Ostan kesyrotan

pari kysymystä

ajattelin ostaa kesyrotan kun kohta muutan yhteen poikakaverini kanssa. Kysymys/ongelma on se, kun poikakaverini on ainakin kissoille ja koirille allerginen, niin kuinka allerginen se olisi kesyrotalle?

Olen itse kauhean eläinrakas ihminen ja nyt joudun "eroon" omasta ihanasta kääpiöpinseristä ja linnusta jotka jäävät äidilleni, akvaarion sentään voin mukaan ottaa:D Niin haluaisin edes jonkun pienen elukan ja kesyrotan sitten meinasin hankkia..

Ei kai siitä mitään hurjaa allergia kohtausta saa?

Toivottavasti ei, muuten en voi sellaista hankkia:/

24

3908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko jolla rottia

      ei sitä täällä kukaan osaa varmasti kertoa, onko poikakaverisi allerginen rotille. Ehkä heti ei oireita tule, mutta uhkana on että saattaa ajan kanssa herkistymistä tulla(allerginen ihminen helposti herkistyy uusille aiheuttajille). En tiedä näkyisikö rotta-allergia allergiatesteissä, siis ennen rotan hankkimista... kannattaisiko pojan jutella lääkärin kanssa tästä?
      Itse olen allerginen monille elukoille, esim koirille, mutta rotille en.
      Jos otat rottia, sinun täytyy pohtia, oletko valmis sitten niistä mahd puhkeavan allergian takia luopumaan...

      • karvaa pölyää

        jos on allergiaa eläimille ni en suosittele ottamaan yhtää karva elukkaa lisää piste!


      • gfyyty
        karvaa pölyää kirjoitti:

        jos on allergiaa eläimille ni en suosittele ottamaan yhtää karva elukkaa lisää piste!

        itse olen allerginen eläimille, mutta silti rottia löytyy..ongelma vaan on se että jotkut ovat herkempiä pölylle mitä rotista lähtee..


      • alkup.
        gfyyty kirjoitti:

        itse olen allerginen eläimille, mutta silti rottia löytyy..ongelma vaan on se että jotkut ovat herkempiä pölylle mitä rotista lähtee..

        Haluaisin todella kovin ottaa pari rottaa mutta sitten jos poikakaverillani ilmeneekin jotain oireita ja rotat pitäisikin antaa pois-->liian vaikeaa/surkeaa.

        Toivon että jostain nyt löytyisi joku kuka omistaan rottia että poikakaverini voisi mennä sinne hengailemaan;D sitten näkisi mitä tapahtuu, jos tapahtuu mitään..


      • IHMISET
        alkup. kirjoitti:

        Haluaisin todella kovin ottaa pari rottaa mutta sitten jos poikakaverillani ilmeneekin jotain oireita ja rotat pitäisikin antaa pois-->liian vaikeaa/surkeaa.

        Toivon että jostain nyt löytyisi joku kuka omistaan rottia että poikakaverini voisi mennä sinne hengailemaan;D sitten näkisi mitä tapahtuu, jos tapahtuu mitään..

        Siis, hei haloo ihmiset, miten te voitte suurinpiirtein kannustaa allergista ihmistä ottamaan rotan kun ihan jatkuvasti on ilmoituksia että annetaan rotta allergian vuoksi!!!

        MIETTIKÄÄ!


      • allergikko
        IHMISET kirjoitti:

        Siis, hei haloo ihmiset, miten te voitte suurinpiirtein kannustaa allergista ihmistä ottamaan rotan kun ihan jatkuvasti on ilmoituksia että annetaan rotta allergian vuoksi!!!

        MIETTIKÄÄ!

        Kaikille ei tule kaikista elukoista allergiaa. Kukaan ole mitään kannustanut, päin vastoin huomauttanut, että vaara allergian puhkeamiseen on suurempi ja eläimsestä saattaa joutua sitten luopumaan.


    • Sona

      Aina, poikkeuksetta ja ehdottomasti kaksi rottaa!

      • ~Jemina~

        Kuten tuossa jo sanoittiinkin, että aina vähintään kaksi rottaa.
        jos välttämättä haluat saada tietää, onko
        poikakaverisi allerginen rotille niin voisitte vaikka kyläillä kasvattajalla tai tutulla jolla olisi rottia...


      • alkup.

        Tuossa nyt vaan lukee yksikössä, ei monikossa:)


      • ~Jemina~
        alkup. kirjoitti:

        Tuossa nyt vaan lukee yksikössä, ei monikossa:)

        Eiköhän jostain lähettyviltä jonkun näkönen kasvattaja tai epävirallinen kasvattaja tai muuten vaan rotan omistaja löydy :D


      • alkup.
        ~Jemina~ kirjoitti:

        Eiköhän jostain lähettyviltä jonkun näkönen kasvattaja tai epävirallinen kasvattaja tai muuten vaan rotan omistaja löydy :D

        Toivottavasti löytyisikin:)

        Tuli vaan mieleen että poikakaverini ei kyllä meidän kääpiöpinseristäkään saa allergiaa niin miten se muka sitten sellasista pikkusista rotista..? *elättelee toiveita* ;) Kissoista kylläkin heti kun pääsee samaan tilaan kissojen kanssa.

        No, toivottavasti pääsisi nyt jotenkin testailemaan tätä hommaa:)


      • alkup.
        alkup. kirjoitti:

        Toivottavasti löytyisikin:)

        Tuli vaan mieleen että poikakaverini ei kyllä meidän kääpiöpinseristäkään saa allergiaa niin miten se muka sitten sellasista pikkusista rotista..? *elättelee toiveita* ;) Kissoista kylläkin heti kun pääsee samaan tilaan kissojen kanssa.

        No, toivottavasti pääsisi nyt jotenkin testailemaan tätä hommaa:)

        Vielä sellasta haluaisin tietää että pitääkö rottia pestä? Ja jos pitää niin kuin usein ja millä, pelkällä vedellä?

        Ja voiko rottia viedä autoon, ottaa mukaan joskus auto reissuille jos ne totuttaa siihen vaavista alkaen? Vai stressaako se liikaa?

        Kiitoksia jos joku vielä viitsii vastata:)


      • ~Jemina~
        alkup. kirjoitti:

        Vielä sellasta haluaisin tietää että pitääkö rottia pestä? Ja jos pitää niin kuin usein ja millä, pelkällä vedellä?

        Ja voiko rottia viedä autoon, ottaa mukaan joskus auto reissuille jos ne totuttaa siihen vaavista alkaen? Vai stressaako se liikaa?

        Kiitoksia jos joku vielä viitsii vastata:)

        Sekin riippuu ihan ihmisestä, mutta se voi auttaa, kun käytätte häkin pohjalla jotain joka ei pöllyä rottien takia sekä poikakaverin takia.
        Suosittelen silti tuota, että käytte poikakaverin kanssa jossakin rottia omistavalla ihmisellä.
        Itse en ole rottia pessy, mutta jos sellanen tarpeen tulee niin ihan fairya käytän...
        ja kyllä rotat voi ottaa matkalle mukaan, mutta talvisin täytyy varoa, ettei vilustu eli lämmitettyyn autoon kuljetusboksissa joka on kassissa tai kääritty vilttiin. Kesäsin taas varottava ettei tule lämpöhalvausta.


      • allergikko
        ~Jemina~ kirjoitti:

        Kuten tuossa jo sanoittiinkin, että aina vähintään kaksi rottaa.
        jos välttämättä haluat saada tietää, onko
        poikakaverisi allerginen rotille niin voisitte vaikka kyläillä kasvattajalla tai tutulla jolla olisi rottia...

        aina näy sillä hetkellä, oireita voi tulla jokusen viikonkin tai kuukauden kuluttua vasta.


      • alkup. kirjoitti:

        Vielä sellasta haluaisin tietää että pitääkö rottia pestä? Ja jos pitää niin kuin usein ja millä, pelkällä vedellä?

        Ja voiko rottia viedä autoon, ottaa mukaan joskus auto reissuille jos ne totuttaa siihen vaavista alkaen? Vai stressaako se liikaa?

        Kiitoksia jos joku vielä viitsii vastata:)

        Rotta pestään näyttelyyn ja silloin, kun sen iho/turkki on selvästi likainen. Tällaisia ovat esim. jotkut urokset, joiden iho erittää talia järjettömät määrät. Tällaisiakaan uroksia en pesisi kovin usein, kerran kuussa ehdoton minimi. Eräs urokseni, nyt jo edesmennyt, oli viikko kylvyn jälkeen suunnilleen saman näköinen kuin ennen pesua joten... Fairy on hyvä pesuaine, päätä on varottava. Häntä kuuluu tietenkin pestä rasvata viikoittain että pysyy kunnossa.

        Rotat pakataan matkaa varten riittävän isoon kuljetusboksiin, jonka pohjalla on kerros kuiviketta, reilu pätkä kurkkua ja koirannappuloita tmv. ruokaa. Boksi kassiin ja lämpötilasta riippuen boksin ympärille viltti, pyyhe tmv. Ilmanvaihdosta on silti huolehdittava. Rottien kanssa matkustaessa on sekä lämpöhalvaus- että vilustumisriski olemassa joten tarkkuutta!


      • vastauksista:)
        Rotta-Leena kirjoitti:

        Rotta pestään näyttelyyn ja silloin, kun sen iho/turkki on selvästi likainen. Tällaisia ovat esim. jotkut urokset, joiden iho erittää talia järjettömät määrät. Tällaisiakaan uroksia en pesisi kovin usein, kerran kuussa ehdoton minimi. Eräs urokseni, nyt jo edesmennyt, oli viikko kylvyn jälkeen suunnilleen saman näköinen kuin ennen pesua joten... Fairy on hyvä pesuaine, päätä on varottava. Häntä kuuluu tietenkin pestä rasvata viikoittain että pysyy kunnossa.

        Rotat pakataan matkaa varten riittävän isoon kuljetusboksiin, jonka pohjalla on kerros kuiviketta, reilu pätkä kurkkua ja koirannappuloita tmv. ruokaa. Boksi kassiin ja lämpötilasta riippuen boksin ympärille viltti, pyyhe tmv. Ilmanvaihdosta on silti huolehdittava. Rottien kanssa matkustaessa on sekä lämpöhalvaus- että vilustumisriski olemassa joten tarkkuutta!

        Pitää nyt miettiä tarkkaan miten tämän asian kanssa edetään, olisi todella hyvä jos löytyisi joku kenellä olisi rottia että poikakaverini voisi vierailla siellä ja viettää aikaa rottien seurassa, koska en pysty ottamaan eläintä jos koko ajan on epävarmuus siitä pitääkö se antaa pois :/En voisi antaa mitään eläintä pois joten..

        Kiitoksia kaikille vastauksista:)


      • Neje
        alkup. kirjoitti:

        Toivottavasti löytyisikin:)

        Tuli vaan mieleen että poikakaverini ei kyllä meidän kääpiöpinseristäkään saa allergiaa niin miten se muka sitten sellasista pikkusista rotista..? *elättelee toiveita* ;) Kissoista kylläkin heti kun pääsee samaan tilaan kissojen kanssa.

        No, toivottavasti pääsisi nyt jotenkin testailemaan tätä hommaa:)

        Rottien hilse on paljon hienojakoisempaa kuin koirien, eli eläimen pieni koko ei allergiaherkkyyteen vaikuta. Voihan olla, että poikakaverisi on siedättynyt tälle teidän koirallenne eikä oireile sen vuoksi koiran hilseestä.

        Olen itse allerginen kissoille, mutta koska olen siedättänyt tätä allergiaa pois, en juuri enää oireile kissoista. Rottia minulla on kahdeksan, ensimmäiset ovat kohta 1,5 vuoden ikäisiä, allergiaoireita niistä ei ole tullut. On kuitenkin hyvin yksilökohtaista, herkistyykö allergikko rotillekin vai onko herkistymättä - ihan yhtä hyvin myös ei-allerginen voi herkistyä rotille.


    • rotatuile

      No onhan niitä karvattomia rottia allergisille : )

      • fdhfh

        Voi olla että poikaystävällesi ei tule rotille allergiaa, mutta hän on esim. rottien alusille allerginen kuten minä. Kannattaa kokeilla laittamalla rotan alusia muutamaksi päiväksi kunnolla johonki laatikkoon ja saako hän siitä allergisia oireita.. Vie poikaystäväsi esim. eläinkauppaan (Sano vaikka niille tädeille siellä, että oot kiinnostunu ostaa kyseisen rotan ja haluisitte pitää sitä kädessä. Muuten ei yleensä anna pitää eläimiä kädessä, joka on ihan ymmärrettävää koska eläimet stressaantuisivat) ja anna hänen siellä pidellä rottaa kädessä jonkun aikaan ja jos hän saa niistä allergisia oireita niin sitten ette ota rottia.


      • kiikori

        et kyllä niissä karvattomissakin on ihan yhtälailla sitä "hilsettä" josta tulee allergisia oireita.


    • 1223

      Moi! Mun äiti haluis niin kovasti rottaa mut se on allerginen koirille kisoille ja hamstereille en vaan tiiä rotista! Äitil on kaks koiraa eikä niistä mitään ole tullut koska niillä on kiharakarva oon vieläkin sitä mieltä että rotta ei käy!!!!

      • kisumisunen82

        mun ex oli allerginen kaikille eläimille..ja silti mulla oli koira ja kissa sen luona kun olin..hän joutui aina pitää ikkunoita kämpässää auki ja joutui lainaa mun avaavaa astmapiippua mitä itse en tarvinnut vaikka mulle astma onkin todettu mutta millekkään eläimelle en ole allerginen..
        joten ei se helppoa ole ihmiselle joka on allerginen eläimille ja eläimiä pidetään kämpässä..tosin hän vielä poltti lisäksi tupakkaa että sekin pahensi hänen tilaansa.. itselläni on myös jotain hengitysvaikeuksia mutta ei ne eläimistä voi johtua kun testit on tehty ja negatiivistä näyttänyt..itse omistan 2 koiraa,kissan ja 2 rottaa..rottien kanssa tietenki aina se kutteripuru se pölisee ikävästi ja sekin voi aiheuttaa jotain..samoin heinä yms..


    • rottatyttö

      moikka! iha omasta kokemuksesta voin sanoo et mä oon kaikille eläimille allerginen mut meiltä löytyy koira ja kani ja itekki otan kohta rotan ja mulla on ollu 4 rottaa ja mulle ei oo tullu rotista koskaa mitää allergiakohtauksia. eikä sun poikakaverin siihe tarvi koskee ollenkaa jos allerginen on eläimille. laittaa rotta eri huoneeseen missä poikakaveris ei oo paljoo :) eikä kannata kuunnella muitten mielipiteitä vaa päätät oman mielen mukaan että uskallatko ottaa :).

      • Et vissiin sitten kovin vahvasti allerginen ole. Osalle kun riittää sekin että pöly kulkee vaatteissa, puhumattakaan että sitä samassa asunnossa lentelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe