Skam till sägandes så har mina kunskaper om "tornedalsfinnarna" i Sverige haft vissa brister. Jag har hittills inte förstått varför man har i Sverige valt att definiera tornedalsfinskan/meänkieli som ett eget språk och inte som en finsk dialekt. Det är många med mig som har undrat samma sak. I min strävan att fylla denna lucka i min allmänbildning så bestämde jag mig att ta en titt om internet kunde ge mig svar på frågan. Det gjorde den. Nu har jag fått en utförlig förklarning till varför man har gjort som man har gjort. Svaret är inte entydigt utan komplext. Men kortfattat kan man förklara det med att det har att göra med hur tornedalsfinnarna/torne- dalningarna identifierar sig själva. P.g.a. de har inte lärt sig standardfinska så har de svårt att speciellt läsa och förstå ordinarie finska böcker/ tidningar. För dem är den egna varianten av finskan deras modersmål. (Som utomstående kan man ha sina dubier om hur vettigt det är att särskilja språket, i det långa loppet). Alla tornedalningar, som till äventyrs råkar läsa detta inlägg, är mer än välkomna att berätta hur ni upplever er situation. Såvida jag har väckt någon annans intresse i ämnet så följer här adressen till den där hemsidan som jag var inne på:
http://www.pajala.nu/fakta/winsa.shtml
Man lär sig så länge man lever, eller hur?
Vad jag har lärt mig om tornedalningarna
Vox
2
489
Vastaukset
- sven2
Jag är född svensk i tornedalen pratar alla pratar kalixmål, svenska och eller tornedalsfinskan/meänkieli pga vad man pratar hemma...
- :-)
Ett folk i förskingringen :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4303624Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k1162673Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,32411Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll422239Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne132172Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv192020Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941617Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel751559Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k471555Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,541445