta mullanvaihdosta ja pahimmassa tapauksessa kuolee. Taas nykyajan vitsaus. Ennen (älkää turhautuko) vaihdettiin ruukkukasvien multa joka kevät eikä missään koskaan ollut hometta ei vihtamattomissa eikä vaihdetuissa.

    • Kärhötär

      Kunnollista kukkamultaa ei saa enää mistään. Kovia kokkareisia ikivanhoja säkkejä roudataan pihoille ja ne ovat varsinaisia homepommeja. Tänä keväänä kahdeksasta ostetusta kukkamulta säkistä ( puutarhaan tarkoitettuja ) oli yksi ainoa kunnollinen.
      Sisäkukille ostettu multa lennätti muutamassa päivässä kukkakärpäsparven ilmoille jotka tunkevat keittiössä ruokiin .
      Ei vain hometta, mutta yhtenä vuonna juuri vaihdetussa kukkamullassa alkoi kasvaa myös lakkisieniä. Oli pakko vaihtaa ison kukan mullat, pestä ruukku ja juuret sitä ennen.

    • Anonyymi

      Se valkoinen on kasteluvedestä mullan pintaan jäävää kalkkia.
      Se tulee saviruukun läpikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe