Kaupassa käsiini tarttui uusin Autobild, jossa oli tyypitetty uusi 300C:n dieselversio.
Enpä kyllä olisi uskonut tätä koskaan sanovani, mutta dieselhän on selkeästi paras vaihtoehto noista - verrataanpa lukemia:
300C 5.7 HEMI V8:
----------------
- teho 340hv (5000 rpm)
- vääntö 525 Nm (4000 rpm)
- huippunopeus 250km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 6,4 sek.
- polttoaineen kulutus 9.7/19.5/12.3 l/100km
- hinta 74 600e
300C 3.5 V6:
------------
- teho 253hv (6400 rpm)
- vääntö 339 Nm (4000 rpm)
- huippunopeus 220km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 9,2 sek.
- polttoaineen kulutus 8.2/15.9/11.1 l/100km
- hinta 54 900e
300C CRD:
---------
- teho 218hv (3800 rpm)
- vääntö 510 Nm (1600-2800 rpm)
- huippunopeus 230km/h
- kiihtyvyys 0-100km/h: 7,6 sek.
- polttoaineen kulutus 6.6/10.1/8.1 l/100km
- hinta 56 900e
Tässä tuli todistettua taas se, että autoja myydään hevosvoimilla, mutta ajetaan väännöllä.
300C CRD kiihtyy nollasta sataan 1,6 sekuntia nopeammin vaikka onkin 35 heppaa tehottomampi, mutta kun kolmilitraisesta dieselistä löytyykin vääntöä käytännössä lähes yhtä paljon kuin V8 HEMI-padasta, niin kiihtyvyyttäkin on.
Ja tämä dieselin kulutus! 6,6 litraa matka-ajossa käytännössä V8 HEMI:n suorituskyvyllä! Ja kuitenkin hankintahinta jää samoihin kuin käytännössä paljon tehottomammalla 3.5 litraisella myllyllä.
Autobild nimenomaan kehui tuota CRD:n teho/kulutus -suhdetta vähintäänkin kiitettäväksi.
Noilla kulutuslukemilla ja edullisemmilla hankintahinnoilla voinee dieselveroakin vähän maksella - liekö siis mitään mieltä hankkia 300C:tä millään muulla kuin tuolla diesel-koneella.
Itsellä ainakin syttyi nyt semmoinen kuume, että ajelen Sebringillä vielä 3-5 vuotta ja jos vastaan sattuu vaihtoarvonsa jo tiputtanut Diesel-300C niin vaihtoa voisi jopa harkita. Chryslerin arvontippumiset tietäen kolmen vuoden päästä pitäisi käytettyjä 300C:täkin ruveta lähtemään pariin kymppiin tai vähän päälle.
300c crd - 7,6 sek 0-100km/h?!
15
4250
Vastaukset
- realisti.
jos väität että diiseli 300c on käytännössä yhtä suorituskykyinen kuin Hemi V8, olet väärässä. Kyllä se selvästi reilu 100 hv tehoeroa tuntuu ajossa väkisinkin, kaasuunvastaavuus on ihan eriluokkaa. Norminopeusalueillahan ja liikenteenrytmissä diiselillä pärjää koska vääntö todella lähellä v8:n voimia, mutta kokeiles lyödä lämä tiskiin vaikka nopeudessa 120 km/h kummallakin mallilla niin huomaat eron: toinen kirmaa sinne rajoitettuun 250 km/h:n siinä missä toiselta alkaa teho loppua väkisin. Tietysti on muistettava että Suomessa saa ajaa vaan 120 km/h ;)
- Gangsta
Kyllä tänä päivänä moderni turbo-diesel sopii vaikka 300C -malliinkin vaikka myönnettäköön että kunnon gangsta-kiesissä pitää olla V8 bensa :D
- ile
Ainut missä dieseli pärjää väännöllään, on ohituskiihtyvyys eli sitkeys. Kiihtyvyys ja huippunopeus ovat suoraan verrannollisia tehoon ja painoon.
Dieselin huippunopeus 230 km/h tuntuu korkealta (ulkonäön perusteella ilmanvastuskerroinarvio!!!), samoin kiihtyvyys 7,6 s 0-100 km/h. Joko V6 bensakoneen arvot ovat virheellliset tai sitten dieseli antaa todelliset lukemat luokkaa 270 hv ja 650 Nm. - diesel rules
CRD:ssä on huomattavasti suurempi teho alakierroksilla kuin 3.5 V6:ssa. Siinä on myös Mersun viisivaihteinen automaatti, kun V6:ssa on Chryslerin vanhanaikainen nelivaihteinen.
- CZZ
Oikeassa olet. Suluissa olevat arvot kertovat, miten ajoissa maksimiarvot tulevat käyttöön ja ennen kaikkea millä kierosalueella.
- Gangsta
CZZ kirjoitti:
Oikeassa olet. Suluissa olevat arvot kertovat, miten ajoissa maksimiarvot tulevat käyttöön ja ennen kaikkea millä kierosalueella.
Letkeessä ajossa diesel on aika omiaan enkä häpeisi lähteä viikonlopun "luu ulkona" -ajelulle CRD -mallilla ku muuten niin katu-uskottava kiesi :D
- 300mies
Syyt:
- vaihteiston etevyys uudessa mallissa
- paikaltaan lähdössä diesel vahvoilla moottorin ominaisuuksien vuoksi
Uskon myös 3,5L moottorin olevan nopeampi noita lukaja. Ainakin 300M mallista on kansainvälinen lehdistö kellottanut 7,8 sec. 0-100m. Suomessa ilmoitetut luvut selvästi heikompia.
Itse valitsisin kuitenkin dieselin jo kulutuksen vuoksi. Lisäksi sen teho on juuri sillä kierroslukualueella, mikä on käytössä arkiliikentessä. Tottahan toki HEMIssä on näin myös, mutta se hinta...- Pihi
Jos mulla ois vara ostaa kyseiset autot, niin eikö tuo ole aivan sama paljonko se kuluttaa satasella.
- Scy
Pihi kirjoitti:
Jos mulla ois vara ostaa kyseiset autot, niin eikö tuo ole aivan sama paljonko se kuluttaa satasella.
Polttoaineen kulutus ei toki tunnu isolta kustannukselta koko auton hintaan suhteutettuna, mutta onhan asiassa nähtävissä ympäristöarvotkin.
Paremmalla omatunnolla sitä ajelee 8 litraa sadalla kuluttavalla dieselillä kuin 15 litraa sadalla kuluttavalla bensalla. - Automiekkonen
Scy kirjoitti:
Polttoaineen kulutus ei toki tunnu isolta kustannukselta koko auton hintaan suhteutettuna, mutta onhan asiassa nähtävissä ympäristöarvotkin.
Paremmalla omatunnolla sitä ajelee 8 litraa sadalla kuluttavalla dieselillä kuin 15 litraa sadalla kuluttavalla bensalla.Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.
- BMW750i
Automiekkonen kirjoitti:
Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.
joka tykkää tehokkaasta ja nopeasta autosta ja jolla on siihen varaa ja omaatuntoa ajella ympäristönkin kannalta ajetellen ;) Kuten minä. En itse voisi harkitakkaan ajavani alle 300 hv autoa.
- 300mies
BMW750i kirjoitti:
joka tykkää tehokkaasta ja nopeasta autosta ja jolla on siihen varaa ja omaatuntoa ajella ympäristönkin kannalta ajetellen ;) Kuten minä. En itse voisi harkitakkaan ajavani alle 300 hv autoa.
Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin. - >280km/h
300mies kirjoitti:
Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin.Jaa että marraskuusta joulukuuhun?
- tepa
300mies kirjoitti:
Totuuden nimessä on kerrottava, että omistan laitten, minkä 0-100 lukema alittaa 3,5 sec ja huiput yli 280km/h (eikä se ole vaaka).
10-kawa. Sillä kun ei ole enää paljon merkitystä miten auto kulkee, kun on tottunut kawan kiihtyvyyksiin.Oon vähän harkinnu, jos ostais NASALTA raketin. En tiedä paljonko on tehoja, mutta kun niihin olis tottunu niin ei kai sitä muulla vois ajellakaan. En voisi todella muuta harkitakaan...no ehkä joku kawa tai bemari, jos ei olis kiirettä.
- Scy
Automiekkonen kirjoitti:
Jos tuo dieselin suorituskyky ei kelle riitä, täytyy olla aikamoinen reikäpää. Ei voi muuta sanoa.
Tähän väliin sitten mahtuikin monta loistavaa esimerkkiä tästä reikäpäävertauksesta.
"Kerran kun on 1001hv:n Bugatilla ajanut, niin en voisi kuvitellakaan ajavani alle 1000 hepan mopoilla sen jälkeen."
Niinpä niin. Ja mun isillä on enemmän rahaa kuin sun.
Ajakaahan nyt pojat ensin se ajokortti ja maksakaa se -89 Corollan toinen osamaksu kiltisti pois. Katellaan sitten taas näitä leikkejä lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496419- 322292
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.741232- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835