Mitä eroa on polymyalgialla ja fibromyalgialla? Olen kärsinyt jo pitkään fibromyalgian kaltaisista oireista. Lääkäritkin ovat epäilleet sitä. Nivelpsorioasis -dg. on asetettu pari vuotta sitten. Kuitenkin on sellaisia paikkaa vaihtavia lihaskipuja jatkuvasti ja lihakset väsyy helposti sekä lihasnykinää. Matalapaineella koko kroppa on kuin kovan treenin jäljiltä joka puolelta kipeä. Yhtäkkiä saattaa pakara kipeytyä ja seuraavana päivänä kipu on kadonnut ja niska on tosi kipeä. Siis kivut vaihtaa koko ajan paikkaa.
Äidilläni oli polymyalgia joten olen miettinyt kumpaa sairastan, fibroa vai polymyalgiaa.
Polymyalgia vai fibromyalgia
5
11566
Vastaukset
- se.......
ero että polymyalgiassa usein nousee senkka esimerkiksi,ja fibrossa taas ei.
Äidilläni on polymyalgia ja itse sain jo fibrodiagnoosin kuukausi takaperin,nyt vain tutkivat mitä muuta häikkää mulla on kun kokeiltaessa osa oireista katoaa kortisonilla ja ilman kortisonia tulee jatkuva kuume,verikokeet vain eivät näytä mitään.Pelkkään fibroonhan ei kortisonista oo mitään apua.Reumataudit ovat aika mystisiä kyllä.- Kikka
puoli vuotta oikean käden nimettömän keskinivel turvonnut ja kipeä. Sain reumalääkäriltä kortisonipistoksen ja vaiva hävisi 4:ssä päivässä ja hän sanoin sen vaivan johtuvan nivelpsoriasiksesta (Minulla on ihopsoriasis). Todella kuten sanoit, oireet ovat niin moninaiset että on vaikea määritellä mikä vaiva johtuu mistäkin. Todennäköisesti minulla on sekä nivelpsoriasis että fibromyalgia koska vaivat ovat alkaneet jo nuorehkona. Polymyalgia on hieman iäkkäämpien tauti. Mutta nyt olen jo yli 50-vuotias joten ei sekään ole varmaa etteikö tuo polymyalgiakin voisi tulla:( Senkka on ollut aina normaali joten ei ainakaan mitään aktiivista tulehdusta ole. Vaikka kerran minulle sanottiin ettei paikallinen tulehdus näy senkassa. Mistä noista tietää...
- tämän
Kikka kirjoitti:
puoli vuotta oikean käden nimettömän keskinivel turvonnut ja kipeä. Sain reumalääkäriltä kortisonipistoksen ja vaiva hävisi 4:ssä päivässä ja hän sanoin sen vaivan johtuvan nivelpsoriasiksesta (Minulla on ihopsoriasis). Todella kuten sanoit, oireet ovat niin moninaiset että on vaikea määritellä mikä vaiva johtuu mistäkin. Todennäköisesti minulla on sekä nivelpsoriasis että fibromyalgia koska vaivat ovat alkaneet jo nuorehkona. Polymyalgia on hieman iäkkäämpien tauti. Mutta nyt olen jo yli 50-vuotias joten ei sekään ole varmaa etteikö tuo polymyalgiakin voisi tulla:( Senkka on ollut aina normaali joten ei ainakaan mitään aktiivista tulehdusta ole. Vaikka kerran minulle sanottiin ettei paikallinen tulehdus näy senkassa. Mistä noista tietää...
tuoreen fibro-diagnoosin kanssa just lääkärissä joulukuulla ja kun pähkäiltiin noita fibroon kuulumattomia oireita niin sanoi että joskus on selvästi joku pikkunivel tosi kipee,jopa reilusti turvonnut ja silti ei edes senkka nouse,aika kun kuluu niin hups,alkaakin noi muutkin nivelet kipuilemaan ja silloin vasta ne veriarvot alkavat muuttumaan.
Just tuosta sorminivelien oireilusta sanoi että monesti jättää veriarvot normaaleiksi vaikka olisi reumaa.Minulla ei onneksi sormet keljuile kun tarvin käsiäni aikalailla mutta varsinkin vasen olkapää on ihan onneton vaikka kuvat eivät näytä mitään.
Minua juoksutettiin terveyskeskuksessa ja arvailtiin pari vuotta mikä mahtaa vaivata,vaadin tuossa syksyllä viimein että nyt tarkempaa tietoa kaiken arvailun tilalle ja hämmästyin suuresti kun pistivät sairaalan reumapolille pikana.Tuuria oli siinäkin että sairaalassa kohdalleni osui juuri se paras talon reumalääkäreistä,niitäkin kun on moneen junaan.Se kuitenkin oli hyvä että nyt papereissa lukee se fibro,ei tilannetta muuta mutta otetaan vakavasti nämä oireilut. - Laurelee
tämän kirjoitti:
tuoreen fibro-diagnoosin kanssa just lääkärissä joulukuulla ja kun pähkäiltiin noita fibroon kuulumattomia oireita niin sanoi että joskus on selvästi joku pikkunivel tosi kipee,jopa reilusti turvonnut ja silti ei edes senkka nouse,aika kun kuluu niin hups,alkaakin noi muutkin nivelet kipuilemaan ja silloin vasta ne veriarvot alkavat muuttumaan.
Just tuosta sorminivelien oireilusta sanoi että monesti jättää veriarvot normaaleiksi vaikka olisi reumaa.Minulla ei onneksi sormet keljuile kun tarvin käsiäni aikalailla mutta varsinkin vasen olkapää on ihan onneton vaikka kuvat eivät näytä mitään.
Minua juoksutettiin terveyskeskuksessa ja arvailtiin pari vuotta mikä mahtaa vaivata,vaadin tuossa syksyllä viimein että nyt tarkempaa tietoa kaiken arvailun tilalle ja hämmästyin suuresti kun pistivät sairaalan reumapolille pikana.Tuuria oli siinäkin että sairaalassa kohdalleni osui juuri se paras talon reumalääkäreistä,niitäkin kun on moneen junaan.Se kuitenkin oli hyvä että nyt papereissa lukee se fibro,ei tilannetta muuta mutta otetaan vakavasti nämä oireilut.Oliko sulla siis sorminivel puoli vuotta turvoksissa? Oliko se samalla jäykkä? Mulla nimittäin yli ½ vuotta jo ja muissakin sormissa kipuja, mutta kokeissa ei näy mitään, eikä noissa muissa nivelissäkään. Annettiin vaan särkylääkekuuri kokeeksi. Mulla ei vaan pitäs olla psoria.
- Kikka
Laurelee kirjoitti:
Oliko sulla siis sorminivel puoli vuotta turvoksissa? Oliko se samalla jäykkä? Mulla nimittäin yli ½ vuotta jo ja muissakin sormissa kipuja, mutta kokeissa ei näy mitään, eikä noissa muissa nivelissäkään. Annettiin vaan särkylääkekuuri kokeeksi. Mulla ei vaan pitäs olla psoria.
sormi puoli vuotta koko ajan turvonnut ja kipeä. Omalääkäri käski vain laittaa Orudis-geeliä mutta vaadin toiselta lääkäriltä päästä reumalääkärin vastaanotolle koska en olut koskaan käynyt reumatautien erikoislääkärillä vaikka näitä kipuja on ollut joka puolella jo kauan. Tuntui aivan uskomattomalta että tuo kortisonipistos vei oireet niin ettei 4:n päivän kuluttua ollut enää mitään.(Eikä ole uusinut ja siitä on nyt 2 1/2 vuotta aikaa). Minulla oli kyllä ollut paha vatsatauti (kalikivirus) ennenkuin tuo sormioire alkoi. Epäilenkin että infektiot toimivat laukaisevana tekijänä niveltulehduksissa. Otan nykyään joka vuosi influenssarokotteen ja syön välillä maitohappobakteerikuureja jottei pöpöt pääsisi suolistossa valloilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324591Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152558Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532288- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661294
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?491248- 821241