Saako hinata?

Huahka

Saako yleisellä maantiellä hinata sellaista autoa joka on poistettu rekisteristä? Ja vaikuttaako asiaan hinaako köydellä vai puomilla?

14

3224

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rölli

      14 §
      Ajoneuvon «hinaaminen»

      1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

      2. Kahden ajoneuvon samanaikainen «hinaaminen» samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

      ja

      Ajoneuvon «hinaaminen» moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.

      • juttug

        Entäpä jos dolly on rekisteröity.ggg


      • Rölli
        juttug kirjoitti:

        Entäpä jos dolly on rekisteröity.ggg

        Voisitko ystävällisesti kertoa miten se dolly tähän liittyy?

        Kerro myös mikä sinun mielestäsi on dolly?

        Hiukan nääs epäilyttää ettet tiedä sitä.


      • välivaunu
        Rölli kirjoitti:

        Voisitko ystävällisesti kertoa miten se dolly tähän liittyy?

        Kerro myös mikä sinun mielestäsi on dolly?

        Hiukan nääs epäilyttää ettet tiedä sitä.

        Odotinkin jonkun tarttuvan "dollyn" käyttöön. Sinähän tiedät mitä ovat apu- ja välivaunu. Olet varmasti muuttanut ppv.n tpv.ksi

        Lienee vähän samasta asiasta kysymys jos autoon kytketään keskiakseliperävaunu. jonka päälle nostetaan epäkuntoisen ajoneuvon toinen akselisto, yleensä etupää. perävaunun kuormatilana on kääntöpöytää vastaava rakenne, joka mahdollistaa akseliston kääntymisen kuormaan nähden. ajettaessa yhdistelmä käyttäytyy tpv.yhdistelmän tavoin.


    • öhlämiii

      että hinattavassa autossa pitää olla vakuutus nykyään.
      Mutta parhaiten asia selviää kats.konttorilta, poliisilta ei kannata kysyä kun ne ei tiedä sitä sen varmemmin kun minäkään;)

    • finnbulli

      silloin vastaa hinausauton vakuutus.

      Narulla ei.

      • ...,,

        pitäähän peräkärryssäkin olla vakuutus ja sekin tulee puomin päässä.


      • finnbulli
        ...,, kirjoitti:

        pitäähän peräkärryssäkin olla vakuutus ja sekin tulee puomin päässä.

        korvaa ainoastaan hyvin epätavallisia vahinkoja.

        Jos ajat niin lähellä toista autoa että peräkärry aiheuttaa vahingon,vetoauton vakuutus kattaa ne vahingot.

        On kokemuksia.


      • Kooma
        finnbulli kirjoitti:

        korvaa ainoastaan hyvin epätavallisia vahinkoja.

        Jos ajat niin lähellä toista autoa että peräkärry aiheuttaa vahingon,vetoauton vakuutus kattaa ne vahingot.

        On kokemuksia.

        Tarkistin asian. Vakuutusyhtiö haluaa että myös hinauksessa olevassa on vakuutus. Poliisi taas ei puutu siihen puoleen ja kunhan valot jne. toimivat niin saa hinata. Jos jarrut eivät toimi niin saa hinata vain puomilla, muuten saa hinata köydelläkin.


      • mistään
        Kooma kirjoitti:

        Tarkistin asian. Vakuutusyhtiö haluaa että myös hinauksessa olevassa on vakuutus. Poliisi taas ei puutu siihen puoleen ja kunhan valot jne. toimivat niin saa hinata. Jos jarrut eivät toimi niin saa hinata vain puomilla, muuten saa hinata köydelläkin.

        Onks teille sattunu jostain löytymään tietoa tästä hinauksessa käytettävästä puomista. Minkähän moinen se pitäs olla. Minimipituus sanotaan laissa, mutta muuta ei. En oo ainakaa huomannu.

        Jos murjasen 2 tuumasesta vesijohtoputkesta sen ja paan toiseen päähän kärrin vetokidan ja toiseen päähän jonkun tuhdin sakkelin jolla saa auton keulaan kiinni, tietysti se lippu siihen keskelle.

        Onko laillinen?


      • vakuutusyhtiö vaatii
        Kooma kirjoitti:

        Tarkistin asian. Vakuutusyhtiö haluaa että myös hinauksessa olevassa on vakuutus. Poliisi taas ei puutu siihen puoleen ja kunhan valot jne. toimivat niin saa hinata. Jos jarrut eivät toimi niin saa hinata vain puomilla, muuten saa hinata köydelläkin.

        Vakuutusyhtiö vaatii rahaa aina, mutta saako, se on eri juttu. Jos se hinattava auto vaurioituu kuljetuksen aikana esim. kolarissa, niin tuskinpa kukaan vakuutusyhtiöltä mitään menee pyytämäänkään. Mutta avainasia on siinä, että jos tapahtuu kolari ja vakuutusyhtiö saa asian tietoonsa, niin voiko se laittaa maksuun jälkikäteen sellaisen moninkertaisen vakuutusmaksun, jonka se voi asettaa silloin jos varsinaista autoa ajat ilman vakuutusta.
        Jos ajatellaan jotain vanhaa rovia, jota ei ehkä koskaan ole tarkoitus laittaa rekisteriin. Pyörät pyörivät, jarrut toimivat, valot toimivat. Köydellä ei saa hinata ilman vakuutusta, olen samaa mieltä. Mutta jos pannaan kiinteä puomi, siis hinattavan auton runkoon jäykästi kiinnitetty puomi väliin, niin mikäs se sitten on. Hinattava laite? Painaa kuitenkin yli 750 kg. Tietysti jos hinattavassa on kuski painamassa jarrua tarvittaessa, ei jarrut ole este. Mutta olisiko 50 km/h rajoituksessa järkeä. Taitaa olla semmoinen juttu, että laki ei ole aukoton.
        Ja poliisi saisi mielestäni puuttua noihin hinaamistilanteisiin kaikilla valtateillä, siis yli 60 km nopeusrajoitusalueilla paljon hanakammin. Kaikki yksityisten suorittamat himaustilanteet ovat vaara liikenteelle. Rikkoutunut ajoneuvo pitää saada turvaan, mutta mitään muuta subjektiivista oikeutta hinaamiselle ei tarvitse olla. Sinne vaan isomman vehkeen lavalle kaikki romut, niin poistuupa monta vaaratilannetta liikenteessä.


      • iirtfktk
        Kooma kirjoitti:

        Tarkistin asian. Vakuutusyhtiö haluaa että myös hinauksessa olevassa on vakuutus. Poliisi taas ei puutu siihen puoleen ja kunhan valot jne. toimivat niin saa hinata. Jos jarrut eivät toimi niin saa hinata vain puomilla, muuten saa hinata köydelläkin.

        haluaa vakuutuksen siihen hinausköyteenkin. Ota meiltä vakuutukset,me korvataan kaikki.


      • sallittu
        vakuutusyhtiö vaatii kirjoitti:

        Vakuutusyhtiö vaatii rahaa aina, mutta saako, se on eri juttu. Jos se hinattava auto vaurioituu kuljetuksen aikana esim. kolarissa, niin tuskinpa kukaan vakuutusyhtiöltä mitään menee pyytämäänkään. Mutta avainasia on siinä, että jos tapahtuu kolari ja vakuutusyhtiö saa asian tietoonsa, niin voiko se laittaa maksuun jälkikäteen sellaisen moninkertaisen vakuutusmaksun, jonka se voi asettaa silloin jos varsinaista autoa ajat ilman vakuutusta.
        Jos ajatellaan jotain vanhaa rovia, jota ei ehkä koskaan ole tarkoitus laittaa rekisteriin. Pyörät pyörivät, jarrut toimivat, valot toimivat. Köydellä ei saa hinata ilman vakuutusta, olen samaa mieltä. Mutta jos pannaan kiinteä puomi, siis hinattavan auton runkoon jäykästi kiinnitetty puomi väliin, niin mikäs se sitten on. Hinattava laite? Painaa kuitenkin yli 750 kg. Tietysti jos hinattavassa on kuski painamassa jarrua tarvittaessa, ei jarrut ole este. Mutta olisiko 50 km/h rajoituksessa järkeä. Taitaa olla semmoinen juttu, että laki ei ole aukoton.
        Ja poliisi saisi mielestäni puuttua noihin hinaamistilanteisiin kaikilla valtateillä, siis yli 60 km nopeusrajoitusalueilla paljon hanakammin. Kaikki yksityisten suorittamat himaustilanteet ovat vaara liikenteelle. Rikkoutunut ajoneuvo pitää saada turvaan, mutta mitään muuta subjektiivista oikeutta hinaamiselle ei tarvitse olla. Sinne vaan isomman vehkeen lavalle kaikki romut, niin poistuupa monta vaaratilannetta liikenteessä.

        nopeus hinattaessa on 40km/h. Ei sitä kukaan noudata,mutta siitähän ei nyt ollutkaan kysymys.Ja ettei näsikset pääse pätemään,hinaus tässä tapauksessa tarkoittaa sitä,että etummaisella autolla hinataan takimmaista,joko narun tai puomin avulla.


      • Kooma
        sallittu kirjoitti:

        nopeus hinattaessa on 40km/h. Ei sitä kukaan noudata,mutta siitähän ei nyt ollutkaan kysymys.Ja ettei näsikset pääse pätemään,hinaus tässä tapauksessa tarkoittaa sitä,että etummaisella autolla hinataan takimmaista,joko narun tai puomin avulla.

        Suurin sallittu nopeus on 60km/t(lähde:Liikenneturva)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe