Tarviiko olla edes kova lyönti, että jonkun ihmisen leukaluu murtuu?
Aikusen miehen voimilla ei varmaan tarvi edes täyttä lyödä. Tuli vaan mieleen ku tossa kesällä oli uutisissa kun jotkut jalkapalloilia nuoret olivat alkaneet tappeleen ja toiselta oli menny leuka paskaksi
Meneekö leuka helposti rikki?
6
3194
Vastaukset
- The Crow
Sanoisin, että leuka menee helpoiten sijoiltaan sivulta päin tulleesta iskusta ja tietysti hampaiden särkyminen on yleistä. varsinaisen leukaluun murtamiseen tarvitaan tarkka isku ja paljon voimaa.
- Hammasteknikko
Ja paskat.
Jos on huono säkä, niin kohtalainenkin isku hajottaa alaleukaluun (mandibula). Kun kulma on oikea ja jos vielä ei ole hampaat yhdessä, niin eikun uusimaan vaan. - Timppa
Hammasteknikko kirjoitti:
Ja paskat.
Jos on huono säkä, niin kohtalainenkin isku hajottaa alaleukaluun (mandibula). Kun kulma on oikea ja jos vielä ei ole hampaat yhdessä, niin eikun uusimaan vaan.Heh... luuletko että anatomian kirjasta katsotut nimet tekevät viestistä jotenkin uskottavamman?
Oman kokemukseni mukaan leukaluun murtuminen taistelulajeissa on hyvin harvinaista, hammassuojat ja hanskat antavat sen verran periksi iskun osuessa leukaan että murtumisvaara on pieni. Sen kymmenen vuoden aikana jonka itse olen harrastanut budolajeja en ole kuullut että keneltäkään olisi leukaluu murtunut... Näin siis salilla, kaupungilla tapellessa asia onkin taas aivan toinen. Ei ole pehmusteita vaimentamassa iskuja ja lisäksi pieni humalatila ja kokemattomuus saavat aikaan sen että nappiosuman saaminen leukaan onkin aikapaljon helpompaa. Särkyyhän se kun siihen tarpeeksi mätätään... - tuero
Timppa kirjoitti:
Heh... luuletko että anatomian kirjasta katsotut nimet tekevät viestistä jotenkin uskottavamman?
Oman kokemukseni mukaan leukaluun murtuminen taistelulajeissa on hyvin harvinaista, hammassuojat ja hanskat antavat sen verran periksi iskun osuessa leukaan että murtumisvaara on pieni. Sen kymmenen vuoden aikana jonka itse olen harrastanut budolajeja en ole kuullut että keneltäkään olisi leukaluu murtunut... Näin siis salilla, kaupungilla tapellessa asia onkin taas aivan toinen. Ei ole pehmusteita vaimentamassa iskuja ja lisäksi pieni humalatila ja kokemattomuus saavat aikaan sen että nappiosuman saaminen leukaan onkin aikapaljon helpompaa. Särkyyhän se kun siihen tarpeeksi mätätään..."ja lisäksi pieni humalatila ja kokemattomuus saavat aikaan sen että nappiosuman saaminen leukaan onkin aikapaljon helpompaa"
häh :D? - KKK
tuero kirjoitti:
"ja lisäksi pieni humalatila ja kokemattomuus saavat aikaan sen että nappiosuman saaminen leukaan onkin aikapaljon helpompaa"
häh :D?Ekä se tarkoitti omaa leukaa? =)
- Hammasteknikko
Timppa kirjoitti:
Heh... luuletko että anatomian kirjasta katsotut nimet tekevät viestistä jotenkin uskottavamman?
Oman kokemukseni mukaan leukaluun murtuminen taistelulajeissa on hyvin harvinaista, hammassuojat ja hanskat antavat sen verran periksi iskun osuessa leukaan että murtumisvaara on pieni. Sen kymmenen vuoden aikana jonka itse olen harrastanut budolajeja en ole kuullut että keneltäkään olisi leukaluu murtunut... Näin siis salilla, kaupungilla tapellessa asia onkin taas aivan toinen. Ei ole pehmusteita vaimentamassa iskuja ja lisäksi pieni humalatila ja kokemattomuus saavat aikaan sen että nappiosuman saaminen leukaan onkin aikapaljon helpompaa. Särkyyhän se kun siihen tarpeeksi mätätään...Tarkemmin kun luet tuon alkuperäisen kysymyksen, niin huomaat, ettei mistään hanskoista ollut kyse, vaan ihan vaan leukaluun (mandibula, ammattisanastoani) rikkoutumisen helppoudesta ylipäätänsä.
Itse olen kerran ip/taistelu-urani aikana, muistaakseni vuonna '85 tai '86 nähnyt kaketreeneissä, kun kaveri otti aika perustsukin sisään, leuat aiki ja naps. Oli lyönnin puolelta mandibula poikki yhdestä ja vastapuolelta (antagonisti, sainpas sanottua, älä kiusaannu, en tarvinnut edes sitä sanakirjaa) kahdesta kohtaa.
Eri asia toki on, jos käytetään KUNNOLLISIA hammassuojia (hammasteknikko tekee mielellään, jos vehkeet löytyy, hinta 50-100euroa). Silloin on leukaluun sijoiltaanmeno suurin huoli, mikä sekin sattuu aika perkeleen paljon. On nääs hiukka vaikea saada neitseellinen sijiltaanmeno takaisin paikoilleen, varsinkin jollei sitä heti tehdä (eli ennen kuin turvotus alkaa iskemään).
Sori opettavainen mentaliteetti, mutta nämä leukasiat ei todellakaan ole mitään leikin asioita.
Kannattaa kurkata seuraava (ei mitään tekemistä allekirjoittaneen kanssa, mutta erittäin hyvää tietoa)
http://www.tendent.com/dentrio/hsuojat.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823706Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g60776Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745