Hei,
Ulosotto ilmoitti ulosmittaavansa 1/3 tuloistani. Hain tietoa netistä ja sain lukea että suojaosuus on yksinasuvalla 567 e/kk. Bruttotuloni, joka on työttömyyskorvausta, ylittää tulorajan joka on 1020,60 euroa, joten kaikesta käteenjäävästä menee 1/3. Käytännössä jää itselleni vain tuo suojaosuus. Enhän pysty edes vuokraani maksamaan sillä rahalla! Onko tarkoitus että jätän vuokrat maksamatta ja sitten kun en niitä pysty maksamaan saan häädön ja joudun asunnottomaksi! Ja nämä maksamattomat vuokrat menevät taas ulosottomiehelle!
MITÄ IHMETTÄ!??!!!??!!
Vastatkaa mitä mä nyt teen!
Olen jo ollut yhteydessä sossuun ja sieltä kertoivat, että ulosotto ei ole hyväksyttävä meno, en saa siis toimeentulotukea, asumistukea en myöskään saa, liian suuri asunto. Olen jo pitkään etsinyt pienempää ja halvempaa mutta kaikki pk-seudulla tietävät miten helppoa se on kun on luottotiedot menneet.
Ulosoton "suojaosuus"?????
40
38805
Vastaukset
- merja
Tuloja pitää olla yli 1700 euroa kk, jotta ulosottomiehen viemän kolmanneksen jälkeen pystyn maksamaan vuokrani. Tällöin ei jää mitään sähköön, ruokaan jne. Pelkkä vuokra. Hienoa. Jos haluan vuokran lisäksi edes sosiaalitoimen määrittämän minimitoimeentulon verran tuloistani omaan käyttööni(ulosottomiehen jälkeen), pitäisi ansaita vähintään 2500 e/kk!
- tyynenvaltameren saarelle l...
Vaikka mielellään kyllä menisin =)
Tuskin löydän niin hyväpalkkaista työtä että työnteko kannattaa. Tässä tilanteessa sossun tuella paremmat tulot kuin alle 2500 euron työllä. - väsynyt
mulle jää välillä ruokaan rahaa 60 e.olen taistellu että ei menisi velat ulosottoon ja taistelen edelleen,en luovuta! imen vaikka peukaloani :1.
Olen keräämässä kaikkia henkilöitä jotka ovat velkaantunee,jonkin syyn takia ( ei tarvi kertoa minkä syyn)
voitaisko perustaa ry tai jokin verkosto joka palvelisi niitä jotka ei meinaaa jaksaa paineen alla.
vastaa sähköpostilla viestiin jos voit
osoite on
[email protected]väsynyt kirjoitti:
mulle jää välillä ruokaan rahaa 60 e.olen taistellu että ei menisi velat ulosottoon ja taistelen edelleen,en luovuta! imen vaikka peukaloani :1.
Olen keräämässä kaikkia henkilöitä jotka ovat velkaantunee,jonkin syyn takia ( ei tarvi kertoa minkä syyn)
voitaisko perustaa ry tai jokin verkosto joka palvelisi niitä jotka ei meinaaa jaksaa paineen alla.
osoite on
[email protected]- kallis vuokra
sinulla on aivan liian kallis asunto josta sossu ei halua maksaa tukea. Asuntotuen saaminen edellyttää ettei asuntio ole ylimitoitettu koonsa tai vuokransa puolesta. Ei auta muu kun irtisanoa nykyinen ja anoa kaupungin/kunnan vuokraasuntoa joka yleensä irtoaa nopeasti yhksinhuoltajaperheelle. Asumisen laadusta ja sijainnista ei tietenkään saa olla kranttu. Sossusta selviää se max.vuokratukia minkä saisisit ja sen mukaan sitten katsotaan kämppää..
- Leila
Ulosotto lasketaan nettotuloista.
Jos nettotulo menee yli suojaosuuden, mutta jää alle tulorajan, silloin ulosottopidätys on 3/4 suojaosuuden ylimenevästä osuudesta (joka on lievempi kuin 1/3). Ja sinulle jää suojaosuus 1/4 suojaosuuden ylimenevä osuus
esim. nettotulo 880 euroa
- uopidätys (880 - 567)*3/4 = 234,75 euroa, sinulle jää 567 78,25 = 645,25 euroa.
Jos nettotulo menee yli tulorajan, silloin ulosottopidätys on 1/3 nettosummasta. Ja sinulle itselle jää 2/3.
Suojaosuudella huolehdit asumisen ja elämisen.- tulot ja menot
Ulosotossa tosiaan suojaosuus ja siihen jos tässä asiantuntevasti vastattukkin. Suojaosuus on suojaosuus ja sillä pitää tulla toimeen, maksaa vuokra oli se sitten mitä hyvänsä. KELAllakin tuijotetaan vaan bruttotuloja, joten voi olla että asumistukea ei edes sitä kautta saa. (mikä on todella hullua!!)
Toimeentulotuesta sen verran, että on olemassa muistaakseni korkeimman oikeuden päätös jossa oli väännetty kättä siitä, että joutuuko sosiaalitoimisto maksamaan toimeentulotukea jos tuloista ulosmitataan. Oikeden päätöksellä sosiaalitoimistot ovat velvollisia huomioimaan ulosoton ja tekemään päätöksen niin, että asiakkaalle jää se toimeentulon minimi, mikä kaikille kuuluu. Tuskin tähän tullut muutosta, koska itse saan sosiaalitoimistosta sen erotuksen mikä jää tulojen ja menojen erotuksena ja minulla menee kuukausituloista kolmasosa ulosottoon. - merja
tulot ja menot kirjoitti:
Ulosotossa tosiaan suojaosuus ja siihen jos tässä asiantuntevasti vastattukkin. Suojaosuus on suojaosuus ja sillä pitää tulla toimeen, maksaa vuokra oli se sitten mitä hyvänsä. KELAllakin tuijotetaan vaan bruttotuloja, joten voi olla että asumistukea ei edes sitä kautta saa. (mikä on todella hullua!!)
Toimeentulotuesta sen verran, että on olemassa muistaakseni korkeimman oikeuden päätös jossa oli väännetty kättä siitä, että joutuuko sosiaalitoimisto maksamaan toimeentulotukea jos tuloista ulosmitataan. Oikeden päätöksellä sosiaalitoimistot ovat velvollisia huomioimaan ulosoton ja tekemään päätöksen niin, että asiakkaalle jää se toimeentulon minimi, mikä kaikille kuuluu. Tuskin tähän tullut muutosta, koska itse saan sosiaalitoimistosta sen erotuksen mikä jää tulojen ja menojen erotuksena ja minulla menee kuukausituloista kolmasosa ulosottoon.Hei,
Huomaan, että ei tässä työnteko auta (tiedoksi kaikille asiattomille).
Olen kuitenkin sopinut että teen tuntitöitä tarpeen mukaan entiselle työnantajalleni, maksimissaan voisin EHKÄ saada 1000 e/kk (brutto). Siinä tapauksessa saisin kaiketi vielä soviteltua työttömyyspäivärahaa muutaman satasen. Jos oikein lasken niin lähes jään edelleen toimeentulominimin alapuolelle. Eli sosiaalitoimistoon kai on mentävä, vaikka vaikealta tuntuu. Hyvä tietää tuo korkeimman oikeuden päätös, johon voin vedota jos taas yrittävät selittää että ulosotto ei ole hyväksyttävä meno... Kiitos vinkistä. - Anonyymi
tulot ja menot kirjoitti:
Toimeentulotuesta sen verran, että on olemassa muistaakseni korkeimman oikeuden päätös jossa oli väännetty kättä siitä, että joutuuko sosiaalitoimisto maksamaan toimeentulotukea jos tuloista ulosmitataan. Oikeden päätöksellä sosiaalitoimistot ovat velvollisia huomioimaan ulosoton ja tekemään päätöksen niin, että asiakkaalle jää se toimeentulon minimi, mikä kaikille kuuluu. Tuskin tähän tullut muutosta, koska itse saan sosiaalitoimistosta sen erotuksen mikä jää tulojen ja menojen erotuksena ja minulla menee kuukausituloista kolmasosa ulosottoon.Suojaosuus 600,vuokra 693
- Mitä Äksyin Ämmä
ULOSOTTOvelan maksu on hyväksyttävä meno toimeentulotuen tarvetta harkittaessa. Eri asia sitten on, että tukiaisnormien mukaan liian suuressa ja/tai kalliissa asunnossa asuvalle myönnettään asumis- ja toimeentulotukea vain laskelmien mukaan määriteltyjen kohtuullisten asumismenojen ja asunnon neliömäärän mukaan. Näin ollen kohtalaisiakin bruttotuloja hankkiva ihminen voi jäädä asumistuetta, vaikka itse asiassa hänen tuloistaan suuri osa hupenee veroihin ja velkoihin.
Voisitko neuvotella ulosottomiehen kanssa? Joku on väittänyt jossain kerrotun, että näidenkin viranhaltijoitten kanssa voisi neuvotella. Ja onko todella niin, ettei toimeentulotukea myönnetä edes ulosoton takia tuen tarpeeseen joutuneelle? Tällöin asvustuksenhakupaikoiksi jäisivät erilaiset järjestöt, kuten seurakunta, Pelastusarmeija ja työttömien yhdistykset.
Yritä hakeutua velkasaneeraukseen - siinä otetaan huomioon asumismenot tismalleen niin suurina, kuin velallinen niitä maksaa ainakin, jos tämä asuu suhteellisen kohtuuhintaisessa kämpässä. - Köyhäkö?
Hei Merja,
Minulla on ulosotossa velkaa n. 50 000 €.
Vanhoja takauslainoja ja vuokravelkoja nuoruusvuosilta eli 90-luvun alusta...
Bruttotulot 2900 € josta ulosotto vie 2/3.
Vajaa tonni jää vuokriin elämiseen.
Olen saanut toimeentuloa kun on ollut tiukkaa eli jäänyt elämiseen n. 100 €.
On maksettu sähköt ja terveyskeskuskulut.
Pyysin nyt vuoden lopulla marraskuuta ja joulukuuta maksuvapaiksi.
Tiesithän, että sinulla on oikeus saada 2 maksuvapaata kuukautta vuodessa. Velat ei lyhene mutta saat vähän hengähtää.
Voimia tähän loppumattomaan kehään.- veloissa
mikä oli tuo kirkon diakonissatoimiston apu 8500 euroa lainaa velkojen maksuun? Ei vain ole täällä meilläpäin tuollaisia!
Olen ihan rahaton, elän työmarkkinatuella, josta on pakko velkoja maksaa ja ne yleensä menee kaikki pelkästään velkoihin, ruokaan ei jää mitään ja elänkin just näillä roskikseen menevillä ruuilla, haen kaupasta ian "oisko koiralle poisheittettäviä"...
menin ahdingossani velkaneuvontaan, mutta en pääse koskapa olen työmarkkinatuella ja asun ilmaiseksi keskellä metsää sukulaisen omistamassa ikivanhassa talossa, varaa ei ole vuokriin enkä saisikaan vuokrakämppää koska ei ole luottotietoja.
Sossu ei hyväksy ULOSOTTOvelkoja menoiksi, miten se on mahdollista tuolla ylempänä jollakulla?????
minua pompotellaan sinne ja tänne, sossu neuvoi velkaneuvontaan kun pyysin sosiaalista luottoa velkojen maksuun ettei ne menis ulosottoon vaan en saanut! velkaneuvoja ei laita asiaa edes eteenpäin, koska ei ole töitä enkä maksa vuokraa ja neuvoi diakoniatoimistoon. Diakoniatoimistosta sanottiin, että yhtä voidaan auttaa aina vain kerran vuodessa 100 eurolla, josta 50 euroa annetaan lääkkeisiin ja toinen 50 kauppaan maksusitoumuksina eli nämä laput kädessä menet sitten kerjäämään.
kaupassa et sitten saa ostaa edes pesupulveria, jos lapussasi lukee että ruokaan.
Elän Suomessa vuonna 2006 ja hyvin pyyhkii juu. - sossupaholainen
veloissa kirjoitti:
mikä oli tuo kirkon diakonissatoimiston apu 8500 euroa lainaa velkojen maksuun? Ei vain ole täällä meilläpäin tuollaisia!
Olen ihan rahaton, elän työmarkkinatuella, josta on pakko velkoja maksaa ja ne yleensä menee kaikki pelkästään velkoihin, ruokaan ei jää mitään ja elänkin just näillä roskikseen menevillä ruuilla, haen kaupasta ian "oisko koiralle poisheittettäviä"...
menin ahdingossani velkaneuvontaan, mutta en pääse koskapa olen työmarkkinatuella ja asun ilmaiseksi keskellä metsää sukulaisen omistamassa ikivanhassa talossa, varaa ei ole vuokriin enkä saisikaan vuokrakämppää koska ei ole luottotietoja.
Sossu ei hyväksy ULOSOTTOvelkoja menoiksi, miten se on mahdollista tuolla ylempänä jollakulla?????
minua pompotellaan sinne ja tänne, sossu neuvoi velkaneuvontaan kun pyysin sosiaalista luottoa velkojen maksuun ettei ne menis ulosottoon vaan en saanut! velkaneuvoja ei laita asiaa edes eteenpäin, koska ei ole töitä enkä maksa vuokraa ja neuvoi diakoniatoimistoon. Diakoniatoimistosta sanottiin, että yhtä voidaan auttaa aina vain kerran vuodessa 100 eurolla, josta 50 euroa annetaan lääkkeisiin ja toinen 50 kauppaan maksusitoumuksina eli nämä laput kädessä menet sitten kerjäämään.
kaupassa et sitten saa ostaa edes pesupulveria, jos lapussasi lukee että ruokaan.
Elän Suomessa vuonna 2006 ja hyvin pyyhkii juu.Sossun pitää huomioida ulosoton jälkeen jäävät tulot, jos eivät niin tee, tee oikeusvaatimus lautakuntaan, jos ei sielläkään ei ulosottoa huomioida, vie asia hallinto-oikeuteen.
- yksi vaan
sossupaholainen kirjoitti:
Sossun pitää huomioida ulosoton jälkeen jäävät tulot, jos eivät niin tee, tee oikeusvaatimus lautakuntaan, jos ei sielläkään ei ulosottoa huomioida, vie asia hallinto-oikeuteen.
Mulla alkaa ulosotto ottamaan kesäkuun alusta n.250€ ja minun eläketulot on 990 ilman asumistukea ja vuokra yli 500€ lääkekulut sellanen 100€ kk. ym.pakolliset menot..
Tietäkö joku että onko mahdollista saada toimeentulo tukea, kun esitää ulosotto kuitin sossussa
tästä ollaan niin monta mieltä ja haluan varman vastauksen?????
Tämä asija vaivaa niin monija.. - Peksi123
yksi vaan kirjoitti:
Mulla alkaa ulosotto ottamaan kesäkuun alusta n.250€ ja minun eläketulot on 990 ilman asumistukea ja vuokra yli 500€ lääkekulut sellanen 100€ kk. ym.pakolliset menot..
Tietäkö joku että onko mahdollista saada toimeentulo tukea, kun esitää ulosotto kuitin sossussa
tästä ollaan niin monta mieltä ja haluan varman vastauksen?????
Tämä asija vaivaa niin monija..Hei!
Asumistuessa ei huomioida ulosottoa.
Toimeentulossa huomioidaan se osuus tilistä/eläkkeestä/työttömyyskorvauksesta mikä jää sinulle käteen kun ulosotto on toimitettu!
Jos maksat itse eli ei ole palkasta suoraan pidätetty niin toimeentulossa on myös se huomioitava.
Eli jos tienaat 1300 kk siitä vero pois sitten ulosottomaksu ja sinulle jää 800€
tämä 800 on tuloa ainoastaan sinulle jonka sosiaalihuolto toimeentulossa huomioi!
Eli luukulle mars mars.
- elik-siiri
Meille kerrottiin juuri tuo suojaosa ja sen ja palkan erotuksesta 1/3 menee ulosottoon. Jos palkka on suojaosuutta pienempi, ei voida periä mitään!!!! Vuoden maksujen jälkeen saa 2 maksuvapaata kuukautta, jotka voi halutessaan valita. Sanoimme nuo samat jutut, että ei varmaan ole tarkoitus, että enää mitään muuta menee ulosottoon, vaan että tämä kierre katkeaa. Näin on. On mahdollisuus esittää syitä- esim lääkekuluja tms. joiden nojalla ulosotto-osuutta voi pienentää.
- tiedoton...
tietoa mitä käytännössä tarkoittaa varattomuus merkintä? yritin sopia ulosotto miehen kanssa maksusta,että olisin kuukaudessa maksanut tietyn summan lyhennystä. mutta laski että mun tulot ei ylitä suoja osuutta (yks elätettävä mikä nostaa suojaosuutta)eli tulisi varattomuus merkintä? viekö ulosotto nyt multa auton? arvo ehkä kaks-kolme sataa (jos sitäkään).tarviin autoa kun asun sen verran syrjässä.
osoite on
[email protected]- pilpala
minulla on aivan sama tilnne,en tiedä onko tämä laki tehty silloin kun ruoka ja muut kulut olivat alhaisempia.Heti kun siirryttiin euroihin ei 20 euroa on pikkuraha,kun markan aikaan se oli satanen ja ja sillä sai kaupasta huomattavasti enemmän tavaraa kuin nyt.Olisi kansanedustajienkin aika kokeilla 180 eurolla kuukaudessa sinnitellä,niin tietäisivät mitä tavallinen ihminen joutuu kokemaan.
- velalliset
eihän se paljon naurata mulla)on jonkinverran kokemusta ulosotosta ja niiden kanssa sisarten toimista.. ihan pientä kukkasta iholla ja muuta rahkasammalta.. joten siellä on terveenpääkin ulosottoapulaista..vaikka kävisitkin kukkahattutätätien velkaneuvonnassa kaksikinkertaa ilman velan kasvua niin on mukavia ajatuksia varsinkin ne sisäiset ilman pakotusksia tai kaljalla käymisiä noin 15vuoden ajalta ihan mukavia kokemuksia pikku pusutteluista ja keskusteluista ulosottomiehenkanssa ksvokkain koita jaksaa varsinkin kaupungin asunnossa jossa on pesumahdollisuus ettet telttailemaan talvella aio jos kumminkin niin suosittelen vuosaaren telttakylää puhtaassa ja raikkaassa meri-ilmastossa missä on avustajat läsnä ja alue on aidattu ja vartioitu?mikä ei koske tietenkään ajattajia tai velkojia sillä heillä on aivan erityisiä oikeuksia joista velallinen ei osaa edes uneksia?hyvää kesää velalliset"
- Anonyymi
Työttömyyskorvauksista ei mene ulosottoa..
- Anonyymi
Se otetaan mukaan kuitenkin tulopohjaan, jonka yhteissummasta lasketaan ulosoton määrä. Seikalla on merkitystä vain jos saa myös ulosottokelpoisia tuloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se otetaan mukaan kuitenkin tulopohjaan, jonka yhteissummasta lasketaan ulosoton määrä. Seikalla on merkitystä vain jos saa myös ulosottokelpoisia tuloja.
Lisäksi ansiosidonnainen on ulosottokelpoista sellaisenaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi ansiosidonnainen on ulosottokelpoista sellaisenaan.
Oikeastaa ei ole väliä onko ansiosidonnainen vai peruspäiväraha...se määrä ratkaisee, ansiosidonnainenkin voi olla alle suojaosan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeastaa ei ole väliä onko ansiosidonnainen vai peruspäiväraha...se määrä ratkaisee, ansiosidonnainenkin voi olla alle suojaosan
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat ulosottokelvottomia, mutta ne lasketaan tulopohjaan. Ansiosidonnainen on jo itsessään ulosottokelpoista tuloa. Se että tulo on ulosottokelpoista, ei vielä tarkoita, että siitä voitaisiin ulosmitata jotain.
- Anonyymi
Maksa velkasi.
- Anonyymi
Maksa velkasi
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227