HISTAMIINIALTISTUS

minä vaan

Kuinka monelle on tehty histamiinialtistustesti?
ja kuinka meni?

Minulla olisi ensi viikon perästä aika kyseiseen tutkimukseen, mutta olen tässä itse miettinyt kun minulla ei ole ollut minkäänlaisia astmaoireita, niin mielelläni antaisin sen ajan sellaiselle, joka oikeasti sitä kipeemmin tarvitsee kuin minä.
En vähättele, toki hyvä on tutkia, mutta kun minulla ei ole nyt puoleen vuoteen..kohta vuoteen ole ollut minkäänlaisia astmaoireita ja lääkäri laittoi minut sen takia keuhkopolille, kun kahdessa kohdassa puhalsin pef-mittariin 450,,spirometriassa kävin, siinä oli puhallusarvot 98%

Haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne!

7

4550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan2

Moi!
      Olin histamiisialtistuskokeessa n. vuosi sitten.
      Muistan siitä vain monet puhallukset ennen lääkettä ja lääkkeen jälkeen. Alkupuhallukset sisään hengitettävän lääkkeen jälkeen menivät suht hyvin, mutta sitten koe piti keskeyttää, koska en enää saanut puhalluksia aikaseksi ja alkoi kovasti ahdistamaan, samoin kuin astamakohtauksessa. Sain sitten ventolinea muutaman henkäyksen ja hoitaja kuunteli stetoskoopilla hengitystäni. Pääsin lähtemään kotiin kun olo oli hyvä.

Jotenkin tuntuu, että kokeen perustein todettiin, että sairastan astmaa. Tietysti siihen vaikuttivat myös muut samantapaset kokeet ja pef-seurantakin.

Puhallan pef-mittariin vaihtelevasti 450-510 välillä.

Mene ihmeessä testiin, et menetä siinä mitään, paitsi ehkä poliklinikkamaksun ja hyötynä ehkä se, että mahdollinen sairautesi todetaan.

Tsemppiä!

Lisätietoa:http://www.pkshp.fi/keuhkosairaudet/altistuskokeet.html

• minä vaan

Kiitos viestistä!
        Todettiinko sinulla sitten astma?
        Koska histamiinialtistuskoe yksinään ei anna varmaa kuvaa astmasta..itse puhallan suunnilleen samoja lukemia kuin sinä.

Mulle tehtiin prisck-testit sairaalassa ja minulle nousi jokaikisestä aineesta jumalaton paukama käsivarteen, jo senkin takia pelottaa mennä, jos tuleekin kauheita reaktioita sen kokeen aikana.
        Tietty onhan siinä apu lähellä, mutta silti.

Oliko siinä jotain tiettyjä rajoituksia, että mitä ei saanut sinä aamuna tai oliko se nyt viikkoa aikaisemminkaan ottaa, esim. histamiinia?

• mie vaan2
        minä vaan kirjoitti:

Kiitos viestistä!
        Todettiinko sinulla sitten astma?
        Koska histamiinialtistuskoe yksinään ei anna varmaa kuvaa astmasta..itse puhallan suunnilleen samoja lukemia kuin sinä.

Mulle tehtiin prisck-testit sairaalassa ja minulle nousi jokaikisestä aineesta jumalaton paukama käsivarteen, jo senkin takia pelottaa mennä, jos tuleekin kauheita reaktioita sen kokeen aikana.
        Tietty onhan siinä apu lähellä, mutta silti.

Oliko siinä jotain tiettyjä rajoituksia, että mitä ei saanut sinä aamuna tai oliko se nyt viikkoa aikaisemminkaan ottaa, esim. histamiinia?

Kyllä, astma todettiin. Tosin siihen vaikuttivat muutkin testit kuten mainitsin mm. typpioksidimittaus. (hengitettiin hitaasti sisäänpäin....ja välillä puhalleletiin...)

Mulle tehtiin kanssa PRICK-testit ja jumalattomia paukamia timotei, nurminata, kissa, marsu, kani jotka olivat ja leppä, pähkinäpensas, koivu, pujo, koira Jännäksi kummajaiseksi jäin hevonen, joka ainoa, jolle en allerginen, vielä=)

Histamiinintestin ohjeen löysin, siinä luki:

12tuntia ennen koetta:
        airomir, verotec, bricanyl, bulventol ja ventoline

24h ennen koetta:
        atrovent, atroven comp ja atrodual

2vrk ennen koetta:
        foradil. formoterol, oxis, serevent, lomudal, tilade ja tilade mint.

3vrk ennen koetta:
        aminocont, euphhyllin retard, neulin, nuelin depot, retafyllin, theo-durm theofol, teofol comp, accolate, singulair,yskänlääkkeet

4vrk ennen koetta:
        spiriva

5vrk ennen koetta:
        aeirus, alzyr, atarax, benadryl, cidron, cirrus, clarityn, clarinase, cetirizin, codesan comp, disofrol, duact, emadine, gardex, geklimon, heinix, histel, kestine, lastin, livostin, loratadin, marzine, mizollen, opantonol, rinexin, rinomar, siterin, telfast tuulix,zaditin, zyrtec ja xyzal

2 viikkoa ennen koetta:
        aerobec, asmanex, beclomet, budesonid, flixotide, pulmicort, seretide ja symbicort

Lisäksi jotkut kipulääkkeet mm. dolan nimed, saroten, sparine, tolvon, norgesic, triptyl ja zyprexa

SAATTAVAT SISÄLTÄÄ KIRJOITUSVIRHEITÄ!!

Aika kumma, jos et saanu ohjeita mukaasi ennen koetta? Sillä minulle tästä listasta muistutettiin "voimakkaasti".

Taisit mainita, että mitään oireita sulla ei ole?
        Miksi sitten olet menossa moisiin tutkimuksiin?
        Miksi astmaa epäillään?

Oma-astmani on hoidossa, käyn keuhkopolilla joka 3kk:den välein ja käytössä on flixotide (tarvittaessa ventoline), jota käytin ensin säännöllisesti ja seuraavaksi en ollenkaan ja puhallustuloksen ennen vastaanottoa olivat aivan samat.Tässä herääkin kysysmys, että käytänkö niitä turhaan vai onko tämä vuodenaika vaan sellanen, että ei ahista kun ei mitkään ulkonakaan kuki =) Siksi oikeastaan rakastankin talvea !

Pelkäät mennä testiin..no, ei siellä voi mitään kummallisempaa tapahtua kun se että sua alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan testin edetessä.Siellä on lääkkeet ja hoitajat auttamassa. Itse en tiennyt kokeesta ja sen vaikutuksista mitään joten en osannut pelätä. Niin ja eihän sulle VÄLTTÄMÄTTÄ tule mitään oireita, eihän niitä tule aina ja kaikille =)

Tsemppii nyt sinne ja pelko pois!

• minä vaan
        mie vaan2 kirjoitti:

Kyllä, astma todettiin. Tosin siihen vaikuttivat muutkin testit kuten mainitsin mm. typpioksidimittaus. (hengitettiin hitaasti sisäänpäin....ja välillä puhalleletiin...)

Mulle tehtiin kanssa PRICK-testit ja jumalattomia paukamia timotei, nurminata, kissa, marsu, kani jotka olivat ja leppä, pähkinäpensas, koivu, pujo, koira Jännäksi kummajaiseksi jäin hevonen, joka ainoa, jolle en allerginen, vielä=)

Histamiinintestin ohjeen löysin, siinä luki:

12tuntia ennen koetta:
        airomir, verotec, bricanyl, bulventol ja ventoline

24h ennen koetta:
        atrovent, atroven comp ja atrodual

2vrk ennen koetta:
        foradil. formoterol, oxis, serevent, lomudal, tilade ja tilade mint.

3vrk ennen koetta:
        aminocont, euphhyllin retard, neulin, nuelin depot, retafyllin, theo-durm theofol, teofol comp, accolate, singulair,yskänlääkkeet

4vrk ennen koetta:
        spiriva

5vrk ennen koetta:
        aeirus, alzyr, atarax, benadryl, cidron, cirrus, clarityn, clarinase, cetirizin, codesan comp, disofrol, duact, emadine, gardex, geklimon, heinix, histel, kestine, lastin, livostin, loratadin, marzine, mizollen, opantonol, rinexin, rinomar, siterin, telfast tuulix,zaditin, zyrtec ja xyzal

2 viikkoa ennen koetta:
        aerobec, asmanex, beclomet, budesonid, flixotide, pulmicort, seretide ja symbicort

Lisäksi jotkut kipulääkkeet mm. dolan nimed, saroten, sparine, tolvon, norgesic, triptyl ja zyprexa

SAATTAVAT SISÄLTÄÄ KIRJOITUSVIRHEITÄ!!

Aika kumma, jos et saanu ohjeita mukaasi ennen koetta? Sillä minulle tästä listasta muistutettiin "voimakkaasti".

Taisit mainita, että mitään oireita sulla ei ole?
        Miksi sitten olet menossa moisiin tutkimuksiin?
        Miksi astmaa epäillään?

Oma-astmani on hoidossa, käyn keuhkopolilla joka 3kk:den välein ja käytössä on flixotide (tarvittaessa ventoline), jota käytin ensin säännöllisesti ja seuraavaksi en ollenkaan ja puhallustuloksen ennen vastaanottoa olivat aivan samat.Tässä herääkin kysysmys, että käytänkö niitä turhaan vai onko tämä vuodenaika vaan sellanen, että ei ahista kun ei mitkään ulkonakaan kuki =) Siksi oikeastaan rakastankin talvea !

Pelkäät mennä testiin..no, ei siellä voi mitään kummallisempaa tapahtua kun se että sua alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan testin edetessä.Siellä on lääkkeet ja hoitajat auttamassa. Itse en tiennyt kokeesta ja sen vaikutuksista mitään joten en osannut pelätä. Niin ja eihän sulle VÄLTTÄMÄTTÄ tule mitään oireita, eihän niitä tule aina ja kaikille =)

Tsemppii nyt sinne ja pelko pois!

Niin oma lääkärini kuuli kerran keuhkoja kuunneltaessa vinkumista niin sen perusteella laittoi, niin mitään oireita ei ole ollut,,oikeastaan ikinä!

Sillä ajattelinkin, että jos en nyt menisi vaan todellakin antaisin sen ajan sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee, pääseehän sinne myöhemminkin jos tarve alkaa vaatimaan!

• mä vaan2
        minä vaan kirjoitti:

Niin oma lääkärini kuuli kerran keuhkoja kuunneltaessa vinkumista niin sen perusteella laittoi, niin mitään oireita ei ole ollut,,oikeastaan ikinä!

Sillä ajattelinkin, että jos en nyt menisi vaan todellakin antaisin sen ajan sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee, pääseehän sinne myöhemminkin jos tarve alkaa vaatimaan!

Omastamielestäni keuhkot voivat vinkua välillä ilman astmaakin...mutta jos se on jatkuvaa, niin sitten kannattaa tutkia.

Kyllä niitä aikoja riittää muillekkin, älä sinä siitä huolehdi=) Sinuna menisin, sillä onhan se asia hyvä selvittää ennen kuin tilanne kenties pahanee ja mulla harvoin on tutkittu mitään turhaan.

Päätös on tienkin sinun, mutta toivottaasti se menemättömyyden syy ei ole pelossa, sillä se on turhaa.

Voi myös olla niinkin, että puhalluksilla ja kokeilla tutkitaan jotain muutakin, vaikka keuhkoahtautumatautia tai vastaavaa..en tiedä, tuo on vain arvaus...vaikka useimmissa keuhkosairauksissa on yleensä jonkinnäkösiä oireita..

KOPIOITU:

HISTAMIINIALTISTUSKOE

* Koe mittaa hengitysteiden supistumistaipumusta.

* Kokeen pääasiallinen käyttöalue on lieväoireisen astman diagnostiikassa.

* Kokeen suoritus: Koehenkilö hengittää sumuttimesta histamiiniliuosta suurenevia annoksia.

* Hengitysteiden supistumisreaktiota mitataan sekuntikapasiteetin (FEV1) arvon pienenemisenä jokaisen annoksen jälkeen.

• minä vaan
        mä vaan2 kirjoitti:

Omastamielestäni keuhkot voivat vinkua välillä ilman astmaakin...mutta jos se on jatkuvaa, niin sitten kannattaa tutkia.

Kyllä niitä aikoja riittää muillekkin, älä sinä siitä huolehdi=) Sinuna menisin, sillä onhan se asia hyvä selvittää ennen kuin tilanne kenties pahanee ja mulla harvoin on tutkittu mitään turhaan.

Päätös on tienkin sinun, mutta toivottaasti se menemättömyyden syy ei ole pelossa, sillä se on turhaa.

Voi myös olla niinkin, että puhalluksilla ja kokeilla tutkitaan jotain muutakin, vaikka keuhkoahtautumatautia tai vastaavaa..en tiedä, tuo on vain arvaus...vaikka useimmissa keuhkosairauksissa on yleensä jonkinnäkösiä oireita..

KOPIOITU:

HISTAMIINIALTISTUSKOE

* Koe mittaa hengitysteiden supistumistaipumusta.

* Kokeen pääasiallinen käyttöalue on lieväoireisen astman diagnostiikassa.

* Kokeen suoritus: Koehenkilö hengittää sumuttimesta histamiiniliuosta suurenevia annoksia.

* Hengitysteiden supistumisreaktiota mitataan sekuntikapasiteetin (FEV1) arvon pienenemisenä jokaisen annoksen jälkeen.

Niin en minä sitä enää pelkääkään niin paljon lun olen saanut siitä lisätietoja ja opastusta sinulta, kiitos!

Mutta jos siinä ei saa ottaa antihistamiinia oliko se nyt viikkoon, niin tällä hetkellä joudun napsimaan niitä päivittäin sekä myös ataraxia, koska minulla on naamassa paha allerginen ihottuma.

Soitan ainakin sinne ja kysyn.

• mä vaan2
        minä vaan kirjoitti:

Niin en minä sitä enää pelkääkään niin paljon lun olen saanut siitä lisätietoja ja opastusta sinulta, kiitos!

Mutta jos siinä ei saa ottaa antihistamiinia oliko se nyt viikkoon, niin tällä hetkellä joudun napsimaan niitä päivittäin sekä myös ataraxia, koska minulla on naamassa paha allerginen ihottuma.

Soitan ainakin sinne ja kysyn.

No hyvä, ettei syy ole pelossa=)

Ataraxin ja kokeen välissä pitää olla 5 päivää ilman lääkettä...soita sinne ja kysele lisätietoja, varsinkin jos et oikeen voisi olla ilman lääkettäsi.

Pidän sulle peukkuja, että kokeessa todettaisi, että sulla ei olisi astmaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57