Olen hommaamassa laajakuvaobjektiivia ja minua kiinnostaisi hommata Tokinan 12-24/F4. Ainoa ongelma on se että objektiivi on tarkoitettu digijärkkäreihin. Digissähän tuo vasta kinokoon 18-36:sta. Mitä ongelmia on odotettavissa jos tuota käyttää kinokamerassa?
Objektiiveista
4
773
Vastaukset
- ei riitä
Optiikan piirtoympyrä ei riitä kinokoon negatiiville. Vain keskiosa kuvasta olisi käyttökelpoinen.
- ittemöttönen
Käsittääkseni se ei piirrä täyskokoista kuvaa kinoruutuun. Joten reunat mustuu. Saahan sitä käyttää, jos mahtuu kiinni, mutta mitä järkee siinä olisi?
- särkyy
Jos kiinnität "vajaakennoiseen" digirunkoon
( esim eos350D, 20D, nikon70D tms )
tarkoitetun objektiivin kinorunkoon, peili ei mahdu liikkumaan, vaan särkyy laukaistessa.- peilit tai muut
Jos objektiivi on EF-bajonetilla niin se käy kaikkiin EF-bajonettisiin runkoihin.
VAIN canon on tehnyt (toistaiseksi) EF-S-bajonettisia objektiiveja jotka voivat mennä (eivät välttämättä mene) rungon sisälle syvemmälle kuin EF-määritykset antavat periksi.
Jos siinä lukee EF, sopii se fyysisesti kaikkiin runkoihin (eikä riko mitään), jos se ei mene tai rikkoo ei se ole EF-bajonettinen.
Sama tietysti esim. Nikonin puolella, sopii kaikkiin, mutta piirtokyky ja virheet kasvavat reunoilla mahdollisesti hyväksyttävää enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921383Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841350Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761145- 891096
- 81934
- 77911
- 36889
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5821Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61815