Valojen räpsyttely

tyhjästä kimpaantuja

Ajelen leveäkaistatietä kaikessa rauhassa, näen edesä rekan, jonka aion ohittaa. Näen, että vastaan tulee 2 autoa, jotka vaikuttavat, etteivät aio ohittaa toisiaan. Lähden ohittamaan rekkaa täysibn riskittömäsi, sillä tapanahan on, että leveäkaistatiellä mahtuu 3 autoa rinnakkain eli ohittaja, ohitettava ja vastaantulija, jos joku tästä alkaa naljailemaan. Mitä tekee vastaan tuleva auto? Ollessaan rekan kulan kohdalla hän räpsyttelee pitkiä ajovaloja. Ilmeisesti hän ahdistui tästä minun ohituksestani niin paljon, että purki paineensa valoja räpsyttelemällä.
Toinen tapaus: Ajan jälleen leveäkaistatietä pimeään aikaan, ja aukeaa noin 4-5 km pitkä suora. Suoran toisessa päässä on auto, joka räpsyttää valojaan. Kai hän häikäistyi minun Opelini peruspitkistä niin paljon, että jo usean kilometrin päässä rupesi välkyttelemään pitkiään. Ihan vaan neuvona kaikille. Älkää räpsytelkö valojanne heti kun näette, että joku ajaa vastaan pitkillä, vaan odottakaa siihen asti kun ne oikeasti häikäisevät, ja sitä ennen olen vaihtanut valoni perusajovaloille.
Mutta räpsyttelijöiden käytöksestä viisaantuneena olen ostanut autooni akkukäyttösen spottivalon, jonka lupaan kohdistaa seuraavan valojen välkyttelijän silmiin. Ajattelin ensin laittomia lisäpitkiä, mutta huomasin, että spottivalo on huomattavasti ikävämpi ja halvempi. Ja jos jonkinlaisia suistumisia tapahtuu vastaantulijalle, on spottivalo helppo hävittää ja yrittihän vastaantuleva räpsyttelijä häikästä minut, niin minä vain vastasin huomattavasti suuremmalla valoteholla. Eli samaa lakia rikottiin ja minä se vaan osaan katsoa muualekin kuin vastaantulevan valoihin, mutta spottia on hankala varoa.
Nyt joku väitää, että olen katkera ihminen, jolla ei ole minkäänlaista elämää. No hän on osittain oikeassa. Minulla on elämä, mutta katkeruuteen syyllistyn sillointällöin ;)

36

2757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeassa...

Tuo on miehen puhetta.

• lyhyt oppimäärä

Kun autoja on tulossa vastaan, ohittaa saa ainoastaan, jos pysyt omalla kaistallasi.

Kuvaamasi tempaus on helvetin tyhmä ja vaarallinen, koska vastaantulijoiden joukossa saattaa juuri samalla hetkellä joku toinen saada saman idean -> klops. Ruåttissa sattui kuulemma tuollaisia vähän turhankin paljon - siellähän oli tapana antaa reilusti tietä, jolloin ohitus onnistui vastaantulijoista huolimatta - nyttemmin tuntuukin olevan keskikaiteet muodissa.

Tekisivät ...kele reilusti ohituskaistaa / nelikaistaista tietä näiden pelleilyjen sijaan.

• tyhjästä kimpaantuja

Siis tälläisiä kolmerinnan ohituksia harrastan vain leveäkaistatiellä ja tottakai tarkkailen vastaantulijoita. Tässä tapauksessa vastaantulevat 2 autoa ajoivat sellaisella etäisyydellä, että ohituksia tuskin tapahtuisi. Olen kyllä tietoinen tuosta säännöstä, että omaalla kaistalla pitäisi pysyä, mutta käytäntö on toinen ja sen verran ihmisten tulisi suosia likeneteen sujuvuutta, että myös vastaantulevat ajavat reunassa (jonka asian tarkistin myös ennen ohitusta). Mielestäni ohittaa voi vaikka vastaan onkin joku tulossa, kunhan pitää järjen mukana.
        Samaa mieltä olen kyllä 4-kaistasuudesta ja ohituskaistoista, mutta ihan hyvä tie tuo leveäkaistainen on.
        Ja räpsyttelijöille candeloita silmille ;)

• turpa on eri kuin turva
        tyhjästä kimpaantuja kirjoitti:

Siis tälläisiä kolmerinnan ohituksia harrastan vain leveäkaistatiellä ja tottakai tarkkailen vastaantulijoita. Tässä tapauksessa vastaantulevat 2 autoa ajoivat sellaisella etäisyydellä, että ohituksia tuskin tapahtuisi. Olen kyllä tietoinen tuosta säännöstä, että omaalla kaistalla pitäisi pysyä, mutta käytäntö on toinen ja sen verran ihmisten tulisi suosia likeneteen sujuvuutta, että myös vastaantulevat ajavat reunassa (jonka asian tarkistin myös ennen ohitusta). Mielestäni ohittaa voi vaikka vastaan onkin joku tulossa, kunhan pitää järjen mukana.
        Samaa mieltä olen kyllä 4-kaistasuudesta ja ohituskaistoista, mutta ihan hyvä tie tuo leveäkaistainen on.
        Ja räpsyttelijöille candeloita silmille ;)

vain omalla puolellasi keskiviivaa kun ohitat silloin kun vastaantulijoita on. Jos kolarilta vältyt, sakot kuitenkin joskus siitä saat.

• tyhjästä kimpaantuja
        turpa on eri kuin turva kirjoitti:

vain omalla puolellasi keskiviivaa kun ohitat silloin kun vastaantulijoita on. Jos kolarilta vältyt, sakot kuitenkin joskus siitä saat.

Käypäs suuressa viisaudessasi katsomassa miten ajetaan Lahden ja Nastolan välillä leveäkaistatiellä. Ajat sen kerran läpi, niin siinä sinulle 10-100 sakotettavaa liikennemäärästä riippuen ja mielestäni liikenne sujuu, kun kaikki osaa ajaa. tietenkin seassa on *usipäitä, jotka eivät yhtään katso ohituspaikkojaan, mutta perusperiaatteena homma sujuu. Leveäkaistatielle mahtuu 3 rinnakkain ja joskus nähty 4 rekkaa rinnakkain Kouvolan ja Luumäen välillä, mutta silloin kuulemma oli vähän pienemmät toleranssit, mutta kaikilla säilyivät peilit ja kaikki jatkoivat matkaa.
        Mutta jutun juuri nyt vaan on, että uutena asiana otetaan kokeiluun spottivalo. Häikäisyn yrittäjälle vähän isompaa häikäisyä on varmasti tiedossa. Voi olla, että ei onnistu, mutta kokeillaan :) Paha mieli kiertämään ja räpsyttelijälle jarrut pohjaan mottona ;)

• sinivilkku

Käypäs suuressa viisaudessasi katsomassa miten ajetaan Lahden ja Nastolan välillä leveäkaistatiellä. Ajat sen kerran läpi, niin siinä sinulle 10-100 sakotettavaa liikennemäärästä riippuen ja mielestäni liikenne sujuu, kun kaikki osaa ajaa. tietenkin seassa on *usipäitä, jotka eivät yhtään katso ohituspaikkojaan, mutta perusperiaatteena homma sujuu. Leveäkaistatielle mahtuu 3 rinnakkain ja joskus nähty 4 rekkaa rinnakkain Kouvolan ja Luumäen välillä, mutta silloin kuulemma oli vähän pienemmät toleranssit, mutta kaikilla säilyivät peilit ja kaikki jatkoivat matkaa.
        Mutta jutun juuri nyt vaan on, että uutena asiana otetaan kokeiluun spottivalo. Häikäisyn yrittäjälle vähän isompaa häikäisyä on varmasti tiedossa. Voi olla, että ei onnistu, mutta kokeillaan :) Paha mieli kiertämään ja räpsyttelijälle jarrut pohjaan mottona ;)

mahtuu kolme rinnan ajamaan.

Ajelen aika usein Lahden ja Nastolan väliä kyseisellä tiellä ja täytyypä tunnustaa, että nykyisin liikennen jo sujuu hyvin.
        Alkuun heti tien valmistumisen jälkeen siellä "hortoiltiin" miten sattuu, mutta nykyisin tosiaan jo sujuu :)

• Kooma
        sinivilkku kirjoitti:

mahtuu kolme rinnan ajamaan.

Ajelen aika usein Lahden ja Nastolan väliä kyseisellä tiellä ja täytyypä tunnustaa, että nykyisin liikennen jo sujuu hyvin.
        Alkuun heti tien valmistumisen jälkeen siellä "hortoiltiin" miten sattuu, mutta nykyisin tosiaan jo sujuu :)

hyvin mahtuu neljäkin rinnakkain. Leveäkaistatiellä mahtuu helposti ohittamaan ylittämättä keskiviivaa ja siis neljä mahtuu rinnakkain yhtäaikaa. Ruotsissa on tosiaan erilainen ajokulttuuri siinäkin mielessä että tilaa annetaan suosiolla, kuten joku jo tuossa kirjoittikin.

• JSP

Etkö osaa arvioida sitä, missä sinun autosi oikea reuna kulkee, vai mikä hinku sinulla on tunkea sinne vastaantulijoiden puolelle? Sinne sinulla EI OLE MITÄÄN ASIAA, JOS ON VASTAANTULIJOITA. Jos et mahdu rekasta ohi omaa tienpuoliskoasi käyttäen, vika on joko sinussa tai siinä ohitettavassa rekassa. Tiessä riittää leveyttä vaikka viidelle rinnakkain.

Vähän vastaavia vaaratilanteita sattui usein vielä silloin, kun kolmikaistaisilla osuuksilla (esim ns ryömintäkaistat) yksikaistaisella puolella eli yleensä alamäkeä ajavilla ei ollut ohituskieltoa. Jotkut lähtivät surutta ohittamaan, vaikka vastaan olisi tullut autojono, jos juuri sillä hetkellä jono kokonaisuudessaan ajoi oikeanpuoleista kaistaa. Muutama kuolonkolari tarvittiin, ennenkuin liikennevirtojen väliin tuli tuplakeltaiset ja uusille teillehän rakennetaan kai poikkeuksetta jo kaiteetkin.

Mun puolestani saat laittaa keulalle luxeja niin paljon kuin koslassasi leveyttä riittää, ei ole tapana laskea lamppuja. Eikä sen räpsyttelyn tarkoituksena ole häikäistä vastaantulijaa vaan edes yrittää saada kaltaisesi niukemmilla älyllisillä resursseilla varustetut ymmärtämään, että jotain tuli mokattua.

• kartturi

Lahden ja Nastolan välisellä "laajakaistatiellä" ja miksei muuallakin kolme rinnan toimii yleensä hienosti _kuivalla_ tiellä, laitonta tai ei.
        Itsekin tulee välillä tehtyä moista. Eikä silloin tällöin havaitut neljä rinnan tilanteekaan nyt joka kerta ihan hirveiltä ole näyttäneet. Riippuu tietysti hyvin pitkälle niistä ohitettavista ja vastaantulijoista.
        Mutta tilanne muuttuu oleellisesti loskaisella/lumisella/jäisellä/uraisella tiellä, jossa moni ohitettava ei uskalla ajaa ohitustilanteessa tarpeeksi reunassa. Kun keskelle tietä muodostuu tavallisesti melko leveänä loskainen polanne (tai jopa jäinen) niin kolme rinnan tilanteita pitäisi nähdyn ja koetun perusteella kyllä ehdottomasti välttää. Välillä tulee kuitenkin nähtyä tilanteita, jossa ohittajan harkintakyky ja usko kanssaautoilijoiden taitoihin heittää pahasti... Ottakaa hyvät ohittelijat olosuhteet ja kanssa-autoilijat huomioon.

• paijo

Arja-täti?

Se kanssa katseli taikapeiliinsä ja näki näkyjä.

• Kyllä

Ohituksen 3 rinnan ymmärrän kyllä jos pysytään omalla kaistalla niinkuin lakikin määrää. Mutta mikä helvetti siinä on että joku valojen räpsyttely pitää kostaa.
      Saatko siitä jotain kicsejä?

Se vastaantulija voi olla vaikka pikkubussi jossa 1 8 kyydissä. Mitä jos se karkaa kuskin käsistä häikäsyn takia? Voi lähteä henki koko poarukalta.

Se voi lähteä heittelehtimään ja viedä sen ohitettavankin mukana. Jos mut ohittava auto käyttäs spottivaloa kostoks vastaantulevan räpsyttelylle, niin takuuvarmasti otan rekisterinumeron ylös ja ilmotan välittömästi poliisille. Lähden vaikka lakitupaan todistamaan.

Mistä näitä kostavia idiootteja sikiää??

• tyhjästä kimpaantuja

Niinpä niin. Sillähän ei ole mitään väliä, että minut häikästään räpsyttelemällä, koska ajan ihan tavallisella henkilöautolla, ja vien korkeintaan 4-5 henkeä hautaan, jos autoni lähtee heittelehtimään häikäistymisen seurauksena. Ja varmasti et lähde lakitupaan todistamaan toisen tahallista häikäisyä, vaan naurat, että hah hah siinä meni ohittaja ojaan, ja menet antamaan räpsyttelijälle kunnon satsin kylmäsavuporoa ja teidenritari kunniamerkin.
        Mistä tuollasia idiotteja sikiää. Minä sentään rikon vain samaa lakia, mitä se räpsyttelijäkin.

Aiheesta häikäisyn hyväksyn. Eli jos ei tajua esim. rekan tulevan nyppylän takaa, niin kunnon valohoito on ihan oikein töpeksijälle rekan melkosista lisäpitkistä.

• mutta

Niinpä niin. Sillähän ei ole mitään väliä, että minut häikästään räpsyttelemällä, koska ajan ihan tavallisella henkilöautolla, ja vien korkeintaan 4-5 henkeä hautaan, jos autoni lähtee heittelehtimään häikäistymisen seurauksena. Ja varmasti et lähde lakitupaan todistamaan toisen tahallista häikäisyä, vaan naurat, että hah hah siinä meni ohittaja ojaan, ja menet antamaan räpsyttelijälle kunnon satsin kylmäsavuporoa ja teidenritari kunniamerkin.
        Mistä tuollasia idiotteja sikiää. Minä sentään rikon vain samaa lakia, mitä se räpsyttelijäkin.

Aiheesta häikäisyn hyväksyn. Eli jos ei tajua esim. rekan tulevan nyppylän takaa, niin kunnon valohoito on ihan oikein töpeksijälle rekan melkosista lisäpitkistä.

teet sen harkitusti, joten saat suuremman tuomion kuin vastaantuleva

• Alkuperänen kirjottelija
        mutta kirjoitti:

teet sen harkitusti, joten saat suuremman tuomion kuin vastaantuleva

Teen sen harkitusti? Olinpahan tyhmä. Siis niinhän sen tarvii olla, että se räpsyttelijän sormiin tulee joitakin tahattomia kouristuksia, jotka liikuttavat valoviikseä, siten että havaitsen sen valojen räpsyttelynä. Kun taas minä vastaa tähän täysin tahattomaan suorastaan pyhimysmäiseen käytökseen demonisella suoraan helvetistä tulevalla pahuudella, piittaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä muista ihmishengistä. Onneksi te kerroitte sen ja vastedes laitankin jotkut laittomat lisäpitkät ja räpsytän valoja niinkuin vastaantulijat, jolloi olen samanlainen pyhimys kuin minulle räpsyttelijä ja rikon yhtä paljon lakia, paitsi että minulla on laittomat lisäpitkät, mutta täällä on vain henkenä, että räpsyttely on hyvä asia, mutta siihen vastaaminen tuomittavaa. Tai sitten otan vain harrastukseksi räpsytellä ihan laillisia valojani ihmisten kiusaksi ja katkeruutta aiheutaakseni.
        Myönnän, että tämä menee jo maanisuuden puolelle, mutta kiittäkää lääkäreitä, että ovat antaneet minulle paperit ajokortttikelpoisuutta varten :)
        Mutta olisihan se spotti hyvä ;) Ehkä otan sen kaupungissa käyttöön, koska siellä nopeudet on alhaisemmat ja töppöjä riittää.

• niin!
        Alkuperänen kirjottelija kirjoitti:

Teen sen harkitusti? Olinpahan tyhmä. Siis niinhän sen tarvii olla, että se räpsyttelijän sormiin tulee joitakin tahattomia kouristuksia, jotka liikuttavat valoviikseä, siten että havaitsen sen valojen räpsyttelynä. Kun taas minä vastaa tähän täysin tahattomaan suorastaan pyhimysmäiseen käytökseen demonisella suoraan helvetistä tulevalla pahuudella, piittaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä muista ihmishengistä. Onneksi te kerroitte sen ja vastedes laitankin jotkut laittomat lisäpitkät ja räpsytän valoja niinkuin vastaantulijat, jolloi olen samanlainen pyhimys kuin minulle räpsyttelijä ja rikon yhtä paljon lakia, paitsi että minulla on laittomat lisäpitkät, mutta täällä on vain henkenä, että räpsyttely on hyvä asia, mutta siihen vastaaminen tuomittavaa. Tai sitten otan vain harrastukseksi räpsytellä ihan laillisia valojani ihmisten kiusaksi ja katkeruutta aiheutaakseni.
        Myönnän, että tämä menee jo maanisuuden puolelle, mutta kiittäkää lääkäreitä, että ovat antaneet minulle paperit ajokortttikelpoisuutta varten :)
        Mutta olisihan se spotti hyvä ;) Ehkä otan sen kaupungissa käyttöön, koska siellä nopeudet on alhaisemmat ja töppöjä riittää.

harkitusti koska ostit spotin jolla häikäset vastaantulevaa. Vieläkö pitää selittää?

• Alkuperänen kirjottelija
        niin! kirjoitti:

harkitusti koska ostit spotin jolla häikäset vastaantulevaa. Vieläkö pitää selittää?

Siis toisen räpsyttely ei ole harkittua, vaan joku paha voima pakottaa hänet räpsyttämään minulle? Ja jos räpsyttelisin tavallisilla valoilla tekoni olisi 100% hyväksytty? Älä viitsi. Ihan samallalailla hän haluaa häiritä ajoani, kun minä hänen. Muistakaa myös se, että aihettomasti ketään ei ole tarkoitus "valaista" vaan aina tulee valohoito aiheesta.
        Ihmeellistä vaan on, että joku lähtee kaltaiseni kärjistäjän kanssa väitteleen jostakin näin hölmöstä asiasta. =D

• vaan
        Alkuperänen kirjottelija kirjoitti:

Siis toisen räpsyttely ei ole harkittua, vaan joku paha voima pakottaa hänet räpsyttämään minulle? Ja jos räpsyttelisin tavallisilla valoilla tekoni olisi 100% hyväksytty? Älä viitsi. Ihan samallalailla hän haluaa häiritä ajoani, kun minä hänen. Muistakaa myös se, että aihettomasti ketään ei ole tarkoitus "valaista" vaan aina tulee valohoito aiheesta.
        Ihmeellistä vaan on, että joku lähtee kaltaiseni kärjistäjän kanssa väitteleen jostakin näin hölmöstä asiasta. =D

kyllä hölmö kaltaisensa tunnistaa ;)

• lisää

kyllä... no ottaa päähän!
      Kun tullaan niillä halppiksesta ostetuilla lisävaloilla vastaan ja pidetään niin pitkään että mun Mersun varsinaiset "lisä" pitkät alkaa häikäisemää.
      Mua ne halppikset ei vielä häikäise niintä varmaan mun valot joo.
      Sitten me vaihdetaan ne lyhyt kumpikin ja kohdataa... ja pam ne toinen kostaa ja lyö ne pitkät "liian" ennen päälle.

Jos jonkun ego ei kestä että ne mun ostmat lisävalot (mahd huonot) ei häikäisekkään vastaantulijoita niin pitäiskö ostaa PAREMMAT?
      (kalliimmat tai olla ostamatta?)

• Big Jim.

Olla sina kotoisin Somalia. Kirjoitus tapa viittaus se suunta. Jim ole from Zaire. Se nukuisin tas Kongo olla.

• ihmiset

jaksaa repiä stressiä jostain tollasesta? Käyttäkää energianne johonkin fiksumpaan mietintään.

• Liikenteessä liikkuva

Se on aika helppoa. Jos joku suotta räpsyttää valoja häikäisten toisen, kyllä se ottaa päähän.

• ty5pjhguhytp

kaivamaan se spottivalo ahteristasi,jos mua erehdyt häikäisemään,KOTIPOLIISI. Ja taidat olla vielä homokin!!!

• valojansa heti, kun näkevät jotain epämiellyttävää liikenteessä. Itse olen joutunut tällaisen mulkun uhriksi onneksi vain kerran (ja sekin oli liikaa). Jos itse turvalliseksi arvioimani ohitusmatka ei jonkin vastaantulijan mielestä ole tarpeeksi pitkä, niin siitä ei tarvitse minulle kertoa millään signaalilla! Näyttäis mieluummin vaikka keskisormea, sitä ei voi tulkita väärin niinkuin valojen vilkutusta. Turvaväli ei sitäpaitsi voi olla kovin huono, jos aikaa jää valojen kytkimen etsimiseen väistämisen sijaan... Tällaiset kusipäät pitää saada lopettamaan ikävä tapansa nöyryyttämällä heitä kaikilla mahdollisilla tavoilla, tämä spottivalo on ihan kelpo idea. Pitää näyttää, että liikennepoliisia esittävien suhteen sietokyky on 0. Asennetaan samantien strobovalot niiden autoihin, saavat sitten väläytellä sydämensä kyllyydestä vaikka musiikin tahdissa.

• Bulb
        james_burton kirjoitti:

valojansa heti, kun näkevät jotain epämiellyttävää liikenteessä. Itse olen joutunut tällaisen mulkun uhriksi onneksi vain kerran (ja sekin oli liikaa). Jos itse turvalliseksi arvioimani ohitusmatka ei jonkin vastaantulijan mielestä ole tarpeeksi pitkä, niin siitä ei tarvitse minulle kertoa millään signaalilla! Näyttäis mieluummin vaikka keskisormea, sitä ei voi tulkita väärin niinkuin valojen vilkutusta. Turvaväli ei sitäpaitsi voi olla kovin huono, jos aikaa jää valojen kytkimen etsimiseen väistämisen sijaan... Tällaiset kusipäät pitää saada lopettamaan ikävä tapansa nöyryyttämällä heitä kaikilla mahdollisilla tavoilla, tämä spottivalo on ihan kelpo idea. Pitää näyttää, että liikennepoliisia esittävien suhteen sietokyky on 0. Asennetaan samantien strobovalot niiden autoihin, saavat sitten väläytellä sydämensä kyllyydestä vaikka musiikin tahdissa.

Olkoon nyt niin, home polices. Kerrotko missä tilanteessa kaukovalovilkkua sopii käyttää ettei leimaudu homepoliisiksi? Pitääkö niitä käyttää vain silloin, kun ei näe epämiellyttävää? Onko autotehtaat alunperin asentanut räpsyvalot vain sen takia, että autoilijat voisivat korvata niillä nyrkinheilutuksen, v*ttuilun vai mitä tarkoitusta varten?

• Elmeri

Niin.

• Ei voi olla totta

Ai, että oikein spottivalo pitää erikseen hankkia, jotta voi täsmähäikäistä muita autoilijoita, hah hah.

Hanki suoraan työmaakäyttöön suunniteltu laser, jolla voi polttaa suoraan verkkokalvoon reikiä, niin eipä enää raukkapoloa kiusata liikenteessä.

Voi vittu, että ihmiset ovat nykyään tyhmiä!

• MINÄ

Viskaan aina kourallisen väännettyjä rautanauloja ikkunasta, kun joku ajaa liian kovaa, liian hiljaa tai väärän värisellä autolla vastaan.

MINÄ olen aina MINÄ ja MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ ja MINUN perhe ja MINUN auto, MINUN elämäni ja MINUN mielipiteeni.

• laitonta

Se on laitonta ja pirun vaarallista se leveäkaistatiellä ohittaminen, kun vastaan tulee porukkaa. Mistäs tiedät, ettei se toisena vastaantuleva alakin ykskaks tehdä samoja päätelmiä sinun kanssasi, että on turvallista ohittaa. Silloin siellä tiellä onkin neljä enemmän tai vähemmän rinnakkain ja pahassa pulassa.
      Jos em. joukossa on vielä pitkäkilpisiä maastureita, niin onnettomuusriski on moninkertainen.
      Valoja räpsyteltäköön vain vaarasta varoitettaessa ja silloinkin harkiten. (Poliisi ei ole vaara...)

• Ei aina ole pakko ohittaa

Mielestäni kolme mahtuu hienosti rinnan. Turvalliseen ohitukseen kyseisessä tilanteessa vaaditaan pelisilmää, jossa huomioidaan vastaantulevien autojen etäisyydet toisiinsa yms. Tietenkään ei ole pakko ohittaa, jos ei uskalla, mutta silloin turha myöskin jäädä käkkimään edessä olevan taakse siten, että renkaat ovat keskiviivalla ja samalla peittää takana tulevan ohituksen.

• K.M

Kuuntelin jokin aika sitten radiosta kun liikkuva poliisi neuvoi leveäkaistatiellä ajamista.

Sanottiin että jos ajetaan niinkuin pitääkin mahdollisimman oikealla niin voi hyvin ohittaa vaikka vastaantulijoita olisikin, mutta keskiviivaa ei saa ylittää.

Minun mielestäni tämä on juuri leveäkaistatien idea.

• omalla kaistalla
        K.M kirjoitti:

Kuuntelin jokin aika sitten radiosta kun liikkuva poliisi neuvoi leveäkaistatiellä ajamista.

Sanottiin että jos ajetaan niinkuin pitääkin mahdollisimman oikealla niin voi hyvin ohittaa vaikka vastaantulijoita olisikin, mutta keskiviivaa ei saa ylittää.

Minun mielestäni tämä on juuri leveäkaistatien idea.

Totta kai kolme mahtuu rinnakkain, mutta yhtä lailla se vastaantulija voi lähtee ohittamaan.
        Tielle pitää siinä tapauksessa mahtua neljä rinnakkain.

• K.M
        omalla kaistalla kirjoitti:

Totta kai kolme mahtuu rinnakkain, mutta yhtä lailla se vastaantulija voi lähtee ohittamaan.
        Tielle pitää siinä tapauksessa mahtua neljä rinnakkain.

Kyllä siihen hätätapauksessa sopii neljä rinnan, mutta ei pidä lähteä ohittamaan juuri silloin kun vastaan jo tulee kaksi rinnakkain.

• fgpäsdotjk
        K.M kirjoitti:

Kyllä siihen hätätapauksessa sopii neljä rinnan, mutta ei pidä lähteä ohittamaan juuri silloin kun vastaan jo tulee kaksi rinnakkain.

Minkähän takia semmosta leveäkaistatietä tehdään,jollei siinä ole tarkoitus ohittaa muuta kuin silloin,kun kukkahattuhomovalonvälkyttelijät on kotona helsingissä? PIKKU VINKKI: SIINÄ ON TARKOITUS AJAA NELJÄ RINNAKKAIN KOKO AJAN,NYSVÄRIT OIKEALLA JA RATTIMIEHET VASEMMALLA.

• K.M
        fgpäsdotjk kirjoitti:

Minkähän takia semmosta leveäkaistatietä tehdään,jollei siinä ole tarkoitus ohittaa muuta kuin silloin,kun kukkahattuhomovalonvälkyttelijät on kotona helsingissä? PIKKU VINKKI: SIINÄ ON TARKOITUS AJAA NELJÄ RINNAKKAIN KOKO AJAN,NYSVÄRIT OIKEALLA JA RATTIMIEHET VASEMMALLA.

Niitä tehdään sitä varten että ne helpottavat ohittamista, moottoritiellä sitten voi ajaa kumpaankin suuntaan kaksi rinnan. Ihan vain tiedoksi.

• Topias
        K.M kirjoitti:

Niitä tehdään sitä varten että ne helpottavat ohittamista, moottoritiellä sitten voi ajaa kumpaankin suuntaan kaksi rinnan. Ihan vain tiedoksi.

että missään ei ole kielletty ohittamista vaikka vastakkaisella kaistalla vastaan tulisikin kaksi autoa rinnakkain, kunhan itse pysyy omalla kaistallaan. Tila riittää ruhtinaallisesti henkilöautoille, kun kerran rekkojakin mahtuu neljää rinnakkain. Sen sijaan sinne vastaantulijoiden kaistalle ei ole mitään asiaa, jos sieltä tulee yksikin auto vastaan.

• kyllä nii-i
        Topias kirjoitti:

että missään ei ole kielletty ohittamista vaikka vastakkaisella kaistalla vastaan tulisikin kaksi autoa rinnakkain, kunhan itse pysyy omalla kaistallaan. Tila riittää ruhtinaallisesti henkilöautoille, kun kerran rekkojakin mahtuu neljää rinnakkain. Sen sijaan sinne vastaantulijoiden kaistalle ei ole mitään asiaa, jos sieltä tulee yksikin auto vastaan.

kyllä topias tietää.On se niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe