Hdi k-arvosta kiinni katsastuksessa

ketuttaa

Vajaa 120 000km ajettu -00 406 Hdi, eka katsastus, ja k-arvo(savutus) liian korkea(3.7, yläraja 3.0). Tuntuu mystiseltä, ei vie löpöä, eikä öljyä, silmämääräisesti ei savuta. Löytyykö tyyppivikaa/muuta syytä. Ilmanputsarin aion vaihtaa, vaikkei ihan ikäloppu olekaan. Takana oli myös aurausvarsien pallonivelet löysät.

7

3866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 306 srtd

      Kun menet seuraavan kerran mittaukseen, niin aja 5 km. esim. kolmosvaihteella kierrokset punaisen rajoilla. Lähtee karstat ja arvot on alle yhden.
      Vielä kun laitat tankkiin dieselpolttoaineen lisäainetta joka puhdistaa suuttimet ja poistaa karstaa niin johan on arvot kohdallaan.

      • hdi90

        taitaa riittää tuo kierrätys yksinkin! en nyt ihan noin kauan huudattaisi, vain sen verran että ei enää savuta. jos savutus ei lopu eikä ilmanputsarikaan auta niin sitten todennäköisesti on suuttimissa tai ilmamäärämittarissä vikaa.

        Itse kun ajaa kaupunkiajoa pääasiassa niin huomaa hyvin kun välillä lähtee rajummin niin kyllä sieltä aina pikkasen pöllähtää harmaata savua joka lienee putkeen kertyneitä hiukkasia.


      • 405 grd
        hdi90 kirjoitti:

        taitaa riittää tuo kierrätys yksinkin! en nyt ihan noin kauan huudattaisi, vain sen verran että ei enää savuta. jos savutus ei lopu eikä ilmanputsarikaan auta niin sitten todennäköisesti on suuttimissa tai ilmamäärämittarissä vikaa.

        Itse kun ajaa kaupunkiajoa pääasiassa niin huomaa hyvin kun välillä lähtee rajummin niin kyllä sieltä aina pikkasen pöllähtää harmaata savua joka lienee putkeen kertyneitä hiukkasia.

        Juu Dieseleissä on senvarran avara putkisto että normaali ajossa nokea kertyy helposti melkoisesti. Tuo Pomppaus K-arvo testissä kertoo joko likaisesta ilman putsarista tai hiukan liian leppoisista ajotavoista. Muistakaa kenkäistä aika-ajoin kunnolla jotta noki poistuu putkesta. Itselläni on nickin mukainen auto ja senkin kanssa oli ennen ongelmia k-testissä kun ed omistajan ajo tyyli oli liian leppoisa, kerran kaksi 1 tkm matkalla kun repäsee kierrokset 4 trpm korviin niin ongelmaa ei enää esiinny(vaikka normaali kiihdytyksessä valtatielle) ajotavan vaikutus savu arvoon oli 2,4-5,5 tasosta 0,9-1,1 tasolle.


    • hdi90

      tekivätkö monta mittausta ja vähenikö savu jälkimmäisillä mittauksilla?

      kerro vielä, mittasivatko kierrosluvun oljytikun aukosta?

    • hdi110

      Kävin katsastuksessa pari viikkoa sitten ja arvot oli 2.8, 2,6 ja 2.5 - siis kolme eri mittauskertaa.

      Kaupungissa tulee käytettyä aika usein kierrokset huipputehon kierroksilla ja ajo on muutenkin moottoritieajoa, kierrokset koko ajan vajaassa kolmessa tonnissa... Pisti minuakin ihmetyttämään moiset arvot.

      • hdi90

        olis kiva tietää vaikuttaako toi kierrosten käyttö paljoa kulutukseen? itse olen huomannut että jos useammin käyttää huippukierroksia niin kulutus nousee n. litran, puoltoista satasella.

        miten oli sen mittauksen kanssa, ottivatko oljytikun aukosta kierrokset? meinaan tulee ikävä homma poistaa välijäähdytin aina katsastuksen ajaksi jos aukovat konepeltiä. noh, eka katsastus on ens syksynä ja sitä seuraava kolmen vuoden päästä, joten ne vielä jaksaa.


      • hdi110
        hdi90 kirjoitti:

        olis kiva tietää vaikuttaako toi kierrosten käyttö paljoa kulutukseen? itse olen huomannut että jos useammin käyttää huippukierroksia niin kulutus nousee n. litran, puoltoista satasella.

        miten oli sen mittauksen kanssa, ottivatko oljytikun aukosta kierrokset? meinaan tulee ikävä homma poistaa välijäähdytin aina katsastuksen ajaksi jos aukovat konepeltiä. noh, eka katsastus on ens syksynä ja sitä seuraava kolmen vuoden päästä, joten ne vielä jaksaa.

        Kulutuksista: suurin 6.4, keskiarvo 5.7, pienin 4.8.

        'Normaalilla' motariajolla kulutus on ollut nyt kesällä noin 5.8-6.1, talvella pari desiä vähemmän pl. kovat pakkaset (kitkat alla). 4.8 on maanajon (~1000km@80km/h) tulosta.

        Kierrokset mitattiin lohkon sivuun kiinnitetyllä anturilla. Niillä oli (Tre, hervanta) tupakansytyttimeen kytkettävä anturi, mutteivät saaneet sitä pelaamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe