Pääsin pois home-loukosta. *tuuletusta*
Onneksi oli vuokra-asunto. Oli ihan tarpeeksi vaikeaa löytää uusi asunto nyttenkin saati että olisi ollut kysymys omistus asunnosta.
Nyt asunut jonkin aikaa uudessa. Osa oireista on kadonnut, mahtavaa kun pystyy hengittämään ja pystyy nukkumaan kun ei tarvi yskiä enää keuhkojaan pihalle. vain kerran olen yskinyt verta täällä uudessa asunnossa (jouduin läpikäymään paria laatikkoa jotka on tuotu home asunnosta)
Kuumeilua ilmeisesti on edelleen, en ole mitannut, mutta vilunpuistatuksia tulee aina välillä ja sitten joinain öinä hikoilee lakanat ihan märiksi. Älytön lamaava väsymys on edelleen, tosin tämän hetkinen saattaa johtua antibiooteista, viisauden hammas päätti tulehtua >:( ja nyt on sitten kai korva tulehdus antibiootti kuurista huolimatta... Argh!
Heitin muutossa pois sohvan, kaikki patjat jne. kovat huonekalut pidin. laatikoissa on sekalaista pienenpää tavaraa mitä joudun läpikäymään vielä. Ei kerta kaikkiaan voimat riittäny alkaa käymään kaikkia tavaroita läpi ja miettimään että mitä säästän ja mitä en. ajattelin vasta kesällä/keväällä käydä niitä läpi parvekkeella.
Kaiken kaikkiaan olo on parantunut huimasti ja nyt jaksaa taas vähän varovasti katsoa eteenpäinkin.
Voimia kaikille "homekorville" taistelussa!
Pääsin karkuun!
27
5611
Vastaukset
- homeahdistus
Onnea muuton johdosta! Toivottavasti olosi pian parantuu! Oletko löytänyt hyvää lääkäriä ja saanut mitään "oikeaa" diagnoosia siitä, mikä keuhkoissasi on? Eli en tarkoita nyt mitään selaista, kuin minulle on sanottu lääkärissä, että taitaa olla flunssaa liikkeellä tms. joutavaa höpinää.
- asuit siellä homeen kanssa
Asuitko kauan siellä homeen seassa, ajattelin vaan että kauanko sulla kesti että alkoi olo paranemaan? Lääkärithän ei tunnetusti suostu kommentoimaan home"tautia" joten aika paljon joutuu tappelemaan, ainoa on just että välttelee näitä homepesiä. Onnea sinulle uuden kodin johdosta. HEI KÄYTÄ HENGITYSSUOJAINTA JA UIMALASEJA KUN PURAT TAVAROITA NIIN ET SAA PÖLYJÄ KEUHKOON.. KOKEILE. Mä käytän ruuanlaitossa. En kestä enää edes ruuan käryä ilmassa. Mausteista vain suola ja sokeri.
- erakkosusi
asuit siellä homeen kanssa kirjoitti:
Asuitko kauan siellä homeen seassa, ajattelin vaan että kauanko sulla kesti että alkoi olo paranemaan? Lääkärithän ei tunnetusti suostu kommentoimaan home"tautia" joten aika paljon joutuu tappelemaan, ainoa on just että välttelee näitä homepesiä. Onnea sinulle uuden kodin johdosta. HEI KÄYTÄ HENGITYSSUOJAINTA JA UIMALASEJA KUN PURAT TAVAROITA NIIN ET SAA PÖLYJÄ KEUHKOON.. KOKEILE. Mä käytän ruuanlaitossa. En kestä enää edes ruuan käryä ilmassa. Mausteista vain suola ja sokeri.
Reilun vuoden asuin tossa viimeisessä paikassa ja sitä ennen n. 1 vuoden edellisessä homeasunnossa...
olo alkoi paranemaan oikeastaan melkein heti kun pääsin sieltä pois.. toisin sanoen yskitti vähemmän jne. sanoisinko että n. 2 viikon päästä alkoi olla aika hyvä olo keuhkojen osalta. Nivelkivut riehaantuivat muuton jälkeen, mutta nyt nekin ovat rauhoittuneet siedettävälle tasolle.
"HEI KÄYTÄ HENGITYSSUOJAINTA JA UIMALASEJA KUN PURAT TAVAROITA NIIN ET SAA PÖLYJÄ KEUHKOON.. KOKEILE"
Ostin ennen muuttoa hengityssuojaimen, mutta siitä ei ollut juurikaan apua. ilmeisesti se ei ole tarpeeksi tehokas ja täytyy tunnustaa etten tällä hetkellä tiedä missä se on *tähän pitäisi olla sellainen punasteleva hymiö* jossain laatikossa se kai piileskelee. Uimalasit pitäisi kanssa ostaa.. silmät reagoivat aika pahasti.
"Mä käytän ruuanlaitossa. En kestä enää edes ruuan käryä ilmassa. Mausteista vain suola ja sokeri."
Olen huomannut että reagoin myös joillekin mausteille. Lisäksi olen herkistynyt pahemmin hajuille.(jonkin tasoista hajuallergiaa on ollut jo kauan) Tänään kämppis laittoi jotain hajua itselleen niin sain yskä/hengenahdistus kohtauksen mikä on jatkunut tuuletuksesta huolimatta jo 3-4 tuntia...
Jotkut pesuaineet ovat alkaneet käydä tosi pahasti henkeen jne.
Vielä noista asunnoista.... en usko että tuo asunto jossa asuin 1 vuoden oli ensimmäinen homeinen asunto jossa olen asunut siellä oireet vaan puhkesivat kunnolla. jo joskus -96 asuin rivitalossa joka ulkoisten merkkien mukaan oli varmaan homepesäke.. keväällä vedet mm. seisoivat seinän vierillä. Hyvin matala perustus. Jossain siinä talossa oli ollut vesivahinko joskus.. ja tulivathan ne huoltomiehet kerran sinne hakkaamaan lattiaan ison reiän kun etsivät että mistäs sitä vettä tällä kertaa vuotaa... ziisus mitä toimintaa... mutta siis siellä mulla alko pahat nivelkivut, jotka hävis kun aloin kasvissyöjäksi... tosin.. muutin myös samaan aikaan... hmnnn... joo... sit myöhemmin asuin vanhassa omakotitalossa missä oli lattian alla kellari johon nousi aina keväisin vedet.. heh.. siellä oli mm.hengitys ongelmia, joiden epäilin johtuvan pölystä. Siellä oli pakko pitää tosi paljon mattoja lattiassa ettei koira olisi raapinut kaikkia lattioita pilalle, joten yritin vaan siivota ja tuuletella mattoja useammin..
Sitten yksi kerrostalo asunto jossa epäilen että oli hometta.
Että on kait sitä hometta tullut hengiteltyä jo aikaisemminkin...
Nyt on oikeastaan ainoat toiveet että pystyisin vielä oleskelemaan luonnossa ja etten allergisoituisi eläimille ainakaan kovin pahasti.
Niin ja tietenkin se että tämä asunto olisi ja pysyisi puhtaana homeista.
Pelottaa ajatella tulevaisuutta jos en enää pysty tekemään/menemään mihinkään ja hautaudun tänne neljän seinän sisälle. - erakkosusi
En ole löytänyt lääkäriä joka olisi mitään tehnyt/ottanut mitään kantaa.. kyse on kyllä omasta "laiskuudestakin". Olen saanut tapella oman osuuteni lääkärien kanssa selkävaivojeni takia. Ei vaan jaksa enää.. ja toivottavasti siihen ei enää tulisi tarvettakaan.
Nivelkivuista olen ajatellut hakeutua lääkäriin(taas kerran), jos ne vielä pahenevat. - Kohtalotoveri
erakkosusi kirjoitti:
En ole löytänyt lääkäriä joka olisi mitään tehnyt/ottanut mitään kantaa.. kyse on kyllä omasta "laiskuudestakin". Olen saanut tapella oman osuuteni lääkärien kanssa selkävaivojeni takia. Ei vaan jaksa enää.. ja toivottavasti siihen ei enää tulisi tarvettakaan.
Nivelkivuista olen ajatellut hakeutua lääkäriin(taas kerran), jos ne vielä pahenevat.Ymmärrän "laiskuutesi" lääkäreiden suhteen. Jos aina vain saat epämääräisiä vastauskia ja oikeita kokeita ei oteta, niin alkaahan se tympäisemään. Missä kohdassa kipu selässäsi on? Onko se lapojen välissä, selkärangassa, niinkuin meillä muillakin homesairailla?
Kyllähän se monilla homesairailla on käynyt samoin, että vähitellen on siirryttävä täysin tuoksuttomiin pesuaineisiin, deodorantteihin ja ihonhoitotuotteisiin. Myös yskänkohtauksen aiheuttamatonta hammastahnaa sai etsiä kauan. Valkaisevat hammastahnat kirvelivät ikeniä ja kieltä ja nahka lähti koko suusta. Myös läheisten (ja kämppiksesi) on luovuttava hajusteista, tuoksuvista ihovoiteista, hiuslakoista ja muista tuoksuvista geeleistä.
Yritä kestää ja kyllähän me muut kohtalotoverisi annamme hyviä neuvoja ja tukea sinulle tällä palstalla. Kirjoittele tänne, miten pääset elämässäsi eteenpäin. Kaikkea hyvää elämääsi. Luen mielellään mitä kullekin homesairaalle kuuluu. - erakkosusi
Kohtalotoveri kirjoitti:
Ymmärrän "laiskuutesi" lääkäreiden suhteen. Jos aina vain saat epämääräisiä vastauskia ja oikeita kokeita ei oteta, niin alkaahan se tympäisemään. Missä kohdassa kipu selässäsi on? Onko se lapojen välissä, selkärangassa, niinkuin meillä muillakin homesairailla?
Kyllähän se monilla homesairailla on käynyt samoin, että vähitellen on siirryttävä täysin tuoksuttomiin pesuaineisiin, deodorantteihin ja ihonhoitotuotteisiin. Myös yskänkohtauksen aiheuttamatonta hammastahnaa sai etsiä kauan. Valkaisevat hammastahnat kirvelivät ikeniä ja kieltä ja nahka lähti koko suusta. Myös läheisten (ja kämppiksesi) on luovuttava hajusteista, tuoksuvista ihovoiteista, hiuslakoista ja muista tuoksuvista geeleistä.
Yritä kestää ja kyllähän me muut kohtalotoverisi annamme hyviä neuvoja ja tukea sinulle tällä palstalla. Kirjoittele tänne, miten pääset elämässäsi eteenpäin. Kaikkea hyvää elämääsi. Luen mielellään mitä kullekin homesairaalle kuuluu.Hmnn.. itseasiassa selkä on aina välillä kipeä lapojen välistä selkärangan kohdalta... olen pelännyt että siellä on uusi välilevyn pullistuma, mutta toivottavasti olisi muuta se kipu! Ihan alaselässä on parissakin nikaman välissä pullistuma, että kyllä tuota selkää on tutkittu ja magneetti kuvat otettu, mutta siihen se sitten jääkin.
Yksi lääkäri totesi kerran että välilevyn pullistumat paranevat n. yhdessä vuodessa tilastojen mukaan: "ja koska sinulla on tämä pullistuma ollut jo vuoden niin se on parantunut ja tuo "kipu" on pelkkää luulosairautta. Tässä lähete psykiatrille olkaa hyvä!"
Pääsin tuolloin juuri ja juuri vaivalloisesti kävelemään lyhyitä matkoja(siis muutamia satoja metrejä) Oli ihan kiva kuulla olevansa vain luulosairas... onneksi se psykiatri ei ollut samaa mieltä ja sieltä kait lähti jonkinlainen nootti tuolle lääkärille.. olisi pitänyt tehdä kunnon valitus. Tuo ei ollut ainoa asia jonka hän heitti päin naamaa, lisäksi hän kieltäytyi jatkamasta sairaslomaa josta sitten koitui kaikkea kivaa.
Tuo oli vain yksi näistä "kivoista" lääkäreistä joita on osunut kohdalle.. tosin tasapuolisuuden vuoksi täytyy sanoa että osa lääkäreistä on ollut oikeasti kivoja ja asiantuntevia.. mutta valitettavasti vaakupissa on painanut enenmän nuo huonot kokemukset silloin kun pitäisi hakeutua lääkäriin.
Joo.. se tosta jaarittelusta... seuraavaan aiheeseen...
Se voikin olla mielenkiintoinen projekti että miten saan kämppiksen luopumaan kaikista hajusteista, lakoista jne... hohhoijaa.... tosin... tänään en ainakaan saanut mitään kohtausta.. olisikohan haju vaihtunut vai vessan ovi pysynyt pitempään kiinni sen hajun laiton jälkeen. Paljon kämppis joustaa jo nytten, ei tullut jouluna hyasinttejä kun sanoin että olen allerginen. samoin kyselee että jos joskus tänne tois jotain viherkasveja/kukkia niin mitä voi tuoda ja yleensäkin kaikesta mikä voi aiheuttaa mulle hengitysvaikeuksia, mutta tuntuis aika julmalle sanoa et nyt et voi käyttää enää mitään tuotteita itselles missä on mitään hajua. Toivottavasti ei tarvitse siihen asti mennä.
Hammastahnoista ei ole tullut vielä ainakaan yskäkohtauksia, mutta kielessä on haavaumia... olisko vinkkiä mikä hammastahna voisi olla "homesairasystävällistä" ?
Yhden oireen huomaan taas kadonneen.. järjettömän päänahan kutinan ja ihottuman päänahasta. Edellisessä asunnossa oli erisanin shampoo ainoa mitä pystyin käyttämään ja siltikin oli päänahka ruvilla. Nyt olen käyttänyt muutamia kertoja linna shampoota ja tervashampoota, kun erisani loppui ja päätä ei silti kutise yhtään.. :o)
Kiitos kirjoituksestasi kohtalotoveri. Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudessa ja tietenkin kaikille muillekin jotka tämän lukevat! - oiretta
erakkosusi kirjoitti:
Hmnn.. itseasiassa selkä on aina välillä kipeä lapojen välistä selkärangan kohdalta... olen pelännyt että siellä on uusi välilevyn pullistuma, mutta toivottavasti olisi muuta se kipu! Ihan alaselässä on parissakin nikaman välissä pullistuma, että kyllä tuota selkää on tutkittu ja magneetti kuvat otettu, mutta siihen se sitten jääkin.
Yksi lääkäri totesi kerran että välilevyn pullistumat paranevat n. yhdessä vuodessa tilastojen mukaan: "ja koska sinulla on tämä pullistuma ollut jo vuoden niin se on parantunut ja tuo "kipu" on pelkkää luulosairautta. Tässä lähete psykiatrille olkaa hyvä!"
Pääsin tuolloin juuri ja juuri vaivalloisesti kävelemään lyhyitä matkoja(siis muutamia satoja metrejä) Oli ihan kiva kuulla olevansa vain luulosairas... onneksi se psykiatri ei ollut samaa mieltä ja sieltä kait lähti jonkinlainen nootti tuolle lääkärille.. olisi pitänyt tehdä kunnon valitus. Tuo ei ollut ainoa asia jonka hän heitti päin naamaa, lisäksi hän kieltäytyi jatkamasta sairaslomaa josta sitten koitui kaikkea kivaa.
Tuo oli vain yksi näistä "kivoista" lääkäreistä joita on osunut kohdalle.. tosin tasapuolisuuden vuoksi täytyy sanoa että osa lääkäreistä on ollut oikeasti kivoja ja asiantuntevia.. mutta valitettavasti vaakupissa on painanut enenmän nuo huonot kokemukset silloin kun pitäisi hakeutua lääkäriin.
Se voikin olla mielenkiintoinen projekti että miten saan kämppiksen luopumaan kaikista hajusteista, lakoista jne... hohhoijaa.... tosin... tänään en ainakaan saanut mitään kohtausta.. olisikohan haju vaihtunut vai vessan ovi pysynyt pitempään kiinni sen hajun laiton jälkeen. Paljon kämppis joustaa jo nytten, ei tullut jouluna hyasinttejä kun sanoin että olen allerginen. samoin kyselee että jos joskus tänne tois jotain viherkasveja/kukkia niin mitä voi tuoda ja yleensäkin kaikesta mikä voi aiheuttaa mulle hengitysvaikeuksia, mutta tuntuis aika julmalle sanoa et nyt et voi käyttää enää mitään tuotteita itselles missä on mitään hajua. Toivottavasti ei tarvitse siihen asti mennä.
Hammastahnoista ei ole tullut vielä ainakaan yskäkohtauksia, mutta kielessä on haavaumia... olisko vinkkiä mikä hammastahna voisi olla "homesairasystävällistä" ?
Yhden oireen huomaan taas kadonneen.. järjettömän päänahan kutinan ja ihottuman päänahasta. Edellisessä asunnossa oli erisanin shampoo ainoa mitä pystyin käyttämään ja siltikin oli päänahka ruvilla. Nyt olen käyttänyt muutamia kertoja linna shampoota ja tervashampoota, kun erisani loppui ja päätä ei silti kutise yhtään.. :o)
Kiitos kirjoituksestasi kohtalotoveri. Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudessa ja tietenkin kaikille muillekin jotka tämän lukevat!päänahassasi oli? Osaatko kuvailla tarkkaan?
- Homeherkkä
erakkosusi kirjoitti:
Hmnn.. itseasiassa selkä on aina välillä kipeä lapojen välistä selkärangan kohdalta... olen pelännyt että siellä on uusi välilevyn pullistuma, mutta toivottavasti olisi muuta se kipu! Ihan alaselässä on parissakin nikaman välissä pullistuma, että kyllä tuota selkää on tutkittu ja magneetti kuvat otettu, mutta siihen se sitten jääkin.
Kiitos kirjoituksestasi kohtalotoveri. Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudessa ja tietenkin kaikille muillekin jotka tämän lukevat!Työssäoloaikanani myös minulla lapojen väli kipuili. Ja ajoittain siihen iski "noidannuoli".
Joskus esiintyi myös selkälihastulehduksia.
Nytkin homealtistuksen aiheuttamana saattaa niska-hartiaseutu jumittua voimakkaan päänsäryn säestyksellä.
TTL:n aiheuttama keuhkotulehdus rintakehä-nivelkivun lisäksi kangisti myös selkäränkani. Oletin, että sain selkärankareuman.
Aloin nostella puntteja (terästanko, johon voi lisätä teräskiekkoja) kymmenisen vuotta sitten pari-kolme kertaa viikossa, koska työni oli pääasiallisesti päätetyötä, joka rasitti hartialihaksia, ja nostelen yhä sen hyväätekevän vaikutuksen vuoksi.
Teen myös joogapohjaisia selännotkistamisjumppaliikkeitä pari-kolme kertaa viikossa. Ja hyvää tekee.
Suosittelen, että kokeilet alkuvaiheesa varovasti välilevypullistumiesi takia.
Kyllä kehosi ilmoittaa sinulle rajansa, jotka rajat harjoituksen myötä pikkuhiljaa laajenevat.
Mitä noihin viherkasveihin tulee, meiltä lähti päivittäin kasteltavat kukat/viherkasvit mullan hajun takia jo varhaisessa vaiheessa. Kastelun seurauksena multa homehtuu tuottaen homeitiöitä.
Kaktuksia on muutama. Niitähän ei tarvitse kastella kuin kerran viikossa.
Niin ja ihottumahan on myös useimpien homeallergikkojen seuralainen.
Päänahkasi parantuminen on osoitus siitä, että homealtistus uudessa asunnossasi alittaa immuunijärjestelmäsi sietokyvyn.
Mitä tulee lääkärikokemuskohtaamisiisi selkäkipujesi tuomana havaitsit, että on asiansa osaavia ja ei-osaavia lääkäreitä.
Hometutkimusputkeen joutuessani kohtasin 12 lääkäriä, joista kymmenen kertoi minulle silmiin katsoen, että homeiden terveysriskeistä ei tiedetä paljon mitään ja siksi niitä tutkitaan kaiken aikaa. Näistä kymmenestä kaksi oli omatyöterveyslääkäriä, kaksi paikallisen keskussairaalan keuhkolääkäreitä ja kaksi TTL:n lääkäreitä.
Hakeutuessani reumatologille kysymään home-nivelkipu syy-yhteydestä hän sanoi, että vältä hometta tai sinulta saattaa mennä liikuntakyky.
Keuhkolääkärini, hoitosuhde (4 v) alkaen TTL:n altistuksen aiheuttaman keuhkotulehduksen lääkinnästä, osaa asiansa, mutta ei pysty parantamaan.
Kaikki nämä kaksitoista ovat olleet kivoja.
Vain kaksi heistä on toiminut lääketieteen tuottaman tiedon mukaisesti.
Mitä tuohon kivuuteen tulee; kun auton mootoriin tulee häiriö, eihän kukaan vie autoa kivalle autonasentajalle, vaan sellaiselle kuka saa auton ajettavaan kuntoon.
Allergeenin/antigeenin aiheuttamaa monipuolista immunologista kremppaa voi verrata auton moottorin, joka kremppaa huonon polttoaineseoksen takia, jonka asiantunteva autonasentaja huomaa.
Harva on se lääkäri, joka ottaa huomioon kansalaisille homeitiöiden pakkohengityksestä aihetuvat immunologiset krempat ja niiden seuraukset vielä tänä päivänäkin.
Pienhiukkaset, puunpoltto ja passiivinen tupakanpoltto näyttävät olevan suurimman osan mielestä ainoat ulkopuoliset immunologista krempaa aiheuttavat tekijät.
Eli ihminen itse, mukaanlukien stressi ja se mitä syöt.
Ei ole mikään ihme, että niin sinä, minä ja lukemattomat muutkin ihmiset alkavat kysellä lääkärissäkäyntien ja siihen sijoitetun euromäärän tuloksellisuuden perään alkaen sairauksia ennaltaehkäisevän tutkimustoiminnan tehokkuudesta siihen sijoitettuihin verovaroihin.
Mitä kroonisiin sairauksiin tulee, kyllähän nuo lääkärit lääkkeineen ovat ympäristötekijöiden tuottamille kroonikoille tuiki tarpeellisia kuten muillekin kroonikoille.
Paranemista sinulle. Pidä huoli itsestäsi. - vs. Home
Homeherkkä kirjoitti:
Työssäoloaikanani myös minulla lapojen väli kipuili. Ja ajoittain siihen iski "noidannuoli".
Joskus esiintyi myös selkälihastulehduksia.
Nytkin homealtistuksen aiheuttamana saattaa niska-hartiaseutu jumittua voimakkaan päänsäryn säestyksellä.
TTL:n aiheuttama keuhkotulehdus rintakehä-nivelkivun lisäksi kangisti myös selkäränkani. Oletin, että sain selkärankareuman.
Aloin nostella puntteja (terästanko, johon voi lisätä teräskiekkoja) kymmenisen vuotta sitten pari-kolme kertaa viikossa, koska työni oli pääasiallisesti päätetyötä, joka rasitti hartialihaksia, ja nostelen yhä sen hyväätekevän vaikutuksen vuoksi.
Teen myös joogapohjaisia selännotkistamisjumppaliikkeitä pari-kolme kertaa viikossa. Ja hyvää tekee.
Suosittelen, että kokeilet alkuvaiheesa varovasti välilevypullistumiesi takia.
Kyllä kehosi ilmoittaa sinulle rajansa, jotka rajat harjoituksen myötä pikkuhiljaa laajenevat.
Mitä noihin viherkasveihin tulee, meiltä lähti päivittäin kasteltavat kukat/viherkasvit mullan hajun takia jo varhaisessa vaiheessa. Kastelun seurauksena multa homehtuu tuottaen homeitiöitä.
Kaktuksia on muutama. Niitähän ei tarvitse kastella kuin kerran viikossa.
Niin ja ihottumahan on myös useimpien homeallergikkojen seuralainen.
Päänahkasi parantuminen on osoitus siitä, että homealtistus uudessa asunnossasi alittaa immuunijärjestelmäsi sietokyvyn.
Mitä tulee lääkärikokemuskohtaamisiisi selkäkipujesi tuomana havaitsit, että on asiansa osaavia ja ei-osaavia lääkäreitä.
Hometutkimusputkeen joutuessani kohtasin 12 lääkäriä, joista kymmenen kertoi minulle silmiin katsoen, että homeiden terveysriskeistä ei tiedetä paljon mitään ja siksi niitä tutkitaan kaiken aikaa. Näistä kymmenestä kaksi oli omatyöterveyslääkäriä, kaksi paikallisen keskussairaalan keuhkolääkäreitä ja kaksi TTL:n lääkäreitä.
Hakeutuessani reumatologille kysymään home-nivelkipu syy-yhteydestä hän sanoi, että vältä hometta tai sinulta saattaa mennä liikuntakyky.
Keuhkolääkärini, hoitosuhde (4 v) alkaen TTL:n altistuksen aiheuttaman keuhkotulehduksen lääkinnästä, osaa asiansa, mutta ei pysty parantamaan.
Kaikki nämä kaksitoista ovat olleet kivoja.
Vain kaksi heistä on toiminut lääketieteen tuottaman tiedon mukaisesti.
Mitä tuohon kivuuteen tulee; kun auton mootoriin tulee häiriö, eihän kukaan vie autoa kivalle autonasentajalle, vaan sellaiselle kuka saa auton ajettavaan kuntoon.
Allergeenin/antigeenin aiheuttamaa monipuolista immunologista kremppaa voi verrata auton moottorin, joka kremppaa huonon polttoaineseoksen takia, jonka asiantunteva autonasentaja huomaa.
Harva on se lääkäri, joka ottaa huomioon kansalaisille homeitiöiden pakkohengityksestä aihetuvat immunologiset krempat ja niiden seuraukset vielä tänä päivänäkin.
Pienhiukkaset, puunpoltto ja passiivinen tupakanpoltto näyttävät olevan suurimman osan mielestä ainoat ulkopuoliset immunologista krempaa aiheuttavat tekijät.
Eli ihminen itse, mukaanlukien stressi ja se mitä syöt.
Ei ole mikään ihme, että niin sinä, minä ja lukemattomat muutkin ihmiset alkavat kysellä lääkärissäkäyntien ja siihen sijoitetun euromäärän tuloksellisuuden perään alkaen sairauksia ennaltaehkäisevän tutkimustoiminnan tehokkuudesta siihen sijoitettuihin verovaroihin.
Mitä kroonisiin sairauksiin tulee, kyllähän nuo lääkärit lääkkeineen ovat ympäristötekijöiden tuottamille kroonikoille tuiki tarpeellisia kuten muillekin kroonikoille.
Paranemista sinulle. Pidä huoli itsestäsi.Onko siis tämäkin niska-hartiaseudun jumitus ja käsien holtiton tärinä voimakkaan päänsäryn säestyksellä homealtistuksen aiheuttamaa?? SE alkaa töissä aina n. 4 tunnin kuluessa. Venyttelen ja taukojumppaan sekä käsipainojumppa illalla auttaa vähän. Kun tulee isompi päänsärkykohtaus se kestää välillä 2 päivää yhtä soittoa. Mulle tehtiin fibromyalgia diagnoosi ja määrättiin masennuslääkettä. Söin sitä 5 päivää, tuli kauhea väsymys ja lopetin. Nyt Sirdalud hätätapauksessa. Yritän olla ilman. Myös kukkasten lähellä olo aiheuttaa päänsäryn ja hengenahdistuksen. En ole huomannut eroa eri kukkien välillä. Niin ja APUA mulla tulee aina!! kohtaus kaupan vihannesosastolla. Ja ne kun on aina heti sisäänkäynnin yhteydessä. Teen ihmeellisiä lenkkejä kauppaan mentäessä. Mutta pesuaineosasto on myös paha.
- hilkkaliisa
erakkosusi kirjoitti:
Kiitos kirjoituksestasi kohtalotoveri. Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudessa ja tietenkin kaikille muillekin jotka tämän lukevat!Minulla ja monilla muilla homesairailla on juuri tuollainen kova kipu lapojen välissä selkärangassa. Olen huomannut itse, että kipu on pahempi kun on nyt talvella nollakeli ja kesällä sateen jälkeen sekä muutenkin kostealla ilmalla. Reumalääkäri kylläkin löysi minulta fibromyalgian, jossa kivut ovat pahempia kostealla ilmalla ja nollakelillä ja lähes pois pakkasella ja kuivalla ilmalla. ET OLE luulosairas. Olipa sinulla tyhmä lääkäri, kun luuli selkäkipuasi luulosairaudeksi. Kun olin kuntoutustutkimuksessa, tutkimukseen kuului myös psykiatrin konsultaatio. Kerroin kaikki oireiluni ja kipuni ja kyllä psykiatri totesi minutkin terveeksi psyykkisesti, mutta oireiluni allergiasta johtuvaksi.
Se sinun toinen aiheesi kukat ja hajusteet. Useista kaupoista löytyy monenmerkkisiä tuoksuttomia muotovaahtoja ja hiuslakkoja (esimerkiksi dermasyd HYPOSENSIBLE muotovaahto ja hiuslakka). Myös monia hyviä tuoksuttomia ihovoiteita (esim.Eucerin Q10 Active ja tuoksuton Erisan ym) löytyy apteekista ja tavallisista kaupoistakin.Tuoksuton ja hyvä deodorantti on mielestäni Nivea sensitive (muut Nivean tuotteet ovat minusta hirveän hajuisia - sorry vaan) ja Pirkka tuoksuton deodorantti. Apteekin deodorantit ovat monta kertaa kalliimpia ja niissäkin monissa oli epämiellyttävä perushaju. Kokeilin useita deodorantteja ja tuli aika kalliiksi, kun kaupassa se ei haissut pahalle, mutta iholle laitettaessa alkoi kirvellä ja yskittää. Hammastahna joka ei yskitä minua eikä kirvele suuta on Sensodyne.
Yllätä kämppiksesi ostamalla hänelle pussillinen tuoksuttomia tuotteita. Minäkin ostan aina joululahjaksi miniöilleni tuoksuttomia tuotteita ja pyydän heitä meille tullessaan käyttämään VAIN niitä, koska muista yskin. Eivät he ikävä kyllä aina muista ja joulun jälkeenkin sain voimakkaan astmakohtauksen väärän merkkisestä hajuvedestä, jota miniälläni oli.
Minulla itselläni ei ole edes kaktuksia. Kun multaa kastelee, aloin yskiä ja panin monta vuotta sitten viimeisenkin kaktuksen pois. Mullan päällä on AINA 5mm Aspergillus-hometta, joka leviää kyllä ilmaan, kun kukkaa kastelee.
Jos kämppiksesi ei ymmärrä sinua, niin vaihda kämppistä tai asuntoa, johon et enää ota tuota samaa kämppistä mukaasi.
Kyllä homesairaan ystävien, sukulaisten ja kämppiksien pitää tukea ja ymmärtää homesairasta. Muuten elämämme on aika hankalaa. Parasta on asua yksin omassa asunnossa. Minäkin olen asunut tässä samassa asunnossa pian 20 vuotta. Seinissä on maalipinnat ja lattioissa laminaatti, vuodevaatteet ja muut materiaalit ovat allergiatestattuja. Hometaloihmisiä, hajuisteita runsaasti käyttäviä ja eläimiä omistavia ihmisiä en pyydä kyläänkään. Tämähän on minun kotini ja minähän saan itse valita vieraani. Onneksi kaikki ystäväni ja sukulaiseni ymmärtävät, etteivät laita hajuvesiä luokseni tullessaan (paitsi toinen miniä joskus ei muista). - lääkitys ?
vs. Home kirjoitti:
Onko siis tämäkin niska-hartiaseudun jumitus ja käsien holtiton tärinä voimakkaan päänsäryn säestyksellä homealtistuksen aiheuttamaa?? SE alkaa töissä aina n. 4 tunnin kuluessa. Venyttelen ja taukojumppaan sekä käsipainojumppa illalla auttaa vähän. Kun tulee isompi päänsärkykohtaus se kestää välillä 2 päivää yhtä soittoa. Mulle tehtiin fibromyalgia diagnoosi ja määrättiin masennuslääkettä. Söin sitä 5 päivää, tuli kauhea väsymys ja lopetin. Nyt Sirdalud hätätapauksessa. Yritän olla ilman. Myös kukkasten lähellä olo aiheuttaa päänsäryn ja hengenahdistuksen. En ole huomannut eroa eri kukkien välillä. Niin ja APUA mulla tulee aina!! kohtaus kaupan vihannesosastolla. Ja ne kun on aina heti sisäänkäynnin yhteydessä. Teen ihmeellisiä lenkkejä kauppaan mentäessä. Mutta pesuaineosasto on myös paha.
Millä perusteella sinulle määrättiin masennuslääkettä fibromyalgiaan?
Lääkärit määräävät mielialalääkkeitä vaivaan, kuin vaivaan, vaikuttaa siltä. Hyvä, että lopetit.
Itselläni ei ole fibromyalgiaa, mutta tiedän, että se kuuluu reumasairauksien diagnoosinimikkeen alle.
WHO on uusimmassa muutoksessaan antanut suosituskoodin:
Oli aiemmin M79.0 reumasairaus, epäspesifinen (ollut näin vuodesta 1992).
Nyt M79.7 Fibromyalgia
Löytyy PDF-tiedostosta englanniksi:
http://www.who.int/classifications/committees/ICD10Updates_2004.pdf
Jos oireilet päiväittäin töissä, eikö kannattaisi vetää oikeat johtopäätökset ja lähteä!
Jotkut joutuvat jäämään kokonaan pois työelämästä, kun muu ei auta. Itse kuulun joukkoon.
Sairastuin itsejäljentävistä lomakkeista (8,5 v, päivittäinen ja jatkuva käyttö; ilmastointi olematon; käyttö kaikkien sääntöjen vastaista - luin kylläkin vasta vuosien päästä, kun aloin etsiä tietoa netistä. Suomessa aiheesta tutkimus, julkaistiin v. 1999. Sekin minun kannaltani liian myöhään). Vähitellen aloin oireilemaan myös voimakkaille hajusteille, ja tuli päivä ja 'hetki', kun en enää kestänyt hajusteiden pakkohengittämistä. Itse olen ihoallerginen hajusteille, olen elänyt hajusteettomassa ympäristössä kotona jo maaliskuusta 1991. Lopullinen sairastuminen keväällä -97.
Diagnoosi on, muttei diagnoosinumeroa.
Olen siis Suomessa terve. Ruotsissa olisin sairaseläkkeellä.
Elikkä, Suomessa ei kannata sairastua homeesta eikä synteettisistä kemikaaleista.
Kannattaa ajoissa etsiä turvallinen työpaikka, jos niitä on olemassa. - erakkosusi
oiretta kirjoitti:
päänahassasi oli? Osaatko kuvailla tarkkaan?
Tuota... en ole itse ymmärrettävistä syistä nähnyt päänahkaani ;o) enkä tajunnut ketään pyytää katsomaan sitä tarkemmin. joku kirjoitti että raapiessa lähti pieniä "kiviä" päänahasta. Mulla kanssa. ja rupia oli päänahassa varmaan raapimisen seurauksena. Märkiviä patteja en ainakaan ole huomannut missään vaiheessa, avopuolisollani niitä sen sijaan oli takaraivo ja niska täynnä. (vaikka siis hänellähän ei mitään HOME oireita ollut... ;o) flunssat, silmäoireet jne. johtu ihan jostain muusta.. joo..)
Käsissä oli kanssa joskus ihottumaa, pieniä punaisia pilkkuja ja joskus nokkosrokon näköinen reaktio. - erakkosusi
vs. Home kirjoitti:
Onko siis tämäkin niska-hartiaseudun jumitus ja käsien holtiton tärinä voimakkaan päänsäryn säestyksellä homealtistuksen aiheuttamaa?? SE alkaa töissä aina n. 4 tunnin kuluessa. Venyttelen ja taukojumppaan sekä käsipainojumppa illalla auttaa vähän. Kun tulee isompi päänsärkykohtaus se kestää välillä 2 päivää yhtä soittoa. Mulle tehtiin fibromyalgia diagnoosi ja määrättiin masennuslääkettä. Söin sitä 5 päivää, tuli kauhea väsymys ja lopetin. Nyt Sirdalud hätätapauksessa. Yritän olla ilman. Myös kukkasten lähellä olo aiheuttaa päänsäryn ja hengenahdistuksen. En ole huomannut eroa eri kukkien välillä. Niin ja APUA mulla tulee aina!! kohtaus kaupan vihannesosastolla. Ja ne kun on aina heti sisäänkäynnin yhteydessä. Teen ihmeellisiä lenkkejä kauppaan mentäessä. Mutta pesuaineosasto on myös paha.
Niskojen jumitukseen ja käsien tärinään en ota kantaa, mutta kova päänsärky mulle tuli viimeksi muutama päivä sitten kun pesin pyykkiä (niitä mitä ei vielä ole pesty kertaakaan) muutenkin olo meni aivan järkyttäväksi. Mietin vaan kun raahustin edestakaisin pesulan ja kodin väliä puolikuolleena että herrajumala tällänen olo mulla oli koko ajan silloin kun vielä asuin edellisessä paikassa. 1,5 kk sitten.
Kaikki tai ainakin suurin osa kukkivista kasveista ja jotkut viherkasvit aiheuttaa päänsärkyä ja hengenahdistusta.
Kaupan vihannesosastolle menen nykyisin aika varovasti aina en reagoi, mutta monta kertaa on tullut ainakin pientä oiretta, joskus jopa vauhdilla pihalle kun tuntui että henki loppuu just.
Pesuaine hyllyt kierrän yleensä jos mahdollista kaukaa, niihin reagoin aina.
Vielä tohon alotukseen.. että kyllä mulla on niskat nyttenkin ihan jumissa ja kädet tärisee ihan pikkuisen, mutta niskojen jumitusta mulla on ollut jo paljon ennen sairastumista säännöllisen epäsäännöllisesti.. tosin viimeisessä altistuksessa mulle tuli myös nivelkivut ja lihaskivut jalkoihin ja käsiin sen verran pahasti että oli pakko ottaa lihasrelaksanttia ja kipulääkettä. - erakkosusi
hilkkaliisa kirjoitti:
Minulla ja monilla muilla homesairailla on juuri tuollainen kova kipu lapojen välissä selkärangassa. Olen huomannut itse, että kipu on pahempi kun on nyt talvella nollakeli ja kesällä sateen jälkeen sekä muutenkin kostealla ilmalla. Reumalääkäri kylläkin löysi minulta fibromyalgian, jossa kivut ovat pahempia kostealla ilmalla ja nollakelillä ja lähes pois pakkasella ja kuivalla ilmalla. ET OLE luulosairas. Olipa sinulla tyhmä lääkäri, kun luuli selkäkipuasi luulosairaudeksi. Kun olin kuntoutustutkimuksessa, tutkimukseen kuului myös psykiatrin konsultaatio. Kerroin kaikki oireiluni ja kipuni ja kyllä psykiatri totesi minutkin terveeksi psyykkisesti, mutta oireiluni allergiasta johtuvaksi.
Se sinun toinen aiheesi kukat ja hajusteet. Useista kaupoista löytyy monenmerkkisiä tuoksuttomia muotovaahtoja ja hiuslakkoja (esimerkiksi dermasyd HYPOSENSIBLE muotovaahto ja hiuslakka). Myös monia hyviä tuoksuttomia ihovoiteita (esim.Eucerin Q10 Active ja tuoksuton Erisan ym) löytyy apteekista ja tavallisista kaupoistakin.Tuoksuton ja hyvä deodorantti on mielestäni Nivea sensitive (muut Nivean tuotteet ovat minusta hirveän hajuisia - sorry vaan) ja Pirkka tuoksuton deodorantti. Apteekin deodorantit ovat monta kertaa kalliimpia ja niissäkin monissa oli epämiellyttävä perushaju. Kokeilin useita deodorantteja ja tuli aika kalliiksi, kun kaupassa se ei haissut pahalle, mutta iholle laitettaessa alkoi kirvellä ja yskittää. Hammastahna joka ei yskitä minua eikä kirvele suuta on Sensodyne.
Yllätä kämppiksesi ostamalla hänelle pussillinen tuoksuttomia tuotteita. Minäkin ostan aina joululahjaksi miniöilleni tuoksuttomia tuotteita ja pyydän heitä meille tullessaan käyttämään VAIN niitä, koska muista yskin. Eivät he ikävä kyllä aina muista ja joulun jälkeenkin sain voimakkaan astmakohtauksen väärän merkkisestä hajuvedestä, jota miniälläni oli.
Minulla itselläni ei ole edes kaktuksia. Kun multaa kastelee, aloin yskiä ja panin monta vuotta sitten viimeisenkin kaktuksen pois. Mullan päällä on AINA 5mm Aspergillus-hometta, joka leviää kyllä ilmaan, kun kukkaa kastelee.
Jos kämppiksesi ei ymmärrä sinua, niin vaihda kämppistä tai asuntoa, johon et enää ota tuota samaa kämppistä mukaasi.
Kyllä homesairaan ystävien, sukulaisten ja kämppiksien pitää tukea ja ymmärtää homesairasta. Muuten elämämme on aika hankalaa. Parasta on asua yksin omassa asunnossa. Minäkin olen asunut tässä samassa asunnossa pian 20 vuotta. Seinissä on maalipinnat ja lattioissa laminaatti, vuodevaatteet ja muut materiaalit ovat allergiatestattuja. Hometaloihmisiä, hajuisteita runsaasti käyttäviä ja eläimiä omistavia ihmisiä en pyydä kyläänkään. Tämähän on minun kotini ja minähän saan itse valita vieraani. Onneksi kaikki ystäväni ja sukulaiseni ymmärtävät, etteivät laita hajuvesiä luokseni tullessaan (paitsi toinen miniä joskus ei muista).Hei Hilkkaliisa. Kiitos kirjoituksestasi!
Osaakohan joku sanoa miksi se kipu tulee juuri lapojen väliin? Olisin kyllä suunnattoman helpottunut jos se ei merkitsisi minun kohdallani uutta välilevyn pullistumaa...
Hengittelin taas muutama päivä sitten hometta kun pesin pyykkejä mitä on tuotu homeasunnosta nyt on selkä kipeänä juuri tosta lapojen välistä, nivelet kipeänä, lihakset kipeänä ja kramppaa, kurkku kipeänä, flunssainen olo, päätä särkee, silmiä kutittaa jne... oireet on kyllä taas helpottamassa.
Reumaa on mulla tutkittu jo aikaisemmin. Diagnoosia en saanut, kun ei juuri silloin ollut tarpeeksi oireita (mahdoinkohan juuri ennen noita tutkimuksia olla poissa tuolta ensimmäisestä homeasunnosta jonkin aikaa. En silloin vielä osannut yhdistää niveltulehduksia ja hometta.) Yksi lääkäri sanoi että mahdollisesti mulla voi olla fibromyalgia, mutta toinen oli sitä mieltä ei kuullosta fibrolta.. ota siitäkin sitten selvää.
"ET OLE luulosairas. Olipa sinulla tyhmä lääkäri, kun luuli selkäkipuasi luulosairaudeksi."
Onneksi tiedän tuon myös itse. Selkäni kuvattiin uudestaan joskus vuosi tuon jälkeen ja sieltä löytyi kolmesta välistä pullistuma myös siitä jonka olisi pitänyt olla parantunut... harmi että olin jo muuttanut toiseen kaupunkiin. Muuten olisin toivonut pääseväni tuolle samalle lääkärille ;D
"Se sinun toinen aiheesi kukat ja hajusteet. Useista kaupoista löytyy monenmerkkisiä tuoksuttomia muotovaahtoja ja hiuslakkoja (esimerkiksi dermasyd HYPOSENSIBLE muotovaahto ja hiuslakka)."
Pitääpä laittaa tuo merkki ylös. kiitos.
Hyvä idea ostaa lahjaksi hajuttomia tuotteita.Hiuslakka oli jo vaihtunut hajuttomaan kämppiksellä :)
Onko kellään kokemusta jostain kivideodorantista saa kuulemma ainakin luontaistuotekaupoista?
Puhuin nyt alkuun kämppikselle että hän laittaisi ikkunan auki ja vetäisi minun huoneeni oven kiinni ennen kuin suihkii mitään hajuja. En ainakaan toistaiseksi (koputtaa puuta) ole reagoinut muuta kuin silloin kun hän suihkii jotain hajua eli silloin kun hän on lähdössä johonkin. Yksi hyvä puoli on myös se että tässä asunnossa on kaksi vessaa. Hän on ominut pikkuvessan ja minä saunan yhteydessä olevan vessan. kävin pikkuvessassa yksi päivä niin alkoi heti yskittämään, mutta muuten tuntuu että ilmastointi vetää sinne päin eli sieltä ei tule mitään hajuja asuntoon.. huh...
"Mullan päällä on AINA 5mm Aspergillus-hometta, joka leviää kyllä ilmaan, kun kukkaa kastelee."
Auts.. Noille kukille täytyy sitten kyllä sanoa että ei tule... sen hän tiesi jo ennakkoon että mitään kukkivia ei voi tuoda, mutta tuskin se ylitse pääsemätön ongelma on että ei ainakaan toistaiseksi tule mitään kasveja.
"Jos kämppiksesi ei ymmärrä sinua, niin vaihda kämppistä tai asuntoa, johon et enää ota tuota samaa kämppistä mukaasi."
Se ei ole ihan helppoa muuttaa tai vaihtaa kämppistä. Oma asunto olisi tietenkin ideaali, mutta ei rahallisesti oikein mahdollista ja sitten taas uuden kämppiksen hommaaminen ei ole ihan helppoa, kun pitäisi kaiken muun lisäksi löytää sellainen jonka kanssa tulisi kaikin puolin toimeen. Kämppikseni kanssa olemme jo ennestään hyviä ystäviä ja yhdessä asuminen on ainakin näin alkuun sujunut loistavasti kaikilta muilta osin.
Mutta tietenkin jos noista hajusteista tulee paha ongelma niin sitten tarvitsee alkaa miettimään vaihtoehtoja...
"Kyllä homesairaan ystävien, sukulaisten ja kämppiksien pitää tukea ja ymmärtää homesairasta. Muuten elämämme on aika hankalaa."
Niinhän se pitäisi olla... toistaiseksi ei vaan ymmärrystä ole oikein mistään suunnasta tihkunut.
Kämppis sentään yrittää vähäsen, mutta en usko että hänkään oikein ymmärtää että kuinka vakavasta jutusta on kyse. - homeahdistus
erakkosusi kirjoitti:
Hei Hilkkaliisa. Kiitos kirjoituksestasi!
Osaakohan joku sanoa miksi se kipu tulee juuri lapojen väliin? Olisin kyllä suunnattoman helpottunut jos se ei merkitsisi minun kohdallani uutta välilevyn pullistumaa...
Hengittelin taas muutama päivä sitten hometta kun pesin pyykkejä mitä on tuotu homeasunnosta nyt on selkä kipeänä juuri tosta lapojen välistä, nivelet kipeänä, lihakset kipeänä ja kramppaa, kurkku kipeänä, flunssainen olo, päätä särkee, silmiä kutittaa jne... oireet on kyllä taas helpottamassa.
Reumaa on mulla tutkittu jo aikaisemmin. Diagnoosia en saanut, kun ei juuri silloin ollut tarpeeksi oireita (mahdoinkohan juuri ennen noita tutkimuksia olla poissa tuolta ensimmäisestä homeasunnosta jonkin aikaa. En silloin vielä osannut yhdistää niveltulehduksia ja hometta.) Yksi lääkäri sanoi että mahdollisesti mulla voi olla fibromyalgia, mutta toinen oli sitä mieltä ei kuullosta fibrolta.. ota siitäkin sitten selvää.
"ET OLE luulosairas. Olipa sinulla tyhmä lääkäri, kun luuli selkäkipuasi luulosairaudeksi."
Onneksi tiedän tuon myös itse. Selkäni kuvattiin uudestaan joskus vuosi tuon jälkeen ja sieltä löytyi kolmesta välistä pullistuma myös siitä jonka olisi pitänyt olla parantunut... harmi että olin jo muuttanut toiseen kaupunkiin. Muuten olisin toivonut pääseväni tuolle samalle lääkärille ;D
"Se sinun toinen aiheesi kukat ja hajusteet. Useista kaupoista löytyy monenmerkkisiä tuoksuttomia muotovaahtoja ja hiuslakkoja (esimerkiksi dermasyd HYPOSENSIBLE muotovaahto ja hiuslakka)."
Hyvä idea ostaa lahjaksi hajuttomia tuotteita.Hiuslakka oli jo vaihtunut hajuttomaan kämppiksellä :)
Onko kellään kokemusta jostain kivideodorantista saa kuulemma ainakin luontaistuotekaupoista?
Puhuin nyt alkuun kämppikselle että hän laittaisi ikkunan auki ja vetäisi minun huoneeni oven kiinni ennen kuin suihkii mitään hajuja. En ainakaan toistaiseksi (koputtaa puuta) ole reagoinut muuta kuin silloin kun hän suihkii jotain hajua eli silloin kun hän on lähdössä johonkin. Yksi hyvä puoli on myös se että tässä asunnossa on kaksi vessaa. Hän on ominut pikkuvessan ja minä saunan yhteydessä olevan vessan. kävin pikkuvessassa yksi päivä niin alkoi heti yskittämään, mutta muuten tuntuu että ilmastointi vetää sinne päin eli sieltä ei tule mitään hajuja asuntoon.. huh...
"Mullan päällä on AINA 5mm Aspergillus-hometta, joka leviää kyllä ilmaan, kun kukkaa kastelee."
Auts.. Noille kukille täytyy sitten kyllä sanoa että ei tule... sen hän tiesi jo ennakkoon että mitään kukkivia ei voi tuoda, mutta tuskin se ylitse pääsemätön ongelma on että ei ainakaan toistaiseksi tule mitään kasveja.
"Jos kämppiksesi ei ymmärrä sinua, niin vaihda kämppistä tai asuntoa, johon et enää ota tuota samaa kämppistä mukaasi."
Se ei ole ihan helppoa muuttaa tai vaihtaa kämppistä. Oma asunto olisi tietenkin ideaali, mutta ei rahallisesti oikein mahdollista ja sitten taas uuden kämppiksen hommaaminen ei ole ihan helppoa, kun pitäisi kaiken muun lisäksi löytää sellainen jonka kanssa tulisi kaikin puolin toimeen. Kämppikseni kanssa olemme jo ennestään hyviä ystäviä ja yhdessä asuminen on ainakin näin alkuun sujunut loistavasti kaikilta muilta osin.
Mutta tietenkin jos noista hajusteista tulee paha ongelma niin sitten tarvitsee alkaa miettimään vaihtoehtoja...
"Kyllä homesairaan ystävien, sukulaisten ja kämppiksien pitää tukea ja ymmärtää homesairasta. Muuten elämämme on aika hankalaa."
Niinhän se pitäisi olla... toistaiseksi ei vaan ymmärrystä ole oikein mistään suunnasta tihkunut.
Kämppis sentään yrittää vähäsen, mutta en usko että hänkään oikein ymmärtää että kuinka vakavasta jutusta on kyse.Deodoranttikiveä löytyy tosiaan luontaistuotekaupoista. Ei haise, on erittäin riittoisaa ja kohtalaisen tehokasta (keskivertodödön teho). Mutta: saattaa aiheuttaa kutinaa herkkäihoiselle, kuten muutkin deodorantit. Itse kärsin pahasta hikoilusta, joka on entisestään lisääntynyt homesairauden jälkeen. Hajusteallergiasta en kuitenkaan kärsi, joten voin valita deodoranttini vapaasti. Olin yliherkkä hajuille muutaman ensimmäisen viikon pahimman homealtistuksen jälkeen, mutta voin tällä hetkellä paljon paremmin ja oireet siltäkin osin ovat helpottaneet, onneksi. Toivottavasti erakkosudenkin vointi kohenee vielä!
- mikrokamera
erakkosusi kirjoitti:
Tuota... en ole itse ymmärrettävistä syistä nähnyt päänahkaani ;o) enkä tajunnut ketään pyytää katsomaan sitä tarkemmin. joku kirjoitti että raapiessa lähti pieniä "kiviä" päänahasta. Mulla kanssa. ja rupia oli päänahassa varmaan raapimisen seurauksena. Märkiviä patteja en ainakaan ole huomannut missään vaiheessa, avopuolisollani niitä sen sijaan oli takaraivo ja niska täynnä. (vaikka siis hänellähän ei mitään HOME oireita ollut... ;o) flunssat, silmäoireet jne. johtu ihan jostain muusta.. joo..)
Käsissä oli kanssa joskus ihottumaa, pieniä punaisia pilkkuja ja joskus nokkosrokon näköinen reaktio.Kampaajilla on sellaisia mikrokameroita. Itse näin vain lehti-ilmoituksen että sinne voi varata ILMAISEN tutkimuksen. Päänahassa pidettiin sellaista kameraa ja tv ruudusta näkyi suurennettuna miltä siellä näyttää. Pieniä tukkeutuneita hiusnystyjä. Ja hilseilevää, ärtynyttä hiuspohjaa. Shampoot auttoivat minua. Hinta 11 e nimi: System4. Mutta kun homealtistus jatkui niin oireet palasivat, mutta kuitenkin senverran lievempänä nyt, että pärjää. Pieniä kiviä on yhä, mutta puolet vähemmän. Home aiheutti myös outoa hiustenlähtöä.
- menossa
lääkitys ? kirjoitti:
Lääkärit määräävät mielialalääkkeitä vaivaan, kuin vaivaan, vaikuttaa siltä. Hyvä, että lopetit.
Itselläni ei ole fibromyalgiaa, mutta tiedän, että se kuuluu reumasairauksien diagnoosinimikkeen alle.
Nyt M79.7 Fibromyalgia
Jos oireilet päiväittäin töissä, eikö kannattaisi vetää oikeat johtopäätökset ja lähteä!
Jotkut joutuvat jäämään kokonaan pois työelämästä, kun muu ei auta. Itse kuulun joukkoon.
Sairastuin itsejäljentävistä lomakkeista (8,5 v, päivittäinen ja jatkuva käyttö; ilmastointi olematon; käyttö kaikkien sääntöjen vastaista - luin kylläkin vasta vuosien päästä, kun aloin etsiä tietoa netistä. Suomessa aiheesta tutkimus, julkaistiin v. 1999. Sekin minun kannaltani liian myöhään). Vähitellen aloin oireilemaan myös voimakkaille hajusteille, ja tuli päivä ja 'hetki', kun en enää kestänyt hajusteiden pakkohengittämistä. Itse olen ihoallerginen hajusteille, olen elänyt hajusteettomassa ympäristössä kotona jo maaliskuusta 1991. Lopullinen sairastuminen keväällä -97.
Elikkä, Suomessa ei kannata sairastua homeesta eikä synteettisistä kemikaaleista.
Kannattaa ajoissa etsiä turvallinen työpaikka, jos niitä on olemassa.jatkotutkimuksiin. Kai se homeen yhteys siellä sitten selvitetään fibromyalgiaan. Masennuslääkettä määrättiin siksi, että se muka pitkään käytettynä lieventää kipuaistia, vai nostaa kipukynnystä. En oo varma kumpi. Mutta tarkoitus on kai hiljentää ja lisätä annosta sopivasti, että saadaan lopuksi mieli(sairaan)? paperit, ettei tarvitse enää ottaa vakavasti. Sekin oli tyhmää, että se masennuslääke ei kuulemma auta vasta kuin n. kuukauden käytettyä päivittäin. Siis heti ei ole mitään apua. Mulle siis ei 5 päivässä, mut oli niin paska väsynyt olo. Lääkkeen lopetuksessa tuli sitten vielä vieroitusoireina levottomuutta pariksi päiväksi.
- tulee särky
erakkosusi kirjoitti:
Niskojen jumitukseen ja käsien tärinään en ota kantaa, mutta kova päänsärky mulle tuli viimeksi muutama päivä sitten kun pesin pyykkiä (niitä mitä ei vielä ole pesty kertaakaan) muutenkin olo meni aivan järkyttäväksi. Mietin vaan kun raahustin edestakaisin pesulan ja kodin väliä puolikuolleena että herrajumala tällänen olo mulla oli koko ajan silloin kun vielä asuin edellisessä paikassa. 1,5 kk sitten.
Kaikki tai ainakin suurin osa kukkivista kasveista ja jotkut viherkasvit aiheuttaa päänsärkyä ja hengenahdistusta.
Kaupan vihannesosastolle menen nykyisin aika varovasti aina en reagoi, mutta monta kertaa on tullut ainakin pientä oiretta, joskus jopa vauhdilla pihalle kun tuntui että henki loppuu just.
Pesuaine hyllyt kierrän yleensä jos mahdollista kaukaa, niihin reagoin aina.
Vielä tohon alotukseen.. että kyllä mulla on niskat nyttenkin ihan jumissa ja kädet tärisee ihan pikkuisen, mutta niskojen jumitusta mulla on ollut jo paljon ennen sairastumista säännöllisen epäsäännöllisesti.. tosin viimeisessä altistuksessa mulle tuli myös nivelkivut ja lihaskivut jalkoihin ja käsiin sen verran pahasti että oli pakko ottaa lihasrelaksanttia ja kipulääkettä.Niin mullakin tulee siis särky heti kun haistaa kaupassa esim. pesuaineen. Tänään piti ostaa roskapusseja ja ne on pesuaine/siivous puolella- Nenä alkoi vuotamaan, päätä puristi ja alkoi särkemään ja kiva kutina ja polte silmissä. Just kun oli kohtalainen olo. (siis mä olen sairiksella) Työvaatteita pesuun laittaessa alkoi mullakin pään kiristys ja Niska hartiasärky ja kädet tärisee. (Sit pestyä ne, tuuletin vielä pihalla. Onko sulla mahdollisuus tuulettaa, kannattaisi). Mä oon siis välillä käyttänyt pöly/hengitys suojainta ja uimalaseja. Olen tosi UPEE NÄKY. Mutta se auttaa vähän, ihan tosi!!! Kokeile kun purat kamoja. Heitin tän kommentin sulle aiemminkin, en tiedä ootko testannut. Mulla lähti se korvatulehdusmainen olo pois, huuhtelin nenää suolaliuoksella 2 kertaa päivässä. Ensin aukesi toinen korva ja kipu lakkasi. Sitten vasta toisena päivänä aukesi toinen korva. Viisaudenhammas kohta rauhoittu myös. MUTTA sanoisin että tämä on allerginen reaktio ruualle, nyt maistoin kalaa. KOSKA esim. pippurin tai muun mausteen pelkkä haju tekee saman pistävän säryn korvakäytävään ja kutittaa. KEBAB RÄJÄYTTÄÄ KIVUN, EN VOI SYÖDÄ SITÄKÄÄN ENÄÄ.. NYYH...Olen syönyt monta antibioottikuuria turhaan kun lekuri on luullut myös korvatulehdukseksi. KIPU tulee siitä kun ne pienet ilmastointikanavat menee tukkoon ja räkää täyteen. Onko sullakin allerginen nuha? Ootko huuhdellut nenää suolaliuoksella? Apteekissa saa sellaisia Sarvikuonokannuja ja ohjeet. Kannattaa.
- hilkkaliisa
erakkosusi kirjoitti:
Hei Hilkkaliisa. Kiitos kirjoituksestasi!
Kämppis sentään yrittää vähäsen, mutta en usko että hänkään oikein ymmärtää että kuinka vakavasta jutusta on kyse.Sinulta on löytynyt "joskus vuosi tuon jälkeen ja sieltä löytyi kolmesta välistä pullistuma myös siitä jonka olisi pitänyt olla parantunut". Syy sinun kipuihisi löytyi.
Olen käynyt useita kertoja erikoisfysioterapeutilla selkäni vuoksi. Minun selkääni tulee usein fasettilukko, jonka tuo erikoisfysioterapeutti "naksauttaa" auki. Kysyin häneltä miksi monilla homesairailla on kipu lapojen välissä. Hän arveli, että jotkut hengityslihakset ja hermot ovat sillä kohdalla ja astmaatikkojen yskiessä tuo hermo voi jäädä joskus puristukseen. Minulla kipu helpottaa "naksautuksella", mutta tulee usein takaisin.
Homekontaktin jälkeen kipu lapojen välissä on erittäin voimakas ja leviää vähitelleen päänsäryksi. Tuohon "homepäänsärkyyn" ei aina auta yksi satsi kipulääkettäkään ja olen kaksi kertaa joutunut turvautumaan päivystykseen, koska en uskaltanut enää ottaa enempää kipulääkkeitä. Kerran jouduin osastolle, kun kipu ei mennyt ohi edes voimakkalilla kipupiikeillä.
Yleensä olen ottanut Panadol Zapp'ia ja laitan usein kylmägeeli pussin silmien päälle ja makaan ihan hiljaa. Buranaa en kestä, koska alan yskiä ja suuhuni tulee siitä rakkuloita. Kipu on kyllä niin kova, että se invalidisoin minut useaksi tunniksi. Siksikin yritän välttää hometiloja, mutta joskus niissäkin on pakko käydä (Verotoimisto, Kela, OYS ja monet julkiset rakennukset). Nyt kun sain työkyvyttömyyseläkkeen, ei onneksi enää tarvitse mennä homeiseen Työvoimatoimistoon. Olin usieta vuosia työssäoleva-, sairauslomalla oleva- vajaakuntoinen työnhakija, koska en voinut mennä takaisin homeiseen työpaikkaani.
Voimia sinulle Erakkosusi! - hilkkaliisa
lääkitys ? kirjoitti:
Nyt M79.7 Fibromyalgia
Kannattaa ajoissa etsiä turvallinen työpaikka, jos niitä on olemassa.Kävin viime vuonna TTL:n homealtistusten jälkeen minulle jatkuviksi jääneiden nivelkipujen vuoksi jo toisen kerran reumalääkärillä. Hän teki diagnoosin: fibromyalgia.
Lääkitys: 1-3 kpl Triptyl 5mg iltaisin ja Ponstan forte kipulääke.
Hoitajana tiedän Triptyin olevan masennuslääkettä ja kysyin miksi saan sitä.
Reumalääkäri kertoi, että suurina määrinä sitä käytetään masennuslääkkeinä, mutta pieninä annoksina kipulääkkeenä, kuten minulla. Triptyl rentouttaa lihaksia, nostaa kipukynnystä ja parantaa yöunta. Nykyisin nukun hyvin. Pakkasella kivutkin ovat vähempinä. Heti kun taas oli muutaman päivän suojakeli, niin yskin ulona, henkitorvea kutisi, vesi valui nenästä sekä kivut lisääntyivät. Pikkupakkanen on minulle parasta. Kesällä kuivat ilmat ovat parhaita ja sateen jälkeen ei minun kannata mennä ulos, koska siellä yskittää. En ole siitepölyille enkä heinille allerginen.
- system 4
Mulle tuli kanssa päänahkaan kutina ja sellaisia kuivia kiviä lähtee kun raapii. Myös haavoja (kynsistä?)Niskassa ja leuassa on märkiviä patteja. Mulla kampaaja kuvasi mikrokameralla päänahan ja ostin heiltä System 4 hajuttomat hoitoaineet. NE auttoi mua!! Kokeile niin voit parantua nopeammin. Ihotautilääkäri määräsi antibioottia voiteena ja tabletteina. Voide Dalacin teki kauhean anaflyktismäisen reaktion: Sydän hakkasi hurjana pari tuntia, kurkku alkoi turvota ja silmiä poltti. En kokeile enää, ilmoitin lääkärille reaktiosta. Epäili säilytysainetta?? Nyt kun homealtistus on poissa (sairasloma) näppyjä ei tule ja päätä ei kutita.
- päänahan kutinaa
tutkisin nyt kovasti. Kertokaa oireitanne! Esim. sellaisia märkää tuottavia "finnejä", patteja aiheuttaa päänahkaan pienenpieni punkki, tai tarkasti ottaen punkin jaloissaan kuljettamat bakteerit. Punkki elää hiuspohjassa pääsääntöisesti, joskus myös kasvojen alueella. Mutta punkkikannan lisääntyminen voi kertoa ehkä siis kosteusvauriosta.
- tulehdusta
päänahan kutinaa kirjoitti:
tutkisin nyt kovasti. Kertokaa oireitanne! Esim. sellaisia märkää tuottavia "finnejä", patteja aiheuttaa päänahkaan pienenpieni punkki, tai tarkasti ottaen punkin jaloissaan kuljettamat bakteerit. Punkki elää hiuspohjassa pääsääntöisesti, joskus myös kasvojen alueella. Mutta punkkikannan lisääntyminen voi kertoa ehkä siis kosteusvauriosta.
eli ei ehkä punkkeja. Olisikohan Aspergilluksen aiheuttamaa tulehdusta päänahassa ?
- täällä
päänahan kutinaa kirjoitti:
Hiuspohjani on ollut muualta paitsi päälaelta "finnien" peitossa. Punaisiin pieniin kutiseviin näppylöihin tulee pieni märkäpää, joka puhkeaa ja kuivuu. Tilanne paranee hieman, kun olen lomilla ja päänahkani on parantunut täysin Doximycin kuurien aikana (keuhkotulehduksiin), mutta eipä mene kauaa kuurin loputtua, kun on taas näppyinen. Olen ihmetellyt mikä pöpö päänahassani muhii vai johtuuko hormoneista, mutta en ole siitä koskaan valittanut kenellekään lääkärille. Eivät kuuntele kuin keuhkojani, rikkinäisestä nenästäni, tulehtuneista korvakäytävistä ja silmistä yms. ei ole kukaan ollut kiinnostunut.
- auta
täällä kirjoitti:
Hiuspohjani on ollut muualta paitsi päälaelta "finnien" peitossa. Punaisiin pieniin kutiseviin näppylöihin tulee pieni märkäpää, joka puhkeaa ja kuivuu. Tilanne paranee hieman, kun olen lomilla ja päänahkani on parantunut täysin Doximycin kuurien aikana (keuhkotulehduksiin), mutta eipä mene kauaa kuurin loputtua, kun on taas näppyinen. Olen ihmetellyt mikä pöpö päänahassani muhii vai johtuuko hormoneista, mutta en ole siitä koskaan valittanut kenellekään lääkärille. Eivät kuuntele kuin keuhkojani, rikkinäisestä nenästäni, tulehtuneista korvakäytävistä ja silmistä yms. ei ole kukaan ollut kiinnostunut.
kaikkeen. Katso Hiusakatemian sivut netistä.
- täällä edelleen
auta kirjoitti:
kaikkeen. Katso Hiusakatemian sivut netistä.
Kävin Hiusakatemiassa tutkituttamassa päänahkaani muutama vuosi sitten. Itse Hagros tutki minua. Ei tullut mitään selvyyttä siellä silloin, ostin noin 300 eurolla erilaisia hiustenhoitotuotteita, mutta niistä ei ollut mitään apua. Odottelen nyt siirtoa homeettomiin työtiloihin ja toivon paranevani tältäkin osin. Saas nähdä.
- ja hammas
Hei kuulostaa tutulta!! Mä jäin töistä homepommin takia sairaslomalle. Nyt olen ollut yli viikon. (diagnoosi allerginen nuha....??) Nyt mulla alkoi viimeyönä särkeä MOLEMMAT KORVAT. Aamulla särky jäi vain tois puoleiseksi. Ja Viisaudenhammaskuoppa (hammas siis poistettu) on turvonnut oikeeksi paiseeksi. Taidan vielä tässä illalla painua päivystykseen. Antibiootti??? Voiko home tehdä tosiaan tän vai onko meillä vain yhteensattuma???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793