5mm pitkiä matoja!!

Pelästynyt

Nyt tarvitaan apua. Minulla on n. 60l akvaario joka on toiminut vara-akvaariona kun toinen 150l akvaario on rempassa. Minulla on 5 keisaritetraa 2 helmirihmaa ja yksi purjepleko, laitteita 2 suodatinta ja hapettaja.

Huomasin kotiin tultuani että 3 keisaritetraa on kuollut. Siivosin heti akvaarion koska ajattelin likaisuuden tappaneen kalat. Siivouksen jälkeen vedessä uiskentelee kymmenittäin 5mm mittaisia 0,05 mm maksuja MATOJA. Yhden keisaritetran päästä kasvaa jotain valkoista uloketta. Yhdellä on silmässä jotain valkoista myöskin evässä ja suunpielissä. Kaikki keisari tetrat näyttävät huonovointisilta ja riutuneilta sekä evät ovat huonossa kunnossa.

Mitä minun pitäisi tehdä? Riehuukohan akvaariossani useampi kalatauti. Miten madoista pääsee eroon? Voiko keisaritetrat vielä pelastaa. Pitäisikö tetrat eristää jotta muut kalat eivät sairastu. Voivatko madot TARTTUA IHMISEEN ja ovatko ne vaarallisia ihmiselle?

Olen kyllä ruokkinut ehkä kaloja liikaa. Ovatko madot harmittomia vai pitäisikö minun ostaa jotain lääkettä. Jostain luin Gyrox lääkkeestä onkohan oikeaa tälle taudille?

T:Pelästynyt

7

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Pienet valkoiset madot ovat vaarattomia, tulee liikaruokinnasta varsinkin. Lue aquahoito-infosta...

      Mitenhän pesit akvan kun sitä ei saisi pestä, vettä vaan vaihtaa...

      • Pelästynyt

        Siis mitä? Akvaarion peseminen= VEDEN VAIHTO(ei kaikki!) hiekan imurointi. Olen harrastanut akvaarioita 10 vuotta osaan akvaarion puhdistamisen.

        Miten selität kuolleet ja sairaat kalat. Onko madoilla osuutta asiaan?

        T:Pelästynyt


      • ......
        Pelästynyt kirjoitti:

        Siis mitä? Akvaarion peseminen= VEDEN VAIHTO(ei kaikki!) hiekan imurointi. Olen harrastanut akvaarioita 10 vuotta osaan akvaarion puhdistamisen.

        Miten selität kuolleet ja sairaat kalat. Onko madoilla osuutta asiaan?

        T:Pelästynyt

        Madoilla ei ole osuutta(siis sisäloiset eivät elä vapaana vedessä esim.). Luulen että pieni altaan koko vaikuttanut asiaan. Huonot vesiarvot siis. Vaihda vettä päivittäin niin pysyy kunnossa kunnes saat kalat taas suurempaan.


    • Plekostomus
    • afafsf

      räjäytä se akvvaario

    • kuolonkuu

      Epäilen mainitsemiasi matoja kalajuotikkaiksi. Juotikkaat kiinnittyvät isäntäkalaan ja imevät siitä verta, mutta irroittautuvat kiinnittääkseen munakotelot akvaarion somisteisiin, kasveihin, kantoihin tai kiviin. Nuoret juotikkaat etsivät uuden isännän pysyäkseen hengissä. Jos kaloillasi on juotikkaita, irroita aikuiset juotikkaat kalasta hellävaroen ja puhdista somisteet yms, joissa voi olla munia, niin ei pääse tauti leviämään. Toivottavasti oli jotain apua.

      • epelepe

        Mul oli myös. aivan liian pieni akvaario. vietiin kauppaan ja siellä se on nyt paljon tyytyväisempi.
        se ei syönyt mitään ja oli surullinen.
        se vaatii yli 500 litran akvaarion!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe