Vad jag har lärt mig om tornedalningarna

Vox

Skam till sägandes så har mina kunskaper om "tornedalsfinnarna" i Sverige haft vissa brister. Jag har hittills inte förstått varför man har i Sverige valt att definiera tornedalsfinskan/meänkieli som ett eget språk och inte som en finsk dialekt. Det är många med mig som har undrat samma sak. I min strävan att fylla denna lucka i min allmänbildning så bestämde jag mig att ta en titt om internet kunde ge mig svar på frågan. Det gjorde den. Nu har jag fått en utförlig förklarning till varför man har gjort som man har gjort. Svaret är inte entydigt utan komplext. Men kortfattat kan man förklara det med att det har att göra med hur tornedalsfinnarna/torne- dalningarna identifierar sig själva. P.g.a. de har inte lärt sig standardfinska så har de svårt att speciellt läsa och förstå ordinarie finska böcker/ tidningar. För dem är den egna varianten av finskan deras modersmål. (Som utomstående kan man ha sina dubier om hur vettigt det är att särskilja språket, i det långa loppet). Alla tornedalningar, som till äventyrs råkar läsa detta inlägg, är mer än välkomna att berätta hur ni upplever er situation. Såvida jag har väckt någon annans intresse i ämnet så följer här adressen till den där hemsidan som jag var inne på:
http://www.pajala.nu/fakta/winsa.shtml

Man lär sig så länge man lever, eller hur?

2

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sven2

Jag är född svensk i tornedalen pratar alla pratar kalixmål, svenska och eller tornedalsfinskan/meänkieli pga vad man pratar hemma...

• :-)

Ett folk i förskingringen :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      61
      7658
    2. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      46
      3950
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      26
      3935
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      102
      1876
    5. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      120
      1770
    6. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      90
      1064
    7. NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?

Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt
      Maailman menoa
      292
      1041
    8. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      71
      1020
    9. On hyvä nainen

Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      80
      932
    10. Ymmärtääkö miehet

Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      115
      823
    Aihe