Kastetapa josta ei puhuta *hsss*

XTale

Kasteesta on monia näkökantoja, mutta onko ne näkökannat oikeita vai vääriä?
Lutherin oppi on, että vain lapsi kaste ja taas vapailla suunnilla on, että vain aikuis kaste, kun tietää syyn miksi kastetaan. Raamatussa kumminkin kastetaan perhekunnittain. Sitä ei voi kieltää.
Ap.t.16:33 Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta

Minulla ja vaimollani on semmoinen näkemys raamatussa tapahtuneista kaste tapahtumista, että kun vanhemmat ovat tulleet uskoon, niin heidän lapsensakkin ovat kastettu Isän pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Siis huolimatta lapsien iästä!
Juutalainen tapa oli ympärileikata lapsi heti kahdeksan päivän ikäisenä. Merkki Jumalalle, että me kasvatamme ja opetamme hänelle sinun lait ja säädökset. Vaikka lapsi ei kulkisikaan Jumalan viitoittamaa tietä, niin hän on silti lapsena ikäänkuin vihitty Jumalalle.
Mikä ero on kasteessa? Vaikka tämä onkin parannuksen kaste ja sillä osoitetaan Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus, niin onko se väärin antaa lapselle tämä pyhä sakramentti? Minusta ei ole...kuten ei ole väärin myöskään antaa lapselle ehtoollinen.
Minä kuulun vapaaseurakuntaan ja tiedän kaikki nämä opit ja näkemykset ja tiedän myös sen, että on vaarallista lähteä yksin soveltamaan raamattua, niin kuin ite tahtoo ja uskoo. Mutta me rukoilimme vaimon kanssa tätä asiaa noin 2kk, kun koimme Herran siitä eka meille puhuvan. Joten tiedättekin seuraavat sanat. Me kastoimme itse lapsemme.
Tämä kaste jonka hän nyt sai on täysin pätevä kaste. Meidän mielestä hän voi täysin aikuisena vedota siihen kasteeseen jonka hän sai 2,6 vuotiaana. Tämä kaste on varjelukseksi lapsellemme ja merkkinä saatanalle, että tämä lapsi on liitetty Jumalan perheeseen! Tämä kaste ei yksin pelasta, niin kuin sanakin sanoo. Kuitenkin, jos ihminen uskoo, mutta ei ole koskaan kastettu, pelastuu.

Me emme usko, että olemme ainoita jotka ajattelevat tästä asiasta näin, mutta tiedämme monen olevan sitä vastaan. Me otamme monesti ääripäät opeista jotta erottuisimme muista opeista täysin ja, että voimme sanoa meidän oppimme olevan ainoa oikea. Jeesuksen en usko ajattelevan näin. Keskinäisetä rakkaudesta teidät tunnetaan!

Ajatuksenne asiasta otetaan mieluusti vastaan :)

Jumala meitä kaikkia siunatkoon ja varjelkoon ettemme ketään eksyttäisi!

35

1048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsen kastaminen ei varjele, ei pelasta, ei ole merkki saatanalle, eikä muillekaan. Luther itse oli sillä kannalla. Vain usko Herraan Jeesukseen Kristukseen pelastaa. Joka on ottanut hänet Herrakseen, Vapahtajakseen ja Lunastajakseen - pelastuu. Ei muuten. Kasteen ottaminen on kuuliaisuutta Herralle ja symbolinen merkitys on kasteen haudan kautta nousta uuteen elämään.

• kysyn vaan

Milloin Kastamaton lahko- ja pakanlapsi on saanut Kristuksen Hengen?

"Jolla ei ole Kristuksen henkeä, se ei ole hänen omansa"

Kastamattomalta puuttuu veren merkki, veren suoja.

"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

• vonb
        kysyn vaan kirjoitti:

"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

asioista sitten. kaste ei siis pelasta ketään, ei uudestisynnytä. näin ei opeta edes lurilainen oppi. mitään veren merkkejä ei kaste tunne muutenkaan, enempää kuin veren suojaakaan. kristukseen kastetulla tarkoitetaan, että ihminen on kristukseen uskovana otettu jumalan lapseksi. tällöin jumalan pyhä henki on tullut ihmiseen asumaan ja sinetöinyt hänet kristukselle. kristuksen henki ei tule siis ihmiseen, vaikka tämä miten kastettaisiin.

• "Teille ja teidän laps...
        vonb kirjoitti:

asioista sitten. kaste ei siis pelasta ketään, ei uudestisynnytä. näin ei opeta edes lurilainen oppi. mitään veren merkkejä ei kaste tunne muutenkaan, enempää kuin veren suojaakaan. kristukseen kastetulla tarkoitetaan, että ihminen on kristukseen uskovana otettu jumalan lapseksi. tällöin jumalan pyhä henki on tullut ihmiseen asumaan ja sinetöinyt hänet kristukselle. kristuksen henki ei tule siis ihmiseen, vaikka tämä miten kastettaisiin.

Milloin kastamaton lapsi olisi saanut Pyhän Hengen, mieti sitä?

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu

Lyydia otti kuulemastaan lupauksesta "teille ja teidän lapsillenne" vaarin ja vei heti koko perhekuntansa kasteelle (mahd.100 henkeä)

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

• Minäuskon
        vonb kirjoitti:

luterilainen kirkko opettaa että kaste uudetisynnyttää ja pelastaa.

kristukseen kastetulla tarkoitetaan, että ihminen on kristukseen uskovana otettu jumalan lapseksi. tällöin jumalan pyhä henki on tullut ihmiseen asumaan ja sinetöinyt hänet kristukselle. kristuksen henki ei tule siis ihmiseen, vaikka tämä miten kastettaisiin.

Näin hän se menee mutta käyppäs kertomassa se kastepalstalla lapsikasteen kannattajille....

• Jumala antaa soimaamatta
        Minäuskon kirjoitti:

luterilainen kirkko opettaa että kaste uudetisynnyttää ja pelastaa.

kristukseen kastetulla tarkoitetaan, että ihminen on kristukseen uskovana otettu jumalan lapseksi. tällöin jumalan pyhä henki on tullut ihmiseen asumaan ja sinetöinyt hänet kristukselle. kristuksen henki ei tule siis ihmiseen, vaikka tämä miten kastettaisiin.

Näin hän se menee mutta käyppäs kertomassa se kastepalstalla lapsikasteen kannattajille....

Luterilaiset lapsethan toiset saavat Pyhän Hengen jo ennen kastetta, viimeistään kasteessa, kun sitä Jumalalta rukouksessa pyydetään, koska luterilaiset kristityt vanhemmat nimenomaa haluavat, että heidän lapsillaan on Pyhän Hengen lahja heti pienenä. Johannespojalla Pyhä Henki oli jo äidin kohdussa. Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen jo kohdussa!

Luuk. 11:13

Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa LAPSILLENNE hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Lapsen sydän on täysin avoin ottamaan vastaan Kasteessa Pyhän Hengen lahjan. Minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan. Jolla ei ole Kristuksen henkeä, se ei ole hänen omansa, varoittaa Raamattu.

kaste saadaan(Apt.2)
        "syntienne anteeksisaamiseksi"
        "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
        "teille ja teidän lapsille"
        "aikuisilta parannus, miehet, veljet"
        "lapset heti kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa" kastaminen perhekunnittain, kukaan ei vaadi lapsilta parannusta ehtona Pyhän Hengen saamiseksi kasteessa "joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin sen vastaanottaa lapsi, niin sisälle ei ole pääsyä" (Mark.10:15)

• frihet
        kysyn vaan kirjoitti:

Vaan sain pukeutua uuteen ja ylösnousemukseen, muutenhan ei olisi tarvinnut nuosta ylös vedestä jos vanhaa ei olisi tahtonut unohtaa kuoleman hautaan.(uskon kaste).

Ehkäpä kerroit tuon eron, että monet on kastettu kuolemaan ja jäävätkin kuolemaan.

• frihet
        "Teille ja teidän laps... kirjoitti:

Milloin kastamaton lapsi olisi saanut Pyhän Hengen, mieti sitä?

38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu

Lyydia otti kuulemastaan lupauksesta "teille ja teidän lapsillenne" vaarin ja vei heti koko perhekuntansa kasteelle (mahd.100 henkeä)

14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
        15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Minäkin sain tuon lupauksen kokea todeksi 33 vuotiaana "tielle ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu".

Eli älä kiiruhda kasteinesi Jumalan edelle teoillasi, ettei Jumalan tarvitse korjailla niin paljoa.

• frihet
        Jumala antaa soimaamatta kirjoitti:

Luterilaiset lapsethan toiset saavat Pyhän Hengen jo ennen kastetta, viimeistään kasteessa, kun sitä Jumalalta rukouksessa pyydetään, koska luterilaiset kristityt vanhemmat nimenomaa haluavat, että heidän lapsillaan on Pyhän Hengen lahja heti pienenä. Johannespojalla Pyhä Henki oli jo äidin kohdussa. Johannespoika ilmaisi uskonsa hypähtämällä ilosta kuullessaan Marian tervehdyksen jo kohdussa!

Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa LAPSILLENNE hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Lapsen sydän on täysin avoin ottamaan vastaan Kasteessa Pyhän Hengen lahjan. Minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan. Jolla ei ole Kristuksen henkeä, se ei ole hänen omansa, varoittaa Raamattu.

kaste saadaan(Apt.2)
        "lapset heti kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa" kastaminen perhekunnittain, kukaan ei vaadi lapsilta parannusta ehtona Pyhän Hengen saamiseksi kasteessa "joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin sen vastaanottaa lapsi, niin sisälle ei ole pääsyä" (Mark.10:15)

Että puoletkaan eivät edes tiedä mikä Pyhä Henki on, saatikka Hänen lahjansa ja sinä vielä viitsit kirjoittaa, että vanhemmat haluavat ,että heidän lapsensa saisivat PH:n

Älä ihmeessä "suolaa" turhan päiten.

Syksyllä eräs nuori isä kyseli että onko siinä raamatulla tekemistä kun lastaan kasteelle vei.

• eri vaiheessa
        frihet kirjoitti:

Että puoletkaan eivät edes tiedä mikä Pyhä Henki on, saatikka Hänen lahjansa ja sinä vielä viitsit kirjoittaa, että vanhemmat haluavat ,että heidän lapsensa saisivat PH:n

Älä ihmeessä "suolaa" turhan päiten.

Syksyllä eräs nuori isä kyseli että onko siinä raamatulla tekemistä kun lastaan kasteelle vei.

Hurmosilmiöt ovat yleensä kertahumauksia ja niiden takana on tavallisesti valkeuden enkeliksi kutsuttu entinen ylienkeli, joka niputtaa uhrinsa eri karismaattisiin uskonlahkoihin, ja joka antaa kokemuksia upotusvedessä ja kokemuksia lattialla selällään ja muuta wonderful things.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

22 Många skola på 'den dagen' [Se Dagen i Ordförklaringarna] säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

23 Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

• frihet
        eri vaiheessa kirjoitti:

Hurmosilmiöt ovat yleensä kertahumauksia ja niiden takana on tavallisesti valkeuden enkeliksi kutsuttu entinen ylienkeli, joka niputtaa uhrinsa eri karismaattisiin uskonlahkoihin, ja joka antaa kokemuksia upotusvedessä ja kokemuksia lattialla selällään ja muuta wonderful things.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

22 Många skola på 'den dagen' [Se Dagen i Ordförklaringarna] säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

23 Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

Toisilla vauvana kastetuilla tuo prossessi ei edes kasvuun pääse,mistähän moinen johtuu.

Usoko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Minä en hurmoksien ja ihmeiden pohjalle uskoani ole perustanut, vaan omakohtaisen kohtaamisen jälkeen, kun Kristuksen armosta sain vastaan ottaa elämääni pelastajakseni ja vapahjakseni ja huom, vain armosta uskon kautta.
        Siis Häneen uskoni perustan, enkä sakramentteihin ja ihmisten tekoihin.

Jeesus Kristus on kaiken puolestani jo tehnyt, minun asiani on jos "lahja minulle kelpaa.

Hän haluaa itse tulla asumaan ihmisen sydämmeen, ei siihen talkoolaisia tarvita, kuten tuntuu sinun oppisi opettavan, että pitää toisten ihmisten ihmisiä pelastaa, ilman heidän myöntymistä.
        Siksikö Ruotsissakin viime vuona 70000 ihmistä luterilaisista erosi.
        Tiedän, että tämä aihe kuulu kaste sivulle ja siksi en tahdo sinua muualle opastaa ,kuin sinne keskustelemaan kasteesta.

Pidän tämän raamatullisen kannan, jota yli 600 milj. helaria kannattavat ja jopa monissa maissa luterilaisetkin ovat siirtyneet vapaa ehtoisuuden puolelle, tämän asian tiimoilta.

Ymmärrän pienen Suomen rahalliset vaikeudet, jos kirkollisverot vielä pinenevät, eikä kirkkoja vähennetä ja pastorien palkoja , niin heikoille leipä jää.

• "kasteessa,jossa"
        frihet kirjoitti:

Vaan sain pukeutua uuteen ja ylösnousemukseen, muutenhan ei olisi tarvinnut nuosta ylös vedestä jos vanhaa ei olisi tahtonut unohtaa kuoleman hautaan.(uskon kaste).

Ehkäpä kerroit tuon eron, että monet on kastettu kuolemaan ja jäävätkin kuolemaan.

Kol.2 täsmentää, että kasteessa syntiinlangennut ihmissuvun jäsen ja hengellisesti kuollut ihminen herää uuteen elämään Kristuksen yhteydessä. Jos ihminen vasta kasteessa HERÄTETÄÄN HENGELLISESI, niin miten hän voi olla uudestisyntynyt ennen kastettaan?
        Kol. 2:12
        ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

• valitettavasti
        frihet kirjoitti:

Toisilla vauvana kastetuilla tuo prossessi ei edes kasvuun pääse,mistähän moinen johtuu.

Usoko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Minä en hurmoksien ja ihmeiden pohjalle uskoani ole perustanut, vaan omakohtaisen kohtaamisen jälkeen, kun Kristuksen armosta sain vastaan ottaa elämääni pelastajakseni ja vapahjakseni ja huom, vain armosta uskon kautta.
        Siis Häneen uskoni perustan, enkä sakramentteihin ja ihmisten tekoihin.

Jeesus Kristus on kaiken puolestani jo tehnyt, minun asiani on jos "lahja minulle kelpaa.

Hän haluaa itse tulla asumaan ihmisen sydämmeen, ei siihen talkoolaisia tarvita, kuten tuntuu sinun oppisi opettavan, että pitää toisten ihmisten ihmisiä pelastaa, ilman heidän myöntymistä.
        Siksikö Ruotsissakin viime vuona 70000 ihmistä luterilaisista erosi.
        Tiedän, että tämä aihe kuulu kaste sivulle ja siksi en tahdo sinua muualle opastaa ,kuin sinne keskustelemaan kasteesta.

Pidän tämän raamatullisen kannan, jota yli 600 milj. helaria kannattavat ja jopa monissa maissa luterilaisetkin ovat siirtyneet vapaa ehtoisuuden puolelle, tämän asian tiimoilta.

Ymmärrän pienen Suomen rahalliset vaikeudet, jos kirkollisverot vielä pinenevät, eikä kirkkoja vähennetä ja pastorien palkoja , niin heikoille leipä jää.

Jos kiellät lapsena kasteessa saamasi Kristuksen hengen, veren osallisuuden, niin sinähän olet Kristuksen kieltäjä. Minkä lie henkivallan olet kohdannut, kun kiellät konkreettisesti tulleen Kristuksen?

Kristittyjen lasten kasteessa kohdataan oikea Kristus, ei mitään azusinhenkeä.

6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

Sinulta puuttuu Hengen, veden ja veren todistus.

• frihet
        valitettavasti kirjoitti:

Jos kiellät lapsena kasteessa saamasi Kristuksen hengen, veren osallisuuden, niin sinähän olet Kristuksen kieltäjä. Minkä lie henkivallan olet kohdannut, kun kiellät konkreettisesti tulleen Kristuksen?

6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.
        10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

Kun tuomioitasi julistat.

Elin synnin orjuutta 33 vuotta ja sain armosta kuulevat korvat, että kuulin Herran äänen, joka tarjosi uskoa ja sitä kautta syntien anteeksi antoa.

Tiedän että sinäa Jumalan armon suuruus harmittaa, kun Isä sitä minullekin tarjosi.

Voisit omakohtaisen todistuksen antaa vaikka ensimmäisen puolen vuoden ajalta kun vauvana hengen johdatuksesta elelit ja kuinka hengen lahjojasi käyttelit.

Kerroppa ihan rehellisesti kuinka paljon edes vanhemmistä, jotka lapsiaan kasteelle tuovat tietävät edes itse kasteen merkityksen, edes alkeita.

Voin myöntää että nämä lihalliset silmäni eivät muusta niin selkeää opastusta saa, kuin raamatusta, eli se on minulle viitoittamassa tietä taivaan kotiin, vaikka ymmärrän ettet minua sinne haluaisi.

Isä antoi Pyhän Hengen kasteen ,kun olin 33 vuotta.

Lihani sotii loppuun asti jopa raamatun sanaa vastaan, vaan henkeni uudistuu uudistumistaan ,aina sydän päivään saakka.

Paljon on pois vielä pantavaa, mutta kaste asian olen "oivaltanut" Kristuksen kanssa oikein.

• Minäuskon
        Jumala antaa soimaamatta kirjoitti:

kaste saadaan(Apt.2)

joka paikkaan sinäkin kerkiät.

• tietävät
        valitettavasti kirjoitti:

Ihmettelen on vuosi 2006 ja Raamatun totuutta ei
        kirkoissa julisteta oikein.
        Onko se pimeyttä vai mitä,ajatellen itseäni jos
        julistaisin, poiketen siitä minkä varmasti tiedän
        oikeaksi,olisin pimeydessä.
        Ainut oikea on upotus kaste,uskoon tulon jälkeen minkä Raamattu tuntee.
        Kyllä papisto tietää asian mikä on totuus ,ja me
        kaikki muutkin uskovat, mistä kiikastaa.
        Voi tätä pimeyttä.

• merim.raimo
        frihet kirjoitti:

Minäkin sain tuon lupauksen kokea todeksi 33 vuotiaana "tielle ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu".

Eli älä kiiruhda kasteinesi Jumalan edelle teoillasi, ettei Jumalan tarvitse korjailla niin paljoa.

kävin uskovien kasteella vasta uskoon tultuani 35 vuotiaana.Sitä ennen meri ja sade oli minut kastellut "väkisin" monta kertaa,ja muutaman kerran olen ollut jopa vaarassa hukkua.Muuten tuli mieleen pienten lasten vedellä "pirskottelu" ei mene vettä vahinkossa väärään kurkkuun,se siinä on ainakin hyvä puoli.

• mie taas
        merim.raimo kirjoitti:

kävin uskovien kasteella vasta uskoon tultuani 35 vuotiaana.Sitä ennen meri ja sade oli minut kastellut "väkisin" monta kertaa,ja muutaman kerran olen ollut jopa vaarassa hukkua.Muuten tuli mieleen pienten lasten vedellä "pirskottelu" ei mene vettä vahinkossa väärään kurkkuun,se siinä on ainakin hyvä puoli.

ihmettelen kovasti?
        tOINEN TOISTENNE KUNNIOITUKSESSA KILPAILKAA KESKENÄNNE ! SYDÄN KUN AUKI ON, SINNE JEESUS TEKEE ASUNNON JA KÄYTÖKSESSÄ SEN HUOMAA.
        hävisit kilpailun 6-0 shame on you..

• ihmettelijä

kyllä se kaste on varjeluksena mutta ei minään merkkinä saatanalle ja kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on voimallinen kaste lapsellenne.
      Toivon että opettaisitte lastanne elämään miten kaste velvoittaa sekä uskomaan sen voimaan.
      Jumala kyllä antaa uskon lapsellenne kunhan te puhutte Jeesuksen rakkaudesta lapsellenne.
      En kastaisi lastani nyky luterilaisessa kirkossa vaan kotona uskovien kanssa,kuten tekin, mutta jos
      toinen on pakana, saattaa syntyä kalabaliikki.
      Siunausta vaan teille ja lapsellenne erityisesti.

• vonb

kannattaa levittää niitä luerilaisia oppeja siellä omalla palstalla. eikö niin. luterilaisissakin on uudestisyntyneitä. hekin ymmärtävät tämän kasteasian. pakanoista puheen ollen. jokainen on pakana. lisäksi me kaikki jumalan lapsiksi uskon kautta tulleet olemme pakanakristittyjä. vain jalot oksat eivät ole pakanoita. nämä he ovat israelin kansa, messiaaniset juutalaiset.

• tode'

päätös uskoa Jeesukseen eli päätös antaa Jumalan uudestisynnyttää itsensä on hyvin, hyvin henkilökohtainen asia, eikä toista ihmistä, ei edes omaa lastaan, voi kastaa tai muulla tavoin toimittaa uudestisyntymään.
      Jeesus itse opettaa, kuinka jokaisen on "uudestisynnyttävä ylhäältä" ja että jokaisen on itse kuljettava "sisälle ahtaasta portista sisälle Jumalan valtakuntaan" eli pelastukseen.

• XTale

mutta kaste ei liitykkään uudesti syntymiseen ylhäältä taikka menemisestä ahtaasta portista sisälle. Kaste on sakramentti jossa on hyvin suuri salaisuus. Tottakai lapsellamme on oma valinta seuraako Kristusta vai ei!
        Ihminen ei kumminkaan uudesti synny kasteessa.

• tode'
        XTale kirjoitti:

mutta kaste ei liitykkään uudesti syntymiseen ylhäältä taikka menemisestä ahtaasta portista sisälle. Kaste on sakramentti jossa on hyvin suuri salaisuus. Tottakai lapsellamme on oma valinta seuraako Kristusta vai ei!
        Ihminen ei kumminkaan uudesti synny kasteessa.

sekä sinulle, että vaimollesi olisi hyväksi pitäytyä siinä raamatullisessa opetuksessa, jota vapaaseurakunnassakin näistä uudestisyntymis- ja kasteasioista opetetaan.
        kaste ei ole pelastava armonväline. voimme halutessamme opettaa lapsillemme tien Jumalan tuntemiseen, mutta millään poppakonsteilla me emme saa häntä sillä oikeasti vaeltamaan. hänen täytyy astua tuolle tielle ihan itse, eikä varotoimenpiteenä suoritettu kaste ole Jumalan silmissä yhtään mitään. se näyttää Hänestä pikemmikin taikauskoiselta rituaalilta.

kaste ei siis ole armonväline/sakramentti Jumalan tuntemiseen, eikä se siinä mielessä ole ollenkaan "hyvin suuri salaisuus". se on vain yksi Jumalan rikkaista antimista, eikä siihen sisälly uudestisyntymisen suurta salaisuutta.

• frihet
        tode' kirjoitti:

sekä sinulle, että vaimollesi olisi hyväksi pitäytyä siinä raamatullisessa opetuksessa, jota vapaaseurakunnassakin näistä uudestisyntymis- ja kasteasioista opetetaan.
        kaste ei ole pelastava armonväline. voimme halutessamme opettaa lapsillemme tien Jumalan tuntemiseen, mutta millään poppakonsteilla me emme saa häntä sillä oikeasti vaeltamaan. hänen täytyy astua tuolle tielle ihan itse, eikä varotoimenpiteenä suoritettu kaste ole Jumalan silmissä yhtään mitään. se näyttää Hänestä pikemmikin taikauskoiselta rituaalilta.

kaste ei siis ole armonväline/sakramentti Jumalan tuntemiseen, eikä se siinä mielessä ole ollenkaan "hyvin suuri salaisuus". se on vain yksi Jumalan rikkaista antimista, eikä siihen sisälly uudestisyntymisen suurta salaisuutta.

Kun toit selkeästi asian esille.

Minustain tuo "sakramentti" paremminkin antaa epäuskon kuvan ,kun ei uskota armon evankeliumia ja Hänen täydellistä työtä toistemme osalta.

Minulle ei mene jakaluun, että ihmiset vajavaisilla teoillaan ohittaisivat, omakohtaisen uskon, jonka Herramme itsekullekin armossaan lahjoittaa, jos kelpaa.

• frihet kirjoitti:

Kun toit selkeästi asian esille.

Minustain tuo "sakramentti" paremminkin antaa epäuskon kuvan ,kun ei uskota armon evankeliumia ja Hänen täydellistä työtä toistemme osalta.

Minulle ei mene jakaluun, että ihmiset vajavaisilla teoillaan ohittaisivat, omakohtaisen uskon, jonka Herramme itsekullekin armossaan lahjoittaa, jos kelpaa.

Frihet: "kun ei uskota armon evankeliumia ja Hänen täydellistä työtä toistemme osalta".

Onko kaste sinun mielestäsi lakia vai evankeliumia?
        Liittyykkö kasteeseesi mitenkään Jeesus ja sovitus (Jeesuksen ristintyö: Room.6:3)?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)

• tode'
        Tapio522 kirjoitti:

Frihet: "kun ei uskota armon evankeliumia ja Hänen täydellistä työtä toistemme osalta".

Onko kaste sinun mielestäsi lakia vai evankeliumia?
        Liittyykkö kasteeseesi mitenkään Jeesus ja sovitus (Jeesuksen ristintyö: Room.6:3)?
        (Perustelut Raamatun Sanalla!)

enemmän on, jos sitä verrataan ympärileikkaukseen, kuten tässä juuri äskettäin kuulin erään luterilaisen papin opettavan.
        (hieman siinä muuten vieressäni istunut luterilainen uskonystävänikin höristeli korviaan.)

• tode'
        tode' kirjoitti:

enemmän on, jos sitä verrataan ympärileikkaukseen, kuten tässä juuri äskettäin kuulin erään luterilaisen papin opettavan.
        (hieman siinä muuten vieressäni istunut luterilainen uskonystävänikin höristeli korviaan.)

UT puhuu ympärileikkauksesta juuri lakihenkisyydestä puhuttaessa: roomalaiskirjeessä paavali kirjoittaa sydämen ympärileikkauksesta, eikä kasteesta puhuta koko kirjeessä halaistua sanaa.

paavali korostaa tässä nimenomaan juuri uskoa (ei siis kastetta). vapautta laista, ei sen orjuutta:

"...oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN YMPÄRILEIKKAUS, HENGESSÄ, ei kirjaimessa; ja hän (sydämensä Jumalan ympärileikkaukseen antanut) saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta." room. 2:29

• jeps

Sitten on vielä tämäkin kastetapa, josta ei puhuta: Koko intiaanikylän väki ajetaan jokeen, ja sen jälkeen Fernando Cortez kastaa kaikki Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ennen kuin tappaa kaikki.

• mahdollista

Muistelen joitakin vuosia sitten huhuiltavan,
        pappien salakasteista,tämmöistä suoritettiin
        Suomessa sekä käytiin ulkomailla kastattamassa,
        tietenkin seurakunnalta salassa.
        Oliskohan perää asiaan, onko jollakin varmempaa
        tietoa.

• jeps
        mahdollista kirjoitti:

Muistelen joitakin vuosia sitten huhuiltavan,
        pappien salakasteista,tämmöistä suoritettiin
        Suomessa sekä käytiin ulkomailla kastattamassa,
        tietenkin seurakunnalta salassa.
        Oliskohan perää asiaan, onko jollakin varmempaa
        tietoa.

30 - 20 v. sitten jotkut karismaattisesti suuntautuneet ev.lut. papit kävivät uskovien kasteella Israelin matkallaan. Näistä ei paljon puhuta.

• frihet

Onko Jumala niin sokea, että meidän täytyy siis näyttää merkillä,että nyt on ympäri leikattu ja nyt on kastettu ja kun rukoilemme, että panemme silmämme kiini ja kädet ristiin, että Hän näkee että olemme nyt TEHNEET itsemme kelvolliseksi.

Entäs jos tuo teidän poikanne kysyy jo muutaman vuoden kuluttua, että kenes luvalla te minut kastoitte.

No en viitsi enää asiasta kinata, vaan tuli mieleen, että oliko kaste teidän TEKO ja tarvitseeko siihen Jeesusta kun toisen puolesta pelastuksen järkkää.

Minä uskon kyllä ,että siunaus on hyvä ja jumala on hanhurskas toumioissaan,jottei tarvitse pelätä, mihin pienokainen menee jos ei ehdi näitä meidän TEKOJAMME vastaanottaa.

Ihminen mielestäni kohtaa aina Jumalan omakohtaisesti, vaikka monasto yhteisessä tapahtumissa, mutta siltä itse.

Arvelitko ,että lapsenne nyt on saanut jotain suurempaa siunausta, kun TE OLETTE KASTANEET hänet Kristukseen.

• XTale

Rakas frihet! miksi meiltä vaaditaan suun tunnustus...eikö Jumala kuule pienet huokauksetkin ja ajatukset?
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

>>>No en viitsi enää asiasta kinata, vaan tuli mieleen, että oliko kaste teidän TEKO ja tarvitseeko siihen Jeesusta kun toisen puolesta pelastuksen järkkää.

• frihet
        XTale kirjoitti:

Rakas frihet! miksi meiltä vaaditaan suun tunnustus...eikö Jumala kuule pienet huokauksetkin ja ajatukset?
        Room. 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

>>>No en viitsi enää asiasta kinata, vaan tuli mieleen, että oliko kaste teidän TEKO ja tarvitseeko siihen Jeesusta kun toisen puolesta pelastuksen järkkää.

Siis suun tunnustus on meitä ihmistäkin varten ja se on myös henkilö kohtainen, ei siis minun äitini sanonta minun puolestani.

Jumala tahtoo, että Hänen lapsensa omakohtaisesti "evankelioivat".

Vaan mikä on siis se perusta jos kaste tehdään toisen edestä ilman, että toinen ei ole tietoinen TEOSTA.

En siis sekoita, että minä voin kertoa jonkun tulleen esim. uskoon, kirkastaakseni Jeesusta, koska ihminen on itse elämänsä Jeesukselle antanut.

En voi samaa taas sanoa, jos vauva kastetaan ,että siellä tuli uskoon tai täytyi Pyhällä Hengellä, koska ei ole antanut mitään henkilö kohtaista todistusta tai mitenkään merkiä siitä.

Mihin siis tarvitsit tuon kasteen, toisen ihmisen kohdalla?, eikö usko siihen ,että Jumala ei käy kenenkään ohitse eikä ketään hylkää, sekä että Jumala tuomitsee vanhurskaasti ja oikeuden mukaisesti kun pääte-asemaankin saavumme, riitä siis tarvitaanko ulkopuolisen "sakramentit" ja mihin.

En kylläkään usko niiden niin haittaakaan tekevän onhan niitä muitakin "tapoja" vaan kyllä rakas veli armo riitää pienimmillekin ja siunausta, vaikka nämä asiat ovat eritavoin meille avautuneet, niin Herra siltikin voimassaan meitä auttakoon.

• XTale

Surullista vaikka tosin tiesinkin tämän olevan arka paikka. Vapaasuuntalaiset ei mieti omilla aivoillaan eikä myöskään luterilaiset. Tuntuu myös, ettei kukaan lukenut edes tekstiäni. Huomattiin vain se, että noin minulle ei ole opetettu, eli toi on väärin!
      Sävyisyyttä on hyvin vähän, kun kanssa kulkijat tuomitaan. Marmatatteko Jumalalle taivaassa sitten, kun eri kasteen opin omaava on vierellänne paratiisissa?
      Kun Jeesus sanoi, että keskinäisestä rakkaudesta teidät tunnistetaa minun opetuslapsikseni, niin luuletteko Hänen tarkoittaneen vain teidän omia kuppikuntalaisianne, vai onko mitenkään mahdollista, että hän tarkoitti meitä kaikkia, jotka olemme Kristuksen armon saaneet osaksemme?

Vaimoni sanoi, että Jumala sanoi minulle rukouksessa, että poikaa ei ole kastettu! Tämä toistui kahdesti. Rukoilimme asiaa ja tutkiimme raamattua. Sitten unohdimme asian joksikin aikaa kunnes tapahtui se järkyttävä asia jonka kaikki meistä tietää. Gaius oli kuolla lääkkeisiini.
      Kun tilanne oli ohi, niin sama ääni sisällämme sanoi poikaa ei ole kastettu. Rukoilimme ja kyselimme taas Jumalalta noin viikon ajan, kunnes päätimme ottaa tämän uskon askeleen. Eli kastoimme poikamme kotona uskossa Jumalaan!

Vapaasuuntalaisten ja lutherilaisten oppi kasteesta on ääripäät, joten me olemme aina keskenämme törmäyskurssilla. Kehumme hirveesti sitä, kuinka meillä on Pyhä Henki ja kuinka meitä Jumala siunaa...minä minä me me, mutta te omistatte vain eksytyksen. Tämmöisen hengen hedelmän me annamme itsestämme ja se on läpensä mätä! Sanokaa minulle rehellisesti kuinka ja koska me opimme tai suostumme rakastamaan toisiamme ehdoitta? Taivaassako? Rakkaus on kristillisyyden peruspilareita ja se näyttää olevan kaikkein hankalinta ja se on kumminkin tärkeintä mikä meidän pitäisi oppia täällä maanpäällä!

Gal.5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Jumalan siunausta kaikille †

• frihet

Oppierot eivät ole sama kuin rakkaudettomuus ja usein voidaan räikeästikin eroista mainita ja silti voimme Kristusta kirkastaa.

Eiköhän meidän täydellinen esikuvammekin näyttänyt erikoisia malleja.

Tiedäthän hyvin ,että Pietarikin oli myös rakas Jeesukselle ja välistä Pitari kuuli Herransa hänelle sanotut "rakkaat" sanat, "mene pois luotani saatana".

Jeesus toisaalta rakasti ja rakastaa kaikkia ihmisiä ja silti ruoskalla veteli kintuille ja ihan nyörästi vielä sen teki.

Jumala kuule puhuu meille monin eri tavoin.

Minutkin "pysäytti" kummasti, kun erään kerran ammattilaisen kautta sanottiin mene ja hirtä itsesi, tiedätkö XTale, että se oli Jumalan puhetta.

Sai vaan kummasti jarrut päälle,Herra kyllä vastakarvaankin opettaa.

Tää on kuule suolanenkin tämä kaita tie.
        Tiedän, että olet monia koukeroita käynyt, vaan varaudu, että koettelemukset eivät lopu tässä ajassa.

Eikä meidän tule pahoittaa mieltämme, jos joku on toista mieltä kanssamme.
        Isä on luvannut pitää meidät ominaan, vaikka vähän ulkoilisimme, kodin ovet ovat avoimet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      16
      5471
    2. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      176
      4273
    3. Syvästi levoton

Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk
      Ikävä
      17
      4058
    4. Vuosi vaihtuu!

Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst
      Suomussalmi
      26
      1583
    5. Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....

Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk
      Ikävä
      46
      1427
    6. Kuinka arvokas kaivattusi on?

Hinta rahana.
      Ikävä
      94
      1269
    7. Onko kaivattusi

Ulkoisesti viehättävä?
      Ikävä
      70
      1257
    8. Voitko ymmärtää

Rakastan ja vihaan sinua mies.
      Ikävä
      117
      1195
    9. Uudenvuoden toivotukset

Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk
      Uusivuosi
      11
      1142
    10. Satu Rämön suosituista Hildur-kirjoista TV-sarja - Jaksobudjetti hurjat miljoona euroa!

Hildur on suosittu ja palkittu dekkarisarja Suomessa ja kansainvälisesti. Nyt kirjoista tehdään megaluokan tv-sarja. On
      Tv-sarjat
      5
      1066
    Aihe