Kumpi perheautoksi: X3 vai 525xi touring?

Iskä

Onko tällä palstalla perheellisiä, joilla olisi käyttökokemuksia otsikossa mainituista autoista?

Hinnaltaan osuvat suunnilleen samaan, toisessa on hyötynä citymaasturin korkeus ja toisessa runsaat sisätilat. Molemmissa on neliveto.

Perheessä kaksi lasta alle 3 v.

23

4269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E39D

      X3 kätevämpi parkkipaikoilla ym , vitonen taas tienpäällä , vitonen hiljaisempi , sisustus nätimpi X3(makuasia).

      Siinä muutama poiminta.

      • Iskä

        Joo ja tohon lisään itse, että toki vitonen on nätimpi, sulavalinjainen, kun taas X3 on vähän töpö.

        Entä sisätilat, onko kukaan käyttänyt lastenistuimia X3:n takapenkillä? Mahtuuko hyvin? Riittääkö X3:n tavaratila?


    • japa35

      525ix ehdottomasti ja farkku jos mahdollista, paljon enemmän tilaa kuin X3:ssa. Ajettavuudeltaan X3 oli ainakin mulle hirveä pettymys... ei mee metriikään suoraan! Muutenkin kok citymaasturi genre on aivan turha, kertoohan sen nimikin citymaasturi TÄH? Kompelö kaupungissa maastossa onneton, kulutta niin hel...., tilaa ei enemmän kuin normi farkussa. Kysymys kuuluu siis miksi citymaasturi?

    • BMW Power

      525xiT on tilavampi, ajossa vakaampi, mukavampi ja hiljaisempi kuin X3.

      Siihen vielä automaattivaihteet ja pari muuta herkkua valinnan mukaan niin se on siinä.

    • X 3

      Eli tuossa tuli muutamia puoltoääniä 5-sarjalle. Itse valitsin toisin, tosin nelivetoja ei ollut tarjolla valintaa tehdessäni kuin 3-sarjassa.

      Itse ajoin aiemmin 530i:llä(E39) ja tarkoitus oli vaihtaa vastaavaan E60:een sen tullessa markkinoille. Auto oli pitkässä koeajossa pariinkin otteeseen, mutta malli oli pettymys: auto kasvoi edeltäjään verrattuna liikaa. Lisäksi ohjaamojärjestelyssä oli (liikaa)nieleskeltävää. Sedanin ulkonäkö miellytti kyllä silmää heti alusta pitäen. Ajettavuus ei merkittävästi muuttunut edelliseen; pienempi ero kuin E34:n ja E39:n välillä. Ajattelin, että ok, ajetaan vanhalla ja odotetaan uutta 3-sarjaa, ehkäpä se kooltaan on sitten sopivampi. Välissä tuli sitten X3:n markkinoille. Heti ensimmäisellä koeajolla (paha lumimyrsky) tuli tunne, että tämä on se.

      Mielestäni autossa on seuraavat plussat:
      ulkomitat ovat sopivan kompaktit
      auto on hyvä ajaa, (tuolla ylempä olevaa kommenttia vikurista suoraan menosta en ymmärrä, sillä auto menee junamaisen vakaasti vielä yli 200 km/h nopeuksilla)
      kori on monikäyttöinen ja tilaa on riittävästi (yksi lapsi) - paremmat tilat kuin E39:ssä tai X5:ssa.
      ohjaamon ilme on moderni, mutta hallintalaitteet silti perinteiset
      ulkopuoliset mustat muoviosat ovat hyvin käytännölliset suojaten naarmuilta ja iskemiltä
      osoittautunut vetohommissa hyväksi (kärri 1700kg), vaatii muuten sitten tuon pikku-e:n
      hyvä ilmava istumasento edessä, mielestäni parempi kuin perinteisissä ha:ssa, joten kaikki perinteiset ha:t tuntuvat nyttemmin ahtailta kuskin pukilta (huom tuntuvat eivät välttämmättä ole) - vaihto perinteiseen henkilöautoon on varmasti vaikeaa
      ei tartte varoa alustakosketusta huonommallakaan tiellä
      mitä huonompi keli sen parempi

      Miinuksia
      - bensaa menee (3.0iA), mutta toistaiseksi sitä on asemilla myyty :), niin ja kulutukseen nähden 67l:n tankki on liian pieni.
      - automaatissa paljon luistoa
      - olihan sillä hintaa, varusteisiin tuli investoitua vielä pienen ha:n verran...
      - sisään ja ulos käyntiä piti opetella aikansa, jotta housun lahkeet eivät likaannu
      - kova alusta vrt E60 (omassa sportalusta, mutta vakiokin on jäykkä)
      - näkyvyys taakse huono (vaati ehdottomasti PDC:n)
      - katolta lumenharjaus ja tuulilasin raaputus hankalaa, samoin katon pesu

      Oma profiili; ajomäärä 30tkm/vuosi, matkassa vaimo lapsi (1v) ja silloin tällöin tuo 1700kg traileri. Etköhän parhaiten pääse selville tilojen riittävyydestä, kun pakkaat joukkueesi pidemälle koeajolle.

      P.S. X3:sta tulee facelift tämän vuoden lopussa, jolloin luultavasti sisustukseen ja ulkonäköön (puskurit?) tulee muutoksia, koneet ja vaihteistot muuttuu bensapuolella samoiksi kuin nykyisessä 5- ja 3-sarjassa.

      • BMW Power

        Olisipa kaikki kirjoittajat tällä forumilla yhtä asiallisia ja fiksuja kuin X3.

        Pari vasta argumenttia tosi.

        Ensimmäisellä koeajolla pidin myös E60:ta liian isona, oma auto oli silloin E39. Luulin jopa ettei auto mahtuisi työpaikkani todella kapeasta porttikäytävästä sisään, mutta kaikkeen tottuu, tilaa ei tosin nyt jää kuin savukerasian verran kummallekin puolelle mutta auton ulottovuudet on helppo oppia, perää lukuunottamatta. Touringissa uskoisin takaulottovuuden olevan helpompi hahmottaa, ja jos ei ole, niin PDC hankintalistalle.

        Viitannet ohjaamojärjesteyissä iDriveen. Sitä on täysin turha pelätä, se käytön oppii kyllä helposti kunhan viitsii vaivautua lukemaan käsikirjan.
        Päivittäisessä käytössä sitä ei tarvitse käyttää, laittaa vaan perussäädöt kuntoon niin se on siinä.

        E60:ssa nelivetojärjestelmä on nyt mallia uusinta uuttaa ja lienee sama kuin X3:ssa.

        X3:sta ei sen enempää kuin että se on korkeampi kuin E60 x niin hyvässä kuin pahassa.


      • Iskä

        No niitä puskureita sopisikin vähän korjata, koska ne eivät ainakaan minun silmääni miellytä. Tosin voi olla hyvinkin, että niistä on nykyisellään käytännön hyötyä kun kestävät kulutusta. Mutta tuo facelift tulee siis vasta tämän vuoden lopulla?

        Autokuume on vaivannut jo niin kauan, että en enää jaksa odottaa niin kauan...


      • E39D

        Kiitos asiallisista kannanotoista X3!.

        Olen itse painiskellut mielessäni samaisten asioiden äärellä.
        Eräs asia joka jäänyt huomioimatta on uuden vitosen kylkilistojen puute , aiheuttaa ylimääräistä tarkkaavaisuutta parkkipaikkaa valitessa , kyljet herkkiä kolhuille parkkipaikoilla.
        Monessa kohdassa allekirjoitan X3:sen toteamukset.
        Olisi vielä kiva kuulla kokemuksia käyttäjiltä ?.


      • X 3
        BMW Power kirjoitti:

        Olisipa kaikki kirjoittajat tällä forumilla yhtä asiallisia ja fiksuja kuin X3.

        Pari vasta argumenttia tosi.

        Ensimmäisellä koeajolla pidin myös E60:ta liian isona, oma auto oli silloin E39. Luulin jopa ettei auto mahtuisi työpaikkani todella kapeasta porttikäytävästä sisään, mutta kaikkeen tottuu, tilaa ei tosin nyt jää kuin savukerasian verran kummallekin puolelle mutta auton ulottovuudet on helppo oppia, perää lukuunottamatta. Touringissa uskoisin takaulottovuuden olevan helpompi hahmottaa, ja jos ei ole, niin PDC hankintalistalle.

        Viitannet ohjaamojärjesteyissä iDriveen. Sitä on täysin turha pelätä, se käytön oppii kyllä helposti kunhan viitsii vaivautua lukemaan käsikirjan.
        Päivittäisessä käytössä sitä ei tarvitse käyttää, laittaa vaan perussäädöt kuntoon niin se on siinä.

        E60:ssa nelivetojärjestelmä on nyt mallia uusinta uuttaa ja lienee sama kuin X3:ssa.

        X3:sta ei sen enempää kuin että se on korkeampi kuin E60 x niin hyvässä kuin pahassa.

        Itselleni tuo hieman kasvanut koko ei olisi ollut niin suuri ongelma, mutta en ole ainoa kuski...Kaikkiaan hieman harmittaa nykytrendi, että autojen koon täytyy kasvaa aina uudessa mallisarjassa. Tässä koko- ja hintaluokassa uusi A6 on kaikkien pöhöjen äiti, onko lähes 5-metrinen auto muka keskikoinen? Vanhempi 7-sarja on samaa kokoa. No tuleehan hyvät pisteet autolehtien testeissä tiloista....

        Hienosti bemari on pystynyt jopa keventämään autojaan, vaikka ulkomitat ovat kasvaneet, mutta miten ketteriä ja hienoja ajettavia ne olisivatkaan (suorituskyky-kulutus suhteesat puhumattakaan), jos ulkomitat eivät olisi kasvaneet - painoahan nuo ulkomittojen venyttämiset aina tuovat.

        Varmasti I-driveen tottuu nopeasti. Mutta koska sitä ei edes tarvitse päivittäin käyttää, niin miksi sitten kiinteä iso ja ruma kottaraispöntö keskelle kojelautaa. Tyylikkäämpi olisi malli, jossa näyttö kääntyy esiin tarvittaessa - mallia audi tai vaikkapa bemarin 1-sarja, X3 tai Z4. Tämä on vain makua asia, mutta kuitenkin (tässä hintaluokkassa makuasioilla saa olla merkitystä). 3-sarjassa asiakas voi päättää tämän asian makunsa/tarpeidensa mukaan, mikä on mielestäni hyvää edistystä. Muutenhan 5-sarja on sisältäkin viileän tyylikäs, sopisi makuuni. Ja pisteenä i:n päälle; comfort-istuimet - parempia ei ole tullut vielä koeistuttua.


    • X3.

      Jos hinnalla ei ole niin väliä, niin sitten X3.

      • BMW Power

        X3 2.5i 59.700 €
        X3 3.0i 63.900 €

        525xiT 65.100 €
        530xiT 72.400 €

        5-sarjassa on uudet N52 moottorit eli n. 20 hv.
        X3:ssa vanhat M54 koneet.

        Mikäli raha EI ratkaise niin valinta on ilman muuta 530xiTA!


      • 525xiA
        BMW Power kirjoitti:

        X3 2.5i 59.700 €
        X3 3.0i 63.900 €

        525xiT 65.100 €
        530xiT 72.400 €

        5-sarjassa on uudet N52 moottorit eli n. 20 hv.
        X3:ssa vanhat M54 koneet.

        Mikäli raha EI ratkaise niin valinta on ilman muuta 530xiTA!

        Ehdottomasti 525xiA Touring:
        1) paremmat ajo-ominaisuudet
        2) huomattavasti hiljaisempi
        3) takapenkille mahtuu lastenistuimet kunnolla
        4) tavaratila paljon isompi

        Ja pikkulapsetkin osaavat itse kiivetä auton takapenkille, kun ei ole korkea maasturi.


      • E39 omistaja
        525xiA kirjoitti:

        Ehdottomasti 525xiA Touring:
        1) paremmat ajo-ominaisuudet
        2) huomattavasti hiljaisempi
        3) takapenkille mahtuu lastenistuimet kunnolla
        4) tavaratila paljon isompi

        Ja pikkulapsetkin osaavat itse kiivetä auton takapenkille, kun ei ole korkea maasturi.

        E61 on auto , joka herättää omistamisen halun.

        Mutta on hieman "öky", siitä ei pääse mihinkään , olen huomannut ettei X3 herätä niin paljon "agressiivista huomiota".

        Merkkiä en kuitenkaan vaihda , profiilia voisin loiventaa.


      • X 3
        525xiA kirjoitti:

        Ehdottomasti 525xiA Touring:
        1) paremmat ajo-ominaisuudet
        2) huomattavasti hiljaisempi
        3) takapenkille mahtuu lastenistuimet kunnolla
        4) tavaratila paljon isompi

        Ja pikkulapsetkin osaavat itse kiivetä auton takapenkille, kun ei ole korkea maasturi.

        '1) paremmat ajo-ominaisuudet'
        Näin on, henkilömallisissa bemareissa ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Suurempi ero kuin ajo-ominaisuuksissa, on mukavuudessa. X3:n on alustaltaan kovempi kuin 5-sarjan ns. madallettu versio.

        '2) huomattavasti hiljaisempi'
        Tämä on totta perusrenkailla 225/55 16. 17' tai 18' renkailla ero pienenee rengasprofiilin madaltuessa ja sanan huomattava voi laittaa sulkuihin. Nelivetoisissa on aina 17' renkaat.

        '3) takapenkille mahtuu lastenistuimet kunnolla'
        Valmistajan arvot
        500-sarja vs X3
        Takapenkin leveys
        1496mm vs 1357 mm
        Eroa on 4 cm, jos takana on kaksi matkustajaa erolla ei merkitystä

        Takana istumakorkeus
        994mm vs 1002 mm
        Eroa vajaa cm, ei eroa ainkaan lapsille.

        Akseleväli
        2886mm vs 2795 mm
        Eroa 9 cm, joka suurimmaksi osaksi tulee hyödyksi pituussuunnassa takanaistujien eduksi. Tällä on jo jotain käytännönkin merkitystä.

        Itselläni ei ongelmaa lastenistuimen kanssa. Aikuiselle 5-sarjan takapenkki on huomattavsti mukavampi kuin X3:ssa.

        '4) tavaratila paljon isompi'
        Valmistajan arvot
        500-sarja vs X3
        500l vs 480l
        max 1650l ja 1560l
        Eli tuo 'paljon' on liioittelua.


        Mitä ulkomittoinhin tulee niin X3 on 30 cm lyhyempi, 4,5 cm kapempi (sivupeilit käännettynä leveys jotakuinkin sama) ja 18,5cm korkeampi kuin 5-sarjan farmari. Korin lyhyys tekee X3:sta huomattavsti näppärämän ahtaissa paikoissa.


      • jon r
        E39 omistaja kirjoitti:

        E61 on auto , joka herättää omistamisen halun.

        Mutta on hieman "öky", siitä ei pääse mihinkään , olen huomannut ettei X3 herätä niin paljon "agressiivista huomiota".

        Merkkiä en kuitenkaan vaihda , profiilia voisin loiventaa.

        "E61 on auto , joka herättää omistamisen halun.
        Mutta on hieman "öky", siitä ei pääse mihinkään "

        Taidatkin olla sekaisin, raukka parka.

        Eipä löydy montaa, jonka mielestä 500-sarja olis huippuhieno tai öky! On turhan tavallinen ja ylihintainen.
        Jenkki käntää päät...


      • BMW Power
        X 3 kirjoitti:

        '1) paremmat ajo-ominaisuudet'
        Näin on, henkilömallisissa bemareissa ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Suurempi ero kuin ajo-ominaisuuksissa, on mukavuudessa. X3:n on alustaltaan kovempi kuin 5-sarjan ns. madallettu versio.

        '2) huomattavasti hiljaisempi'
        Tämä on totta perusrenkailla 225/55 16. 17' tai 18' renkailla ero pienenee rengasprofiilin madaltuessa ja sanan huomattava voi laittaa sulkuihin. Nelivetoisissa on aina 17' renkaat.

        '3) takapenkille mahtuu lastenistuimet kunnolla'
        Valmistajan arvot
        500-sarja vs X3
        Takapenkin leveys
        1496mm vs 1357 mm
        Eroa on 4 cm, jos takana on kaksi matkustajaa erolla ei merkitystä

        Takana istumakorkeus
        994mm vs 1002 mm
        Eroa vajaa cm, ei eroa ainkaan lapsille.

        Akseleväli
        2886mm vs 2795 mm
        Eroa 9 cm, joka suurimmaksi osaksi tulee hyödyksi pituussuunnassa takanaistujien eduksi. Tällä on jo jotain käytännönkin merkitystä.

        Itselläni ei ongelmaa lastenistuimen kanssa. Aikuiselle 5-sarjan takapenkki on huomattavsti mukavampi kuin X3:ssa.

        '4) tavaratila paljon isompi'
        Valmistajan arvot
        500-sarja vs X3
        500l vs 480l
        max 1650l ja 1560l
        Eli tuo 'paljon' on liioittelua.


        Mitä ulkomittoinhin tulee niin X3 on 30 cm lyhyempi, 4,5 cm kapempi (sivupeilit käännettynä leveys jotakuinkin sama) ja 18,5cm korkeampi kuin 5-sarjan farmari. Korin lyhyys tekee X3:sta huomattavsti näppärämän ahtaissa paikoissa.

        E60/61 x-mallissa on 225/50 17" renkaat jotka eivät pidä yhtään sen enempää ääntä kuin 225/55 16" renkaat.
        Mukavuudessa ei myöskään ole mitään eroa!

        17" vanteet pitäisi olla kaikissa E60/61 malleissa eikä vaan x-malleissa ja 540i sekä 550i:ssä.
        Kyse on puhtaasti ulkonäöstä, 16" näyttää liian pieniltä suureen autoon.


      • Saksa rules
        jon r kirjoitti:

        "E61 on auto , joka herättää omistamisen halun.
        Mutta on hieman "öky", siitä ei pääse mihinkään "

        Taidatkin olla sekaisin, raukka parka.

        Eipä löydy montaa, jonka mielestä 500-sarja olis huippuhieno tai öky! On turhan tavallinen ja ylihintainen.
        Jenkki käntää päät...

        Saati laatuautojen ystävät.


      • no_niin
        BMW Power kirjoitti:

        E60/61 x-mallissa on 225/50 17" renkaat jotka eivät pidä yhtään sen enempää ääntä kuin 225/55 16" renkaat.
        Mukavuudessa ei myöskään ole mitään eroa!

        17" vanteet pitäisi olla kaikissa E60/61 malleissa eikä vaan x-malleissa ja 540i sekä 550i:ssä.
        Kyse on puhtaasti ulkonäöstä, 16" näyttää liian pieniltä suureen autoon.

        pääsihän tunariteinikin ilmaisemaan kypsän näkemyksensä...


      • BMW Power
        no_niin kirjoitti:

        pääsihän tunariteinikin ilmaisemaan kypsän näkemyksensä...

        Ei ole paljoa tullut viriteltyä autoja sitten jenkkiauto harrastuksen loputtua vuonna 1985.

        Buickeja oli (eka oli MoPari) silloin harrastin, viimeisin Electra 225 vm. -73, 455 koneella.

        Vuodesta -87 vain uusia tai uudehkoja Bemareita.

        Ei tarvitse enää kusettaa!


      • X 3
        BMW Power kirjoitti:

        E60/61 x-mallissa on 225/50 17" renkaat jotka eivät pidä yhtään sen enempää ääntä kuin 225/55 16" renkaat.
        Mukavuudessa ei myöskään ole mitään eroa!

        17" vanteet pitäisi olla kaikissa E60/61 malleissa eikä vaan x-malleissa ja 540i sekä 550i:ssä.
        Kyse on puhtaasti ulkonäöstä, 16" näyttää liian pieniltä suureen autoon.

        Kaivoin vanhoja AMS:n testejä viime vuodelta, mitkä todella on erot melutasossa ja ajettavuudessa
        X3 3.0iA (AMS10/05) 523i (19/05)ja 550iTA (26/05) väilillä. 5-sarjan nelivetoa ei ole ollut vielä farhbericht:ä (tyyppi) enempää.

        X3 523i 550iTA

        Renkaat 235/55 17 225/55 16 245/45 17

        1. Melu

        80km/h 63 59 62

        100km/ 65 63 64

        120km/h 68 67 66

        160km/h 73 72 71

        X3 on aavistuksen meluisampi koko nopeus alueen, erityisesti pienillä nopeuksissa vrt 523i. En kuitenkaan pitäisi äksää mietnkää meluisana, sillä arvot ovat samat kuin 523i kanssa vertailussa ollella A6 2TSI:llä. Mielenkiintoista on, että alhaisilla nopeuksilla 550i:ssä melua on lähes yhtä paljon kuin X3:ssa, onko syynä renkaat sitten kuitenkin?!

        2. Ajettavuus
        AMS:ssa tehdään kolme mittausta sekä tyhjänä että kuormattuna.

        2.1 Pujottelunopeus (km/h) 18 m keilavälillä

        X3 523i 550iTA
        60,4/58,7 60,8/59,8 61,6/60,6

        5-sarjan autot menevät keilakujan suuremalla nopeudella. 550i leveämmät renkaat ja Dynamic-Drive parantavat sen suoritusta. Kuormattuna X3:n suoritus hiipuu suhteessa eniten, toisaalta kuormaakin on X3:ssa 30kg 523:een ja peräti 50kg 550i:n maksikuormaan verrattuna. Jälleen X3:n suoritus ei ole huono, vastaavat arvot A6:lle ja Mesen E200 ovat heikommat (58,6/58) ja 58,4/58,1). Näihin verrattuna X3 menee pujotteluradan lähes samaan tahtiin kuin 523.

        2.2 ISO-testi
        X3 523i 550iTA
        124,1/122,6 127,3/125,7 126,5/123

        Tässä testissä X3 on selvästi huonompi kuin henkilöautot. Ero huomaa erityisestisiitä, että täydessä kuormassa 5-sarja on vielä nopeampi. (Sen verran jos testi ei ole tuttu, huippu urheiluautolla -Porsche- nopeus on päälle 140km/h ja raskaalla maasturilla - Disco3 - hieman päälle 100km/h.)

        2.3 VDA-väistökuja, jossa mitataan sisäänmeno-ja ulostulonopeus. Ulostulonopus kertoo, kuinka voimallisesti ajovakutus puuttuu kulkuun.

        X3 523i 550iTA
        Sisään 70/67 71/68 70/68
        Ulos 56/53 44/48 50/53

        Väistökujan korkein sissänmenonopeus, jolla auto pysyy lapasessa. on kaikilla sama, 5-sarjassa varsinkin tyhjänä ajovakautus puuttuu peliin aika voimalla. 550i rengastus ja DynamicDrive järjestelmä auttaa selveästi, mutta tässä X3 on selvästi paras.

        Kaikkiaan ajettavuus ero ei ole niin dramaattinen kuin etukäteen voisi luulla. Kaikki ovat toki hyviä, mutta se että 5-sarja on olellisesti X3:sta parempi ei pidä paikkaansa. Neliveto parantanee 5-sarjan tuloksia mutta kuinka paljon?


      • BMW Power
        X 3 kirjoitti:

        Kaivoin vanhoja AMS:n testejä viime vuodelta, mitkä todella on erot melutasossa ja ajettavuudessa
        X3 3.0iA (AMS10/05) 523i (19/05)ja 550iTA (26/05) väilillä. 5-sarjan nelivetoa ei ole ollut vielä farhbericht:ä (tyyppi) enempää.

        X3 523i 550iTA

        Renkaat 235/55 17 225/55 16 245/45 17

        1. Melu

        80km/h 63 59 62

        100km/ 65 63 64

        120km/h 68 67 66

        160km/h 73 72 71

        X3 on aavistuksen meluisampi koko nopeus alueen, erityisesti pienillä nopeuksissa vrt 523i. En kuitenkaan pitäisi äksää mietnkää meluisana, sillä arvot ovat samat kuin 523i kanssa vertailussa ollella A6 2TSI:llä. Mielenkiintoista on, että alhaisilla nopeuksilla 550i:ssä melua on lähes yhtä paljon kuin X3:ssa, onko syynä renkaat sitten kuitenkin?!

        2. Ajettavuus
        AMS:ssa tehdään kolme mittausta sekä tyhjänä että kuormattuna.

        2.1 Pujottelunopeus (km/h) 18 m keilavälillä

        X3 523i 550iTA
        60,4/58,7 60,8/59,8 61,6/60,6

        5-sarjan autot menevät keilakujan suuremalla nopeudella. 550i leveämmät renkaat ja Dynamic-Drive parantavat sen suoritusta. Kuormattuna X3:n suoritus hiipuu suhteessa eniten, toisaalta kuormaakin on X3:ssa 30kg 523:een ja peräti 50kg 550i:n maksikuormaan verrattuna. Jälleen X3:n suoritus ei ole huono, vastaavat arvot A6:lle ja Mesen E200 ovat heikommat (58,6/58) ja 58,4/58,1). Näihin verrattuna X3 menee pujotteluradan lähes samaan tahtiin kuin 523.

        2.2 ISO-testi
        X3 523i 550iTA
        124,1/122,6 127,3/125,7 126,5/123

        Tässä testissä X3 on selvästi huonompi kuin henkilöautot. Ero huomaa erityisestisiitä, että täydessä kuormassa 5-sarja on vielä nopeampi. (Sen verran jos testi ei ole tuttu, huippu urheiluautolla -Porsche- nopeus on päälle 140km/h ja raskaalla maasturilla - Disco3 - hieman päälle 100km/h.)

        2.3 VDA-väistökuja, jossa mitataan sisäänmeno-ja ulostulonopeus. Ulostulonopus kertoo, kuinka voimallisesti ajovakutus puuttuu kulkuun.

        X3 523i 550iTA
        Sisään 70/67 71/68 70/68
        Ulos 56/53 44/48 50/53

        Väistökujan korkein sissänmenonopeus, jolla auto pysyy lapasessa. on kaikilla sama, 5-sarjassa varsinkin tyhjänä ajovakautus puuttuu peliin aika voimalla. 550i rengastus ja DynamicDrive järjestelmä auttaa selveästi, mutta tässä X3 on selvästi paras.

        Kaikkiaan ajettavuus ero ei ole niin dramaattinen kuin etukäteen voisi luulla. Kaikki ovat toki hyviä, mutta se että 5-sarja on olellisesti X3:sta parempi ei pidä paikkaansa. Neliveto parantanee 5-sarjan tuloksia mutta kuinka paljon?

        Tuossa meluosiossa on selvästi nähtävissä leveämmän renkaan meluvaikutus alle 100 km nopeudessa.

        525i vs. 550i pienemmissä nopeuksissa 550i on meluisampi koska siinä on 245/45 17" renkaat.

        Huomautan toisn vielä että sekä E60 x-mallien että 550i:n vakio rengastus on 225/50 17".


      • R. Ankka
        jon r kirjoitti:

        "E61 on auto , joka herättää omistamisen halun.
        Mutta on hieman "öky", siitä ei pääse mihinkään "

        Taidatkin olla sekaisin, raukka parka.

        Eipä löydy montaa, jonka mielestä 500-sarja olis huippuhieno tai öky! On turhan tavallinen ja ylihintainen.
        Jenkki käntää päät...

        Puhutaan kumminkin autoluokasta, joka on selkeästi yli keskivertopulliaisen budjetin. Kyllä nämä kaikki ovat jonkin asteisia "ökyjä", siitä ei päästä mihinkään.


    • cruisaaja

      Minulla on 30tkm kokemusta takavetoisesta E61:stä uudella koneella, mietin tilaushetkellä pitkään otanko nelivedon. Olen entisenä etuvetofanaatikkona täydellisen yllättynyt miten hyvin takavedolla pärjää (nastarenkaat). En ole kaivannut nelivetoa vielä kertaakaan ja kelit on olleet tosi pahoja ja liukkautta on riittänyt ihan riesaksi asti. Vinkkini on siis se, että saisit vähän säästöä ottamalla 525iA:n takavedolla. Saisit vähemmän painoa ja kulutusta, selvästi paremman moottorin, ja ennen kaikkea merkittävästi paremmin toimivan moottori/loota-yhdistelmän (tämä ero on iso!).

      Jos tekisin nyt uudet kaupat, niin valintani olisi täsmälleen sama, eikä minulla ole autosta mitään huonoa sanottavaa. Ja kaikki premium-merkit on tullut koluttua läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe