SYPRESSI ULOS VAI??????

JOULUKUUSI

Meillä on nyt jouluna ollut kuusena tuo sypressi.
Kuitenkin nyt on epäselvyytenä missä se säilyisi parhaiten kevääseen, niin että saisi sen istutettua maahan.
Ennen joulua kun pyydystin sypressiä joulukuuseksi, niin yhdessä liikkeessä sanottiin ettei se viihdy sisällä ollenkaan että ulkona vaan.
Kuitenkin ihmettelin sitä, koska joulukuussa ei ollut istutuskausikaan.
Kuitenkin tyyppi sanoi kiven kovaan että sisällä se kuolee että ulos heidän myymänsä sypressit on tarkoitettu.Varmaankin joku jouluapulainen joka näki ensimmäisen sypressin eläissään siellä pihalla.
Vielä kuusi(sypressi) on hengissä, mutta miten saan sen pysymään myös?
Laitanko ruukkuineen sen ulos, vai sisälläkö parhaiten?
Tosin ruukku varmaan halkee kun multa on märkää nyt.
Mikä avuksi?

9

37230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla myös

      Jos kyseessä on ns. joulusypressi eli Chamaecyparis lawsoniana 'Ellwoodii', niin se menestyy takuulla paremmin sisällä kuin ulkona talven ajan. Tärkeää vain on pitää kasvualusta kosteana koko ajan. Ei siis litimärkänä, mutta mullan on oltava aina tuoretta. Jos se pääsee rutikuivaksi, neulaset ruskettuvat ja varisevat äkkiä. Kasvi voi olla sisällä ympäri vuodenkin, mutta parhaiten se viihtyy kun viet kesäksi ulos puolivarjoon. Talvellakin lämmön pitäisi pysyä plussan puolella, joten kauppiaasi puhui vähän pehmeitä. Kannattaa myös istuttaa puu vuosittain vähän suurempaan ruukkuun hiekansekaiseen turpeeseen.

    • Irma

      Minullakin oli syöressi vuosia sitten sisällä talven. Kävi sitten niin kuin kävi, että se meni ruskeeksi, lähes kokonaan. Vein sen viileään tilaan odottamaan kevättä, noin 10 asteeseen.
      En lannistunut. Kun kevät tuli vein sen ulos varjoisaan paikkaan talon taaksen.
      Riivin siitä ruskeita neulasia pois melkein päivittäin, ja leikkelin oksia. Jouduin leikkaamaan siitä ainakin puolet pois.
      Se alkoi piristyä. Syksyn tultua siirsin sen maahan ja siellä se on nyt kasvanut ja vahvistunut noin 5 vuotta. Se on kuitenkin vielä niin pieni, noin 120 cm, että se taipuu aina talvisin hangen alle suojaan. Meillä on aina valtavasti lunta täällä Hyvinkään rajalla Nurmijärvellä.
      Kastelin sypressiä sopivasti ja se sai kyllä valoakin, syytä se ruskettumiseen en tiedä.

      • Jouluiloa

        Istutin jouluksi isoihin kesäkukkaruukkuihin kolme n. 1,2 metriä korkeaa sypressiä. Joulunajan niissä oli pienet kynttilät. Ne ovat yhä ulkona ruukuissaan, mutta nyt pelkään, etten saa niitä vietyä kevään yli. Tarkoitus on istuttaa ne puutarhaan kun maa sulaa.

        Nyt ne ovat vielä aivan hyvän näköisiä. Muuten, minä nimenomaan hain joulun alla ulos tarkoitettuja sypressejä multapaakuissa. Löysin ne aivan mainoksen perusteella ja joulu oli pelastettu! On minulla ollut samoin aiemminkin, mutta täällä Vaasan korkeudella sypressi ei oiken tahdo menestyä puutarhassa talven yli, pitäisi ainakin suojata.


    • espoo82W

      Ihme kyllä. Minulla on nyt 2 vuotta sypressi ollut pihalla kuten lähellä olevat valkokartiokuuset ja tästäkin talvesta tämä sypressi on selvinnyt, vaikka oli kovia pakkasia alkuun ilman lunta. Kauppiaan mukaan sen piti kuolla 100% varmasti talvella. Joten tätä sypressiä on ilo ihailla , se voi toistaiseksi erinomaisen hyvin puolivarjossa paikassa...

      • ex.kokki.nyk.puutarh

        minullakin ne menestyvät ulkona. ja aion istuttaa lisääkin.e


    • ex.kokkki.nyk.puutar

      Minä sain neljä sypressiä naapuriltani, joka sai ne lahjaksi anopiltaan. istutin ne ulos hiekkaiseen multamaahan. Siirsin ne myöhemmin tontin rajalle savihiekkainen maa. istutuskuoppaan laitoin hiekan ja mullan sekoitusta. Ne ovat kasvaneet siellä jo neljä vuotta. Sypressissä huomaan myös kuinka hienosti se kehittää muotonsa. ei ole kiusaustakaan leikkailla. kasvupaikka on puoli varjoinen. osan päivästä täysin aurinkoinen. Asun keski-uudellamaalla. hyvin menestyvät.

    • Anonyymi

      Vieläkö kirjoittajilla viestiketjussa on maahan istutetut sypressit hengissä ?

    • Anonyymi

      Hyvin kasvaa. Ovat jo noin 2 metrisiä. Naapurit käyvät jonossa ihmettelemässä.

      • Anonyymi

        Hyvin kasvaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe