Vanhusten hoito tämän päivän Suomessa.

Potilaana itsekin

Olin sairaalassa sisällä potilaana.Olen itsekin tehnyt ikäni sairaala työtä,josta pidin.Ja pidettiin hyvää huota vanhuksista.Tämän päivän Suomessa tapetaan vanhukset nälkään,jos ei itse ymmärrä syödä.Heitä ei saa syöttää,ja oli surullista katseltavaa,kun vanhuksilta vietiin ruoka pois nenän edestä.Syöttäessäni yhtä vanhusta,,sanottiin minulle,,ei niitä saa syöttää.Kysyessäni kummalista kieltoa,kuka on kieltänyt vanhuksien syötön en saanut siihen vastausta,Mitähän tuntuisi,jos itse henkilökunta päivästä
toiseen jäisi ilman ruokaa.Näin säästetään yhteiskunnan varoja,,kun ei ruokita,,ja sellaiset kuolee pois,rasitteena olemasta.Eihän vanhukset ja sairaat enää hyödytä ketään,he on tuottamaton kastia tässä yhteiskunnan rattaissa.Vanhukset jotka
ymmärtää pyytää astia,,ei niille enää tuoda ,,vaan käsketään tehdä vaipoihin ne,,näin säästyy taas alusastioitten pesulta,ja työltä,kun helpommalla saa vaipan vaihdettua,mutta se on potilaan kannata todella nöyryttävää,että opetetaan vanhus vaippoihin tarpeensa tekemmään.Säästettän vaipoja,kun ei vaideta joka kerta kuten ennen oli,ja siten palkittaan hyvästä tulokseta,kun esimerkiksi vaipoja säästy.Kysynkin on ko se palkitsemisen arvoita,kun vanhuksia makuutettaan paskoissa ja kusissa tuntitolkulla.Vaidettaan vaipat vain kerran työvuorossa,jos sitäkkään.Ennen laitoimme vappoihin,,jos todellinen tarve oli,,ei muuten vaippoja kellekkään.Vaipoissa makuutetaan sairaat ja vanhuksetja sama homma jatkuu,kotihoidon puolella.Vaikka ihminen tulsikin toimeen,,ilman muuta apua,kuin siivousta lukuun ottamatta.Ei siivota,,että saadaan pitkäaikais asiakkaita kotisairaan hoitoon,ja samalla päästään määräämmään,,mitä tehdään koska ja miten.Toivon,,että kuolevani muuten ennekuin joudun laitos hoitoon,,tai jos voimia on,,niin saisin itseltäni hengen ennen sitä pois,että ei olis kenenkään ristinä.
Sairaallan hekilökunta antaa ymmärtää,että heillä on todellakin kiire työssä,mutta keretään istumaan kahvihuoneessa seurustellen ja lehteä lukien.Sitten onkin tupakka tauko,johon törmäsin todella usein.Siis ensin tupakalle,,ja siten jos jää aikaa niin mennään katsomaan,potilaista,jos kellot sattui soimaan.
Helpolla nyky sairaan hoito pääsee.Enneen painettin työtä vuorotta,,ei tullut mieleen istua tupakalla,,eikä kahvihuoneessa,kuten nyt.
Kiitän yökköä,joka todella hiki hatussa korjasi iltatyöläisten jälkiä,kuivitti vanhuksia,ja ruokki heitä.Onneksi on vielä ihmisiä olemassa,että kaikkia ei ole lähtenyt siihen mukaan.

5

4952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omainen

      Luin viestisi ja voin sanoa että valitettavasti monella meistä on aivan samat kokemukset vanhusten hoidosta. Nostan kylläkin hattuani monelle hoitohenkilökunnasta jotka jaksavat tehdä hoitotyötä hyvinkin pienillä resursseilla.
      Jos katsomme henkilökunnan mitoitusta on se valitettavasti riippuvainen kunnan taloudellisesta tilanteesta. Sosiaali- ja terveysminsteriön suosituksia eivät monetkaan kunnat ota huomioon kun esim vanhusten laitoshoidosta on kysymys. Olin juuri käymässä osastolla missä kolmella hoitajalla oli 43 potilasta, joista 25 syötettiin. Osasto on myös saattohoidon osasto ja
      valitettavasti, ei myöskään näille, elämänsä viimeisiä hetkiä viettäville ole aikaa.

      En usko että monikaan tietää mitä laitoshoito on käytännössä. Suihku kerran viikossa. Vaipat vaihdetaan silloin kun ehditään ja potilaita ei auteta vessaan koska se vie liikaa aikaa.
      Ei televisiota, ei mitään virikkeitä vain rauhoittava lääkitys jos ei ole tyytyväinen saamaansa "hoitoon". Toivoisin että kunnan valtuuston edustajat olisivat itse pari päivää osastolla sänkypotilaina niin kauan kun vielä pystyvät itse hoidon laatuun vaikuttamaan. Helposti unohtuu että me kaiki vanhenemme. Onko näin että ikääntyvässä Suomessa on parasta muuttaa
      heti eläkkeelle jäätyä kuntaan, jolla vielä on taloudellisia mahdollisuuksia tarjota edes ihmisarvoinen perushoito. Olisin kiitollinen jos joku voi kertoa missä päin vielä vanhuksille tarjotaan hoitoa. Hyvät hoitoesimerkit esille!

      • vinetto...

        olet kirjoittanut kyllä aivan väärälle palstalle...
        Eihän tuo mitenkään voi liittyä kotiviinin valmistamiseen, mutta huteja tietenkin tulee tämän oudon uudistuksen vuoksi.
        Ei millään pahalla, kirjoituksesi oli kyllä todellista asiaa.


    • Viinittelijä

      Haluaisin tietää, miten tämä liittyy vanhusten hoitoon? Vai sitenkö, kun olen itsekin vanha ja teen vielä kotiviiniä?

    • Järkyttynyt omainen

      Olen sanaton, järkyttynyt. Tuo teksti on niin totta enkä voi ymmärtää kuinka ihmeessä vanhuksia saa kohdella noin. ei sillä, että eläimiä saisi kohdella kaltoin mutta tuntuu että kotikissan asiat ovat paljon paremmin vahdittu ja puolustettu kuin vanhojen dementoituneiden ihmispolojen asiat. Lukekaa nyt oikeesti tuo edellinen teksti sanasta sanaan, ei tarvi takertua syyttämään hoitajia vaan irroittakaa se asia siitä tekstistä. Miten voi olla mahdollista että ihmisarvoa saa loukata noin julmasti vain siksi ettei asianosainen pysty puolustamaan itseään.

    • opikelija

      Olen samaa mieltä siitä ettei vanhusten hoitoon ole panostettu niinkuin mitäisi. Hoitajat jotka tekevät töitä vanhusten parissa oletteko ajatelleet miltä teistä tuntuisi kun teiltä vietäisiin ruokalautanen nokan edestä ennen kuin olette edes ehtineet maistamaankaan. Sinä joka olisit halunnut auttaa toista potilasta tunnen pahoin vointia kohtaamastasi kohtelusta. Toivoisin todellakin, että ne jotka tekevät töitä vanhusten parissa ottaisivat itseään niskasta kiinni ja katsoisivat itseään peilistä ja sanoisivat olenko oikealla alalla koska en hoida vanhuksia siten niinkuin heitä täytyy hoitaa. Itse olen kunnioittanut vanhuksia ja muuten sairaita ihmisiä pienestä pitäen ja aijon kunnioittaa loppu elämäni ajan sekä ajaa heidän asioitaan niin, että heitä jostain kautta kuunnellaan, toivon myös muitakin ihmisiä kunnioittamaan ikäihmisiä.Opiskelen tälläkin hetkellä vanhusten työtä vaikka olen auttanut heitä jo monena vuonna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe