eli jos on kiinteä tasaerä lainan takaisin maksu tapana ja haluaa silloin tällöin maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä niin miten ne lyhennykset vaikuttaa jäljellä oleviin maksu eriin?
väheneekö erät vai maksanko pelkkiä korkoja pois?
eikä vaikuta automaattiseen veloitukseen jonka pankki tekee kuukausittain.
mistä tiedän verkkopankissa maksettuani että itse maksamani ylimääräinen lyhennys on vähennetty laina summasta
kiinteä tasaerä
12
2656
Vastaukset
- maksu ei
edes onnistu viitteen puuttuessa. Jos sä jollakin konstilla maksat, vaikuttaa se tietenkin siihen, että laina-aika lyhenee. Tulee vähemmän lyhennyksiä nääs. Korothan sä tietenkin olet maksanut muutenkin erien yhteudessä, joten lainasumma pienenee. Kannattaa marssia pankkiin ja ilmoittaa pankkineidille haluavansa lyhentää lainaa!
- velka pienenee
korkohan siitä pienenee kuin velkapääoma vähenee,mitä pois olet nopeammin lyhentämässä mitä sovittu on.näethän sinä verkossa lainasi tilanteen,ja maksut minä ainakin näen,missä pankissa sit lie oletkin.kysy pankista kuten kaikki tälläset pitää kysyä, tietenkin täällä meitä vastaajia riittää joka lähtöön.
- Lyhentäjä?
pankkineidiltä ohimennen, että voinko tehdä ylimääräisen lainanlyhennyksen halutessani. Tyttö ei osannut vastata, pyöritteli vain silmiään, kysyi viereiseltä kaveriltaan, ei tiennyt tämäkään.
Suosittelivat vaan laittamaan kertyneet säästöni johonkin sijoitusrahastoon.
Minä kun nyt kuitenkin olin ajatellut lyhentää niillä lainaani, kun nuo korotkin ovat nousussa.
Kävin sitten pankkini nettisivulla katsomassa, mutta ei löytynyt tietoa sieltäkään.
Onko tosiaankin niin, ettei kerran otettua lainaa voi maksaa pois muuten kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan?- tietoa janoava
http://domino.sampo.fi/external/sbd/ha.nsf/frameset?readform&level=1&product=faq
täältä löysinkin jotain,eli ei tarvita muuta kun sopimusnumero,kulujakaan ei mene koska korko ei ole mulla kiinteä.
mutta lähetin kyselyn pankille että vastaavat tarkemmin ens viikolla.
siitä kans että pankki kehottaa sijoittamaan rahastoihin,minulle ei uppoa kyllä tuo kehotus.
ennemmin yrittää maksaa lainan pois. - Lyhentäjä?
tietoa janoava kirjoitti:
http://domino.sampo.fi/external/sbd/ha.nsf/frameset?readform&level=1&product=faq
täältä löysinkin jotain,eli ei tarvita muuta kun sopimusnumero,kulujakaan ei mene koska korko ei ole mulla kiinteä.
mutta lähetin kyselyn pankille että vastaavat tarkemmin ens viikolla.
siitä kans että pankki kehottaa sijoittamaan rahastoihin,minulle ei uppoa kyllä tuo kehotus.
ennemmin yrittää maksaa lainan pois.Minäkin ajattelin, että menen ihan vartavasten hoitamaan tämän asian, varaan ajan pankkineuvojalta, enkä lähde pois ennenkuin asia on selvä.
Sen kyllä ymmärrän, etteivät pankit mielellään anna tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, nehän saavat tulonsa juuri lainakoroista.
Mutta minusta ei ole järkeä makuuttaa rahaa nollakorolla tilillä, kun sillä voisi pienentää lainakulujaan. - onnistui minuutissa.
Lyhentäjä? kirjoitti:
Minäkin ajattelin, että menen ihan vartavasten hoitamaan tämän asian, varaan ajan pankkineuvojalta, enkä lähde pois ennenkuin asia on selvä.
Sen kyllä ymmärrän, etteivät pankit mielellään anna tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, nehän saavat tulonsa juuri lainakoroista.
Mutta minusta ei ole järkeä makuuttaa rahaa nollakorolla tilillä, kun sillä voisi pienentää lainakulujaan.Kun auton tarve väheni, vaihdoin kalliin auton halvempaan ja marssin välirahaksi saamani 12 donan pankkivekselin kanssa pankkiini. Ilmoitin pankkineitokaiselle (joka oli sanalla sanoen erittäin miellyttävä ihminen) haluavani lyhentää kämppälainaa ko. shekillä. Tyttö vähän näpytteli konetta ja homma oli ohi alta aikayksikön ja vieläpä kuluitta.
En tietenkään tiedä muiden pankkien käytännöistä mutta ko. pankkineiti kertoi heillä kaikkia normaaleja asunto- ja kulutusluottoja voitavan lyhentää kuluitta koska vaan. - onnistui minuutissa.
onnistui minuutissa. kirjoitti:
Kun auton tarve väheni, vaihdoin kalliin auton halvempaan ja marssin välirahaksi saamani 12 donan pankkivekselin kanssa pankkiini. Ilmoitin pankkineitokaiselle (joka oli sanalla sanoen erittäin miellyttävä ihminen) haluavani lyhentää kämppälainaa ko. shekillä. Tyttö vähän näpytteli konetta ja homma oli ohi alta aikayksikön ja vieläpä kuluitta.
En tietenkään tiedä muiden pankkien käytännöistä mutta ko. pankkineiti kertoi heillä kaikkia normaaleja asunto- ja kulutusluottoja voitavan lyhentää kuluitta koska vaan.Siis tarkoitin pankkishekkiä enkä mitään vekseliä;)
- Lyhentäjä?
onnistui minuutissa. kirjoitti:
Kun auton tarve väheni, vaihdoin kalliin auton halvempaan ja marssin välirahaksi saamani 12 donan pankkivekselin kanssa pankkiini. Ilmoitin pankkineitokaiselle (joka oli sanalla sanoen erittäin miellyttävä ihminen) haluavani lyhentää kämppälainaa ko. shekillä. Tyttö vähän näpytteli konetta ja homma oli ohi alta aikayksikön ja vieläpä kuluitta.
En tietenkään tiedä muiden pankkien käytännöistä mutta ko. pankkineiti kertoi heillä kaikkia normaaleja asunto- ja kulutusluottoja voitavan lyhentää kuluitta koska vaan.mullakin on, että pitäisi voida lyhentää. Ihmettelin vain, että miksi sitä tietoa pihdataan.
- etukäteen
Kyllä lainaa voi lyhentää ylimääräisesti tai vaikka maksaa kokonaan pois.
Joissain tapauksissa (jos nykyään lainaa saa alemmalla korolla kuin sinun vanha lainasi, jota tilannetta ei ole nyt) pankilla on oikeus hyvitykseen saamatta jääneistä koroista ja kiinteäkorkoisessa on omat sääntönsä.
- etukäteen
Ota yhteys pankkiisi, että menettelet oikein.
Minä maksoin kerralla yhden lainan loppuserän pois (ei ollut asuntolaina). Pankista sain pääoman koron silloisen tarkan määrän ihan puhelimessa ja taisin saada myös tiedon siitä, mille tilille ja millä viitteellä sen maksoin sitten nettipankissa.
Asuntolainassa ylimääräiset lyhennykset vaikuttaa vain jäljellä olevan lainan määrään. Et voi maksaa korkoja "etukäteen" jos sitä tarkoitit. Lainasi siis tulee maksetuksi nopeammin kuin alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Eikös nettipankissasi myös näy koko laina tulevine maksuerineen? Laita velan pääoma muistiisi ja seuraavana päivänä pitäisi sen olla ylim. lyhennyksen verran pienempi.
Mutta tosiaan yteys pankkiin, niin saat hyvät neuvot, koska pankkikohtaisia eroja taitaa olla. - tietoa janoava
vastaus tuli pankista,ei tarvita muuta kuin lainan sopimusnumero maksun saajan tilinumeroksi ei tarvita viitteitä,voi lyhentää milloin itse haluaa,ei tule kuluja,lyhennys näkyy välittömästi lainan kokonaismäärässä.
lisään vielä että ei ole kiinteä korko ns(tylsä korko) - nordeassa
sain maksaa lainaa pois ylimääräisissä erissä .
kuukausittain meni tililtä tasaerä ja tiliotteella näkyi jäljellä oleva pääoma , kuinka paljon tasaerästä oli lyhennystä ja kuinka paljon korkoa,,,,jos olin maksanut ylimääräisiä lyhennyksiä, niin ne olivat vähentyneet täysimääräisesti pääomasta.
terv. Velaton
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3732894Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201579Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan141122Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571027Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28988En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82953- 81935
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149918Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849