300c crd - 7,6 sek 0-100km/h?!

Scy

Kaupassa käsiini tarttui uusin Autobild, jossa oli tyypitetty uusi 300C:n dieselversio.

Enpä kyllä olisi uskonut tätä koskaan sanovani, mutta dieselhän on selkeästi paras vaihtoehto noista - verrataanpa lukemia:

300C 5.7 HEMI V8:
----------------
- teho 340hv (5000 rpm)
- vääntö 525 Nm (4000 rpm)
- huippunopeus 250km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 6,4 sek.
- polttoaineen kulutus 9.7/19.5/12.3 l/100km
- hinta 74 600e

300C 3.5 V6:
------------
- teho 253hv (6400 rpm)
- vääntö 339 Nm (4000 rpm)
- huippunopeus 220km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 9,2 sek.
- polttoaineen kulutus 8.2/15.9/11.1 l/100km
- hinta 54 900e

300C CRD:
---------
- teho 218hv (3800 rpm)
- vääntö 510 Nm (1600-2800 rpm)
- huippunopeus 230km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 7,6 sek.
- polttoaineen kulutus 6.6/10.1/8.1 l/100km
- hinta 56 900e

Tässä tuli todistettua taas se, että autoja myydään hevosvoimilla, mutta ajetaan väännöllä.

300C CRD kiihtyy nollasta sataan 1,6 sekuntia nopeammin vaikka onkin 35 heppaa tehottomampi, mutta kun kolmilitraisesta dieselistä löytyykin vääntöä käytännössä lähes yhtä paljon kuin V8 HEMI-padasta, niin kiihtyvyyttäkin on.

Ja tämä dieselin kulutus! 6,6 litraa matka-ajossa käytännössä V8 HEMI:n suorituskyvyllä! Ja kuitenkin hankintahinta jää samoihin kuin käytännössä paljon tehottomammalla 3.5 litraisella myllyllä.

Autobild nimenomaan kehui tuota CRD:n teho/kulutus -suhdetta vähintäänkin kiitettäväksi.

Noilla kulutuslukemilla ja edullisemmilla hankintahinnoilla voinee dieselveroakin vähän maksella - liekö siis mitään mieltä hankkia 300C:tä millään muulla kuin tuolla diesel-koneella.

Itsellä ainakin syttyi nyt semmoinen kuume, että ajelen Sebringillä vielä 3-5 vuotta ja jos vastaan sattuu vaihtoarvonsa jo tiputtanut Diesel-300C niin vaihtoa voisi jopa harkita. Chryslerin arvontippumiset tietäen kolmen vuoden päästä pitäisi käytettyjä 300C:täkin ruveta lähtemään pariin kymppiin tai vähän päälle.

15

4250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realisti.

      jos väität että diiseli 300c on käytännössä yhtä suorituskykyinen kuin Hemi V8, olet väärässä. Kyllä se selvästi reilu 100 hv tehoeroa tuntuu ajossa väkisinkin, kaasuunvastaavuus on ihan eriluokkaa. Norminopeusalueillahan ja liikenteenrytmissä diiselillä pärjää koska vääntö todella lähellä v8:n voimia, mutta kokeiles lyödä lämä tiskiin vaikka nopeudessa 120 km/h kummallakin mallilla niin huomaat eron: toinen kirmaa sinne rajoitettuun 250 km/h:n siinä missä toiselta alkaa teho loppua väkisin. Tietysti on muistettava että Suomessa saa ajaa vaan 120 km/h ;)

      • Gangsta

        Kyllä tänä päivänä moderni turbo-diesel sopii vaikka 300C -malliinkin vaikka myönnettäköön että kunnon gangsta-kiesissä pitää olla V8 bensa :D


    • ile

      Ainut missä dieseli pärjää väännöllään, on ohituskiihtyvyys eli sitkeys. Kiihtyvyys ja huippunopeus ovat suoraan verrannollisia tehoon ja painoon.

      Dieselin huippunopeus 230 km/h tuntuu korkealta (ulkonäön perusteella ilmanvastuskerroinarvio!!!), samoin kiihtyvyys 7,6 s 0-100 km/h. Joko V6 bensakoneen arvot ovat virheellliset tai sitten dieseli antaa todelliset lukemat luokkaa 270 hv ja 650 Nm.

    • diesel rules

      CRD:ssä on huomattavasti suurempi teho alakierroksilla kuin 3.5 V6:ssa. Siinä on myös Mersun viisivaihteinen automaatti, kun V6:ssa on Chryslerin vanhanaikainen nelivaihteinen.

      • CZZ

        Oikeassa olet. Suluissa olevat arvot kertovat, miten ajoissa maksimiarvot tulevat käyttöön ja ennen kaikkea millä kierosalueella.


      • Gangsta
        CZZ kirjoitti:

        Oikeassa olet. Suluissa olevat arvot kertovat, miten ajoissa maksimiarvot tulevat käyttöön ja ennen kaikkea millä kierosalueella.

        Letkeessä ajossa diesel on aika omiaan enkä häpeisi lähteä viikonlopun "luu ulkona" -ajelulle CRD -mallilla ku muuten niin katu-uskottava kiesi :D


    • 300mies

      Syyt:

      - vaihteiston etevyys uudessa mallissa
      - paikaltaan lähdössä diesel vahvoilla moottorin ominaisuuksien vuoksi

      Uskon myös 3,5L moottorin olevan nopeampi noita lukaja. Ainakin 300M mallista on kansainvälinen lehdistö kellottanut 7,8 sec. 0-100m. Suomessa ilmoitetut luvut selvästi heikompia.

      Itse valitsisin kuitenkin dieselin jo kulutuksen vuoksi. Lisäksi sen teho on juuri sillä kierroslukualueella, mikä on käytössä arkiliikentessä. Tottahan toki HEMIssä on näin myös, mutta se hinta...

      • Pihi

        Jos mulla ois vara ostaa kyseiset autot, niin eikö tuo ole aivan sama paljonko se kuluttaa satasella.


      • Scy
        Pihi kirjoitti:

        Jos mulla ois vara ostaa kyseiset autot, niin eikö tuo ole aivan sama paljonko se kuluttaa satasella.

        Polttoaineen kulutus ei toki tunnu isolta kustannukselta koko auton hintaan suhteutettuna, mutta onhan asiassa nähtävissä ympäristöarvotkin.

        Paremmalla omatunnolla sitä ajelee 8 litraa sadalla kuluttavalla dieselillä kuin 15 litraa sadalla kuluttavalla bensalla.


      • Automiekkonen
        Scy kirjoitti:

        Polttoaineen kulutus ei toki tunnu isolta kustannukselta koko auton hintaan suhteutettuna, mutta onhan asiassa nähtävissä ympäristöarvotkin.

        Paremmalla omatunnolla sitä ajelee 8 litraa sadalla kuluttavalla dieselillä kuin 15 litraa sadalla kuluttavalla bensalla.

        Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.


      • BMW750i
        Automiekkonen kirjoitti:

        Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.

        joka tykkää tehokkaasta ja nopeasta autosta ja jolla on siihen varaa ja omaatuntoa ajella ympäristönkin kannalta ajetellen ;) Kuten minä. En itse voisi harkitakkaan ajavani alle 300 hv autoa.


      • 300mies
        BMW750i kirjoitti:

        joka tykkää tehokkaasta ja nopeasta autosta ja jolla on siihen varaa ja omaatuntoa ajella ympäristönkin kannalta ajetellen ;) Kuten minä. En itse voisi harkitakkaan ajavani alle 300 hv autoa.

        Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
        10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin.


      • >280km/h
        300mies kirjoitti:

        Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
        10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin.

        Jaa että marraskuusta joulukuuhun?


      • tepa
        300mies kirjoitti:

        Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
        10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin.

        Oon vähän harkinnu, jos ostais NASALTA raketin. En tiedä paljonko on tehoja, mutta kun niihin olis tottunu niin ei kai sitä muulla vois ajellakaan. En voisi todella muuta harkitakaan...no ehkä joku kawa tai bemari, jos ei olis kiirettä.


      • Scy
        Automiekkonen kirjoitti:

        Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.

        Tähän väliin sitten mahtuikin monta loistavaa esimerkkiä tästä reikäpäävertauksesta.

        "Kerran kun on 1001hv:n Bugatilla ajanut, niin en voisi kuvitellakaan ajavani alle 1000 hepan mopoilla sen jälkeen."

        Niinpä niin. Ja mun isillä on enemmän rahaa kuin sun.

        Ajakaahan nyt pojat ensin se ajokortti ja maksakaa se -89 Corollan toinen osamaksu kiltisti pois. Katellaan sitten taas näitä leikkejä lisää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe