Millä hinnalla saa tuollaisen 89-93 900S matalapaine turbon?
Millaisia kokemuksia tuollasista vanhoista Turbo Saabeista?
Onko mitään erikoista, mitä ostajana kannattaa tutkia?
Ennemmin ei oo kokemusta turboautoista, vaikka useita autoja olen omistanut. Vieläkö olisi ainesta vähän ajavalle käyttöautoksi tuollaisesta?
Vanhojen 900S Saabien
8
1076
Vastaukset
- 0009
selviää esim. Nettiautosta. -93-mallisia S-malleja ei tietääkseni ole tai en ole ainakaan nähnyt. -92-malleissa saattaa olla esim. ABS-jarrut jo.
Tuon ikäisissä korin kunto on se ratkaiseva, vetoakselin tunnelit noissa tuppaa ruostumaan ja ovien alareunat myös. Myös vaihteiston ääntä 5-vaihteella kannattaa kuunnella.
Hakemalla rekisteritiedot AKE:sta selviää jo paljon. Jos on ollut kovin monta omistajaa, niin on saattanut olla nuorison revittelyssä viime vuodet. Tarkasti tutkimalla voi löytää todellisen helmenkin, jolla on vielä paljon käyttöarvoa. Vara- ja purkuosia näihin kyllä löytyy ja lisätietoa: www.saabclub.fi - Combi Coupé
Itselläni on täyspaine-turbo (IC APC) käytössä, mutta autohan on melkolailla sama. Vuosimalli -90, ja kilometrejä on tullut n. 15tkm/v - jatkossa paljon paljon vähemmän. Vanhoja turboja noin yleensä ei niin hirveästi ole tullut kokeiltua, omaa ostettaessa sen vikakohteista olin selvillä ja kun ne korjattiin, niin auto on toiminut hyvin. Esim. koko omistusajan (2v) se on lähtenyt kerrasta käyntiin jne.
Itse asiassa, juuri ehkä vähän ajavalle tuollainen 900S on juuri mitä parhain vaihtoehto. Tilaa, tehoa ja toimivuutta (3- tai 5-ovisina vaihtoehtoina) - alimmillaan olen nähnyt 90-lukuisesta T16 pyydettävän 1700 EUR, yllättäen auto katosi nettiautosta ns. pikaisesti.
Vanhat turbo-saabit kestävät kyllä hyvin. Vanhat alipaineletkut, tiivisteet, piensähkökytkennät yms tylsä ei kestä ikuisesti. Lisäksi eri osat omaavat myöskin rajallisen käyttöiän, eli saattaa tulla eteen bensapumpun, kytkimen, jäähdyttimen jne vaihtoja. Yleensä ottaen, tuollainen vanha turbo-saab vastaa erittäin hyvin sitä huoltoa, mitä autolle on annettu. Ruostuminen on hiukan eri asia, mutta jos autoa on pidetty hyvin, jaksaa se vielä pitkälle.
Jos auto tuntuu käteen OK:lta, ohjaustehostin toimii, jarrut eivät puolla, käsijarru pitää, tyhjäkäynti on tasaista eikä mistään nouse savua, niin ruosteita lukuunottamatta auto on sillä melkein katsottu. Suosittelen, mutta kannattaa kierrellä! Itse en osaa pitää turbo-saabia nuorisoautona, yleensähän pikku lippalakkipäät tykkäävät takavetoisista bemuista, opeleista ja sopivista japanilaisista.- Itse kirjoittaa
Tullut nyt pari Turboa vastaan, 90-91 mallit.
Kummassakin aikalailla hitsattavaa. Tekniikat ihan iskussaan, vaikka kilometrit korkeita ja koneet avaamattomia.
Tuo matalapaine malli tuntuu ajossa paljon tehoaan rajummalle. Mitään potkuja ei tunnu, mutta kone vääntää todella kivasti.
Nyt vaan kun löytyisi hyväkorinen yksilö, jotta pääsisi kaupoille. Myynnissä näitä ei liiemmin ole näköjään. - Nimetön
Itse kirjoittaa kirjoitti:
Tullut nyt pari Turboa vastaan, 90-91 mallit.
Kummassakin aikalailla hitsattavaa. Tekniikat ihan iskussaan, vaikka kilometrit korkeita ja koneet avaamattomia.
Tuo matalapaine malli tuntuu ajossa paljon tehoaan rajummalle. Mitään potkuja ei tunnu, mutta kone vääntää todella kivasti.
Nyt vaan kun löytyisi hyväkorinen yksilö, jotta pääsisi kaupoille. Myynnissä näitä ei liiemmin ole näköjään.Combi Coupé (ei jaksa rekisteröityä, www.saabclub.fi on niin paljon fiksumpi)
Totta. Tuo H-moottori on perusteiltaan vanhaa suunnittelua, mutta totta vieköön kestää. Ei mikään pieni saavutus varsinkaan tässä maassa, jossa autoa ns. käytetään. Lisäksi, Saab on täällä ollut pitkään suht. yleinen ja kohtuuhelposti korjattavan löytyy luotettavia pajoja, joiden tuntiveloitus ei ole ns. valtuutetun luokkaa.
Ruosteeton Saab on yleensä uustuotu, täällä käyttöikänsä viettäneet ovat valitettavasti hapettuneet eikä sille voi metallin kukintavaiheessa enää mitään. Keskitalvi ei ole kaikkein parasta aikaa myydä kun autokuume ei kutittele vielä, parempi hetki olisi tästä 3-4 kk eteenpäin kun kaikki haluavat vaihtaa auton "parempaan" (allekirjoittanut mukaanluettuna). Kannattaa kuitenkin pitää nettiauto.comissa haut päällä mutta varautua kuitenkin siihen, että vähempiruosteisten yksilöiden pyyntihinnat voivat olla varsinkin ensimmäisillä myyntiviikoilla korkeat. Sitten kun myynti kestää, niin otetaan ensimmäinen välttävä tarjous ja auto on kadonnut..setelitukot siis valmiiksi.
Väliaikana kannattaa..siis ehdottomasti pitää mennä -> http://www.saabclub.fi ja siellä foorumi. Paljon saabismia & höpinää ja varmasti laadukkampaa kuin täällä. Lisäksi, jos ajoauto olisi saatava ns. nopeasti, voi katsella myös 900i16V -versioita (eli 16-venttiilisiä vapaastihengittäviä). -88 & -89 -vuosimalleissa oli kallistuksenvaimentajat vakioina ja nämä tekevät paljon. Valitettavasti tarjontaa ei ole paljon, nämä autot olivat aikanaan kohtuullisen hinnakkaita ja ajamista vartenhan näitä hankittiin..
Mutta jos vain pystyy, kannattaa tähtäin pitää turbomalleissa. Matalapaineturboissakin on aina se vaihtoehto, että ne pystyy päivittämään täyspaineturboiksi (APC ahtojäähdytin magneettiventtiili) kohtuullisen helposti ja tämä osaltaan saattaa nostaa myös hiukan jälleenmyyntiarvoa. Etsi laajasti ja varaudu (valitettavasti) myös pulittamaan. - Aloittaja
Nimetön kirjoitti:
Combi Coupé (ei jaksa rekisteröityä, www.saabclub.fi on niin paljon fiksumpi)
Totta. Tuo H-moottori on perusteiltaan vanhaa suunnittelua, mutta totta vieköön kestää. Ei mikään pieni saavutus varsinkaan tässä maassa, jossa autoa ns. käytetään. Lisäksi, Saab on täällä ollut pitkään suht. yleinen ja kohtuuhelposti korjattavan löytyy luotettavia pajoja, joiden tuntiveloitus ei ole ns. valtuutetun luokkaa.
Ruosteeton Saab on yleensä uustuotu, täällä käyttöikänsä viettäneet ovat valitettavasti hapettuneet eikä sille voi metallin kukintavaiheessa enää mitään. Keskitalvi ei ole kaikkein parasta aikaa myydä kun autokuume ei kutittele vielä, parempi hetki olisi tästä 3-4 kk eteenpäin kun kaikki haluavat vaihtaa auton "parempaan" (allekirjoittanut mukaanluettuna). Kannattaa kuitenkin pitää nettiauto.comissa haut päällä mutta varautua kuitenkin siihen, että vähempiruosteisten yksilöiden pyyntihinnat voivat olla varsinkin ensimmäisillä myyntiviikoilla korkeat. Sitten kun myynti kestää, niin otetaan ensimmäinen välttävä tarjous ja auto on kadonnut..setelitukot siis valmiiksi.
Väliaikana kannattaa..siis ehdottomasti pitää mennä -> http://www.saabclub.fi ja siellä foorumi. Paljon saabismia & höpinää ja varmasti laadukkampaa kuin täällä. Lisäksi, jos ajoauto olisi saatava ns. nopeasti, voi katsella myös 900i16V -versioita (eli 16-venttiilisiä vapaastihengittäviä). -88 & -89 -vuosimalleissa oli kallistuksenvaimentajat vakioina ja nämä tekevät paljon. Valitettavasti tarjontaa ei ole paljon, nämä autot olivat aikanaan kohtuullisen hinnakkaita ja ajamista vartenhan näitä hankittiin..
Mutta jos vain pystyy, kannattaa tähtäin pitää turbomalleissa. Matalapaineturboissakin on aina se vaihtoehto, että ne pystyy päivittämään täyspaineturboiksi (APC ahtojäähdytin magneettiventtiili) kohtuullisen helposti ja tämä osaltaan saattaa nostaa myös hiukan jälleenmyyntiarvoa. Etsi laajasti ja varaudu (valitettavasti) myös pulittamaan.Toisaalta ei kauheaa hoppua löytää autoa, joten ei pakko ostaa ekaa vastaantullutta. On tullut nyt seurailtua tuota Saab clubin palstaa, sen perusteella tutkin noita autojakin. Osasipahan paremmin arvioida kuntoa .Täytyy lähiaikoina varmaan liittyä siihen, kun ei taida muuten saada sinne edes kirjoittaa. Jos auton tarve yllättää, täytyy kai ostaa joku tilapäinen halpisauto .
Siis tuoko 16v ruisku on lähes vastaava alustalta, kuin S ja Turbo? Mutta jousitus on eri korkuinen, vai muistinko oikein?
Mitähän nuo S ja Turbo maksaneet uutena?
Itse ajomääräkään ei pelota, jos kori ja tekniikka kunnossa.
Todennäköisesti halvimpien hinnalla ei hyvää löydy.
Syksyllä oli halpa 89 900 16v Turbo kolmiovinen myynnissä, ajettu alle 300tkm. Hinta oli yllättävän halpa n.1400e ja auto juuri katsastettu.
Edellinen autoni oli vielä myymättä, joten auto ehti mennä. Samana päivänä, kuin sain edellisen auton myytyä. Toisaalta ei tuo olis ollu kovinkaan käytännöllinen turvaistuimien kanssa.
Siksi juuri tuo 5- Ovinen haussa.
- maksoin
Minä ostin 900s -90 ja maksoin siitä 1200e,no nyt siinä on cooleri,lastu ja kilon paineet kyllä kulkee.
No apc:tä ei oo mutta ei oo vielä kaivannu ei nakuta,katotaan sit kesä helteillä.
Ei oo kallis "sportti" osat makso pari sataa,pakoputken alkuosaa tekis vielä mieli vähän suurentaa ja cooleria suurentaa ja paineita nostaa ja ....................................- Kirjoittaa
Halvalla oot ostanut autosi. Miten paljon ajettu, oliko kori hyvä?
- Viestiketjun aloittaja
taida mistään löytyä 900S:ää. Tuntuu, että museoarvoa ruvennut nyt jo tulemaan niille. Oli tuolla kolme Nettiautossa myynnissä, hinnat 2200-4000e. Ajettu keskimäärin 400tkm, paitsi tuo 4000e auto 241tkm. Kolmiovinen olis kivoilla lisukkeilla, mutta ei vaan ole perheelliselle kätevä. Jatkan etsintää, toivossa on hyvä elää:).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882