Nyt on ollut kuuma aihe tämä päin punaisia ajaminen ja tietysti täysin syystäkin.
Mistä johtuu ettei enään liikennevaloja kunnioiteta? Muistan sen kun ennen liikennevalot oli päällä vain kun liikennettä oli paljon nyt ne ovat aina päällä. Vielä 80-luvulla oli valot pois päältä jo klo 18 jälkeen ja laitettiin vasta päälle aamuruuhkaan ja muun ajan oli valot joko sammutettuna tai vilkuttivat keltaista valoa. Ja silloin liikennevaloja myös kunnioitettiin.
Toisin on nyt kun ne ovat aina päällä. Tuntuu monesti aika turhauttavalta seistä punaisissa monta minuuttia ainoana autona liikenteessä, kun toista autoa ei näy mailla eikä halmeilla. Eikö jo tästä tule kiusaus ajaa päin punaisia valoja ja samalla kunnioitus valoja kohtaan vähenee. Aivan sama kuin turhat nopeusrajoitukset ja turha ajovalo pakko päivällä.
Se oli aikoinaan kommunistit, kun veikko saarto oli liikenneministerinä niin he ajoivat tuon että liikennevalot pitää olla aina päällä ja pitää olla jatkuva punainen aalto (arvo aalto oli myös tätä ajamassa) Heidän mielestä on tosi upeaa kun punainen näkyy kaikialla. He oli jo ajamassa sitä että aina pitää mennä auton edellä punaista lippua kantava henkilö (ajovalopakko oli vain välivaihe). Perustelut olivat samat.
Päin punaisia ajaminen
43
2214
Vastaukset
- Repe
Alkuviesti vaikutti ihan asialta,sitten iski suuri
ja mahtava kommunismin pelko!!
Höpö höpö....- Ari
Minun mielestä on kommunismia erittäin suuri syy pelätä. Kyllä sitä pelätä täytyy. Karmeita esimerkkejä on nähtävänä rajan takana.
- -S-
Ihan älytöntä seisoo yöllä punasissa näinhän se on
ja kun kaks autoo lähestyy yöllä risteystä ni toinen saa sitte punaset. Eiköhän nyt kaks autoo jotenkin selvii väistämis sääntöjen mukaan risteyksestä kolaroimatta yöaikaan jos ei ni sit saa kyllä paukkuu mun puolesta, niin suurta holhousta tarvii olla. Eikö niitä nyt vois säätää liikenne määrän mukaan ja tietän kyllä ettei suomessa oo kovin montaa paikkaa missä tarvis valoja kellon ympäri eli suurimmat kaupunkit jossa ajetaan pillu rallii yöllä esim. hesassa, espoossa ei kyllä tarvii missään valoja keskellä yötä, perjantaisin vois ehkä tehdä muutoksia. On paikkoja missä pärjää sokeekin ilman niitä koska liikennettä ei juurikaan oo. Ei esimerkiksi kortteleissa olevat valot ainakaan ole meillä päin päällä illallakaan enää suojateillä. minä ajan ainakin punasii päin yöllä joskus, kun ei niiden käytölle löydy järjellistä syytä. No minkäs teet joku mua fiksumpi on ne määränny - Tauno
Joo, oli ainakin viestin alkuosa ihan asiaa.
Mutta sitten tuli taas tämä tuttu "Veikko Saarto liikenneministerinä" ja "punainen lippu" ja ajovalopakko.
Ei se Veikko Saarto nyt niin monissa maissa liikenneministerinä ollut...
Ja punainen on hyvä väri ;-)
Yleinen holtittomuus ja väärät asenteet näyttävät olevan syitä tähän liikenteen nykytilanteeseen. Ja ei pelkästään liikenteessä vaan muutenkin elämässä.
Minua ei haittaa pätkääkään seisoa yöllä liikennevaloissa vaikka minuutti. Mitä sillä väliä? Mitä tekisin tällä "voitetulla" minuutilla. En yhtään mitään. Sama asia koskee ohituksissa "voitettua aikaa".
Tauno- Ääliö
Mikä ihemeen voitettu aika.
Menetettyä aikaa se on typerissä valoissa seisoa
kello 1 yöllä - Tauno
Ääliö kirjoitti:
Mikä ihemeen voitettu aika.
Menetettyä aikaa se on typerissä valoissa seisoa
kello 1 yöllävoitettu aika = 1-(menetetty aika)
:-)
riippuu aina mistä päin sen tarkistaa, mutta pointti oli että jos seison yöllä klo 1 liikennevaloissa, niin sitten seison, so what?
Tauno - italowestern
Tauno kirjoitti:
voitettu aika = 1-(menetetty aika)
:-)
riippuu aina mistä päin sen tarkistaa, mutta pointti oli että jos seison yöllä klo 1 liikennevaloissa, niin sitten seison, so what?
TaunoTyhjäkäynnillä auto saastuttaa eniten, joten eiköhän ajeta tyhjistä valoista läpi, vaikka ne olis violetit. Poliisitkin ajaa päin punaisia yöllä, kun luulevat ettei kukaan näe. Näin olen nähnyt tapahtuvan. Ja se on hyvä.
Sekin saastuttaa, että ne valot on turhaan syömässä energiaa joka hemmetin kadunkulmassa silloinkin kun niitä ei todellakaan tarvita yhtään mihinkään. Eli yöllä.
Sammutetaan ne kaikki yöksi ja säästetään muutama miljoona vuodessa energiakuluissa ja hermoissa.
- T K
Punaisia päin ajamisesta välittömästi kortti pois (kuten esim. Saksassa). Taitaa olla ikävä kyllä ainoa tapa saada autoilijat kunnioittamaan liikennevaloja. Valistuksen keinot taitavat olla käytetty loppuun.
Ei suomalainen autoilija opi kuin kantapään kautta. Sille kun kortin menettäminen tai jonkun kuoliaaksi ajaminen ovat yhtä vakavia asioita.- noh
Joka on ajanut vaikka hesan tuppukylässä, tietää vahingossa punaisiin lipsahtaa välillä.Persekkin pysyy ehjänä.
Mene vetää liinatkiini kehäkolmosella ketasilla,niin viimeistään toisella kerralla auto lyhenee kaksmetriä. - Onnistuja
noh kirjoitti:
Joka on ajanut vaikka hesan tuppukylässä, tietää vahingossa punaisiin lipsahtaa välillä.Persekkin pysyy ehjänä.
Mene vetää liinatkiini kehäkolmosella ketasilla,niin viimeistään toisella kerralla auto lyhenee kaksmetriä.Käsityksesi perustuu ilmeisesti siihen, että valoja pitää lähestyä aina vähintään rajoituksen nopeudella, kehäkolmosella 70km/t? Nopeuttahan voi sovittaa niin, että todennäköisesti punaisiin ehtii jarruttaa rauhallisemminkin kuin liinat totaalisesti kiinni.
Asenteet tietysti ovat muokanneet myös tätä sääntöjen soveltamista. Keltaisella ei saa ajaa risteykseen, paitsi jos aiheuttaa vaaraa muille jarruttamalla. Koska takana tulevan reaktioaika on nykykäytännön mukaan luokkaa 4 sekuntia, niin näin keltaisella ja jopa punaisella ajaminen on tullut "lailliseksi". - noh
Onnistuja kirjoitti:
Käsityksesi perustuu ilmeisesti siihen, että valoja pitää lähestyä aina vähintään rajoituksen nopeudella, kehäkolmosella 70km/t? Nopeuttahan voi sovittaa niin, että todennäköisesti punaisiin ehtii jarruttaa rauhallisemminkin kuin liinat totaalisesti kiinni.
Asenteet tietysti ovat muokanneet myös tätä sääntöjen soveltamista. Keltaisella ei saa ajaa risteykseen, paitsi jos aiheuttaa vaaraa muille jarruttamalla. Koska takana tulevan reaktioaika on nykykäytännön mukaan luokkaa 4 sekuntia, niin näin keltaisella ja jopa punaisella ajaminen on tullut "lailliseksi".Kyllähän käytäntö on toista.Ajeleppa hesassa parituntii.Kyllä liikenteen pitää vetää.Perään ajot kasvaa aika roimasti jos kyttäillän.Nyt jo saa kytätä busia,tuleeko heti eteen,vai maksasaas joku viissatasella.
- Sami
noh kirjoitti:
Kyllähän käytäntö on toista.Ajeleppa hesassa parituntii.Kyllä liikenteen pitää vetää.Perään ajot kasvaa aika roimasti jos kyttäillän.Nyt jo saa kytätä busia,tuleeko heti eteen,vai maksasaas joku viissatasella.
Tuo peräänajon pelko johtuu juuri siitä asennevammasta että keltasilla ja vähän aikaa palaneilla punaisillakin tukitaan risteykseen. Itse meinaan useinkin saada auton perääni juuri siksi että vaikka hyvissä ajoin ennen risteystä syttyy keltanen ja ihan normaalilla jarrutuksella ehtii loistavasti pysähtyä, mutta kun perässä tulee 2 tai 3, joiden mielestä siitä ehtii vielä ja pitäisi painaa kaasupohjaan.
- noh
Sami kirjoitti:
Tuo peräänajon pelko johtuu juuri siitä asennevammasta että keltasilla ja vähän aikaa palaneilla punaisillakin tukitaan risteykseen. Itse meinaan useinkin saada auton perääni juuri siksi että vaikka hyvissä ajoin ennen risteystä syttyy keltanen ja ihan normaalilla jarrutuksella ehtii loistavasti pysähtyä, mutta kun perässä tulee 2 tai 3, joiden mielestä siitä ehtii vielä ja pitäisi painaa kaasupohjaan.
Mene vaan sdsdissa aamuruuhkassa vetää liinat kiini ennakoiduilla keltasilla.Takana rytisee ja paljon.
- Repe Ruutikallo
noh kirjoitti:
Mene vaan sdsdissa aamuruuhkassa vetää liinat kiini ennakoiduilla keltasilla.Takana rytisee ja paljon.
sdsdi?
- noh
Repe Ruutikallo kirjoitti:
sdsdi?
Se on sellanen missä on enemmän,kuin yksi maitolaituri.Lisäksi sinunlaisesi eroittaa siellä seitsemännestä pitenmästä askeleesta.(sarkojen yli!)
- Onnistuja
noh kirjoitti:
Mene vaan sdsdissa aamuruuhkassa vetää liinat kiini ennakoiduilla keltasilla.Takana rytisee ja paljon.
Nyt puhutaan näin ja pidetään kiihdytyskilpailuja liikennevaloista lähdössä. "Montakos hepoa sun konen pellin alla kuopii?"...Sehän on ihan mopo!
Ehkä jonain päivänä pidetäänkin jarrutuskilpailuja punaisiin ja keltaisiin. "Montakos kiloo sun autos jarruttaa?"...Ihan mopon jarrut!
Miksi valpas, lyhyellä reaktioajalla ja kunnon abs:llä varustetun auton kuljettaja on nykyään lainsuojaton? Laki pitäisi muuttaa oikeudenmukaisemmaksi niin, että peräänajaja olisi aina syyllinen, jos jarrutus on tehty keltaisella tai punaisella. Nythän se on väärin päin! - noh
Onnistuja kirjoitti:
Nyt puhutaan näin ja pidetään kiihdytyskilpailuja liikennevaloista lähdössä. "Montakos hepoa sun konen pellin alla kuopii?"...Sehän on ihan mopo!
Ehkä jonain päivänä pidetäänkin jarrutuskilpailuja punaisiin ja keltaisiin. "Montakos kiloo sun autos jarruttaa?"...Ihan mopon jarrut!
Miksi valpas, lyhyellä reaktioajalla ja kunnon abs:llä varustetun auton kuljettaja on nykyään lainsuojaton? Laki pitäisi muuttaa oikeudenmukaisemmaksi niin, että peräänajaja olisi aina syyllinen, jos jarrutus on tehty keltaisella tai punaisella. Nythän se on väärin päin!Tämä ruutiukko on katajaan kapsahtanut.
Mutta kun lähestyt valoja ja katsot vaihtumista,ja taka peiliin.Normaali itsesuojeluvaistolla varustettu ei paina liinoja, - Sami
noh kirjoitti:
Mene vaan sdsdissa aamuruuhkassa vetää liinat kiini ennakoiduilla keltasilla.Takana rytisee ja paljon.
Vikahan on silloin siellä takana, eikä siinä joka noudattaa sääntöjä. Aika huono perustelu, että on "pakko" ajaa päin punaisia tai ainakin pitkään päin keltaisia, kun muuten joku ajaa perään....
- Sami
Onnistuja kirjoitti:
Nyt puhutaan näin ja pidetään kiihdytyskilpailuja liikennevaloista lähdössä. "Montakos hepoa sun konen pellin alla kuopii?"...Sehän on ihan mopo!
Ehkä jonain päivänä pidetäänkin jarrutuskilpailuja punaisiin ja keltaisiin. "Montakos kiloo sun autos jarruttaa?"...Ihan mopon jarrut!
Miksi valpas, lyhyellä reaktioajalla ja kunnon abs:llä varustetun auton kuljettaja on nykyään lainsuojaton? Laki pitäisi muuttaa oikeudenmukaisemmaksi niin, että peräänajaja olisi aina syyllinen, jos jarrutus on tehty keltaisella tai punaisella. Nythän se on väärin päin!Eikös oikeuskäytäntö ole melko yksiselitteinen ja lähes aina peräänajaja maksaa?!?!
- noh
Sami kirjoitti:
Vikahan on silloin siellä takana, eikä siinä joka noudattaa sääntöjä. Aika huono perustelu, että on "pakko" ajaa päin punaisia tai ainakin pitkään päin keltaisia, kun muuten joku ajaa perään....
Aina perseruvella ja auto pajalla.Siitä sami vaan.
- Sami
noh kirjoitti:
Aina perseruvella ja auto pajalla.Siitä sami vaan.
Onhan se nyt melko perseestä että autoilioiden moraali on yleisesti mennyt niin heikoksi, että lakianoudattavien täytyy liisiä periaatteistaa, jotta elämä ei mene mahdottomaksi.
Olisi korkea aika kaikkien katsoa muuallekkin kuin peruutuspeiliin ja miettiä omaa käyttäytymistään liikenteessä. Jos jokainen omalta osaltaa noudattaa sovittuja sääntöjä, niin liikenne kokonaisuutena tulee turvalliseksi ja samalla sujuvaksi. - Just joo pojat
Sami kirjoitti:
Onhan se nyt melko perseestä että autoilioiden moraali on yleisesti mennyt niin heikoksi, että lakianoudattavien täytyy liisiä periaatteistaa, jotta elämä ei mene mahdottomaksi.
Olisi korkea aika kaikkien katsoa muuallekkin kuin peruutuspeiliin ja miettiä omaa käyttäytymistään liikenteessä. Jos jokainen omalta osaltaa noudattaa sovittuja sääntöjä, niin liikenne kokonaisuutena tulee turvalliseksi ja samalla sujuvaksi.Kun lyö liinat kiinni hitaasti, ei mene pers ruvelle ikinä, eikä takanatulijoiden perse kiinnosta pätkääkään, koska en aja keltaisilla risteykseen ja sillä sipuli. En siis enää ikinä. (lukuunottamatta mokia tai selviä peräänajon vaaratilanteita, joka näkyy peilistä)
- Anonyymi
Repe Ruutikallo kirjoitti:
sdsdi?
Stadad
- Rita
Taas näin liikenteessä kun yksi tyyppi ajoi päin punaisia törkeästi.Hyvä että huomasin tilanteen, enkä jäänyt alle.
- Sami
Ei niissä valoissa nyt montaa minuuttia joudu koskaan odottamaan. Otappa tavaksi vilkaista kelloa kun pysähdyt valoihin, niin huomaat että kahden minuutin odottaminen on jo todella pitkä ja harvinainen aika. On tietysti joitain risteyksiä joista pääsee esimerkiski kääntymään vasemmalle vain joka toisessa syksissä yms.
Itse en aja punaisia päin, kuin mitä nyt ihan totaalisesti vahingossa joskus.
Kameravalvonnalla tämä homma saataisiin kuriin. Ihgmisten välinpitämättömyys säännöistä on kasvanut ja se on paljolti kiinni valvonnan vähyydestä. "miksi noudatta sääntöjä, kun rikkomista ei valvota" - aalto
saartoon.
- Repe Ruutikallo
Ari se vaan jaksaa propagoida ilman valoja ajamista. Olet kuule aika yksin jäpityksinesi, mutta jäpitä nyt kunnes joku ei-niin-haukansilmäinen-kuin-sinä menettää henkensä sun takiasi, kun tulet vaikka vasta-auringosta.
Tuo kommarikammo sopii jotenkin kuvaan, vaikka omien havaintojeni mukaan nykymaailmassa pitäisi paremminkin kammota vaikka uusoikeistoa. Kommarius on ollutta ja mennyttä ainakin siinä muodossa joka sua kauhistuttaa. Ja Saarto oli aika kiltti mies eikä mikään änkyräkommari ollenkaan. - Ari
Mitä mieltä olette siitä, kun liikennevalot ovat 24h päällä? Minun mielestäni se on täyttä hullutusta. Ei ole mitään järkeä seisoa liikennevaloissa, kun ei muita autoja ole mailla eikä halmeilla. Jos minä joudun seisomaan esim. kymmenessä liikennevalossa keski. 1,5min. se tekee jo 15min. (laskinko oikein) täysin turhaan ja bensaa palaa ja ilma saastuu.
Johtuuko teidän mielestä se ettei liikennevaloja kunnioiteta siitä että valoja pidetään päällä myös yö-aikana?
Kertokaa mielipiteistänne. KIITOS!!!- Isoturpo
Ajoin taas äsken yhdestä suht vilkkaasta risteyksestä, jossa normaalisti palaa aina valot. Nyt ne on pari päivää ollut jostain syystä pois toiminnasta ja olen ajanut siitä läpi ehkä kymmenisen kertaa eri aikaan vuorokaudesta. Kas kummaa, mutta koskaan en ole siitä päässyt näin sujuvasti ajamaan.
Liikennevaloja on aivan liikaa ja ne toimii pääasiassa päin persettä. Siinä mun mielipide. Ei se ainakaan valojen kunnioitusta paranna, mutta en silti ajele punaisia päin. Mitä nyt joskus yöllä älyttömimmissä paikoissa, jos ärsyttää sopivasti. Typerät varoajat houkuttelevat eniten ajamaan vanhoilla vihreillä. Vilkkaimmissa risteyksissä varoajalla on ihan todellista vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.
Valo-ohjausta ja sitä koskevia lakeja pitäisi muuttaa. Keltaisilla pitäisi saada vielä mennä, mutta punaisella nollatoleranssi. Samoin varoajat pois. Keltaisia pitäisi polttaa selvästi nykyistä pidempään. Ajat ovat nykyään 3s/4s/5s 50/60/70 rajoitusalueilla (muistaakseni). Horroksesta heräämiseen menee yleisesti pidetty 2s, jolloin 50:n vauhdista jää aikaa 1s pysäyttää auto. Se ei ole kovin turvallista...
Paasasinkohan tästä jo joskus aiemminkin, ei muista... - punainen aallonpituus
Riippuu vähän missä.Vilkkaimmassa paikassa kaupungissamme liikennevalot ovat yölläkin päällä.
Muissa paikoissa ne vilkkuvat keltaista kello kahdeksan jälkeen. - just joo pojat
Isoturpo kirjoitti:
Ajoin taas äsken yhdestä suht vilkkaasta risteyksestä, jossa normaalisti palaa aina valot. Nyt ne on pari päivää ollut jostain syystä pois toiminnasta ja olen ajanut siitä läpi ehkä kymmenisen kertaa eri aikaan vuorokaudesta. Kas kummaa, mutta koskaan en ole siitä päässyt näin sujuvasti ajamaan.
Liikennevaloja on aivan liikaa ja ne toimii pääasiassa päin persettä. Siinä mun mielipide. Ei se ainakaan valojen kunnioitusta paranna, mutta en silti ajele punaisia päin. Mitä nyt joskus yöllä älyttömimmissä paikoissa, jos ärsyttää sopivasti. Typerät varoajat houkuttelevat eniten ajamaan vanhoilla vihreillä. Vilkkaimmissa risteyksissä varoajalla on ihan todellista vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.
Valo-ohjausta ja sitä koskevia lakeja pitäisi muuttaa. Keltaisilla pitäisi saada vielä mennä, mutta punaisella nollatoleranssi. Samoin varoajat pois. Keltaisia pitäisi polttaa selvästi nykyistä pidempään. Ajat ovat nykyään 3s/4s/5s 50/60/70 rajoitusalueilla (muistaakseni). Horroksesta heräämiseen menee yleisesti pidetty 2s, jolloin 50:n vauhdista jää aikaa 1s pysäyttää auto. Se ei ole kovin turvallista...
Paasasinkohan tästä jo joskus aiemminkin, ei muista...Ihan just ku sanoit. Valot on päin persettä säädetty ja niillä ei yöllä tee yhtään mitään, muutakuin Mullijoen keskustassa, koska siellä on vain kaksi autoa.
Valot kuluttaa energiaa ja saastuttaa ihan kuten turha valoissa seisominenkin. Se on vieläpä kallista joten sekä luonto, rahaa, ja hermot säästyy, kun sammutetaan ne liikenteen hiljaisten tuntien ajaksi. Suojatien valon saa toimimaan, kun painaa nappia, joten ne olkoon lasten ka aikuisten turvana.
Turhat liikennevalot pois yöllä ja säästetään rahaa miljoonia vuodessa ja saasteita vähennetään iso kasa. Ja mikä tärkeintä mielenterveyttä normaaleilla ihmisillä.
- Jycke
Kaipa tähän voi vastata näinkin monen päivän kuluttua, mutta asiaan:
Eikö kaikkein paras, turvallisin ja joustavin vaihtoehto kaikkien kannalta olisi ihmisen tunnistavat liikennevalot, jolloin turhat punaiset valot voitaisiin ainakin periaatteessa täysin välttää? Valothan vaihtuisivat silloin vasta, kun niitä _todella_ tarvitaan eivätkä jonkun ennakko-ohjelmoinnin mukaan. Olisiko tällaisessa pelkkäään todelliseen tarpeeseen perustuvassa liikennevalo-ohjauksessa ongelmia?
Jos äskeinen idea tuntuu jostakusta lähes tai täysin älyvapaalta, pyydän saada huomauttaa, että tämän esittäjä ei voi ainakaan näillä näkymin koskaan ajaa itse autoa ajokortin saannista nyt puhumattakaan. Eihän _täysin olemattomalla_ näkökyvyllä mitään autoa ajeta!- MJV
Hamburgers!
Millä tunnistat ihmisen? samalla kuin koiran ja kissan. Eli tulee mieleen lähinnä infrapunatutka, mitä pikkupojat voisivat kiusata niin, että liikenne olisi helppoa sekoittaa. Minusta autojen tunnistaminen induktiosilmukalla OK, mutta ihmisten olisi käytettävä painonappia, mikä paljon onkin käytössä, usein tosin silmänlumeeksi 'tasa-arvon' vuoksi.
T. Matti - Jycke
MJV kirjoitti:
Hamburgers!
Millä tunnistat ihmisen? samalla kuin koiran ja kissan. Eli tulee mieleen lähinnä infrapunatutka, mitä pikkupojat voisivat kiusata niin, että liikenne olisi helppoa sekoittaa. Minusta autojen tunnistaminen induktiosilmukalla OK, mutta ihmisten olisi käytettävä painonappia, mikä paljon onkin käytössä, usein tosin silmänlumeeksi 'tasa-arvon' vuoksi.
T. MattiHamburgers !
Niinpä niin... Taitaisi ehdottamastani ihmistunnistuksesta koitua enemmän ongelmia kuin hyötyä. Minustakin painonapit ja auton tunnistavat induktiosilmukat ovat ok. Usein vain käy niin, etteivät ihmiset huomaa painaa tuota nappia ennen kuin vasta ihmeteltyään jonkin aikaa, miksi valot eivät vaihdu, mutta se on tietysti oma vika. Painonappi on teknisestikin helppo toteuttaa, eikä liikenteen sotkeminen sen avulla ole niin helppoa.
T. Jyrki - Sami
Jycke kirjoitti:
Hamburgers !
Niinpä niin... Taitaisi ehdottamastani ihmistunnistuksesta koitua enemmän ongelmia kuin hyötyä. Minustakin painonapit ja auton tunnistavat induktiosilmukat ovat ok. Usein vain käy niin, etteivät ihmiset huomaa painaa tuota nappia ennen kuin vasta ihmeteltyään jonkin aikaa, miksi valot eivät vaihdu, mutta se on tietysti oma vika. Painonappi on teknisestikin helppo toteuttaa, eikä liikenteen sotkeminen sen avulla ole niin helppoa.
T. JyrkiOlen kuullut että eräässä tien ja kevyen liikenteen risteyksessä on nopeuden mittaava lähestymistunnistus ja jos auto ajaa rajoitusten mukaan, niin vihrä vaihtuu ja auto pääsee etenemään hidastamatta, edellyyttäen tietysti ettei samaan aikaan ole pyydetty vihreää kevyelle liikenteelle. Jos taas auto tulee valoihin ylinopeutta, niin silloin joutuu aina pysähtymään ja odottomaan hetken valojen vaihtumista.
Melko hyvän tuntuinen systeemi. - T K
Sami kirjoitti:
Olen kuullut että eräässä tien ja kevyen liikenteen risteyksessä on nopeuden mittaava lähestymistunnistus ja jos auto ajaa rajoitusten mukaan, niin vihrä vaihtuu ja auto pääsee etenemään hidastamatta, edellyyttäen tietysti ettei samaan aikaan ole pyydetty vihreää kevyelle liikenteelle. Jos taas auto tulee valoihin ylinopeutta, niin silloin joutuu aina pysähtymään ja odottomaan hetken valojen vaihtumista.
Melko hyvän tuntuinen systeemi.Tiedän useita samanlaisia risteyksiä, en tosin kevyenliikenteen. Käsittääkseni nopeutta ei mitata, mutta lähestymisanturin mittaussektori on sellainen, että kun tulet sektoriin ja noudatat nopeusrajoitusta valot vaihtuvat sinulle sopivasti, ylinopeudella jäät punaisiin.
Eli siis valot huomaavat saapumisesi jo matkan päästä ja valoissa on viivettä vaihtumiselle.
Hyvä keino, lisää tällaisia valoja. Tyhmempikin autoilija ymmärtää joskus sen, ettei ylinopeus nyt vaan hyödytä mitään. - Sami
T K kirjoitti:
Tiedän useita samanlaisia risteyksiä, en tosin kevyenliikenteen. Käsittääkseni nopeutta ei mitata, mutta lähestymisanturin mittaussektori on sellainen, että kun tulet sektoriin ja noudatat nopeusrajoitusta valot vaihtuvat sinulle sopivasti, ylinopeudella jäät punaisiin.
Eli siis valot huomaavat saapumisesi jo matkan päästä ja valoissa on viivettä vaihtumiselle.
Hyvä keino, lisää tällaisia valoja. Tyhmempikin autoilija ymmärtää joskus sen, ettei ylinopeus nyt vaan hyödytä mitään.Kertomissanin valoissa on kaksi peräkkäistä silmukkaa, joista nopeus lasketaan ja ne todellakin rankaisevat ylinopudesta. Tietysti kaikista tyhmimmät menevät sitten päin punaista....
- Kölli
Sami kirjoitti:
Kertomissanin valoissa on kaksi peräkkäistä silmukkaa, joista nopeus lasketaan ja ne todellakin rankaisevat ylinopudesta. Tietysti kaikista tyhmimmät menevät sitten päin punaista....
..muistaisin ainakin joskus kuulleen, että tuo "rankaisuaika" oli jossain risteyksessä 20s.
- Ari
Kölli kirjoitti:
..muistaisin ainakin joskus kuulleen, että tuo "rankaisuaika" oli jossain risteyksessä 20s.
Jos se ylinopeutta ajava ajaakin päin punaisia, kun ei ole muita autoja näkyvissä? Ei taida aina toimia tuo. Mutta ajatuksena on tämä kyllä hyvä.
- Kölli
Ari kirjoitti:
Jos se ylinopeutta ajava ajaakin päin punaisia, kun ei ole muita autoja näkyvissä? Ei taida aina toimia tuo. Mutta ajatuksena on tämä kyllä hyvä.
...houkutus lisääntyy, joten ojasta allikkoon voi käydä tuossakin kun "isoveli" alkaa liikaa holhoamaan.
- Sami
Kölli kirjoitti:
...houkutus lisääntyy, joten ojasta allikkoon voi käydä tuossakin kun "isoveli" alkaa liikaa holhoamaan.
Kun lakiin saadaan muutos, että kameran perusteella voidaan lähettää sakko punaisia päin ajaneen auton haltialle, niin sieläpä sitten seisot valoissa 20 sekuntia ylimääräistä tai maksat sakot. Suomalainen on kyllä sellainen, että aika nopeasti oppii lainkuuliaiseksi, jos kiinijäämisriski on suuri ja rangaistus kirpaisee.
- Kölli
Sami kirjoitti:
Kun lakiin saadaan muutos, että kameran perusteella voidaan lähettää sakko punaisia päin ajaneen auton haltialle, niin sieläpä sitten seisot valoissa 20 sekuntia ylimääräistä tai maksat sakot. Suomalainen on kyllä sellainen, että aika nopeasti oppii lainkuuliaiseksi, jos kiinijäämisriski on suuri ja rangaistus kirpaisee.
.....varsinkaan kun tuosta ei selviä ees rikesakolla.
Eikö ne voisi samalla sitten muuttaa sitä lakia niin, että se kamera rapsauttaisi jo pikavoiton siitä ylinopeudesta (risteysalueella = raskauttava asianhaara) jos kerran kansa kuriin on aikomus auttaa??? - Aivan oikein
Ihanteellisethan nuo adaptiiviset valot olisi, mutta kun Suomi on täynnä ikivanhaa tekniikkaa ja tuollainen toiminta vaatisi älykkyyttä,
lue: tietokoneita, jotka kestävät rajuja sääolosuhteiden ja lämpötilojen muutoksia.
Lue: KALLISTA, eikä ole Suomella rahaa kaikkien valoristeysten tekniikan uusimiseen.
JOTEN: Pannaan ne vain ajastimella jokaikinen yöksi pois päältä ja säästetään Luontoa, Rahaa ja hermoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851