5mm pitkiä matoja!!

Pelästynyt

Nyt tarvitaan apua. Minulla on n. 60l akvaario joka on toiminut vara-akvaariona kun toinen 150l akvaario on rempassa. Minulla on 5 keisaritetraa 2 helmirihmaa ja yksi purjepleko, laitteita 2 suodatinta ja hapettaja.

Huomasin kotiin tultuani että 3 keisaritetraa on kuollut. Siivosin heti akvaarion koska ajattelin likaisuuden tappaneen kalat. Siivouksen jälkeen vedessä uiskentelee kymmenittäin 5mm mittaisia 0,05 mm maksuja MATOJA. Yhden keisaritetran päästä kasvaa jotain valkoista uloketta. Yhdellä on silmässä jotain valkoista myöskin evässä ja suunpielissä. Kaikki keisari tetrat näyttävät huonovointisilta ja riutuneilta sekä evät ovat huonossa kunnossa.

Mitä minun pitäisi tehdä? Riehuukohan akvaariossani useampi kalatauti. Miten madoista pääsee eroon? Voiko keisaritetrat vielä pelastaa. Pitäisikö tetrat eristää jotta muut kalat eivät sairastu. Voivatko madot TARTTUA IHMISEEN ja ovatko ne vaarallisia ihmiselle?

Olen kyllä ruokkinut ehkä kaloja liikaa. Ovatko madot harmittomia vai pitäisikö minun ostaa jotain lääkettä. Jostain luin Gyrox lääkkeestä onkohan oikeaa tälle taudille?

T:Pelästynyt

7

3093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Pienet valkoiset madot ovat vaarattomia, tulee liikaruokinnasta varsinkin. Lue aquahoito-infosta...

Mitenhän pesit akvan kun sitä ei saisi pestä, vettä vaan vaihtaa...

• Pelästynyt

Siis mitä? Akvaarion peseminen= VEDEN VAIHTO(ei kaikki!) hiekan imurointi. Olen harrastanut akvaarioita 10 vuotta osaan akvaarion puhdistamisen.

Miten selität kuolleet ja sairaat kalat. Onko madoilla osuutta asiaan?

• ......
        Pelästynyt kirjoitti:

Siis mitä? Akvaarion peseminen= VEDEN VAIHTO(ei kaikki!) hiekan imurointi. Olen harrastanut akvaarioita 10 vuotta osaan akvaarion puhdistamisen.

Miten selität kuolleet ja sairaat kalat. Onko madoilla osuutta asiaan?

Madoilla ei ole osuutta(siis sisäloiset eivät elä vapaana vedessä esim.). Luulen että pieni altaan koko vaikuttanut asiaan. Huonot vesiarvot siis. Vaihda vettä päivittäin niin pysyy kunnossa kunnes saat kalat taas suurempaan.

• Plekostomus
    • afafsf

räjäytä se akvvaario

• kuolonkuu

Epäilen mainitsemiasi matoja kalajuotikkaiksi. Juotikkaat kiinnittyvät isäntäkalaan ja imevät siitä verta, mutta irroittautuvat kiinnittääkseen munakotelot akvaarion somisteisiin, kasveihin, kantoihin tai kiviin. Nuoret juotikkaat etsivät uuden isännän pysyäkseen hengissä. Jos kaloillasi on juotikkaita, irroita aikuiset juotikkaat kalasta hellävaroen ja puhdista somisteet yms, joissa voi olla munia, niin ei pääse tauti leviämään. Toivottavasti oli jotain apua.

• epelepe

Mul oli myös. aivan liian pieni akvaario. vietiin kauppaan ja siellä se on nyt paljon tyytyväisempi.
        se ei syönyt mitään ja oli surullinen.
        se vaatii yli 500 litran akvaarion!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      149
      8841
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2609
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2397
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2381
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1823
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      41
      1219
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe