Söin 3 kuukauden antibioottikuurin (Oricyclin) eikä siitä oikeastaan ollut minkäänlaista apua. Iho rasvoittuu edelleen ja finnejä pukkaa. Paikallishoitojakin on kokeiltu. Nyt ajattelin varata uuden ajan ja hommata Diane Novaa, jos se tois kaivattua apua tähän akneen. Onko kellään positiivia kokemuksia e-pillereistä? Aikaisempien viestien perusteella niistä on vaan haittaa...
e-pillereistä apua?
tytteli
10903
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 10
Vanhimmat
On Diane Novasta apua, ollut ainaki mulle. Olen syönyt sitä monta vuotta, välillä on ollut pari vuoden tai puolen vuoden taukoa. DN:ää syödessä iho on pysyny nättinä, tietty joskus on voinu tulla yks tai kaks finniä mut yleensä ei mitään.
Kun olen lopettanut sen ottamisen niin 1-2kk ja taas naama kukkii.. :(
Luulen kyllä et jos on TODELLA paha akne, sellaisia suuria, lilahtavia paukamia niin ehkä sellaisille Diane Nova ei auta. Mulla on ilman pillereitä kyllä tosi paljon finnejä, otsassa ja leuassa mut ne ei ole mitään supertulehtuneen näköisiä. Eli mulle ainaki tehoaa! :)
syön nyt toista liuskaa ja kyl iho on paljon parempi, ei enää rasvoitu, mut kyllä se kuivui aika paljon.. en tiiä meneeks se ohi.. mut jos tarvit ehkäisyä niin suosittelisin Diane Novaa..
Oon syöny ensin 4 vuotta Dianeja ja nyt vuoden verran vastaavia halpisfirman (ratiopharm) pillereitä.
Akne sekä selästä että naamasta on täysin parantunut, tosin naamassa tietysti välillä on pikkunäppyjä, mutta ei mitään isoja. Paino ei oo noussut, eikä mitään muutakaan vastaavia sivuoireita ole ollut.
P.S. Mikäli rahatilanne ei ole kovin hyvä, niin ainakin silloin kannattaa pyytää tuota ratiopharmin vastaavaa tuotetta, en itse ainakaan ole huomannut mitään eroa Diane Noviin verrattuna.
Muistaakseni paketti (3kk) Dianeja (aknen hoitoon määrättynä, eli saa kelakorvaukset) maksoi noin 15-16e ja tuo ratiopharmin vastaava paketti maksaa noin 12-13e.
Diane Novaa ja sen rinnakkaisvalmistetta Cypretyliä käytetään aknen hoitoon ja tällä käyttöaiheella niistä saa Kela-korvauksen. Samalla hoituu tietysti myös ehkäisy.
Myös joillain muilla e-pillerimerkeillä saattaa olla suotuisa vaikutus akneihoon, esim. Mercilonilla ja Yasminilla. Mutta tässäkin on poikkeuksia eli saattavat aiheuttaa finnejä joillekin. Lääkärin kanssa keskustelemalla löytyy varmasti sopiva vaihtoehto ja mikäli jotain epämiellyttäviä haittavaikutuksia ilmenee, voi aina kokeilla jotain toista pillerimerkkiä.
E-pillereiden kohdalla on toki olemassa se riski, että akne palaa takaisin pillereiden lopettamisen jälkeen, kun elimistön hormonit "menevät sekaisin", mutta näin ei kuitenkaan tapahdu kaikilla eikä pillereiden aloittamista kannata sen takia vieroksua.
Ehkäisypillereistä löytyy paljon tietoa esim. http://www.tohtori.fi/ -sivuilta, vasemmasta reunasta "Ehkäisy" -kohdasta.
Kiitoksia vastauksista. Nyt on aika varattu terveyskeskukseen :). Tekeekö ne siellä muuten jotain kokeita/testejä ennen e-pillereiden määräämistä?
Ainakin mulle tehtiin perus gyne-tutkimukset, katsottiin ettei oo mitään "vikana". Ja kaikki perustutkimukset tietty, siis pituus paino ym.. Ja kyseltiin lähisuvun sairauksista jotain... ei voi muistaa!!! :)
Voi olla, että auttavat alussa, mutta pillereiden lopettamisen jälkeen naamasi voi mennä kahta kauheammaksi. Etkö ole lukenut ihmisten huonoista kokemuksista tällä palstalla??
En suosittele, esim. Roaccutan on parempi vaihtoehto päästä finneistä LOPULLISESTI eroon.
"Etkö ole lukenut ihmisten huonoista kokemuksista tällä palstalla??"
Ihan kuin tällä palstalla olevat olisivat ainoat pillereitä kokeneet.. kyllä niitä on enemmän, eikä kaikille finnit palaa..
Itse söin n. 3vuotta diane novaa lievään akneen ja sain siloposket.Kun lopetin ne, niin finnit tuli kaksinkertaisena takaisin..Mikäköhän auttaisi tässä vaiheessa "hormoonifinneihin"? mitkään rasvat ei oikein tepsi...
miks niitä pillereitä sit edes määrätään akneen hoitoon itse oon syönyt nyt 2 liuskaa diane novia ja oon jo nyt siloposki.. en sit uskaltais lopettaa..mut aattelin syödä viel 2-3 pakkausta ja sit lopettaa ja kattoa miten käy.. kun niistä on ollu mulle niin paljon muuta hyötyä, hiuspohja ei enää rasvoitu (ennen pillereitä en tiennyt enää mitä tehdä sille :/), menkat muuttui kivuttomiks ja niukemmiks (ennen oli tosi runsaat ja kivuliaat).. en halusis noidenkaan takia lopettaa,kun jos ne kaikki palaa..:/