Skam till sägandes så har mina kunskaper om "tornedalsfinnarna" i Sverige haft vissa brister. Jag har hittills inte förstått varför man har i Sverige valt att definiera tornedalsfinskan/meänkieli som ett eget språk och inte som en finsk dialekt. Det är många med mig som har undrat samma sak. I min strävan att fylla denna lucka i min allmänbildning så bestämde jag mig att ta en titt om internet kunde ge mig svar på frågan. Det gjorde den. Nu har jag fått en utförlig förklarning till varför man har gjort som man har gjort. Svaret är inte entydigt utan komplext. Men kortfattat kan man förklara det med att det har att göra med hur tornedalsfinnarna/torne- dalningarna identifierar sig själva. P.g.a. de har inte lärt sig standardfinska så har de svårt att speciellt läsa och förstå ordinarie finska böcker/ tidningar. För dem är den egna varianten av finskan deras modersmål. (Som utomstående kan man ha sina dubier om hur vettigt det är att särskilja språket, i det långa loppet). Alla tornedalningar, som till äventyrs råkar läsa detta inlägg, är mer än välkomna att berätta hur ni upplever er situation. Såvida jag har väckt någon annans intresse i ämnet så följer här adressen till den där hemsidan som jag var inne på:
http://www.pajala.nu/fakta/winsa.shtml
Man lär sig så länge man lever, eller hur?
Vad jag har lärt mig om tornedalningarna
Vox
2
343
Vastaukset
- sven2
Jag är född svensk i tornedalen pratar alla pratar kalixmål, svenska och eller tornedalsfinskan/meänkieli pga vad man pratar hemma...
- :-)
Ett folk i förskingringen :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk923904Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna922009Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871813- 1441692
- 1671541
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1061539Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651488Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671452Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001354- 861307