Adventismista- Pastori Thorellin Kirjasta

J.S

Pastori Folke Thorellin Kirjasta Totuus Sapatista ja Sunnuntaista v.1954

Mitä on adventismi?

”On tunnettua asia, että kaikenlaiset uskonnolliset harhaopit saavat uutta vauhtia aina sotavuosienkin jälkeen. Näin on tapahtunut viime aikoina meidänkin maassamme ei ainoastaan Jehovan
todistajiin ja mormooneihin, vaan myöskin adventistien nähden. Lienee siksi täysin perusteltua, että jokanen omalta kohdaltaan edes jossain määrin vaivautuu ottamaan selvää, mitä nämä
viime mainitut ovat ja mihin he pyrkivät.
Adventismi on muuan uskonnollinen virtaus, joka alkoi Pohjosi- Amerikkassa 1830- luvulla. Sen alkuun panija oli maanviljelijä William Miller (1782-1849). Hän oli baptisti ja kuului Low-
Hamptonin seurakuntaan. Hän oli erikoisesti Kristuksen pikaisen tulon valtamaa. Siksi hän erehtyi ennustamaan sen tapahtuvaksi määrättynä aikana v.1843. Tämä sanoma levisi valtavasti
ja voitti alaa.
V. 1845 mies kannattajineen erotettiin baptistiyhteisöstä. Silloin he perustuvat omia seurakuntiaan, joiden jäseniä alkoivat kutsua adventisteiksi.
Myöhemmin on adventismi pirstoutunut useihin eri ryhmiin, joista n.s seitsemännenpäivänadventistit – eli sapattilaiset – ovat ainoat,jotka ovat jossain määrin saavuttaneet menestystä
Amerikan rajojen ulkopuolella. Heidän pääopin kappaleensa on lauantain pyhittäminen. Adventismin aikakirjain huomatuin, ja tärkein nimi on Ellen White (1827-1915). Harhanäkyjensä
innoittama ja tavattoman lahjakkaana oli hänen vaikutuksensa suuri sapattilaisten piirissä. Hän kirjoitti suuren määrän hartauskirjallisuutta. Kannatajiensa keskuudessa rinnastetaan hänen
sanansa apostolien ja toisten raamatun kirjoittajien kanssa saman veroiseksi, mitä tulee jumalalliseen innoitukseen ja auktoriteettiin.
Adventistien opinkappaleet ovat suurelta osaltaan samoja kuin evankeelistenkin uskonsuuntien, mutta eroavat niistä useissa hyvin tärkeissä kohdissaan. Adventistit eivät harrasta minkäänlaista
yhteyttä evankeelisten kristittyjen kanssa, mikä onkin hyvin ymmärrettävissä edellä sanotun perusteella. Kansa johdatetaan adventismiin usein siitä syystä, ettei se tunne asioita. Monet kiintyvät
sangen helposti adventtisaarnaajien ilmoittelu tapaan, kun he sanomalehden palstoilla mainostavat esitelmiään ja puhe aiheitaan. Siitä alkaa väärän oppijärjestelmän pauloihin kietoutuminen aivan
huomaamatta. Paras vasta myrkky heidän Raamatun valossa kestämättömälle julistukselleen on, että käsitellään niitä aiheita, joita seitsemännenpäiväadventistit käyttävät propaganda-
välineinään.”

-Onko meidän saarnattava sapattia?

Adventistien julistuksen A ja O on sapatti. Tosin eivät saarnamiehet tätä pykäläänsä ota käsiteltäväkseen esitelmäsarjoissaan ennenkuin vasta ihan loppussa.
Mutta tämä tapahtuu strateegisista syistä. He pyrkivät ensin voittamaan kuulijansa mielenkiinnon viehättävine esityksineen. Sitten he saapuvat itse ytimeen-
-sapattiin-
Voidaan kysyä, oliko uustestamentillisilla julistajilla saarna- aiheenaan sapatti. Uusi testamentti vaatii meitä 50 kertaa ”saarnaamaan evankeliumia”,
23 kertaa ”saarnaamaan kristusta”, 17 kertaa ”saarnaamaan sanaa”, 8 kertaa ”saarnaamaan valtakuntaa”, mutta ei kertaakaan sapattia. Kirjeissään
mainitsee Paavali ainoastaan kerran sapatin, Kl. 2:16,17, ja silloinkin osoittaakseen, miten arvoton se on kristityillle. Jeesus ei esittänyt sitä koskaan
Miksi siis olisi meidän saarnattava sapattia? Mutta adventistit jatkaessaan tätä julistustaan ilmaisevat sillä seisovansa yhdellä jalalla vanhassa liitossa.
He yrittävät pitäytyä kouristukseomaisesti siinä, mikä on häviävää ja vanhentunutta, Hbr. 8:13, ja jo kadonnutta sille, joka on Kristuksessa, 2 Kr. 3:7-18
Emme ole kirjaimen ja kuoleman viran julistajia, vaan Hengen viran. Kiitetty olkoon Herran nimi!

28

1301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.S

      Edelleen Folke Thorellin kirjasta lainaten:

      "-Pystyvätkö adventistit pitämään sapatin?

      Sen johdosta, että he ovat niin kovia sapatti- intoilijoita, tulisi heidän luonnollisesti olla myöskin hyvin tarkkoja kaikkien sapattimääräysten täyttämisessä.
      Ei käyne nimittäin päinsä pitää ainoastaan osittain jokin määrätty käsky? Onhan kirjoitettu ”joka pitää koko lain , mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan,
      se on syypää kaikissa kohdin.” Jk.2:10. Mahtanevatkohan adventistit pitää esim. sen kohdan, mikä kieltää tulen tekemisen sapattina? 2. Moos.35:3
      Luemme ”älkääsytyttäkö tulta sapatin päivänä missä asuttekin”. Tässä ei auta sekään, millä adventistit puolustautuvat, että kylmässä Pohjolassa on meidän
      tehtävä oikeutettu poikkeus, sillä sanotaanhan nimenomaa -”missä asuttekin” -
      Sanotaan 2.Moos. 35:2 myöskin, että se, joka sapattina suorittaa jotain kiellettyjä askareita, on surmattava. Tuskinpa adventtikansa pitänee tätäkään käskyä?
      Jos kaikki seitsenpäiväveljet ja -sisaret, jotka lauantaina sytyttävät lamppunsa taikka tekevät valkean, näin likvitoitaisiin, niin eipä taitaisi montakaan heistä jäädä
      jäljelle enää.
      Mitenkähän sitten adventistit onnistuvat pitämään sen määräyksen, mikä on 2. Moos 16:29? ”Älköön kukaan lähtekö kotoaan seitsemäntenä päivänä”
      Eiköhän liene melko oksainen pala myöskin 2. Moos 20:10, missä ei ainoastaan israelilaista kielletä työskentelemästä sapattina, vaan myöskin palvelijaa, palvelijatarta,
      muukalaisia ja juhtaa? Kuitenkin saatamme nähdä seitsenpäiväystäviemme iloisina ”lähtevän kotoaan” sapattina. Mielellään he myöskin matkustavat
      joko junalla, linja- autolla taikka raitiovaunulla esim. kokoukiin ja sieltä takaisin asuntoonsa juuri tuona samana päivänä. Toisilla sanoilla esitettynä: He
      käyttävät hyväkseen sekä palvelijoita, palvelijattaria että muukalaisia Herran pyhänä sapatin päivänä. Käyttäväthän he sähköä ja kaasuakin, joita jaetaan
      sapattina, lukevat kenties lehden, syövät leipää, syventyvät johonkin kirjaan tai raamattuun, mikä kaikki on saatettu valmistaa juuri lauantaina, He ottavat
      vastaan kirjeitä, jotka on kirjoitettu, lähetetty ja edelleen kuljetettu sapatti tunteina. Samoin on taloustarvikkeiden ja -välineiden laita, jotka saattavat olla
      sapatin rikkomisella saastuttamia. jne.
      Nyt joku sanonee: ”tuollainen on hiuksen halkomista!” Niin aivan niin . He itse päätyvätkin juuri hiustenhalkomisiin, kun orjamaisesti yrittävät pitää sapattia
      niiden määräysten mukaisesti, joilla niin mielellään ratsastavat. Seitsenpäiväadventistit eivät voi missään tapauksessa pitää sapattia. He elävät alinomaa sen
      rikkomistuskassa ja aina epäonnistuvat sen täyttämisessä. Tämän huolensa olemassaoloa he eivät kuitenkaan myönnä noin vain.
      ”He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille” sanoo Jeesus sellaisista lain opettajista, Mtt. 23: 4.
      Jerusalemin apostolikokouksessa päätettiin, ettei opetuslasten niskaan tule laskea sellaista ”iestä” , Apt. 15:10, sillä se oli ”rasittava”, jae19, ja ”kuorma”
      jae 28, jos yritti noudattaa Mooseksen lakia, jae 5. Tämän raamatunpaikan adventistit selittävät, että apostolinkokouksessa oli kysymys ainoastaan
      ympärileikkauksesta eikä mistään muusta, mutta jae 5 selvittää meille, että keskustelu koski Mooseksen lain noudattamista. Ympärileikkaus oli vain sen
      merkki, että ihminen alistui lakiin. Apostolikokous vapauttaa Mooseksen laista. Jumalan lain ja mooseksen lain välillä ei ole minkäänlaista eroitusta niin kuin
      jo olemme sen nähneet. Adventistit kyllä myöntävät sen , etteivät he voi pitää kaikkia yskityiskohtaisia määräyksiä, mitkä liittyvät sapattikäskyyn, mutta
      lisäävät hyvin salakavalasti: ”Juuri sen takia Kristus tulikin sovittamaan nämä rikkomukset” Tällainen oppi on enemmän kuin erikummallinen. He sallivat
      Kristuksen sovittaa sapattia koskevat ylitsekäymisensä, mutteivät hyväksy hänen tulemistaan tuon lain täyttymykseksi. Ro. 10: .4. Tämä on paloitelua
      evankeliumia kuin minkä Kristus ja Paavali ovat meille antaneet. Tällaisen opin julistajalla kuuluvan tuomion näemme Gl.1: 8.9
      Tietoisina siitä, etteivät milloinkaan pysty sapattikäskyä täyttämään määräysten mukaisesti, he ehdoin tahdoin tekevät syntiä lauantai lauantain jälkeen.
      Mutta tällaiselle synnille ”ei ole enää uhria, vaan hirmuinen tuomion odotus”, Hbr.10: 26, 27. Tällaista menettelyä, missä ihminen alistuu johonkin lainkäskyyn
      tarkoituksella noudattaa ainoastaan osittain sitä, nimitetään jakeessa 28 ” Mooseksen lain ylenkatsomesiksesi” ja ei voi silloin välttää tuomiotaan. Adventistit
      ovat itse parhaana esimerkkinä siitä, miten turhaa ja tuloksetonta on yrittää täyttää lakia, jota kristityn ei ole käsketty huomioimaan."

      • vapautti

        "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

        Adventoistit vaan ovat antaneet sitoa itysensä orjuuden ikeeseen:

        Ja
        "He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa."


      • Yhtä hyvin tai huonosti kuin muutkin käskyt.

        Jeesuksen sovintoveri peittää vajavaisuuden.


      • mutta
        nettihiiri kirjoitti:

        Yhtä hyvin tai huonosti kuin muutkin käskyt.

        Jeesuksen sovintoveri peittää vajavaisuuden.

        Mutta ei peitä saatanan työtä


      • Hienoja lainauksia J.S.

        Varsinkin tuo kohta: "He sallivat Kristuksen sovittaa sapattia koskevat ylitsekäymisensä, mutteivät hyväksy hänen tulemistaan tuon lain täyttymykseksi. Ro. 10: .4."
        Tuo on oikein adventismiälyttömyyden leikkauspiste.


      • mutta kirjoitti:

        Mutta ei peitä saatanan työtä

        miten niin?


      • ???
        vapautti kirjoitti:

        "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."

        Adventoistit vaan ovat antaneet sitoa itysensä orjuuden ikeeseen:

        Ja
        "He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa."

        Mistä lähtien lepääminen on ollut orjuutta?


      • S--ti.
        uskova_1 kirjoitti:

        Hienoja lainauksia J.S.

        Varsinkin tuo kohta: "He sallivat Kristuksen sovittaa sapattia koskevat ylitsekäymisensä, mutteivät hyväksy hänen tulemistaan tuon lain täyttymykseksi. Ro. 10: .4."
        Tuo on oikein adventismiälyttömyyden leikkauspiste.

        Olen adv. mutta en ole kuulut opetusta seurakunnassa että sapattin pitäminen pelastaisi.Sapatin Herra Jeesus pelastaa. Jeesus Jumalan poika on minun pelastajani, Hän on kuollut minunkin edestäni. Joh. 3:16. Sapatin lepo Jumalan sanan äärellä on hyvin siunaavaa ihmiselle. Kokemusta on ja siitä iloitsen.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Hienoja lainauksia J.S.

        Varsinkin tuo kohta: "He sallivat Kristuksen sovittaa sapattia koskevat ylitsekäymisensä, mutteivät hyväksy hänen tulemistaan tuon lain täyttymykseksi. Ro. 10: .4."
        Tuo on oikein adventismiälyttömyyden leikkauspiste.

        Tietenkin Kristus on koko lain täyttymys. Tämähän on kaiken järkevän protestanttisen teologian, myös adventistisen sapattiteologian, perustus. Sapatinpitämisellä ei ansaita mitään, ei Jumalan suosiota, ei paikkaa taivaassa, ei paremmuutta toisiin uskoviin nähden (niinkuin nyt lepäämällä muutenkaan voisi mitään ansaita!?).

        Mutta niin pastori Thorellin kuin uskova 1 voisivat vähän kirkastaa teologiaansa viettämällä hetken vaikkapa Lutherin Suuren Katekismuksen ääressä miettimässä tarkoittaako se, että Kristus koko lain täytti myös sitä, että minä saan vapaasti koko lain rikkoa – eli vaikkapa pilkata Jumalaa, varastaa, huorata, tappaa ja himoita...

        Eihän Luther tietenkään sapattia pitänyt, koska päivä oli hänelle ”adiafora” eli toisarvoinen. Mutta Kristuksen, uskon vanhurskauden ja lain väliset suhteet hän ymmärsi selkeämmin kuin monet seuraajansa.

        Ja sitäpaitsi järkevässä sapatinpitämisessä (oli pitäjä sitten adventisti, seitsemännen päivän baptisti tai helluntailainen tai vaikkapa luterilainen - joita niitäkin löytyy) ei seurata kymmenen käskyn ulkopuolelta löytyviä Vanhan Testamentin sapattilakeja vaan Jeesuksen ja apostolien esimerkkiä. Jeesuksen ja Paavalin opetus antaa parhaan (ja ainoan) pohjan sille, mitä kristillistä arvoa itsekullakin Vanhan testamentin noin tuhannesta laista on.

        Kai A


      • ei kerrota
        S--ti. kirjoitti:

        Olen adv. mutta en ole kuulut opetusta seurakunnassa että sapattin pitäminen pelastaisi.Sapatin Herra Jeesus pelastaa. Jeesus Jumalan poika on minun pelastajani, Hän on kuollut minunkin edestäni. Joh. 3:16. Sapatin lepo Jumalan sanan äärellä on hyvin siunaavaa ihmiselle. Kokemusta on ja siitä iloitsen.

        Ongelma on juuri tuossa, että sinut sinulta ja muilta rivijäseniltä SALATAAN oppinne pyrusasist.

        Ole rohkea ja tutki asioita avoimin mielin.


      • S--ti.
        ei kerrota kirjoitti:

        Ongelma on juuri tuossa, että sinut sinulta ja muilta rivijäseniltä SALATAAN oppinne pyrusasist.

        Ole rohkea ja tutki asioita avoimin mielin.

        Ikävä kyllä tuon taas sinulle pettymyksen, kun väitit:"Ongelma on juuri tuossa, että sinut sinulta ja muilta rivijäseniltä SALATAAN oppinne pyrusasist. Ole rohkea ja tutki asioita avoimin mielin." Seurakuntamme keskustelu kulttuurimme on hyvin avointa.(Miten on sinun srk:sa?) Oppimme perusasiat on Jumala sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut ja Pyhän-Hengen johdolla ymmärämme lukemaamme. "Ole rohkea ja tutki asoita avoimin mielin" lauseen oppia suosittelen kaikille lukijoille, voitte kohdata yllätyksen.Pyhä-Henki opettaa viellä tänääkin sanan ymmärtämisestä ja toteuttamisessa käytännön älämässä. Siunausta kaikille Herraa Jeesusta uskoville.


      • Kai_A kirjoitti:

        Tietenkin Kristus on koko lain täyttymys. Tämähän on kaiken järkevän protestanttisen teologian, myös adventistisen sapattiteologian, perustus. Sapatinpitämisellä ei ansaita mitään, ei Jumalan suosiota, ei paikkaa taivaassa, ei paremmuutta toisiin uskoviin nähden (niinkuin nyt lepäämällä muutenkaan voisi mitään ansaita!?).

        Mutta niin pastori Thorellin kuin uskova 1 voisivat vähän kirkastaa teologiaansa viettämällä hetken vaikkapa Lutherin Suuren Katekismuksen ääressä miettimässä tarkoittaako se, että Kristus koko lain täytti myös sitä, että minä saan vapaasti koko lain rikkoa – eli vaikkapa pilkata Jumalaa, varastaa, huorata, tappaa ja himoita...

        Eihän Luther tietenkään sapattia pitänyt, koska päivä oli hänelle ”adiafora” eli toisarvoinen. Mutta Kristuksen, uskon vanhurskauden ja lain väliset suhteet hän ymmärsi selkeämmin kuin monet seuraajansa.

        Ja sitäpaitsi järkevässä sapatinpitämisessä (oli pitäjä sitten adventisti, seitsemännen päivän baptisti tai helluntailainen tai vaikkapa luterilainen - joita niitäkin löytyy) ei seurata kymmenen käskyn ulkopuolelta löytyviä Vanhan Testamentin sapattilakeja vaan Jeesuksen ja apostolien esimerkkiä. Jeesuksen ja Paavalin opetus antaa parhaan (ja ainoan) pohjan sille, mitä kristillistä arvoa itsekullakin Vanhan testamentin noin tuhannesta laista on.

        Kai A

        Oletko adventistiteologina nyt sitten sitä mieltä, että Ellen White valehteli, kun hän kirjoitti:

        "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta"
        ja
        "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille." (White Ellen. Suuri Taistelu, s. 617-618)


      • virstanpylväs
        S--ti. kirjoitti:

        Ikävä kyllä tuon taas sinulle pettymyksen, kun väitit:"Ongelma on juuri tuossa, että sinut sinulta ja muilta rivijäseniltä SALATAAN oppinne pyrusasist. Ole rohkea ja tutki asioita avoimin mielin." Seurakuntamme keskustelu kulttuurimme on hyvin avointa.(Miten on sinun srk:sa?) Oppimme perusasiat on Jumala sanassaan Raamatussa ihmiselle ilmoittanut ja Pyhän-Hengen johdolla ymmärämme lukemaamme. "Ole rohkea ja tutki asoita avoimin mielin" lauseen oppia suosittelen kaikille lukijoille, voitte kohdata yllätyksen.Pyhä-Henki opettaa viellä tänääkin sanan ymmärtämisestä ja toteuttamisessa käytännön älämässä. Siunausta kaikille Herraa Jeesusta uskoville.

        Teidän Sapatinviettonne ei ole sen pyhempää kuin usemmilla jotka eivät sitä pidä.
        Ettehän te tee mitään sen säädöksen mukaan mitä sapatista on säädetty.
        Te teette oman mielewnne mukaan itsellenne palvelussännöt ja vertailette itseänne niiden noudattamiseen.
        2.Korinttolaiskirje:
        10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.


      • annu42
        uskova_1 kirjoitti:

        Oletko adventistiteologina nyt sitten sitä mieltä, että Ellen White valehteli, kun hän kirjoitti:

        "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta"
        ja
        "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille." (White Ellen. Suuri Taistelu, s. 617-618)

        Vaikka ihan hetken luin täällä olleita mielipiteitä, voisin lainata mielin määrin tekstejä, jotka yrittävät saada adventistit "oikealle tielle". Koska olen löytänyt sen "oikean tien", en aio silti siltä poistua. Tällaisenani palvelen Jumalaa, Jeesusta ja kuljen heidän Pyhän Henkensä ohjauksessa parhaani tehden.

        Sapatinviettoni on puutteellista, aivan varmasti lausun turhaan Jumalani nimen enkä kunnioita häntä tarpeeksi, ajattelen läheisistäni vääriä ajatuksia yms. Jokaisen käskyn kohdalla Jumala tuomitsee minut kadotukseen, mutta... siinä se onkin. Minä uskon Jeesuksen armoon ja uhriin puolestani. Hän eli elämän tällä maapallolla, ja hän piti täydellisesti Jumalan käskyt.

        Yhdessäkään kohdin häntä ei voitu sanoa käskyjen rikkojaksi, ei edes sen sapattikäskyn kohdalla. Hän tuli tekemään lain suureksi ja ihanaksi, niinkuin se oli ollut alussa.

        Koska hän piti jokaisen käskyn, myös sapattikäskyn, (koska hän ei koskaan viettänyt sunnuntaita pyhäpäivänään) minä saan mennä, kun olemme Jeesuksen kanssa yhdessä Jumalan edessä tuomiolla. Jeesus vetoaa omaan tekoonsa minun puolestani. Hänen armonsa riittää minulle jokaisen käskyn kohdalla.

        Mutta antamasi lainauksen mukaan ne, jotka viettelevät ihmisiä tekemään Jumalan sanaa vastaan, ovat tuomiolla ilman puolustajaa, ilman Jeesusta. Hehän ovat hänen vastustajiaan kaikessa. He ovat kuin tuo mies, josta Jeesus itse sanoi: ...parempi olisi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja miksi? Eikö siksi, että hän oli vietellyt noita "pienempiään" vääryyteen, vastustamaan Jumalaa ja hänen sanaansa.

        On kysymys Jumalan kunniasta, ei meidän teoistamme. Jumala teki kaiken, että meillä olisi mahdollisuus. Meidän täytyy vain ottaa se mahdollisuus vastaan, ja levätä täytetyssä työssä. Meidän täytyy antaa hänelle kaikki kunnia siitä, että me pääsemme perille.

        Toisaalla Ellen White kirjoittaa, että rakkauden kaksoissisar on velvollisuus, johon hän tuossakin kirjoituksessaan viittaa. Meidän on Jumalan edessä velvollisuus ottaa vastaan hänen totuutensa niin kuin se on hänen sanassaan kirjoitettu. Jos rakastamme Jumalaa, tämä velvollisuus on kuin "ies, joka on sovelias" ja "kuorma, joka on keveä".

        Nyt minä alan levätä ja toivotan siunattua, ja pyhitettyä ja Jumalan kanssa vietettäväksi tarkoitettua sapattiaikaa.


      • annu42 kirjoitti:

        Vaikka ihan hetken luin täällä olleita mielipiteitä, voisin lainata mielin määrin tekstejä, jotka yrittävät saada adventistit "oikealle tielle". Koska olen löytänyt sen "oikean tien", en aio silti siltä poistua. Tällaisenani palvelen Jumalaa, Jeesusta ja kuljen heidän Pyhän Henkensä ohjauksessa parhaani tehden.

        Sapatinviettoni on puutteellista, aivan varmasti lausun turhaan Jumalani nimen enkä kunnioita häntä tarpeeksi, ajattelen läheisistäni vääriä ajatuksia yms. Jokaisen käskyn kohdalla Jumala tuomitsee minut kadotukseen, mutta... siinä se onkin. Minä uskon Jeesuksen armoon ja uhriin puolestani. Hän eli elämän tällä maapallolla, ja hän piti täydellisesti Jumalan käskyt.

        Yhdessäkään kohdin häntä ei voitu sanoa käskyjen rikkojaksi, ei edes sen sapattikäskyn kohdalla. Hän tuli tekemään lain suureksi ja ihanaksi, niinkuin se oli ollut alussa.

        Koska hän piti jokaisen käskyn, myös sapattikäskyn, (koska hän ei koskaan viettänyt sunnuntaita pyhäpäivänään) minä saan mennä, kun olemme Jeesuksen kanssa yhdessä Jumalan edessä tuomiolla. Jeesus vetoaa omaan tekoonsa minun puolestani. Hänen armonsa riittää minulle jokaisen käskyn kohdalla.

        Mutta antamasi lainauksen mukaan ne, jotka viettelevät ihmisiä tekemään Jumalan sanaa vastaan, ovat tuomiolla ilman puolustajaa, ilman Jeesusta. Hehän ovat hänen vastustajiaan kaikessa. He ovat kuin tuo mies, josta Jeesus itse sanoi: ...parempi olisi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja miksi? Eikö siksi, että hän oli vietellyt noita "pienempiään" vääryyteen, vastustamaan Jumalaa ja hänen sanaansa.

        On kysymys Jumalan kunniasta, ei meidän teoistamme. Jumala teki kaiken, että meillä olisi mahdollisuus. Meidän täytyy vain ottaa se mahdollisuus vastaan, ja levätä täytetyssä työssä. Meidän täytyy antaa hänelle kaikki kunnia siitä, että me pääsemme perille.

        Toisaalla Ellen White kirjoittaa, että rakkauden kaksoissisar on velvollisuus, johon hän tuossakin kirjoituksessaan viittaa. Meidän on Jumalan edessä velvollisuus ottaa vastaan hänen totuutensa niin kuin se on hänen sanassaan kirjoitettu. Jos rakastamme Jumalaa, tämä velvollisuus on kuin "ies, joka on sovelias" ja "kuorma, joka on keveä".

        Nyt minä alan levätä ja toivotan siunattua, ja pyhitettyä ja Jumalan kanssa vietettäväksi tarkoitettua sapattiaikaa.

        Parasta nyt mennä jo kiireesti viettämään sitä sapattia hampaat irvessä ja katua sitä, että avasit tietokoneesi. Siinähän teit tulen sapatin aikana!


      • mm tässä
        uskova_1 kirjoitti:

        Oletko adventistiteologina nyt sitten sitä mieltä, että Ellen White valehteli, kun hän kirjoitti:

        "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta"
        ja
        "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille." (White Ellen. Suuri Taistelu, s. 617-618)

        Kaikki, jotka ovat vilpittömästi katuneet ja uskossa turvautuneet Kristuksen sovitusuhriin, ovat saaneet kirjoihin merkinnän anteeksiannosta. Kun he ovat osallistuneet Kristuksen vanhurskaudesta ja heidän luonteensa on todettu olevan sopusoinnussa Jumalan lain kanssa, heidän syntinsä pyyhitään pois ja heidät katsotaan ikuisen elämän arvoisiksi."

        Ja:
        ”uskovien synnit jäivät vielä taivaan kirjoihin. Kristuksen työ ihmisen pelastumiseksi päättyy erikoiseen sovitustyöhön jonka kautta synnit poistetaan taivaan pyhäköstä” (tämä sovitustyö alkoi adventistien mukaan v 1844).
        Uuden liiton aikana pannaan katuvien synnit Kristuksen päälle ja siirretään todellisesti taivaan pyhäkköön.”

        Ennen kuin ne voidaan siltä pyyhkiä pois:
        ”täytyy tarkastaa niitä kirjoja, joihin ihmisten teot on merkitty, jotta voitaisiin päättää, ketkä voivat synnistä poiskääntymisen ja Kristukseen uskomisen kautta osallistua Kristuksen sovitusuhrin ansiosta. Pyhäkön puhdistaminen kuuluu sen tähden tutkiminen ja tuomipäätöksen tekeminen.
        Kristus meni v 1844 taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimpään toimittamaan sovitustyön viimeistä osaa.” (s 421-422)

        ”VLn syntiuhrikauris kuvasi SAATANAA, jonka päälle vilpittömästi katuvien synnit lopuksi pannaan. Kun Kristus pappispalveluksensa lopussa oman verensä ansiolla poistaa kansansa synnit taivaallisesta pyhäköstä, hän asettaa ne SAATANAN päälle, jonka täytyy kärsiä lopullinen rangaistus”(s 422)

        ”Niiden jotka elävät maan päällä, kun Kristuksen välittäjätoimi taivaan pyhäkössä päättyy, täytyy seisoa Jumalan kasvojen edessä ILMAN VÄLITTÄJÄÄ. Heidän vaatteittensa täytyy olla tahrattomat. Jumalan armon ja OMIEN UUTTERIEN PONNISTUSTEN kautta heidän on täytynyt päästä voiottajiksi taistelussa pahaa vastaan” ( s 424-425)
        ---

        "Kristuksen välitystyö ihmisten hyväksi taivaallisessa pyhäkössä on yhtä olennainen osa pelastussuunnitelmasta kuin hänen kuolemansa ristillä. Kuolemallaan hän ALOITTI sen työn, jota hän kuolleista nousemisensa jälkeen meni saattamaan päätökseen taivaassa" (Suuri taistelu osa II s.481)

        Syntien tunnustamisesta toiselle ihmiselle EGW kirjoittaa:
        "Tämä alentava syntien tunnustaminen toiselle ihmiselle on salainen lähde, mistä on virrannut paljon pahaa, joka saastuttaa maailman ja kypsyttää sen lopullisesti hävitettäväksi" (s 556).

        EGW opetti myöskin sitä, että on oleva asukkaita muuallakin kuin maapallolla:
        "Saatana ei saa lähteä maan päältä eikä pääse MUIHIN MAAILMOIHIN viettelemään ja häiritsemään niitä, jotka eivät ole koskaan tehneet syntiä. Tässä merkityksessä hän on sidottu"(s 636)

        Ja:
        "Kuolevaisuuden kahleista vapaina he (pelastetut) lentävät väsymättä kaukaisiin maailmoihin - maailmoihin, jotka värisivät surusta, kun katselivat ihmiskunnan kurjuutta. Sanomattomalla ihastuksella maan lapset tutustuvat lankeamattomien olentojen iloon ja viisauteen"(s 654).

        Maanpäällisestä taivaasta EGW kirjoittaa:

        "Maa on voitettu takasin suuren pelastussuunnitelman avulla. Jumalan alkuperäinen tarkoitus maan luomisessa päättyy, kun siitä tulee pelastettujen ikuinen asuinpaikka."


      • uskova_1 kirjoitti:

        Oletko adventistiteologina nyt sitten sitä mieltä, että Ellen White valehteli, kun hän kirjoitti:

        "On mahdotonta kuvailla niiden kauhua ja epätoivoa, jotka ovat polkeneet jalkoihinsa Jumalan pyhät vaatimukset. Herra antoi heille lakinsa. He olisivat voineet verrata luonnettaan siihen ja oppia tuntemaan puutteellisuutensa, kun vielä oli aikaa katumukseen ja parannukseen. Mutta voittaakseen maailman suosiota he syrjäyttivät sen määräykset ja opettivat muitakin rikkomaan niitä. He ovat koettaneet pakottaa Jumalan kansaa häpäisemään hänen sapattiaan. Nyt heidän halveksimansa laki tuomitsee heidät. Pelottavan selvästi he näkevät olevansa ilman puolustusta"
        ja
        "Jumalan lain viholliset, saarnaajasta aina pienimpään asti heidän joukossaan, saavat uuden käsityksen totuudesta ja velvollisuudesta. Liian myöhään he näkevät, että neljännen käskyn sapatti on elävän Jumalan sinetti. Liian myöhään he näkevät väärän sapatin todellisen luonteen ja sen hiekkaperustuksen, jolle ovat rakentaneet. He huomaavat taistelleensa Jumalaa vastaan. Uskonnon opettajat ovat johtaneet sieluja kadotukseen, selittäessään ohjaavansa niitä paratiisiin porteille." (White Ellen. Suuri Taistelu, s. 617-618)

        Sapattiteologiaa ei tietenkään ratkaista EGWllä vaan Raamatulla, joten hänen kommentillaan ei ole merkitystä itse aiheeseen.

        EGWn sanoihin tulee tietenkin soveltaa, mitä veljemme Paavali profeetoista sanoo: "Tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on..."

        Pienenä ehdotuksena tutkimuksen alulle sanoisin, että mainitulla tekstillä on konteksti, joka EGWn kielessä liittyy viimeiseen herätykseen ja ahdistuksen aikaan, jotka molemmat EGW yhdisti sapattiin. Se, ettei teksti tarkoita niitä, jotka ennen tätä kontekstia pitivät sunnuntaita ja ehkä vastustivatkin sapattia näkyy esim. siitä, kuinka EGW viittaa julkaistuissa kirjoituksissaan Lutheriin 866 kertaa, joista kaikki lukemani ylistävät Lutheria pelastussanoman julistajana ja Raamatun puolesta taistelijana.

        Toisin sanoen, huolimatta siitä, että Luther vastusti sapatin viettoa EGWn mielestä hän sai sanomansa taivaasta johdatti ihmisiä taivaan tielle. Eli "ristin veren armo", jota termiä EGW Lutherin yhteydessä käyttää, näyttää EGWllekin olevan sapatti-sunnuntai kysymystä suurempi asia.

        Kai A


      • maybe
        Kai_A kirjoitti:

        Sapattiteologiaa ei tietenkään ratkaista EGWllä vaan Raamatulla, joten hänen kommentillaan ei ole merkitystä itse aiheeseen.

        EGWn sanoihin tulee tietenkin soveltaa, mitä veljemme Paavali profeetoista sanoo: "Tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on..."

        Pienenä ehdotuksena tutkimuksen alulle sanoisin, että mainitulla tekstillä on konteksti, joka EGWn kielessä liittyy viimeiseen herätykseen ja ahdistuksen aikaan, jotka molemmat EGW yhdisti sapattiin. Se, ettei teksti tarkoita niitä, jotka ennen tätä kontekstia pitivät sunnuntaita ja ehkä vastustivatkin sapattia näkyy esim. siitä, kuinka EGW viittaa julkaistuissa kirjoituksissaan Lutheriin 866 kertaa, joista kaikki lukemani ylistävät Lutheria pelastussanoman julistajana ja Raamatun puolesta taistelijana.

        Toisin sanoen, huolimatta siitä, että Luther vastusti sapatin viettoa EGWn mielestä hän sai sanomansa taivaasta johdatti ihmisiä taivaan tielle. Eli "ristin veren armo", jota termiä EGW Lutherin yhteydessä käyttää, näyttää EGWllekin olevan sapatti-sunnuntai kysymystä suurempi asia.

        Kai A

        Teologit ovat tehneet pelkkää vahinkoa selityksillään.
        Ellenin teksteillä ei ole mitään arvoa.
        Lutherin teologia on aivan sama asia.
        Eihän meitä lutherin opetuslapsiksi ole tarkoitettu.
        Kirkkojen viroissa olevat pyrkivät laitostamaan ihmisten uskon.
        Minä olen jättänyt elämäni Kristukselle enkä jätä sitä sen lisäksi joidenkin ihmisten johdettavaksi.
        Heillä ei ole minuun mitään valtaa.
        Evankeliumi on annettu meille sitä varten että me sen kautta osaisimme elää jokainen oman elämämme nuhteettomasti.
        Te teette Evankeliumista ohjelmien ja rituaalien toteuttamista.
        Meitähän on jopa kielletty ottamasta opettajia ihmisistä.
        Teille saarnamiehille se tietysti on kova kolaus jos ihmiset eivät kumarra teitä.
        Tehän tiukimmin pidätte kiinni vallastanne opettaa muille asiat teidän toivomaanne järjestykseen.


      • Kai_A kirjoitti:

        Sapattiteologiaa ei tietenkään ratkaista EGWllä vaan Raamatulla, joten hänen kommentillaan ei ole merkitystä itse aiheeseen.

        EGWn sanoihin tulee tietenkin soveltaa, mitä veljemme Paavali profeetoista sanoo: "Tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on..."

        Pienenä ehdotuksena tutkimuksen alulle sanoisin, että mainitulla tekstillä on konteksti, joka EGWn kielessä liittyy viimeiseen herätykseen ja ahdistuksen aikaan, jotka molemmat EGW yhdisti sapattiin. Se, ettei teksti tarkoita niitä, jotka ennen tätä kontekstia pitivät sunnuntaita ja ehkä vastustivatkin sapattia näkyy esim. siitä, kuinka EGW viittaa julkaistuissa kirjoituksissaan Lutheriin 866 kertaa, joista kaikki lukemani ylistävät Lutheria pelastussanoman julistajana ja Raamatun puolesta taistelijana.

        Toisin sanoen, huolimatta siitä, että Luther vastusti sapatin viettoa EGWn mielestä hän sai sanomansa taivaasta johdatti ihmisiä taivaan tielle. Eli "ristin veren armo", jota termiä EGW Lutherin yhteydessä käyttää, näyttää EGWllekin olevan sapatti-sunnuntai kysymystä suurempi asia.

        Kai A

        Opetatko nyt siis adventistiteologina adventisteja, että heidän pitää lopettaa täällä ja muualla kolmen enkelin sanoman julistaminen, jossa sapatti on kolmannen enkelin viestinä?

        Vai käskitkö "EGWn kielessä liittyy viimeiseen herätykseen ja ahdistuksen aikaan, jotka molemmat EGW yhdisti sapattiin":n myötä kuitenkin heidän julistaa sapattia, mutta ajattelit lausumallasi Lutherista vaivuttaa luterilaiset turvallisuuden tunteeseen?

        "Sapattiteologiaa ei tietenkään ratkaista EGWllä vaan Raamatulla, joten hänen kommentillaan ei ole merkitystä itse aiheeseen."

        Perin merkillistä puhetta ottaen huomioon, että adventistit eivät vietä Mooseksen sapattia eivätkä uskoon tulleiden ihmisten kaikenaikaista sapattia, vaan juuri Ellen Whiten sapattia.

        Vain Ellen Whiten sapattiin kuuluu: mentävä sapattikokoukseen, ei saa laittaa ruokaa, ei saa käyttää rahaa, ei saa ajatella turhia ajatuksia, ei saa puhua turhia puheita, saa ajaa tai ajatuttaa itseään satoja kilometrejä sapattikokoukseen, pitää tuijottaa luontoa ja muistella Luojaa, saa maksatuttaa ruoat ravintolassa muilla....


      • Olen lukenut

        Ihmetyttää tuo ihmisten tietämättömyys. Vaikka olen kymmeniä vuosia ollut adventtikirkossa, niin ei ole ikinään tullut mieleenkään, ettei tulta saisi sytyttää. Juutalaisilla on kyllä tiukat säännöt, joita Jeesuskin halusi karistaa. Mutta ei adventtikirkossa ole sellaisia sääntöjä. Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä. Ihmiset kuvittelevat ihan päättömiä. Koko keskustelun aihe on järjetön, tuolta kannalta katsottuna.Miten ihmeessä ihmiset oppisivat ajattelemaan järkevästi. Ei se mikä koskee juutalaisia koske adventisteja. Sitähän Jeesus nimenomaan yritti opettaa, ettei sellaisia säädöksiä tarvitse noudattaa kuin juutalaiset noudattivat. Juutalaisilla oli loputon määrä kieltoja ja määräyksiä. Ei saanut kävellä kuin tietyn matkan jne. Se ei totisesti koske ainakaan minua. Vaikka en suursiivouksia sapatille järjestäkään, niin ei se silti ole päivä, jota kaikenlaiset säännöt orjuuttaisivat.
        Se on hyväntekemisen päivä. Jeesuskin teki hyvää, paransi sairaita jne. Niin, meidänkin pitäisi tehdä. Tietysti sitä on hyvä tehdä sunnuntainakin. Minusta ihmisillä on ihan outoja käsityksiä sapatista. Minulle se ei ainakaan ole mikään taakka ja kaikenmaailman kieltoja täynnä. Ei sinnepäinkään. Ei adventistit ole juutalaisia, vaikka sama lepopäivä onkin. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan, eikä kuvittele kaikkea mahdotonta.


      • SITTE
        Olen lukenut kirjoitti:

        Ihmetyttää tuo ihmisten tietämättömyys. Vaikka olen kymmeniä vuosia ollut adventtikirkossa, niin ei ole ikinään tullut mieleenkään, ettei tulta saisi sytyttää. Juutalaisilla on kyllä tiukat säännöt, joita Jeesuskin halusi karistaa. Mutta ei adventtikirkossa ole sellaisia sääntöjä. Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä. Ihmiset kuvittelevat ihan päättömiä. Koko keskustelun aihe on järjetön, tuolta kannalta katsottuna.Miten ihmeessä ihmiset oppisivat ajattelemaan järkevästi. Ei se mikä koskee juutalaisia koske adventisteja. Sitähän Jeesus nimenomaan yritti opettaa, ettei sellaisia säädöksiä tarvitse noudattaa kuin juutalaiset noudattivat. Juutalaisilla oli loputon määrä kieltoja ja määräyksiä. Ei saanut kävellä kuin tietyn matkan jne. Se ei totisesti koske ainakaan minua. Vaikka en suursiivouksia sapatille järjestäkään, niin ei se silti ole päivä, jota kaikenlaiset säännöt orjuuttaisivat.
        Se on hyväntekemisen päivä. Jeesuskin teki hyvää, paransi sairaita jne. Niin, meidänkin pitäisi tehdä. Tietysti sitä on hyvä tehdä sunnuntainakin. Minusta ihmisillä on ihan outoja käsityksiä sapatista. Minulle se ei ainakaan ole mikään taakka ja kaikenmaailman kieltoja täynnä. Ei sinnepäinkään. Ei adventistit ole juutalaisia, vaikka sama lepopäivä onkin. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan, eikä kuvittele kaikkea mahdotonta.

        HYVÄN TEKEMISTÄ? EKSYTTÄMINENKÖ? EKSYTÄT SAPATTINA = RIKOT SAPATIN


      • näin!!!
        Kai_A kirjoitti:

        Sapattiteologiaa ei tietenkään ratkaista EGWllä vaan Raamatulla, joten hänen kommentillaan ei ole merkitystä itse aiheeseen.

        EGWn sanoihin tulee tietenkin soveltaa, mitä veljemme Paavali profeetoista sanoo: "Tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on..."

        Pienenä ehdotuksena tutkimuksen alulle sanoisin, että mainitulla tekstillä on konteksti, joka EGWn kielessä liittyy viimeiseen herätykseen ja ahdistuksen aikaan, jotka molemmat EGW yhdisti sapattiin. Se, ettei teksti tarkoita niitä, jotka ennen tätä kontekstia pitivät sunnuntaita ja ehkä vastustivatkin sapattia näkyy esim. siitä, kuinka EGW viittaa julkaistuissa kirjoituksissaan Lutheriin 866 kertaa, joista kaikki lukemani ylistävät Lutheria pelastussanoman julistajana ja Raamatun puolesta taistelijana.

        Toisin sanoen, huolimatta siitä, että Luther vastusti sapatin viettoa EGWn mielestä hän sai sanomansa taivaasta johdatti ihmisiä taivaan tielle. Eli "ristin veren armo", jota termiä EGW Lutherin yhteydessä käyttää, näyttää EGWllekin olevan sapatti-sunnuntai kysymystä suurempi asia.

        Kai A

        Ellenin teksteillä voit pyyhkiä perseesi!!!

        Tätä mieltä minäkin ja moni muu täällä kirjoittelevista.


      • näin.
        näin!!! kirjoitti:

        Ellenin teksteillä voit pyyhkiä perseesi!!!

        Tätä mieltä minäkin ja moni muu täällä kirjoittelevista.

        Minä pyyhin sinulla perseeni.


      • jataas
        Olen lukenut kirjoitti:

        Ihmetyttää tuo ihmisten tietämättömyys. Vaikka olen kymmeniä vuosia ollut adventtikirkossa, niin ei ole ikinään tullut mieleenkään, ettei tulta saisi sytyttää. Juutalaisilla on kyllä tiukat säännöt, joita Jeesuskin halusi karistaa. Mutta ei adventtikirkossa ole sellaisia sääntöjä. Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä. Ihmiset kuvittelevat ihan päättömiä. Koko keskustelun aihe on järjetön, tuolta kannalta katsottuna.Miten ihmeessä ihmiset oppisivat ajattelemaan järkevästi. Ei se mikä koskee juutalaisia koske adventisteja. Sitähän Jeesus nimenomaan yritti opettaa, ettei sellaisia säädöksiä tarvitse noudattaa kuin juutalaiset noudattivat. Juutalaisilla oli loputon määrä kieltoja ja määräyksiä. Ei saanut kävellä kuin tietyn matkan jne. Se ei totisesti koske ainakaan minua. Vaikka en suursiivouksia sapatille järjestäkään, niin ei se silti ole päivä, jota kaikenlaiset säännöt orjuuttaisivat.
        Se on hyväntekemisen päivä. Jeesuskin teki hyvää, paransi sairaita jne. Niin, meidänkin pitäisi tehdä. Tietysti sitä on hyvä tehdä sunnuntainakin. Minusta ihmisillä on ihan outoja käsityksiä sapatista. Minulle se ei ainakaan ole mikään taakka ja kaikenmaailman kieltoja täynnä. Ei sinnepäinkään. Ei adventistit ole juutalaisia, vaikka sama lepopäivä onkin. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan, eikä kuvittele kaikkea mahdotonta.

        Katsopas, kun joillakin uskovilla(?) on aivosolut hiukan hukassa.
        Babylonin viini on niin humalluttavaa,
        tyhmyys kuulostaa järkevältä ja järkevä tyhmältä.
        Lukutaitokin on jäänyt reppanoilla.

        No, rakastetaan heitä Kristuksen tähden.


      • näin. kirjoitti:

        Minä pyyhin sinulla perseeni.

        Kuinka kristillinen rakkaus sanoistanne heijastuukaan samoin kuin totuuteen ja Raamattuun pitäytyminen!

        Minä en ole EGWtä tähän keskusteluun tuonut... Ilmeisesti herja alkaa aina kun faktat puuttuvat!?

        Kai A


      • Voitto Ramu
        Olen lukenut kirjoitti:

        Ihmetyttää tuo ihmisten tietämättömyys. Vaikka olen kymmeniä vuosia ollut adventtikirkossa, niin ei ole ikinään tullut mieleenkään, ettei tulta saisi sytyttää. Juutalaisilla on kyllä tiukat säännöt, joita Jeesuskin halusi karistaa. Mutta ei adventtikirkossa ole sellaisia sääntöjä. Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä. Ihmiset kuvittelevat ihan päättömiä. Koko keskustelun aihe on järjetön, tuolta kannalta katsottuna.Miten ihmeessä ihmiset oppisivat ajattelemaan järkevästi. Ei se mikä koskee juutalaisia koske adventisteja. Sitähän Jeesus nimenomaan yritti opettaa, ettei sellaisia säädöksiä tarvitse noudattaa kuin juutalaiset noudattivat. Juutalaisilla oli loputon määrä kieltoja ja määräyksiä. Ei saanut kävellä kuin tietyn matkan jne. Se ei totisesti koske ainakaan minua. Vaikka en suursiivouksia sapatille järjestäkään, niin ei se silti ole päivä, jota kaikenlaiset säännöt orjuuttaisivat.
        Se on hyväntekemisen päivä. Jeesuskin teki hyvää, paransi sairaita jne. Niin, meidänkin pitäisi tehdä. Tietysti sitä on hyvä tehdä sunnuntainakin. Minusta ihmisillä on ihan outoja käsityksiä sapatista. Minulle se ei ainakaan ole mikään taakka ja kaikenmaailman kieltoja täynnä. Ei sinnepäinkään. Ei adventistit ole juutalaisia, vaikka sama lepopäivä onkin. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan, eikä kuvittele kaikkea mahdotonta.

        Kumma juttu että kirjoitat seuraavasti:

        "Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä."

        Nehän on kirjoitettu RAAMATUSSA. JOS sapatti KOSKEE PAKANAKRISTITYITÄ, NIIN MYÖSKIN SÄÄDETTY SAPATIN viettämistapa koskee pakanakristityitä.


        MIKSI OTATTE SAPATTI-ASIASSA vain osan siitä mikä on sapatista säädetyt?

        Olett TÄYSIN uskokultasia koko sapatti asiassa.


      • Voitto Ramu
        Olen lukenut kirjoitti:

        Ihmetyttää tuo ihmisten tietämättömyys. Vaikka olen kymmeniä vuosia ollut adventtikirkossa, niin ei ole ikinään tullut mieleenkään, ettei tulta saisi sytyttää. Juutalaisilla on kyllä tiukat säännöt, joita Jeesuskin halusi karistaa. Mutta ei adventtikirkossa ole sellaisia sääntöjä. Ei ole tarkoituskaan noudattaa juutalaisten sapattisääntöjä. Ihmiset kuvittelevat ihan päättömiä. Koko keskustelun aihe on järjetön, tuolta kannalta katsottuna.Miten ihmeessä ihmiset oppisivat ajattelemaan järkevästi. Ei se mikä koskee juutalaisia koske adventisteja. Sitähän Jeesus nimenomaan yritti opettaa, ettei sellaisia säädöksiä tarvitse noudattaa kuin juutalaiset noudattivat. Juutalaisilla oli loputon määrä kieltoja ja määräyksiä. Ei saanut kävellä kuin tietyn matkan jne. Se ei totisesti koske ainakaan minua. Vaikka en suursiivouksia sapatille järjestäkään, niin ei se silti ole päivä, jota kaikenlaiset säännöt orjuuttaisivat.
        Se on hyväntekemisen päivä. Jeesuskin teki hyvää, paransi sairaita jne. Niin, meidänkin pitäisi tehdä. Tietysti sitä on hyvä tehdä sunnuntainakin. Minusta ihmisillä on ihan outoja käsityksiä sapatista. Minulle se ei ainakaan ole mikään taakka ja kaikenmaailman kieltoja täynnä. Ei sinnepäinkään. Ei adventistit ole juutalaisia, vaikka sama lepopäivä onkin. Toivottavasti edes joku tajuaa mitä tarkoitan, eikä kuvittele kaikkea mahdotonta.

        Miksi kumoatte sapatin VIETTOTAVA ja väitätte se kuuluvan vain jutalasille?

        2.Ms 35:3. Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

        2Ms 35;2. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.


        4,Ms 28: 10. Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella.

        OLETTE SIIS TEKOPYHIÄ JA ULKOKULTAISIA,

        kun vaaditte pakanakristityitä viettämään tiettyä päivää sapatina, mutta OPETATTE, ETTÄ SAPATIN VIETTOTAPA koskee VAIN juutalaisia.

        Olette siis itse oman perinnäisääntönne uhreja.


      • Jeesukseen uskova
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Miksi kumoatte sapatin VIETTOTAVA ja väitätte se kuuluvan vain jutalasille?

        2.Ms 35:3. Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

        2Ms 35;2. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.


        4,Ms 28: 10. Tämä on sapatin polttouhri, joka uhrattakoon kunakin sapattina jokapäiväisen polttouhrin ja siihen kuuluvan juomauhrin ohella.

        OLETTE SIIS TEKOPYHIÄ JA ULKOKULTAISIA,

        kun vaaditte pakanakristityitä viettämään tiettyä päivää sapatina, mutta OPETATTE, ETTÄ SAPATIN VIETTOTAPA koskee VAIN juutalaisia.

        Olette siis itse oman perinnäisääntönne uhreja.

        Voitto Ramu.
        Sanon rakkaudella, puheesi on saivartelua, joka katsantokanta ei esitä Jumalan pyhyyden antamaa sisältöä asiaan ollenkaan. Pakanat, "kieltäjiä tarkitan", asettaa aivan samanlaisia pilkkalauluja hengellisten asioiden lokaan saattamiseksi. Mietipä asiaa uudelleen.
        Taivaan Isä antaa anteeksi tietämättömyyden ajat.
        vmp. Lahti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      118
      6144
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      3956
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3315
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2793
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      273
      1795
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1463
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1416
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      161
      1310
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1278
    Aihe