Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tila-auto 6h perheelle + tavarat???

Odottava isi

Kun perheeseen syntyy 4 lapsi on auton vaihto enemmän kuin pakollista. Uuteen ei ole varaa, 2-4 vuotta käytettyyn kylläkin. Mutta mikä niistä? Katsellut olen Opel Zafiria, Kia, Hyndai, WV, ym. Ei juurikaan ole kokemusta näin isoista autoista, juttuja olen kaikista kuullut. Käyttäjien kokemukset olisivat kullan arvoisia, ettei tule tehtyä huonoja kauppoja. Kaikki autot ovat tietysti yksilöitä, eikä yleistys aina käy, mutta suuntaa antavaa.
Odottelisin varsinkin suurperheiden kommenteja toiki muidenkin.

122

73841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zafa

      Zafira on liikkunut nyt 165tkm ilman vikoja, osta se

      • Odottava isi

        Sanovat kovin olevan sähkövikoja opelissa? Enollani on Zafir 6 vuotta eikä muuta kuin jarrupalat vaihdettu. Olen törmännyt opelin vastustajiin, mutta samalla ihmettelen miksi ihmeessä niitä on tiet täynnänsä? Ei se niin huono voi olla!
        Mitä erityistä pitäisi mielestäsi huomioida käytettyä Zefea ostaessa? Heikot kohdat?


    • meilläkin

      Itse olin vastaavassa tilanteessa viime syksynä ja katseltuani n.puoli vuotta eri vaihtoehtoja (tila-autoja) päädyin lopulta Chrysler Grand Voyageriin. On nimittäin varmasti tilaa kaikille ja myöskin tavaroille, lastenvaunutkin sopivat ihan hyvin kyytiin. Ja mikä tärkeintä, lapset ja varsinkin vaimo ovat olleet todella tyytyväisiä.

      • Odottava isi

        Muuta huonoa minä en tuossa mallissa näekkään kun sen hinnan. Saksasta pitäs lähteä hakemaan eikä sekään ilmaista ole. Olisko tuttua joka möis halvalla...heh...


      • kauppaan kohta

        vaunut sopivat 3 penkkirivin taakse pystyyn=? ei taida matkalaukkuja enää sopia . vai sopiskos lasten jalkoihin?

        chrysler on vikasimpia autoja katsastustilastojen mukaan


        corolla verso / mazda - ei taida tilaa juurikaan olla onko muuten molemmissa 3 penkkiriviä?


    • Hande

      Tilojen puolesta käytännöllisin oli Touran. Uusi Zafirakin on tyylikäs, mutta se keskipenkki ei ole niin kätevä.

      Testattu on.

    • asiaan

      Varsinkin 7-paikkaisena Touran on ehdoton peli. Koneeksi TDI. 2.o FSI:stä ei kannata makssa mielestäni vaan sitten pitää tyytyä 1.6 FSI:hin, joka ei ole ohjus vaan perheauto loikkarivaihteella.

      Mikäli ei tarvitse 7-paikkaisuutta, on erittäin hyvä valinta Honda FR-V. Jos nyt ostaisin autoa, kävisi FR-V Tourania vastaan kovan kisan. Itse painotin sattuneista syistä 7-paikkaisuutta ja ostin Touranin. En ole 100% tyytyväinen, mutta >90%. Auto on aika matala ja kilpailijoita hinnakkaampi. Omani tosin ostin käytettynä, joten hinta vuosimallin mukaan. Opel ei pidä arvoaan! FR-V lämpiää nopeammin kuin Touran. Touranin bensaversiossa kannattaa käyttää 98E:tä, jotta ei tule 8%:n tehonlaskua. Tästä tosin tulee 20 tkm ajolla vain luokkaa 50 euroa lisäkuluja per vuosi.

      Näillä eväillä valitse kahdesta hyvästä toinen.

      • jack n.

        Kannattaa tsekata myös Corolla Verso. Sen suurin haitta Touraniin nähden on pienempi tavaratila, mutta äärimmäisen kätevä penkkisysteemi kompensio tuota hieman. Touranin hinta on todella kova ja Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi.


      • tila-autoton
        jack n. kirjoitti:

        Kannattaa tsekata myös Corolla Verso. Sen suurin haitta Touraniin nähden on pienempi tavaratila, mutta äärimmäisen kätevä penkkisysteemi kompensio tuota hieman. Touranin hinta on todella kova ja Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi.

        Itsekin yritän pähkäillä minkä tila-auton ostaisin. Nämä pienet tila-autot olen jo hylänny laskuista. 5 hengelle ja koiralle tavaroille aivan liian pieniä.

        Voyager, Trajet, Carníval ja Galaxy/Alhambra/Sharan ainakin vielä harkinta listalla 20-30 tuhannen euron hintahaitarilla.

        Mut otappa noista sit tolkkua mikä on paras hintaansa nähden....


      • kohtakotona.
        tila-autoton kirjoitti:

        Itsekin yritän pähkäillä minkä tila-auton ostaisin. Nämä pienet tila-autot olen jo hylänny laskuista. 5 hengelle ja koiralle tavaroille aivan liian pieniä.

        Voyager, Trajet, Carníval ja Galaxy/Alhambra/Sharan ainakin vielä harkinta listalla 20-30 tuhannen euron hintahaitarilla.

        Mut otappa noista sit tolkkua mikä on paras hintaansa nähden....

        Saksasta vm 2001 MB Vito 1 8 paikkainen, mittarissa 130tkm. 112CDI isoimmalla koneella ja kaikilla herkuilla n.9000,-

        Ei tuontiveroa, eikä vuosittaisia dieselveroja.

        Ottaa takimmaiset penkit pois, seinä siihen väliin ja seinään kiinni "penkit". Hoplaa, tila-auto on valmis. Säästöä noin 40.000euroa.
        D1-kortti maksaa alta tonnin.

        Eikun hakemaan.


      • asiaan
        jack n. kirjoitti:

        Kannattaa tsekata myös Corolla Verso. Sen suurin haitta Touraniin nähden on pienempi tavaratila, mutta äärimmäisen kätevä penkkisysteemi kompensio tuota hieman. Touranin hinta on todella kova ja Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi.

        Kyseessä oli ymmärtääkseni 2 4 perhe. Corollan Verso ei mitenkään riitä kyseiselle porukalle. Aven Verso voisi mennä. Toyota ei ole keksinyt mitään penkkisysteemiä tila-autoon vaan sen esitteli Opel Zafirassaan ja VW sitten kopioi sen. Nyt sitä kopioidaan jopa Nissan Pathfinderin maasturiin.

        Toyotan luotettavuus on yleisesti parempi kuin VW:n, mutta Verso-mallin luotettavuudesta on aika vähän tietoa. Lisäksi Corollan ajo-ominaisuudet ovat yleensä korkeintaan keskitasoa ja istuimet taasen heikommat. Lisättäköön vielä, että kannattaa kokeilla itse eikä uskoa maksettuihin tila-autotesteihin. Yhden testin voitti Touran, toisen Focuksen C-max ja kolmannen rutinoiden jälkeen FR-V (kun ensin voitti Corolla väärällä pistelaskulla). Se niistä testeistä siis.


      • jaakko niva
        asiaan kirjoitti:

        Kyseessä oli ymmärtääkseni 2 4 perhe. Corollan Verso ei mitenkään riitä kyseiselle porukalle. Aven Verso voisi mennä. Toyota ei ole keksinyt mitään penkkisysteemiä tila-autoon vaan sen esitteli Opel Zafirassaan ja VW sitten kopioi sen. Nyt sitä kopioidaan jopa Nissan Pathfinderin maasturiin.

        Toyotan luotettavuus on yleisesti parempi kuin VW:n, mutta Verso-mallin luotettavuudesta on aika vähän tietoa. Lisäksi Corollan ajo-ominaisuudet ovat yleensä korkeintaan keskitasoa ja istuimet taasen heikommat. Lisättäköön vielä, että kannattaa kokeilla itse eikä uskoa maksettuihin tila-autotesteihin. Yhden testin voitti Touran, toisen Focuksen C-max ja kolmannen rutinoiden jälkeen FR-V (kun ensin voitti Corolla väärällä pistelaskulla). Se niistä testeistä siis.

        Tuo Zafiran penkki on jäänyt kehityksestä jälkeen. Toki Zafira oli ensimmäinen jossa oli kolmas piiloonmenevä penkkirivi. Keskipenkki on sen sijaan kömpelö, ja Touran sekä Verso menneet uotssa ohitse. Käytännössä Zafiraan ei voi laittaa keskipenkille selkä menosuuntaan lastenistuimia kun kolmatta penmkkiriviä ei saa esille ilman että nuo lastenistuimet sitten irrottaa. Verson keskirivi on innovatiivinen, missään muussa autossa keskirivi ei taida taittua piiloon. Kannattaa todella kokeilla ja todeta että Verson penkit ovat paremmat kuin Touranissa poislukien kolmas rivi jonka Touran voittaa kyllä. Ajo-ominaisuuksissa tulos on tasainen - Touranin ohjaus on aavistuksen parempi, mutta alusta kokonaisuutena huonompi.


      • lumiukko
        kohtakotona. kirjoitti:

        Saksasta vm 2001 MB Vito 1 8 paikkainen, mittarissa 130tkm. 112CDI isoimmalla koneella ja kaikilla herkuilla n.9000,-

        Ei tuontiveroa, eikä vuosittaisia dieselveroja.

        Ottaa takimmaiset penkit pois, seinä siihen väliin ja seinään kiinni "penkit". Hoplaa, tila-auto on valmis. Säästöä noin 40.000euroa.
        D1-kortti maksaa alta tonnin.

        Eikun hakemaan.

        Terve

        Kerrotko vielä vähän yksityiskohtaisemmin mitä muutoksia pitää tehdä ja mihin luokkaan auto pitää katsastaa. Onko muutoksen jälkeen siis käytössä 6 paikkaa vai kuinka? Onko kantavuuden tms suhteen merkitystä, eli voiko olla myös muu pikkubussi esim caravelle?

        Jos todella noin yksinkertaista niin lähdenpä heti varaamaan laivalippuja...


      • kaikki maksaa
        asiaan kirjoitti:

        Kyseessä oli ymmärtääkseni 2 4 perhe. Corollan Verso ei mitenkään riitä kyseiselle porukalle. Aven Verso voisi mennä. Toyota ei ole keksinyt mitään penkkisysteemiä tila-autoon vaan sen esitteli Opel Zafirassaan ja VW sitten kopioi sen. Nyt sitä kopioidaan jopa Nissan Pathfinderin maasturiin.

        Toyotan luotettavuus on yleisesti parempi kuin VW:n, mutta Verso-mallin luotettavuudesta on aika vähän tietoa. Lisäksi Corollan ajo-ominaisuudet ovat yleensä korkeintaan keskitasoa ja istuimet taasen heikommat. Lisättäköön vielä, että kannattaa kokeilla itse eikä uskoa maksettuihin tila-autotesteihin. Yhden testin voitti Touran, toisen Focuksen C-max ja kolmannen rutinoiden jälkeen FR-V (kun ensin voitti Corolla väärällä pistelaskulla). Se niistä testeistä siis.

        muutman hemmon keskiarvomielipiteitä. kaikilla ihmisillä on vähän eri painotus. vähän ajava tarvitsee tila-autossa aina tilaa mutta tuskin (ajo)mukavuus on tärkeintä. riippuu vielä ajaako pitkiä matkoja vähän/paljon lyhyot vähän/paljon


      • juttumiehiä?
        jack n. kirjoitti:

        Kannattaa tsekata myös Corolla Verso. Sen suurin haitta Touraniin nähden on pienempi tavaratila, mutta äärimmäisen kätevä penkkisysteemi kompensio tuota hieman. Touranin hinta on todella kova ja Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi.

        " Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi. " suksi nyt suolle...täyttä sitä itseään.


      • Touran on
        juttumiehiä? kirjoitti:

        " Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi. " suksi nyt suolle...täyttä sitä itseään.

        kaikkien aikojen peränpitäjiä Auto-Bildin 100 tkm kestotestissä. Ei voi parhaalla tahdollakaan suositella.


      • Juhani80
        Touran on kirjoitti:

        kaikkien aikojen peränpitäjiä Auto-Bildin 100 tkm kestotestissä. Ei voi parhaalla tahdollakaan suositella.

        Allekirjoittaneella 2,5 vuotiaat Toyota ja VolksWagen. Toyotaa ei ole tarvinnut käyttä juuri huollossa, kun vw on kokoajan huollon tarpeessa. Huolto kestää, ja viat uusivat. (Liekkö vika Laakkosessa vai yleensä merkissä).

        Itse taiteilen juuri neljättä istuinta Versoon, vaikeaa on. 3 istuinta menee keskiriville heittämällä.


      • hisorian_havinaa
        juttumiehiä? kirjoitti:

        " Toyotan luotettavuus ollut perinteisesti parempi. " suksi nyt suolle...täyttä sitä itseään.

        Onhan se tosiaan ollut, perinteisesti, silloin joskus, kun niitä vielä tuotiin Japanista.


    • heksat

      On niin iso perhe että Grand voyager ois sopiva..Varaosatkin on siten halpoja että Motonetistä löytyy ja halpaa on.Autokeskus toki ottaa sitten reiluummin.

    • Aerk

      Olimme 4 vuotta sitten tilanteessa, jossa 3. lapsi oli tuloillaan. Haimme 7-apikkaista autoa, ja valinnan ratkaisi ihan puhtaasti vauvakaukalon, selkä menosuuntaan olevan turvaistuimen ja lastenvaunujen mahduttaminen samaan autoon. Joten vain kokeilemalla turvaistuimia ja lastenvaunuja eri autoihin selviää,mikä kannattaa ostaa.
      1. polven Zafiran ongelma oli keskirivin keskipaikan lantiovyö, johon et kiinitä turvaistuinta. Näin ollen meillä yksi lapsista olisi koko ajan ollut takaistuimilla, jolloin vaunuille jäi ½ tavaratilasta. Ja selkä menosuuntaan oleva istuin keskirivillä esti koko keskirivin siirtämisen eteenpäin helpottamaan taaksekulkua.
      Päädyimme silloin 307 SW:hen, joka mainittuja hieman pienempänä tarjosikin yllättäen parhaat tilat perheelle. Tosin Tourania ei silloiin ollut markkinoilla. Nyt perheen kasvaessa (pituutta) vaihtuu autokin 500 numeroa suurempaan

    • asiaan

      Tulipa vielä mieleen, että tsekkaappa Avensis Verso 7-paikkaisena. On Tourania isompi. Toinen kannatettava vaihtoehto on Huyndai Trajet, mikäli Touran tai FR-V ei käy. Corollan Verso ei riitä mitenkään tuon kokoiselle perheelle. Tavaratilaa kun ei ole ja ei tilaa kuudellekaan.

      Ks. myös Ajovalo.net. Siellä on tarinaa tila-autoista.

      • jaakko n.

        Avensis Verso on tosiaan hyvä vaihtoehto. Touran ei sen sijaan ole Versoa isompi, vaikka sen vajaa neljä senttiä suurempi pituus tietenkin on melkoinen etu. Se on taas totta että kaikki tuono kokoluokan autot ovat pieniä 6 tavarat, tosin ehkäpä tuo Honda vielä menttelisi. Touranin valtava tavaratila on muuten Volkkarin esitteissä mitattu muista poikkeavalla tavalla. TL testissä siihen toki mahtui 1 kori enemmän kuin Versoon, mutta ero ei ole suuren suuri.


      • asiaan
        jaakko n. kirjoitti:

        Avensis Verso on tosiaan hyvä vaihtoehto. Touran ei sen sijaan ole Versoa isompi, vaikka sen vajaa neljä senttiä suurempi pituus tietenkin on melkoinen etu. Se on taas totta että kaikki tuono kokoluokan autot ovat pieniä 6 tavarat, tosin ehkäpä tuo Honda vielä menttelisi. Touranin valtava tavaratila on muuten Volkkarin esitteissä mitattu muista poikkeavalla tavalla. TL testissä siihen toki mahtui 1 kori enemmän kuin Versoon, mutta ero ei ole suuren suuri.

        Ne vanhemmatkin vertailut. Eri tulokset 2004 (TL ja TM). Uuudessa vertailussa ei osattu edes pisteitä laskea. Hyvä on myös järjestää testi, jossa 1.6 konetta voi haukkua 2 litraista vastaan laiskaksi.Raha se on joka haisee..

        Kannattaa nyt siis mittailla itse. Touranin takapenkki syvyyssuunnassa keskiasentoon ja jalkatilat on samat tällöin kuin Corolla Versossa (johtuen Touranin penkin korkeudesta lattiaan nähden). VW:N VDA 695, jota voit Versossa vain haaveilla löytyy juuri näillä säädöillä (syvyyttä kun on >10cm enemmän kuin siinä Versosssa). Ei siitä ole mitään hyötyä, jos auto kattoon asti tumpataan täyteen eikä kukaan kuljettele yli kymmentä olutkoria! Corolla Verso lienee tästä huolimatta luotettavin tila-auto, mutta pieni se on.


      • jaakko n.
        asiaan kirjoitti:

        Ne vanhemmatkin vertailut. Eri tulokset 2004 (TL ja TM). Uuudessa vertailussa ei osattu edes pisteitä laskea. Hyvä on myös järjestää testi, jossa 1.6 konetta voi haukkua 2 litraista vastaan laiskaksi.Raha se on joka haisee..

        Kannattaa nyt siis mittailla itse. Touranin takapenkki syvyyssuunnassa keskiasentoon ja jalkatilat on samat tällöin kuin Corolla Versossa (johtuen Touranin penkin korkeudesta lattiaan nähden). VW:N VDA 695, jota voit Versossa vain haaveilla löytyy juuri näillä säädöillä (syvyyttä kun on >10cm enemmän kuin siinä Versosssa). Ei siitä ole mitään hyötyä, jos auto kattoon asti tumpataan täyteen eikä kukaan kuljettele yli kymmentä olutkoria! Corolla Verso lienee tästä huolimatta luotettavin tila-auto, mutta pieni se on.

        Sori kun en ymmärtänyt että se on testin vika jos joku muu kuin Touran voittaa. Touranin VDA on mitattu siten että keskipenkit ovat etuasennossa, se on siis markkinointiosaston kikka. Uuden Zafiran tavaratila on esimerkiksi selvästi isompi vaikka se siis tuon Volkkarin markkinoinitotuuden mukaan onkin pienempi. Olet oikeassa siinä että Touranin tavaratila on suurempi, mutta ero ei ole käytännössä kovin iso.


      • Touranisti
        asiaan kirjoitti:

        Ne vanhemmatkin vertailut. Eri tulokset 2004 (TL ja TM). Uuudessa vertailussa ei osattu edes pisteitä laskea. Hyvä on myös järjestää testi, jossa 1.6 konetta voi haukkua 2 litraista vastaan laiskaksi.Raha se on joka haisee..

        Kannattaa nyt siis mittailla itse. Touranin takapenkki syvyyssuunnassa keskiasentoon ja jalkatilat on samat tällöin kuin Corolla Versossa (johtuen Touranin penkin korkeudesta lattiaan nähden). VW:N VDA 695, jota voit Versossa vain haaveilla löytyy juuri näillä säädöillä (syvyyttä kun on >10cm enemmän kuin siinä Versosssa). Ei siitä ole mitään hyötyä, jos auto kattoon asti tumpataan täyteen eikä kukaan kuljettele yli kymmentä olutkoria! Corolla Verso lienee tästä huolimatta luotettavin tila-auto, mutta pieni se on.

        Tuo tavaratilojen ero Touranin ja Corolla Verson välillä on hieman toistasataa litraa TM:n mittausten välillä. Jokainen voi itse todeta onko se omaan käyttöön paljon vai vähän. Sinänsä ollaan jo aika kaukana alkuperäisestä aiheesta, kumpikaan autoista ei sovi kokonsa puolesta jatkuvaan useamman kuin viiden hengen kuljettamiseen. Miten olisi Mitsun Grandis?


      • asiaan
        jaakko n. kirjoitti:

        Sori kun en ymmärtänyt että se on testin vika jos joku muu kuin Touran voittaa. Touranin VDA on mitattu siten että keskipenkit ovat etuasennossa, se on siis markkinointiosaston kikka. Uuden Zafiran tavaratila on esimerkiksi selvästi isompi vaikka se siis tuon Volkkarin markkinoinitotuuden mukaan onkin pienempi. Olet oikeassa siinä että Touranin tavaratila on suurempi, mutta ero ei ole käytännössä kovin iso.

        Katsopa alla oleva kommentti. Ero on toista sataa litraa, ei voi mitään...eihän sillä ole tietysti suurta merkitystä. Zafiran tavaratilaa en ole mitannut, joten siinä voit olla oikeassakin.


    • Jammu

      Jos kerran tarvitsee auton oman perheen 6 hengelle, kannattaa hankkia ihan oikea tila-auto. Silloin oikeita vaihtoehtoja ovat kuten mainittu Renu Escapet ja Peson ynnä Sitikan vastaavat, Ford Galaxy/VW Sharan/Seat Alhambra tai Hyundai Trajet/Kia Carnival, ja Voyagerit. Ja jos käyttötarkoitukseeen ja kuskeille sopii, pikkubussihan on oiva valinta (tilaa ei meinaan ole lapsiperheelle ikinä liikaa...), vaan esim. meillä vaimo kieltäytyi selvin sanakäänteinen dosäkuskin kunniasta.

      Itse päädyin viime keväänä hankkimaan meidän poulitusinalle Hyundai Trajetin 2-litran bensakoneella. Perusteina olivat tilat, hinta, ajettavuus, taloudellisuus ja ammattilaiselta saadut käyttökokemukset. Olen ollut erityisen tyytyväinen, ja vaimo kanssa. Se on mm. pahuksen hyvä ajaa ja kohtuukulutuksinen (8,5-9 l/100 sekalaisessa pienessäkin ajossa).

      Sivumennen sanoen, en ymmärrä tätä tila-autobuumia ollenkaan: jokainen automerkki mainostaa mallisarjan pientä päätä tila-autoina! Kyllä 6 hengen usein toistuvaan käyttöön pienen keskiluokan alustalle väsätyt "tila-autot" on aika mielenkiintoinen asia. Jos suunnilleen tuosta luokasta kaipaa tilaa 5-hengelle, sitähän löytyy mm. Vectrasta ja Mondeosta.

      Lopuksi vinkki: kannattaa tutkia tarkoin turvaistuinten sijoittelu- ja asennusmahdollisuudet ja viekö asennus esim. etupenkiltä säätövaroja, ja entä sivuturvatyynyjen yms. vaikutus lasten sijoitteluun?!

      • asiaan

        Vectrasta ja Mondeosta istumapaikkoja 7:lle ei taida löytyä. Takapenkkiä ei voi säätää syvyyssuunnassa eikä sitä voi poistaa. Pieni/keskikokoinen tila-auto on tilavampi kuin luuletkaan. Mondeon tai Vectran ulkomitat hämäävät.

        Ei voi siis verrata vaikka Zafiraa tai Mondeota. Zafira on keskikoinen tila-auto ja Mondeo on farmari (pitkä, hyvä ajaa ja niin laaduton kuin olla ja voi)


      • kadoksissa?
        asiaan kirjoitti:

        Vectrasta ja Mondeosta istumapaikkoja 7:lle ei taida löytyä. Takapenkkiä ei voi säätää syvyyssuunnassa eikä sitä voi poistaa. Pieni/keskikokoinen tila-auto on tilavampi kuin luuletkaan. Mondeon tai Vectran ulkomitat hämäävät.

        Ei voi siis verrata vaikka Zafiraa tai Mondeota. Zafira on keskikoinen tila-auto ja Mondeo on farmari (pitkä, hyvä ajaa ja niin laaduton kuin olla ja voi)

        Opettele lukemaan. Kirjoittaja nimenomaan sanoi, että tiloja viidelle etsittäessä. Toiseksi, edustaako sinusta opel laatua? haloo pahvi.


      • itelles
        kadoksissa? kirjoitti:

        Opettele lukemaan. Kirjoittaja nimenomaan sanoi, että tiloja viidelle etsittäessä. Toiseksi, edustaako sinusta opel laatua? haloo pahvi.

        Eipäs kiivastuta, lukihäiriö voi sattua kenelle tahansa, sillä puhe oli alun alkaenkin tiloista väh. kuudelle hengelle, joten on ihan turhe tulla tällaiseen keskusteluun ehdottelemaan tavallisia hyviä viiden hengen autoja. Ne keskustelut on ihan toisen otsikon alla, eikö totta? :)


    • Caravan

      Omia kokemuksia aiheesta. Meillä perheeseen ostettiin 4 vuotta sitten Grand Voyager vm 98(Dodge) jossa istuinjärjestys 2 2 3. En ennen tätä hankintaa ollut tila-autoihin juuri tutustunut, mutta koko perhe on ollut todella tyytyväinen ko. autoon.

      Plussaa: 2 2 3 tilajärjestely on mainio kolmesta syystä: 1) takimmaisella istuirivillä matkustavilla on hyvä näkyvyys eteen ja sivuille kun toisen rivin keskipenkki ei rajoita näkyvyyttä eteen, tämä on tärkeää etenkin pienille lapsille jotka eivät näe keskirivin "yli". Ei tule matkapahoinvointia ja lapset/aikuiset tykkäävät kun kaikkien penkkirivien matkustajat voivat keskustella helpommin keskenään. 2) takimmaiselle riville on helppo lasten mennä kun he pääsevät pujahtamaan keskirivin istuimien välistä (ei tarvitse kipata kekirivin istuimia välttämättä), samoin etupenkiltä voi repsikka kömpiä taakse auttamaan kun jotain tärkeää putoaa lattialle, ojentamaan eväitä jne. 3) keskirivillä on todella mukava matkustaa kun olkapäät eivät ole kiinni ikkunassa ja molemille käsille on omat kyynärnojat jne.

      Muita positiivisia asioita Grand Voyagerista: Kaikilla penkkiriveillä voi myös aikuinen matkustaa, riittää sekä jalka-, että pääntila. Itse olen 181 cm ja mahdun hyvin kaikille istuimille. Liukuovet ovat aivan loistavat lapsiperheessä. Ahtailla parkkipaikoilla ei tarvitse pelätä, että lapset kolhisivat naapuriautoja, ovesta on helppo kulkea vaikka viereinen auto olisi lähellä. Keskiriville on helppo viritellä lasta turvakaukaloon kun saa olla selkä suorassa ja ovi ei ole yhtään tiellä.

      3.3 litrainen moottori on mainio arkiajoon. Vääntää alhaalta, automaatti vaihtaa erittäin pehmeästi ja auto on hyvin hiljainen. Meidän perheessä keskikulutus on ollut noin 12-13 l. Maantiellä menee 10 litralla ja puhtaassa kaupunkipyörityksessä menee 15 litraa. Tavaratila on riittävä ja mm. lastenrattaiden lisäksi mahtuu myös muuta tavaraa.

      Lapinreissuilla ei ole tarvittu suksiboxia kun sukset&sauvat voi ujuttaa takaluukusta takapenkin alta keskikäytävälle. Takapenkki säätyy eteen/taakse kaltevuus. Voi säädellä tavaratilan tarpeen mukaan hieman. Meillä on auto ollut 4 vuotta ja ainoat asiat mitä on rikkoutunut on akku ja moniurahihnan kiristin. Nyt myös viimeisessä huollossa jarrut uusittiin (120 tkm) kun olivat ihan loppu sekä edestä että takaa (aika kallis juttu n. 1200 Euroa).

      Muuten ollut erittäin luotettava ja paljon parempi kuin amerikanraudalta odotin (Dodge valmistettu USA:ssa eikä Itävallassa kuten euro-Voyagerit). Ajomukavuus on hyvä, auto on erittäin suuntavakaa ja esp:tä tähän autoon en ole koskaan kaivannut vaikka perheen toisessa autossa sellainen on. Mielestäni Voyager on parhaimmillaan 3.3 automaatti versiona. Jos on varaa uuteen niin silloin paras moottori olisi varmaan uusin 2.8 CRD automaatti.

      Huonoa autossa on ollut lähinnä heikkotehoiset ajovalot ja se, että kun tarvitsee paljon tavarankuljetustilaa niin penkkien poistaminen on erittäin raskasta. Myös takarivillä vm. 98 autossa on keskipaikalla vain lantiovyö. Huono juttu jos tarvitsee kuljettaa 7 henkeä. Myös huoltovälit ovat lyhyet nykymittapuussa. Nyt kun olen vähän katsellut tuoreempaa tila-autoa ja olen tutustunut muihin vaihtoehtoihin esim. Verso, 807/C8, Galaxy perhe, Trajet, Carnival niin ne kaikki tuntuvat jotenkin ahtailta. Lähimpänä mieluisinta tila/ovi-ratkaisua on Carnival, mutta odottelen uutta mallia joka ilmeisesti tulee kesällä.

      Uudessa Grand Voyagerissa on kätevä Stow´go ratkaisu, mutta istuinasento ja -mukavuus ei oikein siinä mielyttänyt. Jotenkin hassu istuma-asento. Tavaratilaa on siinä kyllä hienosti ja helppo kipata penkit jos tarvitsee "pakettiautoa". Myös uudistetun ja tehokkaamman Voyagerin 3.3. litrainen vie testien mukaan noin 1-2 litraa enemmän (kuin vanha 158 hv versio) jolloin kulutus on kyllä jo aikas miehekäs. Vaimo ei nykyään suostu millään luopumaan Dodgesta ja ainoa vaihtoehto tuntuu olevan uudempi samanlainen vaikka sitäkään vaimo ei näe tarpeelliseksi kun nykyinen auto on 8 vuoden iästään huolimatta täysin ruosteeton (kahdesti ruostesuojattu) ja toimiva. Itse olen kyllä aikas samaa mieltä.

      Meidän perhe ainakin suosittelee Grand Voyageria jos perheessä tarvitaan tilaa 6:lle ja tavaroille. Ei tarvitse miettiä mitä mahtuu mukaan vaan sitä mitä tarvitsee mukaan ja arkikäytön helppous on todellinen plussa.

    • mietippä tätä

      Nimittäin MAZDA MPV -04 mallia kävin kokeilemassa 6h -mallia...auto sopivan kokoinen siinä on tavaratilaa vaikka penkit pystyssä...harmittaa kun en ostanut( haluaisin dieselin)....hiljainen ja laadukkaat sisämateriaalit ihan eriluokkaa kuin Voyagerissa

      • ajettava ?

        Näin on autolehdet väittäneet, itse en ole ajanut. kannattanee huomioida!?


      • ullr
        ajettava ? kirjoitti:

        Näin on autolehdet väittäneet, itse en ole ajanut. kannattanee huomioida!?

        Mulla on tuollainen Mazda MPV 04 vuoden malli. Malliltaan se on karakuri eli 6 paikkainen. Emmaljungan kaksostenvaunut menee takakonttiin pystöön ja tavaraan sit mahtuu vielä vähän lisääkin. Autoon olen ollu tyytyväinen, 2.3 litran bensalla olen saanu menemään 10.2/100km. Ilmastointi eessa ja takana..luksusta..suosittelen tuollaista


    • onhan

      Tosiaan isommassa perheessä on tilantarve ihan toinen kuin 1-2 lapsiessa perheessä.
      Ohessa linkki sivuille, josta näet perheemme auton, on tällä hetkellä harkinnassa vaihtaminen... ;-)
      http://koti.mbnet.fi/mope/auto/

    • Berlingo

      Berlingo on hyvä ja halpa vaihtoehto tilaa tarvitsevalle. Lisäpenkkejä voi asentaa taakse 1 tai 2 kpl, jolloin paikat jopa 7 hengelle.

      • Perheenäiti

        Hankimme itse Renault Kangoon 6 vuotta sitten, kun neljäs lapsi syntyi. Asennutimme takatilaan naama eteenpäin olevat lattiaa vasten tasaiseksi laskeutuvat lisäistuimet ja niihin lantiovyöt. Tähän asti olemme mahtuneet hyvin. Jos kavereita on mukana eikä matkatavaraa, kyytiin mahtuu jopa 8 henkeä. Toinen lisäistuimista on toista leveämpi eli siihen menee kaksikin lasta tilapäisesti, jolloin tilaa on helppo säädellä matkustajien ja tavaran määrän mukaan. Tavarankuljetuksen kannalta onkin todella tärkeää, että lisäpenkit ovat erilliset!

        Olemme reissanneet tällä autolla jopa Euroopassa. Kangoon tyyppisissä autoissa on paljon tilaa, jota voi käyttää hyödyllisesti. Esimerkiksi meillä on sisään tehty kattohylly, jossa voi kuljettaa pehmeää ja kevyttä tavaraa. Euroopanmatkalla olemme panneet katolle suksiboxin.

        Nyt kun lapset ovat kasvaneet ja autolle on kertynyt ikää olemme hankkimassa isompaa tila-autoa, mutta meillä Kankku on ollut ihan hyvä ja ennenkaikkea halpa ratkaisu.


    • jiu

      Itsella oli tuollainen kuusipaikkainen. Hyvin mahtu ihmiset ja tavarat. 500 000km ajoin ongelmitta. Uudemmat on rekisteröity kuorma-autoksi.

    • Ostettiin

      viime lauantaina vojakkeri vm2003 aj 80000 3,3l koneella, entinen oli samanlainen mutta 2,4 vm 2000.Eli on jo toinen samanlainen menossa ja voimpa sanoa että ei tästä merkki eikä malli vaihdu!Mun mielestä paras tila-auto mitä on tehty!Huollot merkkiliikkeessä tyyriin puoleisia mutta huoltaa ja korjaa näitä muutkin korjaamot kun merkkiliikkeet.Ajettavuus huippuluokkaa, hiljainen ja 3,3 kone vääntää aivan loistavasti alhaisilla kierroksilla, ajatellen kaupunkiajoa.Suosittelen lämpimästi!

      • tila-autoton

        Millainen kokemus jäi 2.4 vekottimesta ja päädyit uuden kanssa 3.3 moottoriin, miksi ?


      • mulle
        tila-autoton kirjoitti:

        Millainen kokemus jäi 2.4 vekottimesta ja päädyit uuden kanssa 3.3 moottoriin, miksi ?

        Ensiksikin kävi niin että entinen voja otti ja paloi.Vahinkotarkastajan epäily oli lokilämmittimestä johtunut oikari!Siksipä tuli ajankohtaiseksi uuden auton hankinta ja päätös oli helppo, vojakkeri.Päädyttiin kokeileen 3,3:sta kun on kuultu juttuja hyvin vääntävästä koneesta.Täytyy sanoa,pitää myös paikkansa, loistava ajettava!Bensankulutus tasaisella ajolla ei juuri poikkea entisestä.Tilat on samat kuin edellisessä ja muutenkin auto on lahes identtinen entisen kanssa,tietysti muuttunut hiukan varusteiltaan vuosimallin nuorentumisen myötä mutta noin yleisesti ottaen samanlainen.Eli muita eroja en noin äkiseltään osaa luetella muutakuin tuon moottorin osilta mutta siinä sitä eroa jo onkin!


      • Olli Ovela

        Kaupunkiajoa ajatellen tuo on todella typerä auto - iso, kolho ja saastuttaa älyttömästi. Matka-ajossa voi ola eri asia, mutta kaupunki ei ole tuollaisen paikka.


      • enpä
        Olli Ovela kirjoitti:

        Kaupunkiajoa ajatellen tuo on todella typerä auto - iso, kolho ja saastuttaa älyttömästi. Matka-ajossa voi ola eri asia, mutta kaupunki ei ole tuollaisen paikka.

        sitä kaupunkiautoksi hankkinutkaan mutta kun ajellessa väistämättä sattuu noita kaupunkeja vastaan, ei voi mitään!Saastuta se ei yhtään enempää kuin joku pikkuinen japanilainen joita joku kehtaa nimitellä autoiksi ja ulkonäön perusteella jos autoja ruvettaisiin liikenteestä karsimaan niin sinne jäisi jäljelle vain vojakkeri!!


      • Saasteeton
        enpä kirjoitti:

        sitä kaupunkiautoksi hankkinutkaan mutta kun ajellessa väistämättä sattuu noita kaupunkeja vastaan, ei voi mitään!Saastuta se ei yhtään enempää kuin joku pikkuinen japanilainen joita joku kehtaa nimitellä autoiksi ja ulkonäön perusteella jos autoja ruvettaisiin liikenteestä karsimaan niin sinne jäisi jäljelle vain vojakkeri!!

        Tulipa katsottua mielenkiinnosta tuon Voyagerin päästötiedot : kaupunkikulutus _17.3_ ja co2-päästö _keskimäärin_ 294. Onpa muuten matkaa EU:n asettamaan 120 tavoitetasoon... Ei silti, eihän tuolla ole edes varaa ajaa kaupungissa.


      • EU on
        Saasteeton kirjoitti:

        Tulipa katsottua mielenkiinnosta tuon Voyagerin päästötiedot : kaupunkikulutus _17.3_ ja co2-päästö _keskimäärin_ 294. Onpa muuten matkaa EU:n asettamaan 120 tavoitetasoon... Ei silti, eihän tuolla ole edes varaa ajaa kaupungissa.

        sieltä mistä...on, joten pitäköön norminsa hyvänään.Kaupunki kulutus on ihan kohtuullinen tuon kokoiselle autolle.Tasan ei käy onnenlahjat,mulla on myös varaa maksaa tuonvertainen kulutus!!


      • Saasteeton
        EU on kirjoitti:

        sieltä mistä...on, joten pitäköön norminsa hyvänään.Kaupunki kulutus on ihan kohtuullinen tuon kokoiselle autolle.Tasan ei käy onnenlahjat,mulla on myös varaa maksaa tuonvertainen kulutus!!

        Kulutus on todella kova ottaen huomioon jopa auton koon. Kukin tietenkin laittaa rahansa minne haluaa - vaikkapa bensiiniin. En kuitenkaan menisi suosittelemaan muille saastuttavaa bensasyöppöä, etenkin kun käyttömaksut ollaan tulevaisuudessa sitomassa päästöjen määrään. Saattaa tulla yllätys.


      • Mutta
        Saasteeton kirjoitti:

        Kulutus on todella kova ottaen huomioon jopa auton koon. Kukin tietenkin laittaa rahansa minne haluaa - vaikkapa bensiiniin. En kuitenkaan menisi suosittelemaan muille saastuttavaa bensasyöppöä, etenkin kun käyttömaksut ollaan tulevaisuudessa sitomassa päästöjen määrään. Saattaa tulla yllätys.

        kun me tarvitaan nimenomaan TILA-AUTO!!Kyllä me ollemme laskeneet kulutuksen sun muut ennen hankkimista.Se on nimenomaan niin kuin sanoit,jokainen saa toistaiseksi laittaa rahansa mihin lystää ja jos minä katson tarvitsevani tämän kokoista tila-autoa niin minähän se vaan ostan!Niin kauan kun itse bensani maksan ei luulisi olevan muilla nokan koputtamista ja minusta on yks hailee suositteletko sinä mitä ja kellekkä että hyvää talven jatkoa vaan!!


      • tila-autoton
        mulle kirjoitti:

        Ensiksikin kävi niin että entinen voja otti ja paloi.Vahinkotarkastajan epäily oli lokilämmittimestä johtunut oikari!Siksipä tuli ajankohtaiseksi uuden auton hankinta ja päätös oli helppo, vojakkeri.Päädyttiin kokeileen 3,3:sta kun on kuultu juttuja hyvin vääntävästä koneesta.Täytyy sanoa,pitää myös paikkansa, loistava ajettava!Bensankulutus tasaisella ajolla ei juuri poikkea entisestä.Tilat on samat kuin edellisessä ja muutenkin auto on lahes identtinen entisen kanssa,tietysti muuttunut hiukan varusteiltaan vuosimallin nuorentumisen myötä mutta noin yleisesti ottaen samanlainen.Eli muita eroja en noin äkiseltään osaa luetella muutakuin tuon moottorin osilta mutta siinä sitä eroa jo onkin!

        Kuinkas paljon vakuutukset, huollot yms maksaa Voyageriin. Suurin empimisen syy ton suhteen on miten toi peli kestää, meneekö kaikki rahat korjauksiin ja huoltoihin..


    • transsport

      Siinä sinulle tilaauto matkustajat ja tavarat mahtuu varmasti. Koita lastata mökkireissu tavarat vaikka johonkin sceniciin niin mihin laitat sitten matkustajat 6-7 henk. Tottakai autot kuluttavat bensaa/löpöä kyseinenauto n.12L/100km. mutta on vahva vääntöinen ja mukava ajaa. En taida muita enää ajaa.

    • 90-luvun Toyota Previassa on ainaki tilaa.Kaikki penkit käytössä ja sopii vielä mm.4 rengasta, lastenvaunut ja muutama kassikin.Kulutus 9,5-14l/100km maantieajosta talvikaupunkikulutukseen.Kun haet luotettavaa ja tilavaa autoa kannattaa kokeilla.

    • jr76

      sulle jää bussien jälkeen tasan 2 vaihtoehtoa eli grand voyager tai trans sport. siis jos haluut oikeesti tilaa eikä vain tila-auto nimikkeen.

    • jr76

      ja ite valittisin trans sport chevyn.

    • Samassa 2+4 veneessä

      ..itsellä kun on sama ongelma edessä ja aikaa alle 9 kk ratkaista asia (tai siis itse asiassa vain puoli vuotta). Budjetti autolla liikkuu 30 k€ tienoilla joten muutaman vuoden käytettykin saa olla.

      Onko tuo Grand Voyagerin takatila huomattavasti isompi kun pikku Voyagerin??

      • Ei kiitos enää

        Jep - Grand Voyager on ISO, pitkä, leveä, mahtava - Uutena! Ostin maaliskuussa 2005 tuliterän 2,8 l stow and go-penkein, oli monipuolinen ja pehmeä menopeli - ja helvetin kalliiksi tuli. Vakuutukset, renkaat, huollot, jarruremontit, muutama sähkövika (onneksi takuuaikaan) käyttövoimaverot jne. Ja sitten kun myin pois, oli hinta kaiken kukkuraksi romahtanut melkoisesti, vert. 62000 € uutena - 40 000 € kolmevúotiaana. Oli vähän pakkokin myydä - automaatti alkoi kiukuttelunsa, 57 tkm lasissa! Älkää poijaat tehkö samoja virheitä, kun joku toinen on jo tehnyt, minä maksoin viisaampien varotteluista huolimatta kovat oppirahat. Ei ollut sen väärti.


      • Pete r
        Ei kiitos enää kirjoitti:

        Jep - Grand Voyager on ISO, pitkä, leveä, mahtava - Uutena! Ostin maaliskuussa 2005 tuliterän 2,8 l stow and go-penkein, oli monipuolinen ja pehmeä menopeli - ja helvetin kalliiksi tuli. Vakuutukset, renkaat, huollot, jarruremontit, muutama sähkövika (onneksi takuuaikaan) käyttövoimaverot jne. Ja sitten kun myin pois, oli hinta kaiken kukkuraksi romahtanut melkoisesti, vert. 62000 € uutena - 40 000 € kolmevúotiaana. Oli vähän pakkokin myydä - automaatti alkoi kiukuttelunsa, 57 tkm lasissa! Älkää poijaat tehkö samoja virheitä, kun joku toinen on jo tehnyt, minä maksoin viisaampien varotteluista huolimatta kovat oppirahat. Ei ollut sen väärti.

        Voyager vikatilastoissa vikaisin Previa viattomin ! kuten USA vs Japsit yleensäkin !
        Eli noin 5 minuutin GOOGlauksella säästää tuhansia LOL !


      • Ei kiitos enää
        Pete r kirjoitti:

        Voyager vikatilastoissa vikaisin Previa viattomin ! kuten USA vs Japsit yleensäkin !
        Eli noin 5 minuutin GOOGlauksella säästää tuhansia LOL !

        Jep - mutta Googlaus ei taas korvaa niitä hienoja hetkiä, joita kyllä oli myös runsaasti Voyagerilla puikottaessa. Satun olemaan sen verran rahamies, ettei taloudellinen menetys haitannut. Köyhät googlettaa ja varakkaat päästelevät menemään - vaihtavat sitten kun tuhkakuppi täyttyy. Hyvää jatkoa vaan kaikille keskkusteluun osallistuneille! :)


      • teki76
        Ei kiitos enää kirjoitti:

        Jep - mutta Googlaus ei taas korvaa niitä hienoja hetkiä, joita kyllä oli myös runsaasti Voyagerilla puikottaessa. Satun olemaan sen verran rahamies, ettei taloudellinen menetys haitannut. Köyhät googlettaa ja varakkaat päästelevät menemään - vaihtavat sitten kun tuhkakuppi täyttyy. Hyvää jatkoa vaan kaikille keskkusteluun osallistuneille! :)

        Previassa oikeesti hienot tilat vaikka 7:lle.Meillä kuskin paikalla pieni sievä kattoikkuna ja takana suuri sähköllä aukeava.Toyotan laatuun pystyy luottaamaan ja vara-osat halpoja.Kulutus aikasta suuri n.12 sekalaisella.Voyageria en tohdi suositella,koska useammalta taholta kuullut kansi/laatikko vioista


      • kyllä sanoisin
        teki76 kirjoitti:

        Previassa oikeesti hienot tilat vaikka 7:lle.Meillä kuskin paikalla pieni sievä kattoikkuna ja takana suuri sähköllä aukeava.Toyotan laatuun pystyy luottaamaan ja vara-osat halpoja.Kulutus aikasta suuri n.12 sekalaisella.Voyageria en tohdi suositella,koska useammalta taholta kuullut kansi/laatikko vioista

        että päin vastoin. Olen kuullut, että previa on aivan paska.


      • Ja voyagereista
        kyllä sanoisin kirjoitti:

        että päin vastoin. Olen kuullut, että previa on aivan paska.

        suurin osa niistä levinneistä on ihan ite käyty hakemassa saksasta. Erittäin harva huollettu suomiauto on sellainen josta kone tai laatikko leviää. Kannet korkanneet lähinnä siksi, ettei ole huollettu huohotinpuolta tai sitten se tuontiauto ei ole suunniteltu talveen siltä osin. Hakekaa vaan edelleen niitä hyviä saksanautoja, ettei lopu meikäläisen työt.


      • Ford
        Ja voyagereista kirjoitti:

        suurin osa niistä levinneistä on ihan ite käyty hakemassa saksasta. Erittäin harva huollettu suomiauto on sellainen josta kone tai laatikko leviää. Kannet korkanneet lähinnä siksi, ettei ole huollettu huohotinpuolta tai sitten se tuontiauto ei ole suunniteltu talveen siltä osin. Hakekaa vaan edelleen niitä hyviä saksanautoja, ettei lopu meikäläisen työt.

        Itse ajelen Ford S-Maxilla vaimon ja kolmen pikkulapsen kanssa. 5-paikkaisena tavaratila joko ISO tai VALTAVA riippuen takapenkin säädöistä. Paikat 7:lle saatavilla ja ainakin kuuden paikan ollessa käytössä mahtuu vaunut ja tavaraa mukaan. Keskikulutus 1,5 vuoden aikana 6.3 litraa sadalla dieseliä. Galaxy on teknisesti sama perästään vähän isompi versio.


      • ole tila-auto.
        Ford kirjoitti:

        Itse ajelen Ford S-Maxilla vaimon ja kolmen pikkulapsen kanssa. 5-paikkaisena tavaratila joko ISO tai VALTAVA riippuen takapenkin säädöistä. Paikat 7:lle saatavilla ja ainakin kuuden paikan ollessa käytössä mahtuu vaunut ja tavaraa mukaan. Keskikulutus 1,5 vuoden aikana 6.3 litraa sadalla dieseliä. Galaxy on teknisesti sama perästään vähän isompi versio.

        Kuuluu samaan sarjaan kuin zafira, tino, scenic. Moni mainostaa niitä pieninä tila-autoina. MIKÄ helv..... on PIENI TILA-AUTO?????


      • Ford
        ole tila-auto. kirjoitti:

        Kuuluu samaan sarjaan kuin zafira, tino, scenic. Moni mainostaa niitä pieninä tila-autoina. MIKÄ helv..... on PIENI TILA-AUTO?????

        Fordilla on C-max noiden koppimopojen sarjaan. S-maxin pohjalevylle tehtyjä pienempiä autoja ovat mm. Volvo V70 ja S80 sekä Ford Mondeo. Kokoa on useimpiin tarpeisiin riittävästi. Samaa sarjaa kuin Mitsubishi Grandis ja Toyota Avensis Verso (ei tehdä enää). Kuitenkin S-max on niitä selvästi leveämpi. Galaxy on sama auto kulmikkaammalla peräosalla: takimmainen rivi ja tavaratila ovat hieman suurempia.


      • autolehdestä.
        Ford kirjoitti:

        Fordilla on C-max noiden koppimopojen sarjaan. S-maxin pohjalevylle tehtyjä pienempiä autoja ovat mm. Volvo V70 ja S80 sekä Ford Mondeo. Kokoa on useimpiin tarpeisiin riittävästi. Samaa sarjaa kuin Mitsubishi Grandis ja Toyota Avensis Verso (ei tehdä enää). Kuitenkin S-max on niitä selvästi leveämpi. Galaxy on sama auto kulmikkaammalla peräosalla: takimmainen rivi ja tavaratila ovat hieman suurempia.

        Kun S-MAXin kaikki istuinpaikat on käytössä ei tavaroilla jää kovin ihmeellisesti tilaa. Tavaratilan tilavuus on silloin 280 litraa, mikä on pienen perheauton tavaratilan luokkaa. Viimeisellä eli kolmannella istuinrivillä ei aikuinen istu kovinkaan mielellään. Eli sellainen tämä "pieni tila-auto" on


      • Ford
        autolehdestä. kirjoitti:

        Kun S-MAXin kaikki istuinpaikat on käytössä ei tavaroilla jää kovin ihmeellisesti tilaa. Tavaratilan tilavuus on silloin 280 litraa, mikä on pienen perheauton tavaratilan luokkaa. Viimeisellä eli kolmannella istuinrivillä ei aikuinen istu kovinkaan mielellään. Eli sellainen tämä "pieni tila-auto" on

        Harvemmin 7-paikkaisessa kaikki matkustajat ovat aikuisia. Lapset viihtyvät takarivillä erittäin hyvin. 6-henkisen perheen kannattaa käydä sovittamassa.


      • korpitaival67
        Ei kiitos enää kirjoitti:

        Jep - mutta Googlaus ei taas korvaa niitä hienoja hetkiä, joita kyllä oli myös runsaasti Voyagerilla puikottaessa. Satun olemaan sen verran rahamies, ettei taloudellinen menetys haitannut. Köyhät googlettaa ja varakkaat päästelevät menemään - vaihtavat sitten kun tuhkakuppi täyttyy. Hyvää jatkoa vaan kaikille keskkusteluun osallistuneille! :)

        ajella jenkkivarustetulla laivalla. mutta onko se tarpeellista perheenisälle joka yleensä joutuu vähän miettiin rahankäyttöö.


    • Fiat
    • Yksi monien joukossa

      aika hyvä ollut meillä.

    • Perheenisä

      Ostin juuri käytetyn S-Maxin. Perusteina hyvä penkki ja ajoasento 190-senttiselle, takapenkille mahtuu lastenistuimet selkä menosuuntaan, iso tavaratila, hiljainen, hyvä ajaa, sporttisen näköinen, melko laadukkaan oloinen sisustus. 2.0 bensakone syö melko vähän bensaa ilmoitettujen kulutuslukemien valossa.

      Mielipiteeni muista käytetyistä tila-autoista:

      Opel Zafira (uudempi korimalli): itselläni vahvin vaihtoehto S-Maxille, kuskin penkki vähän huonompi kuin S-Maxissa, melua enemmän, kallistelee ajossa enemmän, takapenkin ja tavaratilan tilat ok.

      Seat Altea XL: ajoasento ei ihan paras mahdollinen, kojelauta muovisuudessaan vähän tyylitön, kapeutta lukuunottamatta riittävästi tilaa, ulkonäkö miellytti silmää. 1.8 TFSI kone erittäin hieno, ko. koneen kanssa tuleva (sport?) alusta on tila-autoksi (tai tila-farmariksi) ällistyttävän hyvä 16" vanteilla, ei kallistele minkään vertaa moottoritien rampeissa. Sanoisin, että parempi ajaa kuin tila-autojen mittatikku S-Max. Oston esti lähinnä aivan liian kuuluva rengasmelu.

      VW Touran: esimerkillinen ajoasento- ja ergonomia. Takapenkillä aivan liian vähän tilaa pituussuunnassa selkä-menosuuntaan turvaistuimille. Tavaratila mahtava. Ei ollut jostain syystä kovin innostava ajossa, tuntui enemmän Golfille kuin Passatille. Melua liikaa.

      Corolla Verso: yllättävän hyvä penkki ja ajoasento kuskilla, tyylikäs mittaristo, 1.8 kone parasta autossa (jopa sporttisen kuuloinen), takapenkin tilat erinomaiset, tavaratila taas turhan pieni. Melua liikaa, alusta liian kova, silti levoton ajaa moottoritiellä.

      Mitsubishi Grandis: persoonallisen/futuristisen näköinen, en käynyt koeajolla kun kylmät tyypit jo paljastivan fataalin vian: ohjauspyörässä ei ole pituussäätöä?! Haloo, ei ole tältä vuosituhannelta. Varusteet yleensä varsin hyvät.

      Citroen C4 Grand Picasso: olisi voinut ominaisuuksien puolesta tulla kyseeseen, mutta ranskalaiset autot arveluttavat turhan paljon :)

      Renault Grand Scenic: kuskin paikka ei innostanut millään lailla, jätin koeajon väliin.

    • mjoo.

      Kannattaa ainakin koeajaa. Yksi harvoista suurista tila-autoista, jotka eivät näytä pakulta, ajettavuus on hyvä ja niin edespäin. Myös luotettavuus taitaa olla luokan kärkipäätä.

      Kannattaa ainakin käydä koeajolla. :)

    • ukko -66

      ainakin Chrysler voyager teki minusta jenkkikammoisen kun sivuliukuovi irtosi avattaessa ja jäi vain toisen kiskon varaan ja bensankulutus on reipas, useampi litra satasella enemmän mitä vastaavat euromerkit. Tietysti olihan auto jo vanha vm. 96 102 tuh.mailia ajettu. Hommasin tuon jälkeen vanhemman espacen, ajoin sillä noin 150 000 km, koneena oli 2.8 v6, maantiellä vei 7,5- 8.5 l/km riippuen ilmastoinnin käytöstä. olihan tässä vikaakin, uusin ilmastointi kompuran ja tein jarrut uusiksi kerran, sähkölukot sekä sähkölasit takerteli silloin tällöin mutta kokonaisuus oli oikeastaan hyvä. vei ja toi oman kuusihenkisen perheeni aina luotettavasti.

    • tttrrt

      grand scenic. Turvallisin vaihtoehto, hyvät varustelut ja tilaa, lisäksi hinta-laatu -suhde ylivertainen!

      • tilatestaaja

        Juuri koeajettu uusi Peugeot 5008 1.6 HDI.
        Meillä hakusessa 7-hengen sopivan kokoinen auto. Semmoinen mikä on 5-hengen voimin (2 3) hyvä ajaa ja kulkee pienellä. Lisäksi 2 lisäpaikkaa jemmassa mitkä riittävät n. 10 vuotiaalle.
        Nämä vaatimukset tuntuisi täyttyvän tässä. Moottorissa oli perusajamiseen riittävästi potkua. Eniten miellytti hiljaisuus ja hyvän tuntuinen jousitus. Hinta tuntuisi olevan linjassaan myös.
        Suosittelen kokeilemaan.


      • k
        tilatestaaja kirjoitti:

        Juuri koeajettu uusi Peugeot 5008 1.6 HDI.
        Meillä hakusessa 7-hengen sopivan kokoinen auto. Semmoinen mikä on 5-hengen voimin (2 3) hyvä ajaa ja kulkee pienellä. Lisäksi 2 lisäpaikkaa jemmassa mitkä riittävät n. 10 vuotiaalle.
        Nämä vaatimukset tuntuisi täyttyvän tässä. Moottorissa oli perusajamiseen riittävästi potkua. Eniten miellytti hiljaisuus ja hyvän tuntuinen jousitus. Hinta tuntuisi olevan linjassaan myös.
        Suosittelen kokeilemaan.

        Minä kävin myös jokin aika sitten ajamassa 5008:n. Positiivinen yllätys kaikin puolin. Isoksi autoksi todella pieni kulutus. Luovuin juuri Opel Zafirasta (2.0 Turbo), joka palveli hienosti, ei mitään ongelmia 125 000 km aikana. Muita tila-autoja 7 paikkaisina mulla on ollut Renault Grand Scenic ja ennen tuota Opelia VW Touran. Noihin aikaisempiin verrattuna 5008 oli selvästi toiminnallisempi ja paras ajettava, itselleni aikamoinen yllätys. Katsotaan miten pärjää Suomen talvessa. Eli ensi viikolla saan alle 1.6 HDI Peugeot 5008 7-paikkaisena. On muuten meikäläisen ensimmäinen diesel-auto... :-D


      • Kaupoilla
        k kirjoitti:

        Minä kävin myös jokin aika sitten ajamassa 5008:n. Positiivinen yllätys kaikin puolin. Isoksi autoksi todella pieni kulutus. Luovuin juuri Opel Zafirasta (2.0 Turbo), joka palveli hienosti, ei mitään ongelmia 125 000 km aikana. Muita tila-autoja 7 paikkaisina mulla on ollut Renault Grand Scenic ja ennen tuota Opelia VW Touran. Noihin aikaisempiin verrattuna 5008 oli selvästi toiminnallisempi ja paras ajettava, itselleni aikamoinen yllätys. Katsotaan miten pärjää Suomen talvessa. Eli ensi viikolla saan alle 1.6 HDI Peugeot 5008 7-paikkaisena. On muuten meikäläisen ensimmäinen diesel-auto... :-D

        Onko kokemuksia kertynyt, itsellä kädenpuristusta vaille kauppa valmiina 1.6 dieselistä sport varustetasolla?


    • Osmo -73

      Tilaa vaikka 7 aikuiselle miehelle ja vielä reilusti tilaa myös tavaroille. Saa ajaa B-kortilla ja on ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen (Itsellä 1.9TDI DSG-automaatti).

      Isofix kiinnikkeet keskimmäisen rivin molemmille reunoilla. Keskimmäiselle riville mahtuu myös kolme turvaistuinta helposti rinnakkain niin että myös turvavyöt pystyy laittamaan helposti kiinni ilman kikkailua..

      Muuntuu puolessa minuutissa kätevästi "pakettiautoksi" jossa tilaa 5 hengelle, vetämällä takimmainen rivi pois..

      Paljon säilytystilaa myös lasten ulottuvissa, esim. mukitelineet jne..

      Paljon tilavampi kuin Chryslerin Grand Voyager, parempi ajettava kuin Corolla Verso, ketterämpi ja matkustusmukavuus huomattavasti Chevy Vania edellä, etumatkustajan airbagin saa kytkettyä pois päältä toisin kuin esim. Opelin Zafirassa ja kulku kaikille penkeille helpompaa kuin Zafirassa, tilaa on oikeasti jokaiselle matkustajalle riittävästi kuten taas vastaavasti esim. Mazda 5:ssa, Renault Grand Scenicssä, Opel Zafirassa takimmaiset penkit eivät oikeasti sovellu ainakaan pidemmäksi matkaksi kuin aivan perheen pienimmille..


      Nimim. Monta "tila-autoa" kokeiltu, VW:n Caddy Maxi Life, Chryslerin Grand Voyager ja Toyotan Avensis Verso ainoat toimivat ratkaisut..

      • mmakine

        ... ja sitten kun niitä saa vähän ajettuja halvalla niin ostankin. Sitä odotellessa ajelen Grand Voyagerilla. Volkswagenin ongelma minun näkökulmastani on se että sen arvo säilyy ihan turkasen hyvin. Tuon auton hinnalla ostaa kaksi kohtuukuntoista käytettyä Voyageria ja bensat kumpaankin kymmeneksi vuodeksi.

        Happamia, sanoi kettu...


    • MPV diesel

      Itse päädyin Mazda MPV 2.0TD -02 7 paikkainen malli ja olen ollut tyytyväinen. Muissa vastaavan kokoisissa 7 paikkaisissa autoissa kuten Chrysler Grand Voyager ei ollut yhtä hyviä mahdollisuuksia muutella sisätiloja. Monissa on takimmaisella rivillä 2h "sohva" ja se rajoittaa paljon.
      Muutenkin Mazda on laadukkaamman oloinen kuin Voyagerit ja tilastojen mukaan vähemmän vikoja.

    • Voja

      Hei ! Tuon myös oman mielipiteeni esille. Meidän perheellä on ollut viimeisen 4 vuoden aikana ollut kokemusta kahdesta Voyagerista (ensimmäinen oli 2004 ja toinen oli 2006). Kumpikin oli ostettaessa noin 1 vuoden ikäinen. Perheellämme on ollut monia eri automerkkejä (mm. Volkswagen, Audi, BMW) ja autot ovat aina olleet suhteellisen uusia ostettaessa (uusi tai korkeintaan noin 1 vuoden ikäinen).
      Chrysler Voyager on yllättänyt meidät erittäin positiivisesti, ei ole ollut mitään vikoja kummassakaan. Itse asiassa näissä Voyagereissa on ollut vähiten vikoja kaikista meidän autoista, ainoastaan normaalit huollot tehty. Esim. Audissa ja VW:ssä oli muutama inhottava pikkuvika uutena.
      Kulutus Vojassa on tietenkin vähän reilumpi kuin muissa tila-autoissa, mutta pitää huomioida auton kokokin.
      Me saimme keskikulutuksen pysymään noin 10 l/100 km (kumpikin Voja oli 3.3 automaatti). Mielestäni tuo 10 l on aika kohtuullinen kokoon verrattuna.
      Tiloiltaan Voja on todella hyvä, meidän perheessä 2 aikuista, kolme lasta ja koira. Ajettavuus on myös kohdallaan. En voi muuta kuin lämpimästi suositella kyseistä mallia teidän perheellenne. Me vaihdoimme tällä kertaa merkkiä, mutta Voja tulee varmasti vielä jossain vaiheessa. Merkin vaihtoon on syynä komennus ulkomailla...

    • reeperpaani

      Testaa nämä:

      Voyager (Grand)
      Toyota Avensis Verso (Picnic)
      Honda FR-V
      Kia Carnival
      Hyundai Trajet
      Opel Sintra

      Zafiraa, Corolla Versoa, Tourania tuskin kannattaa harkita edes, ei ne piilopenkit sovellu kuin väliaikaiskäyttöön.

      • lapsiperheille

        Vastauksissa on unohdettu täysin R -mersu, joka on yksi tilavimmista tila -autoista.
        Autolla matkaa 6 aikuista mukavasti jo lyhyellä korilla, langina tilaa on ylellisen paljon.

        Tila -autojen ongelma on tavaratila kaikkien penkkien ollessa käytössä. Takana sitä on vähän
        tai olemattomasti (verrattuna farkkuihin), joten tavaroita joutuu tuomaan matkustamon puolelle.

        R on ainut tapaamani tila -auto, johon mahtuu 6 hengen lisäksi myös viikon laskettelu -
        ja purjehdusvarusteet edes siedettävästi. Osan joutuu laittamaan toki matkustamoon, mutta kun
        tilaa on, saa suuremmatkin tavarat mukavasti kyytiin.

        Voimaa R -mersusta löytyy riittävästi, ja auto jaksaa liikkua ripeästi vielä moottoritienopeuksilla. 350 cdi vie autoa vaivattomasti väännöllä, mutta 500 v8 bensa tuo räjähtävän kiihtyvyyden tunteen.
        Esimerkiksi Grand Voyger (3,3), joka on muuten hieno laite, ei enää moottoritienopeuksilla tunnu kiihtyvän lainkaan.

        R:n hinnalla saa kyllä myös VW Multivanin, joka on tiloiltaan aivan toista. Bussi on kuitenkin kaupungissa kömpelömpi ja maantiellä hitaampi. Ja onhan R ylellinen, melkein kuin S -klassessa matkustaisi!


      • Tosiaan kallis auto
        lapsiperheille kirjoitti:

        Vastauksissa on unohdettu täysin R -mersu, joka on yksi tilavimmista tila -autoista.
        Autolla matkaa 6 aikuista mukavasti jo lyhyellä korilla, langina tilaa on ylellisen paljon.

        Tila -autojen ongelma on tavaratila kaikkien penkkien ollessa käytössä. Takana sitä on vähän
        tai olemattomasti (verrattuna farkkuihin), joten tavaroita joutuu tuomaan matkustamon puolelle.

        R on ainut tapaamani tila -auto, johon mahtuu 6 hengen lisäksi myös viikon laskettelu -
        ja purjehdusvarusteet edes siedettävästi. Osan joutuu laittamaan toki matkustamoon, mutta kun
        tilaa on, saa suuremmatkin tavarat mukavasti kyytiin.

        Voimaa R -mersusta löytyy riittävästi, ja auto jaksaa liikkua ripeästi vielä moottoritienopeuksilla. 350 cdi vie autoa vaivattomasti väännöllä, mutta 500 v8 bensa tuo räjähtävän kiihtyvyyden tunteen.
        Esimerkiksi Grand Voyger (3,3), joka on muuten hieno laite, ei enää moottoritienopeuksilla tunnu kiihtyvän lainkaan.

        R:n hinnalla saa kyllä myös VW Multivanin, joka on tiloiltaan aivan toista. Bussi on kuitenkin kaupungissa kömpelömpi ja maantiellä hitaampi. Ja onhan R ylellinen, melkein kuin S -klassessa matkustaisi!

        nettiautossakin halvin maksaa yli 42 tuhatta euroa ja sillä on ajettu yli 200 tkm. Aika hyvä ehdotella jollekin lapsiperheelle ja kuvitella että he pystyvät ostamaan sen. Taitaa nuo meset mennä pääasiassa yritys käyttöön. Hyvä auto mutta hinnalla pilattu ja ei tuo tavara tilakaan kovin kummonen ole jos on neljä kakaraa niin vetokoukulle tai suksiboxille tulee jo käyttöä jo viikonloppureissuilla


    • 45w45wbhw45byh

      noista ei ole tila-auto kuudelle. Osta pikkubussi

      • ei voi muit edes har

        kyllä seon mazda 5


      • Perheen Isä
        ei voi muit edes har kirjoitti:

        kyllä seon mazda 5

        Toyota on tehnyt Previaa niin monta vuotta että pikkuviat ja isot korjaukset ovat historiaa. Nyt näyttäisi saavan hyväkuntoista vm.93-99 Previoita jo alle 5000€.

        Kokemuksesta voin kertoa että Previaan mahtuu, Koirat , rattaat, lapset ja tavarat helposti.

        Suosittelen ilmastoitua, manuaalivaihteista Previaa kaikille!


      • Previa ei koskaan
        Perheen Isä kirjoitti:

        Toyota on tehnyt Previaa niin monta vuotta että pikkuviat ja isot korjaukset ovat historiaa. Nyt näyttäisi saavan hyväkuntoista vm.93-99 Previoita jo alle 5000€.

        Kokemuksesta voin kertoa että Previaan mahtuu, Koirat , rattaat, lapset ja tavarat helposti.

        Suosittelen ilmastoitua, manuaalivaihteista Previaa kaikille!

        Jaahas vai taas yksi ihmisiä huijaava Previa-kauppias mainostaa paskojaan täällä.


      • uusi previa haussa
        Previa ei koskaan kirjoitti:

        Jaahas vai taas yksi ihmisiä huijaava Previa-kauppias mainostaa paskojaan täällä.

        No joo, en sanoisi että on paska ainakaan tiloiltaan. 7-henkinen perhe mahtuu kohtuu hyvin reissukamojen kanssa autoon (2 2 3). Miinuksia: korkeus -> tuuli ottaa aika hyvin autoon.


      • 3+7
        uusi previa haussa kirjoitti:

        No joo, en sanoisi että on paska ainakaan tiloiltaan. 7-henkinen perhe mahtuu kohtuu hyvin reissukamojen kanssa autoon (2 2 3). Miinuksia: korkeus -> tuuli ottaa aika hyvin autoon.

        mahdu 7-henkinen perhe, no matkustajat ehkä, takapenkithän on alle metrisille sopivat, mut kyllä "reissukamat" jää silloin aika vähiin, ellei niitä sullota takapenkkiläisten jalkoihin, syliin, tai suxiboxiin, tämä on kylmä totuus, tai sit "reissukamat" sopii yhteen kassiin, jonka saa tungettua johonkin! Jos mukaan tarvitaan lastenvaunut tai parhaassa tapauksessa kahdet, yhtälö on mahdoton, tilaa EI yxinkertaisesti ole! Ihmetyttää nää puheet jostain tojotan "tila-autoista", kun ne ei sellaisia ole, missään mittakaavassa! Ainoat tila-autot, mitä on olemassa on Trans-sport ja Voyager, isommissa mennään jo sit pikkubusseihin. Näin se vaan menee, sanokaa mitä sanotte!


      • aksu
        3+7 kirjoitti:

        mahdu 7-henkinen perhe, no matkustajat ehkä, takapenkithän on alle metrisille sopivat, mut kyllä "reissukamat" jää silloin aika vähiin, ellei niitä sullota takapenkkiläisten jalkoihin, syliin, tai suxiboxiin, tämä on kylmä totuus, tai sit "reissukamat" sopii yhteen kassiin, jonka saa tungettua johonkin! Jos mukaan tarvitaan lastenvaunut tai parhaassa tapauksessa kahdet, yhtälö on mahdoton, tilaa EI yxinkertaisesti ole! Ihmetyttää nää puheet jostain tojotan "tila-autoista", kun ne ei sellaisia ole, missään mittakaavassa! Ainoat tila-autot, mitä on olemassa on Trans-sport ja Voyager, isommissa mennään jo sit pikkubusseihin. Näin se vaan menee, sanokaa mitä sanotte!

        Previaan mahtuu ainoana kokoluokassaan 8 henkeä ja vielä on tilaa tavaroille!. Minulla on ollut wv transport bussi 3 kpl ( laatikko hajos, kansi,kone uusittu ym.ym onnneton) tosin mukava ajaa ja kulutus pieni. mutta kyllä kokonaiskulut remontteineen huikea!. Voyager täys susi aina jtnrikki, ei ehjää päivää( ajettu 120 tkm). Trans-sport hyvä ,pikku vikaa korkee kulutus. aika kelpo kuitenkin. Previa toisella ajoin 485 tkm. toisella nyt 300 tkm. Ei vikoja (nooh.. ei se nyt aivan viaton oo,mutta ei paha),luotettava,tilava,korkea kulutus mutta ei haittaa kun sillä pääsee kulkeen !!. Suosittelen !


      • aksu
        aksu kirjoitti:

        Previaan mahtuu ainoana kokoluokassaan 8 henkeä ja vielä on tilaa tavaroille!. Minulla on ollut wv transport bussi 3 kpl ( laatikko hajos, kansi,kone uusittu ym.ym onnneton) tosin mukava ajaa ja kulutus pieni. mutta kyllä kokonaiskulut remontteineen huikea!. Voyager täys susi aina jtnrikki, ei ehjää päivää( ajettu 120 tkm). Trans-sport hyvä ,pikku vikaa korkee kulutus. aika kelpo kuitenkin. Previa toisella ajoin 485 tkm. toisella nyt 300 tkm. Ei vikoja (nooh.. ei se nyt aivan viaton oo,mutta ei paha),luotettava,tilava,korkea kulutus mutta ei haittaa kun sillä pääsee kulkeen !!. Suosittelen !

        niin ja zafira on mainettaan parempi.vähän pieni,mutta yllättävän toimiva. melko pieniruokainen,osat halpoja ja nopeasti saatavissa.ainakin benssiinikones.


      • Vanismia
        aksu kirjoitti:

        niin ja zafira on mainettaan parempi.vähän pieni,mutta yllättävän toimiva. melko pieniruokainen,osat halpoja ja nopeasti saatavissa.ainakin benssiinikones.

        on loistava! vankka on ,tilaa on .voi mahoton,vanhanaikainen tekniikka,heleppo korjat,hirvittävä ajaa tottumattomalle,ei mikää rimpula,kulutus maltillinen.eikä oo ollut vikoja oon ajnut 250 tkm (mittarissa 520tkm) .6,5 dsl ei turbiini. tiheä öljynvaihtoväli.vaatii huoltoa, mutta halpaa on huoltaa.


    • Osta Renault Gran Scenic tai Citroen C4 Gran Picasso. Kyllä niissä tilaa piisaa.

      • Citruuna kuski

        Meillä on ollut C4 Grand Picasso kohta 3 vuotta ja tässä olen nyt pyörinyt autokaupoissa etsimässä vaihdokkia. Picasso on ollut kyllä todella hyvä ja ei ole vielä yksikään toinen tila-auto innostanut. Vähän turhan pehmeä jousitus, mutta toisaalta erittäin mukava ja hiljainen. Robottivaihteisto toimii hyvin ja on todella valoisa ja tilava auto näppärillä penkkijärjestelyillä. Varusteita on hintaansa nähden todella runsaasti.

        Omistajat valitsivat tuon parhaaksi tila-autoksi:
        http://www.whatcar.com/car-news/jd-power-owner-satisfaction-2009/mpvs-1-8/240819

        Pitää nyt vielä odottaa josko uusi VW Caddy Maxi Life EcoFuel olisi vaihtoehto. Nykyinen malli ainakin liian "työkone", askeettinen ja äänekäs. Tilaa olisi enemmän ja maakaasulla saisi halvempia kilometrejä (ajan lähes yksinomaan pääkaupunkiseudulla, joten kaasun saanti ei ole ongelma). Hybridi tila-auto myös kiinnostaisi, mutta ei taida sellaisia olla vielä kenelläkään suunnitteilla ?


    • Samara-mies

      Tuulilasi 12/2008, jossa oli vastaus pulmaasi. Eli UAZ Patriot, jonka saa 5- tai jopa 9-paikkaisena. Siinä piisaa tilaa kersoille ja romuille.

      • Samara-mies

      • ARBER
        Samara-mies kirjoitti:

        Sen saa 5- tai jopa 9-paikaisena.

        ANA PAIKA MISA SAT VANHA AUTOJA FORD GALEXY 1,9


    • Lant Cruiseri

      Harkitse semmoista.

    • Logan-omistaja

      Voi PRKLE ettäkö te tajua että Grand Voyager, Espace, Patriot, Previa ja muut tila-autot on ainuita oikeita tila-autoja ISOille perheille? Zafira-kokoluokka on 5 hengen perheille rojuille, ei seittemälle. Kuudelle hengelle FR-V on hyvä koska siinä on tavaratila. Toisaalta, tämä uusi Dacia Logan MCV on kuudelle hengelle ainakin 300 000 000 kertaa parempi kuin joku zafira. Takapenkit ei mee piiloon mutta kuka hei ihan oikeasti jaksaa välittää? Tilaa piisaa ja hei, sitä voi lisätä kattoboksilla. Eihän tää nyt mikään varsinainen kaunokainen ole, mutta hinta-tilasuhde on enemmän kuin bellissima! MIETI ASIAA!

      • opeliki käy

        Hei, mieti asiaa, hiton vanha aloitus, ja rasiaa ei vieläkään lasketa autoksi, joten ainut vaihtoehto on Chrysler.


    • seppo-antero

      Useampia tila-autoja omistaneena (mm. Renault Grand Scenic) voin sanoa, että tämä nykyinen on se ainoa oikea - mikäpä muukaan kuin Chrysler Grand Voyager. Tilaa piisaa niin neljälle lapselle kuin anopillekin ja matkatavaraakin mahtuu mukavasti konttiin ja lukuisiin lokeroihin. Penkit saa kaadettua käden käänteessä, on tullut mm. raksalle kuljetettua tavaraa.

      Valitettavastihan näitä ei toistaiseksi uutena saa, mutta hinta olikin aika suolainen. Itse ostin käytettynä ja nyt esimerkiksi 2005-vuosimallin autoja saa erittäin halvalla, alle 15 000 eurolla.

    • rasu on top

      Yksikään mainitsimistä autoista ei täytä tilaauton ominaisuutta.Useimissa on nokkahihna ja sitä jos ei ole vaihdettu niin sen katkeaminen ,myyjän kehumisesta on kallis lasku.Meille valittiin käytetty tilaauto seuraavin perustein. Autoon tuli mahtua 7h,sen tuli olla lämmin tarpeeentullen penkien kadota rungon sisäälle,vanhamerkki,katsastusta ajatellen vähän ns,lastentautia sekä automaatti ja bensa. Vain muutama täytti toiveeme ja parhain oli Chrysler grand voyager cherokee pitkä malli.Olemme olleet tyytyväisiä valintaamme,On tilaa ja saa muunnella istuimia kuljetuksen tarpeen mukaan.Mainita voi ,on lämmin,hyvä ajettava keli kuin keli.Amerikkalaiset osaavat tehdä autoja joissa on vakiona melkein kaikki vakiona.

    • 4 lapsen äiti

      Grand Yoyager paras tila-auto mitä voi olla. Kymmenen vuoden kokemuksella. Eikä voi sanoa että saksasta tuodut ovat paskoja. Itse ostin ensimmäisen Grand Voyagerin suomesta autokaupasta ja viikon päästä jätti tielle. Pidin kuitenkin autoa niin kauan kun mälläsin sen ja meni lunastuskuntoon. Seuraava Grand Yoyager ostin saksasta, aivan unelma ajanut olen kohta 150000km eikä mitään vikaa. Nahkapenkit helppo pitää puhtaana ja muut herkut.
      Eipä tuo mikään bensasyöppö ole muihinkaan tila-autoihin verrattuna kun osaa ajaa maltilla. Aivan ihana.
      Suosittelen lämpimästi lapsiperheelle ei ole tilan puutetta.

    • Perheellinen

      Meillä on Toyota Previa vanhempaa malli sarjaa, loisto peli kaikin puolin. Erittäin tilava ja luotettava auto. Noita uudempia kun katselee ei oikein missään ole tavaratilaa 6-7 h kalustuksella.

    • Logan-omistaja

      Siis onhan Grand Voyager mahti auto, hyvä ajaa jne, mutta sitten. Hienot maksaa maltaita, ja emäntä haluaa noin isoon autoon automaatin. Ja bentsiinia menee niin tuhannesti tuolla veekutosella kun ei kannata dieseliä ottaa, tulee kalliiksi kun ei työmatka-ajossa.

    • Tunnettekos näitä?

      Itsekin isompia autoja spekuloineena, mutten käyttäneenä mainitsen vielä pari vaihtoehtoa:

      Honda Stream
      Fiat Multipla
      Toyota Picnic

    • Masta mpv

      Meillä on ollut Saksasta tuotu Mazda MPV 2.0 TD -02 pari vuotta ja ollaan oltu tosi tyytyväsiä. Auto on hyvä ajaa, hiljainen, riittävän tehokas (310Nm/100kW) kuormattunakin, mutta toisaalta dieseliä palaa vain meidän kaupunki/maantieajossa reilut 7l/100km. Auto on ollut täysin viaton, huoltokulut n. 600e /50tkm/2v. Kaikille 7 penkille mahtuu 180cm aikuinen ja silti tavaratilaan mahtuu tavaraa mukavasti. Lomareissuilla on toki suksiboksi ahdettuna. Ainoat miinukset tulee ehkäpä hiukan harvinaisemmasta rengaskoosta (215/60 R16) ja järkälemäisistä penkeistä silloin, kun ne haluaa pois autosta varastoon. Ne eivät todellakaan taitu piiloon lattian alle, vaan ovat 90% etupenkkien kokoisia. Suosittelen -tuontiauton hinta/laatu/tilasuhde loistava! Esim. Previaan verrattuna tehokkaampi, hiljaisempi, varustellumpi, leveämpi, mutta lyhyempi.

    • Vaikeaa on

      Tämä mamma haluaisi R mersun, mutta liian kallis. Täytyisi miettiä joku muu tilava auto. Vw:n Caddy Maxia katsoin, mutta mies ei (yllätysyllätys) innostunut. Tyrmäsi siis jo ennen kuin kävisimme testaamassa. Itseä silti kiinnostaisi onko se millainen nitinati koppura? Eli natiseeko ja paukkaa ja onko kaamea ajaa?

      Mies ajoi kerran kaverinsa voyagerilla ja heti totesi ettei meille tule ikinä. Ihan hirveä ajettavuus. Ok siihen kaatui grand voyager haaveilut.

      Mietin myös Vw Transporteria. Mutta en tiedä. Tehokkaammat yksilöt jo taas maksaa enemmän. En ihan nokipiiskaa halua. Transporteilla mahtaisi kyllä ajaa isot kilometrit.

      MB:n Vito myös ollut mielessä. Mutta niistä kuullut paljon huonoa. Että tyyppi vikaa turboissa yms. Sen saisi suht edullisesti, mutta onko ne yhtään mersulle tyypillistä laatutavaraa.

      Sitikoita ja relluja ei edes katsota. Ne mies tyrmää ihan heti.

      Fordin S-max kiinnosti myös, mutta (taas yllätysyllätys) miehelle ei Fordit kelpaa.

      VW Touran, Toyotan Corolla/avensis Versot on myös pois luvuista. Mielestäni niissä ei ole kunnolla haluamaani tavaratilaa jos autoa miettii 6-7 hengelle.

      Tämän hetkisenä autona meillä on Mersu. Ja olenkin huomannut, että nykyisin unelman jälkeen on vaikea siirtyä ns perusmalliin. R olisi siksi unelma, mutta kukkarolle ei.

      Escalade olisi myös hyvä. Kelpaisi miehellekin. MUTTA taas budjettiin ei mene millään.

      Miten saisi edullisimmin tuotua Saksasta esim Transporterin? Linja-autona? Mutta saako sitä rekisteröityä "pienemmälle" kortille? Kuorma-auto kortti löytyy, mutta ei D-korttia.

    • jaska lapista

      HONDA ODYSSEY ON PARAS TILAAUTO MITÄ ON MEILLÄ KOKEMUKSIA on tilaa 7 ihmiselle ja tavaroille kunnon takakontti tehokas 3.5 moottori tubla lämmitys laitteisto sähköllä aukeavat ovet ym ja kestävä on huleton ja hyvä ajaa kokemuksia 4v ajalta

    • NasMMee

      Testaa: Voyager, MB R, MB ML, BMW X5 ja Toyota VersoS
      näistä varmasti löytyy sopiva auto

      • opa

        Jos ajaa alle 10000km vuosi suosittelisin toyota previaa tilaa on hyvin 7 henkilölle ja tuplarattaat mahtuu taakse hyvin ,penkkien etäisyys on mainio vaikka turvaistuimet niin ei ylety jalat selkänojiin.auton korkeus auttaa nassikoita näkemään ulos,joten matkanteko mukavaa.tekniikka murheita ei ole ja jarrutonta kärryä saa 750 kg. Kulutus 8.7-14.8 välillä mutta mikäpä tila-auto jossa on tilaa ei ainetta söisi huom,itse ostaisin uuden ww gaddyn jos ajaisin paljon yli 33000km vuosi autojen hinnat on aivan eri luokkaa.jos ego antaa myöten osta previa 90-98 on käytännöllinen itsellä 7 ja 8 paikkaiset.


    • previa on

      mätäp..ska

    • katu-poika

      5 muksua ja koira multivan menossa jo kolmas korimalli.128kw mallissa on potkua ja on todella kestävä ja hyvä auto.unohda muut.

    • aaze

      zafira on pahasta..sähköt menee, jarrut menee....järki menee... V***U S*****A! Grand Espace harkinnassa kovasti meidän 7 henkiselle poppoolle. Pyhiä!

    • vojakki-vajakki

      Itsellä Grand Voyager vm 2000 sanoi itsensä irti 300tkm jälkeen (kansi) ja todellakin niihin tiloihin tottuneelle on mahdotonta siirtyä pienempiin "tila-autoihin". Pikkubussia en halua ja hetken aikaa mietin Honda Odysseyn, Toyota Siennan tai Nissan Questin hommaamista saksasta, mutta aikamoiset päästöt ja sitä myöten verot. Tod.näk. pihalle ilmestyy piakkoin VW Caddy Maxi (se 2010 jälkeinen korimalli). Ryslereitä sais saksasta vähän ajettuina about 10t verot, mutta en ota riskiä.

    • Ulysse family

      Meita on nyt 3v palvellut Fiat Ulysse(Citroen Evassio,Lancia Zeta,Pugeot 806),kilometrejä meillä kertynyt 82000km,ilman vikoja,kaikkiaan ajettu 287000km.Meidän perhe ollut tosi TYYTYVÄINEN,tähän fiiuun.Tosin auto haettiin Ruotsista,kun Suomessa ovat liian kalliita.

      • Freemont MultiJet

        Ja uuden Fiat Freemontin laatuvaikutelmaa ja alhaista melutasoa on kiitelty autolehdissä.


      • johndoe5
        Freemont MultiJet kirjoitti:

        Ja uuden Fiat Freemontin laatuvaikutelmaa ja alhaista melutasoa on kiitelty autolehdissä.

        Melko vitsiä heittää porukka ku ehdottellee "korotettuja 5 hengen farkkuja, joihin on lisätty kaks lisäpenkkiä". Mihin ne TAVARAT?? Joku kerto, että espace renulta. Joo GRAND espace on tila-auto, tuo pelkkä espace on just näitä "korotettuja farkkuja". Sama asia touranin kans, saharan on se TILA-auto ;) Renault Grand Espace ja vuosimallista 2008 uudemmat parinlitran dieselkoneella seuraavana ku v.tuttaa jo tilanahtaus kahden aikusen ja kahden vaunuikäisen lapsen plus ISOkoira ja TAVARAT. Siinä ei touranit, versot ja muut höpöhöpövehkeet auta :D Tietenki se pikkubussi, hmm... nojoo, metsästetään sitä Grandia nyt kuitenki.


      • P-S-A
        johndoe5 kirjoitti:

        Melko vitsiä heittää porukka ku ehdottellee "korotettuja 5 hengen farkkuja, joihin on lisätty kaks lisäpenkkiä". Mihin ne TAVARAT?? Joku kerto, että espace renulta. Joo GRAND espace on tila-auto, tuo pelkkä espace on just näitä "korotettuja farkkuja". Sama asia touranin kans, saharan on se TILA-auto ;) Renault Grand Espace ja vuosimallista 2008 uudemmat parinlitran dieselkoneella seuraavana ku v.tuttaa jo tilanahtaus kahden aikusen ja kahden vaunuikäisen lapsen plus ISOkoira ja TAVARAT. Siinä ei touranit, versot ja muut höpöhöpövehkeet auta :D Tietenki se pikkubussi, hmm... nojoo, metsästetään sitä Grandia nyt kuitenki.

        Metsästäppä fiat scudoa / peugeot expert teepee / citroen jumpya pikkubusseina.
        Hinta käytettynä suunilleen sama kuin "isoissa" farkuissa tai ns. tila-autoissa. Mutta tilaa löytyy ihmisille ja tavaroille tosi paljon.

        Miinuksena voi sanoa takapenkki rivien tai yksistäisten penkkien takaisin asettaminen on vähän liian tarkkaa hommaa yksin tehtäväksi.
        Ja toinen miinus tulee huonosta äänieristyksestä soratiellä ajaessa.

        Ainakin itse olen tyytyväinen että auton monikäytöisyyden lisäksi voi vielä vetokoukkuun kytkeä 2000 kg painavan kärryn ja voima riittää sen kuljetukseen.


    • tilaa on

      Käyttötarkoitus ratkaisee ja rahan laiton mielekkyys autoon .ääni previalle vanhempokoppaiselle 4-vetoiselle

      3 lasta turvaistuimet ja vanhemmat,tuplarattaat ym.takakontissa tilaa on paljon kun tuolit käännetty seinälle ja mikä parasta kärry perässä kulutus alle 10 satkulle.mutta jos uus niin ford galaxy tiiselille äänet

      • YKSI ON PARAS

        puhukaa työ minä ajan hiacen bussilla!!
        mahtuu ja TOIMII!!!!!!


    • Rysy

      Chrysler on täysi fiasko! Kolaritesti kertoo jo turvallisuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe