Autappa "miestä mäessä"...

maatsu

Omistan siis 200l akvaarion jossa eheim sisäsuodatin, hapetin ja hiilidioksidilevitin.. Kysymys kuuluukin eikö kasvini kasva sen takia että mulla on se erillinen hapetin? Kuulin nimittäin tuossa sellaista juttua et se hapetin estää kasveja kasvamasta.... Asiallisia viestejä kiitos!!

19

4461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henu

      No miksi ihmeessä pidät hapetinta? laita se ajastimella yöksi päälle jos pelkäät hapen loppuvan. Päivällä se ei ainakaan auta koska kasvit tuottavat happea yllin kyllin, se vain ilmastaa hiilidioksidia pois vedestä.

      Lannoitus on tärkeää, milläs lannoitat kasvejasi, mitä kasveja ne on, paljonko on valoa, paljonko nitraattia, vesiarvot? millainen pohjamateriaali?

      • maatsu

        siis tuossa yllä vastaus hapettimen pitoon :) en ole koskaan tullu ajatelleeksi ettei sitä tarvitse!! Lannoitan tetra flora pridella joka neljäs viikko. Vettä vaihdan joka toinen viikko neljäsosan. Kasveja on jättiläis vallisneria (ainut joka kasvaa todella hyvin), argentiinan vesirutto, vedensuosikki, kierrelehti, kurttulehti ,keihäslehti, jaavasammal siinäpä ne. Ph on 7 nitraattia en ole mitannu, pohja on kivimursketta ja valot olen juuri uudet ostanu toinen lamppu kirkas toinen sininen..


      • .....
        maatsu kirjoitti:

        siis tuossa yllä vastaus hapettimen pitoon :) en ole koskaan tullu ajatelleeksi ettei sitä tarvitse!! Lannoitan tetra flora pridella joka neljäs viikko. Vettä vaihdan joka toinen viikko neljäsosan. Kasveja on jättiläis vallisneria (ainut joka kasvaa todella hyvin), argentiinan vesirutto, vedensuosikki, kierrelehti, kurttulehti ,keihäslehti, jaavasammal siinäpä ne. Ph on 7 nitraattia en ole mitannu, pohja on kivimursketta ja valot olen juuri uudet ostanu toinen lamppu kirkas toinen sininen..

        Vaihda vettä joka viikko ja reilummin, luulenpa että nitraatit ovat pilvissä tuolla vaihdolla... nitraattitesti olisi ihan ehdoton koska silloin tiedät vedenvaihtotarpeesta enemmän.

        Lannoitetta lisätään silloin kun vettä vaihdetaan, muuten lannoitteen määrä heilahtelee liikaa. Kerran kuussa lannoittaminen tuntuu hurjalta, kerralla menee iso läjä ja sitten loppukuusta sitä ei ole enää ollenkaan kun vettäkin on vaihdettu...


      • maatsu
        ..... kirjoitti:

        Vaihda vettä joka viikko ja reilummin, luulenpa että nitraatit ovat pilvissä tuolla vaihdolla... nitraattitesti olisi ihan ehdoton koska silloin tiedät vedenvaihtotarpeesta enemmän.

        Lannoitetta lisätään silloin kun vettä vaihdetaan, muuten lannoitteen määrä heilahtelee liikaa. Kerran kuussa lannoittaminen tuntuu hurjalta, kerralla menee iso läjä ja sitten loppukuusta sitä ei ole enää ollenkaan kun vettäkin on vaihdettu...

        Siis niin olen lannoitetta laittanut kun on purkin kyljessä ohjeet.... nitraattitestit menen huomenna ostamaan kunhan akvaario kauppa täällä Kuopiossa aukeaa, sitten tiedän nekin arvot....


      • .....
        maatsu kirjoitti:

        Siis niin olen lannoitetta laittanut kun on purkin kyljessä ohjeet.... nitraattitestit menen huomenna ostamaan kunhan akvaario kauppa täällä Kuopiossa aukeaa, sitten tiedän nekin arvot....

        Kerroppa sitten täälläkin mitä arvot näytti, ihan mielenkiinnosta haluan tietää. Älä muuten osta jbl:n testiä, se on huono eikä näytä tarkasti, sillä voi heittää vesilintua... Seran tai tetran testit on parempia.


      • purkin kyljessä...
        maatsu kirjoitti:

        Siis niin olen lannoitetta laittanut kun on purkin kyljessä ohjeet.... nitraattitestit menen huomenna ostamaan kunhan akvaario kauppa täällä Kuopiossa aukeaa, sitten tiedän nekin arvot....

        Lukee että joka veden vaihdon yhteydessä.. ja jos sinä vaihdat vettä 2 viikon välein ja lannoitat 4 viikon välein, niin eihän se sitten mene niin kuin purkin kyljessä.


      • maatsu
        ..... kirjoitti:

        Kerroppa sitten täälläkin mitä arvot näytti, ihan mielenkiinnosta haluan tietää. Älä muuten osta jbl:n testiä, se on huono eikä näytä tarkasti, sillä voi heittää vesilintua... Seran tai tetran testit on parempia.

        Ja testikin on jo tehty tulos oli


      • harakka
        maatsu kirjoitti:

        Ja testikin on jo tehty tulos oli

        Itse käytän samaista lannoitetta joka vedenvaihdon yhteydessä n puolet suositusmäärästä. Täyden satsin jos laitan, niin levätkin rehoittaa.
        Joskus jätän vedenvaihdon yhteydessä laittamatta eli satunnaisesti lannoitusväli 2vkoa.


      • .......
        maatsu kirjoitti:

        Ja testikin on jo tehty tulos oli

        Sanoit ostavasi nitraattitestin, ei nitriittitestiä!! Nitraatti on se mitä veteen kertyy ja jota altaassasi on takuulla niin hurjat määrät että kasvit kärsii...

        Hommaa nitraattitesti... nitriittiä ei ole toimivassa altaassa, turha testailla.


      • jonna*
        purkin kyljessä... kirjoitti:

        Lukee että joka veden vaihdon yhteydessä.. ja jos sinä vaihdat vettä 2 viikon välein ja lannoitat 4 viikon välein, niin eihän se sitten mene niin kuin purkin kyljessä.

        Kannattaa ottaa maalaisjärki käteen ja miettiä miten lannoitus kannattaa hoitaa. Jos altaaseen mätkäisee koko kuukauden annoksen kerralla, tarkoittaa se sitä että kasvit ottavat vain sen verran mitä pysyvät ja loppu jää LEVILLE! Kasviakvaristit käyttävät jopa tippaletkuja ja sellaisia systeemeja joilla lannoitteen voi annostella tasaisesti altaaseen pitkin päivää. Itse annostelen mittaruiskulla lannoitteen päivittäin ja näin sen määrä pysyy tasaisena, ei tule puutetta tai sitä ei ole ylimäärää. Leviä minulla ei ole ollut vuosikausiin. En voisi kuvitellakaan laittavani lannoitetta kerran kuussa koska vettäkin vaihdan joka viikko.

        Kauppiaat eivät yleensä ole tietoisia mistään, alalle ei ole mitään vaatimuksia. Kasvien tarpeista he eivät tiedä usein tuon taivaallista (=kauppiaani ei esim.tiennyt että kasvit kuluttavat yöllä happea) ja jos leväongelmia tulee heidän neuvojaan noudattamalla, he vain rikastuvat lisää kun asiakkaat tulevat ostamaan levämyrkkyjä ja muita juttuja.

        Jos haluaa tietää onko lannoitetta sopiva määrä vedessä, kannattaa ostaa rautatesti. Näin ainakin tietää paljonko rautaa on.


      • maatsu
        jonna* kirjoitti:

        Kannattaa ottaa maalaisjärki käteen ja miettiä miten lannoitus kannattaa hoitaa. Jos altaaseen mätkäisee koko kuukauden annoksen kerralla, tarkoittaa se sitä että kasvit ottavat vain sen verran mitä pysyvät ja loppu jää LEVILLE! Kasviakvaristit käyttävät jopa tippaletkuja ja sellaisia systeemeja joilla lannoitteen voi annostella tasaisesti altaaseen pitkin päivää. Itse annostelen mittaruiskulla lannoitteen päivittäin ja näin sen määrä pysyy tasaisena, ei tule puutetta tai sitä ei ole ylimäärää. Leviä minulla ei ole ollut vuosikausiin. En voisi kuvitellakaan laittavani lannoitetta kerran kuussa koska vettäkin vaihdan joka viikko.

        Kauppiaat eivät yleensä ole tietoisia mistään, alalle ei ole mitään vaatimuksia. Kasvien tarpeista he eivät tiedä usein tuon taivaallista (=kauppiaani ei esim.tiennyt että kasvit kuluttavat yöllä happea) ja jos leväongelmia tulee heidän neuvojaan noudattamalla, he vain rikastuvat lisää kun asiakkaat tulevat ostamaan levämyrkkyjä ja muita juttuja.

        Jos haluaa tietää onko lannoitetta sopiva määrä vedessä, kannattaa ostaa rautatesti. Näin ainakin tietää paljonko rautaa on.

        Mutta nyt siis kysyinkin sitä et miten paljon lannoitetta laitetaan et ois hyvä määrä?! Paljonko sinä itse omaan akvaasi laitat?


      • jonna*
        maatsu kirjoitti:

        Mutta nyt siis kysyinkin sitä et miten paljon lannoitetta laitetaan et ois hyvä määrä?! Paljonko sinä itse omaan akvaasi laitat?

        Pyöreästi voisi sanoa että 3 ml/vrk (21 ml/viikko) olisi ok, mutta koska en tiedä akvaariosi nitraattimäärää, niin en osaa neuvoa. En usko että noin vähäisellä vedenvaihdolla kasvit pysyvät kunnossa ja epäilen vahvasti että nitraattiarvosi ovat pilvissä. En kyllä tiedä kalastoakaan eli kuormitusta...

        Kasvien määräkin ja (lajit)on aika vaikea tietää näkemättä. Jos akvaario on täynnä kasveja, lannoitetta laitetaan ihan eri määrä kuin harvempikasvilliseen. Ja jos on vaikka miekkakasveja, niille on erikseen pohjalannoite koska ne ottavat ravinteita paljon juurillaan.


    • lannoite

      Koska en halua avata taas uutta puuta kysyn tässä, kun liippaa aikas läheltä. Eli aloin myös käyttää FloraPridea, kun kasvit ei kasvanu ja akvaliike sitä suositteli. Nyt olen antanut sitä vedenvaihdossa 10ml/20l kerran viikossa (vaihdan vettä 2 kertaa viikossa 30l/kerta). Levää puskee hurjat määrät. Normaalia?

      Pönttö on 120l, pH 7, nitraatti 12, nitriitti 1. Arvot n. viikon vanhat ennen vedenvaihtoa.

      • henu

        Mun purkissa lukeepi 5 ml/20 litraa vettä. Sun määrä on siis kaksinkertainen...

        Miksihän sun altaassa on nitriittiä?? eihän sitä pitäisi kypsässä altaassa olla.

        Mitä se levä on? sinilevää, viherlevää, tupsulevää, piilevää? kerro niin katsotaan missä mättää.paljonko on valoa ja kuinka pitkä valaistusaika tunneissa/vrk?


      • se ravinne

        Sulla taitaa olla siellä kalaa yllinkyllin kun tuo nitriitti ykkösessä.
        Lapolla pasaa pois vedenvaihdon yhteydessä. Ruokintaa pienemmälle, ravinteita vähemmän..


      • lannoite
        henu kirjoitti:

        Mun purkissa lukeepi 5 ml/20 litraa vettä. Sun määrä on siis kaksinkertainen...

        Miksihän sun altaassa on nitriittiä?? eihän sitä pitäisi kypsässä altaassa olla.

        Mitä se levä on? sinilevää, viherlevää, tupsulevää, piilevää? kerro niin katsotaan missä mättää.paljonko on valoa ja kuinka pitkä valaistusaika tunneissa/vrk?

        Tulipa puoliunessa hieman kirjoitusvirheitä. Eli nitriitti on


    • ville-j

      Mutta tässä nyt jotain...

      Hapetin ei estä kasveja kasvavamasta. Sen sijaan se lisää veden liikettä ja voi aiheuttaa sen, että hiilidioksidin määrä akvaariossa vähenee. Oikeasti tuota pitäisi tutkia suuremmalla otoksella, jossa mitataan hiilidioksidin määrää, koska juontaan juurensa varsin pitkältä ajalta. Jäänyt elämään heittona..

      On paljon mahdollista, että voi sulkea ilmastimen päiväksi pois (ajastin) ja kytkeä sen aina yöksi päälle. Kasvit käyttävät happea öiseen aikaan, jolloin akvaariota on hyvä "ilmastaa". Päiväsaikaan tilanne on juuri päinvastainen, kasvit tuottavat happea enemmän kuin käyttävät ja veden happipitoisuus pysyy riittävänä kaloille. Hapen tarve riippuu akvaarion muodosta ja kalamäärästä. ¨¨

      Jos akvaario on pahoin ylikansoitettu, älä sulje ilmastinta lainkaan.

      Ei vielä riitä, että käytössä on hiilidioksidilevitin, kun sen hiilidioksidin pitää myös liueta siihen veteen. Passiivilevittimet ovat tästä syystä huonovalinta, mutta edullisimpia. Hiukan modaamalla saa aikaan jonkin astaisen aktiivilevittimen. Kasvit käyttävät hiilidioksidia yhteyttämiseen ja sikse se on kasveille tärkeää.

      Kasvien kasvu riippuu taas itse kasveista. Asiaan vaikuttaa myös käytetty valaistus, tehdyt vedenvaihdot ja lannoitteet. Puute yhdessä johtaa helposti siihen, etteivät kasvit kasva.

      1. Tarkasta, että valoa on riittävästi
      2. Tarkasta, että hiilidioksidia liukenee veteen ja sitä on kasveille riittävästi (esim. pH-KH-CO2 taulukko)
      3. Tee viikottaiset vedenvaihdot 1/4 - 1/2
      4. Lisää viikottain akvaarioosi kasvilannoitetta (nestemäinen) ja pohjalannoitteet tarpeenmukaan

      • maatsu

        Joo testailempa tuollasilla keinoilla, jospa saisin vihdoin kasvit kasvamaan!! Kiitos ohjeista.


      • tahtoo kans

        onpas vähän vanha viesti, mut ei kai se mitää :)
        Tuossa kun puhuttiin tosta pH-KH-CO2 taulukkosta, niin mistähän moisen taulukon löytäis käsiinsä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe