Ryömittäminen

kortti on jo

Miten se ryömittäminen menee? Liikutellaan kytkintä tuntuman molemmin puolin, niinkö? Mä olen huomannut, että en tee noin vaan ainakin peruuttaessa nostan kytkintä pikkuisen ja pidän siinä paikallaan. Sen verran nostan, että auto liikkuu tasaisen hitaasti. Teenkö väärin?

10

20785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmh..

      Teet ihan oikein. Ryömittämisessä kytkin otetaan "tuntumaan" ja ihan vähän nostetaan, jotta auto liikkuu vähän. Se on sitä ryömittämistä.

      • se menee ?

        Eikös ryömittämisellä tarkoiteta tyhjäkäyntinopeutta alhaisemman nopeuden käyttöä. Jos kytkimen annetaan olla "tuntumassa" nopeus kasvaa käyntinopeutta vastaavaksi. Kokeile toistuvia tyntumaan ottoja vauhdin kasvamatta tai pysähtymaättä välillä.


    • hmm

      Ryömittäminen on juuri sitä, että kytkin nostetaan tuntumaan, ja kun auto lähtee liikkeelle kytkintä liikutellaan tuntumakohdan molemmin puolin riippuen siitä halutaanko nopeutta pienentää vai isontaa :)

      Jos pystyt peruuttamaan ilman nopeuden hidastamista välillä, ei kytkintä tarvitse toki painaa alaspäin. Omista peruutustaidoistahan se toki on kiinni, että millaisella vauhdilla onnistuu siinä peruutuksessa ilman, että lähellä olevat autot ja oma auto kärsii.

      Kauppojen parkkipaikoilla kyllä useasti toivoisi, että peruuteltaisiin hillitymmällä nopeudella ja hieman katseltaisiin ympärillekin peruutettaessa. On aika ikävä yllätys tulla kaupasta ulos ja huomata, että oman auton kyljestä löytyy lommo tai maalia on raapiutunut pois :(

      • kortti on jo

        Sitä tässä olenkin "ihmetellyt", kun muistaakseni autokoulussa harjoiteltiin ryömittämään tuolleen edestakaisin liikuttelemalla, mutta musta tuntuu, että saan nopeuden pidettyä tasaisena ilmankin. Pitäis kyl varmistaa ennen kun tän kirjoitan. Mut ihan kuin kytkimen tuntumakohta olisi niin laaja ja siinä olisi eri "tasoja", että valitsemalla pitokohdan sopivasti saa ryömitettyä tosi hitaasti tai vähän nopeammin ihan vaan kytkintä paikallaan pitämällä. Ja sen jälkeen tulee kohta, jossa nopeus alkaa kasvaa... En tie, jos huomaamatta kuitenkin liikutan kytkintä alaspäin, mut jos yritän niin se edestakaisin liikuttelu tuntuu tosi epäkäytännölliseltä.

        Ajattelin vaan, että oisko se edestaas liikuttelu kuitenkin jotenkin ystävällisempää kytkimelle ja siksi niin opetettiin??


    • noobi ratissa

      Mitenkäs tuota kytkimen tuntumaa haet jos autona on esim vuosimallia 89 oleva ford? Ero on meinaan kuin yöllä ja päivällä verrattaessa esim 2005 corollaan.

      • aregd

        on vikaa jos et saa kytkintä tuntumaan autossa kuin autossa!


      • hmm

        Mites saat auton ylipäätään liikkeelle, jos et tuntumakohtaa löydä kytkintä nostaessasi? ;) Sori, oli jotenkin hassu kysymys minun mielestäni...

        Toki autoissa on erilaiset kytkimet ja kaikista autoista löytää sen tuntumakohdan vain kokeilemalla. Ei tarvitse olla edes vanha auto, vaan uusissa autoissakin on erilaiset kytkimet riippuen merkistä ja mallista.

        En oikein tajua mitä hait tuolla kysymykselläsi...


      • noobi vieläkin
        hmm kirjoitti:

        Mites saat auton ylipäätään liikkeelle, jos et tuntumakohtaa löydä kytkintä nostaessasi? ;) Sori, oli jotenkin hassu kysymys minun mielestäni...

        Toki autoissa on erilaiset kytkimet ja kaikista autoista löytää sen tuntumakohdan vain kokeilemalla. Ei tarvitse olla edes vanha auto, vaan uusissa autoissakin on erilaiset kytkimet riippuen merkistä ja mallista.

        En oikein tajua mitä hait tuolla kysymykselläsi...

        No hain lähinnä sitä kato kun olen salaa viranomasilta harjotellu yhellä loppuun poljetulla fordilla ja jotenki on vaikeuksii saada sen kytkimeen tuntumaa.

        Esim näillä uusilla autoilla ei mulla mitään ongelmia ole. Mut kai toikin on vaan semmonen asia johon tottuu ja jonka oppii ajan myötä paremmin.

        Heh ei mulla oikeestaan muuta ollu mielessä tolla kysymyksellä. Huomenna kirjalliset ja jänskättää niin vietävästi. :)


      • noobi vieläkin
        noobi vieläkin kirjoitti:

        No hain lähinnä sitä kato kun olen salaa viranomasilta harjotellu yhellä loppuun poljetulla fordilla ja jotenki on vaikeuksii saada sen kytkimeen tuntumaa.

        Esim näillä uusilla autoilla ei mulla mitään ongelmia ole. Mut kai toikin on vaan semmonen asia johon tottuu ja jonka oppii ajan myötä paremmin.

        Heh ei mulla oikeestaan muuta ollu mielessä tolla kysymyksellä. Huomenna kirjalliset ja jänskättää niin vietävästi. :)

        Auttakaas mua. Jos kuvitellaan tämmönen tilanne että tie päättyy T risteykseen jonka päässä on levennetty bussipysäkki niin saako sille ryhmittyy jos kääntyy oikeelle?


      • hmm
        noobi vieläkin kirjoitti:

        No hain lähinnä sitä kato kun olen salaa viranomasilta harjotellu yhellä loppuun poljetulla fordilla ja jotenki on vaikeuksii saada sen kytkimeen tuntumaa.

        Esim näillä uusilla autoilla ei mulla mitään ongelmia ole. Mut kai toikin on vaan semmonen asia johon tottuu ja jonka oppii ajan myötä paremmin.

        Heh ei mulla oikeestaan muuta ollu mielessä tolla kysymyksellä. Huomenna kirjalliset ja jänskättää niin vietävästi. :)

        No juu, minä jo ajattelinkin, että joku jo kortin omistava kyselee :) Toki joissakin autoissa on vaikea löytää se tuntuma, mutta kyllä sen oppii, kun muutamia kertoja sammauttaa autonsa tmv. - nimimerkillä kokemusta löytyy. Tosin jos on kytkin jo ihan surkeassa kunnossa voi sen tuntuman löytäminen olla tosi vaikeaa.

        Mitä tulee tuohon sinun kysymykseen, niin en ihan varmasti osaa vastata, koska en tainnut ymmärtää ihan missä paikassa se pysäkki on ja miksi sinun ylipäätään pitäisi sille ryhmittyä.

        Yleensä ottaenhan linja-autopysäkille voi vain pysähtyä jättämään jonkun ihmisen kyydistä ja muutoin sinne ei henkilöautoilla ajeta. Korjatkoon joku jos olen väärässä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe