Ryömittäminen

kortti on jo

Miten se ryömittäminen menee? Liikutellaan kytkintä tuntuman molemmin puolin, niinkö? Mä olen huomannut, että en tee noin vaan ainakin peruuttaessa nostan kytkintä pikkuisen ja pidän siinä paikallaan. Sen verran nostan, että auto liikkuu tasaisen hitaasti. Teenkö väärin?

10

20628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

Teet ihan oikein. Ryömittämisessä kytkin otetaan "tuntumaan" ja ihan vähän nostetaan, jotta auto liikkuu vähän. Se on sitä ryömittämistä.

• se menee ?

Eikös ryömittämisellä tarkoiteta tyhjäkäyntinopeutta alhaisemman nopeuden käyttöä. Jos kytkimen annetaan olla "tuntumassa" nopeus kasvaa käyntinopeutta vastaavaksi. Kokeile toistuvia tyntumaan ottoja vauhdin kasvamatta tai pysähtymaättä välillä.

• hmm

Ryömittäminen on juuri sitä, että kytkin nostetaan tuntumaan, ja kun auto lähtee liikkeelle kytkintä liikutellaan tuntumakohdan molemmin puolin riippuen siitä halutaanko nopeutta pienentää vai isontaa :)

Jos pystyt peruuttamaan ilman nopeuden hidastamista välillä, ei kytkintä tarvitse toki painaa alaspäin. Omista peruutustaidoistahan se toki on kiinni, että millaisella vauhdilla onnistuu siinä peruutuksessa ilman, että lähellä olevat autot ja oma auto kärsii.

Kauppojen parkkipaikoilla kyllä useasti toivoisi, että peruuteltaisiin hillitymmällä nopeudella ja hieman katseltaisiin ympärillekin peruutettaessa. On aika ikävä yllätys tulla kaupasta ulos ja huomata, että oman auton kyljestä löytyy lommo tai maalia on raapiutunut pois :(

• kortti on jo

Sitä tässä olenkin "ihmetellyt", kun muistaakseni autokoulussa harjoiteltiin ryömittämään tuolleen edestakaisin liikuttelemalla, mutta musta tuntuu, että saan nopeuden pidettyä tasaisena ilmankin. Pitäis kyl varmistaa ennen kun tän kirjoitan. Mut ihan kuin kytkimen tuntumakohta olisi niin laaja ja siinä olisi eri "tasoja", että valitsemalla pitokohdan sopivasti saa ryömitettyä tosi hitaasti tai vähän nopeammin ihan vaan kytkintä paikallaan pitämällä. Ja sen jälkeen tulee kohta, jossa nopeus alkaa kasvaa... En tie, jos huomaamatta kuitenkin liikutan kytkintä alaspäin, mut jos yritän niin se edestakaisin liikuttelu tuntuu tosi epäkäytännölliseltä.

Ajattelin vaan, että oisko se edestaas liikuttelu kuitenkin jotenkin ystävällisempää kytkimelle ja siksi niin opetettiin??

• noobi ratissa

Mitenkäs tuota kytkimen tuntumaa haet jos autona on esim vuosimallia 89 oleva ford? Ero on meinaan kuin yöllä ja päivällä verrattaessa esim 2005 corollaan.

• aregd

on vikaa jos et saa kytkintä tuntumaan autossa kuin autossa!

• hmm

Mites saat auton ylipäätään liikkeelle, jos et tuntumakohtaa löydä kytkintä nostaessasi? ;) Sori, oli jotenkin hassu kysymys minun mielestäni...

Toki autoissa on erilaiset kytkimet ja kaikista autoista löytää sen tuntumakohdan vain kokeilemalla. Ei tarvitse olla edes vanha auto, vaan uusissa autoissakin on erilaiset kytkimet riippuen merkistä ja mallista.

En oikein tajua mitä hait tuolla kysymykselläsi...

• noobi vieläkin
        hmm kirjoitti:

Mites saat auton ylipäätään liikkeelle, jos et tuntumakohtaa löydä kytkintä nostaessasi? ;) Sori, oli jotenkin hassu kysymys minun mielestäni...

Toki autoissa on erilaiset kytkimet ja kaikista autoista löytää sen tuntumakohdan vain kokeilemalla. Ei tarvitse olla edes vanha auto, vaan uusissa autoissakin on erilaiset kytkimet riippuen merkistä ja mallista.

En oikein tajua mitä hait tuolla kysymykselläsi...

No hain lähinnä sitä kato kun olen salaa viranomasilta harjotellu yhellä loppuun poljetulla fordilla ja jotenki on vaikeuksii saada sen kytkimeen tuntumaa.

Esim näillä uusilla autoilla ei mulla mitään ongelmia ole. Mut kai toikin on vaan semmonen asia johon tottuu ja jonka oppii ajan myötä paremmin.

Heh ei mulla oikeestaan muuta ollu mielessä tolla kysymyksellä. Huomenna kirjalliset ja jänskättää niin vietävästi. :)

• noobi vieläkin
        noobi vieläkin kirjoitti:

No hain lähinnä sitä kato kun olen salaa viranomasilta harjotellu yhellä loppuun poljetulla fordilla ja jotenki on vaikeuksii saada sen kytkimeen tuntumaa.

Esim näillä uusilla autoilla ei mulla mitään ongelmia ole. Mut kai toikin on vaan semmonen asia johon tottuu ja jonka oppii ajan myötä paremmin.

Heh ei mulla oikeestaan muuta ollu mielessä tolla kysymyksellä. Huomenna kirjalliset ja jänskättää niin vietävästi. :)

Auttakaas mua. Jos kuvitellaan tämmönen tilanne että tie päättyy T risteykseen jonka päässä on levennetty bussipysäkki niin saako sille ryhmittyy jos kääntyy oikeelle?

• hmm
        noobi vieläkin kirjoitti:

No juu, minä jo ajattelinkin, että joku jo kortin omistava kyselee :) Toki joissakin autoissa on vaikea löytää se tuntuma, mutta kyllä sen oppii, kun muutamia kertoja sammauttaa autonsa tmv. - nimimerkillä kokemusta löytyy. Tosin jos on kytkin jo ihan surkeassa kunnossa voi sen tuntuman löytäminen olla tosi vaikeaa.

Mitä tulee tuohon sinun kysymykseen, niin en ihan varmasti osaa vastata, koska en tainnut ymmärtää ihan missä paikassa se pysäkki on ja miksi sinun ylipäätään pitäisi sille ryhmittyä.

Yleensä ottaenhan linja-autopysäkille voi vain pysähtyä jättämään jonkun ihmisen kyydistä ja muutoin sinne ei henkilöautoilla ajeta. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe