Vaikuttaako suhtautumiseesi

jos

Olen yh-äiti kahdelle lapselle. Olen seurannut yh-keskustelua, joka tuntuu vellovan aina vain uudestaan esille. Joku on valmis deittaamaan vaikka on lapsia toiselle toinen taas ei mistään hinnasta. Nyt kiinnostaisi tietää mitä vaikuttaa asenteesi: jos yh:llä onkin omaisuutta riittämiin, hyvät tulot ja mielenkiintoinen, haastava työ. Eli ei ole missään tapauksessa sosiaalipummi ja ihmisestä ei taatusti mitenkään käy selville, että olisi yh-poloinen. Jos joku vastaa, ettei vaikuta, epäilen sitä suuresti. Taustalla on varmasti pelkoakin, että joutuisi elättämään toisen lapsia. Mitä vaikuttaa lasten etävanhempi, koska todennäköisesti suurimmassa osassa tapauksia sellainenkin taustalla häärii. Olisiko pelkoa, että entinen palaisi takaisin perheensä pariin ?

10

1140

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

Periaatteessa mulla ei ole yh-äitejä vastaan yhtään mitään. En oo koskaan tullu edes ajatelleeks, että toinen palais entisensä luo vaikka sekin on tietty aina mahdollista. Musta on vaan aika usein tuntunu siltä, että ne yh:t, joita oon tavannu tai tapaillu, ettii itelleen ja lapsilleen ensisijaisesti elättäjää ja lastenhoitajaa niinku taloudellista hyötyä ensin. Se on kuitenkin ihmiselle, jolla ei ole lapsia uus ja iso asia sopeutua ja vielä kun se lasten isäkin usein häärää siinä sopassa se pistää kyllä miettimään juttua tarkkaan. Ehkä tossa on just ongelma se, että toinen on eläny lastensa arkea yleensä jo useita vuosia ja se entisen äijänkin kuviot on siinä rutiinia, mutta noi on pelottavia asioita miehelle, joka ei tiedä niistä mitään. Se vaatii vahvaa luonnetta alkaa "isäks" valmiiseen perheeseen. Siinä kun ei ole ollenkaan aikaa nk. seurustella vapaasti, kun pitää ottaa niin paljon asioita huomioon ja hypätä tavallaan uuteen "ammattiin" ilman perehdytystä.

• zara

...sinulla sattunut sitten huono tuuri meidän yh:iden kanssa :(
        itselle kun ei taas tulisi mieleen etsiä "elättäjää", kyllä minä sitä rakkautta ainakin itse ensisijaisesti "etsin". sekä toista aikuista jakamaan ne arjen ja juhlan ilot ja surut. harmi että nämä huonot kokemukset jäävät yleensä aina paremmin mieleen, ja siten hämärtävät ja vääristävät sen kuvan meistä yh-äideistä(on varmasti niitäkin jotka toimivat mainitsemallasi tavalla).
        ja uskon täysin että se on iso asia ihmiselle jolla ei ole entuudestaan lapsia, tulla mukaan siihen maailmaan mitä lapsia omaavalla on, mutta myöskin iso asia sille yh:lle sekä lapsille, että elämään tuleekin joku toinen hlö, joka ei ole se "alkuperäinen" perheenjäsen. ja tässähän se ristiriita tuleekin. ja vaikkakin meillä on sen entisen "äijän" kuviot ollut rutiinina, niin myös sillä uudella ihmisellä on historia ja rutiinit samalla lailla. eli vaatii minun mielestäni molemmilta luonnetta ja voimia paljon, jos parisuhde halutaan saada toimimaan ja silloin molempien on kuunneltava toisiaan, sekä myös itseään.
        toivottavasti tulevaisuudessa, jos yh:ta tapaat, saat positiivisempia kokemuksia :)

• Vivian

En osaa vastata kysymykseesi, koska olen nainen.
      Minulla on myös kaksi lasta ja olen eronnut.
      En ole todellakaan yh-äidin protoyyppi ja minuun pätee hyvin juuri tuo mainitsemasi lause, että mistään ei voisi päätellä minun olevan yh (yhteishuoltaja oikeasti olenkin).

Minulla on hyvä työ ja "sosiaalinen asemani" on muutenkin aina ollut erittäin hyvä, asun lasten kanssa isoa omakotitaloa pk-seudulla, en ole ikänäni nostanut minkäänlaisia tukia.
      Vanhempani ovat varakkaita, joten lapsuuteni olen myöskin viettänyt vailla minkäänlaista puutetta ja luultavasti jonakin päivänä tulen perimään suurehkon omaisuuden (jota en todellakaan toivo tapahtuvaksi vielä pitkään aikaan!). Ja tämä ei sitten ole provo, olen vain myös huvittuneena seurannut tätä yh-keskustelua.

Toivon jonain päivänä vielä rakastuvani ja että joku rakastuisi minuun. Mutta myöskin olen tarkka siitä, että tämä tuleva rakkauteni ei tule käyttämään hyväkseen tätä kaikkea, mikä minulla ja lapsillani on. Ja uskon myös samalla tavoin kanssasi, että suurin osa näistä yh-kielteisistä miehistä/naisista muuttaisi mielipiteensä "poikkeuksellisesti" (jostain kumman syystä) "erilaisen yh:n" edessä.

• NoCode

Siksi myös minä jätän kertomatta tutustuessani uuteen ihmiseen, että sattumoisin myös omistan yrityksen, jossa työskentelen. Puhun aina vain työstäni. Suurta perintöä minulla ei ole odotettavissa, mutta kyllä tuota itse hankittuakin omaisuutta on ihan riittämiin.

En todellakaan kaipaa mitään siipeilijöitä tai onnenonkijoita "isäehdokkaiksi", joten parempi esittää sitten vaikka rutiköyhää. Ei sillä, ettenkö olisi valmis vaikka elättämään mieheni tarpeen vaatiessa, mutta en kyllä päästä tapahtumaan sitä, että joku haluaisi tutustua minuun pelkästään rahojeni vuoksi. Tyylini ja ulkoinen olemuksenikin on sellainen, etten onneksi edes näytä varakkaalta, ei tosin tarkoituksella, mutta satun vaan viihtymään nykyisessä "kuosissani".

Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin ihan varmasti vaikuttaa. Hyvin pitkälle siihenhän nämä negatiiviset mielipiteetkin perustuvat, ettei "aleta elättämään" muiden lapsia jne. Ainahan se vaikuttaa. Olen sen huomannut niin lukemattomat kerrat itsekin asioidessani eri paikoissa, kun en tosiaan näytä siltä, että taskuissani olisi muuta kuin nöyhtää.

Mutta antaa huutelijoiden huudella, haukkujien haukkua. Hyvä vaan, että pitävät niin kovaa meteliä itsestään, niin osaammepahan kiertää heidät kaukaa.

• Joo siis se roolijako uuden miehen ja sen biologisen isän kanssa. Kun ette etsi isää lapsille vaan? Aika kiusallinen tilanne kun lasten kanssa joutuu/pääsee tekemisiin kuitenki. Millainen rooli siinä pitäis ottaa?

Sit tämän eksän suhtautuminen minuun. Jos se ei osaa käyttäytyä kunnolla niin lapsi joutuu todella ikävään välikäteen. "Onko äidillä käyny vieraita?" "onko se se sama setä ku viime kerralla?" Ja etenki sit jos se lapsi hyväksyy mieluummin isäkseen sen uuden miehen. Se on jo julmetunmoinen kiista siitä tilanteessta. Minä en ainakaa löytäny roolia itselle. Lapsi ois tahtonu isän, mut äiti ei oikein lämmenny ajatukselle se tais kaivata vaan rakastajaa. Eipä ole kovin kiva tilanne kenelläkään....

• Jaska4

Joitain lyhyitä seurusteluja on takana yh:en kanssa, ei kuitenkaan yhdessäasumista. Tapaamani YH:t eivät etsineet elättäjää, pikemminkin he korostivat, että pärjäävät hyvin omillaankin eivätkä etsi lapselle isää. Oikeastaan tuo viimeisin pisin viritykseni ei ollut yh, vaan kyseessä oli yhteishuoltajuus, jos terminologian kanssa ollaan tarkkoja.

Tuolla viimeisimmällä yh:lla oli tosi hyvin kasvatettu n. 8v tenava, joka ei esteenä juuri millään minua haittaavalla tavalla. Exä oli tietenkin kuvioissa, kun yhteishuoltajuudesta oli kysymys. En tosin tavannut häntäkään kertaakaan.

Se, mikä oli rasittavaa, oli se, että yh:n jutut pyörivät kerta toisensa jälkeen niissä samoissa tarinoissa, mitä exä oli tehnyt jotain paskasti. Täytyy kyllä sanoa, että uusiomiehet tuskin jaksavat kuulla exästä juuri mitään.

Eli tuossa tapauksessa ei kuitenkaan ollut paljoakaan negatiivista sanottavaa yksinhuoltajuudesta johtuen - voi tietenkin olla, että yhdessä asuttaessa ja pitemmässä suhteessa voisi monia seikkoja nousta esille.

• hawk

olemassa avioehto johon voi määritellä omaisuutensa joka on hankittu ennen avioliittoa.Se on ihan henkilöstä kiinni antaako toisen tulotason vaikuttaa parisuhteeseen.Itse olen sen verran "vanha"-68 että minun ikäisillä naisilla on yleensä lapsia ja pidän vaan hyvänä ettei kaikkia perheen isompia ostoksia tarvi aina itse maksaa.Tämä parisuhteen tulotaso tai ero ei kyllä mitenkään kärjisty tai muutenkaan kulminoidu yksinhuoltajiin.Jos parisuhteessa ei ole luottoa eli tarvii kokoajan pelätä vierasta niin ei siitä mitään tule.Ei toista voi väkisin pitää.

• Hjöm

Rehellisesti sanottuna: Kyllä vaikuttaa.

Eivät ne lapset mikään ylittämätön este ole parisuhteelle,
      mutta jos valita saisi, niin mielummin ilman lapsia
      kuin niiden kanssa.

Ei minulla ole sinänsä mitään yksinhuoltajia vastaan
      ihmisinä. Ihan normi-ihmisiähän he ovat plussineen
      ja miinuksineen.

• jos

Kiitos vastauksista, näyttää siltä, että meitä vähän erilaisiakin yh-äitejä on olemassa (on ehkä provosoivasti sanottu). Jutuissa nousi esille isä-asia. Itselleni ei ole juolahtanutkaan mieleen, että hakisin lapsille isän korviketta. Heillähän on jo isä, minulle riittäisi, että uusi miesystäväni hyväksyisi lapseni ja heidän vuokseen tulevat rajoitukset. Eli aikatauluja ei voi ihan suunnitella sinkkupohjalta. Ja tosiaan jos tarkkoja ollaan minullakin on yhteishuoltajuus, mutta se ei arkeen vaikuta, kun lapset asuvat luonani ja tapaavat isäänsä sovitusti. Jos exä kummittelee taustalla (eli nykyisen tekemisiä verrataan exään) se pätee ehkä kaikkiin eronneisiin. Silloin ei ole itse työstänyt eroa kunnolla ja päässyt siitä irti - tämä koskee varmaankin kaikkia eronneita ei ainoastaan yh:ta. Itse eron kokeneena suhtaudun kyllä varauksella juuri eronneeseen mieheen - pitää olla asiat ensin itsensä käyty läpi, erossahan tunteen vellovat laidasta laitaan. Joskus ihmettelen kun profiileissa haetaan uutta ja vielä on edellisen naisen kanssa asiat kesken. Se on mielestäni väärin uutta kumppania kohtaan. Ihminen ei mahdollisesti ole ihan oma itsensä. Muuten pelkäävätkö miehen eron jälkeen yksinäisyyttä, siksi rinnalle olisi löydettävä nopeasti uusi vai onko se näyttämistä vanhalle. Hups nyt menin ihan otsikon sivu nämä loppulauseet.

• siis miten miehen pitäisi sitten suhtautua lapsiin? Jos ne olisivat minulle vain kasa rajoituksia niin ehkäpä antaisin olla. On todella vaikeaa olla olematta roolimallina ja isähahmona pienille lapsille. Etenkin kun omalla kokemuksella ne näyttää kaipaavan isää, eräskin tyttö kysyi että voisinko olla hänen isänsä. Kun en huuda äidille ja olet muutenki tosi kiva.

Voisin kuvitella elämän tosi vaikeaksi esim. joulun aikaan. Ja jos kuvitellaan että hankitaan yhteisiä lapsia kuinka minun pitää suhtautua nuorimmaiseen? Eroaako se näistä lapsista joille minä olen vain se kiva setä? Tavallaan minä olisin vain kolmaspyörä uusioperheessä ja sitten kun siihen syntyy oma lapsi niin johan on perhe sekaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe